یکی از مهمترین اقداماتی که باید در زمان تهیه پکیج انجام دهید، توجه به خصوصیات و ویژگی های سیستم پکیج است. مخصوصاً اینکه امروزه انواع مختلفی از پکیج دیواری در بازار وجود دارد که احتمالاً انتخاب را برای مصرف کننده دشوار کرده است.

به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت یکی از مهمترین دسته بندی های انواع پکیج، یعنی پکیج های دو مبدل و تک مبدل بپردازیم. در این مطلب شما را با کاربرد پکیج و مزایا و معایب پکیج تک مبدل و دو مبدل آشنا خواهیم کرد.

 

پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

پکیج نوعی سیستم گرمایشی محسوب می شود که امروزه جایگزین موتورخانه و بخاری شده است. کاربرد پکیج تلفیقی از بخاری و آبگرمکن است، به بیانی دیگر پکیج می تواند با کمک سیستم گرمایشی خود علاوه بر گرم کردن آب مصرفی خانه ها به رادیاتور و یا سیستم گرمایش از کف متصل شده و از این طریق به گرم کردن فضای داخلی منازل نیز کمک کند. یعنی از پکیج برای گرمایش محیط نیز استفاده می شود.

پکیج ها بر اساس پارامترهای مختلف به مدل های متنوعی تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال انواع پکیج از لحاظ محل نصب در دو گروه پکیج زمینی و پکیج دیواری قرار می گیرند. همچنین از لحاظ سوخت مصرفی در یکی از مدل های پکیج گاز سوز، پکیج گازوئیل سوز، پکیج دوگانه سوز و پکیج برقی دسته بندی می شوند.

اما یکی از مهمترین پارامترها برای گروه بندی انواع پکیج، تعداد مبدل های بکار رفته در سیستم پکیج است. بر این اساس تمام پکیج ها فارق از نوع سوخت مصرفی و حتی محل نصب، در یکی از گروه های پکیج تک مبدل و پکیج دو مبدل قرار می گیرند. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص مبدل پکیج دیواری و تعداد آن در سیستم پکیج صحبت می کنیم.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد پکیج هستید، پیشنهاد می کنیم مطالعه مطلب پکیج چیست؟ چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟ را از دست ندهید.

تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل 1

مبدل پکیج دیواری چیست؟

تمام فرآیند گرم کردن آب در داخل سیستم پکیج به عهده مبدل آن است. مبدل پکیج محفظه ای است که در بالای مشعل پکیج قرار می گیرد و با حرارت شعله مشعل آب در حال گردش در داخل لوله های خود را گرم می کند. با کمک مبدل پکیج آب داغ مصرفی و آب داغ مورد نیاز برای ورود به لوله کشی شوفاژهای ساختمان تامین می شود.

البته تمام مبدل ها در معرض مستقیم شعله مشعل پکیج قرار نمی گیرند. بلکه تنها مبدل اصلی پکیج است که با شعله تماس دارد و از این طریق آب سیستم پکیج را گرم می کند. اما مبدل ثانویه پکیج تنها در مجاورت مبدل اصلی قرار می گیرد و از طریق جریان همرفتی حرارت آب درون خود را گرم می کند.

تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل 2

پکیج تک مبدل یا بی ترمیک (Bithermic) چیست؟

یکی از ابتدایی ترین اشکال پکیج ها به صورت تک مبدل یا بی ترمیک طراحی شده است. در پکیج های تک مبدل همانطور که از نام آن پیداست، تنها از یک عدد مبدل اصلی دوبل استفاده شده که در معرض مستقیم مشعل قرار گرفته است.

به پکیج های تک مبدل، پکیج دو منظوره نیز می گویند، زیرا آب گرم مصرفی و همچنین آب گرم گرمایشی مورد نیاز هر دو در داخل مبدل اصلی دوبل تولید شده و از طریق پمپ و لوله ها به طرف شیرآلات مصرفی ساختمان و تجهیزات گرمایشی از قبیل شوفاژ هدایت می شوند.

نحوه کارکرد پکیج های تک مبدل به این صورت است که وقتی مصرف کننده یکی از شیرهای آب گرم مصرفی ساختمان را باز می کند، آب سرد با فرمان فلومتر پکیج یا فلوسوییچ وارد مبدل اصلی دوبل شده و مشعل روشن می شود. با روشن شدن شعله در محفظه احتراق پکیج، آب درون مبدل اصلی گرم می شود تا اینکه در نهایت توسط لوله آب گرم خروجی از پکیج خارج شده و به سمت شیر آب گرم مصرفی هدایت می شود.

اما این تمام کار پکیج های تک مبدل نیست. زمانی که سیستم پکیج بر روی حالت گرمایش یا زمستانه تنظیم شده باشد، پمپ پکیج مشغول به کار می شود. به این ترتیب با کمک پمپاژ آب توسط پمپ پکیج، آب گرم داخل مبدل اصلی را به سمت شوفاژها هدایت می کند.

البته این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند که مصرف کننده درخواست آب گرم نداشته باشد. چون اولویت کار پکیج های تک مبدل، تامین آب گرم مصرفی است. پس به محض اینکه در حالت زمستانه مصرف کننده شیر آب گرم ساختمان را باز کند، آب گرم به سمت شیر آب مصرفی هدایت می شود.

مزایای پکیج تک مبدل یا Bitermic

  • امکان دسترسی به آب گرم فوری و سریع به دلیل تماس مستقیم مبدل با شعله
  • استهلاک کمتر پمپ به دلیل غیرفعال بودن پمپ پکیج در حالت تابستانه
  • عدم بکارگیری قطعات اضافی همچون شیر برقی
  • احتمال کمتر گرفتگی لوله های پکیج
  • مصرف برق کمتر
  • قیمت خرید ارزان تر
  • کاربرد وسیع تر

معایب پکیج تک مبدل یا Bitermic

  • امکان رسوب گیری بیشتر مبدل به دلیل تماس مستقیم با شعله
  • نوسانات بیشتر در دمای آب گرم مصرفی
  • کنترل سخت تر دمای آب گرم مصرفی
  • ظرفیت تولید حرارت پایین تر

تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل 3

پکیج دو مبدل یا مونوترمیک (Monothermic) چیست؟

در سیستم پکیج دو مبدل علاوه بر مبدل اصلی تک منظوره از یک مبدل صفحه ای نیز به عنوان مبدل ثانویه استفاده شده است. به بیانی دیگر در پکیج مونوترمیک مبدل ثانویه به منظور کمک رسانی به مبدل اصلی بکار گرفته شده است.

در پکیج دو مبدل مدار کوچکی بین مبدل اصلی و مبدل ثانویه وجود دارد. از مبدل صفحه ای ثانویه برای تولید آب گرم مصرفی استفاده می شود و گرم کردن آب مورد نیاز سیستم گرمایش ساختمان از طریق مبدل اصلی تامین می گردد.

پمپ پکیج دو مبدل همیشه در حال کار است و روش کار پکیج Monthermic به این صورت است که وقتی پکیج روشن می شود، آب موجود در مدار بین مبدل صفحه ای و مبدل ثانویه گرم شده و باعث گرم شدن آب درون مبدل صفحه ای می شود.

در ادامه آب سرد ورودی به پکیج از داخل مبدل صفحه ای حرکت می کند و با این اقدام حرارت مورد نیاز خود را در تماس غیرمستقیم با شعله و تنها به دلیل مجاورت با آب گرم درون مدار بین دو مبدل به دست می آورد. بعد از اینکه آب گرم مصرفی در مبدل صفحه ای گرم شد، از طریق سیستم لوله کشی به شیرآلات ساختمان می رسد.

چنانچه پکیج دو مبدل در حالت گرمایش یا زمستانه تنظیم شده باشد، باز هم پمپ دستگاه فعال باقی می ماند و این بار آب گرم موجود در مبدل ثانویه را به سمت تجهیزات گرمایشی از قبیل سیستم گرمایش از کف و شوفاژها هدایت می کند. انواع برندهای داخلی نیز پکیج دو مبدله تولید می کنند که یکی از بهترین آن ها پکیج دو مبدله ایران رادیاتور است.

مزایای پکیج دو مبدل یا  Monothermic

  • احتمال رسوب گیری کمتر به دلیل عدم تماس مستقیم مبدل با شعله
  • سهولت کنترل دما و دبی آب در حال گردش در سیستم
  • نوسان کمتر در دمای آب گرم مصرفی
  • راندمان حرارتی بالاتر

معایب پکیج دو مبدل Monothermic

  • استهلاک بالاتر پمپ پکیج به دلیل کارکرد دائمی آن در حالت تابستانه و زمستانه
  • ابعاد بزرگ تر به دلیل استفاده از دو عدد مبدل
  • قیمت خرید بالاتر

تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل 4

مقایسه تفاوت پکیج دیواری تک مبدل و دو مبدل

تا این قسمت دانستیم که پکیج چیست و چه کاربردی دارد و از طرفی با انواع پکیج دو مبدل و تک مبدل آشنا شدیم. اما باز هم سوال اصلی بی پاسخ می ماند این که از بین این دو پکیج کدام یک برای استفاده مناسب تر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید تفاوت های پکیج دیواری تک مبدل را با دو مبدل مقایسه کنیم.

تنها اصلی بین پکیج دو مبدل و تک مبدل در تعداد مخازن یا مبدل های آن هاست. شاید این تفاوت بسیار ساده باشد، اما با این حال باعث ایجاد مزایا و معایب مختلف در این دو مدل شده است. به عنوان مثال سرعت رسوب گیری، قیمت خرید، ابعاد پکیج و ظرفیت حرارتی پکیج همه و همه با توجه به تک مبدل یا دو مبدل بودن پکیج بسیار متفاوت است.

در این بین مهمترین مزیت پکیج دو مبدل احتمال رسوب گیری کمتر است که می توان با نصب سختی گیر پلی فسفات تا حد زیادی از رسوب گیری پکیج های تک مبدل نیز جلوگیری کرد و در قدم بعدی احتمال خرابی مبدل و هزینه های مربوط به تعمیر پکیج را کاهش داد. بنابراین با این اقدام می توان گفت استفاده از پکیج تک مبدل مجهز به فیلتر قوی رسوب گیر، فرق چندانی با پکیج دو مبدل ندارد.

با این حال باید یک سری پارامترها در زمان انتخاب پکیج مورد توجه قرار بگیرند تا نه تنها خرید پکیج از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، بلکه بازدهی و کارایی آن نیز حفظ شود.

عوامل موثر در انتخاب پکیج عبارتند از:

  • میزان املاح در آب منقطه
  • ظرفیت حرارتی مورد نیاز
  • مقدار آب گرم مصرفی خانوار
  • نوع عایق بندی ساختمان
  • شرایط آب و هوایی
  • متراژ ساختمان

با نگاهی ساده به عوامل ذکر شده می توان به راحتی در انتخاب نوع پکیج تصمیم گیری کرد. با این توضیح که اگر در مناطق دارای آب با املاح کمتر زندگی می کنید، خرید پکیج تک مبدل بسیار مقرون به صرفه تر است. مخصوصاً اگر از فیلتر رسوب گیر نیز در ورودی آب سرد به پکیج استفاده کنید.

علاوه بر این پکیج تک مبدل می تواند نیاز آب گرم مصرفی و گرمایش یک خانواده کوچک که استفاده زیادی از آب گرم ندارند را به راحتی تامین کند. پس اگر به دنبال راندمان بالای پکیج نیستید، لازم نیست هزینه سنگین تری بابت خرید پکیج دو مبدل پرداخت کنید.

اما از آن طرف داستان، اگر استفاده شما از پکیج زیاد است، یعنی مصرف آب گرم شما بالاست و همچنین متراژ خانه بزرگ است، توصیه می کنیم با صرف هزینه بالاتر پکیج دو مبدل را انتخاب کنید تا پاسخگوی نیاز مصرف شما باشد و علاوه بر آن لازم نباشد هر چند وقت یکبار بابت اسیدشویی و رسوب زدایی مبدل پکیج اقدام کنید.

خلاصه اینکه پکیج انتخابی شما از هر مدل تک مبدل یا دو مبدل که باشد به رسیدگی و توجه نیاز دارد و این مهم تنها با انجام سرویس دوره ای پکیج انجام می شود. کلیپ زیر را تماشا کنید تا بدانید سرویس دوره ای پکیج چیست و انجام آن چه مزایایی به همراه دارد.

 

جمع بندی

در این مطلب به سراغ بررسی یکی از مهمترین دسته بندی انواع پکیج، یعنی تعداد مبدل های استفاده شده در سیستم پکیج رفتیم و جزئیات مربوط به مزایا و معایب پکیج های دو مبدل و تک مبدل را به همراه روند کار هر یک بررسی کردیم و در انتها گفتیم که هر کدام از این پکیج ها برای چه نوع کاربری و چه شرایطی مناسب هستند.

در انتها این نکته مهم را باز هم یادآور می شویم که اصلی ترین فرق بین پکیج تک مبدل و دو مبدل میزان رسوب گذاری در این دو مدل است. اما می توان با نصب رسوب گیر و از همه مهمتر اقدام به موقع در انجام سرویس پکیج از رسوب گرفتن پکیج جلوگیری کرد.

یکی از ده ها خدمات محبوب ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته انجام سرویس و تعمیر پکیج با کمک گروهی از مجرب ترین سرویسکاران و تعمیرکاران پکیج است که همراه با گارانت تضمین کیفیت به شما عرضه می شود.

شما می توانید جهت بهره مندی از خدمات باکیفیت و همراه با ضمانت ما همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته یا فرم درواست سرویسکار را پر کنید.

تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل 5

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • پکیج یک سیستم گرمایشی محبوب است که می تواند آب گرم مصرفی و آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایشی ساختمان را تامین کند.
  • انواع پکیج را بر اساس پارامترهای مختلف دسته بندی می کنند که یکی از مهمترین آن ها تعداد مبدل های پکیج است.
  • پکیج تک مبدل ساده ترن شکل پکیج است که تنها دارای یک مخزن بوده و از همان مخزن برای تولید آب گرم مصرفی و آب گرم مدار گرمایش استفاده می شود.
  • از جمله مزایا پکیج تک مبدل می توان به گرم شدن سریع آب مصرفی، استهلاک کمتر پمپ، قیمت خرید پایین تر و ابعاد کوچک تر اشاره کرد.
  • مواردی از قبیل احتمال رسوب گیری بالاتر، نوسان زیاد در دبی و دمای آب گرم مصرفی و ظزفیت حرارتی پایین جزو معایب پکیج تک مبدله محسوب می شوند.
  • پکیج دو مبدله مزایای مختلفی دارد که از آن جمله می توان راندمان حرارتی بالاتر، احتمال رسوب گیری کمتر و کنترل راحت تر دما و دبی آب گرم را برشمرد.
  • معایبی همچون مصرف برق بالاتر، استهلاک بیشتر پمپ و قیمت خرید بالاتر در پکیج دو مبدله وجود دارند که نمی توان به راحتی از آن ها چشم پوشی کرد.
  • تفاوت اصلی و مهم پکیج تک مبدل و دو مبدل در تعداد مخازن آن ها و همچنین سرعت رسوب گیری آن هاست که می توان با توجه به حجم آب گرم مصرفی خانوار و میزان املاح موجود در آب منطقه یکی از این دو مدل را انتخاب کرد.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. آیا پکیج دو مبدل گاز بیشتری مصرف می کند؟

خیر، میزان گاز مصرفی پکیج دو مبدل در عمل تفاوت آنچنانی با پکیج تک مبدل ندارد.

  1. در چه ساختمان هایی پکیج تک مبدل استفاده کنیم؟

استفاده از پکیج تک مبدل در ساختمان هایی توصیه می شود که دارای آب با املاح کمتری بوده و به آب گرم کمتری نیازی است. چون پکیج های تک مبدل با صرفه تر هستند.

منابع: منبع 1، منبع 2

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

اشتراک گذاری این صفحه