مخزن تحت فشار که از آن با نام های منبع تحت فشار، منبع انبساط یا منبع باد هم یاد می شود، با ذخیره سازی آب با فشار مناسب می تواند از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب جلوگیری کند و از این طریق سبب افزایش طول عمر پمپ و کاهش مصرف برق شود.

بدین منظور ما در کلیپ زیر راهنمای کاملی از نحوه کارکرد مخزن تحت فشار و اجزای تشکیل دهنده آن در اختیار شما قرار داده ایم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن به تمام سوالات ذهنی شما در این خصوص پاسخ دهیم.

دیالوگ فیلم

  • نکات تعمیر و نگهداری مخزن تحت فشار

منبع تحت فشار چگونه کار می کند و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این مخزن از گیج، فلنچی، دیافراگم و یک والو تشکیل شده است. در کل کار این مخزن، هندل کردن بین استارت دستگاه است. اما زمانی که دستگاه به حداکثر فشار خود می رسد، دو کار انجام می دهد. منبع تحت فشار که جزئی از سیستم اتومات دستگاه است، پس از اتصال به پمپ آب، بر اساس ظرفیت خود و به طور دائم، بخشی از آب را تحت فشار نگه می دارد.

این کار باعث می شود که با باز شدن شیر آب تا وقتی که آب درون مخزن تمام نشده، پمپ به کار نیفتد و آب با فشار تنظیم شده، داخل تیوپ جمع شده و به وسیله هوای پر فشار موجود در منبع انبساط، به شکل متراکم دربیاید. سپس به محض باز شدن شیر، آب با فشار به درون سیستم لوله کشی هدایت می شود. در واقع از زمان خاموش شدن تا استارت مجدد دستگاه، مخزن تحت فشار عمل تزریق آب به درون سیستم را انجام می دهد و به همین علت شما تا زمان استارت مجدد دستگاه از کم و زیاد شدن فشار آب مطلع نمی شوید.

توجه کنید که اگر مخزن دچار مشکل شود و یا کاربرد خود را از دست بدهد، استارتر دستگاه هم عمل نمی کند. پس باید مخزنی خریداری شود که حجم آن با میزان نیاز ساختمان تناسب داشته باشد و کمتر نباشد. در واقع اگر حجم منبع بیشتر باشد؛ زمان استراحت و فاصله استارت دستگاه هم بیشتر خواهد بود و این موضوع بر روی عمر وسیله تاثیر می گذارد.

فیلم نحوه کارکرد مخزن تحت فشار و اجزا تشکیل دهنده 1

جهت آشنایی بیشتر با منبع تحت فشار پمپ آب خانگی می توانید از طریق لینک آن اقدام نمایید و مطلب مربوط به آن را مطالعه نمایید. در ضمن ما در مطلب کار مخزن تحت فشار چیست، اطلاعات کاملی را در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه در اختیار شما قرار داده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

منبع تحت فشار در کجای مسیر نصب می شود؟

این منبع به کمک یک شیلنگ یک متری 1 اینچ در نزدیک ترین فاصله به پمپ آب خانگی وصل می شود. در ضمن از آنجایی که سایز مخزن اتمسفر با ورودی پنج راهی پمپ آب با هم برابر بوده و هر دو 1 اینچ هستند، به هیچ وجه نباید این سایز را کاهش داد، چرا که در این صورت با باز کردن شیر آب توسط مصرف کننده، علی رغم وجود منبع تحت فشار، کم و زیاد شدن فشار از طریق شیر آب احساس می شود.

آیا امکان خرابی منبع تحت فشار وجود دارد؟

در صورتی که سرویس و تنظیم فشار منبع، به موقع صورت نگیرد، ممکن است که این وسیله دچار مشکل شود.

سرویس منبع تحت فشار شامل چه مواردی است؟

سرویس این مخزن شامل شارژ مخزن، تخلیه شن گیر دستگاه و روغن کاری ماهک استارت است. البته لازم به ذکر است که اگر منبع تحت فشار در طول سه ماه کار کردن خود به موقع شارژ شود به مشکلی برنمی خورد.

وقوع چه اتفاقی سبب کاهش فشار مخزن تحت فشار می شود؟

این موضوع به دو علت رخ می دهد، یا خود منبع به مرور زمان و تاثیرات سرما و گرما، فشار را کاهش می دهد و یا این که بعد از گذشت 1 الی 2 سال از کارکرد مخزن، حفره های ریزی بر روی دیافراگم آن به وجود می آید که با گذشت زمان باعث می شود که فشاری که داخل منبع است با آب قاطی شود و فشار پایین بیاید.

آیا منبع تحت فشار سوراخ می شود؟

منبع تحت فشار به راحتی سوراخ نمی شود، زیرا مولکول های هوا از مولکول های آب ریزتر هستند. لازم است بدانید که چنانچه حفره ای که در دیافراگم منبع به وجود می آید از مولکول های هوا کوچک تر باشد، هوا رد می شود. اما آب تنها در صورتی می توانند رد شوند که حفره بازتر شود و پشت دیافراگم قرار بگیرد.

آیا امکان تعویض دیافراگم وجود دارد؟

اگر دیافراگم مخزن پاره شود باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر آن اقدام شود، چون زمانی که مخزن با مشکلی مواجه می شود، آب به محلی که برای فشار هوا تعبیه شده است، وارد شده و تجمع آب در این قسمت ها باعث پوسیدگی و زبری بخش داخلی ورقه مخزن می شود. با زبر شدن مخزن، عمر دیافراگم جدید هم کاهش پیدا می کند، چرا که باید به جای سطح صیقلی، بر روی سطح زبر کار کند.

فیلم نحوه کارکرد مخزن تحت فشار و اجزا تشکیل دهنده 2

برای تعویض دیافراگم هم باید ابتدا قطعه فلنچی از پایین و پیچ نگهدارنده از بالا باز شود و سپس عملیات رسوب گیری و تمیز کردن مخزن به نحوی که هیچ زبری یا زائده ای داخل آن باقی نماند، صورت بگیرد و در نهایت هم دیافراگم مناسب درون مخزن جایگذاری شود.

آیا امکان نشتی از محدوده اتصالات مخزن وجود دارد؟

امکان نشتی خیلی کم است، اما باید توجه داشته باشید که حتی اگر مخزن را تازه از کارتن در آورده و نصب کرده اید هم باید حتماً آن را آچار کشی کنید. در ضمن چنانچه مخزن شما گیج فشار دارد، حتماً درجه آن را بررسی کنید و در صورت نیاز فشار آن را کاهش دهید، چون اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است این فشار در طول زمان به طور خود به خودی کم شود و در نتیجه دستگاه به مشکل بربخورد.

معمولاً فشار مخزن باید چند باشد؟

معمولاً میانگین فشار مخزن، در حدود 50psi است، اما احتمال دارد که بعد از نصب آن نیاز باشد که فشار را کم یا زیاد کنید.

مخزن از نظر ایمنی باید در چه شرایطی باشد؟

بهترین حالت این است که مخزن را در فضای بسته و دور از نور خورشید قرار دهید، اما با این حال اگر منبع تحت فشار در فضای باز قرار دارد، باید حتماً روی آن را بپوشانید تا از تابش نور مستقیم آفتاب و اثر گرما و سرما بر روی آن جلوگیری شود، چرا که در غیر این صورت هم تنظیم فشار دستگاه به هم می خورد و هم عمر منبع کاهش می یابد.

آیا عدم کارکرد صحیح مخزن بر روی عملکرد پمپ اثر می گذارد؟

اگر مخزن تحت فشار کار خود را به درستی انجام ندهد پمپ بر روی قاعده مصرف، روشن و خاموش نمی شود و به صورت خودکار سوئیچ می کند. به بیان ساده تر، حتی وقتی که هیچ مصرف آبی هم صورت نمی گیرد، دستگاه به فعالیت خود ادامه می دهد و خاموش نمی شود و همین عامل سبب کم شدن عمر مفید آن خواهد شد.

هر چند وقت یکبار باید مخزن تحت فشار را سرویس کرد؟

بهترین حالت این است که از همان زمانی که مخزن جدید نصب می شود، نگهداری از آن هم به طور مرتب انجام شود، چرا که اگر این کار صورت نگیرد و دیافراگم دستگاه پاره شود، آب سبب خراب شدن بدنه می شود و در چنین شرایطی سرویس مخزن هم کمک چندانی نمی کند و دستگاه دوام لازم را نخواهد داشت.

آیا بررسی منبع تحت فشار باید حتماً توسط متخصص انجام شود و یا ساکنین ساختمان می توانند این کار را انجام دهند؟

از آنجایی که مخزن یکی از مهم ترین دستگاه های موجود در ساختمان است، توصیه می شود بررسی و رسیدگی آن به فردی متخصص سپرده شود. معمولاً هم گفته می شود که میانگین زمان 90 روز برای یک ساختمان و یک دستگاه دائم کار، زمان مناسبی برای بررسی دستگاه است.

اگر نمی دانید که برای خرید مخزن تحت فشار باید به چه نکاتی توجه کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که مطالعه مطلب راهنمای انتخاب و خرید منبع تحت فشار را از دست ندهید.

 

جمع بندی

ما در این مطلب نکات لازم درباره عملکرد مخزن تحت فشار و اجزای تشکیل آن را در اختیار شما قرار دادیم تا بدانید که این منبع تا چه اندازه برای حفظ آسایش شما در ساختمانتان ضروری و لازم است.

اگر از عهده نصب این منبع برنمی آیید و به دنبال نیرویی متخصص برای انجام آن می گردید، اصلاً نگران نباشید. ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته با همراهی گروهی از تکنسین های کاربلد و با تجربه در هفت روز هفته و بدون تعطیلی در کنار شما هستیم تا نیازتان را برطرف نماییم.

ضمناً از آنجایی که در این مجموعه، کسب رضایت شما مشتریان عزیز حرف اول را می زند، ما کلیه خدمات خود را همراه با گارانتی ارائه می دهیم تا دیگر دغدغه ای از بابت کیفیت کار و مهارت مجریان نداشته باشید.

پس در صورتی که برای نصب مخزن تحت فشار، تعمیر یا سرویس آن به دنبال گروهی متعهد و متخصص می گردید، همین حالا با پر کردن فرم درخواست سرویسکار و یا تماس با شماره تلفن های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

برخی از سوابق کاری مرتبط با نصب ، سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی و منبع

 

 

نظر سرکارخانم آقاجانی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر پمپ آب

اشتراک گذاری این صفحه