در این مطلب قصد داریم تا از طریق در خصوص سرویس و تعمیر کولر دو تکه توضیحاتی را بیان کنیم.

 

کولر دو تکه یا کولر گازی یکی از تجهیزات پرمصرف مخصوصاً در مناطق گرم و مرطوب مانند جنوب و شمال کشور ما ایران است.

این وسیله به دلیل قدرت سرمایشی بالایی که دارد توانسته معایب کولر آبی را بپوشاند و از همه مهمتر به دلیل قدرت فروان این وسیله در جذب رطوبت هوا برای شرایط جوی مرطوب بسیار ایده آل است.

اما توجه داشته باشید که کولر دو تکه تنها در صورتی می تواند با اوج توان و بازدهی به کار خود ادامه دهد که تمامی اقدامات لازم به منظور سرویس و تعمیرات احتمالی این وسیله در موعد مقرر خود انجام شوند.

به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم تا به منظور آشنایی بیشتر شما مخاطب گرامی با روند سرویس و تعمیر کولر دو تکه به گوشه ای از اقدامات قابل اجرا به این منظور اشاره کنیم.

 

نحوه سرویس کولر دو تکه

توجه داشته باشید که انجام سرویس کولر دو تکه از هزینه های جانبی به منظور تعمیر کولر پیشگیری کرده و همچنین سبب افزایش طول عمر دستگاه، کاهش میزان مصرف انرژی و سیر صعودی بازدهی کولر خواهد شد.

به منظور سرویس کولر دو تکه بر اساس مراحل ذیل کنید:

  1. قطع کردن برق دستگاه

به منظور اقدام به سرویس کولر دو تکه برق دستگاه را از برق منبع قطع کرده و خازن کولر را که در تکه خارجی دستگاه قرار گرفته پیدا کنید.

برای دسترسی سریع به خازن کولر باید پیچ های قاب کندانسور در تکه خارجی دستگاه را باز کنید، سپس می توانید یک عدد خازن بزرگ استوانه ای شکل را در پشت کندانسور ملاحظه کنید.

توجه داشته باشید که در اکثر موارد علت روشن نشدن کولر دو تکه به دلیل سوختن دستگاه می باشد، به همین دلیل سرویس و بازبینی این قطعه بسیار ضروری است.

حال ظاهر خازن را به خوبی بررسی کنید که تمامی سیم های اتصال دهنده خازن به کمپرسور کولر گازی به خوبی متصل بوده و بدنه خازن باد کرده نباشد، همچنین خارج شدن مواد داخل خازن می تواند از جمله علائم سوختن خازن دستگاه باشد.

نحوه سرویس و تعمیر کولر دو تکه1

  1. تمیز کردن فن و روغن کندانسور

فن کندانسور در واقع همان قسمت پروانه ای شکل داخل تکه خارجی کولر دو تکه است که با چرخش خود سبب خنک کردن کمپرسور و حرکت جریان رفت و آمد هوا به خارج از دستگاه می شود.

با این توضیحات کاملاً مشخص است که این قطعه در معرض مستقیم گرد و غبار و تجمع آلودگی های محیطی قرار دارد.

بنابراین باید با استفاده از یک عدد برس فن و کندانسور کولر دو تکه را تمیز کنید، البته می توان برای این منظور از فشار آب نیز کمک گرفت.

حال به منظور دستیابی به قسمت روغنی فن می توانید پیچ های فن را باز کرده و با برداشتن فن به قسمت روغن اندود این قطعه دسترسی پیدا کنید.

توجه داشته باشید که چرخش مناسب فن تنها با کمک روغن موجود بر روی میله نگه دارنده فن صورت می گیرد، بنابراین لازم است در هنگام سرویس کولر دو تکه قسمت فن کندانسور نیز دوباره روغن کاری شود.

  1. تمیز کردن کویل های کندانسور و فین ها

کویل ها و فین های کندانسور را می توان با استفاده از فشار شلنگ آب به خوبی تمیز کرد، فقط قبل از پاشیدن آب بر روی کویل گارد آن را باز کنید تا آب بر روی یونیت ریخته نشود.

با این انجام کار از جمع شدن گرد و غبارهای خیس شده در داخل فین ها جلوگیری می شود.

  1. شارژ گاز مبرد کولر دو تکه

توجه داشته باشید که این مرحله یعنی شارژ مجدد گاز مبرد کولر گازی نیازمند تخصص مجری سرویسکار کولر گازی است، این شخص می تواند ابتدا میزان گاز دستگاه را اندازه گرفته و سپس در صورت نیاز به شارژ مجدد آن اقدام کند.

مهمترین نکته ای که در زمینه گاز مبرد کولر دو تکه وجود دارد این است که کم یا زیاد بودن میزان این گاز در دستگاه سبب مشکلاتی همچون کاهش قدرت سرمایش کولر گازی می شود.

  1. سرویس فیلتر کولر دو تکه

فیلتر کولر دو تکه بر روی تکه داخلی کولر گازی قرار دارد، چنانچه در هنگام بررسی های اولیه فیلتر مشخص شود که مدت های طولانی از تمیز کردن آن می گذرد، بهتر است برای تعویض آن با فیلتر جدید اقدام شود.

کثیف بودن فیلتر کولر دو تکه می تواند سبب کاهش جریانات هوا به دستگاه شود، در واقع یکی از راه های تنفسی کولر مسدود خواهد شد.

بنابراین چنانچه مدت زمان کوتاهی از استفاده از فیلتر در درون دستگاه می گذرد، ابتدا فیلتر را از دستگاه خارج کرده و سپس با استفاده از مواد تمیز کننده و آب آن را تمیز کنید.

نحوه سرویس و تعمیر کولر دو تکه2

  1. تمیز کردن مسیر تخلیه کولر دو تکه

مسیر تخلیه کولر گازی به منظور خارج کردن رطوبت های جمع آوری شده از محیط به فضای بیرون مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسیر شامل شلنگ تخلیه کولر گازی و سینی تخلیه می شود که در هنگام سرویس کولر دو تکه باید به خوبی تمیز شوند.

برای این منظور پیچ پایینی پنل داخلی کولر را باز کنید تا با برداشتن قاب پنل به سینی تخلیه دستگاه دسترسی پیدا کنید.

سپس سینی را به منظور کسب اطمینان از عدم وجود ترک خوردگی، انسداد و یا تراز نبودن به خوبی بررسی کنید.

در نهایت شلنگ تخلیه کولر دو تکه را از قیمت زیر پنل باز کرده و با باز کردن چسب دور شلنگ، آن را باز کرده و آب های انباشته شده در شلنگ را در ظرفی جداگانه تخلیه کنید.

پس از آن با استفاده از جارو برقی مخصوص آب، درون شلنگ را به خوبی بکشید تا هیچ آب اضافی در درون مسیر تخلیه باقی نماند، در نهایت چسب شلنگ را دوباره بسته و قاب پنل را در جای خود قرار دهید.

اگر در این زمان با نشتی شیلنگ تخلیه و یا پوسیده شدن آن مواجه شدید، تنها راه حل تعویض شلنگ تخلیه کولر گازی است.

 

نحوه تعمیر کولر دو تکه

بعضی از مواقع ممکن است به دلیل عدم توجه به اقدامات مورد نیاز برای سرویس کولر دو تکه و یا افزایش طول عمر استفاده از این وسیله، با مشکلات متعددی در زمینه کار کرد کولر گازی مواجه شوید که راهی جز اقدام به تعمیر این وسیله وجود ندارد.

به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به چند مورد از مشکلات رایج کولر دو تکه به همراه نحوه عیب یابی و تعمیر آن ها اشاره کنیم:

  1. کولر دو تکه روشن نمی شود.

بزرگترین و مهمترین مشکلی که ممکن است برای کولر دو تکه رخ دهد، عدم روشن شدن دستگاه است. از جمله دلایل ممکن برای وقوع این مشکل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • قطع بودن برق ورودی به کولر دو تکه
  • پریدن فیوز کولر گازی
  • قطعی اتصال سیم پیچی دستگاه
  • وجود نقص در ترموستات دستگاه

راه حل رفع این مشکل

  • بررسی سیستم برق دستگاه
  • کسب اطمینان از وصل بودن برق در ساختمان
  • بررسی ترموستات و تنظیم دوباره آن
  • بازبینی فیوز برق کولر گازی

نحوه سرویس و تعمیر کولر دو تکه3

  1. خراب بودن ترموستات

ترموستات کولر گازی دستگاهی است که با کمک آن می توان دمای اتاق را اندازه گیری کرد و دستگاه بر اساس دمای تنظیم شده بر روی ترموستات کولر را روشن و خاموش می کند.

مشکلات مرتبط با خراب بودن ترموستات شامل موارد ذیل می شوند:

  • کار نکردن ترموستات باعث می شود کولر دو تکه روشن نشود.
  • تنظیم نامناسب دمای ترموستات دستگاه با توجه به دمای محیط باعث می شود کولر روشن نشود.
  • گاهی مواقع مشکل ترموستات به دلیل عمر بالای استفاده از آن است، که در این حالت بهترین گزینه تعویض آن با نمونه های هوشمند است.
  1. کولر دو تکه به اندازه کافی سرد نمی کند.

یکی از مهمترین معضلات کولر دو تکه این است که با وجود سالم بودن ترموستات و تنظیم صحیح دما بر روی دستگاه باز هم قدرت سرمایش کولر پایین است.

علت اصلی بروز این مشکل در تنظیم نبودن میزان گاز مبرد کولر گازی است، در این حالت اگر گاز مبرد کمتر از مقدار استاندارد باشد، نشان دهنده وجود نشتی گاز مبرد در سیستم است.

تنظیم نبودن مقدار شارژ گاز مبرد دستگاه نیز می تواند در قدرت گرمایش دستگاه نیز همانند قدرت سرمایش آن تاثیر گذار باشد. توجه داشته باشید که وجود نشتی گاز در کولر دو تکه به معنی کاهش سطح روغن کمپرسور نیز هست.

راه حل رفع این مشکل

با توجه به دلایل ذکر شده باید برای رفع این مشکل و تعویض روغن کمپرسور و همچنین شارژ گاز مبرد کولر گازی از متخصص نصاب و تعمیرکار کولر گازی کمک گرفته شود.

  1. کولر دو تکه دائماً کار می کند.

چنانچه اقدام به سرویس کولر دو تکه به تعویض انداخته شود، مشکلات زیادی می تواند در دستگاه بروز کند، که یکی از آن ها کار کردن دائمی دستگاه و در نتیجه داغ کردن کمپرسور است.

در تکمیل مطلب علت یکسره کار کردن کولر گازی می توان گفت، مهمترین علل بروز این مشکل کثیف بودن کویل کندانسور دستگاه قرار گرفته در تکه خارجی دستگاه و کثیفی فیلترهای هوای کولر گازی است.

همانطور که در قسمت قبل نیز گفتیم، کویل کندانسور مسئول خارج کردن گرمای تولید شده در داخل یونیت خارجی دستگاه است.

بنابراین اگر این قطعه از جرم و گرد و غبار انباشته شود، مسیر تنفسی دستگاه مسدود شده و در نتیجه کولر بیشتر و بیشتر کار می کند، که داغ کردن کمپرسور کولر گازی یکی از مشکلاتی است که در این حالت رخ می دهد.

راه حل این مشکل

  • پاکسازی کویل کندانسور
  • تعویض فیلترهای هوای دستگاه
  • اقدام به سرویس کولر دو تکه
  • بررسی سایز کولر با توجه به متراژ محیط
  1. کویل های اوپراتور در تکه داخلی کولر یخ زده اند.

تکه داخلی کولر که در داخل ساختمان نصب می شود دارای کویل های اوپراتور است که مسئول خنک کردن هوای محیط از طریق جذب کردن رطوبت موجود در هوا هستند.

بنابراین وقتی از جریان هوای ورودی بر روی کویل های اوپراتور کاسته می شود، لایه ای از یخ بر روی پنل بسته می شود.

در این حالت قدرت گرمایش کولر گازی کاهش پیدا کرده و یا به طور کلی قطع می شود. علل اصلی بروز این مشکل عبارتند از:

  • کثیف بودن فیلترهای هوا
  • کم بود گاز مبرد دستگاه
  • مسدود بودن کویل های کندانسور
  • وجود نقص در مسیر تخلیه دستگاه

راه حل رفع این مشکل:

  • تعویض فیلترهای هوا
  • شارژ مجدد گاز مبرد کولر گازی
  • پاکسازی مسیر تخلیه کولر
  • تعویض شلنگ تخلیه کولر دو تکه

نحوه سرویس و تعمیر کولر دو تکه4

  1. از پنل داخلی کولر دو تکه آب چکه می کند.

همانطور که گفتیم تولید رطوبت در کولر گازی نتیجه کار این وسیله به منظور کاهش دمای هوای محیط است، در نتیجه این مقدار رطوبت در سینی تخلیه دستگاه جمع شده و به شلنگ تخلیه کولر منتقل می شود.

اما بعضی از مواقع تخلیه آب از دستگاه به خوبی صورت نگرفته و چکه چکه از زیر پنل داخلی سرازیر می شود، حتی ممکن است به داخل دستگاه برگشته و مشکلات بیشماری را ایجاد کند.

دلایل مختلفی برای آبریزی از پنل کولر گازی وجود دارند، از جمله:

  • ترک برداشتن سینی تخلیه کولر دو تکه
  • تجمع مقدار زیادی جرم و آلودگی در شلنگ تخلیه کولر گازی
  • تراز نبودن سینی تخلیه کولر

توجه داشته باشید که نشتی آب از پنل داخلی کولر باعث وارد شدن آسیب به بنا و حتی وسایل منزل می شود، بنابراین باید هر چه زودتر با کمک سرویسکار کولر گازی این مشکل بررسی و رفع شود.

راه حل رفع این مشکل

  • بررسی مسیر تخلیه کولر دو تکه
  • تراز کردن پنل داخلی کولر دو تکه
  • شستشوی شلنگ تخلیه کولر
  1. کولر دو تکه در هنگام کار صدای زیادی را تولید می کند.

صدای پنل داخلی کولر گازی نباید آزاردهنده باشد، در نتیجه وجود صداهای ناهنجار در دستگاه مانند جیغ کشیدن می تواند نشانه ای از وجود مشکل در دستگاه باشد.

گاهی مواقع این صدا از بلوو کولر به دلیل سست بودن شافت بلوور، خراب بودن بلوور و یا حتی وجود نقص در بوشن بلوور ایجاد می شود.

برخی مواقع نیز این صدا از کمپرسور کولر دو تکه موجود در یونیت خارجی دستگاه به گوش می رسد، که در هر حالت باید سریعاً و قبل از شدید شدن مشکل دستگاه برای رفع این مشکل اقدام کرد.

 

چند توصیه به منظور پیشگیری از نیاز کولر دو تکه به تعمیر

در انتها به منظور جمع بندی سرویس و تعمیر کولر دو تکه چند توصیه کاربردی در مورد کاهش نیاز دستگاه به تعمیر بیان می کنیم:

  • تمیز کردن مرتب گرد و غبار و آلودگی های موجود بر روی تکه داخلی و تکه خارجی کولر گازی
  • تعویض منظم فیلترهای های کولر دو تکه
  • بررسی مسیر تخلیه کولر دو تکه
  • نصب ترموستات هوشمند قابل برنامه ریزی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و بازدهی بالای دستگاه
  • تنظیم برنامه ریزی دقیق به منظور سرویس کولر دو تکه
  • بهره گیری از مجریان متخصص به منظور سرویس و تعمیر کولر دو تکه

نحوه سرویس و تعمیر کولر دو تکه5

با توجه به نکات بیان شده می توان اینطور نتیجه گیری کرد که اقدام به موقع برای سرویس کولر دو تکه یا کولر گازی می تواند از بروز مشکلات عدیده در دستگاه پیشگیری کرده و طول عمر کولر را افزایش داد.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته دارای کادری مجرب در زمینه سرویس و تعمیر کولر گازی است، بنابراین شما می توانید همین الان به منظور ثبت سفارش با همکاران ما تماس بگیرید.

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2

اشتراک گذاری این صفحه