اگر مقداری با سرویس کولر آبی آشنایی داشته باشید، قطعاً می دانید که یکی از اصلی ترین اقدامات تعمیر یا تعویض تسمه کولر آبی است. البته احتمال دارد که از اهمیت نقش تسمه در کارکرد صحیح کولر آبی اطلاع نداشته باشید.

اما اگر تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید شما را در جریان کارکرد تسمه در کولر آبی و همچنین نحوه تنظیم و تعویض آن قرار خواهیم داد.

تسمه کولر آبی چیست و چه کارکردی دارد؟

در داخل کولر آبی از قطعات مکانیکی و الکترونیکی مختلفی جهت کارکرد این وسیله استفاده شده است. تسمه یکی از مهمترین قطعات مکانیکی کولر است که به نام کمربند V هم شناخته می شود. این قطعه در واقع تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را به عهده دارد.

تسمه کولر آبی یک نوع کمربند بلند است که از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به پروانه کولر متصل می شود و به این ترتیب نیروی چرخشی را از موتور گرفته و به پروانه می دهد تا باعث چرخش توربین یا پروانه کولر آبی شود.

یکی دیگر از مهمترین کارکردهای تسمه کولر آبی این است که از داغ شدن و سوختن موتور کولر جلوگیری می کند.

پس با توجه به این توضیحات مشخص می شود که کارکرد اصلی تسمه کولر در چرخاندن پروانه کولر آبی و محافظت از سوختن دینام کولر است.

بنابراین اگر این قطعه خراب یا فرسوده شود، پروانه قادر به چرخیدن نخواهد بود و در نتیجه خبری از هوای خنک نیست. علاوه بر این در صورت خرابی یا تنظیم نبودن تسمه باید منتظر داغ کردن دینام و حتی سوختن آن باشیم.

برای ثبت سفارش نصب کولر آبی پیشنهاد می کنیم روی لینک مورد نظر بزنید.

تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی 1

زمان تعویض تسمه کولر آبی

هر چند تسمه کولر آبی یک قطعه بسیار مهم در سیستم کولر آبی محسوب می شود، اما به دلیل فشار مضاعفی که دائم به آن وارد می شود، شدیداً در معرض آسیب است.

شاید به همین دلیل است که در زمان سرویس کولر آبی، تسمه اولین قطعه ای است که باید سالانه تعویض شود.

شما می توانید با توجه به علائم قابل مشاهده زمان تعویض تسمه کولر آبی را تشخیص دهید. اغلب وقتی تسمه کولر آبی فرسوده می شود، یعنی دیگر وقت آن رسیده تا تعویض شود.

البته فرسوده شدن تسمه کولر را می توان به راحتی از روی ظاهر آن تشخیص داد. چون با نشانه هایی از جمله ریش ریش شدن، سابیدگی، خراشیدگی، ترک خوردگی، پارگی و کش آمدن بیش از حد تسمه همراه است.

در این حالت ها تسمه آنقدر کشیده یا فرسوده شده که دیگر کشش و قدرت لازم برای کارکرد صحیح خود را از دست داده است.

 

مشکلات مهمی که تسمه کولر آبی ایجاد می کند

اگر هنوز هم در تایید نقش مهم سلامتی تسمه در کارکرد صحیح کولر آبی تردید دارید، پیشنهاد می کنیم به مهمترین مشکلات خرابی تسمه کولر توجه کنید:

  • صدای بلند و لرزش

عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد صدا و لرزش در کولر آبی شوند که یکی از مهمترین آن ها خرابی تسمه کولر است.

وقتی تسمه کولر تنظیم نباشد یا قدرت کشسانی خود را از دست داده باشد، دیگر قطعات مرتبط با تسمه یعنی پولی، یاتاقان و پروانه کولر نیز دچار مشکل شده و خرابی خود را به شکل صدای بلند و لرزش نشان می دهند. پس به منظور جلوگیری از لغزش کولر آبی باید به تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی توجه کنیم.

  • ایجاد هوای گرم

چنانچه تسمه کولر آبی خراب شده باشد، نمی تواند قدرت موتور را به خوبی به پروانه منتقل کند در نتیجه با کاهش جریان هوا و در نهایت افت سرمایش کولر مواجه هستیم.

در این حالت خواهید دید با وجود روشن بودن کولر آبی در سردترین حالت خود، دستگاه باد گرم می زند و نمی تواند فضا را خنک کند.

  • تاب برداشتن پروانه کولر آبی

گاهی خراب بودن تسمه کولر آبی یا تنظیم نبودن آن حتی می تواند بر روی کارکرد دیگر قطعات کولر تاثیرات منفی داشته باشد. به عنوان مثال اگر تسمه کولر آبی بیش از حد شل یا سفت باشد، می تواند باعث تاب برداشتن پروانه کولر و در نهایت خراب شدن این قطعه شود.

زمانی که پروانه کولر تاب بر می دارید، به پره های کولر ضربه وارد شده و در نهایت باعث می شود پروانه به خوبی نچرخیده و حتی چرخش آن همراه با صدا و لرزش باشد.

  • خراب شدن یاتاقان کولر آبی

یاتاقان یکی دیگر از قطعات بکار رفته در سیستم مکانیکی کولر آبی است که توسط چرخش تسمه و پولی پروانه به حرکت درمی آید.

هر چند تسمه و پولی به خودی خود توان حرکت ندارند و قدرت خود را از موتور می گیرند، با این حال اگر تسمه بیش از حد سفت باشد، باعث خراب شدن یاتاقان و در نتیجه لرزش و صدای یاد کولر آبی می شود.

  • خرابی دینام کولر آبی

چنانچه تسمه کولر آبی بیش از حد شل باشد، باعث لغزش موتور کولر در زمان کار کردن دستگاه می شود. حال اگر این لغزش ها را نادید بگیریم، در دراز مدت سبب خرابی موتور کولر آبی می شود.

تعویض_و_تعمیر_تسمه_کولر_آبی-_2.jpg

عیب یابی تسمه کولر آبی

اکثر مواقع عیب یابی تسمه کولر آبی از روی علائم خرابی این قطعه انجام می شود. نشانه هایی از جمله صدا دادن کولر، لرزش های زیاد موتور و پروانه، بوی سوختگی از تسمه، مشاهده پارگی، شل و سفت بودن تسمه مهمترین موارد هستند که در عیب یابی تسمه کولر به شما کمک می کنند.

اگر می خواهید با نحوه سیم کشی برق کولر آبی آشنا شوید، روی لینک مقاله بزنید.

 

اعداد روی تسمه کولر آبی

مهمترین کاری که باید قبل از تعویض تسمه کولر آبی انجام دهید این است که به اندازه تسمه قبلی توجه کرده و یک تسمه جدید با همان اندازه تهیه کنید.

چرا روی اندازه تسمه کولر تاکید می کنیم؟ چون فاصله بین دینام و پروانه در مدل های مختلف کولر آبی با یکدیگر فرق می کند و از آنجا که تسمه کولر قرار است بین دینام و پروانه قرار بگیرید، اندازه تسمه نیز در مدل های مختلف کولر آبی متفاوت می شود.

چنانچه در زمان تعویض تسمه اندازه آن به درستی انتخاب نشود، عملکرد موتور و پروانه کولر دچار اختلال شده و در نتیجه بازدهی کولر افت پیدا می کند. چه بسا نامناسب بودن سایز تسمه نصب شده بر روی کولر باعث سوختن موتور کولر آبی شود.

حال برای اینکه بتوانید تسمه مناسب و هم اندازه کولر آبی را تهیه کنید، اندازه هر تسمه به شکل عدد بر روی آن درج شده است. به عنوان مثال A-43

به این ترتیب شما می توانید در زمان نیاز به تعویض تسمه کولر آبی این قطعه را از روی کولر با کرده و به فروشگاه قطعات کولر آبی ببرید. فروشنده می تواند بر اساس عدد درج شده بر روی تسمه نمونه هم اندازه آن را به شما تحویل دهد.

البته گاهی مواقع مشاهده شده که تسمه کولر آبی به قدری پوسیده و پاره شده که عدد نوشته شده بر روی آن کاملاً از بین رفته و قابل خواندن نیست.

نگران باشید، در چنین واقعی می توانید بر اساس فرمول زیر اندازه مناسب تسمه کولر آبی خود را محاسبه کرده و سپس به خرید آن از فروشگاه قطعات یدکی کولر اقدام کنید.

فرمول محاسبه اندازه تسمه کولر آبی به قرار زیر است:

Untitled.png

در این فرمول D اندازه مرکز پولی ها، A و B قطر پولی ها و L طول تسمه است.

 

نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

تنها زمانی می توانیم تنظیم بودن تسمه کولر آبی را تایید کنیم که تسمه نه خیلی سفت باشد که به سختی حرکت کند و آنقدر شل باشد که حالت افتادگی پیدا کند.

پس اولین قدم برای تنظیم تسمه کولر آبی این است که تسمه را به صورت چشمی چک کنید. حتی اگر تسمه ذره ای کمانه کرده یا افتاده بود، یعنی وقت تنظیم آن رسیده است. البته در اکثر مواقع که تسمه نیاز به تنظیم داشته باشد، می توانید از صدای خشن و بلندی که از کولر شنیده می شود، متوجه این امر شوید.

با این حال اگر از روی ظاهر متوجه تنظیم بودن یا نبودن تسمه نشدید، کافیست دو طرف تسمه را با یک دست گرفته و به هم نزدیک کنید. در حالت استاندارد باید هر دو طرف تسمه در نزدیک پولی کوچک به اندازه یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند. در غیر این صورت تسمه نیاز به تنظیم مجدد دارد.

برای تنظیم تسمه کولر آبی از 2 روش می توانید استفاده کنید. روش اول این است که پیچ های پایه الکتروموتور را کمی شل کنید تا پایه های آن کمی تکان بخورند. در نتیجه می توانید میزان سفت یا شل بودن تسمه را تنظیم کنید.

در روش دوم باید به سراغ رگلاژ کردن دینام بروید. به این ترتیب که چهار پیچ موجود در زیر دینام یا موتور کولر را با پیچ گوشتی باز کنید. چنانچه در زمان بازدید از تسمه متوجه سفت بودن آن شده اید، باید دینام را کمی به سمت پایین بکشید تا تسمه آزادتر شود و اگر تسمه شل بوده، باید دینام را بالا بکشید تا تسمه سفت شود.

دقت داشته باشید که میزان سفتی و شل بودن تسمه نباید به قدری باشد که محور کولر بیش از حد تحت فشار باشد یا تسمه روی پولی کوچک و بزرگ کمانه کند. در انتها که تنظیم تسمه با کمک رگلاژ موتور کولر به پایان رسید، پیچ های دینام را مجدد سفت کنید.

کلید کولر آبی در دو مدل ساده و هوشمند طراحی می شوند، اگر می خواهید نحوه نصب کلید آبی هوشمند را بدانید، لینک مقاله را لمس کنید.

تعویض_و_تعمیر_تسمه_کولر_آبی-_3.jpg

نحوه تعویض تسمه کولر آبی

در مواقعی که تسمه کولر بیش از حد مستهلک شده و حالت ریش ریش پیدا کرده نیاز به تعویض دارد. در صورت فرسودگی تسمه روند تعویض تسمه کولر به شکل زیر خواهد بود:

  1. کولر آبی را خاموش کرده و فیوز برق آن را به کل قطع کنید.
  2. دریچه کولر را باز کنید تا به داخل بدنه دسترسی داشته باشید.
  3. با کمک پیچ گوشتی مناسب هر دو پیچ موتور یا دینام کولر آبی را کمی شل کنید.
  4. وقتی موتور شل شد، می توانید با کمک دست تسمه کهنه را از جای خود بیرون بکشید. برای این کار تسمه را با دست گرفته و یک دور آن را بچرخانید. به این ترتیب تسمه از پولی پروانه جدا شده و خارج می شود.
  5. تسمه کهنه را به فروشگاه ابزار یدکی کولر آبی برده یا اندازه حک شده بر روی آن را یادداشت کنید تا تسمه هم اندازه آن را تهیه کنید.
  6. برای قرار دادن تسمه جدید، ابتدا یک طرف تسمه را بر روی پولی پروانه قرار دهید و سپس طرف دیگر تسمه را دور موتور قرار دهید.
  7. حال پولی را با دست بچرخانید. با چرخیدن پولی، تسمه در جای خود قرار می گیرد.
  8. وقتی تسمه در جای مناسب خود بر روی پولی و موتور قرار گرفت، باید پیچ های دینام یا موتور را مجدداً سفت کنید.
  9. در صورتی که بعد از نصب تسمه جدید متوجه شل یا سفت بودن بیش از حد آن شدید، می توانید بر اساس توضیحات داده شده در بخش قبلی به تنظیم تسمه کولر اقدام کنید.

 

جمع بندی

با توجه به آنچه در خصوص کارکرد تسمه در عملکرد کولر آبی گفتیم، می توانیم از اهمیت نقش این قطعه مطمئن شویم. مخصوصاً اینکه اگر تسمه خراب باشد یا به درستی تنظیم نشده باشد، می تواند باعث از کار افتادن پروانه، پولی و حتی سوختن موتور کولر آبی شود.

خوشبختانه تنظیم یا تعویض تسمه کولر آبی کار چندان مشکلی نیست و شما می توانید با توجه به توضیحاتی که در این مطلب دادیم خودتان به تنهایی اقدامات مورد نیاز به تعمیر و تعویض تسمه کولر آبی را انجام دهید.

با این حال از آنجا که تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی جزو مراحل سرویس کولر محسوب می شود، می توانید از تخصص مجریان ما در گروه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید. متخصصین ما در این مجموعه خدمات سرویس و تعمیر کولر آبی را همراه با گارانتی را شما انجام می دهند.

برای دریافت این خدمات کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه