همه می دانیم که برد پکیج به عنوان مرکز فرماندهی این وسیله عمل می کند. قطعات مختلفی از جمله رله ها، دیودها و خازن ها بر روی برد پکیج قرار گرفته اند که با همکاری سایر قطعات الکترونیکی برد عملکرد پکیج را مدیریت می کنند.

یکی از مهمترین اجزای الکترونیکی برد، فیوز شیشه ای پکیج می باشد که از سوختن برد در برابر شدت جریان محافظت می کند. سوختن فیوز برد پکیج یکی دیگر از مشکلات رایج در تعمیرات پکیج است که معظلات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

چون وقتی فیوز در پکیج می سوزد، در عمل برق دستگاه قطع می شود و دیگر پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود. به همین خاطر در ادامه این مطلب می خواهیم بررسی کنیم چه علت هایی می توانند زمینه را برای سوختن فیوز پکیج آماده کنند.

در نهایت روش تعویض فیوز برد پکیج ایران رادیاتور و پکیج بوتان را به شما آموزش خواهیم داد تا با کمک مجری تعمیرکار پکیج بتوانید این قطعه اساسی بر روی برد را تعویض کنید.

 

کارکرد فیوز پکیج چیست؟

 

برای اینکه با کارکرد فیوز در پکیج آشنا شوید، کافیست به بررسی عملکرد و نقش فیوز در ساختمان بپردازید، چرا که فیوز در پکیج عملکرد یکسانی با فیوز برق ساختمان دارد.

فیوز قطعه ای است که دارای یک نوار فلزی رسانا است که در داخل محفظه نارسانا قرار گرفته و چنانچه جریان الکتریکی عبوری از مدار بیش از حد مجاز باشد، نوار فلزی فیوز ذوب شده و به نوعی با سوختن خود مانع از عبور جریان الکتریکی بیش از حد مجاز از مدار می شود.

پس با این توضیحات می توان گفت فیوز در پکیج نقش یک محافظت کننده را دارد که با سوختن خود از وارد شدن آسیب به سایر قطعات الکتریکی پکیج پیشگیری می کند. در ادامه همین مطلب می خواهیم بررسی کنیم که چه دلایلی باعث سوختن فیوز پکیج می شوند.

 تصویر فیزو برد پکیج

دلایل سوختن فیوز برد پکیج

 

همانطور که از توضیحات گفته شده در قسمت قبل می توان برداشت کرد، هر گونه شدت جریان اضافی فیوز تعبیه شده بر روی برد پکیج را می سازند.

سوختن فیوز پکیج در نتیجه ایجاد اتصال کوتاه در قطعات مجری فرمان برد پکیج ایجاد می شود. به بیانی دیگر اگر قطعات اجرا کننده دستورات برد پکیج دچار اتصال کوتاه یا همان اتصالی شوند، فیوز موجود بر روی برد پکیج می سوزد.

در پکیج 6 قطعه اجرا کننده فرمان برد وجود دارند از جمله پمپ سیرکولاسیون، رله برد، فن، شیر موتوری و شیر گاز برقی که هر کدام به نوعی به برق پکیج مرتبط هستند و عملکرد آن ها وابسته به برق است.

در ادامه نقش هر کدام از این قطعات در پکیج را نیز بیشتر بررسی کرده و دلیل تاثیر سوختن آن ها بر سوختن فیوز پکیج را بازبینی می کنیم:

  • سوختن پمپ سیرکولاسیون پکیج

پمپ پکیج مسئول سیرکوله کردن یا همان به چرخش درآوردن آب در مدار پکیج را به عهده دارد. این قطعه نیز با کمک برق کار می کند. پس اگر این قطعه اتصالی کند و یا بسوزد، فیوز شیشه ای پکیج نیز خواهد سوخت.

    • سوختن فن پکیج

چرخش فن پکیج باعث خنک شدن قطعات اصلی دستگاه شده و از طرفی به خارج شدن گازهای حاصل از احتراق از محفظه کمک می کند. اگر این قطعه اتصال کوتاه کند، شدت جریان بر روی برد زیاد شده و فیوز می سوزد.

  • خراب شدن محافظ برق پکیج

بسیاری از ما به منظور محافظت از پکیج دوشاخه آن را به محافظ برق پکیج وصل می کنیم تا از این طریق از آسیب های نوسانات برق به پکیج پیشگیری کنیم.

با این حال خرابی محافظ برق پکیج و یا حتی یک اتصالی کوچک در داخل آن می تواند خود عامل سوخت فیوز پکیج باشد.

  • سوختن شیر موتوری پکیج

کنترل جهت جریان آب در مدار پکیج به عهده شیر موتوری می باشد، یعنی این قطعه تعیین می کند که بر اساس نیاز دستگاه آب مدار به سمت مصرفی و یا سمت رادیاتورهای شوفاژ حرکت کند.

باز و بسته شدن شیر موتوری از طریق برق صورت می گیرد، پس اتصالی کردن این قطعه نیز عامل مهمی در سوختن فیوز برد پکیج است.

  • یکسره شدن رله های برد کنترل پکیج

اصلی ترین قطعه بر روی برد پکیج که ارتباط نزدیک با فیوز دارد، رله است. این قطعه به یک مدار الکتریکی بر روی برد وصل است که باعث ورود جریان برق بیشتر به پکیج می شود و جریان برق را تقویت می کند.

اگر رله برد یکسره شود، جریان به صورت دائم به شکل یکسره روی برد می رود و همین مشکل باعث سوختن فیوز روی برد بر اثر شدن جریان ورودی می شود.

  • سوختن بوبین 220 شیر کنترل گاز پکیج

وظیفه شیر گاز در پکیج این است که جریان گاز در محفظه احتراق دستگاه را قطع و وصل و حتی تنظیم کند. این قطعه دارای 3 عدد بوبین می باشد که یکی از آن ها با برق 12 ولت و دوتای دیگر با کمک جریان 220 ولت کار می کنند.

اگر بوبین شیر گاز که با برق 220 ولت کار می کند اتصال کوتاه کند، احتمال سوختن فیوز بر روی برد پکیج وجود دارد.

 تصویر شیر گاز برقی پکیج

چگونه بفهمیم کدام قطعه باعث سوختن فیوز برد پکیج شده است؟

 

فیوز پکیج قطعه ارزان قیمتی است که لازم نیست هزینه سنگینی بابت خرید آن بپردازید و اگر خودتان در زمینه تعمیر پکیج مهارت کمی داشته باشید می توانید بدون دردسر این قطعه را تعویض کنید.

اما تنها تعویض فیوز پکیج راه حل این مشکل نیست، چون اگر دلیل اصلی سوختن فیوز برد پکیج را ندانید باید هر چند وقت یک بار فیوز روی برد را تعویض کنید و چه بسا در این حین به خود برد آسیب وارد شود و هزینه های سنگینی روی دست شما بگذارد.

به همین دلیل در این مرحله توصیه می کنیم بعد از آشنایی با تمامی قطعاتی که می توانند در سوختن فیوز برد پکیج نقش داشته باشند، به سراغ چک و بررسی علت اصلی این مشکل باشید. برای آشنایی با روند کار ادامه این مطلب را از دست ندهید.

  • نحوه تست محافظ برق پکیج

از آنجا که محافظ برق پکیج در دسترس ترین قطعه برای عیب یابی و تعمیر می باشد، ابتدا به سراغ آموزش نحوه تست محافظ برق پکیج رفته ایم.

اگر هر کدام از علائم زیر را در محافظ برق پکیج خود مشاهده کردید، می توانید این احتمال را بدهید که علت اصلی سوختن فیوز خراب شدن محافظ برق پکیج است:

  • محافظ برق پکیج هیچ نوع خروجی ندارد، یعنی محافظ به کل قطع شده است. در این حالت خازن محافظ ضعیف شده و یا سوخته است.
  • محافظ برق بدون هیچ مکثی روشن می شود، که احتمالاً آی سی آن سوخته است.
  • تمام چراغ های روی محافظ به طور کلی خاموش شده اند. علل همچون خرابی رله، آی سی و ترانزیستور باعث این اختلال می شوند. در حالت عادی چراغ سبز محافظ باید روشن باشد.
  • چراغ قرمز محافظ پکیج روشن شده و به صورت مداوم چشمک می زند. سوختن دیود، آی سی و خازن LM324 باعث این مشکل شده اند.
  • تمام چراغ های روی محافظ به صورت همزمان روشن می شوند.
  • محافظ یکسره ری استارت می شود.
  • چراغ سبز روی محافظ روشن است، اما جریان خروجی ندارد.
  • چراغ سبز روشن شده، اما بلافاصله سبز می شود.

اگر محافظ برق پکیج هر کدام از نشانه های خرابی های گفته شده را داشت، باید محافظ را تعویض کنید و پس از عوض کردن فیوز برد پکیج، دستگاه را دوباره به برق بزنید.

چنانچه باز هم فیوز برد سوخت، نشان می دهد که ایراد از دیگر قطعات داخلی پکیج است. اگر برای خرید محافظ برق پکیج جدید نیاز به راهنمایی دارید، روی لینک مقاله بزنید.

  • نحوه تست پمپ سیرکولاسیون پکیج

برای اینکه بدانید پمپ سیرکولاسیون پکیج قطعی یا اتصالی دارد یا خیر، کافیست با رعایت نکات ایمنی پمپ را از روی پکیج باز کرده و به صورت جداگانه به جریان برق وصل کنید.

اگر پمپ در این حالت کار کرد، پس ایراد از پمپ نبوده ولی اگر پمپ کار نکرد، باید به تعمیر این قطعه بپردازید. برای این منظور پیشنهاد می کنیم مطلب تعمیر پمپ پکیج را مطالعه کنید.

فراموش نکنید بعد از تعویض و یا تعمیر هر کدام از این 6 قطعه در پکیج لازم است تا فیوز برد تعویض شده و عملکرد فیوز و دستگاه چک شود. اگر باز هم فیوز سوخت، پس باید به سراغ بررسی سایر قطعات داخلی پکیج بروید.

  • نحوه تست رله برد پکیج

رله برد پکیج دارای 5 پایه می باشد. برای اینکه بدانید علت سوختن فیوز برد پکیج به دلیل خرابی این قطعه است یا خیر، به یک مولتی متر نیاز دارید.

پراپ مولتی متر را روی حالت تست دیود قرار می دهید، یکی از پراپ ها را به پایه COM یا اصلی و دیگری را به پایه های NC رله وصل می کنید.

در حالت عادی پایه های NC باید وصل باشند. یعنی صدای بیپ از مولتی متر به گوش برسد. برای اینکه از نتیجه تست خود مطمئن باشید، بهتر است رله 12 ولت را با برق 9 ولت تست کنید.

  • نحوه تست فن پکیج

فن پکیج نیز از برق 220 ولت تغذیه می کند و در صورت خرابی فن روشن نشده و پرشر دود وصل نمی شود، در نتیجه برد دستگاه اجازه روشن شدن را صادر نمی کند. برای تست فن پکیج نیز نیازمند دستگاه آوومتر است.

آوومتر را در حالت بیرد قرار داده و دو سر اتصال را به آن وصل می کنید. اگر صدای بیزر یا بیپ از دستگا آوومتر شنیده شد، پس به این معنی است که فن پکیج سالم است، اما اگر آوومتر صدا نداد، فن خراب می باشد و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

  • نحوه تست شیر گازی پکیج

برای تست شیر برقی گاز می توانید شیر برقی گاز پکیج را به صورت مستقیم به برق 220 ولت اتصال داده و باز و بسته شدن شیر را تست کنید.

 

نحوه تست فیوز روی برد پکیج

 

در این مرحله و قبل از اقدام به تعویض فیوز برد پکیج لازم است تا این قطعه را نیز تست کنیم. آزمایش سلامت فیوز روی برد پکیج بسیار ساده است. به این صورت که یک فازمتر را در دست گرفته و با رعایت نکات ایمنی مسیر جریان برق بر روی برد تا فیوز را چک می کنیم.

در صورتی که برق روی برد تا بعد از فیوز هم ادامه داشت، یعنی چراغ فازمتر روشن شد، پس فیوز سالم است. اما اگر تا قبل از فیوز بر روی برد برق دار بود، این معنی را می دهد که فیوز پکیج خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

تصویر محل قرارگیری فیوز بر روی برد پکیج

مراحل تعویض فیوز سوخته در پکیج

 

تعویض فیوز سوخته بر روی پکیج بسیار ساده است و اگر کمی دست به آچار باشید، خودتان به تنهایی می توانید این قطعه را تعویض کنید. پس برای یادگیری نحوه انجام کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برق پکیج را قطع کنید. برای این منظور دوشاخه برق دستگاه را از محافظ و یا پریز برق جدا کنید.
  2. قاب رویی محفظه برد پکیج را با دست باز کنید. این محفظه درست در جلوی پکیج و در قسمت پایین قرار گرفته است.
  3. بعد از باز کردن محفظه برد پکیج می توانید برد دستگاه را به راحتی ببینید. با کمک فازمتر ابتدا از عدم وجود جریان برق بر روی برد پکیج مطمئن شوید.
  4. فیوز برد پکیج شبیه به یک لامپ شیشه ای کوچک می باشد که بر روی برد قرار گرفته است. با نوک فازمتر به زیر فیوز فشار اندکی وارد کنید تا فیوز برداشته شود.
  5. سپس با دست فیوز شیشه ای برد پکیج را بردارید. اگر محفظه شیشه ای فیوز سیاه بود و یا سیم داخل آن قطع شده بود، مطمئن شوید که فیوز سوخته است.
  6. فیوز مشابه با نمونه قبلی را از بازار تهیه کرده و در جای خود بر روی برد قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر فیوز در جای خود قرار بگیرد، کار نصب آن تمام شده و هیچ نیازی به لحیم کاری و سیم کشی نیست.

شما می توانید از این مراحلی که توضیح دادیم برای تعویض فیوز برد پکیج ایران رادیاتور و تعویض فیوز برد پکیج بوتان استفاده کنید.

گاهی مواقع سوختن فیوز در پکیج خود را به صورت برق دار شدن بدنه پکیج نشان می دهد، شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله علت برق دار شدن بدنه پکیج و نحوه رفع آن مراجعه کنید.

 

جمع بندی

با کمک توضیحاتی که در این مطلب دادیم، دانستیم که چه خرابی هایی در پکیج باعث سوختن فیوز برد این وسیله می شوند. همانطور که خواندید 6 دلیل می توانند فیوز روی برد پکیج را خراب کنند.

بنابراین تشخیص اینکه کدام قطعه عامل اصلی است، کمی پیچیده به نظر می رسد. هر چند ما در این مطلب حتی راه های تست قطعات احتمالی که می توانند باعث سوختن فیوز پکیج شوند را برای شما توضیح دادیم.

با این حال به نظر نمی رسد باز کردن پمپ پکیج، تست فن دستگاه و یا وصل کردن شیر برقی به برق شهری کار ساده ای باشد و به طور حتم به تخصص و مهارت تعمیرکار پکیج نیاز دارد.

تعمیرکاران پکیج در مجموعه تاسیسات 24 ساعته سال های زیادی است که به رفع عیب و تعمیر انواع پکیج از جمله تعمیر پکیج بوتان، تعمیر پکیج ایران رادیاتور و حتی پکیج های خارجی مشغولند و به همین دلیل تجربه کاری موفقی در این زمینه دارند.

این افراد می توانند با کمک مهارت بالای خود در تعمیر و عیب یابی پکیج ابتدا علت اصلی سوختن فیوز برد پکیج را تشخیص داده و سپس به تعویض فیوز روی برد دستگاه اقدام کنند.

برای اینکه خاطر شما را بابت کیفیت خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته آسوده کنیم این مژده را به شما می دهیم که تمامی خدمات تاسیساتی این مجموعه از جمله تعمیر پکیج شامل گارانتی تضمین خدمات هستند.

پس اگر فیوز روی برد پکیج شما دائم می سوزد و دستگاه شما از کار می افتد، کافیست برای ثبت سفارش همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

تعمیرکار تاسیسات 24 ساعته در حال تعمیر پکیج

خلاصه ای از آنچه در این مطلب خواندید

 

  • فیوز برد پکیج قطعه ای محافظت کننده است که مانع از ورود شدت جریان بالا به برد می شود.
  • اتصالی کردن قطعات الکترونیکی پکیج از جمله فن، رله، شیر برقی گاز، پمپ پکیج، شیر موتوری و محافظ برق پکیج باعث سوختن فیوز روی برد دستگاه می شود.
  • پیش از آنکه فیوز پکیج را تعویض کنیم، لازم است تا از طریق تست سلامت تک تک قطعات موثر در سوختن فیوز را چک کنیم تا دوباره با این مشکل مواجه نشویم.
  • هرگز نباید در زمان تعویض فیوز برد، دستگاه را بدون فیوز به برق وصل کنیم وگرنه احتمال سوختن برد پکیج وجود دارد.
  • پیش از اقدام به تعویض فیوز برد پکیج باید برق دستگاه را به طور کامل قطع کرده و فیوز معیوب را با کمک فازمتر خارج کرده و فیوز جدید را جایگزین آن کنیم.

اگر هنوز هم برای یافتن دلیل سوختن فیوز پکیج خود سوالی دارید که با مطالعه این مطلب به جواب آن نرسیده اید، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب درج کنید تا کارشناسان فنی و متخصص به آن ها پاسخ دهند.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر جناب آقای قهرمانی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر پکیج

 

اشتراک گذاری این صفحه