یکی از مهمترین اقداماتی که در زمان سرویس کولر گازی انجام می شود، تست لوله مویی است تا به این ترتیب از باز بودن مسیر لوله برای حفظ عملکرد طبیعی کولر گازی اطمینان حاصل شود.

گرفتگی لوله مویی کولر گازی موضوع بسیار مهمی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند منجر به سوختن موتور یا همان کمپرسور شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با علامت های انسداد لوله مویی و نحوه تعمیر و تعویض این قطعه آشنا شوید.

لوله مویی کولر گازی چیست و کجا قرار دارد؟

لوله مویی نوعی قطعه اندازه گیری و عامل انبساط است که عمدتاً در تجهیزات تبرید از جمله کولر گازی و حتی یخچال فریزر استفاده می شود.

کارکرد اصلی لوله مویی تنظیم دما و شکست فشار زیاد مبرد است، به همین دلیل به نام عامل انبساط شناخته می شود. لوله مویی از جنس مس است و اندازه طول آن بین 1 الی 4 متر و قطر آن حدودا بهً 10 میلی متر می رسد.

وقتی مبرد در داخل کندانسور قرار دارد، فشار آن بیش از 250 PSI است و حدوداً بین 35 تا 45 درجه سانتی گراد دما دارد.

این مقدار فشار و دما مبرد باید کاسته شود. به همین دلیل وقتی مبرد از داخل لوله مویی با قطر بسیار کمتر از لوله های کندانسور عبور می کند، دچار شکست فشار می شود، آنقدر که فشار مبرد تا 45-60 PSI کاسته شده و دمای مبرد به صفر می رسد.

در این حالت مبرد به دلیل افت فشار و دما از حالت گاز خارج شده و وقتی به اوپراتور می رسد حالتی پودری، یعنی مخلوطی از مایع و گاز پیدا می کند. بنابراین می تواند وارد مدار اوپراتور شده و عملیات گرماگیری را انجام دهد.

همانطور که از توضیحات داده شده در مورد روش عملکرد لوله مویی می توان برداشت کرد، محل قرارگیری لوله مویی بین واحد کندانسور و اواپراتور است که مبرد را از کندانسور به اواپراتور می رساند و با توجه به طول و قطر خود مقدار دما و فشار مبرد را تنظیم می کند.

با این تفاسیر لوله مویی یک بخش ضروری از هر سیستم HVAC از جمله کولر گازی است زیرا وظیفه آن کنترل جریان مبرد است و بدون آن امکان سرمایش و گرمایش از سیستم گرفته می شود. جهت آشنایی با نحوه عیب یابی کولر گازی پنجره ای لینک مقاله را لمس کنید.

20.jpg

علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی

زمانی که لوله مویی دچار گرفتگی یا انسداد می شود دیگر نمی توان جریان مبرد را از خود عبور دهد، در نتیجه مهمترین بخش از سیستم تبرید، دچار اختلال می شود.

در چنین شرایطی یکی سری علائم خود را نشان می دهند که می توانند زنگ خطری در رابطه با گرفتگی لوله مویی کولر گازی باشند:

  • آمپر کشیدن کمپرسور

اولین علامت گرفتگی لوله مویی این است که کمپرسور زیادی آمپر می کشد. در این حالت کمپرسور یا همان موتور کولر گازی به مقدار آمپراژ بیشتری برای روشن شدن نیاز دارد و چون عملاً نمی تواند آن مقدار آمپر را دریافت کند، دچار خرابی می شود.

آمپر کشیدن موتور کولر گازی خود نشانه های مختلفی دارد که با توجه به آن ها می توان به وجود این مشکل پی برد. از جمله نشانه های آمپر کشیدن کمپرسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پریدن فیوز برق ساختمان و فیوز کولر گازی
  • داغ کردن بیش از حد کمپرسور
  • از کار افتادن موتور کولر گازی

در صورت مشاهده این علائم باید به گرفتگی لوله مویی شک کرده و برای تعویض یا شستشوی لوله مویی اقدام کرد. البته گرفتگی لوله مویی تنها یک دلیل مهم در آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی است، برای اطلاع از دیگر دلایل روی لینک مقاله بزنید.

دیگر علت های گرفتگی لوله مویی کولر گازی به اختصار بیان می کنیم که شامل موارد زیر می شود:

  • یخ زدگی لوله رفت و برگشت کندانسور
  • بالا پریدن فیوز کولر گای در زمان روشن شدن
  • روشن و خاموش شدن مداوم کمپرسور
  • تولید صداهای ناهنجار در کمپرسور
  • نوسان دمایی زیاد هوای خروجی از اوپراتور

شما می توانید با توجه به این نشانه ها سریع تر از گرفتگی لوله مویی باخبر شده و برای رفع ایراد از این قطعه اقدام کنید. روش تعمیر یا تعویض لوله مویی را در ادامه همین مطلب توضیح خواهیم داد.

برای اطلاع از نحوه سرویس کولر گازی ال جی روی لینک مقاله بزنید.

آموزش_نحوه_رفع_گرفتگی_لوله_مویی_کولر_گازی-3.jpg

سایز لوله مویی در کولرهای مختلف

لوله مویی بخش حیاتی سیستم های تهویه مطبوع است، آنقدر مهم که باید همیشه به درستی آزمایش شود تا از عملکرد خنک کنندگی در کولر گازی اطمینان حاصل شود.

اولین قدم برای اطمینان از سلامتی لوله مویی این است که از قطر و اندازه لوله مویی برای سیستم مطمئن شوید. سایز لوله مویی نه تنها باید با اندازه مشخص شده توسط سازنده سیستم کولر گازی مطابقت داشته باشد، بلکه باید بار اواپراتور نیز با شرایط طراحی شده و میزان شارژ مبرد نیز باید متناسب باشد.

یک لوله مویین با اندازه نادرست می تواند دلیل افت فشار ناکافی باشد. قطر داخلی لوله مویین نباید خیلی بزرگ باشد و همچنین طول مجرای لوله نباید خیلی کوتاه باشد.

به طور مشابه، اگر افت فشار مبرد در سیستم خیلی زیاد باشد، می تواند به این معنی باشد که قطر داخلی لوله مویی خیلی کوچک یا طول لوله زیادی بلند است.

به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه سایز مناسب انواع لوله مویی در کولرهای مختلف را برای شما عنوان کرده ایم که با توجه به آن ها می توانید مناسب ترین لوله مویی برای دستگاه خود را تهیه کنید:

ظرفیت کولر گازی (BUT)

قطر لوله مویی (mm)

طول لوله مویی (cm)

36000

090

85

32000

090

75

30000

090

75

24000

080

100

18000

دوتایی 070

60

18000

تکی 080

110

12000

060

100

در صورتی که به فکر خرید کولر گازی هستید اما نمی دانید چه ظرفیت و مدلی برای ساختمان شما مناسب است، پیشنهاد می کنیم مقاله انتخاب کولر گازی بر اساس شرایط آب و هوایی را مطالعه کنید.

 

تعمیر یا تعویض لوله مویی

در مواقعی که لوله مویی به دلیل انباشته شده جرم به شدت کیپ یا مسدود شده است و همچنین در شرایطی که اقدام به تعویض تیپ کمپرسور کرده ایم، باید لوله مویی تعویض شود.

اما اگر انسداد لوله مویی خیلی زیاد نیست، امکان تعمیر لوله مویی از طریق شستشوی سیکل تبرید وجود دارد. در ادامه هر دو روش تعمیر و تعویض لوله مویی کولر گازی را برای شما توضیح می دهیم:

  • تعمیر لوله مویی

همانطور که در قسمت فوق اشاره کردیم تنها راه تعمیر لوله مویی این است که از طریق شستشوی سیکل تبرید از باز بودن مسیر لوله مویی مطمئن شویم. اگر در این مرحله شستشو انجام نشود، جرم و اجسام خارجی گیر کرده در لوله مویی باعث سوختن کمپرسور می شوند.

به طور کلی 2 روش متفاوت برای شستشوی سیکل تبرید وجود دارد:

  1. استفاده از گاز ازت
  2. استفاده از گاز R22

در بین این دو روش شستشو با گاز ازت بسیار مقرون به صرفه تر و ایمن تر است، به همین دلیل اکثر مواقع از همین شیوه برای باز کردن انسداد لوله مویی استفاده می شود.

برای شستشو با گاز ازت به یک مغزی و والف و مقداری گاز ازت نیاز داریم. روش کار به این صورت است که مغزی و والف را از یک طرف به سر لوله رفت کولر گازی وصل کرده و سپس گاز ازت را به داخل آن هدایت می کنیم.

به این ترتیب با فشار حاصل از گاز تمام روغن های لجن گرفته در داخل لوله مویی و سیکل تبرید از انتهای لوله خارج می شوند.

حال اگر بخواهیم شستشو را با استفاده از گاز R22 انجام دهیم، باید ابتدا شرایط ایمنی از جمله پوشیدن ماسک و دستکش مخصوص را رعایت کنیم. چون استفاده از این گاز در زمان شستشو می تواند باعث سوختگی شود و بسیار خطرناک است. به همین دلیل این روش اصلاً توصیه نمی شود.

  • تعویض لوله مویی

برای تعویض لوله مویی کولر گازی بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  1. لوله مویی قبلی را از روی شیر رفت به پانل یا شیر لیکویید باز کنید.
  2. یک لوله شارژ یا همان والف را به همراه شیلنگ گیج فشار به قسمت خروجی کندانسور، یعنی درست قبل از لوله مویی اتصال دهید.
  3. کمپرسور کولر گازی را روشن کنید تا به این ترتیب جریان هوا از لوله ساکشن به داخل کمپرسور وارد شده و از طریق انتهای لوله مویی خارج شود.
  4. در این مرحله باید دائم گیج فشار را چک کرده و دقت کنید که موقع روشن بودن کمپرسور و تخلیه هوا از سمت لوله مویی روی چه عددی ثابت می شود.
  5. هر زمان عدد روی گیج فشار ثابت شد، باید با کوتاه کردن طول لوله مویی مقدار فشار گاز را بر روی عدد 75 الی 85 PSI ثابت کنید.
  6. زمانی که عدد روی گیج فشار بر روی عدد 75 الی 85 PSI ثابت شد، باید لوله مویی کوتاه شده را به شیر رفت کندانسور یا همان شیر لیکویید جوش دهید.
  7. لوله شارژی که پیش از آن به لوله مویی اتصال داده بودید را بریده و کور کنید.
  8. در این مرحله باید عملیات گازگیری کولر گازی و تنظیم سوپرهیت را انجام دهید. تکنسین کولر گازی می تواند این عملیات را برای شما به انجام برساند.

لینک مقاله راهنمای کامل ریست کردن کولر گازی را لمس کنید تا با طریقه راه اندازی مجدد این وسیله آشنا شوید.

آموزش_نحوه_رفع_گرفتگی_لوله_مویی_کولر_گازی-2.jpg

مزایای استفاده از لوله مویی در کولر گازی

با توجه به توضیحاتی که تا این قسمت از متن در خصوص لوله مویی دادیم، می توانیم به راحتی به مزیت های آن پی ببریم. در این قسمت به مهمترین مزیت های استفاده از لوله مویی در کولر گازی اشاره می کنیم:

  • کنترل مایع خنک کننده یا مبرد

همانطور که توضیح دادیم لوله مویی تنها با توجه به مقدار طول و قطر خود میزان مایع مبرد در کولر گازی را کنترل می کند، بنابراین این قطعه هیچ نوع کنترل کننده فعالی در اختیار ندارد و همین مورد مهمترین مزیت لوله مویی است.

  • قیمت خرید مناسب

با وجود نقش بسیار حیاتی لوله مویی در کولر گازی این قطعه قیمت خرید بالایی ندارد و این موضوع یکی دیگر از مزیت های لوله مویی محسوب می شود.

  • فعالیت دائمی

شاید لوله مویی کولر گازی تنها قطعه ای در سیستم تبرید باشد که حتی در زمان خاموش بودن کمپرسور نیز به عملکرد و فعالیت خود ادامه می دهد.

  • سازگاری با انواع مبرد

فرقی نمی کند که از چه نوع مایع خنک کننده یا مبرد در سیستم کولر گازی خود استفاده کرده اید، لوله مویی به دلیل سازگاری بالایی که دارد می تواند برای شکست فشار و تنظیم انواع گاز مبرد کاربرد داشته باشد.

10.jpg

جمع بندی

در این مطلب شما را با یکی از مهمترین قطعات بکار رفته در کولر گازی، یعنی لوله مویی آشنا کردیم. شاید پیش از مطالعه این مطلب از اهمیت نقش و تاثیر سلامتی لوله مویی بر کارکرد سیستم تهویه مطبوع خود اطلاع نداشتید ولی الان می دانید که این قطعه چقدر حیاتی است و چگونه می توان آن را تعمیر یا تعویض کرد.

البته همانطور که در طول متن عنوان کردیم شستشوی سیکل تبرید و تعویض لوله مویی اقدامی کاملاً تخصصی است به همین دلیل توصیه می کنیم تنها از تکنسین و تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید.

تعمیر کولر گازی یکی از ده ها خدمات محبوب ما در گروه تاسیسات 24 ساعته است که توسط تکنسین های حرفه ای این مجموعه و همراه با گارانتی تضمین کیفیت خدمات به شما عرضه می شود.

آموزش_نحوه_رفع_گرفتگی_لوله_مویی_کولر_گازی-_3.jpg

پس در صورت نیاز به یک متخصص برای رفع گرفتگ لوله مویی کولر گازی خود یا تعمیر این وسیله همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

منابع فارسی: 1، 2، 3

منبع انگلیسی

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه