با وجود اینکه موتورخانه راندمان بسیار بالایی در مقایسه با سایر سیستم های گرمایشی و سرمایشی دارد، اگر به درستی مورد نگهداری قرار نگیرد، می تواند به یک تامین کننده انرژی بسیار هزینه بر تبدیل شود و چه بسا بعد از مدت کوتاهی به کل کارایی خود را از دست بدهد.

اما پیشگیری از این اتفاق تنها با انجام تعمیر و نگهداری موتورخانه قابل دست یابی است. پس اگر ساکن کرج هستید و به دنبال یک مجموعه تاسیساتی برای دریافت خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه ساختمان خود هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با روند تعمیر و نگهداری موتورخانه و هزینه آن آشنا کنیم.

 موتورخانه چیست؟

بهتر است قبل از آن که در خصوص خدمات مرتبط با تعمیر و نگهداری موتورخانه در کرج صحبت کنیم، به شما بگوییم که موتورخانه چیست؟

موتورخانه یا شوفاژخانه یک اتاق جداگانه و مستقل از محل سکونت ساکنین ساختمان است که تمامی تجهیزات مکانیکی جهت سرمایش و گرمایش ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و غیره شامل پمپ، دیگ بخار یا دیگ آب گرم، منبع انبساط، منبع دو جداره یا کویل دار یا صفحه ای، مشعل، تاسیسات لوله کشی و شیر فلکه ها در آن نگهداری می شود.

معمولاً اتاق موتورخانه را در متراژ وسیع در نظر می گیرند تا تمام لوازم و تجهیزات عظیم الجثه در آن جای بگیرند. البته وسعت شوفاژخانه بر اساس نوع کاربری ساختمان سنجیده می شود. به عنوان مثال موتورخانه یک ساختمان مثل بیمارستان، هتل و کارخانه بسیار وسیع تر از موتورخانه یک مجتمع مسکونی 10 واحده است. در عین حال تعداد و ظرفیت تجهیزات به کار رفته در موتورخانه ها نیز با توجه به نوع کاربری ساختمان تفاوت دارد. به عنوان مثال تعداد پمپ های سانترافیوژ موتورخانه یک بیمارستان تعداد بیشتری از پمپ های سانترافیوژ موتورخانه یک مجتمع مسکونی دارد.

با این وجود موضوع تعمیر و نگهداری در هر نوع موتورخانه ای با هر میزان وسعت از اهمیت بالایی برخوردار است و باید طبق برنامه زمان بندی شده صورت بگیرد. برای آشنایی بیشتر با صفر تا صد موتورخانه به مقاله جامع موتورخانه چیست و اجزای تشکیل دهنده آن مراجعه کنید.

تعمیرات_و_نگهداری_موتورخانه_در_کرج-_1.jpg

تعمیر و نگهداری موتورخانه یعنی چه؟

در فرآیند تعمیر و نگهداری موتورخانه اقدامات پیشگیرانه مهمی جهت افزایش طول عمر تجهیزات و همچنین کاهش هزینه های مربوط به تعویض تجهیزات انجام می شود.

با این توضیح که وقتی موتورخانه مورد بازدید و تعمیر و نگهداری زمان بندی شده قرار می گیرد، تکنسین مسئول می تواند وجود هر گونه نقص کوچک و بزرگ در تجهیزات موتورخانه را سریعاً تشخیص داده و با انجام سرکشی های دوره ای و بر اساس پارامترهای از پیش تعیین شده در چک لیست تعمیر و نگهداری موتورخانه از وارد شدن آسیب های جدی به تجهیزات پیشگیری کند.

کل مسئولیت تکنسین تعمیر و نگهداری موتورخانه این است که به سراغ تک تک تجهیزات و تاسیسات موتورخانه رفته و نحوه عملکرد آن ها را بر اساس چک لیست هر وسیله بررسی کند. چنانچه در این سرکشی ها متوجه وجود مشکل هر چند جزئی در وسیله شد، به عنوان مثال پمپ موتورخانه خشک کار می کرد، باید برای پیشگیری از آسیب های بیشتر به پمپ آن را روغن کاری کند.

