پکیج وسیله ای است که برق و گاز به طور همزمان برای روشن شدن و تامین آب گرم مصرفی و گرمایش استفاده می کند. ورود گاز به پکیج از طریق شیر گاز دستگاه اتفاق می افتد. بنابراین اگر این شیر خراب شود، پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود و یا حتی ممکن است به یکباره خاموش شود.

از آنجا که خرابی شیر گاز در پکیج ایران رادیاتور به عنوان یکی از مشکلات رایج در این وسیله محسوب می شود، ما تصمیم داریم تا در این مطلب به طور اختصاصی در مورد طریقه تست، تنظیم و تعمیر شیر گاز پکیج ایران رادیاتور با شما صحبت کنیم.

به این ترتیب که ابتدا تعریف کوتاهی از شیر گاز پکیج و قطعات اصلی آن در اختیار شما قرار می دهیم و پس از آن به بررسی دلایل و علائم خرابی شیر گاز پکیج ایران رادیاتور خواهیم پرداخت و در نهایت توضیحاتی در خصوص تعمیر این قطعه در اختیار شما قرار می دهیم.

پس اگر پکیج ایران رادیاتور شما تشکیل شعله نمی دهد و تعمیرکار پکیج خرابی شیر گاز پکیج را عامل این مشکل می داند، با ما همراه باشید تا با نحوه تست، تنظیم و تعمیر شیر برقی گاز پکیج ایران رادیاتور آشنا شوید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

شیر گاز پکیج چیست؟

یکی دیگر از قطعات اصلی پکیج شیر گاز دستگاه است که در زیر محفظه احتراق پکیج قرار گرفته و وظیفه آن تنظیم و قطع و وصل جریان گاز به داخل محفظه احتراق پکیج است تا بعد از جرقه زدن، شعله تشکیل شوند.

شیر گاز پکیج با جریان 220 ولت کار می کند و دارای 3 بوبین است که یکی از آن ها با برق 12 ولت و دو بوبین دیگر به برق 220 ولت تغذیه می شوند. زمانی که پکیج قصد روشن شدن داشته باشد، برد پکیج برق مورد نیاز شیر گاز را به سر بوبین های آن می رساند تا شیر باز شود.

در واقع شیر گاز پکیج خود از دو شیر برقی ساخته شده است، به همین دلیل به نام شیر برقی گاز پکیج نیز شناخته می شود.

وقتی قصد داریم ارتفاع شعله را در پکیج تنظیم کنیم این کار توسط بوبین 12 یا 24 ولتی شیر گاز پکیج انجام می شود. بنابراین نقش دیگر شیر گاز پکیج این است که کوتاهی و بلندی شعله یا به اصلاح ماژوله کردن شعله را در پکیج انجام دهد.

از طرفی اگر ایرادی در ورود گاز به پکیج رخ دهد، این شیر گاز است که با قطع کردن گاز مانع از تشکیل شعله شده و از این طریق ایمنی پکیج را تضمین می کند. در اغلب پکیج های دیوای و از جمله در پکیج ایران رادیاتور از شیر گاز سیت 845 استفاده می شود.

فیلم نحوه عملکرد شیر گاز پکیج دیواری

در کلیپ زیر با نحوه عملکرد شیرگاز پکیج دیواری آشنا می شوید

 

قطعات شیر گاز پکیج

اصلی ترین اجزای شیر گاز پکیج عبارتند از:

  • مهره 2.5 اینچی برای ورودی گاز اصلی به پکیج
  • مهره 2.5 اینچی برای خروجی گاز
  • واشر مخصوص گازبندی مهره های ورودی و خروجی گاز
  • یک عدد بوبین قابل تغذیه با برق 220 ولت شهری
  • کابل فیش دار برای تغذیه برق بوبین از برد
  • شیر ماژوله گاز 24 ولتی برای تنظیم شعله کوتاه و بلند پکیج
  • یک عدد لوله متصل به بدنه شیر همراه با پیچ تنظیم فشار گاز

تصویر محل قرارگیری شیر گاز در پکیج ایران رادیاتور

نحوه تست کردن شیر برقی گاز پکیج

پیش از اقدام به تنظیم شعله پکیج با کمک شیر گاز دستگاه باید از سالم بودن این قطعه مطمئن شویم، پس شیلنگ ورود گاز اصلی به پکیج را از شیر اصلی گاز جدا می کنیم و پکیج ایران رادیاتور را در حالت زمستانه یا تابستانه روشن نمی نماییم.

تا زمان عمل کردن جرقه زن پکیج صبر کرده و پس از اینکه جرقه زن مشغول به کار شد بلافاصله در شیلنگ گاز فوت می کنیم، اگر مسیر باز بود، به این معنی است که بوبین شیر گاز پکیج سالم است. در غیر این صورت یا بوبین خراب است و یا برد پکیج معیوب شده است.

  • نحوه تست بوبین 220 شیر گاز پکیج ایران رادیاتور

فیش جرقه زن را از روی برد الکترونیک پکیج جدا می کنیم تا اگر بوبین سالم بود، جمع شدن گاز باعث جرقه زدن و انفجار پکیج نشود. سپس مهره بالایی شیر کنترل گاز پکیج را که توسط یک لوله مسی به برنر وصل شده باز می کنیم. اگر مسیر گاز باز شد، یعنی بوبین سالم بوده و در غیر این صورت بوبین سوخته است.

البته در یک روش کم خطر هم می توانید از سلامت بوبین شیر گاز پکیج مطمئن شوید، به این ترتیب که پیچ موجود بر روی بوبین را باز کرده و پس از خارج کردن بوبین، دستگاه را ریست می کنیم.

وقتی پکیج شروع به جرقه زدن نمود، پیچ گوشتی را داخل شفت بوبین قرار می دهیم؛ اگر بوبین سالم باشد، یک حالت مغناطیسی ایجاد شده و بوبین پیچ گوشتی را مثل آهن ربا جذب می کند. در غیر این صورت بوبین سوخته است.

تصویر انواع شیر گاز پکیج

آموزش تنظیم شیر گاز پکیج ایران رادیاتور

اگر شیر گاز پکیج ایران رادیاتور تنظیم نباشد، در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد شده و در نهایت باعث سرد و گرم شدن آب مصرفی می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که در زمان عیب یابی شیر گاز پکیج و همچنین سرویس پکیج به تنظیم شیر گاز اقدام شود.

به طور کلی تنظیم کردن شیر گاز در پکیج یکی از روش های تعمیری این قطعه محسوب می شود، در ادامه روش تنظیم شیر گاز پکیج ایران رادیاتور در دو حالت حداقل توان و حداکثر توان را برای شما توضیح می دهیم:

  • نحوه تنظیم فشار گاز ورودی به شیر گاز

پیش از اینکه شعله ماکزیموم و منیموم پکیج را اندازه کنیم، باید میزان فشار گاز ورودی به شیر گاز پکیج را اندازه گیری کرده و آن را تست کنیم.

برای انجام این کار به سراغ بوبین ماژول شیر گاز پکیج می رویم که به رنگ آبی رنگ بر روی شیر گاز پکیج قابل تشخیص است. بر روی بوبین ماژول شیر گاز پیچ یک عدد پیچ چهارسو وجود دارد که تنظیم فشار گاز ورودی به پکیج از طریق همین پیچ انجام می شود.

پس ابتدا درب محفظه احتراق پکیج ایران رادیاتور را باز می کنیم تا بتوانیم ارتفاع شعله را با چشم ببینیم. سپس با کمک پیچ گوشتی چهارسو پیچ شماره یک بر روی بوبین ماژول شیر گاز را می چرخانیم تا باز شود.

پس از آن شیلنگ گیج فشار یا مانومتر را بر روی پیچ چهارسو قرار می دهیم و دسته شیر گاز اصلی را در حالت باز می گذاریم تا گاز در مسیر حرکت کند. میزان فشار گاز ورودی به شیر گاز پکیج ایران رادیاتور باید بین 18 تا 25 میلی بار باشد. اگر فشار گاز ورودی به پکیج کمتر و یا بیشتر از این مقدار باشد، نمی توان شعله پکیج را تنظیم کرد.

  • نحوه تنظیم شعله بلند پکیج ایران رادیاتور یا ماکزیموم

پس از اینکه از تنظیم بودن فشار گاز ورودی به پکیج مطمئن شدیم، شیلنگ مانومتر را جدا کرده و دسته اصلی گاز را در حالت بسته قرار داده و پیچ شماره یک را که قبلاً باز کرده بودیم، با کمک فازمتر قوی می بندیم.

برای اینکه شعله بلند پکیج را تنظیم کنیم باید پیچ شماره 2 شیر گاز پکیج را با پیچ گوشتی باز کرده و شلنگ گیج فشار را بر روی آن قرار می دهیم. پکیج را در حالت تابستانه و ماکزیموم قرار می دهیم و سپس گاز اصلی پکیج را باز کرده و آب ورودی به پکیج را باز می کنیم.

در این لحظه شعله در محفظه احتراق پکیج تشکیل می شود. میزان فشار ثبت شده بر روی گیج فشار بین 8 الی 11 میلی بار باید باشد، اگر فشار گاز کمتر از این مقدار بود، با کمک آچار شماره 10 و یک پیچ گوشتی دوسو شعله ماکزیموم را تنظیم می کنیم.

به این صورت که با پیچ گوشتی دوسو، پیچ چهارسوی روی بوبین ماژول را نگه می داریم و با آچار شماره 10 مهره برنجی پشت پیچ را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم تا شعله ماکزیموم شود. هر زمان فشار گاز بر روی گیج بین عدد 8 الی 11 میلی بار قرار گرفت و شعله دو سوم ارتفاع محفظه احتراق را پوشش داد، یعنی شعله ماکزیموم یا حداکثر توان تنظیم شده است.

  • نحوه تنظیم شعله کوتاه پکیج ایران رادیاتور یا مینیموم

یکی از فیش های برق بوبین ماژوله را جدا می کنیم، در این لحظه شعله سریعاً مینیموم می شود، اما باز هم نیاز به تنظیمات دقیق دارد. پس باز هم با کمک پیچ گوشتی دوسو پیچ تنظیم قرمز رنگ روی ماژوله را به سمت راست می چرخانیم، هر زمان گیج فشار عدد بین 1 الی 3 میلی بار را نشان داد و شعله یک سوم ارتفاع محفظه احتراق پکیج را پوشاند، پس یعنی شعله کوتاه یا حداقل توان تنظیم شده است.

در این مرحله فیش برق بوبین را به آن وصل کرده و ورودی آب مصرفی به پکیج را می بندیم. شیلنگ گیج فشار را جدا کرده و پیچ شماره 2 را دوباره سفت می کنیم تا گاز نشتی نکند.

پیچ هایی که برای تنظیم شیر گاز پکیج باید باز و بسته شوند.

دلایل خرابی شیر گاز پکیج ایران رادیاتور

در این قسمت تمام علت هایی که می توانند باعث خرابی شیر گاز پکیج شوند را برای شما عنوان می کنیم:

  1. شیر گاز پکیج یک قطعه برقی است که بوبین آن با جریان 220 ولت شهری کار می کند، بنابراین اگر روی بوبین شیر گاز پکیج آب بریزد، بوبین شیر می سوزد و عملاً شیر گاز بلااستفاده می شود.
  2. برای باز و بسته شدن شیر گاز پکیج از یک مکانیک در داخل شیر استفاده شده که به مرور زمان خراب می شود.
  3. اگر سیم های برق شیر گاز پکیج به دلایل مختلف همچون اتصال کوتاه آب شوند، شیر برقی گاز پکیج خواهد سوخت.
  4. در صورتی که سیم برق شیر گاز پکیج از آن جدا شود، این قطعه هیچ نیرویی برای فعال شدن از سمت برد دریافت نکرده و در نتیجه شیر گاز پکیج عمل نمی کند.
  5. ورود آشغال به درون شیر گاز پکیج مسیر ورود گاز به داخل آن را مسدود می کند. به همین دلیل یک صافی در داخل مدخل شیر گاز پکیج وجود دارد. اما همین صافی اگر کثیف شود، جریان گاز مسدود می شد. برای همین بهتر است در زمان نصب پکیج حتماً از یک صافی دیگر قبل از بستن شیر گازی استفاده شود.

 

علائم خرابی شیر گاز پکیج ایران رادیاتور

در صورتی که شیر گاز پکیج ایران رادیاتور خراب باشد، دستگاه آنالوگ کد خطای 70 80 را نشان می دهد و مدل دیجیتال E1 می دهد. همچنین چراغ قرمز پکیج ایران رادیاتور روشن می شود. این ارور به معنی عدم تشکیل و یا عدم تشخیص شعله در پکیج است.

البته نمایش کد خطای 70 80 در پکیج ایران رادیاتور دلایل متنوعی دارد، از جمله تنظیم نبودن جرقه زن، بسته بودن دسته شیر گاز پکیج، خرابی برد، خرابی شیر گاز و افت فشار گاز ورودی باز هم به دلیل تنظیم نبودن شیر گاز پکیج.

برای اینکه مطمئن شویم کد خطای 70 80 در پکیج ایران رادیاتور به دلیل خرابی شیر گاز دستگاه است یا خیر، باید ابتدا از وجود گاز در ساختمان اطمینان حاصل کنیم، به عنوان مثال اجاق گاز را روشن کنیم تا ببینم ساختمان گاز دارد یا خیر.

اگر ساختمان گاز داشت، باید پکیج را در حالت زمستانه روشن کرده و منتظر عملکرد دستگاه باشیم. اگر پکیج جرقه زد ولی شعله تشکیل نشد، یا برد پکیج ایران رادیاتور خراب است و یا شیر برقی گاز پکیج مشکل دارد.

اگر شیر گاز پکیج ایران رادیاتور خراب باشد، نه تنها شعله تشکیل نمی شود، بلکه هیچ بوی گازی در محفظه احتراق پکیج به مشام نمی رسد. حتی می توانید قاب دستگاه را باز کرده و با فندک از عدم وجود گاز در قسمت برنر مطمئن شوید.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با کدهای خطای پکیج ایران رادیاتور و رفع عیب آن ها روی لینک مقاله بزنید و همچنین کلیپ زیر را تماشا کنید تا آقای صالح آبادی تعمیرکار پکیج بیشتر در خصوص ارورهای رایج پکیج ایران رادیاتور و دلایل آن با شما صحبت کنند.

 

تعمیر شیر گاز پکیج ایران رادیاتور

تعمیر شیر گاز پکیج ایران رادیاتور به دلایل زیر امکان پذیر نیست:

  • مکانیک داخل شیر گاز پکیج بسیار پیچیده بوده و از قطعات ریز و درشت مختلفی ساخته شده است.
  • باز و بسته کردن مکانیک شیر گاز پکیج برای تعمیر آن بسیار سخت و زمان بر است.
  • مهمتر از همه اینکه شیر گاز پکیج قطعه بسیار حساسی است که اگر به درستی تعمیر نشود، می تواند آسیب های خطرناک به دستگاه و حتی ساکنین ساختمان وارد کند. چون مستقیماً با گاز پکیج ارتباط دارد.

لذا از نظر کارشناسان و تعمیرکاران پکیج بهتر است هر وقت با خرابی شیر گاز پکیج ایران رادیاتور روبرو شدید، فقط این قطعه را تعویض کنید و تعمیر شیر گاز پکیج به هیچ وجه مجاز نمی باشد.

نحوه تست تنظیم و تعمیر شیر گاز پکیج ایران رادیاتور 4

جمع بندی

در این مطلب دانستیم که شیر گاز پکیج چه قطعه حساس و مهمی در پکیج است که اگر تنطیمات آن بهم بخورد و یا به دلایلی که گفتیم خراب شود، می تواند کل عمکرد پکیج را تحت تاثیر قرار دهد.

همانطور که خواندید تعمیر شیر گاز پکیج در هر مدل و مارکی اصلاً توصیه نمی شود و تنها کاری که می توان با خرابی شیر گاز پکیج انجام داد این است که آن را تعویض کنیم. همینطور دیدید که اگر شعله بلند و کوتاه پکیج ایران رادیاتور به درستی تنظیم نشوند، با نوسان آب گرم مصرفی روبرو می شویم.

اما تست سالم بودن شیر گاز پکیج و تنظیم آن شدیداً تخصصی است و هرگز نباید توسط افراد نابلد انجام شود، چون این قطعه مدخل گاز دستگاه است و چه بسا در زمان تنظیم گاز در مسیر جمع شده و با یک سهل انگاری پکیج منفجر شود.

تعمیرکاران پکیج در گروه تاسیسات 24 ساعته تخصص مورد نیاز برای تست، تنظیم و تعویض شیر گاز پکیج ایران رادیاتور را در اختیار داشته و به دلیل آموزش های حرفه ای که گذرانده اند می توانند با بالاترین کیفیت شیر گاز پکیج ایران رادیاتور شما را تنظیم و یا تعویض کنند.

پس اگر می خواهید بهترین خدمات تعمیر پکیج را به همراه تضمین کیفیت خدمات داشته باشید، می توانید همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

تعمیرکار پکیج تاسیسات 24 ساعته در حال تعمیر پکیج ایران رادیاتور

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • شیر گاز پکیج یک قطعه مکانیکی و برقی است که وظیقه قطع و وصل و تنظیم میزان گاز ورودی به پکیج را به عهده دارد.
  • بارزترین علامت خراب شدن شیر گاز در پکیج ایران رادیاتور این است که دستگاه ارور 70 80 می زند، چراغ قرمز پکیج روشن شده و آب مصرفی گرم و سرد می شود.
  • تعمیر شیر گاز پکیج ایران رادیاتور نه تنها دشوار است، بلکه از لحاظ ایمنی اصولی نیست.
  • تنظیم شعله بلند و کوتاه پکیج ایران رادیاتور از طریق بوبین ماژوله شیر گاز پکیج انجام می شود.

در صورتی که برای تست، تنظیم، تعمیر و یا تعویض شیر گاز پکیج نیاز به راهنمایی های بیشتر دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب قرار دهید تا متخصصین تاسیسات 24 ساعته در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهند.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه