مشعل موتورخانه وسیله ای است که برای انتقال نهایی سوخت مایع یا گاز به همراه هوا به اتاق اشتعال دیگ یا هر دستگاه دیگر مصرف کننده سوخت و احتراق و کنترل آن کاربرد دارد.

بنابراین با توجه به اهمیت مشعل، ما در کلیپ زیر، شما را با نحوه عملکرد و تنظیمات مشعل گازی موتورخانه آشنا کردیم تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمایید.

دیالوگ فیلم

تنظیمات مشعل گازی چگونه انجام می شود؟

زمانی که مشعل خاک می گیرد، چون تمام این خاک ها توسط دینام مشعل به داخل آن کشیده می شود، لازم است که حتماً آن را سرویس کنید.

فیلم نحوه عملکرد و تنظیمات مشعل گازی موتورخانه 1

بعضی از مشعل ها دارای دمپر دستی هستند، اما گروه دیگری که جز مشعل های صنعتی هستند، دمپر برقی دارند. لازم به ذکر است که دمپر برقی توسط تابلو برق و رله کنترل یا همان LF عمل می کند.

  • نحوه تنظیم و روشن شدن مشعل

برای تنظیم مشعل، ابتدا به سراغ شیر گاز تدریجی می رویم که به بخش بالایی آن ها، کله استارت گفته می شود و درون آن ها روغن وجود دارد. اگر در اطراف این شیرها که در برندهای مختلفی از جمله برهما، کروم شودر و دانگز آلمان وجود دارند، روغن جمع شود، به این معنی است که کله استارت این قطعه خراب شده و عملی انجام نمی دهد.

برای روشن شدن مشعل، ابتدا باید استارت آن را در نظر بگیرید تا به حالت انفجاری روشن نشود، چرا که روشن شدن آن به شکل انفجاری، به این معنی است که به درستی روشن نشده است.

البته انفجاری روشن شدن مشعل در درون دیگ برای بار اول و دوم ایرادی ندارد، اما اگر این حالت برای بار سوم تکرار شود، احتمال ریست شدن دستگاه وجود دارد، زیرا شعله را پس زده و خاموش می شود.

برای شروع باید ترموستات را بچرخانیم تا ببینیم که مشعل چگونه کار می کند. با این کار مشعل و دینام شروع به کار می کنند و با چرخش دینام، از طریق هوایی که درون لوله فلزی متصل به پرشر هوا در جریان است، به پرشر دستور می دهد که دینام فعال شده و ایرادی ندارد.

پس از روشن شدن مشعل و کار کردن دینام، پرشر هوا به رله دستور می دهد که فن سالم است و بعد از 30 الی 40 ثانیه جرقه می زند. بعد از ایجاد جرقه، فن راه افتاده و سوراخ های گاز که دور لوله گاز مشعل قرار دارند، شروع به آتش گرفتن می کنند و از این طریق حسگر یون تشخیص می دهد که مشعل روشن شده است یا خیر. در واقع حسگر یون توسط میله خود، شعله را تشخیص داده و به برد یا همان رله اطلاع می دهد که مشعل در حال روشن شدن است.

توجه داشته باشید که در مشعل های گازوئیلی بر خلاف مشعل های گازی، به جای حسگر یون یا همان یونیزاسیون، چیزی به نام فتوسل وجود دارد.

در ادامه باید گفت که روی شیر گاز تدریجی، دو پیچ قفل شده و روی کلگی استارت، یک پیچ لاک شده وجود دارد که چون جز تنظیمات کارخانه هستند، نباید دست بخورند.

حال با یک آچار آلن سایز 2.5، پیچ پشتی که لاک شده نیست را شل می کنیم تا کله شیر آزاد شود. شما می توانید این کلگی را ابتدا به سمت منفی و بعد به سمت مثبت بچرخانید.

بعد از تنظیم این قطعه، باید شعله مشعل به حالت تدریجی روشن شود. به عبارت دیگر یعنی ابتدا شعله کوتاه و خیلی نرم روشن شده و سپس آرام آرام روی شعله بلند می رود.

سپس باید حتماً پیچ را سفت نمایید، چرا که اگر پیچ شل باشد، ممکن است لرزه ای ایجاد شود و شعله گردش و تغییر کرده و دوباره به هم بریزد. البته برای جلوگیری از هرز شدن پیچ نباید آن را زیاد سفت کنید، بلکه در حدی که احساس کنید در دستتان سفت شده، کفایت می کند.

با زدن بر روی لینک مطلب سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه می توانید در این مورد به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید.

  • پرشر گاز

پرشر گاز قطعه ای بسیار مهم در سیستم مشعل موتورخانه است و به شما می گوید که آیا گاز داخل مشعل وجود دارد یا خیر.

اگر قصد دارید با قطعات داخلی مشعل، بیشتر آشنا شوید، به شما پیشنهاد می کنیم که تماشای فیلم معرفی قطعات داخلی مشعل موتورخانه و تنظیمات آن را از دست ندهید.

  • برق اصلی مشعل

برق اصلی مشعل از تابلوی برق موتورخانه به داخل جعبه پایه رله یا همان رله و پایه آن وارد می شود. علاوه بر این جعبه تقسیم کوچکی هم وجود دارد که برق توسط یک ترمینال به آن وارد می شود. با باز کردن این جعبه می توان ترمینال اصلی برق مشعل که در این ناحیه قرار گرفته است را مشاهده کرد. در واقع فاز و نول به داخل این ترمینال وارد شده و در کنار آن ها یک سیم ارت هم داریم.

در ساختمان های قدیمی، سیم ارت در موتورخانه وجود ندارد، اما جدیداً بر اساس قانون نظام مهندسی درباره ساخت و ساز ساختمان، سازنده موظف است که حتماً چاه ارت و سیم ارت را برای تمام پریزها و سیستم های برقی ساختمان تعبیه نماید.

در مشعل مورد نظر ما سیم ارت وجود ندارد، اما چون خود دیگ روی زمین قرار دارد، می توان آن را یک نوع ارت به حساب آورد. ارت یعنی اتصالی که خود مشعل بر روی بدنه دیگ دارد. به عبارت دیگر اگر دیگ بر روی خود این فوندانسیون بتنی باشد، حالت ارت را تشکیل می دهد.

  • تست مشعل

اما بهتر است که پیش از دست زدن به مشعل، ابتدا آن را با فازمتر تست کنید. البته می توانید این کار را با تستر ولتاژ هم انجام دهید و آن را به بدنه مشعل بزنید. اگر بدنه مشعل برق نداشته باشد، مشکلی وجود ندارد. اما چنانچه بدنه مشعل دارای برق بود، باید ابتدا تست ارت را انجام دهید تا مشکلاتی از قبیل برق گرفتگی رخ ندهد.

  • سیم کشی مشعل

در ابتدا فاز و نول به داخل ترمینال وارد شده و سپس وارد پایه رله می شوند. در ادامه فاز اصلی به داخل پرشر گاز آمده و از پرشر گاز به زیر پایه 9 رله که همان فاز اصلی رله مشعل است، می آید.

یعنی برقی که به طور مستقیم از تابلو برق موجود در موتورخانه می آید، اول از همه به ترموستات رفته و سپس یک فاز از ترموستات مشعل وارد آکوستات می شود. در ادامه باید از آکوستات، برق گرفته و دوباره به داخل ترمینال گفته شده بیاورید.

حالا باید برق را از ترمینال وارد پرشر گاز کرده و بعد از پرشر گاز، آن را بچرخانید و زیر پایه 9 رله مشعل قرار دهید.

فیلم نحوه عملکرد و تنظیمات مشعل گازی موتورخانه 2

هر زمان که دمای دستگاه کم باشد، این آکوستات، برق را عبور می دهد و داخل ترمینال می آورد. سپس از داخل ترمینال رد شده و به پرشر گاز می آید. در صورتی که پرشر گاز سالم باشد، دستور می دهد که گاز قطع نیست.

وقتی کلید عمل می کند و نشان می دهد که گاز مشعل وصل است، دوباره فاز به زیر پایه 9 برمی گردد و به مشعل اعلام می کند که برق و گاز در مشعل وجود دارد.

در نهایت هم بعد از دستور پرشر گاز، مشعل شروع به برق رسانی کرده و دینام استارت می زند تا دوباره پرشر هوا مسیر را برای روشن شدن طی می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه سیم کشی مشعل گازی بر روی لینک آن بزنید.

 

جمع بندی

در این مطلب درباره شیوه عملکرد و تنظیمات مشعل گازی موتورخانه با شما صحبت کردیم و نکات مفیدی را در اختیارتان قرار دادیم.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با همکاری گروهی از متخصصین با تجربه، هر روز هفته و بدون تعطیلی، آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز در زمینه تاسیسات موتورخانه ساختمان است. در ضمن کلیه خدمات این مجموعه همراه با گارانتی تضمین کیفیت ارائه می شوند تا دیگر نگرانی از بابت مهارت مجریان و کیفیت خدمات باقی نماند.

بنابراین برای ثبت سفارش کافیست همین حالا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا از طریق شماره تلفن های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

برخی از سوابق کاری مرتبط با سرویس و تعمیر موتورخانه و تجهیزات وابسته

 

اشتراک گذاری این صفحه