زمانی که قصد خرید کولر گازی را داشته باشید و یا موتور کولر گازی به شدت آسیب دیده و بخواهید آن را عوض کنید، نیاز دارید تا با انواع کمپرسور کولر گازی آشنا شوید، چون کمپرسور مهمترین قطعه در کولر بوده که حتی میزان خنک کنندگی و راندمان کولر را تعیین می کند.

به همین دلیل ما تصمیم داریم تا نه تنها مدل های مختلف کمپرسور کولر گازی را به شما معرفی کنیم، بلکه مزایا و معایب هر کدام را برای شما بازگو کرده و بگوییم برای هر منطقه آب و هوایی از چه نوع کمپرسور کولر گازی باید استفاده کنید. با ما تا انتها همراه باشید.

 

کمپرسور یا موتور کولر گازی چیست؟

همانطور که از نام کمپرسور مشخص است، کمپرسور یک قطعه کمپرس کننده است که وظیفه متراکم کردن گاز مبرد را در کولر گازی به عهده دارد. بسیاری کمپرسور را به نام قلب کولر گازی می شناسند، زیرا کل کارایی کولر گازی وابسته به عملکرد موتور آن است.

روش کار کمپرسور یا موتور کولر گازی به این صورت است که همانند یک پمپ عمل کرده و گاز مبرد را از اوپراتور می کشد و به طرف کندانسور ارسال می کند. به این ترتیب کمپسور فشار گاز را افزایش داده و از این طریق حجم گاز را کاهش می دهد.

وقتی کمپرسور گاز مبرد کولر گازی را فشرده می کند، درجه حرارت گاز پایین می آید و به مایع تبدیل می شود. در ادامه کمپرسور مبرد مایع را با فشار و از طریق خطوط مسی به یونیت داخلی منتقل می کند. در این مرحله مبرد مایع تبخیر می شود و گرمای فضای داخلی را به خود جذب می نماید. در نهایت مبرد دوباره به کمپرسور باز می گردد و این چرخه مجدداً تکرار می شود.

انواع کمپرسور کولر گازی 1

انواع کمپرسور کولر گازی

سه نوع مختلف از کمپرسور کولر گازی وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های مختص به خود را دارند که بر روی قیمت خرید، ظرفیت، کیفیت و حتی تعمیر آن ها تاثیر می گذارند:

  • کمپرسور پیستونی

ابتدایی ترین شکل کمپرسور به صورت پیستونی است که به نام کمپرسور رفت و برگشتی نیز شناخته می شود.

در این نوع کمپرسور یک عدد پیستون به همراه سیلندر به کار رفته است که همانند سیستم خودرو عمل می کند، با این تفاوت که به جای سوخت، گاز مبرد را متراکم کرده و به درون سیلندر هدایت کرده، آن را متراکم می کند و با فشار زیاد به داخل سیستم کولر گازی می فرستد. ظرفیت کمپرسورهای پیستونی بین 18000 الی 36000 بی تی یو است.

  • کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری از غلطک های مارپیچ شکل تشکیل شده است و به همین دلیل به نام کمپرسور دوار نیز شناخته می شود. غلطک های به کار رفته در کمپرسور روتاری سیال را متراکم می کند و به داخل سیستم ارسال می نماید.

مکانیزم عمل کمپرسور روتاری به صورت جابجایی مثبت از نوع چرخشی است، به همین دلیل بیشتر در مکان هایی که به میزان زیادی از حجم فشار هوا نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپرسورهای روتاری با ظرفیتی بین 7000 الی 36000 بی تی یو در بازار موجود هستند و جایگزین مناسبی برای کمپرسورهای پیستونی به شمار می آیند.

  • کمپرسور مارپیچی

جدیدترین، پرکارآمدترین، نرم ترین، کم صداترین و کم مصرف ترین نوع کمپرسور کولر گازی به نام کمپرسور مارپیچی شناخته می شود که نام دیگر آن کمپرسور اسکرال است.

در این نوع کمپرسور از مارپیچی متحرک استفاده شده که برخلاف عقربه های ساعت حرکت می کند و هوا را به داخل هدایت می کند. همچنین یک پمپ اسکرال شامل دو پره مارپیچی در ساختار این نوع کمپرسور استفاده شده که به منظور پمپ و متراکم کردن مایعات و گازها استفاده می شود. ظرفیت کمپرسور اسکرال بین 24000 الی 96000 بی تی یو طراحی و تولید می شود.

انواع کمپرسور کولر گازی 2

مزایا و معایب کمپرسور پیستونی

یکی از بهترین راهکارها برای انتخاب کمپرسور کولر گازی این است که مزایا و معایب این وسیله را مد نظر داشته باشیم. به همین دلیل در ادامه شما را با مزیت ها و نواقص کمپرسور پیستونی بیشتر آشنا می کنیم:

مزایای کمپرسور پیستونی

  • قیمت خرید کمپرسور پیستونی بسیار مناسب تر از سایر موتورهای کولر گازی از جمله کمپرسور روتاری و مارپیچی است.
  • کمپرسور پیستونی می تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند. به همین دلیل اغلب در مناطق گرمسیر از کولر گازی پیستونی استفاده می شود.
  • کاربرد این نوع کمپرسور وسیع است به حدی که از یخچال های خانگی گرفته تا سیستم های تهویه مطبوع و حتی سردخانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کمپرسور پیستونی با انواع گازهای مبرد سازگاری دارد.
  • از آنجا که کمپرسور پیستونی قدیمی است، تعداد زیادی تعمیرکار برای تعمیر کمپرسور کولر وجود دارند.

معایب کمپرسور پیستونی

در کنار مزیت های کمپرسور پیستونی که ذکر شد، مواردی نیز به عنوان معایب این قطعه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • مهمترین ایراد وارده به کمپرسور پیستونی صدای بسیار زیاد آن است که البته با انجام سرویس دوره ای توسط سرویسکار کولر گازی می توان تا میزان قابل توجه ای از صدای آن کم کرد.
  • میزان مصرف برق در کمپرسور پیستونی بسیار بالاست، به همین دلیل به عنوان کمپرسور پرمصرف شناخته می شود.
  • راندمان و انرژی تولیدی کمپرسور پیستونی در مقایسه با مقدار انرژی مصرفی آن بسیار پایین تر از سایر موتورهای کولر گازی است.

مزایا و معایب کمپرسور روتاری

در اغلب موارد کمپرسور روتاری را به نسبت کمپرسور پیستونی کولر گازی مقایسه می کنند. چون این دو مدل از موتور کولر گازی تا حدودی با هم شباهت دارند. با ما همراه باشید تا بیشتر از مزایا و معایب کمپرسور روتاری برای شما صحبت کنیم:

مزایای کمپرسور روتاری

  • صدای کمپرسور روتاری بسیار کم تر از کمپرسور پیستونی است.
  • این نوع کمپرسور مصرف انرژی پایین تری دارد.
  • میزان راندمان تولیدی کولر گازی روتاری نسبتاً بالا است.
  • طراحی ساده کمپرسور روتاری باعث شده زمان و هزینه تعمیر کمپرسور کولر گازی و نصب آن کم تر باشد.

شاید جالب باشد که بدانید کمپرسور روتاری تنها مدل کمپرسور است که می توانید در صورت نیاز به عیب یابی آن را باز کرده و برای انجام تعمیر موتور کولر گازی به نزد تعمیرکار ببرید.

معایب کمپرسور روتاری

  • طول عمر پایین مهمترین ایراد موجود در کمپرسور روتاری کولر گازی است که اکثراً به دلیل نوع طراحی آن است.
  • میزان راندمان کمپرسور روتاری در محیط های کثیف بسیار پایین است. به حدی که کمترین مقدار از جرم خارجی و گرد و خاک باعث ایجاد مشکلات اساسی در این نوع کمپرسور می شود.

انواع کمپرسور کولر گازی 3

مزایا و معایب کمپرسور مارپیچی

همانطور که در بخش معرفی کمپرسور مارپیچی برای شما گفتیم، کولر گازی اسکرول به عنوان بهترین مدل شناخته می شود. با این حال این نوع کمپرسور دارای یک سری مزایا و معایب است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

مزایای کمپرسور مارپیچی

  • میزان بازدهی کمپرسور مارپیچی 25 الی 30 درصد بالاتر از کمپرسور پیستونی است.
  • این نوع کمپرسور لرزش و صدای بسیار پایینی دارد.
  • فضای اشغال شده توسط کمپرسور مارپیچی بسیار محدود است.
  • از قطعات محدودی در ساخت و طراحی کمپرسور مارپیچی استفاده می شود، به همین دلیل استهلاک این نوع کمپرسور بسیار پایین است.
  • هزینه نگهداری کمپرسورهای اسکرو کمتر از دیگر موتورهای کولر گازی است.
  • از آنجا که فن و رادیاتور خنک کننده روغن و هوا در کمپرسورهای اسکرو وجود دارد، این وسیله می تواند بدون ساعت ها توقف به کار خود ادامه دهد.

معایب کمپرسور مارپیچی

در کنار تمام مزیت های قابل توجه کمپرسورهای مارپیچی که اشاره شد، این نوع کمپرسور طبیعتاً یک سری معایب نیز دارد:

  • قیمت خرید کمپرسورهای اسکرو به نسبت سایر کمپرسورها به مراتب بالاتر است.
  • اگر تعمیر و نگهداری از کمپرسور مارپیچی به درستی انجام نگیرد، دستگاه به شدت آسیب می بیند.
  • کمپرسور مارپیچی را تنها می توان بر روی کولر گازی با ظرفیت بالا نصب نمود.

 

کدام کمپرسور برای کولر گازی مناسب است؟

برای انتخاب نوع کمپرسور مناسب کولر گازی باید به پارامترهای مختلفی توجه کرد که یکی از مهمترین آن ها شرایط آب و هوایی منطقه ای است که قصد نصب و راه اندازی کولر گازی را داریم.

انواع موتورهای کولر گازی که در این مطلب به بررسی آن ها پرداختیم، هر کدام برای یک نوع اقلیم آب و هوایی مناسب هستند. به عنوان مثال کمپرسور پیستونی بیشتر برای مناطق گرمسیر، مثل جنوب یا قسمت های مرکزی ایران استفاده می شود.

برای مناطق سردسیر و مرطوب همچون قسمت غرب و شمال ایران بهتر است از کمپرسور روتاری کولر گازی استفاده شود و کمپرسور اسکرال یا مارپیچی بیشتر برای کولرهای بزرگ و با ظرفیت بالا قابل استفاده است و چه بهتر که محیط نصب این نوع کمپرسور فاقد گرد و غبار باشد.

در کنار تمام توضیحاتی که دادیم و مزایا و معایب انواع موتور کولر گازی که بررسی کردیم، بهترین کمپرسور کولر گازی از نوع اسکرال یا مارپیچی است که در کنار صدا و لرزش محدود، کارایی بسیار بهتری داشته و از طرفی مصرف انرژی پایین و قدرت خنک کنندگی بالایی دارد.

با این وجود امروزه اکثراً از کمپرسور روتاری برای کولر گازی استفاده می شود. چون قیمت خرید کمپرسور اسکرال به نسبت بالا است و همانطور که گفتیم، بازدهی مناسبی در کولرهای بزرگ و با ظرفیت بالا دارد.

به همان نسبت نیز از کمپرسور پیستونی به تعداد محدودتری استفاده می شود، چون بازدهی پایینی داشته و سر و صدای آن آزاردهنده است.

انواع کمپرسور کولر گازی 4

انواع کمپرسور کولر گازی از نظر قدرت

انواع کولر گازی را بر حسب مناطق آب و هوایی و قدرت به سه کلاس مختلف زیر دسته بندی می کنند:

  1. آب و هوایی معتدل (T1)

برای مناطق معتدل تا نیمه معتدل همچون شمال کشور، استفاده از موتور کولر گازی T1 مناسب تر است، چون قدرت خنک کنندگی کمتری دارد و به همین خاطر به نام موتور سبک در بازار معروف است.

  1. آب و هوایی خنک (T2)

اگر شرایط آب و هوایی منطقه خنک و سردسیر است و از طرفی به گرمایش نیز نیاز دارید، بهترین گزینه موتور کولر گازی T2 است که می تواند در دو حالت سرمایش و گرمایش فعالیت کند.

  1. آب و هوایی گرمسیری (T3)

سنگین ترین نوع موتور کولر گازی به نام T3 در بازار شهرت دارد که به دلیل قدرت خنک کنندگی بسیار زیاد برای استفاده در مناطق گرمسیر همچون جنوب کشور قابلیت مناسبی دارد.

 

جمع بندی

در این مطلب انواع موتور کولر گازی را به همراه مزایا و معایب هریک با هم بررسی کردیم. همچنین دانستیم کدوم نوع کمپرسور برای انواع کولر گازی مناسب تر است و برای هر اقیلم آب و هوایی از چه نوع کمپرسوری می توان استفاده کرد.

تمامی این اطلاعات زمانی برای شما کاربرد دارد که به دلیل خراب شدن کمپرسور قصد تعویض موتور کولر گازی را داشته باشید و یا اینکه بخواهید کولر گازی جدید بخرید. در هر دو این حالت لازم است تا از نوع کمپرسور کولر اسپلیت اطلاعات جامعی داشته باشید.

یکی از خدمات محبوب ما در گروه تاسیسات 24 ساعته عیب یابی و تعمیر کمپرسور کولر گازی به همراه تعویض این وسیله است که توسط فنی ترین و حرفه ای ترین مجریان ما انجام می شود.

ما در این مجموعه تمامی خدمات خود را به همراه گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می کنیم تا هیچ نگرانی بابت کیفیت خدمات دریافتی نداشته باشید.

پس اگر شما هم بعد از مطالعه این مطلب نوع کمپرسور کولر خود را انتخاب کرده و یا قصد تعویض و تعمیر کولر گازی خود را دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

انواع کمپرسور کولر گازی 5

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • کمپرسور یک قطعه کمپرس کننده است که وظیفه متراکم کردن گاز مبرد را در کولر گازی به عهده دارد.
  • کمپرسور پیستونی، روتاری و مارپیچی انواع موتور کولر گازی هستند که هر یک بنا به ظرفیت و قدرت خود برای یک اقلیم آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • قدیمی ترین کمپرسور کولر گازی از نوع پیستونی است که به دلیل مصرف انرژی بالا، راندمان پایین و سر و صدای زیاد در حال جایگزینی با کمپرسور روتاری است.
  • از جمله مزیت های کمپرسور روتاری کولر گازی می توان به طراحی ساده، تولید سر و صدای کمتر و بازدهی بالاتر اشاره کرد.
  • کمپرسور اسکرال یا مارپیچی بهترین موتور کولر گازی است که کم مصرف، بی صدا و پربازده بوده و بیشتر در کولرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در زمان انتخاب کمپرسور مناسب برای کولر گازی باید به شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین قدرت موتور کولر بر حسب سرمایش مورد نیاز ساختمان دقت کرد.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. آیا کمپرسور، همان موتور کولر گازی می باشد؟

بله، در بین متخصصین و تعمیرکاران کولر گازی از کمپرسور به عنوان موتور کولر یاد می شود.

  1. آیا کمپرسور کولر گازی قابل تعمیر است؟

انجام تعمیرات موتور کولر گازی با توجه به آسیب وارد شده به آن قابل تشخیص است. یعنی باید بدانید اختلالات کمپرسور تا چه حد جدی است که آیا قابلیت تعمیر دارد یا بهتر است تعویض گردد.

  1. چند نوع کمپرسور در کولر گازی وجود دارد؟

پیستونی از ظرفیت 18000 الی 36000، روتاری از ظرفیت 7000 الی 36000 و اسکرال از ظرفیت 24000 الی 96000 بی تی یو

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

اشتراک گذاری این صفحه