وقتی می گوییم موتورخانه رسوب گرفته است یعنی املاح موجود در آب همچون کلسیوم و منیزیوم در تاسیسات موتورخانه ته نشین شده اند و ما آن ها را به صورت رسوب مشاهده می کنیم.

در این فیلم قرار است نحوه جلوگیری از تشکیل رسوب در موتورخانه و کاهش آن را برای شما توضیح دهیم. تا انتها ما را همراهی کنید.

دیالوگ فیلم

نام علمی رسوب گرفتگی به اسم سختی آب شناخته می شود. اگر میزان سختی آب 150 PPM بیشتر از میزان نرمال باشد، اصطلاحاً آب سخت است. به این معنی که یون های کلسیوم و منیزیوم در آب ته نشین شده اند. این مشکل بیشتر در مدار گرمایش موتورخانه ایجاد می شود.

انواع مختلفی از سختی گیر وجود دارند که به نام های سختی گیر رزینی، مغناطیسی و الکترونیکی در بازار شناخته می شوند. البته یک اشتباه رایج در این خصوص وجود دارد، اینکه به مدل مغناطیسی و الکترونیکی سختی گیر می گویند، در حالی که سختی گیر یعنی دستگاهی که آب سخت را به آب نرم تغییر می دهد. در این بین فقط سختی گیر رزینی است که چنین خاصیتی دارد و رسوب زداهای مغناطیسی و الکترونیکی رسوبات موجود در آب را معلق می کنند.

فیلم روش جلوگیری یا کاهش رسوب در موتورخانه 1

  • سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی متداول ترین دستگاهی است که به منظور جلوگیری از ورود سختی آب به موتورخانه استفاده می شود. این دستگاه شبیه به یک منبع تانکر مانند است که رزین و سلیس در داخل آن قرار دارند. رزین موجود در آب با یون های آب واکنش شیمیایی داده و یون های سدیم را با یون های کلسیوم و منیزیوم جایگزین می کند. در نتیجه آب سخت به آب نرم تبدیل می شود.

از آنجا که منبع انبساط باز و بسته منبع تغذیه کننده آب مدار گرمایش و سرمایش موتورخانه هستند، بهترین مکان برای نصب سختی گیر رزینی اتصال خروجی سختی گیر به ورودی منبع انبساط است. با این اقدام هر زمان سیستم موتورخانه دچار کمبود آب شود، آب نرم از طریق سختی گیر به سیستم وارد می شود.

در این حالت چون آب نرم وارد سیستم موتورخانه شده است، احتمال رسوب گرفتگی تا حد زیادی کم می شود. در نتیجه طول عمر منابع آب گرم، چیلر و دیگ موتورخانه به شدت افزایش پیدا می کند. برای آشنایی با نحوه نصب سختی گیر موتورخانه لینک مقاله را لمس کنید.

نگهداری از سختی گیر رزینی در عملکرد سیستم موتورخانه بسیار موثر است. به این دلیل که رزین داخل سختی گیر بعد از یک مدت مشخصی از املاح اشباع می شود. در این حالت رزین دیگر قابلیت جذب املاح کلسیوم و منیزیوم را ندارد و باید دوباره احیا شود. با کمک گرفتن از تانکر آب و نمک تعبیه شده در مجاورت سختی گیر رزینی می توان رزین اشباع شده از املاح را احیا کرد.

با تصفیه رزین عمر دوباره ای به سختی گیر رزینی خواهیم داد. با این حال باید توجه داشته باشید که رزین میزان عمر مفید دارد. یعنی ممکن است رزین به صورت هفتگی، ماهانه و حتی روزی یک بار به احیا نیاز داشته باشد. با استفاده از کیت های تشخیص سختی می توان زمان نیاز رزین به احیا را مشخص کرد.

در زمان احیا رزین با آب و نمک باید دقت کرد که محلول آب و نمک به هیچ عنوان به سیستم لوله کشی موتورخانه وارد نشود. چون اگر این اتفاق رخ بدهد، به شکل رسوب خودش را نشان می دهد.

بعد از اینکه متوجه شدیم رزین با وجود احیا دیگر نمی تواند عملکرد داشته باشد، زمان تعویض و سرویس اساسی سختی گیر رزینی موتورخانه است. برای این منظور منبع سختی گیر را باز می کنیم و سلیس و رزین قدیمی را با رزین و سلیس جدید جایگزین می نماییم تا دوباره سختی گیر احیا شده و عملکرد مناسبی داشته باشد.

فیلم روش جلوگیری یا کاهش رسوب در موتورخانه 2

شاید برای شما هم سوال باشد که عمر مفید سختی گیر رزینی چند سال است؟

در جواب این سوال باید گفت عمر مفید رزین در سختی گیر رزینی به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن جمله می توان به برند رزین، شیوه نگهداری و احیا رزین اشاره کرد.

  • رسوب زدای مغناطیسی و الکترونیکی

نوع دیگری از رسوب زداها یا دستگاه های رسوب زدایی که در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند دستگاه های رسوب زدای مغناطیسی و الکترونیکی هستند که عملکرد آن ها با هم مشابه است.

دستگاه های رسوب زدای مغناطیسی و الکترونیکی بر خلاف سختی گیرهای رزینی به هیچ عنوان سختی آب را به خود جذب نمی کنند. عملکرد این تجهیزات به این صورت است که یک سیم فلزی به دور لوله موتورخانه کشیده می شود تا با ایجاد جریان الکترومغناطیسی از ته نشین شدن رسوبات در داخل تجهیزات و لوله جلوگیری کند.

بهترین مکان نصب دستگاه های رسوب زدای مغناطیسی و الکترونیکی قبل از مسیر رفت ورودی به تجهیزات موتورخانه است. به این دلیل که با این ترفند دیگر رسوبات در داخل تجهیزات ته نشین نمی شوند. به عنوان مثال ما می توانیم رسوب گیر الکترومغناطیسی را در ورودی دیگ چدنی و فولادی، ورودی چیلر و همچنین ورودی منابع کوئل دار نصب کنیم.

بنابراین توجه داشته باشید که سختی گیر رزینی در ارتباط با مستقیم آب و در مسیر جریان آب قرار می گیرد، به نحوی که شبیه فیلتر عمل کرده و مانع از ورود املاح موجود در آب به داخل سیستم موتورخانه می شود. اما در مقابل رسوب زداهای الکتریکی و مغناطیسی به هیچ عنوان ارتباط مستقیم با آب ندارند و تنها از ته نشین شدن رسوبات جلوگیری می کنند. برای مقایسه سختی گیر رزینی و مغناطیسی روی لینک مقاله بزنید.

فیلم روش جلوگیری یا کاهش رسوب در موتورخانه 3

در صورتی که بخواهیم موتورخانه عملکرد بالاتری داشته باشد و عمر تجهیزات آن به شدت افزایش پیدا کند، می توانیم رسوب زداهای الکتریکی و مغناطیسی را در کنار سختی گیر رزینی نصب کنیم تا تجهیزات موتورخانه حداکثر بازدهی را داشته باشند.

 

جمع بندی

در این مطلب و توضیحات داده شده شما را با دلیل ایجاد رسوب در موتورخانه و روش جلوگیری از آن آشنا کردیم. اما همانطور که در داخل متن توضیح داده شد، سختی گیرهای نصب شده در موتورخانه نیاز به بازدید و سرویس منظم دارند تا بتوانند حداکثر کارایی خود را حفظ کنند.

تعمیر و نگهداری موتورخانه یکی از ده ها خدمات محبوب ما در گروه تاسیسات 24 ساعته است. ما در این مجموعه و با کمک جمعی از تکنسین های موتورخانه این نوید را به شما می دهیم که تجهیزات موتورخانه شما را به بهترین شکل مورد بازدید، سرویس، تعمیر و نگهداری قرار دهیم.

علاوه بر این تمامی خدمات خود را همراه با گارانتی تضمین کیفیت عرضه می کنیم تا شما بتوانید با خاطری آسوده به تخصص نیروهای فنی ما اعتماد کنید.

برای ثبت سفارش کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه