آیا می دانید که سرد بودن آب منبع انبساط کارکرد کل سیستم گرمایشی را مختل می کند؟
آیا با دلایل سرد بودن آب منبع انساط آشنایی دارید؟
آیا شما هم با معضل سرد بودن آب منبع انبساط درگیر هستید؟
اگر اینطور است، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را تا انتها دنبال کنید. چون قصد داریم به منظور ریشه یابی این مشکل تمامی دلایلی که می توانند در سرد بودن آب منبع انبساط موثر باشند را یک به یک بررسی کنیم.
لابلای توضیحاتی که برای علت های سرد بودن آب منیع انبساط می دهیم، می توانید با راه حل های رفع این معضل نیز آشنا شوید.
پس اگر می خو.اهید با حل مشکل سرد بودن آب منبع انبساط موتورخانه خود جان دوباره ای به این سیستم برگردانید، با ما همراه باشید.
منبع انبساط چیست و وظیفه آن
پیش از آنکه به سراغ بررسی علت سرد بودن آب منبع انبساط برویم لازم دانستیم تا چیستی منبع انبساط را با هم بررسی کنیم و بدانیم منبع انبساط چه نقشی در سیستم موتورخانه دارد.
به همین منظور از مهندس اسماعیلی دعوت کرده ایم تا توضیحات مورد نیاز در این خصوص را در کلیپ زیر در اختیار شما قرار دهد.
دلایل سرد بودن آب منیع انبساط به همراه راه حل رفع آن ها
علت اصلی سرد بودن آب منبع انبساط باز، گردش نیافتن آب در سیستم انبساط شوفاژ محسوب می شود.
بسته بودن لوله های رفت و برگشت منبع انبساط که از کیپ بودن لوله ها ناشی می شود، می تواند باعث سرد شدن رادیاتورها و در نهایت ترکیدن دیگ موتورخانه و به تبع آن سلب آسایش ساکنین و تحمیل هزینه های ناخواسته بسیار بر مالکین ساختمان شود.
اگر می خواهید بدانید لوله کشی منبع انبساط باز به چه صورت انجام می شود، پیشنهاد می کنیم تماشای کلیپ زیر به همراه توضیحات مهندس اسماعیلی را از دست ندهید.
اغلب لوله های رفت و برگشت منع انبساط به دلیل جذب رسوبات بسته و یا مسدود می شوند، پس تنها راه حل عملی از پیشگیری این مشکل نصب سختی گیر موتورخانه (ضد رسوب) است..
برای آشنایی بیشتر با منبع انبساط باز، انواع و طریقه لوله کشی و نصب آن به مقالات منبع انبساط باز چیست ، نصب و لوله کشی منبع انبساط باز مراجعه فرمایید.
شکل 1 نمونه ای از مخزن منبع انبساط باز که در تاسیسات ساختمان بکار می رود
نصب منبع انبساط در هوای آزاد باعث می شود که انتقال حرارت بالایی با هوای سرد محیط داشته باشد و در نتیجه، در شرایط آب و هوایی سرد، آب مخزن هم به تدریج دمای خود را از دست دهد.
به همین دلیل بهترین راه حلی که می توانیم در این خصوص پیشنهاد دهیم، عایق کاری منبع انبساط و یا در کل تهیه منیع انبساط عایق دار است.
برای اینکه با نکات مهم قبل از نصب منبع انبساط آشنا شوید، از شما دعوت می کنیم به توضیحات مهندس اسماعیلی در کلیپ زیر گوش دهید.
انجام اين كار غيرمتعارف باعث جلوگیری از ورود آب داغ به منبع انبساط مي شود و در نتيجه دماي آب داخل منبع انبساط کاهش می یابد. با بستن شير ورودي به منبع انبساط هيچ مشكلی در فشار سيستم ایجاد نمی شود.
زیرا منبع انبساط به واسطه لوله برگشت به كلكتور برگشت وصل می شود و هر گونه انبساط آب سيستم، از طريق كلكتور رفت، وارد وسايل گرمايشی نظير منبع دوجداره آب گرم یا منبع کویلی شده و از آن طریق به كلكتور برگشت منتقل شده و به منبع انبساط می رسد.
به عبارت دیگر، براي حفظ فشار در سيستم وجود يك لوله برگشت كافي است. بنابراین برای حل این معضل کافیست شیر رفت به مخزن انبساط را باز کنید/
شکل 2 نمونه ای از یک منبع انبساط باز همراه با ورودی ها و خروجی های آن
بسته شدن شير لوله رفت به منبع انبساط، نسبت به حالت قبلي دو مزیت را براي سيستم ایجاد می کند.
- اول اينكه کاملا باعث جلوگیری از اتلاف انرژي در اين نقطه مي شود
- دوم اینکه، انرژي الكتروپمپ سيركوله به طور كامل به منظور به گردش درآوردن سيال در داخل سيستم گرمايشي صرف شده و از اتلاف انرژي الكتريكي در داخل منبع انبساط جلوگيري مي شود.
در اين روش نسبت به روش رايج فعلي، مدت زمان كاركرد الكتروپمپ به مقدار زيادي (بيش از 40%) کم مي شود، يعني پمپ در زمان كمتري گرما را از ديگ موتورخانه به لوازم گرمايشی انتقال داده و استراحت بيشتري کرده و طول عمر بیشتری خواهد داشت.
(می توانید در فصل زمستان، صرفا با بستن شير رفت به منبع انبساط اثر اين عمل را در كاهش زمان پمپاژ آب اندازه گيري نمایید.
شکل 3 نمونه دیگری از یک منبع انبساط باز همراه با خروجی ها و ورودی های متصل به آن
زمانی که پمپ سیرکولاتور موتورخانه خاموش باشد، هیچ آبی در سیستم حرکت نمی کند و در نتیجه با سرد بودن آب منیع انبساط روبرو می شویم.
در این حالت باید ابتدا از سالم بودن پمپ ها مطمئن شویم و در صورت خرابی آن ها را تعمیر کنیم تا با گردش دوباره آن ها آب منیع انبساط نیز گرم شود.
اگر می خواهید بدانید اجزای خراب پمپ سیرکوله تعمیر می شوند یا تعویض توصیه می کنیم تماشای کلیپ زیر را از دست ندهید.
در این کلیپ آقای مهندس اسماعیلی برای شما توضیح می دهد که زمان تعویض اجزای پمپ سیرکوله چه موقع است و آیا اجزا را می توان تعمیر کرد یا خیر؟
در صورتی که با مشکل سرد بودن آب منبع انبساط به دلیل خرابی و از کار افتادن پمپ موتورخانه مواجه هستید، به مطلب عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه مراجعه کنید.
مقاله علت سرریز منبع انبساط به واکاوی یکی دیگر از مشکلات شایع منبع انبساط می پردازد که مطالعه آن را برای شما خوانندگان گرامی توصیه می کنیم.
جمع بندی
در این مطلب به بررسی دلایل سرد بودن آب منبع انبساط موتورخانه پرداخته و راه حل هر کدام را به اختصار بیان کردیم. برخی از مهمترین نکاتی که در این مطلب گفتیم، عبارتند از:
- اگر آب منبع انبساط سرد باشد، سیستم گرمایشی کارایی خود را از دست می دهد.
- رایج ترین دلیل سرد بودن آب منیع انبساط گرفتگی لوله های رفت و برگشت منبع انبساط است که با نصب سختی گیر می توان تا حد زیادی از این معضل جلوگیری کرد.
- اگر محل نصب منبع انبساط در محیط باز باشد، بایستی برای پیشگیری از سرد شدن آب منیع، از منبع انبساط عایق دار استفاده نمود و یا منیع را عایق کاری کرد.
- گاهی سرد بودن آب منبع انبساط خود نشانه ای از خراب بودن سایر اجزای موتورخانه مخصوصاً پمپ سیرکوله است که باید بررسی شود.
همانطور که می بینید شناسایی علت دقیق و اصلی سرد بودن آب منبع انبساط در موتورخانه نیازمند تجربه و تخصص است.
به همین دلیل ما در انتها مجموعه تاسیسات 24 ساعته را به شما معرفی می کنیم که می تواند با کمک تکنسین های موتورخانه خود این معضل را به راحتی برای شما شناسایی و حل کند.
این مجموعه سال های طولانی خدمات تعمیرات موتورخانه خود را به مشتریان عرضه می کند، بنابراین تجربه کار عملی مناسبی داشته و می توانید به راحتی به تخصص کارشناسان تاسیسات 24 ساعته اعتماد کنید.
علاوه بر این ها تمامی خدمات این مجموعه به همراه گازانتی به مشتریان ارائه می شود تا دیگر هیچ نگرانی بابت کیفیت خدمات نداشته باشید.
شما می توانید در صورت سرد بودن آب منبع انبساط موتورخانه خود از طریق یکی از راه های زیر سفارش خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت انجام شود:
- فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.
- با یکی از شماره های داخل سایت تماس بگیرید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصصضمانت جبران خدمات
تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.
اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.
سوالات متداول
ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.
باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.
تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.
بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.
در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمیگیرند.
تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.
شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:
1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.
2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.
برخی از سوابق کاری ما مربوط تعمیر و نگهداری موتورخانه
سلام لطفا تمامی احتمالات این مشکل بیان کنید؟ ایا امکان داره بخاطر نزدیکی دو لوله بهم باشه؟
آب به درستی در منبع انبساط شما گردش نمی کند که سرد است.
البته امکان این را دارد که منبع انبساط شما به شیوه قدیمی تک ورودی کار شده باشد که احتمال آن ضعیف است.
آیا در تابستان با تغییر سیستم
آب منبع انبساط باید سرد باشد?
ساختمان ما در طبقه همکف اب سرده اما در سایر طبقات خوبه و گرمه علت چی میتونه باشه؟
ساختمان ما که گرمایشی با موتورخونه هست
اب که گرم میشه بعد نیم ساعت استفاده فوری سرد میشه در پاقع اب کرم دیگ نمیتد تا ۲۴ساعت دیگ که گرم میشه و باز ۱ساعت اب کرم هست
گفتن که ممکنه از پمپ باشه که تعویض شد ولی باز مشکل حل نشده
با توجه به توضیحاتی که فرمودید، فشار خاموش شدن پمپ در نقطه پایین تنظیم شده است، این تنظیم شدن پایین باعث میشود که پمپ سریعا به فشار خاموش شدن برسد و خاموش شود و شما چند بود فشار را در مصرف زیاد احساس میکند، فشار استپ یا خاموش شدن پمپ را یک بار بیشتر تنظیم کنید.
منبع انبساط منصوب بر روی بام ساختمان ما که 8 واحدی است همیشه سرده. اگر لوله هاش گرفتگی داشته باشه چطور باید این گرفتگی را باز کرد؟
اگر پمپ سیرکوله مخزن دوجداره خراب می باشد، چرخش اب در مسیر گرمایش رادیاتورها می باشد و به منبع سر بزنید، اگر منبع داغ می باشد و آب گرم ندارید مسیر لوله ها را چک کنید.
رادیاتورهای طبقه بالا سرد شدن و مشاهده کردیم که فلوتر منبع انبساط خراب شده و سطح آب منبع انبساط پایین رفته، فلوتر رو تعویض کردیم و سطح آب منبع انبساط پر شد ولی رادیاتورهای طبقه بالا همچنان سرد هستن و با بازکردن پیچ هواگیری هم اتفاقی نمیوفته. به نظر شما علت چی میتونه باشه؟
اگر منبع انبساط پر می باشد و آب سرد می باشد چرخش اب وجود ندارد، باید مسیر چکشود. احتمال سرد شدن رادیاتور نیز همین موضوع می تواند باشد.
تو موتور خونه منبع دوجداره داریم که قسمت وسط منبع کاملا گرم هست
دینام گردش آب کار میکنه
اما دو قسمت منبع ( یعنی ورودی آب سرد و خروجی آب گرم مصرفی)
هر دو سرد و کمی ولرم هستند
البته تا دیروز بدون اشکال کار می کرد.
ایراد از کجا می تونه باشه؟
منبه انبساط رو هم چک کردم، آب داشت و گرم هم بود.
ممنونم
ما دو ماه میش منبع دو جداره ی موتورخانه رو تعویض کردیم چون سوراخ شده بود. موقع تعویض آب رادیات ها و دیگ رو کامل تخلیه کردیم. منبع قبلی 500 بود و جدید 400 گذاشتیم و ساختمان سه طبقه هست. حالا با اینکه پمپ موتورخانه رو روشن کردیم شوفاژها گرم نمی شن اصلا. اب منبع انبساط هم زود سرد می شه. می خواستم بپرسم مشکل چی هست؟
با سپاس فراوان
با توجه توضیحاتی که فرمودید به احتمال خیلی زیاد لوله کشی شما هوا گرفته است و نیاز به هواگیری دارد، به دلیل اینکه سیستم یکبار کامل تخلیه شده است تمامی رادیاتورها و خط اصلی رایزر هواگیری احتیاج دارد
با توجه به متن بالا نظرتان در مورد نصب شیر فلکه بر روی خط لوله رفت از دیگ به منبع انبساط جهت کاهش اتلاف حرارت و همچنین کاهش انرژی الکتریکی صرف شده در پمپ سیرکولاسیون ، مثبت هست ؟؟؟
یعنی نصب این شیر فلکه و بستن آن خصوصا در زمستان بشرطی که خطر یخ زدن آب منبع انبساط نباشه مجاز هست و هیچ گونه فشار بیشتری به مبدل های حرارتی مثل فن کویل ها و یا لوله کشی ها و منابع آبگرم کویلی وارد نمیشه و منجر به ترکیدگی آنها نخواهد شد ؟؟
البته لوله برگشت از منبع انبساط همیشه وصل و باز هست .
اگر این نکات را تشریح بفرمایید ممنون میشم پاینده و موفق باشید .
قراردادن شیر فلکه بر روی خط رفت اصولی نیست . دلیل اول اینکه گردش زمانیکه که به خوبی اتفاق نیوفتاد فشار اضافی به مدار وارد میشود. ضریب اطمینان سیستم کاهش پیدا می کند، به هر دلیلی مسیر برگشت دچار گرفتگی شود عملا منبع انبساط از مدار خارج می شود.
موضوع بستن شیر فلکه روی خط رفت منبع انبساط باز در همین : متن علت سرد شدن منبع انبساط ، به خوبی توضیح داده شده و مورد تایید هم قرار گرفته است . البته شرایط و موارد احتیاط هم نوشته شده ولی در مجموع در این مقاله بخوبی تشریح و مورد تایید و قابل اجرا مطرح شده . لطفا ملاحظه بفرمایید . ممنونم .
در صورتیکه شیر رفت منبع انبساط را ببندیم، به هر دلیلی مثل بسته شدن یکی از مدارها ( فن کویل، بستن شیر فلکه اصلی واحد) فشار مازاد به سایز تجهیزات وارد می شودو امکان آسیب رساندن به تجهیزات می باشد.
در رابطه با اتلاف انرژی بله بستن شیر ورودی منبع انبساط ارتباط مستقیم با صرفه جویی دارد که البته عایق کردن اصولی منبع و مسیر هم می تواند از اتلاف تا حد زیادی جلوگیری کند.
همانطوریکه در همین مقاله خودتان ( علت سرد شدن آب منبع انبساط) به خوبی اشاره کردید: نصب شیر فلکه روی خط رفت منبع انبساط و بستن آن تا حدی که فقط مقدار کمی جریان رفت آب از دیگ به منبع انبساط باز برقرار بماند و در ایام سرد و یخبندان زمستان ، آب داخل منبع باز دچار یخزدگی نگردد ، باعث هیچ تغییری در فشار کل سیستم نمیشود و هر گونه انبساط آب ( یا احیانا بسته شدن شیر رفت مصرف کننده ها مثل فن کویل و منبع کویلی و .... ) منجر به جریان آب گرم به سمت سایر مصرف کننده ها و در نهایت هدایت به لوله برگشت سیستم و منبع انساط باز میشود که هم باعث کاهش پرت حرارت از منبع انبساط در بام و هم کاهش مصرف برق پمپ میشود.فقط ضروریست برای جلوگیری از خطر یخ زدگی در زمستان های سرد و یخبندان مثل زمستان 1401 ، باید که شیر فلکه نصب شده روی خط رفت منبع انبساط باز در بام ، کاملا بسته نباشد و حتما یکی دو دور باز بماند تا جریان ابگرم به منبع انبساط تا حد اندک برقرار بماند .
ممنونم از توجه و لطف شما بزرگواران .
مشکل موتورخانه اینست که آب خروجی از دیگ چدنی که وارد منبع دوجداره میشود داغ و در دمای تنظیم شده دیگ می باشد و رادیاتورها هم دمای مناسبی دارند و محیط واحدها گرم است اما آب ورودی به واحدها ولرم است و در ساعات پرمصرف حتی رو به سردی می رود در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.
یکی از رادیاتورهارو بنا به ترکیدگی لوله اش تعویض کردیم بعد از اون کلا دیگه رادیاتورها درست گرم نمیشن یا یکی در میون سرد میشن یا بالاشون گرم و پایینشون سرد میشه.هواگیری هم میکنم باز نصفه گرم میشن بعد از چند روز باز سرد میشن و هواگیری لازم دارن.نمیدونم هوا از کجا میره داخل رادیاتورها.منبع انبساط ما هم چندین ساله که آبش سرد هست.مشکل زود سرد شدن آب هم داریم.و اینکه حتما باید پمپ آب فعال باشه یا نیاز نیست همیشه روشن باشه. پیشاپیش ممنون بابت راهنمایی
ممنون میشم راهنمایی کنید
مشکل در فن کویل: ممکنه فن کویلها به درستی کار نکنند و گرمای کافی رو از آب داغ دریافت نکنند. باید بررسی شوند که آیا فنها و سایر قطعات به درستی کار میکنند یا خیر.
مشکل در منبع انبساط: اگرچه منبع انبساط معمولاً مستقیماً مسئول گرم یا سرد بودن آب نیست، اما میتواند بر فشار سیستم تأثیر بگذارد. بررسی کنید که منبع انبساط به درستی کار میکند یا خیر.
مسدود شدن لولهها یا مشکل در جریان آب: ممکنه لولهها دچار رسوب یا مسدود شدن شده باشند که مانع جریان مناسب آب داغ میشود.
مشکل در موتورخانه یا پمپ: مشکلات مربوط به پمپ یا سیستم موتورخانه هم میتواند باعث کاهش دمای آب شود.
پیشنهاد میکنم از یک متخصص تاسیسات برای بررسی دقیق و رفع مشکل کمک بگیرید.
سیستم گرمایشی ما موتورخانه هست اما نمیدونم چرا چند سال هست داخل رادیاتور ها هوا هست و هروقت هواگیری هم میکنم بعد چند ساعت باز صدا میدهند مشکل از چی هست؟ هیچ نشتی هم داخل سیستم نیست
ورود هوا به سیستم: گاهی اوقات هوا از طریق لولهها یا اتصالات نشتیدار وارد سیستم میشه. حتی اگه نشتی آشکار نباشه، هوای کوچک میتونه مشکل ایجاد کنه.
رسوبات در سیستم: رسوبات میتوانند مانع جریان طبیعی آب شوند و باعث ایجاد صدا شوند.
تنظیم نادرست سیستم: گاهی اوقات تنظیمات سیستم گرمایشی ممکنه به درستی انجام نشده باشه که باعث ورود مکرر هوا میشه.
مشکل در پمپ یا موتورخانه: اگر پمپ یا دیگر قسمتهای موتورخانه دچار مشکل شده باشند، میتوانند باعث ایجاد صدا و هواگیری شوند.
پیشنهاد میکنم با یک متخصص تاسیسات مشورت کنید تا سیستم رو به صورت دقیق بررسی کرده و مشکل رو برطرف کنه.