سیم کشی انواع آیفون های صوتی و نصب آن ها از جمله خدماتی است که در مجموعه تاسیسات 24 ساعته ارائه می شود. پس در ادامه اطلاعات کاملی را در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آیفون ها یا درب بازکن های صوتی از گذشته تا امروز جزو ابتدایی ترین سیستم های ارتباطی در ساختمان می باشد که در برندها و مدل های متنوعی در بازار عرضه می شوند.

این آیفون ها، فارغ از نوع برند و کارخانه سازنده خود به سه دسته آیفون صوتی 6 سیم، آیفون صوتی 5 سیم و آیفون صوتی 4 سیم تقسیم بندی می شوند.

حال اگر مشتاق هستید که با شیوه کلی سیم کشی و نصب آیفون های صوتی آشنا شوید، از شما دعوت می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

تجهیزات مورد نیاز آیفون های صوتی

آیفون های صوتی برای این که بتوانند یک ارتباط دو طرفه و مکالمه صوتی را در داخل و خارج ساختمان ایجاد نمایند، به چند مورد زیر نیاز دارند:

  • گوشی آیفون صوتی

همان طور گفته شد این گوشی ها به صورت 6، 5 و 4 سیم موجود می باشند که اتصالات آن ها بر اساس آنچه در کاتالوگ آن ها ذکر شده است، می تواند متفاوت باشد.

نوع 6 سیم

با توجه به این که گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل مربوطه به 6 رشته سیم احتیاج دارند، به این نام شناخته می شوند.

وظیفه هر کدام از این 6 رشته سیم به شرح زیر می باشد:

* سیم 1 (A): وظیفه انتقال صدای فرد پشت درب از پنل به گوشی آیفون صوتی

* سیم 2 (B): وظیفه انتقال صدای فرد پاسخگو از گوشی به پنل

* سیم 3 (C): منفی مشترک

* سیم 4 (D): مربوط به انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی آیفون

* سیم 5 و 6 (E و F): وظیفه باز کردن درب

نوع 4 سیم

وظایف مربوط به هر یک از این 4 رشته سیم را می توان به صورت زیر بیان کرد:

* سیم شماره 1 (A): منتقل کننده صدای فرد پشت درب از پنل به گوشی

* سیم شماره 2 (B): این سیم دو وظیفه دارد که شامل انتقال صدای فرد پاسخگو از گوشی به پنل و تحریک رله درب بازکن می باشد.

* سیم شماره 3 (C): سیم منفی مشترک

* سیم شماره 4 (D): منتقل کننده صدای زنگ از پنل به گوشی آیفون

در آیفون های صوتی 4 سیم با فشار دادن شستی درب بازکن توسط فرد پاسخگو، سیم 2 و 3 برای لحظاتی اتصال کوتاه می شود.

در این حالت رله داخل پنل، پیغام مربوطه را دریافت کرده و مسیر جریان برق را به سمت قفل بازکن برقرار می کند تا قفل باز کن عمل کرده و درب باز شود.

نوع 5 سیم

وظایف 5 رشته سیمی که بین پنل و گوشی آیفون هر واحد وجود دارند، عبارتند از:

* سیم 1: وظیفه انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل آیفون به گوشی صوتی

* سیم 2: وظیفه انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی صوتی به پنل آیفون

* سیم 3: منفی مشترک

* سیم 4: انجام کار تحریک رله درب بازکن

* سیم B: منتقل کننده سیگنال زنگ از پنل به گوشی صوتی

  • پنل صوتی درب منزل

همان طور که می دانید که این پنل کار انتقال صدا را انجام می دهد و دارای بدنه ای محکم و ضد آب است تا دچار آسیب و زنگ زدگی نشود و آب به داخل آن نفوذ نکند.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی 1

همچنین این پنل دارای دکمه زنگ، بلندگو و میکرفون نیز می باشد و چنانچه صدا از پنل جلوی درب منزل به گوشی داخلی منتقل نشود، باید سیم اتصال A را که کار ورودی صدا از پنل بیرونی به گوشی صوتی را انجام می دهد، بررسی نمایید.

