با وجود اینکه این روزها آمار استفاده از پکیج به عنوان سیستم گرمایشی ساختمان روز به روز در حال افزایش است، اما باز هم تعداد بسیار زیادی از افراد ترجیح می دهند از انواع آبگرمکن دیواری و ایستاده برای تولید آب گرم ساختمان خود استفاده کنند.

اما نصب و راه اندازی آبگرمکن ایستاده به همین راحتی نیست و برای حفظ راندمان حرارتی و همچنین ایمنی این وسیله لازم است به روش نصب و لوله کشی آن دقت شود. اگر شما هم قصد نصب آبگرمکن ایستاده را دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با شیوه نصب و همچنین روش لوله کشی آبگرمکن آشنا شوید.

آبگرمکن ایستاده چیست؟

یکی از قدیمی ترین مدل های آبگرمکن به شکل آبگرمکن ایستاده یا مخزنی یا زمینی شناخته می شود. آبگرمکن ایستاده وسیله ای است که از آن جهت گرم کردن آب مصرفی ساختمان استفاده می شود. این دستگاه با کمک سوخت مایع یا گاز شهری کار می کند.

طرز کار آبگرمکن ایستاده بسیار ساده است، به نوعی که می توان گفت این وسیله ساده ترین سیستم گرمایشی ساختمان بشمار می آید. روش کار آبگرمکن مخزنی به این صورت است که آب شهری از طریق سیستم لوله کشی وارد مخزن آبگرمکن شده و به داخل مخزن آن منتقل می شود. سپس شعله مشعل آبگرمکن از طریق ترکیب شدن جریان گاز شهری و هوای محیط روشن شده و به این ترتیب آب داخل مخزن شروع به گرم شدن می کند. در نهایت آب گرم شده از طریق لوله آب گرم تعبیه شده در بالای آبگرمکن از داخل مخزن به سمت شیرآلات آب گرم ساختمان هدایت می شود.

آموزش_نصب_آبگرمکن_ایستاده-_1.jpg

اجزای داخلی و خارجی آبگرمکن ایستاده

یک دستگاه آبگرمکن ایستاده از قطعات داخلی و خارجی متعددی تشکیل شده که همکاری این اجزا با یکدیگر باعث عملکرد این وسیله می شود. از جمله مهمترین اجزای داخلی و خارجی آبگرمکن ایستاده می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • مخزن آبگرمکن ایستاده

محل نگهداری آب در داخل آبگرمکن ایستاده به نام مخزن شناخته می شود که با توجه به نوع کاربری و ظرفیت حرارتی آبگرمکن مقدار حجم مخزن آن بین 200 لیتر یا کمتر و بیشتر از این مقدار متغییر است.

از آنجا که مخزن آب آبگرمکن در تماس دائمی با آب قرار دارد، جداره داخلی و خارجی آن را با پوشش های رزینی می پوشانند. علاوه بر این از پوششی به نام روپوش در خارجی ترین پوسته آبگرمکن استفاده می شود تا از اتلاف حرارت و انرژی در این وسیله جلوگیری شود. این پوشش اغلب به رنگ سفید است.

  • مشعل

گرم شدن آب در داخل آبگرمکن به عهده مشعل است. این قطعه درست در زیر دودکش نصب می شود و با مخلوط شدن جریان هوا و گاز در داخل آن، شعله آبی رنگ مشعل ایجاد می شود. مخلوط شدن جریان هوا و گاز در داخل قطعه ای به نام اوریفیس صورت می گیرد که بین لوله گاز و مشعل تعبیه شده است. به طور معمول مشعل از فلز فولاد یا چدن ساخته می شود.

  • اتصالات و شیرآلات

داخل یک دستگاه آبگرمکن ایستاده اتصالات و شیرآلات متنوعی بکار رفته که برخی از آن ها برای کنترل جریان ورود و خروج آب و برخی دیگر برای تامین امنیت و فشار آبگرمکن کاربرد دارند. در ادامه نام هر کدام از این اتصالات و شیرهای آبگرمکن را برای شما بیان کرده ایم:

  • لوله گاز
  • لوله آب گرم
  • شیر اطمینان فشاری و دمایی
  • شیر تخلیه
  • شیر کنترل گاز
  • شیر فلکه قطع و وصل آب ورودی
  • شیر فلکه قطع و وصل گاز ورودی
  • لوله آب سرد
  • لوله گاز شمعک
  • ورودی جریان هوا برای انجام احتراق
  • لوله هواگیری
  • لوله آب گرم خروجی
  • لوله سرریز

مواردی که گفتیم تنها بخشی از لوله ها و اتصلات بکار رفته در ساختمان آبگرمکن ایستاده هستند، علاوه بر این ها می توان به فلنچ، میله آند، چند راهه گاز، لوله پیلوت مشعل و ... نیز اشاره کرد.

  • دودکش ها و کلاهک تعدیل

خروج گازهای حاصل از احتراق در داخل آبگرمکن به واسطه کلاهک تعدیل انجام می شود که به اندازه 10 الی 15 سانتی متر قطر دارد. علاوه بر این وظیفه دودکش آبگرمکن این است که از بروز اختلال در عملیات احتراق جلوگیری کند.

توصیه می شود به منظور افزایش راندمات حرارتی و کاهش هدر رفت حرارت از آبگرمکن بر روی دودکش یک صفحه مانع یا حرارت گیر نصب شود تا مکش بیش از حد از دودکش اتفاق نیوفتاده و حرارت از آبگرمکن خارج نشود.

  • سیستم کنترلی و ترموستات آبگرمکن

کنترل قطع و وصل جریان گاز در آبگرمکن به کمک شیر کنترل گاز ترموستاتیک انجام می شود که به واسطه آن مشعل روشن و خاموش می گردد. این شیر به 2 عدد ترموستات اولیه و ثانویه و یک ترموکوپل و پیلوت مجهز است، بنابراین می تواند درجه حرارت مخزن و ایمنی این وسیله را نیز کنترل کند.

در این بین اگر درجه حرارت مخزن آبگرمکن بیش از حد متوسط آن، یعنی از 95 درجه سانتی گراد بالاتر برود،  به واسطه ایجاد انبساط طولی میله، رابط مدار ترموکوپل را قطع می کند تا از جوش آوردن آبگرمکن و تبعات بعدی آن جلوگیری می کنید.

آموزش_نصب_آبگرمکن_ایستاده-_2.jpg

مراحل نصب آبگرمکن ایستاده

برای اینکه آبگرمکن ایستاده را به درستی نصب کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مرحله اول: تعیین محل نصب آبگرمکن

مهمترین اقدام قبل از نصب آبگرمکن این است که محل مناسبی برای نصب آن در آن در نظر بگیرید، چرا که با توجه به بزرگ بودن ابعاد آبگرمکن ایستاده امکان قرارگیری آن در هر مکانی فراهم نیست. محل نصب آبگرمکن ایستاده باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • محلی خشک و عاری از رطوبت
  • به دور از وسایل گرمایشی و برقی ساختمان
  • مکانی سرپوشیده دارای تهویه مناسب هوا
  • داشتن فضای کافی به منظور نصب، جابجایی و تعمیرات احتمالی

با توجه به این تفاسیر نصب آبگرمکن ایستاده در محل های مرطوب مثل حمام و دستشویی، فضاهای سرباز از قبیل حیاط و نقاطی که بسته و بدون تهویه هوا هستند، اصلاً توصیه نمی شود.

مرحله دوم: لوله کشی آبگرمکن ایستاده

لوله کشی آبگرمکن ایستاده مهمترین اقدامی است که باید در زمان نصب این وسیله انجام دهید که شامل دو مرحله کلی یکی لوله کشی آب سرد ورودی به آبگرمکن و دیگری لوله کشی آب گرم خروجی از آبگرمکن می شود. در ادامه همین مطلب جزئیات کامل نحوه لوله کشی آبگرمکن ایستاده را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مرحله سوم: تکمیل نصب و تست آن

بعد از اینکه لوله کشی آبگرمکن ایستاده تمام شد، این وسیله آماده بکار است. در این مرحله باید قبل از راه اندازی آبگرمکن ایستاده این وسیله را مورد تست قرار دهید تا هیچ نشتی در قسمت لوله کشی آب و گاز آن وجود نداشته باشد.

پس برای تست آبگرمکن ایستاده این وسیله را به صورت موقت روشن و راه اندازی کنید، سپس تمام لوله ها و اتصالات آن را به صورت چشمی چک کنید تا از عدم وجود نشتی مطمئن شوید. چنانچه کوچکترین نشتی مشاهده کنید، سریعاً آبگرمکن را خاموش کرده و اقدامات لازم جهت اصلاح لوله کشی و رفع نشتی را انجام دهید.

آموزش_نصب_آبگرمکن_ایستاده-_3.jpg

طریقه لوله کشی آبگرمکن ایستاده

به جرات می توان گفت تمام مراحل نصب آبگرمکن ایستاده در لوله کشی آن خلاصه می شود. بنابراین این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. پیش از اجرایی کردن لوله کشی آبگرمکن ایستاده باید نقاط زیر را در نقشه کلی لوله کشی این وسیله تعیین کنید:

  • انشعاب گرفتن از لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن ایستاده و نصب شیر قطع و وصل در مسیر آن
  • خم کردن لوله آب سرد ورودی با زانویی
  • اتصال لوله سرد ورودی به شیر یکطرفه و انتقال آن به ورودی آب سرد
  • خروج همان لوله سرد ورودی از قسمت خروجی آب گرم آبگرمکن
  • اتصال زانویی به خروجی آب گرم آبگرمکن
  • در نهایت هدایت لوله خروجی آب گرم از آبگرمکن به نقاط مصرفی در داخل ساختمان

همانطور که از توضیحات فوق می توان برداشت کرد، روند اجرای لوله کشی آبگرمکن ایستاده به دو اقدام کلی تقسیم می شود:

  1. لوله کشی ورودی آب سرد آبگرمکن ایستاده

برای اینکه آب گرم کن بتواند آب گرم مصرفی را گرما بدهد، باید به یک منبع آب سرد متصل شود. پس در اولین قدم از لوله آب سرد ورودی به ساختمان یک عدد انشعاب بگیرید و سپس به ورودی آن یک شیر یک طرفه نصب کنید تا آب به داخل خط لوله اصلی آب ساختمان برگشت نکند.

در قدم بعدی باید یک شیر قطع و وصل هم بر روی ورودی آب سرد به آبگرمکن نصب کنید تا در مواقع لزوم بتوانید جریان آب ورودی به آبگرمکن را کنترل نمایید. اتصال شیر قطع و وصل به لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن ایستاده از طریق مهره و ماسوره انجام می شود که پیش از نصب توسط نوار تفلون آب بندی شده است.

  1. لوله کشی آب گرم خروجی از آبگرمکن ایستاده

حالا که لوله کشی آب سرد به اتمام رسید باید لوله کشی آب گرم آبگرمکن ایستاده را انجام دهید که بسیار ساده تر است.

به این صورت که به خروجی آب گرم از مخزن آبگرمکن یک عدد لوله اتصال داده و سپس به منظور پیشگیری از بازگشت آب گرم یک عدد شیر یکطرفه به لوله آب گرم خروجی وصل می کنید. همچنین برای کنترل جریان آب گرم یک شیر قطع و وصل را با کمک مهره، ماسوره و نوار تفلون به لوله آب گرم خروجی اتصال می دهید.

علاوه بر این ها لازم است تا شیر اطمینان را به خروجی آب گرم آبگرمکن وصل کنید تا از افزایش ناگهانی فشار و حرارت آبگرمکن و در نهایت انفجار این وسیله پیشگیری شود.

روش نصب شیر اطمینان به آبگرمکن به این صورت است که باید لوله تخلیه آبگرمکن را تا فاصله حدودی 30 سانتی متری کف محل نصب ادامه دهید و سپس شیر اطمینان را با کمک مهره و ماسوره به آن نصب کنید. با این اقدام شیر اطمینان از یک طرف به مخزن و از طرف دیگر به لوله سرریز آبگرمکن وصل می شود.

پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات جامع تر در این خصوص به مطلب لوله کشی آبگرمکن ایستاده مراجعه کنید. برای این منظور روی لینک مقاله بزنید.

آموزش_نصب_آبگرمکن_ایستاده-_4.jpg

نکات مهم در طریقه نصب آبگرمکن ایستاده

  • شیر یکطرفه باید در نزدیک ترین فاصله نسبت به ورودی آب سرد نصب شود. بنابراین توصیه می شود ابتدا شیر قطع و وصل را به لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن زمینی وصل کرده و سپس شیر یک طرفه را نصب کنید.
  • نباید تحت هیچ شرایطی لوله متصل به شیر اطمینان را به صورت مستقیم به لوله کشی فاضلاب ساختمان اتصال دهید.
  • حتماً محل نصب آبگرمکن ایستاده را طوری انتخاب کنید که فضای کافی بین دیوار و آبگرمکن جهت سهولت در نصب، سرویس و تعمیر این وسیله وجود داشته باشد.
  • حداقل سالی یک بار از سلامت شیر اطمینان آبگرمکن مطمئن شوید. برای این منظور می توانید چند مرتبه فشار داخلی شیر را تخلیه کنید.
  • لوله های آب سرد و گرم آبگرمکن ایستاده را به صورت موازی نصب کنید. اما فاصله بین آن ها را طوری در نظر بگیرید که امکان عایق کردن لوله ها وجود داشته باشد.
  • هرگز برای لوله کشی آبگرمکن ایستاده از لوله های پلیمری استفاده نکنید، چون حرارت آبگرمکن زیاد است. با این حال می توانید تا فاصله 40-50 سانتی متری از ابتدای آبگرمکن لوله فلزی نصب کنید و بعد از آن باقی لوله کشی را با کمک لوله های پلیمری انجام دهید.
  • به منظور پیشگیری از افت فشار آب گرم در آبگرمکن ایستاده توصیه می شود هرگز بجای زانویی از سه راهی استفاده نکنید.
  • در نهایت اینکه لوله کشی آبگرمکن ایستاده را می توانید به هر دو روش لوله کشی روکار و لوله کشی توکار انجام دهید، پس دست شما در انتخاب نوع لوله کشی کاملاً باز است.

 

جمع بندی

در این مطلب در خصوص روش نصب، لوله کشی و راه اندازی آبگرمکن ایستاده توضیح دادیم. همانطور که متوجه شدید استفاده از کمک مجری تاسیساتی متخصص برای اجرای لوله کشی آبگرمکن بسیار ضروری است.

خوشبختانه متخصصین مشغول به همکاری با مجموعه تاسیسات 24 ساعته این توانایی را دارند تا لوله کشی آبگرمکن ایستاده شما را با بالاترین سطح از کیفیت به انجام برسانند. علاوه بر این در صورت سپردن سفارش خود به این مجموعه می توانید از گارانتی تضمین کیفیت معتبر برخوردار شوید.

پس اگر قصد نصب و راه اندازی آبگرمکن ایستاده را دارید، کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • آبگرمکن ایستاده وسیله ای است که از آن جهت گرم کردن آب مصرفی ساختمان استفاده می شود و با کمک سوخت مایع یا گاز شهری کار می کند.
  • از مهمترین اجزای داخلی و خارجی آبگرمکن ایستاده می توان به مخزن، مشعل، دودکش، کلاهک تعدیل، ترموستات و سیستم لوله کشی آن یاد کرد.
  • مراحل نصب و راه اندازی آبگرمکن ایستاده شامل انتخاب محل مناسب برای نصب، اجرای لوله کشی آبگرمکن و تست اولیه و راه اندازی آن است.
  • عملیات لوله کشی آبگرمکن ایستاده در انجام لوله کشی آب سرد ورودی به آبگرمکن و لوله کشی آب گرم خروجی از آبگرمکن خلاصه می شود.
  • در زمان لوله کشی آبگرمکن ایستاده لازم است تا از شیر یک طرفه و همچنین شیر قطع و وصل در مسیر لوله ورودی و لوله خروجی از آبگرمکن استفاده شود.
  • لوله کشی آبگرمکن ایستاده را می توان به دو روش لوله کشی روکار و لوله کشی توکار طراحی و اجرا کرد.
  • نصب شیر اطمینان در مسیر خط لوله خروجی از آبگرمکن ایستاده بسیار ضروری است تا از بالا رفتن فشار و دمای این وسیله پیشگیری کند.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه