یکی از مهم ترین تصمیمات خانواده خرید کولر گازی است. این تصمیم بسیار مهمی است زیرا نه تنها یک سرمایه گذاری بلندمدت است، بلکه به این دلیل که دستگاه بسیار گران است و نمی توانید یک روز در میان آن را خریداری کنید. در این بین رقابت اصلی بین کولر گازی معمولی و کولر گازی اینورتر است.

اگر می خواهید بین این دو مدل کولر گازی اینورتر خریداری کنید اما با مشخصات این وسیله، نحوه عملکرد، مزایا و معایب آن آشنا نیستید، به شما توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کولر گازی اینورتر چیست؟

تفاوت اصلی بین کولر گازی اینورتر و غیر اینورتر در طراحی کمپرسور آن نهفته است. کمپرسور در واقع همان موتور کولر گازی است که در درون یونیت خارجی یا همان کندانسور کولر گازی قرار دارد.

اینورتر (Inventer) یک فناوری صرفه جویی مصرف انرژی در نسل جدید کولرهای گازی است که با کنترل کارآمد سرعت موتور، عملکرد هدر رفته در تهویه مطبوع یا کولر گازی را از بین می برد.

روش کار کولر گازی در حالت معمول به این صورت است که وقتی دمای اتاق از دمای تنظیم شده بالاتر می رود، هوا را خنک تر می کند و هنگامی که دمای اتاق به زیر دمای تنظیم شده می رسد، با ایجاد گرمایش به حفظ دمای مناسب اتاق کمک می کند.

در کولرگازی اینورتر (Inventer)، دما با تغییر دور موتور و بدون روشن و خاموش کردن موتور تنظیم می شود. به بیانی دیگر کولر گازی اینورتر برای کنترل سرعت موتور کمپرسور خود به منظور مطابقت با خروجی مورد نیاز از ریزپردازنده ها استفاده می کند.

در نتیجه زمانی که اتاق سرد یا گرم می شود، کولر گازی اینورتر سرعت موتور را کاهش می دهد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شده و دمای مورد نظر در فضای داخلی حفظ شود.

برای اطلاع از روش کار مدل های مختلف کمپرسور کولر گازی به مقاله انواع کمپرسور کولر گازی مراجعه کنید.

تمام_آنچه_که_باید_در_مورد_کولر_گازی_اینورتر_بدانید-_1.jpg

کولر گازی اینورتر چگونه کار می کند؟

برای اینکه روش کار کولر گازی اینورتر را بهتر بدانید بد نیست ابتدا نحوه عملکرد کولر گازی معمولی را با هم مرور کنیم.

در کولرهای گازی معمولی از کمپرسور دور ثابت استفاده می شود. در این سری محصولات روشن و خاموش شدن کولر وابسته به دمایی است که روی دستگاه توسط کاربر تنظیم می شود.

این نوع روش کار کولر گازی معمولی یک ایراد بسیار بزرگ دارد، اینکه موتور کولر گازی در فواصل زمانی کوتاه روشن و خاموش می شود. یعنی به محض اینکه دمای محیط به اندازه دمای تنظیم شده روی دستگاه تطابق نداشته باشد، موتور کولر روشن شده و شروع به کار می کند.

به این ترتیب با هر بار روشن و خاموش شدن موتور در کولر گازی معمولی شوک الکتریکی شدید به کمپرسور وارد شده و باعث افزایش مصرف برق و کاهش عمر کمپرسور می شود.

و اما همین معایب بزرگ در کولر اسپلیت اینورتر رفع شده است. به این ترتیب که در کولرهای گازی اینورتر بجای کمپرسورهای دور ثابت از کمپرسورهای دور متغییر استفاده است. در نتیجه دیگر خبری از روشن و خاموش شدن موتور نیست.

روش کار کولر گازی اینورتر به این صورت است که وقتی کولر گازی به دمای تنظیم شده بر روی دستگاه برسد، موتور یا همان کمپرسور خاموش نمی شود و بجای آن دور موتور کاهش پیدا می کند تا به این ترتیب از وارد شدن شوک الکتریکی به موتور در زمان استارت زدن و همچنین مصرف برق زیاد جلوگیری شود.

برای مشاهده مدل های متنوع کولر گازی اینورتر لینک خرید کولر گازی از دیجی کالا را لمس کنید تا از مشخصات محصول و قیمت خرید آن مطلع شوید.

 

مزایای کولر گازی اینورتر

به نظر می رسد با توجه به توضیحاتی که در خصوص روش کار کولر گازی اینورتر دادیم تا حدودی با مزایای این وسیله آشنا شدید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف برق کمتر کولر گازی اینوتر در مقایسه با کولر گازی معمولی
  • بدون ایجاد نوسان در ولتاژ برق مصرفی
  • ثابت نگه داشتن دمای اتاق
  • بازدهی بیشتر در تهویه مطبوع
  • مناسب برای فضاهای کوچک و بزرگ
  • ایمن برای سیم کشی های مسکونی به دلیل کاهش مصرف برق
  • دوستدار محیط زیست

 در ادامه به شرح کلی مزیت های کولر گازی اینورتر می پردازیم:

  • مقرون به صرفه به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی

به دلیل روش عملیاتی کولر گازی دوال اینورتر، کمپرسور آن با تمام توان کار نمی کند، بنابراین شما را از پرداخت هزینه های هنگفت بابت پرداخت هزینه برق نجات می دهد.

به بیانی دیگر میزان مصرف برق کولر گازی اینورتر بسیار کمتر از کولر گازی معمولی است، پس به شما کمک می کند تا مقدار زیادی در قبض برق صرفه جویی کنید. دقیقاً به همین دلیل است که به کولر گازی اینورتر، کولر گازی کم مصرف نیز می گویند.

  • دارای انرژی کارآمد

فناوری اینورتر به عنوان بهترین راه حل در مورد عملکرد اقتصادی و صرفه جویی در انرژی در نظر گرفته می شود. در کولر گازی اینورتر، گرمایش و سرمایش به صورت یکپارچه و صرفه جویی در مصرف برق به صورت خودکار انجام می شود.

استعلام قیمت و خرید کولر گازی اینورتر از دیجی کالا

  • خنک کننده بهتر

کولر گازی غیر اینورتر نمی تواند سطح خنک کننده اتاق را تنظیم کند، بنابراین در سریع خنک کردن اتاق عاجز است. در حالی که کولر گازی اینورتر می تواند کمپرسور را با سرعت بالاتری راه اندازی کند تا در صورت لزوم، کل فضای داخلی را سریع خنک کند.

  • عملیات بی صدا

یکی از مهمترین مزیت ها به صدای بسیار کم کولر گازی کم مصرف مربوط می شود. به این دلیل که کولر گازی اینورتر با سرعت بسیار کم کار می کند، در نتیجه صدای تولیدی آن خیلی نامحسوس است. بنابراین به غیر از صدای کم کمپرسور، صدای نسبتاً کمتری در داخل اتاق وجود خواهد داشت.

  • امکان خواب راحت در آسایش بیشتر

کولر گازی اینورتر به شما این امکان را می‌دهد تا خواب کامل و راحتی را تجربه کنید، زیرا دمای اتاق را به اندازه دمایی که روی ترموستات کولر گازی تنظیم کرده‌اید ثابت نگه می‌دارد.

تمام_آنچه_که_باید_در_مورد_کولر_گازی_اینورتر_بدانید-_2.jpg

معایب کولر گازی اینورتر

در مورد کولر گازی اینورتر واقعاً همه چیز خیلی خوب نیست. معایب کلیدی کولر گازی اینورتر عبارتند از:

  • افزایش هزینه ها در صورت عایق بندی نامناسب اتاق

میزان انرژی کولر گازی اینورتر تنها زمانی کارآمد است که اتاق به درستی عایق بندی شده باشد. در صورتی که عایق کاری درب، پنجره ها و دیوارها به درستی انجام نشده باشد، مصرف برق بالا خواهد بود و به این ترتیب قبض برق شما نیز به نسبت افزایش می یابد.

البته این نکته در خصوص تمام سیستم های سرمایشی و گرمایشی از جمله تعمیر کولر آبی، بخاری، رادیاتور و ... وجود دارد و فقط مختص کولر گازی اینورتر نیست.

  • تعمیر و نگهداری گران قیمت

قطعات سازنده کولر گازی اینورتر گران قیمت هستند. بنابراین تعمیر و نگهداری آن یک سرویس پرهزینه است. قبل از تصمیم گیری در مورد خرید این وسیله باید در مورد هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آن فکر کنید که آیا بودجه کافی دارید یا خیر؟

هر چند به دلیل استفاده از کمپرسور دور متغییر احتمال تعمیرات کولر گازی اینورتر بسیار اندک است و اگر سرویس کولر گازی را منظم انجام دهید، می توانید خرابی این وسیله را تا حد زیادی به تعویق بیاندازید.

  • قیمت خرید بالا

کولر گازی اینورتر تقریباً به عنوان یک وسیله به نسبت جدید در بازار شناخته می شود، به همین دلیل هنوز میزان تقاضا برای این کولرها در بازار زیاد نشده که باعث کاهش قیمت آن شود.

علاوه بر همه اینها، به دلیل اجزای گران قیمت بکار رفته در ساخت کولر گازی اینورتر قیمت خرید آن زیاد است.

بنابراین این محصول برای برای خانواده هایی که هزینه های خود را بودجه بندی می کنند، انتخاب مناسبی نیست. هر چند مصرف پایین برق آن می تواند بخشی از هزینه های اولیه بابت خرید کولر گازی اینورتر را جبران کند.

خرید کولر گازی اینورتر از دیجی کالا

 

نکات مهم خرید کولر گازی اینورتر

اگر تصمیم به خرید کولر گازی اینورتر گرفته اید، چند نکته به عنوان راهنمای خرید کولر گازی اینورتر وجود دارد که باید به آن ها دقت کنید. این نکات را در قالب 5 سوال مهم مطرح کرده ایم تا پیش از خرید کولر گازی اینورتر از خودتان بپرسید:

  1. متراژ اتاق چقدر است؟

قبل از تصمیم گیری در مورد نوع، مدل، طرح و مهمتر از همه ظرفیت کولر گازی، ابتدا باید ابعاد اتاقی را که قصد نصب کولر گازی را دارید مورد بررسی قرار دهید. چون اندازه اتاق مترادف با عملکرد کولر گازی اینورتر است.

اگر کولر گازی با ظرفیت کمتر از اندازه اتاق نصب کنید، نمی توانید به سرمایش مطلوب برسید. اگر کولر گازی بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز برای اندازه اتاق شما باشد، این امکان وجود دارد که مصرف برق این وسیله افزایش در هنگام کار با مشکل مواجه شده و قبض های برق سنگین دریافت کنید.

  1. شاخص بازدهی فصلی یا SEER کولر گازی اینورتر چقدر است؟

نکته اصلی موقع خرید کولر گازی اینورتر این است که تا چه حد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. اگر می خواهید ببینید که آیا کولر گازی اینورتر واقعاً به اندازه ای که تبلیغ می شود در انرژی صرفه جویی می کند یا خیر باید به میزان SEER آن دقت کنید.

 SEER یا شاخص بازدهی فصلی، میزان نسبت خروجی خنک کننده یک دستگاه تهویه مطبوع در یک فصل سرمایش معمولی است. این شاخص در مشخصات تمامی مدل های کولر گازی ذکر است که باید در نظر بگیرید.

  1. نصب و راه اندازی آن چگونه است؟

اکثر مشکلات خریداران کولر گازی در زمان نصب این وسیله شروع می شود. برای استفاده حداکثری از کولر گازی، بسیار مهم است که دستگاه به درستی نصب شده باشد. بنابراین، همیشه باید مطمئن شوید که کولر گازی اینورتر شما قابلیت نصب و استفاده در ساختمان تان را دارد یا خیر؟

  1. جنس کویل ها از مس است یا خیر؟

محبوب ترین نوع کویل های کولر گازی از جنس مس هستند. زیرا سریعتر خنک می شوند و ماندگاری بیشتری دارند. پس در زمان خرید کولر گازی اینورتر باید دقت کنید که جنس کویل ها از مس باشد.

  1. کیفیت فیلترها چقدر است؟

تمیز نگه داشتن فیلترهای کولر گازی می تواند به شما کمک کند تا 10 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

فیلترهای باکیفیت در کولر گازی اینورتر اتاق شما را از آلرژن ها و سایر آلاینده ها دور نگه می دارند. بنابراین مهم است که از قابلیت فیلترها در تمیز شدن راحت مطمئن شوید.

برای اطلاع از بهترین کولر گازی بر اساس محل زندگی خود پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله انتخاب کولر گازی بر اساس شرایط آب و هوایی را از دست ندهید.

تمام_آنچه_که_باید_در_مورد_کولر_گازی_اینورتر_بدانید-_3.jpg

مقایسه کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی

طبیعتاً کولر گازی برای مدیریت عملیات خنک کننده ای خود از یک کمپرسور استفاده می کند. بنابراین کولرهای گازی اینورتر در مقایسه با کولر گازی معمولی یک مکانیزم متفاوت برای مدیریت عملکرد کمپرسور دارند.

در یک کولر گازی اینورتر چرخش دور موتور، یعنی RPM با بسیار بالا شروع می شود، بنابراین توان مورد نیاز برای راه اندازی کولر گازی اینورتر زیاد است.

با این حال، پس از رسیدن کولر به دمای تنظیم شده، RPM یا چرخش در دقیقه به طور خودکار کاهش پیدا کرده و در نتیجه توان دستگاه را بهینه می کند.

هر دستگاهی با روشن و خاموش شدن مکرر، انرژی بیشتری مصرف می کند. اما در کولر گازی اینورتر نیازی به روشن و خاموش کردن کمپرسور نیست.

مزیت دیگر روشن و خاموش نکردن دستگاه این است که نوسانات دما به مقدار حداقل یا صفر می رسد. این بدان معناست که در هیچ نقطه ای از اتاق احساس ناراحتی نخواهید کرد.

دور اولیه بالاتر یک کولر گازی اینورترکه بعداً بهینه می شود، همچنین به این معنی است که کولر گازی برق کمتری مصرف می کند و در نتیجه باعث صرفه جویی در صورتحساب برق شما می شود.

حال بیاید روش کار کولر گازی معمولی را با هم بررسی کنیم تا بهتر بتوانیم تفاوت این 2 مدل کولر گازی را درک کنیم.

در کولر گازی غیر اینورتر یا معمولی، به محض اینکه کولر به دمای تنظیم شده برسد، کمپرسور خاموش می شود. پس از مدتی دمای اتاق کاهش یا افزایش پیدا می کند، بنابراین کمپرسور باید دوباره روشن شود.

روشن و خاموش شدن کمپرسور انرژی زیادی مصرف می کند و حتی اتاق هرگز به طور مطلوب خنک یا گرم نمی شود.

از طرفی کولرهای گازی معمولی با دورهای بالاتر شروع به کار نمی کنند، بنابراین مدت زمان بیشتری طول می کشد تا اتاق خنک شود.

هزینه اولیه خرید کولر گازی اینورتر بالاست. اما قیمت خرید بالا کولر گازی اینورتر به این دلیل است که مزایای زیادی دارد و با این حساب و کتاب ساده به این نتیجه خواهید رسید که مزایای بلند مدت کولر گازی اینورتر بیشتر از هزینه اولیه خرید آن است، چون حداقل 40 درصد در قبض برق ماهانه شما صرفه جویی می کند.

علاوه بر این در صورت خرید کولر گازی اینورتر منزل شما سریعتر به دمای مطلوب می رسد. همچینن طول عمر کولر گازی اینورتر در مقایسه با کولر گازی معمولی به نسبت طولانی تر است.

در مقایسه با کولرهای گازی غیر اینورتر، سیستم های تهویه مطبوع اینورتر دارای قابلیت تشخیص نوسانات و تنظیم خودکار سرعت کلی کمپرسور هستند. این مکانیسم پیشرفته به صرفه جویی در انرژی کمک می کند و برای تهویه هوا مفید است.

در این قسمت جدولی از مقایسه بین کولر گازی اینورتر و معمولی برای شما آماده کرده ایم تا بهتر بتوانید بین خرید این دو وسیله تصمیم بگیرید:

شاخص های عملکرد

کولر گازی اینورتر

کولر گازی معمولی

سرمایش اتاق

بسیار سریع

نه خیلی سریع

نوسان دمایی

تقریباً صفر

دارای نوسان دمایی زیاد

سرعت چرخش موتور

در زمان استارت بسیار سریع، اما سپس بهینه می شود

به اندازه میانگین سرعت

میزان مصرف برق

بسیار کم

بسیار زیاد

ذخیره انرژی

حداقل 40% صرفه جویی

بدون صرفه جویی

قیمت خرید

بالا

پایین

طول عمر

زیاد

کم

جمع بندی

در این مطلب کولر گازی اینورتر را به شما معرفی کردیم و گفتیم چطور می توانید با توجه به قابلیت های زیاد این وسیله بهترین کولر گازی اینورتر را خریداری کنید.

از آنجا که خرید کولر گازی اینورتر یک اقدام پر هزینه است، توصیه می کنیم حتماً قبل از خرید با افراد آگاه در این زمینه مشورت کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید کولر گازی اینورتر دیجی کالا مراجعه کنید تا بعد از مطالعه نظرات خریداران قبلی بهترین مدل را بخرید.

تعمیر کولر گازی در کنار سرویس این وسیله از جمله خدمات محبوب ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته است. بنابراین اگر برای انجام این خدمات به یک فرد متخصص و باتجربه نیاز دارید همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. مصرف برق کولر گازی اینورتر چقدر است؟

کولر گازی اینورتر با تبدیل جریان DC به AC کمترین حد از مصرف انرژی برق را دارد. به حدی که میزان مصرف آن ها گرید A است. به همین دلیل به نام کولر گازی DC Inverter شناخته می شود.

  1. بزرگ ترین عیب کولر گازی اینورتر چیست؟

قیمت خرید بالای کولر گازی اینورتر بزرگ ترین ایراد این وسیله است که به دلیل استفاده از کمپرسور پیچیده تر اینورتر باعث شده 20 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته باشد.

منابع انگلیسی: 1، 2، 3، 4، 5

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

اشتراک گذاری این صفحه