  • منبع تغذیه آیفون صوتی

از منبع تغذیه برای راه اندازی آیفون های صوتی 2 سیم و 4 سیم استفاده می شود. آیفون صوتی 2 سیم دارای 2 ترمینال با ولتاژ خروجی 12 ولت می باشد.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی 2

مدل های 4 سیم دارای 4 ترمینال با ولتاژ خروجی 12 ولت هستند که جهت باز نمودن درب ورودی ساختمان کاربرد دارند. همچنین این مدل از آیفون صوتی برای تغذیه پنل صوتی از ولتاژ 12 ولت مستقیم بهره می گیرد.

  • قفل درب بازکن آیفون صوتی

نمونه های مختلفی از قفل های درب بازکن آیفون های صوتی در بازار عرضه می شوند که از جمله آن ها می توان به قفل توکار و کله گاوی اشاره کرد.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی 3

این قفل ها را می توان در محل های مختلفی مثل منازل، شرکت ها، ادارات، طلافروشی و ... نصب و استفاده کرد.

  • کابل آیفون صوتی با جنس مرغوب و دارای تعداد زوج موردنیاز

برای این که این متعلقات و تجهیزات آیفون صوتی بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند، می توان از کابل آیفون 4 زوج سایز 0.6 و یا در صورت نیاز از تعداد زوج های بالاتر استفاده نمود.

 

روش مناسب برای نصب آیفون صوتی

هر یک از بخش های آیفون صوتی به شکل منحصر به فردی نصب می شوند که در این بخش به طور کامل به آن ها خواهیم پرداخت.

  • نصب پنل دم دری

پنل دم دری دارای یک قوطی می باشد که جلوی درب حیاط و داخل دیوار نصب خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر در نمای ساختمان محفظه ای برای آن در نظر گرفته نشده باشد، باید کنده کاری انجام دهید و سپس آن را درون دیوار نصب نمایید.

این پنل معمولاً در ارتفاع 140 سانتی متری وصل می شود، اما امکان نصب آن در حالت های مختلف مثل نصب روی پایه برای زیبایی بیشتر هم وجود دارد.

روی این پنل بیرونی، میکروفون برای انتقال صدا به گوشی صوتی داخل واحدها، بلندگو به منظور انتقال صدای گوشی به پنل جلوی درب ساختمان و همین طور تعدادی دکمه برای به صدا درآوردن زنگ هر واحد وجود دارد.

پشت این پنل یک جعبه توکار پلاستیکی قرار می گیرد. در ابتدا این جعبه توکار یا همان قوطی پنل را به وسیله گچ محکم می کنند و سیم های پشت پنل را نصب می کنند تا ارتباط با گوشی داخل واحد برقرار شود.

در مرحله بعدی پنل بر روی قوطی نصب شده و موارد عایقی مثل لاستیک هم باید دور آن قرار بگیرد تا از ورود آب به پنل جلوگیری شود.

فراموش نکنید که قوطی باید زمانی نصب شود که محل مورد نظر ما هنوز سنگ یا آجرنما نشده است، در غیر این صورت باید ابتدا کنده کاری انجام دهید و سپس قوطی را نصب نمایید.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی 4

  • نصب گوشی آیفون صوتی

برای نصب گوشی آیفون صوتی درون ساختمان، ابتدا باید پایه آن را در فاصله 150 سانتی متری از کف، به کمک پیچ و رول بر روی دیوار نصب کرد و پس از پایان عملیات سیم کشی پشت گوشی، آن را بر روی پایه محکم کرد.

باید دقت کنید که به هیچ وجه روی گوشی آیفون صوتی، مایعات ریخته نشود و در معرض گرما، نور خورشید و تکان های شدید قرار نگیرد و اشیا مغناطیسی به آن نزدیک نشود.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی 5

در کنار گوشی های آیفون های صوتی، معمولاً دکمه هایی برای تنظیم صدا و خاموش و روشن کردن آیفون قرار دارد که با استفاده از آن ها می توان صدای گوشی یا زنگ آیفون را تنظیم نمود و به صورتی دستی آن را روشن یا خاموش کرد.

  • نصب قفل درب بازکن

قفل درب بازکن هم که به درب حیاط وصل می شود یک قسمت آن به وسیله زنجیر به ستون در متصل می شود و قسمت دیگر آن به قفل درب اتصال پیدا خواهد کرد.

برای باز کردن درب هم از دو نوع درب بازکن استفاده می شود که شامل نوع زنجیری و مغناطیسی می باشد.

در مدل زنجیری یک فنر وجود دارد که به وسیله این فنر و انرژی ذخیره شده در آن و به وسیله این زنجیر، زبانه قفل داخل رفته و درب باز می شود.

اما در درب بازکن مغناطیسی، به وسیله یک آهنربا که به منبع تغذیه با ولتاژ 12 ولت وصل می شود، زبانه به داخل کشیده شده و درب ساختمان باز خواهد شد.

  • نصب ترانس تغذیه

با توجه به این که فاصله زیاد منبع تغذیه از درب ورودی، سبب افت ولتاژ آن و اختلال در کارآیی قفل درب بازکن خواهد شد، بایستی حتماً در محلی نزدیک به درب ورودی و به دور از تابش مستقیم آفتاب و یا بارندگی قرار بگیرد.

لازم است بدانید که ارتباط بین پنل و منبع تغذیه توسط یک کابل تلفن و یا سیم 2 یا 4 رشته ای با نمره 0.6 برقرار می شود.

 

آشنایی با شیوه سیم کشی آیفون صوتی

آیفون های صوتی از 4 پیچ اصلی تشکیل شده اند که به نام های A، B، C و D شناخته می شوند که توسط این 4 پیچ اصلی، پنل داخلی و بیرونی به یکدیگر متصل خواهند شد.

پنل دم دری دارای بخش + و - می باشد که جهت تغذیه آن را به بخش + و – ترانس وصل می کنیم. این کار باعث می شود که تغذیه پنل بیرونی تامین شود.

2 پیچ دیگر در قسمت پنل داخلی وجود دارد که با نام های E و F مشخص می شوند. قسمت E مستقیماً به بخش +12 ترانس متصل شده و قسمت F نیز با قفل درب بازکن سری شده و به بخش A1 آن وصل خواهد شد.

همچنین بخش F در خروجی درب بازکن هم به قسمت -12 متصل خواهد شد. توجه داشته باشید که ممکن است این 12+ و 12– مربوط به DC نباشد و 12 ولت AC باشد.

برای بخش بعدی هم لازم است که قسمت -12 ولت منبع تغذیه را به ترمینال A2 قفل درب بازکن متصل می نماییم.

دو بخش L و N ترانس که ممکن است با حروف دیگر هم نمایش داده شوند، برق ورودی هستند. به این مفهوم که به جهت تغذیه ترانس، این دو پیچ را به برق شهر 220 ولت وصل می کنیم تا بتوانیم سیم بندی آیفون صوتی را ببندیم.

در نهایت جریان الکتریکی با زدن شستی پنل داخلی از ترمینال F آن به A1 قفل درب بازکن متصل و بوبین درب بازکن برقرار می شود و درب باز می شود.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی 6

جمع بندی:

با نکاتی که درباره نصب و سیم کشی آیفون صوتی گفته شد، حتماً به این نتیجه رسیده اید که نصب آن به غیر از افراد متخصص برنمی آید.

اما شاید به دلایل مختلفی در انتخاب شخص یا مجموعه ای که بتواند آیفون صوتی شما را به صورت کاملاً استاندارد و اصولی نصب و سیم کشی نماید، دچار سردرگمی شده باشید.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با شناخت 3 نیاز اساسی مشتریان، شامل مشاوره رایگان در خصوص پروژه توسط مجریان حرفه ای، پشتیبانی 24 ساعته و نظارت بر روند صحیح پیشرفت کار و تحویل به موقع پروژه، انتظارات مشتریان را برآورده خواهد کرد.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی 7

پس اگر به دنبال راهی تضمینی و سودمند برای نصب و سیم کشی آیفون صوتی خود می گردید، بیش از این معطل نکنید.

همین حالا با پر کردن فرم درخواست سرویسکار یا تماس با شماره تلفن های موجود در سایت، سفارش خود را ثبت نمایید و از ظرافت و کیفیت نصب آیفون خود لذت ببرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

 

اشتراک گذاری این صفحه