دمپر یکی از پرکاربردترین تجهیزات به منظور کنترل جریان هوا در مشعل های گازی است که البته برای اینکه بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند نیاز به تنظیمات دارد، در غیر این صورت میزان مصرف سوخت موتورخانه را به شدت زیاد می کند.

اگر تا انتهای این مطلب ما را همراهی کرده و فیلم زیر را تماشا کنید نحوه تنظیم و عملکرد دمپر مشعل موتورخانه را به شما آموزش خواهیم داد.

دمپر مشعل چیست و چگونه عمل می کند؟

مسیر حرکت و مقدار جریان هوایی که به داخل مشعل گازی موتورخانه هدایت می شود توسط دمپر کم و زیاد شده و تعیین مسیر می گردد. دمپر مشعل یا از فلز و یا از جنس پلیمر ساخته می شود و تیغه های آن می تواند متحرک و یا ثابت باشد.

روش کار دمپر به این صورت است که هر زمان مشعل روشن شود دمپر نیز به شکل خودکار باز شده و در زمان خاموش شدن مشعل بسته می شود. با همین اقدام ساده هوای گرم ایجاد شده در داخل مشعل به بیرون منتقل نمی شود و در نتیجه از اتلاف انرژی پیشگیری می گردد.

نحوه عملکرد دمپر با توجه به مدل آن مشخص می شود، برخی از دمپرها دستی هستند، در این مدل اهرم و یا دسته روی بدنه به صورت دستی چرخانده می شود تا جریان هوا در مشعل تنظیم شود. اما دمپرهای خودکار توسط موتورهای الکتریکی یا پنوماتیکی کار می کنند و زمان باز و بسته شدن آن ها وابسته به تشخیص ترموستات است. این نوع دمپر برای تنظیم مقادیر ثابت از جریان هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مهمترین اهداف تنظیم دمپر کمک به سالم سوختن گاز در داخل مشعل موتورخانه است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طریقه تنظیم این وسیله آشنا کنیم.

 

دیالوگ فیلم

در حالت استاندارد شکل شعله مشعل باید به این صورت باشد که یک دوم اول شعله آبی رنگ و الباقی شعله به رنگ زرد و یا نارنجی باشد. به بیانی دیگر اگر کل شعله مشعل و یا قسمت انتهایی آن به رنگ آبی باشد، این معنی را می دهد که مشعل دچار خام سوزی شده است.

با این اوصاف مشخص می شود که آبی سوختن شعله مشعل یک تصور غلط است و همین موضوع می تواند مصرف انرژی مشعل را تا حد زیادی افزایش دهد. با توجه به هزینه بالا و کمبود سوخت بسیار مهم است که دمپر را تنظیم کنیم تا مصرف انرژی بهینه شود.

دمپر دارای فن و قسمت حلزونی است که در داخل توربین فن قرار می گیرد. وقتی توربین فن می چرخد، هوای بیرون را می مکد و به سمت داخل هدایت می کند تا شعله مشعل به شکل سوزنی بسوزد.

در سمت انتهایی دمپر یک عدد پیچ تنظیم قرار گرفته است. دمپر با توجه به میزان هوای گاز تنظیم می شود. گاهی ممکن است میزان هوای مشعل را زیاد و گاز مشعل را کم کنیم و شاهد این باشیم که مشعل به خوبی می سوزد. اما در بعضی موارد باید گاز مشعل را زیاد و هوای مشعل را کم کنیم تا مشعل به خوبی بسوزد.

فیلم نحوه تنظیمات و عملکرد دمپر مشعل گازی موتورخانه 1

چنانچه هوای هدایت شده به داخل مشعل از طریق دمپر بیش از حد زیاد باشد، شعله را بیش از حد پخش کرده و از حالت سوزنی شکل خارج می کند. از طرفی اگر هوا بیش از حد بسته باشد، شعله به صورت چرخشی حرکت می کند، در حالی که در شرایط استاندارد باید شعله صاف و سوزنی باشد و نباید به شکل پخش حرکت کند.

تنظیم دمپر شعله توسط شیر گاز و پیچ تنظیم دمپر انجام می شود. توجه داشته باشید دو عدد شیر گاز در مشعل وجود دارد و برای تنظیم دمپر باید از طریق شیر گاز تدریجی مشعل اقدام کرد.

شیر گاز تدریجی که بعد از استارت مشعل گاز را به صورت تدریجی زیاد می کند توسط یک آچار آلن تنظیم می شود. این شیر دارای منفی و مثبت است که با چرخش پیچ به سمت هر کدام فشار گاز کم و زیاد می شود. همزمان با تنظیم شیر گاز تدریجی تعبیه شده در زیر شیر گاز اصلی مشعل، باید هوای مشعل را نیز از طریق پیچ تنظیم دمپر کم و زیاد کرد و از داخل محفظه به نحوه سوختن شعله دقت نمود.

فیلم نحوه تنظیمات و عملکرد دمپر مشعل گازی موتورخانه 2

هر زمان رنگ شعله مشعل طوری تنظیم شد که یک دوم آن آبی رنگ و بقیه شعله زرد و یا نارنجی بود، این معنی را می دهد که دمپر و شعله مشعل به درستی تنظیم شده اند. برای کسب اطلاعات جامع در خصوص نحوه تنظیم و سرویس مشعل موتورخانه لینک مقاله را لمس کنید.

در زمان تنظیم دمپر مشعل گازی باید به طراحی دیگ دقت کنید تا بدانید در داخل دیگ آجر نسوز کار گذاشته شده است یا خیر؟ به این دلیل که به عنوان مثال اگر در یک دیگ کوچک پنج پره فاقد آجر نسوز، شعله را بلند تنظیم کنیم باعث سرخ شدن پره انتهایی دیگ و در نهایت سوراخ شدن پره می شود. بنابراین در زمان تنظیم شعله مشعل باید به وجود و یا عدم وجود آجر نسوز دقت کرد.

 

جمع بندی

در این مطلب برای شما توضیح دادیم که چگونه می توانید با کم و زیاد کردن هوای دمپر و گاز مشعل نحوه سوختن شعله را تنظیم کنید تا کمترین اتلاف مصرف سوخت را در مشعل داشته باشید.

با این وجود اگر برای تنظیم مشعل خود نیاز به یک نیروی متخصص دارید، می توانید از تکنسین های ما در گروه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید. تمامی خدمات تاسیساتی ما از جمله خدمات مربوط به تعمیرات موتورخانه همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می شوند تا با خاطری آسوده سفارش خود را به ما بسپارید.

بنابراین اگر شاهد خام سوزی مشعل موتورخانه خود هستید و برای تنظیم دمپر مشعل نیاز به نیروی فنی و ماهر دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

منبع

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر جناب آقای جارچی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر موتورخانه

اشتراک گذاری این صفحه