با توجه به اینکه ویلاها اکثراً در مناطق خارج از شهر ساخته می شوند، به یک سیستم گرمایش پربازده همچون گرمایش از کف نیاز دارند تا گرمای مطلوب را در زمستان های زیر صفر درجه به راحتی فراهم کنند.

پیش از این در خصوص صفر تا صد اجرای سیستم گرمایش از کف توضیحات کامل را داده ایم، در این مطلب قصد داریم در خصوص روش طراحی و هزینه های مربوط به گرمایش از کف در ویلا با شما صحبت کنیم. پس اگر ویلا دارید به دنبال بهترین سیستم گرمایشی برای آن هستید تا انتها با ما همراه باشید.

گرمایش از کف چیست؟

یکی از پربازده ترین سیستم های حرارتی مخصوص مناطق سردسر گرمایش از کف است. در این سیستم توزیع گرما به صورت تشعشع انجام می شود.

به این صورت که حرارت ساطع شده از سطح لوله های حامل آب گرم یا لوله های حامل بخار آب یا المنت های برقی به فضای داخلی منتقل شده و در جهت پایین به بالا اتاق را گرم می کند.

همانطور که از توضیحات فوق می توان برداشت کرد سیستم گرمایش از کف به 3 مدل آب گرم، بخار آب و برقی قابل طراحی و اجرا است.

البته از این بین تنها سیستم گرمایش از کف آب گرم در کشور ما جوابگو است که آن هم دلیل مقرون به صرفه بودن این سیستم در مقایسه با گرمایش از کف بخار آب و گرمایش از کف برقی مربوط می شود.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که برای ویلا بهتر است از کدام مدل سیستم گرمایش از کف استفاده کنیم؟

در جواب این سوال باید گفت با توجه به هزینه بالای برق در کشور و همچنین پرهزینه بودن طراحی سیستم گرمایش از کف با بخار آب بهترین گزینه برای ویلا همان سیستم گرمایش از کف آب گرم است که در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص آن توضیح می دهیم.

گرمایش_از_کف_ویلا_هر_آنچه_که_باید_بدانیدفیلم-_1.jpg

مراحل اجرای گرمایش از کف در ویلا

سیستم گرمایش از کف ویلا در چند مرحله زیر اجرا می شود:

  1. کف سازی
  2. عایق کاری کف
  3. نصب کلکتور گرمایش از کف
  4. لوله کشی گرمایش از کف
  5. بتن ریزی گرمایش از کف
  6. طراحی و نصب کف نهایی
  7. هواگیری گرمایش از کف
  8. راه اندازی گرمایش از کف

گرمایش_از_کف_ویلا_هر_آنچه_که_باید_بدانیدفیلم-_2.jpg

در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت جزئی تر بررسی می کنیم:

  • کف سازی

سطح اجرایی سیستم گرمایش از کف باید کاملاً صاف و تراز بوده و هیچ پستی و بلندی نداشته باشد. به همین دلیل در مرحله اول ملاتی از بتن آماده کرده و کف ویلا را با آن می پوشانند.

  • عایق کاری کف

بعد از اینکه بتون استفاده شده در کف کاملاً خشک شد، باید عایق کاری انجام شود تا به این ترتیب انرژی گرمایی به به زمین و دیوارها منتقل نشود.

برای عایقکاری کف سیستم گرمایش از کف از عایق پلی استایرن یا پلی اتیلن استفاده می شود که در ضخامت بین 3 الی 4 سانتی متر بر روی کف محل اجرای سیستم قرار داده می شود.

البته این تمام کار عایق کاری نیست، باید کناره دیوارها نیز با عایق پوشانده شود و عایق پیرامونی از جنس EPE یا XPE بهترین انتخاب است. این عایق با ضخامت 2 سانتی متر و به ارتفاع 8-10 سانتی متر در کنار تمام دیوارهای داخلی و خارجی ویلا نصب می شود.

گرمایش_از_کف_ویلا_هر_آنچه_که_باید_بدانیدفیلم-_3.jpg

  • نصب کلکتور گرمایش از کف

یکی از مهمترین تجهیزات قابل استفاده در سیستم گرمایش از کف، کلکتور است که وظیفه منشعب کردن لوله ها را داشته و از طریق کلکتور می توان هواگیری سیستم گرمایش از کف را نیز انجام داد.

برای نصب کلکتور گرمایش از کف در ویلا باید ابتدا محل مناسبی به منظور قرارگیری کلکتور در نظر گرفت که بهتر است دور از رطوبت و تابش مستقیم آفتاب باشد.

جعبه کلکتور در دل دیوار محل نصب قرار می گیرد و بعد از آن اتصالات کلکتور از قبیل شیر رفت و برگشت، شیر هواگیری و شیر تخلیه به کلکتور رفت و برگشت وصل می شوند.

در نهایت کلکتور رفت (مخصوص حمل آب گرم از منبع حرارتی به داخل لوله ها) و کلکتور برگشت (مخصوص جمع آوری آب چرخیده شده در سیستم) در داخل جعبه کلکتور قرار می گیرند.

گرمایش_از_کف_ویلا_هر_آنچه_که_باید_بدانیدفیلم-_4.jpg

  • اجرای لوله کشی گرمایش از کف

طراحی دقیق و اصولی سیستم گرمایش از کف ویلا مستلزم این است که ابتدا نقشه گرمایش از کف با توجه به محاسبات انجام شده بر اساس شار حرارتی ساختمان، تعداد دیوارهای خارجی، درز انباسط و ... تهیه شود.

بعد از آن مشخص می شود که بر هر زون یا منطقه به چند لوپ یا مدار چرخش آب گرم نیاز است. در قدم آخر لوله کشی گرمایشی از کف شروع می شود.

برای اجرای لوله کشی گرمایش از کف باید از لوله های مورد تایید نظام مهندسی، یعنی لوله های PEX چند لایه استفاده کرد. چون لوله های 5 لایه در برابر حرارت بالای سیستم گرمایش از کف مقاوم بوده و از همه مهمتر بدون هیچ نوعی اتصالی نصب می شوند.

در زمان اجرای لوله کشی گرمایش از ابتدای لوله به کلکتور رفت متصل می شود، سپس طبق نقشه از پیش تعیین شده در کف ویلا خوابانده می شود و در نهایت به کلکتور برگشت می رسد.

بعد از اتمام لوله کشی باید لوله ها با آب مورد تست قرار بگیرند تا اگر دچار نشتی هستند، پیش از کف سازی به ترمیم آن ها اقدام شود.

گرمایش_از_کف_ویلا_هر_آنچه_که_باید_بدانیدفیلم-_5.jpg

  • بتن ریزی گرمایش از کف

تمام لوله های گرمایش از کف بعد از اطمینان از سالم بودن توسط ملاتی از بتن پوشانده می شوند که به آن درقه بتنی می گویند. در این مرحله بسیار مهم است که ورقه بتنی به خوبی خشک شود و هیچ ترک یا شکستگی نداشته باشد.

  • طراحی و نصب کف نهایی

سطح بالایی سیستم گرمایش از کف را می توان با کمک مصالح مختلف از جمله سنگ، سرامیک، ام دی اف و پارکت پوشاند که میزان انتقال حرارت توسط هرکدام از این متریال ها با یکدیگر متفاوت است.

  • هواگیری سیستم گرمایش از کف

برای اینکه راندمان این سیستم حفظ شود، لازم است بعد از اتمام طراحی و اجرای گرمایش از کف، کل سیستم مورد هواگیری قرار گیرد. در غیر این صورت با مشکلاتی از قبیل گرم نشدن سیستم، صدا دادن لوله ها و هدر رفت انرژی مواجه خواهیم شد.

هواگیری سیستم گرمایش از کف با کمک شیرهای مخصوص هواگیری تعبیه شده بر روی کلکتور این سیستم قابل انجام است. برای کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص نحوه تست و هواگیری سیستم گرمایش از کف کلیپ زیر را تماشا کنید.

  • راه اندازی سیستم گرمایش از کف

آب گرم مورد نیاز برای چرخش در مدار گرمایش از کف از طریق پکیج یا موتورخانه تامین می شود. پس باید این سیستم را به منبع حرارتی اتصال داد و سپس با بازکردن شیرهای رفت و برگشت بر روی کلکتور گرمایش از کف را راه اندازی کرد.

 

فیلم اجرای گرمایش از کف

تمام توضیحاتی که در قسمت قبل در خصوص روش عایق کاری کف، اجرای لوله کشی و نصب کلکتور گرمایش از کف دادیم را می توانید در کلیپ کوتاه زیر تماشا کنید که توسط تیم متخصص ما و در یکی از ده ها پروژه این مجموعه انجام شده است.

 

4 مورد از معایب گرمایش از کف در ویلا

در این قسمت بد نیست معایب احتمالی این سیستم را با هم بازبینی کنیم:

  1. دیر گرم شدن سیستم گرمایش از کف

اولین مورد که ما در خصوص اجرای سیستم گرمایش از کف به تردید می اندازد مسئله زمان مورد نیاز برای پیش گرمایش این سیستم است.

به طور معمول زمان پیش گرمایش سیستم گرمایش از کف 36 ساعت است. به این صورت که استارت سیستم در دمای 20 درجه سانتی گراد زده می شود و باید هر 12 ساعت یک بار به مقدار 5 درجه به این دما اضافه کرد تا اینکه در طول 36 ساعت به دمای مطلوب 35 درجه برسیم.

بنابراین از نظر افرادی که به ویلای خود هر چند وقت یکبار سر می زنند و مدت زمان محدودی در آن اقامت دارند، این مورد یک معضل بزرگ است.

در حالی که راه حل ساده ای دارد. به این صورت که می توانید سیستم گرمایش از کف ویلای خود را به ترموستات های هوشمند مجهز کنید. در این صورت با اتصال ترموستات به گوشی همراه هوشمند خود می توانید پیش از ورود به ویلا سیستم را روشن کنید و طبق برنامه زمان بندی شده دمای آن را بالا ببرید.

از طرفی اغلب ویلاها دارای سرایدار هستند، پس در یک راه حل ساده تر می توانید از سرایدار بخواهید تنظیمات لازم برای روشن و گرم کردن سیستم گرمایش از کف را قبل از ورود شما به ویلا انجام دهد.

  1. عدم امکان ایجاد تغییرات در کف ساختمان بعد از اجرای سیستم

اگر شما سیستم گرمایش از کف را برای ساختمان ویلایی خود در نظر گرفته باشید دیگر نمی توانید تغییراتی در کف سازی ساختمان اعمال کنید.

اما این مشکلی است که در تمام ساختمان های آپارتمانی هم وجود دارد. راه حل این مشکل استفاده از نقشه حساب شده گرمایش از کف و مشورت با یک متخصص قبل از انتخاب کف سازی و اجرای آن است.

چون اگر کف سازی ویلا به شکل درستی انجام شود، به ندرت نیاز به تغییر پیدا می کند. مخصوصاً ساختمان ویلایی که به دلیل استفاده محدودتر، کف آن دیرتر مستهلک می شود.

  1. سوختن کف پا در اثر گرم شدن بیش از حد کف ساختمان

دلیل دیگری که برخی افراد از اجرای سیستم گرمایش از کف در ویلای خود تردید دارند، مسئله گرم شدن بیش از کف و در نتیجه داغ شدن یا سوختن کف پا است.

اما این مشکل فقط و فقط به دلیل مهارت ناکافی مجری یا طراح سیستم گرمایش از کف ایجاد می شود و با خودِ سیستم ارتباطی ندارد.

چون اگر مجری یا طراح سیستم گرمایش از کف مدارهای گردش آب را به درستی و در فواصل طولی و عرضی مناسب طراحی کرده باشد، مشکل داغ شدن بیش از حد کف ایجاد نمی شود.

  1. عدم امکان تعمیر سیستم گرمایش از کف

عدم امکان تعمیر سیستم گرمایش از کف یا بهتر است بگوییم محدودیت در تعمیر این سیستم یکی دیگر از معایب آن به شمار می آید.

چون تمام لوله های گرمایش از کف در زیر حجم زیادی از بتن و کف سازی مدفون شده اند و اگر دچار نشتی شوند، اولاً پیدا کردن محل دقیق نشتی بسیار سخت یا ناممکن بوده و از طرفی تخریب کف و تعمیر لوله ها به شدت پرهزینه و زمان بر است.

اما این مشکل هم یک راه حل ساده دارد، اول اینکه تنها از لوله پنج لایه باکیفیت در سیستم گرمایش از کف ویلای خود استفاده کنید، چون این جنس از لوله هرگز دچار پوسیدگی و ترک خوردگی نمی شود و بسیار منعطف است.

دوم اینکه از یک تیم حرفه ای و با تجربه برای طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف ویلا کمک بگیرید. مهارت و دانش افراد طراح و اجرا کننده کار می تواند ضامن سلامتی و طول عمر طولانی این سیستم باشد.

گرمایش_از_کف_ویلا_هر_آنچه_که_باید_بدانیدفیلم-_6.jpg

مزایای گرمایش از کف در ویلا که از آنها بی خبر بودید

حالا که در بخش قبلی معایب گرمایش از کف را با هم مرور کردیم، نباید از مزایای این سیستم غافل شویم:

  1. افزایش فضای داخلی

امروزه طراحی داخلی ساختمان در اکثر بناها به خصوص ویلاها به سمت استفاده حداکثری از فضای مفید داخلی حرکت کرده است.

اما با اجرای سیستم گرمایش از کف در ویلای خود دیگر نباید نگران کمبود فضا باشید، چون این سیستم حتی ذره ای از محیط را اشغال نمی کند و بنابراین دست شما در دیزاین داخلی ویلا کاملاً باز است.

می توانید برای پذیرایی از مهمان های خود چندین ست مبلمان و میز و صندلی بچینید و از گنجه های بزرگ و جادار استفاده کنید.

  1. بازدهی حداکثری گرمایش

همانطور که گفتیم اغلب ویلاها در خارج شهرها ساخته می شوند، به همین دلیل درجه حرارت هوا در این مکان ها بسیار سردتر از داخل شهر است. در این شرایط تنها سیستم گرمایش از کف است که با گرمای فوق العاده خود گرمای مطبوع را در ویلا فراهم می کند.

  1. امکان ترکیب با دیگر سیستم های حرارتی

اگر سرمای هوا در محل احداث ویلای شما بسیار زیاد است، می توانید سیستم گرمایش از کف را با دیگر سیستم های حرارتی از قبیل رادیاتورهای برقی ترکیب کنید.

  1. عدم ایجاد اثر سیاهی بر روی دیوارها، سقف و پرده ها

یکی از مهمترین معایب استفاده از دیگر سیستم های حرارتی از قبیل بخاری، شومینه و رادیاتور این است که بعد از مدتی استفاده تمام سقف و دیوارها و حتی پرده ها شروع به تیره شدن می کنند.

اما در صورت طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف در ویلا دیگر اثری از دوده و سیاهی نیست، چون گرمایش به تمیزترین، پاک ترین و سالم ترین روش ممکن انجام می شود. پس با خیال راحت می توانید در ویلای خود پرده های تور سفید و تابلوهای بزرگ و نفیس استفاده کنید.

  1. کم استهلاک ترین سیستم گرمایشی

برای شما که اوقات فراقت خود را در ویلا می گذرانید، درگیر شدن با مشکلات تعمیراتی و حتی سرویس سیستم گرمایشی حوصله سر بر و مشکل ساز است.

اما سیستم گرمایش از کف برخلاف دیگر سیستم ها از قبیل اسپلیت، رادیاتور و پکیج، به هیچ سرویس دوره ای نیاز ندارد و می توان از آن به عنوان کم استهلاک ترین سیستم های گرمایشی یاد کرد.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع بیشتر از مزایا و معایب این سیستم کلیپ زیر را تماشا کنید که سیستم گرمایش از کف را با رادیاتور مقایسه کرده است.

 

هزینه گرمایش از کف در ویلا

برآورد هزینه گرمایش از کف در ویلا با در نظر گرفتن پارامتر مهمی به نام متراژ ساختمان یا طول لوله کشی قابل محاسبه است.

با این حساب اگر شما طول لوله کشی گرمایش از کف را بدانید، می توانید مقدار لوله مورد نیاز آن را تخمین زده و در نهایت هزینه مربوط به این سیستم را پیدا کنید.

البته به غیر از هزینه های مربوط به لوله کشی و عایق کاری کف باید هزینه کف سازی، بنایی و حمل مصالح نیز در نظر گرفته شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مطلب ما با عنوان هزینه دستمزد اجرای گرمایش از کف را مطالعه کنید.

همچنین جهت اطلاع از قیمت به روز می توانید به صفحه تعرفه خدمات مجموعه ما در سایت مراجعه کنید یا برای استعلام قیمت دقیق تر با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا بعد از بازدید کارشناس هزینه های شما محاسبه شود.

 

جمع بندی

استفاده از سیستم گرمایش از کف در ویلا نه تنها شما را از شر هزینه های بیشتر برای تعمیر و سرویس سیستم های حرارتی دیگر خلاص می کند، بلکه تامین کننده هوای گرم و مطلوب در سردترین شب و روزهای سال است.

اجرای سیستم گرمایش از کف در ویلا از جمله خدمات محبوب ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته است که تا کنون در مناطق ییلاقی مختلفی از جمله دماوند و شمال توسط تیم حرفه ای ما انجام شده و تمام عکس های استفاده شده در این مطلب از همان پروژه ها بوده است.

بنابراین اگر شما هم برای طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف ویلای خود به یک گروه ماهر و باتجربه نیاز دارید، همین الان فرم درخواست سرویسکار را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه