در این مطلب قصد داریم تا نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی را در کنار شما بررسی کنیم.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

آیفون صوتی یکی از قدیمی ترین و ساده ترین مدل آیفون های امروزی در ساختمان هاست که اتفاقاً با وجود سادگی در طراحی و سیم کشی خود، توانسته نیاز ساختمان ها به درب بازکن های الکتریکی را رفع کند.

آیفون های صوتی در برندهای مختلف همچون تابا، الکتروپیک، شهاب، سیماران، افرا، سوزوکی، گویا، الکتروآلا، الدو، شاپ، پارس پیام، پایانیک، کیهان، باهر، کالیوز و ... در بازار ایران موجود هستند.

اگر با ما همراه باشید در ادامه شما را با روش سیم کشی آیفون صوتی بدون در نظر گرفتن برند آن ها آشنا می کنیم. برای اطلاع از قیمت انواع آیفون صوتی لینک خرید آیفون صوتی از سایت دیجی کالا را لمس کنید.

 

بخش های مختلف یک دستگاه آیفون صوتی

یک دستگاه آیفون صوتی بدون در نظر گرفتن نوع برند آن شامل قسمت های زیر می باشد:

  • منبع تغذیه

منبع تغذیه برق مورد نیاز برای زنگ آیفون و قسمت درب بازکن آن را تامین می کند. وقتی برق 220 ولت را به منبع تغذیه آیفون صوتی می دهیم، دو خروجی در اختیار ما قرار می دهد.

یکی از خروجی ها 12 ولت DC بوده و به قسمت های الکترونیکی و زنگ اخبار مدار وصل می شود.

خروجی دیگری که از منبع تغذیه آیفون صوتی دریافت می کنیم، از نوع 12 ولت AC بوده و فقط برای بخش درب باز کن آیفون مورد استفاده قرار می گیرد.

ولتاژ مصرفی منبع تغذیه آیفون های صوتی 12 ولت یا 9 ولت خواهد بود، به این دلیل که برخی از گوشی های آیفون صوتی 12 ولت و برخی دیگر 9 ولت هستند.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 1

  • پنل بیرونی

قسمتی از آیفون صوتی است که در خارج از ساختمان نصب می شود و دکمه زنگ آیفون بر روی آن قرار دارد. علاوه بر این دارای بلندگو و میکروفن نیز می باشد.

تعدادی اتصال و ترمینال به پنل بیرونی آیفون متصل هستند، که با نام های A، B و C بر روی پشت قاب پنل مشخص شده اند و مخصوص قسمت مکالمه آیفون هستند. البته از ترمینال C برای منبع تغذیه هم استفاده می شود.

علاوه بر این ترمینال های شماره یک و مثبت و منفی بر روی پنل بیرونی قرار دارند. ترمینال یک را باید به شاستی درب باز کن وصل کرد، وقتی برق دار شود، زنگ اخبار آیفون به صدا در می آید.

ترمینال های مثبت و منفی پنل خارجی آیفون صوتی باید به ترتیب به مثبت و منفی DC منبع تغذیه برق آیفون وصل شوند.

در هنگام اتصال مثبت و منفی پنل مراقب باشید جای سیم ها را اشتباه نصب نکنید، در غیر این صورت مدار کار نمی کند.

  • گوشی داخل منزل

اگر پشت قاب گوشی داخل منزل را ملاحظه کرده باشید، راهنمای سیم کشی آیفون صوتی درج شده در پشت پنل آیفون را خواهید دید که تقریباً شبیه به نقشه سیم کشی پشت پنل خارجی آیفون صوتی است.

یعنی در پشت قاب گوشی شما ترمینال های A، B، C، D، E و F را ملاحظه می کنید. پس برای سیم کشی آیفون صوتی کافیست سیم های خروجی از ترمینال های A، B، C را به مشابه خود در گوشی داخل منزل وصل کنید.

ترمینال D مخصوص زنگ اخبار است که اگر ترمینال یک پنل بیرونی به آن وصل شود، این ترمینال برق دار شده و با فشار دادن شاستی زنگ صدا می دهد.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 2

  • درب باز کن

اگر به مدار برق پشت قاب گوش دقت کرده باشید، از دو ترمینال دیگر به نام های ترمینال E و F نیز یاد کردیم. این دو ترمینال در واقع محل اتصال سیم های مخصوص درب باز کن آیفون صوتی هستند.

ترمینال های E و F دو سر شاستی در کلید یک پل هستند، برای اتصال درب باز کن باید فاز خروجی 12 ولت AC را به ترمینال F درب باز کن وصل کنیم.

در این صورت برق به ترمینال E رفته و از آنجا درب باز کن را باز کند. سیم نول خروجی 12 ولت AC را نیز به صورت مستقیم به ترمینال E وصل می کنیم.

 

نقشه سیم کشی آیفون صوتی

نقشه سیم کشی آیفون های صوتی با توجه به نوع برند آن می تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال آیفون های صوتی تابا 4 سیم و 6 سیم هستند و یا آیفون های صوتی الکتروپیک 5 سیمه می باشند.

بنابراین نمی توان یک نقشه مشترک برای تمام آیفون های صوتی متصور شد. ما در قسمت زیر نقشه آیفون صوتی 6 سیم و 4 سیم را در اختیار شما قرار می دهیم و در ادامه روش سیم کشی هر یک را نیز خواهیم گفت.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 3

مدار سیم کشی آیفون صوتی

مدار سیم کشی آیفون صوتی از سیم های ارتباطی بین پنل داخلی و خارجی آیفون صوتی و سیم های قفل در بازکن و ترانس تغذیه تشکیل شده است.

همانطور که در نقشه فوق مشاهده می کنید، پنل داخلی یا گوشی آیفون های صوتی در حالت 6 سیم شامل ترمینال های زیر است که سیم های وصل شده به آن مدار سیم کشی دستگاه را ایجاد می کنند.

این سیم ها پس از اینکه به پنل داخلی یا گوشی آیفون صوتی متصل شدند، از داخل لوله برق عبور کرده و به محل نصب پنل خارجی آیفون در قسمت دم درب ساختمان هدایت شده و به ترمینال های پشت پنل وصل می شوند:

  • ترمینال A: انتقال دهنده صدای پنل به گوشی
  • ترمینال B: انتقال دهنده صدای گوشی به پنل
  • ترمینال C: منفی مشترک
  • ترمینال D: سیم زنگ
  • ترمینال E: ترانس تغذیه
  • ترمینال F: قفل درب بازکن

 

نحوه نصب آیفون صوتی

پیش از اینکه به سراغ سیم کشی آیفون صوتی برویم، لازم است تا آیفون صوتی را در محل مناسب خود نصب کنیم. اما سوال اکثر افراد این است که چگونه آیفون صوتی را نصب کنیم؟

همانطور که در بخش قطعات آیفون صوتی گفتیم، این دستگاه از چند بخش مختلف از جمله پنل داخلی یا گوشی، پنل خارجی، ترانس تغذیه و قفل بازکن تشکیل شده که هر کدام از این قسمت ها در محل مخصوصی نصب می شوند.

  • نحوه نصب گوشی آیفون صوتی

گوشی آیفون صوتی باید در قسمتی قابل دسترس در داخل ساختمان ساختمان نصب شود. ترجیحاً هر چه محل نصب گوشی آیفون به آشپزخانه نزدیک تر باشد، بهتر است.

ارتفاع نصب گوشی آیفون را در حدود 150 سانتی متر از کف در نظر می گیرند تا استفاده از آن برای میانگین افراد آسان باشد.

برای اینکه بتوانیم گوشی آیفون را بر روی دیوار مورد نظرمان قرار دهیم، ابتدا باید براکت پشت گوشی را با کمک پیچ و رول پلاک به دیوار نصب کنیم.

در زمان خرید آیفون صوتی، براکت پشت گوشی در بسته بندی محصول قرار دارد و نیازی نیست این قطعه را از بازار تهیه کنید.

پس از اینکه براکت با کمک پیچ به خوبی روی دیوار ثابت شد، اتصالات سیم کشی پشت گوشی را انجام داده و در نهایت گوشی را بر روی براکت جا می زنیم.

  • نحوه نصب پنل آیفون صوتی

پنل خارجی آیفون های صوتی باید در داخل قوطی توکار آیفون بر روی دیوار خارج از ساختمان و در ارتفاع 140 سانتی متری از کف نصب شوند.

در زمان خرید یک دستگاه آیفون صوتی، قوطی توکار به همراه پنل در داخل بسته بندی آن وجود دارد. برای نصب پنل باید اول از همه قوطی را در دل دیوار جای دهید.

اگر دیوار ساخته شده و تکمیل است، می توانید ابتدا ابعاد قوطی را اندازه گرفته و به همان مقدار دیوار را با فرز و هیلتی کنده کاری کنید تا محل نصب قوطی بر روی دیوار ایجاد شود.

سپس سیم های آیفون را از داخل شکاف قوطی خارج کرده و قوطی را با کمک گچ در داخل فضای ایجاد شده نصب و محکم می کنیم.

در این مرحله باید به سراغ پنل گوشی صوتی رفته و سیم های آیفون را بر اساس روشی که در ادامه متن خواهیم گفت، به ترمینال های پشت پنل اتصال دهید تا برق به پنل وارد شده و ارتباط بین گوشی و پنل برقرار شود.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 4

  • نحوه نصب ترانس تغذیه آیفون صوتی

ترانس تعذیه آیفون صوتی را باید در محلی قرار دهید که به دور از رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید بوده و فاصله کمی نسبت به پنل درب ساختمان داشته باشد.

برای نصب ترانس تغذیه باید از سیم افشان 1.5*2 استفاده نموده و از طریق همین سیم ترمینال های مثبت و منفی منبع تغذیه به ترمینال های مثبت و منفی پنل وصل می شوند.

  • نحوه نصب قفل درب بازکن آیفون صوتی

قفل درباز کن در پشت درب ساختمان به نحوی نصب می شود که زنجیر کوتاه تر به سمت زبانه قفل باشد. برای نصب آن باید از سیم افشان 1.5*2 کمک گرفته شده و یک سر سیم را به ترمینال قفل بازکن و سر دیگرش را به پنل وصل می کنیم.

 اگر آیفون صوتی شما برند سیماران است، می توانید از طریق لینک نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی سیماران با طریقه راه اندازی و نصب این وسیله آشنا شوید.

 

روش سیم کشی آیفون صوتی

با همین توضیحاتی که تا این قسمت از متن دادیم، تا حدودی با طریقه سیم کشی آیفون صوتی آشنا شدید، با این حال در این قسمت روش سیم کشی آیفون صوتی را به صورت کامل تر به شما آموزش می دهیم.

در صورتی که آیفون صوتی ما 6 سیم باشد، می توانید بر اساس مراحل زیر و با کمک نقشه ای که در قسمت قبلی قرار داده ایم، آن را سیم کشی کنید:

  • نحوه سیم کشی گوشی آیفون صوتی

اولین کار این است که با توجه به تعداد طبقات ساختمان سیم چند زوج فویل دار مسی خریداری کنید. به عنوان مثال اگر ساختمان شما یک طبقه است، سیم چهار زوج کفایت می کند.

اما همیشه قبل از اقدام به خریدای سیم برای آیفون این نکته را مد نظر داشته باشید که تعداد زوج سیم ها را بالاتر از حد نیاز امروز ساختمان حساب کنید.

تا اگر زمانی قصد تعویض آیفون صوتی با تصویری را داشتید، لازم نباشد دوباره سیم کشی را از اول انجام دهید.

بر اساس نقشه سیم کشی آیفون صوتی 6 این طور عمل می کنیم:

  1. سیم انتقال صدا به گوشی به ترمینال A
  2. سیم انتقال صدا به پنل به ترمینال B
  3. سیم منفی مشترک به ترمینال C
  4. سیم زنگ به ترمینال D
  5. یک سیم افشان 5*2 از پایه +12 ترانس تغذیه گرفته و به ترمینال E وصل می کنیم.
  6. یک سیم افشان 5*2 دیگر به پایه F در پشت پنل خارجی آیفون صوتی اتصال داده و آن را به پایه A1 در قفل بازکن می بندیم.
  • سیم کشی پشت پنل آیفون صوتی

برای تکمیل سیم کشی لازم است تا طرف دیگر سیم را به همان صورت به ترمینال های پشت پنل آیفون صوتی اتصال می دهیم. به این صورت که:

  1. سیم صدای انتقالی از پنل به گوشی را به ترمینال A در پنل وصل می کنیم.
  2. سیم صدای انتقالی از گوشی به پنل را به ترمینال B در پنل می بندیم.
  3. سیم زنگ را از پنل داخلی به زیر شاستی زنگ در پشت پنل خارجی اتصال می دهیم.
  • سیم کشی ترانس تغذیه و قفل باز کن آیفون صوتی

حال به سراغ سیم کشی ترانس تغذیه و قفل درب بازکن آیفون های صوتی می رویم و مطابق روش زیر سیم بندی ها را انجام می دهیم:

  1. در زمان سیم کشی گوشی آیفون صوتی یک سیم افشان به ترمینال F در پشت گوشی اتصال داده و به پایه A1 قفل بازکن وارد کردیم، حالا سیم خروجی را از پایه A2 قفل بازکن گرفته و به ترمینال -12 ترانس وصل می کنیم.
  2. در انتها ترمینال L و N در ترانس تغذیه که می تواند نام های متفاوتی داشته باشد را از طریق سیم کشی برق ساختمان به جریان 220 ولت AC شهری اتصال می دهیم.

به این ترتیب آیفون صوتی ما نصب و سیم کشی شده و با وصل کردن برق ساختمان می توانید آیفون را مورد تست قرار دهید.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 5

نحوه سیم کشی آیفون صوتی قدیمی

آیفون های صوتی قدیمی به صورت 6 سیم هستند، یعنی بین دو پنل داخلی و خارجی آیفون صوتی از 6 عدد سیم ارتباطی استفاده می شوند.

برای اینکه با نحوه سیم کشی آیفون های صوتی قدیمی آشنا شوید، ابتدا لازم است تا نام هر کدام از این سیم ها و وظیفه هر یک را بدانید.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 6

سیم های پشت پنل خارجی آیفون صوتی 6 سیم:

  • سیم شماره یک یا A: این سیم وظیقه انتقال صدا از پنل خارجی به گوشی آیفون صوتی قدیمی را به عهده دارد.
  • سیم شماره 2 یا B: این سیم مسئول انتقال صدا از گوشی به پنل خارجی آیفون های صوتی قدیمی است.
  • سیم شماره 3 یا C: این سیم به عنوان سیم منفی مشترک در مدار سیم کشی آیفون صوتی قدیمی شناخته می شود.
  • سیم شماره 4 یا D: این سیم مختص اتصال به شاستی زنگ آیفون صوتی قدیمی است.
  • سیم شماره 5 یا E: این سیم به پایه +12 ترانس وصل می شود.
  • سیم شماره 6 یا F: این سیم با کمک یک جریان ورودی از پایه -12 ترانس تغذیه، وظیفه باز کردن قفل درب بازکن آیفون صوتی قدیمی را به عهده دارند.

سیم های پشت پنل داخلی یا گوشی آیفون های صوتی 6 سیم:

  • سیم شماره یک یا A: انتقال صدا از پنل خارجی به گوشی
  • سیم شماره 2 یا B: انتقال صدا از گوشی به پنل داخلی
  • سیم شماره 3 یا C: منفی مشترک
  • سیم شماره 4 و 5: مثبت و منفی متصل به مثبت و منفی ترانس تغذیه

طریقه سیم کشی آیفون های قدیمی یا همان 6 سیم دقیقاً مشابه با روشی است که در خصوص نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی گفتیم.

برای آشنایی با نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک لینک مقاله را لمس کنید.

 

روش نصب و سیم کشی آیفون صوتی جدید

سیم کشی آیفون های صوتی جدید به صورت متفاوت از آیفون های صوتی قدیمی صورت می گیرد، چرا که تعداد سیم های استفاده شده در مدار سیم کشی بین دو پنل متفاوت است.

اگر سیم کشی آیفون های صوتی قدیمی را با 6 سیم انجام می دهند، در آیفون های صوتی جدید این کار با کمک تنها 4 سیم قابل انجام است.

بنابراین در صورت استفاده از آیفون صوتی جدید تا حدود زیادی در هزینه سیم کشی و مقدار سیم مورد استفاده صرفه جویی می شود.

نام و ظیفه هر کدام از سیم های آیفون های صوتی جدید در پشت گوشی آیفون عبارتند از:

  • سیم شماره یک یا A: انتقال صدا از پنل به گوشی
  • سیم شماره 2 یا B: انتقال صدا از گوشی به پنل و تحریک رله درب بازکن
  • سیم شماره 3 یا C: منفی مشترک
  • سیم شماره 4 یا E: سیم زنگ

از بین این سیم ها، فقط اتصالات A، B و C یا 1، 2 و 3 هستند که جزو مدار سیم کشی آیفون صوتی 4 سیم بوده و به پنل در خارج از ساختمان متصل می شوند. سیم آخر مربوط به زنگ است که به شاستی زنگ در پشت پنل خارجی وصل می شود.

ترمینال های پشت پنل آیفون صوتی از قرار زیر هستند:

  • ورودی A مختص سیم انتقال دهنده صدا از پنل به گوشی
  • ورودی B مختص سیم انتقال دهنده صدا از گوشی به پنل
  • ورودی C مختص سیم منفی مشترک
  • ورودی D1 مختص سیم قفل بازکن
  • ورودی D2 مختص سیم قفل بازکن
  • ورودی مثبت AC مختص ترانس تغذیه
  • ورودی منفی AC مختص ترانس تغذیه

تفاوت بین سیم کشی آیفون های صوتی جدید و آیفون های صوتی قدیمی تنها در تعداد اتصالات در پشت گوشی نیست.

بلکه در آیفون های صوتی 6 سیم ما تغذیه 12 ولت DC را به پنل و جریان 12 ولت AC ترانس تغذیه را از طریق سری کردن به ترمینال های E و F به قفل بازکن وصل می کردیم.

اما در آیفون های صوتی 4 سیم جدید پنل دستگاه فقط به یک جریان متناوت 12 ولت AC نیاز دارد، بنابراین هیچ خبری از جریان 12 ولت DC در مدار سیم کشی پنل نیست.

به این دلیل که در آیفون های صوتی جدید جریان DC مورد نیاز توسط خود آیفون و به منظور تغذیه پنل و گوشی تولید می شود.

پس با این توضیحات مشخص می شود که ترمینال های E و F در آیفون صوتی جدید حذف شده و جای آن را یک رله گرفته است.

رله در واقع همان کلید است که امکان کنترل از راه دور و توسط یک ولتاژ کم را دارد. با وجود رله مشکل افت ولتاژ در آیفون صوتی جدید رفع شده و علاوه بر آن دو رشته سیم نیز کمتر شده است.

در آیفون های صوتی جدید سیم های 2 و 3 به شاستی زنگ وصل می شوند و وقتی شاستی فشرده شود، اختلاف ولتاژ در پنل پدید می آید و از این طریق باعث فعال شدن رله در درب بازکن می شود.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 7

نحوه سیم کشی آیفون صوتی 4 سیم بسیار ساده تر از مدل 6 سیم صورت می گیرد:

  • سیم انتقال دهنده صدای پنل به گوشی به ترمینال A یا یک در گوشی وصل شده و به ترمینال A یا یک در پنل اتصال داده می شود.
  • سیم انتقال دهنده صدای گوشی به پنل به ترمینال B یا 2 در گوشی بسته شده و به ترمینال B یا 2 در پنل وصل می شود.
  • سیم مشترک منفی به ترمینال C یا 3 در گوشی اتصال داده شده و به ترمینال C یا 3 در پنل بسته می شوند.
  • سیم زنگ به محل نصب خود در گوشی و سپس به زیر شاستی زنگ در پنل وصل می شود.
  • با استفاده از دو رشته سیم افشان دو پایه قفل بازکن به ترمینال های D1 و D2 در پنل بسته می شوند.
  • ترانس تغذیه 12 ولت AC از طریق دو رشته سیم به دو پایه مخصوص آن در پنل آیفون صوتی اتصال می دهیم.
  • برق شهری 220 ولت به پایه های فاز و نول در ترانس تغذیه وصل می شوند تا برق پنل تامین شود.

آیفون های صوتی تابا نیز به یکی از دو حالت 4 سیم و یا 6 سیم سیم کشی و نصب می شوند، جهت کسب اطلاعات دقیق تر به مقاله نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی تابا مراجعه کنید.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 8

جمع بندی:

استفاده از کابل مناسب آیفون در کنار انتخاب کوتاه ترین مسیر برای سیم کشی آیفون های صوتی دو عامل بسیار مهم در افزایش کیفیت صدای دریافتی از آیفون های صوتی است.

همانطور که ملاحظه کردید، طریقه سیم کشی آیفون های صوتی بنا به مدل قدیمی و یا جدید آیفون تا حدودی متفاوت بود.

به همین دلیل ممکن است به یک مجری برق کار مطمئن برای اجرای سیم کشی و نصب آیفون صوتی خود نیاز پیدا کنید.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی 9

متخصصین ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما برای نصب و راه اندازی انواع برندهای آیفون های صوتی و تصویری هستند.

اگر به تجربه و دانش مجریان برق کار ما نیاز دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع:

منبع 1، منبع 2، منبع 3

 

اشتراک گذاری این صفحه