روغن کاری کردن و رگلاژ پمپ موتورخانه یک مثال بود، در حالی که تمام تجهیزات از قبیل مشعل، دیگ، منبع انبساط، مخزن دوجدار و ... به انجام این مراقبت ها و تعمیرات جزئی بعد از آن نیاز دارند.

چنانچه تعمیر و نگهداری موتورخانه به درستی انجام شود، مزیت های متعددی شامل حال ساختمان و حتی ساکنین می شود. از جمله اینکه:

  • سطح رفاه و آسایش ساکنین ساختمان بیشتر می شود، چون سیستم سرمایش و گرمایش خانه هایشان به بهترین شکل خود عمل می کند و حتی فشار و حرارت آب گرم در ساختمان مطلوب است.
  • طول عمر موتورخانه چند برابر است، در حالی که اگر تعمیر و نگهداری موتورخانه پشت گوش انداخته شود، عمر تاسیسات موتورخانه کمتر از نصف عمر تاسیسات داخل ساختمان می شود.
  • از صرف هزینه های گزاف بابت تعویض تجهیزات موتورخانه و مصرف بالای انرژی در موتورخانه جلوگیری می شود.

 

خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه کرج

حال که با چیستی موتورخانه و اهمیت انجام تعمیر و نگهداری شوفاژخانه آشنا شدید، به سراغ بررسی لیست خدمات مربوط به نگهداری موتورخانه در کرج می رویم:

  • تعمیر و نگهداری پمپ

پمپ موتورخانه در زمان کارکرد خود ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شود. برخی از شایع ترین مشکلات پمپ موتورخانه عبارتند از:

  • کاهش دبی پمپ
  • پر بودن صافی لوله کشی پمپ آب
  • طولانی بودن مسیر لوله کشی
  • افت فشار شبکه آب رسانی
  • لرزش و صدای ناهنجار پمپ آب
  • خرابی کوپلینگ پمپ
  • بالا بودن فشار وارده از لوله ها به دهانه پمپ
  • تراز نبودن کوپلینگ
  • گیر کردن پروانه پمپ توسط مواد زائد
  • نشتی از قسمت آب بند پمپ آب
  • ایجاد فاصله زیاد بین شفت و محفظه آب بندی
  • قطع و وصل شدن زیاد پمپ

تمامی این مشکلات در پمپ موتورخانه را می توان با اقدام به موقع در زمان نگهداری پمپ سریعاً شناسایی و رفع کرد. پمپ موتورخانه بیشتر از سایر تجهیزات نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، اگر می خواهید دلیل آن را بدانید، کلیپ زیر را تماشا کنید.

  • تعمیر و نگهداری مشعل

مشعل به عنوان قلب سیستم گرمایش موتورخانه نیاز به نگهداری اصولی و گاهاً تعمیرات جزئی دارد تا بتواند با بالاترین سطح از کیفیت به نقش اساسی خود در موتورخانه بپردازد.

مهمترین اصول نگهداری و تعمیر مشعل گازی موتورخانه به قرار زیر هستند:

  • تمیز کردن باد زن مشعل گازی
  • رگلاتور گاز و شیرها
  • بررسی اتصالات الکتریکی موتور و شیر برقی

بعد از اینکه اقدامات ذکر شده برای نگهداری مشعل گازی انجام شد، باید تمام پارامترهای احتراق مشعل توسط تکنسین بررسی شده و نتیج حاصل از آن در برگه های بازرسی ثبت شوند.

چنانچه مشعل گازی موتورخانه با هر نوع اشکال در کار خود مواجه شد، باید برق مشعل، مسیر سوخت و کلید فشار هوا و وضعیت کلیدها بر روی پانل کنترل بررسی شوند. به این ترتیب عیب یابی مشعل نیز انجام می شود. با این حال برای آشنایی با نحوه چک و کنترل مشعل توسط خود مشتری مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

  • تعمیر و تعویض منبع دوجداره

منبع دوجداره یک وسیله بسیار مهم در موتورخانه است که جهت گرم کردن آب مصرفی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. اما این وسیله اغلب از ناحیه جوشکاری شده خود دچار سوراخ شدگی و در نهایت نشتی آب می شود.

عامل مهم بعدی در خراب شدن منبع دوجداره و نیاز به تعمیر یا تعویض آن راکد ماندن آب است که باعث رسوب گذاری زیاد در جداره های فلزی منبع می شود.

در زمان تعمیر و نگهداری موتورخانه تشکیل رسوبات در منبع دوجداره را تشخیص داده و برای پیشگیری از سوراخ شدن منبع و در نتیجه نیاز به تعویض این وسیله اقدامات لازم برای اسیدشویی منبع را انجام داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه سرویس منبع دوجداره آب گرم و زمان تعویض آن کلیپ زیر را ببینید.

  • نگهداری سیستم لوله کشی موتورخانه

یکی از حساس ترین بخش های موتورخانه که نیاز بالاتری به نگهداری دارد، سیستم لوله کشی یا همان تاسیسات موتورخانه است. چون لوله های شوفاژخانه دائم در مسیر رفت و برگشت آب سرد و گرم قرار دارند و به همین دلیل احتمال ترکیدگی لوله ها یا حتی بروز نشتی های ریز در سطح لوله بالا است.

اما با انجام به موقع نگهداری موتورخانه می توان از ترکیدگی لوله ها و نیاز به تعویض کلی آن ها جلوگیری کرد و هر زمان لوله ها یا اتصالات آن ها دچار نشتی شدند، برای رفع نشتی آن ها اقدام نمود.

  • عایق کاری منبع و لوله ها

منبع آب گرم و لوله ها به عنوان دو تجهیز بسیار مهم در موتورخانه محل نگهداری و عبور آب گرم تولیدی در شوفاژخانه هستند، به همین دلیل عایق کاری منبع و لوله ها در زمان تعمیر و نگهداری موتورخانه می تواند سهم زیادی در کاهش پرت حرارتی، صرفه جویی انرژی گرمایی و پرداخت هزینه کمتر قبض گاز ساختمان داشته باشد. راهنمای عایق کاری موتورخانه را در کلیپ زیر تماشا کنید.

  • سرویس و تعویض شیر فلکه موتورخانه

از شیر فلکه های مختلف به منظور اهداف متفاوت در موتورخانه استفاده می شود. اما به طور کلی شیر فلکه ها وظیفه قطع و وصل جریان، کنترل سطح دما، کاهش سرعت، تنظیم دبی، تعیین جهت حرکت، کنترل فشار و کنترل دمای سیال را در موتورخانه به عهده دارند.

اما در زمان تعمیر و نگهداری موتورخانه می توان اقدامات مناسبی برای پیشگیری از خراب شدن شیر فلکه ها و حفظ کارایی آن ها انجام داد که تعویض محل گریسکاری، تعویض نگهدارنده میله و تعویض دروازه و نشیمنگاه از جمله این موارد هستند.

  • تنظیم شیر برقی مشعل گازی

برای اینکه هزینه مصرف سوخت و گازهای آلاینده هوا حاصل از احتراق مشعل موتورخانه کاهش پیدا کنند، لازم است تا شیر برقی مشعل موتورخانه تنظیم شود تا در نتیجه آن شعله مشعل نیز در وضعیت مطلوب خود قرار بگیرد.

  • بررسی دودکش موتورخانه

نگهداری دودکش موتورخانه شامل اندازه گیری و تعدیل قدرت مکش دودکش است تا راندمان دیگ موتورخانه در بالاترین سطح خود قرار بگیرد.

تعمیرات_و_نگهداری_موتورخانه_در_کرج-_2.jpg

قیمت تعمیر و نگهداری موتورخانه در کرج

در زمان تخمین هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت که از آن جمله می توان به حجم و مساحت موتورخانه، قدمت تاسیسات موتورخانه و چگونگی نگهداری ها و سرویس کاری گذشته موتورخانه اشاره کرد.

طبیعتاً هر چقدر وسعت، ظرفیت، قدمت و تعداد تجهیزات بکار رفته در موتورخانه بالاتر باشد و از طرفی وضعیت نگهداری موتورخانه در سال های گذشته آن مناسب نباشد، به همان میزان تعمیر و نگهداری موتورخانه با هزینه بالاتری انجام می شود چون قطعاً اقدامات بیشتری برای برگرداندن حالت طبیعی و کارکرد صحیح تجهیزات مورد نیاز است.

علاوه بر تمام این ها زمان بندی برنامه نگهداری موتورخانه می تواند هزینه تعمیر و نگهداری را بالا و پایین کند. بنابراین نمی توان قیمت دقیقی بابت هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه در کرج عنوان کرد و همه چیز بستگی به نظر تکنسین بعد از بازدید حضوری از محل دارد.

با این وجود می توانید برای اطلاع حدودی از قیمت تعمیر و نگهداری موتورخانه خود به صفحه تعرفه خدمات سایت یا مقاله هزینه تعمیرات موتورخانه چقدر است مراجعه کنید.

تعمیرات_و_نگهداری_موتورخانه_در_کرج-_3.jpg

در کدام مناطق کرج خدمات می دهیم؟

خوشبختانه ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته به تمام مناطق 11 گانه کرج خدمات می دهیم. محلاتی از قبیل مهرشهر، عظیمیه، کوی امامیه، کوی کارمندان شمالی، کوی کارمندان جنوبی، جهانشهر، گوهر دشت، چهارصد دستگاه، شاهین ویلا، کوی مدرس، گلشهر، فردیس، باغستان، حیدرآباد، کیان مهر، منظریه، حصارک، حسن آباد و .... جزو مناطق تحت پوشش این مجموعه بشمار می آیند.

 

چرا استفاده از خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه تاسیسات 24 ساعته؟

خدمات دهی این مجموعه در تمام مناطق و محلات شهر کرج وجود دارد. اما این تنها دلیل ما برای دعوت از شما به منظور استفاده از خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه تاسیسات 24 ساعته نیست. دلایل بیشتری برای این دعوت وجود دارد:

  • خدمت تعمیر و نگهداری موتورخانه از جمله خدمات محبوب و به نام این مجموعه است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت واقعی و مدت دار به شما عرضه می شود.
  • تمامی تکنسین های موتورخانه این مجموعه دارای مهارت های تخصصی و حرفه ای در زمینه تعمیر و نگهداری موتورخانه هستند، بنابراین می تواند با خاطری آسوده به دانش و تبحر آن ها اعتماد کنید.
  • پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه در محل پروژه شما و تنها و بعد از تاییدتان از کیفیت کار انجام شده صورت می گیرد.
  • شما می توانید در تمام 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته از خدمات تاسیسات موتورخانه در کرج این مجموعه استفاده کنید و حتی پروژه تعمیر و نگهداری موتورخانه خود را در ایام تعطیل ثبت کرده و خدمات دریافت کنید.

تعمیرات_و_نگهداری_موتورخانه_در_کرج-_4.jpg

جمع بندی

هزینه راه اندازی اولیه موتورخانه و قیمت سوخت در حال مصرف در این مکان به قدری بالا است که باید به دنبال راهی به منظور کاهش هزینه ها و بالا بردن عمر مفید تاسیسات موتورخانه بود. در این بین بهترین راهکار برای حفظ راندمان موتورخانه و پایین آوردن هزینه ها اقدام به موقع در تعمیر و نگهداری موتورخانه است.

در این مطلب شما را با اهمیت انجام تعمیر و نگهداری موتورخانه و همچنین نحوه انجام این مهم آشنا کردیم. علاوه بر این به شما گفتیم که قیمت تعمیر و نگهداری موتورخانه وابسته به چه عواملی است.

در نهایت یادآور می شویم که انجام تعمیر و نگهداری موتورخانه یکی از ده ها خدمات محبوب ما در گروه تاسیسات 24 ساعته است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت و با کمک حرفه ای ترین تکنسین های موتورخانه انجام می شود.

بنابراین اگر ساکن کرج هستید و به دنبال یک تیم کاربلد برای سپردن تعمیر و نگهداری موتورخانه خانه خود می گردید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا سفارش شما ثبت شده و مورد بازدید رایگان متخصصین ما قرار بگیرد.

منبع

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه