اگر در مواقع اضطراری با قطعی برق مواجه شویم، نصب برق اضطراری برای پکیج بسیار اهمیت پیدا می کند.

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که آیا پکیج با برق کار می کند؟ در جواب این دوستان باید گفت بله، پکیج وسیله ای است که برای روشن شدن و روشن ماندن، علاوه بر گاز به برق نیز احتیاج دارد.

بنابراین اگر برق شهری دچار نوسان شود و یا به یکباره قطع گردد، پکیج نیز خاموش خواهد شد. شاید در روزهای گرم تابستان خاموش بودن پکیج در زمان قطعی برق مشکلات زیادی برای ما ایجاد نکند و فقط از آب گرم محروم باشیم.

اما مطمئناً کار نکردن پکیج آن هم در فصول سرد سال می تواند یک معضل بزرگ باشد. چرا که گرمایش خانه توسط همین وسیله تامین می شود.

بنابراین اگر پکیج به دلیل قطعی برق خاموش شود، نه تنها آب گرم نخواهیم داشت، بلکه هوای داخل خانه نیز به شدت سرد شده و به طور حتم ریتم زندگی را به هم می زند.

تنها راه حلی که در چنین مواقعی وجود دارد، استفاده از سیستم برق اضطراری در ساختمان است تا بتوان در زمان های قطعی برق، وسایل ضروری منزل همچون پکیج رادیاتور را روشن نگه داشت.

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، شما را با انواع تجهیزات برق اضطراری که می توانید برای روشن ماندن پکیج رادیاتور خود استفاده کنید، آشنا کرده و در انتها نحوه نصب و راه اندازی هر یک را توضیح خواهیم داد.

 

برق اضطراری جهت پکیج رادیاتور

در مطلب نحوه نصب برق اضطراری برای ساختمان شما را با تجهیزات مختلف برق اضطراری همچون موتور ژنراتور، اینورتر، پنل های خورشیدی و یو پی اس آشنا کردیم.

شما می توانید با کمک هر یک از این تجهیزات برق مورد نیاز ساختمان و یا تجهیزات خاص در خانه خود را در زمان قطعی برق تامین کنید.

در میان تمامی تجهیزات ذکر شده، تنها دو وسیله به نام های اینورتر و یو پی اس هستند که امکان نصب به پکیج رادیاتور را داشته و برق مورد نیاز این وسیله را تامین می کنند.

  • اینورتر

اینورتر وسیله ای است که به یک باتری، همانند باتری ماشین وصل شده و جریان برق 12 ولت dc آن را به جریان برق 220 ولت ac مورد نیاز دستگاه مورد نظر ما تبدیل می کند.

بنابراین یکی از گزینه های قابل استفاده به عنوان منبع تغذیه برق اضطراری پکیج رادیاتور، همین اینورتر است.

اینورترها بر اساس شکل موجی که ایجاد می کنند در مدل های مختلفی وجود دارند. از جمله موج سینوسی، موج شبیه سینوسی و موج مربعی.

اینورترهای موج سینوسی از تمام مدل های گران تر هستند، چرا که دستگاه طوری تنظیم شده که موج دریافتی را تنظیم کند.

اما اینورترهای شبه سینوسی مانند شبیه ساز موج سینوس عمل کرده، قیمت مناسب تری دارند و طوری طراحی شده اند که برای اکثر لوازم برقی از جمله پکیج کارایی مناسبی دارند.

در این بین اینورهایی که موج مربعی تولید می کنند، با وجود قیمت مناسب تری که دارند، نمی توانند گزینه مناسبی به عنوان برق اضطراری پکیج باشند، چرا که ولتاژ را به طور ناگهانی از مثبت به منفی تغییر می دهند.

نحوه نصب برق اضطراری پکیج 1

  • یو پی اس (UPS)

وسیله ای دیگری که می توانید به منظور تامین برق اضطراری پکیج از آن استفاده کنید، یو پی اس است. این دستگاه و اینورتر در نوع قطعات و قسمت های خود با هم فرق می کنند.

یو پی اس از قطعاتی همچون باتری و شارژر باتری تشکیل شده است که در زمان وجود برق، باتری های خود را شارژ کرده و شارژ آن ها را نگه دارد.

هر زمان مصرف کننده با قطعی برق مواجه شد، یو پی اس می تواند با کمک شارژ باتری های خود، جریان برق مورد نیاز برای مصرف کننده را تامین کند.

مزیت بسیار مهم یو پی اس در مقایسه با اینورتر در این است که یو پی اس به دلیل داشتن استابلایزر خاصیت محافظت کنندگی از مصرف کننده در برابر نوسانات برق را نیز دارد.

بنابراین در صورتی که از یو پی اس به عنوان برق اضطراری پکیج استفاده کنید، دیگر نیازی به خرید محافظ برق پکیج نیستید.

بلکه با کمک همان یک وسیله نه تنها از دستگاه خود در برابر نوسانات برقی محافظت می کنید، بلکه اگر به هر دلیلی برق قطع شود، دیگر مشکلی در روشن شدن پکیج نخواهید داشت.

 

نحوه نصب برق اضطراری برای پکیج

قبل از اینکه به سراغ آموزش نحوه نصب برق اضطراری برای پکیج برویم، لازم است تا در خصوص طریقه انتخاب اینورتر و یو پی اس تغذیه کننده برق برای پکیج یک سری توضیحات بیان کنیم.

توجه داشته باشید که از هر اینورتر و یا یو پی اس نمی توانید به عنوان برق اضطراری پکیج استفاده کنید، بلکه باید ابتدا ولتاژ مصرفی پکیج خود را اندازه گرفته و سپس با توجه به آن به تهیه و سپس نصب برق اضطراری برای این دستگاه اقدام کنید.

برای اینکه بدانید ولتاژ مصرفی پکیج شما چقدر است، می توانید به کاتالوگ دستگاه خود مراجعه کنید. چرا که هر برند و مدل پکیج دارای ولتاژ مصرفی گاهاً متفاوت می باشد.

به عنوان مثال در کاتالوگ یکی از مدل های پکیج دیواری بوتان، میزان برق مصرفی دستگاه 50 هرتز معادل 220 وات درج شده است. در حالی که میزان برق مصرفی پکیج دیواری ایران رادیاتور 137 وات می باشد.

در صورتی که به کاتالوگ پکیج دسترسی ندارید، بهترین کار اندازه گیری ولتاژ دستگاه با کمک مولتی متر است. اما نگران نباشید، میزان جریان برق مصرفی پکیج ها اغلب بر روی پلاک دستگاه هم درج شده است.

نکته مهم اینکه پس از پیدا کردن جریان مصرفی پکیج باید دستگاه اینورتر و یا یو پی اس را انتخاب کنید که حداقل ظرفیت آن 20 درصد بیش از توان مصرفی پکیج باشد.

  • نحوه نصب اینورتر برق اضطراری به پکیج

چنانچه انتخاب شما دستگاه اینورتر به عنوان منبع تغذیه پکیج باشد، نحوه نصب آن بسیار ساده است. اینورترها در واقع یک مبدل جریان الکتریکی هستند، که برای راه اندازی به باتری ماشین 12 ولت نیاز دارند.

بنابراین برای اینکه بتوانید در مواقع قطعی برق پکیج را به اینورتر اتصال دهید، کافیست ابتدا یک عدد باطری 12 ولت ماشین در اختیار داشته باشید.

سپس با استفاده از کابل برق همراه با اینورتر و گیره سوسماری، قطب مثبت باتری 12 ولت ماشین را به قطب مثبت ورودی مدل برق خوردو یا اینورتر و قطب منفی باتری ماشین را به قطب منفی اینورتر وصل کنید.

حال دکمه پاور یا روشن و خاموش اینورتر را در حالت روشن قرار داده و صبر کنید تا چراغ سبز بر روی اینورتر روشن شود.

بر روی اینورتر یک الی دو عدد پریز برق وجود دارد. پس تنها کاری که باید انجام دهید این است که دو شاخه برق پکیج را در داخل پریز بر روی اینورتر وارد کنید.

حال مشاهده خواهید کرد که پکیج شما به سرعت فندک زده و شعله دستگاه روشن می شود. توجه داشته باشید که برخی از اینورترها دارای ظرفیت بالا می باشند.

در این صورت می توانید یک مصرف کننده دیگر را نیز به آن وصل کنید. به عنوان اگر ظرفیت اینورتر 300 وات باشد، دستگاه خروجی 220 ولت خواهد داشت.

در نتیجه این امکان وجود دارد که مصرف کننده هایی از قبیل تلوزیون، آیفون تصویری، چرخ گوشت و دیگر دستگاه هایی که مجموع توان مصرفی آن ها در محدوده توان اینورتر باشد، را به آن اتصال دهید.

معمولاً حداکثر مدت زمانی که می توانید با استفاده از اینورتر پکیج را در زمان قطعی برق روشن نگه دارید، با توجه به ظرفیت باتری 2 الی 3 ساعت است.

نحوه نصب برق اضطراری پکیج 2

پس از گذشت این مدت به طور حتم شارژ باتری ماشین خالی می شود. برای اینکه بتوانید دوباره از همان باتری ماشین 12 ولت برای روشن شدن اینورتر استفاده کنید، دو راه برای شارژ کردن باتری وجود دارد.

یکی اینکه اجازه ندهیم باتری به طور کامل خالی شود و پیش از آن باتری را دوباره بر روی ماشین بسته و خودرو را روشن کنیم. در این لحظه با آغاز به کار دینام ماشین دوباره باتری شارژ می شود.

در یک روش دیگر می توانید بعد از وصل شدن مجدد برق شهری، باتری ماشین را با کمک شارژهای مخصوص باطری در خانه شارژ کنید.

این نوع شارژرها می توانند با استفاده از برق 220 ولت شهری، باتری ماشین 12 ولت را به صورت هوشمند شارژ کنند.

در این صورت می توانید بدون هیچ دردسری دوباره در زمان قطعی برق، پکیج خود را به همان باتری ماشین و اینورتر متصل کنید تا از آب گرم و سیستم گرمایش پکیج محروم نمانید.

  • نحوه نصب یو پی اس به عنوان برق اضطراری به پکیج

UPS ها از لحاظ طراحی کمی پیچیده تر از اینورترها هستند و از آنجا که توان مصرفی در پکیج های مختلف کمی متفاوت است، ابتدا باید به میزان توان مصرفی دستگاه توجه کرد و سپس برای تهیه و نصب یو پی اس اقدام نمود.

ولی به طور کلی با توجه به ظرفیت ها و توان مصرفی پکیج هایی که در بازار ایران وجود دارد، یک عدد یو پی اس با ظرفیت 1KVA می تواند گزینه مناسبی باشد.

این نوع یو پی اس دارای دو عدد باتری در دورن خود می باشد که قادر است یک دستگاه پکیج 150 واتی را به مدت 2 ساعت روشن نگه دارد.

نصب و راه اندازی یو پی اس پکیج بسیار ساده تر از اینورتر است، چرا که باتری های دستگاه در داخل آن قرار گرفته اند و نیازی به تهیه باتری جداگانه برای یو پی اس نیست.

برای نصب یو پی اس به عنوان برق اضطراری برای پکیج کافیست آن را به مدار برق پکیج وصل کنید و تمام.

به همین سادگی یک یو پی اس کوچک را به پکیج وصل کرده و در زمان قطعی برق باز هم می توانید از روشن بودن پکیج بهره مند شوید.

علاوه بر این دیگر نباید نگران نوسانات برق و یا بروز صاعقه و کم و زیاد شدن ولتاژ پکیج باشید، چرا که یو پی اس متصل به مدار برق پکیج می تواند مانع از وارد شدن آسیب به برد پکیج شما به دلیل این اتفاقات باشد.

نحوه نصب برق اضطراری پکیج 3

خصوصیات محل نصب یو پی اس پکیج

بسیار مهم است که محل نصب یو پی اس پکیج خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • از آنجا که غالباً محل نصب پکیج ها در آشپزخانه و یا در بالکن است، نباید هیچ گونه رطوبت و یا ریزش آب بر روی یو پی اس صورت بگیرد.
  • محل نصب یو پی اس باید تهویه مناسب داشته باشد تا باتری های دستگاه داغ نکنند.
  • نباید یو پی اس پکیج در معرض گرد و غبار قرار داشته باشد.
  • مکان قرارگیری این وسیله نباید دارای لرزش باشد.

 

جمع بندی

دسترسی همیشگی به آب گرم مصرفی تولید شده در پکیج و بهره مندی از محیطی گرم و دلچسب در فصول سرد سال تنها زمانی امکان پذیر است که برق پکیج وصل باشد.

برای اینکه بتوانید حتی در زمان های قطعی گاه و بی گاه برق از پکیج استفاده کنید، لازم است تا با کمک تجهیزات برق اضطراری همچون اینورتر و یا یو پی اس، برق مصرفی پکیج را تامین کنید.

ما در این مطلب در خصوص چگونگی انتخاب و نحوه نصب اینورتر و یو پی اس به پکیج توضیحات کافی را بیان کردیم.

با این حال اگر هنوز هم توان مصرفی پکیج خود را نمی دانید و برای انتخاب ظرفیت و نصب اینورتر و یا یو پی اس مورد نظر خود دچار تردید هستید، می توانید پرسش های خود را در قسمت نظرات همین مطلب درج کنید.

متخصصین ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته در اسرع وقت به تمامی سوالات شما در خصوص نحوه انتخاب یو پی اس و اینورتر پکیج پاسخ خواهند داد.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

 

اشتراک گذاری این صفحه