برای من که هیچ آشنایی با دنیای محتوا نداشتم خیلی مهم بود که بدونم از چه طریق می تونم تولید محتوا رو بهتر یاد بگیرم. منم مثل همه افرادی که کاری رو به تازگی شروع کردن به دنبال یک مسیر میانبر برای رسیدن به هدفم بودم. دنبال یک مسیر جادویی بودم تا در کمترین زمان ممکن به حد اعلا در حرفه تولید محتوا ماهر بشم و درآمدم روز به روز بیشتر بشه.

دقیقاً به همین دلیل بود که اوایل فعالیتم به عنوان نویسنده یا تولیدکننده محتوای متنی از خودم توقع زیادی داشتم و اگر مجتبی (آقای اسماعیلی) به عنوان مدیر محتوای مجموعه از کارم ایراد می گرفت، بی نهایت از خودم ناامید می شدم. ناراحتی من از ایراد گرفتن مجتبی از دست نوشته هام نبود، بلکه بخاطر این بود که به خودم حق اشتباه نمی دادم و این بزرگ ترین مانع من برای رشد شده بود. هر روز خسته تر و ناامیدتر میشدم و فکر می کردم اصلاً منو چه به نویسندگی!

بعد از مدتی این حجم از ناامیدی در عکس العملم به بازخوردهای مجتبی نمایان شد و او هم فهمید که من درگیر چه اشتباه بزرگی شدم. بنابراین به من کمک کرد تا از فاز ناامیدی بیرون بیام و با دید دیگه ای به این حرفه نگاه کنم.

چند وقت بعد به این باور رسیدم که نمی تونم راه صد ساله رو یک شبه طی کنم و برای رسیدن به مقصودم نه تنها باید بیشتر تلاش کنم، بلکه باید به خودم حق اشتباه بدم. اینطور شد که از اون موقع به بعد سعی کردم به بازخوردهای مجتبی به دید دیگه ای نگاه کنم. کم کم دیدگاهم طوری تغییر کرد که هر مقاله جدید رو به عنوان درس جدید از هنر تولید محتوا می دونستم و با توصیه های مفیدی که مجتبی به من می کرد تونستم به مرور قلمم رو بهبود بدم.

تازه اون زمان بود که فهمیدم بهترین راه برای یادگیری تولید محتوا اینکه زیاد بنویسی. اصلا مهم نیست اون چیزی که نوشتی چقدر از نظرت ایراد داره، مهم اینکه این روند رو به صورت پلکانی هر روز و هر روز تکرارش کنی.

درست مثل توصیه ای که جف اولسون در کتابش با عنوان "برتری خفیف" میگه. از نظر جف اولسون رسیدن به موفقیت های بزرگ چیزی شبیه معجزه نیست، بلکه تنها راهش اینکه هر روز قدم های کوچیک اما مداوم برداری. حتی شده در طول روز یک خط بنویسی یا یک خط از یک کتاب رو بخونی، مطمئن باش اگر به صورت مداوم به این کار ادامه بدی در طول یک سال داستانی 365 خطی نوشتی یا یک کتاب 365 صفحه ای خوندی.

البته استفاده از منابع آموزشی مختلف مثل وبینارهای حوزه محتوا، کتاب ها و دوره های آموزشی محتوا می تونه در سریع تر طی شدن این مسیر بهتون کمک کنه. اما بدون تمرین، تمرین و تمرین هرگز اون یادگیری ها جواب نمیده. پس اگر به شغل تولید محتوا علاقه دارین یا می خواین در این حرفه موفق تر بشید تا جایی که ممکنه از نوشتن دور نباشید و هر روز به هر بهانه ای مطالب مختلف برای خودتون یا وبلاگ تون یا سایت های دیگه بنوسید. پیشنهاد می کنم پست من در ویرگول با عنوان معرفی شغل تولید محتوا رو بخونید تا بهتر با روش های موفقیت در این حرفه آشنا بشید.

سعیده جلالیان- مسئول محتوای سایت تاسیسات 24 ساعته

اشتراک گذاری این صفحه