بسیاری از ما از زمان های طولانی با کولر های آبی آشنایی داریم و به نحوی با آنها خاطرات زیادی داشته ایم. هر ساله قبل از شروع فصل گرما یکی از کارهایی که انجام می دادیم آماده کردن کولر آبی به منظور بهره بردن از نسیم

مرطوب و خنگش در فصل گرم سال بود. اما با این وجود کمتر کسی از ما شاید نحوه روغن کاری موتور کولر آبی را به خوبی بداند.

نحوه روغن کاری موتور کولر آبی 1

کولر آبی

روغن کاری موتور کولر آبی باعث طول عمر بیشتر این موتورها می شود و کیفیت و سلامت کارکرد آن را هم بهبود می بخشد.

هر ساله در هنگام فصل بهار بازبینی و تعمیرات دوره ای کولر آبی خود را انجام می دهیم و به خوبی با برخی از جزئیات این کار آشنایی داریم. البته قبلا در مقاله سرویس کولر آبی نحوه سرویس دوره ای کولرهای آبی را مفصل توضیح دادیم و در مقاله ای جداگانه تعمیر کولر آبی را توضیح دادیم .

اگر مایل به سرویس کولر آبی خود هستید و یا تعمیری در کولر باید انجام دهید بهتر است قبل از هر کار با کلیک بر روی لینک سرویس دوره ای کولر آبی و یا تعمیر موتور کولر آبی جزئیات مربوطه را مطالعه فرمایید.

نحوه روغن کاری موتور کولر آبی

در این مقاله ما اختصاصا در خصوص روغن کاری موتور کولر صحبت خواهیم کرد.

پس از یک دوره حدود 5 تا 6 ماهه استراحتی که به کولر آبی داده ایم و از آن استفاده ای نکرده اید طبیعی است که موتور در شرایط خواب خود با گرفتن گرد و غبار و احتمالا بخارات باقی مانده در  درون کولر از حالت اماده و سر حال خود خارج شده است.

اگر موتور حتی در محور خود دچار کمی خشکی باشد امکان دارد که این موضوع باعث به اصطلاح جام کردن و نهایتا سوختن موتور شود پس ضروری است که قبل از راه اندازی موتور ابتدا اقدام به روغن کاری موتور کولر بکنیم.

 اما چگونه باید این کار انجام شود و در چه زمان هایی و چند بار در سال بهترین حالت روغن کاری موتور کولر است؟

نحوه روغن کاری موتور کولر آبی 2

نمایی از موتور کولر آبی

بهترین زمان برای روغن کاری موتور کولر

بدون تردید بهترین زمان برای روغن کاری کردن موتور کولر آبی در زمان قبل از راه اندازی کولر می باشد. این زمان اغلب در ایران حدود اواخر اردیبهشت وتا اوایل خرداد است ولی با این وجود قطعیتی در این کار نیست. دلیل هم اینکه این زمان شروع گرما است که راه اندازی کولر را مشخص می کند و بخصوص در استان های سرد سیر تر و گرم تر این زمان تفاوت زیادی دارد.

از این رو قبل از شروع فعالیت کولر ابی و در زمان سرویس کولر آبی باید حتما اقدام به روغن کاری موتور کولر آبی بشود. پس از این دوره و با اتمام گرما و زمانی که استفاده از کولر را متوقف می کنیم و آن را برای سال آینده به قول معروف جمع و جور می کنید باید یکبار دیگر موتور کولر روغن کاری شود.

در ضمن بهتر است در زمان استفاده از کولر هم ماهیانه این کار را انجام دهید تا در جریان بهبود عملکرد موتور به آن کمک کرده باشید.

نحوه روغن کاری موتور کولر آبی

اکنون به عنوان مثال می توان شروع دوره استفاده از کولر را در نظر گرفت. ابتدا باید برق کولر را قطع کرده باشید. این مهم برای ایمنی شما بسیار ضروری است. سپس بهتر است تمامی دریچه های کولر را باز کنید و به کناری بگذراید.

روغن کاری یاتاقان ها

هر چند یاتاقان از اجزا موتور کولر بصورت مستقیم تلقی نمی شود ولی اصل روغن کاری موتور کولر آبی در واقع روغن کاری همین یاتاقان ها است. هر چند خود موتور را هم باید روغن کاری کرد.

اجزا مکانیکی کولر به دلیل اینکه در محیطی مرطوب قرار دارند و قبلا هم روغن کاری و یا گریس کاری شده اند و ضمنا کولر در فاضی باز و اغلب در مجاورت هوا قرار دارد انواع گرد و خاک و دوده را به خود می گیرد.

البته برخی از افراد به گمان اینکه دریچه های اطراف کولر مانع ورود گرد و غبار می شوند موضوع روغن کاری موتور کولر و تمیز کاری آن را جدی نمی گیرند که باید به این نکته توجه کرد که اولا خود دریچه ها به نحوی طراحی شده اند که قادر به دریافت هوای آزاد محیط باشند و دومه پوشال های کولر خود با کمیئ خشک شدن منبع تولید ذرات و گرده های ناشی از پوشال می باشند.

به دلیل این آلودگی ها درزها و فضاهای بین یاتاقان ها خیلی زود پر از گرد و خاک و ذراتی می شوند که کیفیت و توانایی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. به همین منظور باید ابتدا اطراف یاتاقان ها تمیز شوند و پس از تمیز کردن و خشک کردن اطراف و نقاط قابل دسترسی به یاتاقان ها با روغنی مخصوص که در برابر رطوبت مقاون باشد یاتاقان ها را روغن کاری کنید.

توصیه کارشناسان این است که بخصوص در محیط هایی که گرد و غبار بیشتری هست حداقل ماهی یک بار رسوب گیری و تمیز کاری یاتاقان ها و سپس روغن کاری یاتاقان های کولر آبی انجام شود تا کیفیت باد کولر بالا برود.

اغلب کولر ها بخصوص در مدل های جدید تر بر روی یاتاقان ها درپوش های کوچکی قرار داده اند که به راحتی با دست باز می شوند . این درپوش ها برای روغن کاری یاتاقان ها استفاده می شود و دلیل گذاشتن درپوش این است که سوراخ روغن کاری به مرور زمان مسدود نشود.

باید روغن مناسب را با استفاده از روغندان به خوبی در این سوراخ تزریق کنید تا روغن از زیر دهانه یاتاقان و از روی درپوش سر ریز شود.

 نحوه روغن کاری موتور کولر آبی 3

درپوش روغن خور یاتاقان کولر آبی

باید عملیات روغن کاری را چندین بار انجام دهید و هر بار پس از اتمام تزریق روغن پروانه و یا محور فن را با دست بچرخانید تا روغن به خوبی جذب شود و دوباره روغن کاری را انجام دهید. سپس باید در پوش را محکم در جای خود قرار داده و به سراغ یاتاقان دیگر بروید

به یاد داشته  باشید در هر دو طرف پروانه یک یاتاقان تعبیه شده و هر کدام روغن خور مخصوص خود را دارند و عملیات روغن کاری یاتاقان باید برای هر کدام بصورت مجزا انجام شود.

دقت داشته باشید که پس از اینکه کولر را راه اندازی کردید آب ریز های دو سمت کولر که بر یاتاقان ها مشرف می باشند به شکلی قرار نگرفته باشند که آب را به دلایلی بر روی یاتاقان ها بریزند. این موضوع در سلامت و نحوه کارکرد مطلوب یاتاقان ها اهمیت زیادی دارد.

موضوع دیگر در روغن کاری یاتاقان ها این است که یاتاقان سمت پولی  پروانه نیاز به مراقبت بیشتری دارد. زیرا تحت فشار موتور و چرخش پروانه قرار دارد و اگر کمی تسمه پروانه کولر محکم باشد خیلی زود یاتاقان این سمت پوسیده و از بین می رود.

روغن کاری موتور کولر آبی

موتور های کولر آبی از نوع دو دور هستند. یعنی اینکه با استفاده از یک کلید کنترلی به دو صورت تند و کند قابل تنظیم هستند. این موتور ها را هم باید قبل از شروع استفاده از کولر حتما روغن کاری کنید.

برای روغن کاری موتور کولر آبی اغلب نیازی به باز کردن موتور نیست و به راحتی می توانید در پشت پولی و یا روی محور اصلی موتور را کمی روغن بزنید.

نحوه روغن کاری موتور کولر آبی 4

قسمت روغن خور موتور کولر آبی

موتور کولر عمدتا وقتی یاتاقان ها روغن کاری شوند نیازی به روغن زیاد ندارد. از این رو بهتر است از تمیز بودن و سالم بودن محور موتور با چرخاندن پولی در زمان سرویس دوره ای کولر آبی در هر بار اطمینان یابید و نهایتا با کمی روغن ضد آب بر روی محور موتور آن را روغن کاری کنید.

البته برخی از کارشناسان هم توصیه می کنند موتور را از روی پایه های نگهدارنده آن که با چهار پیچ نصب شده باز کنید و پس از تمیز کردن و روغن کاری آن را دوباره در جای خود محکم کنید.

این کار را در صورتی انجام دهید که اطمینان داشته باشید که تنظیم تسمه و پولی را به هم نخواهید زد و همچنین  باعث لقی در  محور و شعاع محور نخواهید شد.

تعمیرکاران حرفه ای حتی موتور را باز و تمیز می کنند و محور را از درون موتور روغن کاری می کنند که ما این کار را جدا به شما توصیه نمی کنیم.

نحوه روغن کاری موتور کولر آبی 5

نمایی از موتور کولر بر روی پایه نگهدارنده

در نظر داشته باشید که بهتر است درپوش جلویی کولر را هم در موقع روغن کاری یاتاقان ها و روغن کاری موتور کولر آبی باز بگذارید تا پس از اتمام کار و با راه اندازی کولر بتوانید از سلامت چرخش و عملکرد یاتاقان ها و موتور اطمینان حاصل نمایید.

اما با این وجود در وضعیت استقرار و نشستن خودتان به شکلی عمل کنید که با شروع کار پروانه کولر به دلیل اینکه تازه روغن کاری شده است احتمال فراوان دارد که روغن کمی پاشش کند. از این رو ممکن است به چشم و یا دهان شما وارد شود . پس نکات ایمنی را رعایت کنید.

در انتها باید قبل از شروع کار کولر میزان سفت بودن تسمه نیز بررسی شود .

سرویس دوره ای کولر آبی را حتما در هر سال یک تا دو بار انجام دهید. این کار باعث می شود طول عمر کولر آبی شما به شکل حیرت انگیزی افزایش یابد و در ضمن به شما این اطمینان را بدهد که نیاز به تعمیر کولر آبی هست یا خیر.

گروه تاسیسات 24 ساعته به عنوان یکی از بزرگترین گروه های تاسیساتی در تمام مناطق شهر تهران بصورت تمام وقت آماده ارائه خدمات نصب، راه اندازی و سرویس کولرآبی می باشد. با ما تماس بگیرید تا در سریعترین زمان و بدون هزینه ایاب و ذهاب کار سرویس کولر آبی شما انجام شود..

اشتراک گذاری:

اینجا جواب میگیری اگر سوال فنی بپرسی

تصویر امنیتی

دیدگاه‌ها  

آموزنده بود +10 # ساعی 1397-02-04 22:01
سلام
اگر روغن بر روی سیم پیچی موتور ریخته شود خطرناک است؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +3 # اسماعیلی 1397-02-05 17:39
سلام دوست گرامی
بله. در چنین شرایطی احتمال اتصالی بین سیم پیچ ها وجود دارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # عسگری 1397-02-06 17:13
سلام
از چه روغنی برای روغنکاری موتور کولر استفاده کنیم؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اسماعیلی 1397-02-07 20:04
سلام وقت شما بخیر
روغن های نوع MS یا همان روغن هایی که برای موتور اتومبیل استفاده می شود مناسب هستند. البته نیازی نیست روغن گران قیمت استفاده کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # یگانه 1397-02-08 23:04
سلام
میخواستم بپرسم چند وقت یک بار پمپ کولر را باید روغن کاری کرد؟ ممنون از راهنماییتون.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اسماعیلی 1397-02-09 22:11
سلام دوست گرامی
معمولا سالی دو بار . یکی در ابتدای فصل گرم و یک بار هم در زمانی که کولر را به دلیل سرما باز می کنیم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # ایمان 1397-03-09 02:00
درود فراوان
میخاستم بدونم دلیل صدای بد کولر مال چیه روانیمون کرده تسمه اوکی یاتاقان هم اوکی امروز عوض کردم روغن کاری هم کردم و جالب اینجاس بیشتر نصفه شبی صدا میده ظهرها هم خیلی کم ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # اسماعیلی 1397-04-01 14:30
سلام وقت شما بخیر
شما میتوانید علت مشکل خود و راه حل آن را به طور کامل در مطلب (علت لرزش کولر آبی و راه حل برطرف کردن آن) در سایت ما مطالعه نماید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +4 # محمد 1397-03-15 20:45
سلام لطفا روغن کاری موتور کولر ابی را بیشتر توضیح دهید . روغن موتور کولرهای ابی دقیقا چگونه و کجا باید ریخته شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +5 # اسماعیلی 1397-04-01 14:09
سلام وقت شما بخیر
شما باید یاتاقان ها و کمی هم پولی موتور کولر آبی را روغن کاری کنید ، محل ریخن روغن در تصاویر موجود در همین مطلب نمایش داده شده است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +4 # علی 1397-03-18 17:32
سلام وقت بخیر
پمپ آب کولر هم نیاز به روغن کاری داره؟ اگه آره چطور این کار انجام میشه ؟ در این مورد مطلبی دارین تو سایت؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اسماعیلی 1397-04-01 13:55
سلام وقت شما بخیر
بله پمپ کولر آبی نیز نیاز به روغن کاری دارد و ما روش انجام اینکار را به طور کامل در مطلبی تحت عنوان نحوه روغن کاری پمپ کولر آبی در سایتمان قرارداده ایم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # زرینی 1397-04-02 14:10
سلام
موتور کولر رو که روشن میکنم تقریبا بعد پنج دقیقه شروع میکنه بو دادن علت چیه
ممنون از شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # اسماعیلی 1397-04-09 12:23
سلام وقت شما بخیر
سیم پیچی موتور نیمسوز میباشد.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-04-09 13:23
با سلام وقت شما بخیر
همان لحظه ای که بو میدهد، برید داخل کولر را بینید، که بو از موتور ، از پمپ یا بو از چیز دیگری است.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محا 1397-06-02 07:11
باسلام

کولر ابی کوچیک سولان دارم که صدای ازاردهنده ای میده و بازش میکنم اصلا شبیه کولرای دیگه نیست که بخوام روغن کاری کنم یعنی هیچیش مشخص نیست میشه لطفا راهنماییم کنید با تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-26 22:23
سلام پمپ اونا پلمپه نمیشه کاریش کرد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محمد 1397-06-15 00:48
سلام
خسته نباشید
کولر 3000 یک یاتاق داره یا دوتا
و برای روغن کاری پیچ جایی باید باز بشه یا فقط درب دو طرف را بردارم کافیه
مارک رضوان مدل 3000
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-06-24 08:59
سلام وقت شما بخیر
دو عدد درپوش یاتاقان کولر باز و روغن کاری شود.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # محمد 1398-02-17 04:22
سلام. وقتتون بخیر.
میخواستم بدونم علت جرقه زدن دور تند موتور کولر چیه ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # جلال شریفی 1398-02-17 17:12
سلام
اخرای عمر موتور است اگه ب موقع ب دادش نرسید میسوزه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # محمدحسین 1398-03-08 14:04
سلام.
سوراخ روغن کاری با محور می چرخد اما کولر صدا نمی دهد. آیا باید یاتاقان تعویض شود؟
متشکرم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # علیرضا آقاملایی 1398-03-08 21:03
سلام
بله
در حقیقت یاطاقان در محور خودش با شفت در حال چرخشه و این نشان خرابی یاطاقان است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # غلام رسول رنجبر 1398-04-08 16:45
ممنون از راهنمایی های شما واقعاً مطالب شما مفید و کاربردی است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مجتبی اسمعیلی 1398-04-13 12:12
سلام وقت بخیر
خوشحالیم که مطالب مورد پسند شما همراهان سایت قرار گرفته است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محسن 1398-04-25 21:43
سلام خسته نباشید من ی کولر رومیزی مارک نمونه2800 دارم مثل همون کولر معمولی هاست ولی دیگه تسمه پروانه اینا نداره و پره مستقیم وسله به سر موتور الان دوساله دارمش چند روز پیش یهو سرعتش خیلی کم شد در حدی که باد نمیاد خاموش کردم چند دقیقه بعد زدم درست شد الان دوباره همونجوری شده ولی دیگه درست نشد سرعت دور تند و کند هم فرق نداره باز کردم روغن بزنم اصلا جایی نداره و نه یاتاقان یا بلبرینگی ازش مشخص میشه راهنماییی کنید اصلا روغن کاری تاثیری داره تو دور موتورش ممنون از سایت خوبتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-04-26 23:16
سلام موتور های تو خور جایی برا روانکاری توسط مصرف کننده نداره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محسن 1398-04-27 16:22
سلام
دلیل اینکنه شفت موتور خیلی سفت شده چیست ؟ چوار کنم روان بشه ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جلال شریفی 1398-04-28 22:18
سلام قسمت بالای یاطاقانها قسمتی هست ک طعبیه شده برا روغنکاری از اونجا باید ماهی یبار روغنکاری کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علی 1398-04-28 19:05
سلام
آیا جابجایی اتصال فاز ونول در عملکرد پمپ آب کولر تاثیری دارد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

خبرنامه

براي اطلاع از آخرين مقالات سايت، ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد