یکی از رایج ترین انواع سیستم های تهویه مطبوع داکت اسپلیت است که استفاده از آن در منازل و ادارات بسیار متداول شده است. این سیستم با وجود داشتن راندمان و بازدهی بالایی اگر به درستی نصب نشود، ایرادات زیادی در عملکرد خود متحمل می شود.

به همین دلیل در طول این مطلب قصد داریم تا شما را به طور کامل با سیستم داکت اسپلیت و انواع آن آشنا کرده و در نهایت شیوه نصب داکت اسپلیت را به همراه نکات مهم نصب این وسیله به شما آموزش دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

 

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت که به نام کانال تقسیم نیز شناخته می شود، نوعی سیستم تهویه مطبوع است که هم می تواند هوای محیط را خنک کند و هم دمای آن را افزایش دهد. بنابراین می توان از این سیستم در فصول گرم و سرد سال استفاده کرد.

معمولاً در منازل مسکونی و املاک بزرگتر از داکت اسپلیت استفاده می شود، چون به چندین اتاق برای خنک شدن همزمان نیاز دارند.

از آنجایی که این سیستم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد و در سقف های کاذب نیز می توان آن را قرار داد، از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و در ساختمان هایی با کاربری های مختلف رایج شده است.

کاربرد داکت اسپلیت مشابه اسپلیت کولر گازی است، با این تفاوت که به جای اواپراتور یا پانلی که به صورت سطحی روی دیوار نصب می شود، یک یونیت داخلی توکار برای تجهیزات دارد و در نهایت فقط یک دریچه آن از داخل اتاق قابل مشاهده است.

داکت اسپلیت ساختار پیچیده ای ندارد و از دو قسمت کندانسور و هواساز تشکیل شده است. تهویه مطبوع واحد داخلی داکت اسپلیت را تشکیل می دهد. داخل این قسمت سینی تخلیه، دینام، پروانه و گاهی اواپراتور وجود دارد. وظیفه کولر گازی در این قسمت تامین باد، تولید باد سرد یا گرم (هر کدام مانند کویل یا اواپراتور)، رطوبت زدایی هوا و غیره است.

یونیت داخلی کولر گازی معمولاً در داخل سقف کاذب نصب می شود. اما کانال های داکت اسپلیت می توانند کولر گازی را به سایر قسمت های ساختمان که اتاق ها و قسمت های تبادل هوا هستند متصل کنند.

بخش کندانسور واحد بیرونی داکت اسپلیت است و معمولاً از دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات ساخته می شود. قسمت اصلی کار تنظیم دما داکت اسپلیت بر عهده کمپرسور است. این قطعات کمپرسور را قادر می سازند تا گاز مبرد را به کولر گازی منتقل کند.

مبرد مورد استفاده در داکت اسپلیت گاز فریون است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت روی لینک مقاله بزنید.

آموزش نحوه نصب داکت اسپلیت 1

نحوه کار داکت اسپلیت

سیکل خنک کننده داکت اسپلیت به این صورت است که گاز مبرد به وسیله لوله های مسی در قسمت کندانسور خنک شده و به سمت شیر ​​انبساط هدایت می شود. سپس برای جذب گرمای محیط آماده شده و به دستگاه تهویه مطبوع منتقل می شود.

در یک تهویه مطبوع داخلی یا واحد، گرمای هوا توسط مبرد گاز گرفته شده و محیط خنک می شود. این هوای خنک توسط فناوری داخل یونیت داخلی به کانال های انشعاب که مسیر حرکت هوا هستند منتقل می شود. این کانال ها وظیفه ارسال هوای خنک را از طریق دریچه ها به فضای اتاق مورد نظر دارند.

عملکرد خنک کننده ای داکت اسپلیت مانند اسپلیت یا کولر گازی است، اما اثر گرمایشی آن به روش دیگری انجام می شود. به این ترتیب که مبرد گازی این بار در کندانسور گرم می شود و مانند سیکل قبلی از طریق لوله مسی به یونیت داخلی و کویل های موجود در آن هدایت می شود و هوای وارد شده به یونیت داخلی را از محیط اتاق گرم می کند. این هوا که قبلاً پردازش شده و دمای آن افزایش یافته است از طریق کانال کولر و فن به اتاق باز می گردد.

شکل دیگری از چرخه داکت اسپلیت مانند کویل آب گرم است. به این ترتیب آب گرم از پکیج و موتورخانه وارد یونیت داخلی می شود، هوای یونیت داخلی در تماس با این کویل گرم باعث افزایش دما شده و سپس از طریق کانال و شیر وارد اتاق می شود.

آموزش نحوه نصب داکت اسپلیت 2

محل نصب داکت اسپلیت

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، داکت اسپلیت شامل کانال ها، یونیت داخلی یا هواساز، لوله های مسی و دریچه های اصلی به همراه یونیت خارجی است. یونیت داخلی،کانال ها و دریچه های اصلی داکت اسپلیت درون سقف کاذب داخل ساختمان نصب می شوند. بنابراین موضوع مهم انتخاب محل نصب یونیت خارجی این وسیله است.

 یونیت خارجی داکت اسپلیت باید در محل صحیح نصب شود تا به درستی کار کند و سالم بماند. برای اطمینان از مقرون به صرفه بودن و عملکرد روان داکت اسپلیت، بسیار مهم است که این عوامل را به منظور انتخاب بهترین محل نصب یونیت خارجی این وسیله در نظر بگیرید:

  • نصب در مکانی سایه دار

بسیار مهم است که واحد خارجی داکت اسپلیت در معرض مستقیم نور خورشید نباشد. در غیر این صورت آفتاب مستقیم باعث گرم شدن بیشتر موتور داکت اسپلیت شده و می تواند بر طول عمر و کارایی آن تأثیر منفی بگذارد. هرچه محل نصب یونیت خارجی خنک تر باشد، واحد بیرونی به طور ایمن و موثر در طول فصول کار می کند.

  • وجود تهویه هوای مناسب

یونیت خارجی داکت اسپلیت به فضای کافی و تهویه برای فیلتر مناسب گرما و آلودگی هوایی نیاز دارد. هر گونه گیاه، پوشش گیاهی، اشیا یا زباله های نزدیک به واحد بیرونی یا پوشاندن آن می تواند به شدت بر عملکرد سیستم تأثیر منفی بگذارد.

به همین دلیل است که محل نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت را در فضای بیرون از ساختمان یا بر روی پشت بام انتخاب می کنند تا تهویه هوا به خوبی انجام شود.

  • به دور از رطوبت و ضربه

واحد بیرونی داکت اسپلیت باید از خوردگی در اثر رطوبت یا آسیب در امان باشد. بنابراین محل نصب داکت اسپلیت باید از خطرات احتمالی به دور باشد تا مطمئن باشیم که دستگاه خراب نمی شود و نیاز به تعمیر یا تعویض زود هنگام ندارد.

  • در نظر گرفتن سرو صدای یونیت خارجی در زمان انتخاب محل نصب

یونیت خارجی داکت اسپلیت قطعاً با تولید صدا همراه است، به همین دلیل توصیه می شود در زمان انتخاب محل نصب این وسیله از قرار دادن آن در نزدیکی اتاق خواب منزل خودتان یا حتی همسایه ها اجتناب کنید تا باعث مزاحمت نشود.

 

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها در یکی از مدل های داکت اسپلیت اینورتر و داکت اسپلیت معمولی دسته بندی می شوند:

  • داکت اسپلیت اینورتر

داکت اسپلیت مدل اینورتردار دارای کیت اینورتر است. این کیت بر روی کمپرسور نصب شده و از این طریق به موتور کمک می کند تا دور متغییر داشته باشد.

منظور از دور متغییر موتور یا همان کمپرسور این است که هر زمان در موقع کارکرد داکت اسپلیت به دور حداکثری کمپرسور نیاز نباشد، اینورتر دور موتور را متناسب با نیاز دستگاه کاهش می دهد و از این طریق باعث کاهش هزینه ها، مصرف برق و افزایش طول عمر کمپرسور می شود.

  • داکت اسپلیت معمولی

در داکت اسپلیت معمولی خبری از کیت اینورتر نیست. بنابراین کمپرسور به صورت دائمی همراه با دور موتور حداکثری کار می کند، حتی در مواقعی که موتور به چنین قدرتی نیاز نداشته باشد.

با این تعاریف مشخص می شود که داکت اسپلیت اینورتر مزایای بیشتری به نسبت داکت اسپلیت معمولی دارد که از آن جمله می توان به طول عمر بیشتر، راندمان بالاتر و نیاز کمتر به تعمیر کولر گازی اشاره کرد. البته همین موضوع باعث شده قیمت خرید داکت اسپلیت اینورتردار بیشتر از مدل معمولی باشد.

 

آموزش نصب داکت اسپلیت

نصب داکت اسپلیت در مقایسه با کولر گازی های دوتکه کمی پیچیده تر است. کلیات مراحل نصب داکت اسپلیت به این صورت است که ابتدا محل مناسبی برای نصب یونیت داخلی در ساختمان انتخاب می کنند که اغلب در سقف کاذب ساختمان است، سپس یونیت داخلی را در آن نصب می کنند.

در قدم بعدی محل دریچه های خروجی هوای داکت اسپلیت را در داخل ساختمان علامت گذاری می کنند. به عنوان مثال یک دریچه در هر کدام از اتاق خواب ها، دو دریچه سقفی در پذیرایی و یک دریچه در آشپزخانه در نظر می گیرند. بعد از آن ها مسیر کانال کشی داکت اسپلیت را بر اساس محل نصب دریچه ها طراحی کرده و از یونیت داخلی تا دریچه ها کانال کشی می کنند.

در نهایت یونیت خارجی را در محلی مناسب نصب کرده و کابل کشی و لوله کشی مسی دستگاه را انجام می دهند. در ادامه شما را با جزئیات نصب داکت اسپلیت آشنا می کنیم:

  • نصب یونیت داخلی

هواساز یا همان یونیت داخلی داکت اسپلیت در مکانی از جمله بالای سقف کاذب طبقه فوقانی ساختمان نصب می شود. البته محل نصب هواساز با توجه به مدل آن متفاوت است. اگر یونیت داخلی زمینی باشد، می توان آن را بر روی کف نصب کرد. اما اگر یونیت داخلی از نوع سقفی باشد، باید آن را از بالای سقف کاذب به صورت آویزان ثابت کرد.

پس از ثابت نگه داشتن یونیت داخلی نوبت به اتصال کابل برق این وسیله می رسد. یک کابل 4 رشته ای برای اتصال برق یونیت داخلی داکت اسپلیت لازم است. طرف دیگر کابل برق یونیت داخلی به تابلو برق ساختمان اتصال داده می شود.

در ادامه کار لوله های مسی رفت و برگشت به یونیت داخلی داکت اسپلیت بسته می شود. سپس لوله کشی لوله های مسی از طریق جوشکاری اجرا می شوند. برای جوشکاری لوله های مسی داکت اسپلیت باید به مقدار داغ شدن لوله مسی برای اتصال لحیم دقت کرد.

آموزش نحوه نصب داکت اسپلیت 3

  • نصب یونیت خارجی

یونیت خارجی داکت اسپلیت اغلب در بالای پشت بام نصب می شود. اما در برخی مواقع می توان یونیت خارجی را در سطح بالایی از دیوار و بر روی پایه قرار داد.

بعد از اینکه یونیت خارجی در محل خود ثابت قرار گرفت، لوله های مسی رفت و برگشت حامل گاز مبرد کولر را به محل خود بر روی یونیت اتصال می دهیم. برای این منظور از فیتینگ و آچار مناسب کمک می گیریم تا اتصال لوله مسی به خوبی انجام شده و نشتی نداشته باشد.

در قدم بعدی باید کابل کشی برق یونیت خارجی را انجام دهید. برای این منظور کابل فرمان و کابل کشی داکت اسپلیت را از یونیت داخلی گرفته و توسط سه رشته سیم به جعبه برق تعبیه شده در یونیت خارجی اتصال می دهیم.

پس از اتمام سیم کشی یونیت خارجی داکت اسپلیت باید وکیوم کمپرسور کولر گازی را انجام داده و در صورت نیاز گاز دستگاه را تا رسیدن به مقدار فشار مناسب شارژ کنیم. مقدار مورد نیاز شارژ گاز دستگاه بر روی برچسب داکت اسپلیت درج شده است.

  • نصب لوله مسی

لوله مسی پل ارتباطی میان یونیت داخلی و خارجی است که گاز مبرد را در بین این دو یونیت جابجا کرده و از این طریق به خنک سازی دستگاه کمک می کند.

همانطور که در لابلای توضیحات فوق گفتیم، لوله مسی داکت اسپلیت از یک طرف به شیر رفت و برگشت یونیت داخلی و از طرف دیگر به شیر رفت و برگشت یونیت خارجی اتصال داده می شوند. برای اطلاع از نحوه اجرای لوله کشی توکار کولر گازی کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

  • کانال کشی

برای اینکه هوای گرم و سرد تولید شده از طریق کولر گازی داکت اسپلیت به فضای داخلی ساختمان وارد شود، لازم است تا کانال کشی انجام شود. ابتدای کانل به مجرای خروجی هواساز و انتهای کانال به دریچه های هوای نصب شده در فضای داخلی ساختمان وصل می شود.

نکته بسیار مهم در خصوص کانال کشی داکت اسپلیت این است که باید داکت ها به طور کامل عایق کاری شوند تا هوای گرم و سرد تولید شده در سیستم از طریق جداره خارجی کانال ها هدر نرود.

آموزش نحوه نصب داکت اسپلیت 4

نکات نصب داکت اسپلیت

توصیه می کنیم در زمان داکت اسپلیت نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بعد از اتمام نصب داکت اسپلیت باید میزان فشار گاز، دما و آمپراژ مصرفی دستگاه مجدد تست شود.
  • قبل از اینکه لوله های مسی را با عایق بپوشانید، باید محل اتصال آن ها را به خوبی بررسی کنید.
  • حداکثر طول لوله های رابط مسی بین پنل داخلی تا یونیت خارجی داکت اسپلیت بر اساس ظرفیت این وسیله بین 10 تا 30 متر است.
  • نصب هواساز داکت اسپلیت در مکان هایی از جمله اتاق خواب، نشیمن، حمام و سرویس بهداشتی غیراصولی است، به همین دلیل اغلب یونیت داخلی داکت اسپلیت را در سقف کاذب ورودی ساختمان نصب می کنند.
  • در زمان طراحی کانال کشی داکت اسپلیت باید ابعاد کانال ها، مسیر کانال کشی، محل قرار گرفتن، ابعاد دریچه مکش، دهش و همچنین نقشه اصولی کانال کشی مد نظر گرفته شود. در غیر این صورت عملکرد دستگاه مختل می شود.
  • برای نصب هواساز در داخل سقف کاذب باید به وجود فضای کافی و متناسب به منظور سرویس و تعمیر داکت اسپلیت دقت کرد تا سرویسکار داکت اسپلیت بتواند به راحتی اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

آموزش نحوه نصب داکت اسپلیت 5

جمع بندی

در این مطلب شما را با یکی از پرقدرت ترین سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان، یعنی داکت اسپلیت آشنا کردیم و طریقه نصب اصولی آن را به شما آموزش دادیم.

یکی از محبوب ترین خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته نصب انواع کولر گازی از جمله کولر گازی داکت اسپلیت است که توسط حرفه ای ترین تکنسین ها و متخصصین تاسیساتی انجام می شود. ما تمام خدمات خود از جمله نصب، تعمیر و سرویس کولر گازی را به همراه گارانتی تضمین کیفیت خدمات به شما عرضه می کنیم تا هیچ نگرانی بابت کیفیت کار نداشته باشید.

در کلیپ زیر تنها یک نمونه از رضایت مندی مشتریان ما را مشاهده کنید که از خدمات نصب کولر گازی این مجموعه استفاده کرده اند.

پس اگر شما هم را برای نصب و راه اندازی سیستم داکت اسپلیت در ساختمان خود نیاز به متخصص دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • داکت اسپلیت که به نام کانال تقسیم نیز شناخته می شود، نوعی سیستم تهویه مطبوع است که هم می تواند هوای محیط را خنک کند و هم دمای آن را افزایش دهد.
  • واحد داخلی داکت اسپلیت شامل سینی تخلیه، دینام، پروانه و گاهی اواپراتور است. وظیفه کولر گازی در این بخش تامین باد، تولید باد سرد یا گرم، رطوبت زدایی هوا و غیره است.
  • بخش کندانسور واحد بیرونی داکت اسپلیت است و معمولاً از دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات ساخته می شود.
  • محل نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت باید به دور از آفتاب، رطوبت و ضربه بوده و همچنین تهویه هوای مناسب داشته باشد.
  • داکت اسپلیت اینورتر دار و معمولی دو مدل رایج از این وسیله هستند که مدل اینورتر دار آن راندمان و طول عمر بالاتری دارد.
  • مراحل نصب داکت اسپلیت شامل نصب یونیت داخلی، طراحی و اجرای کانال کشی، نصب لوله های مسی و نصب یونیت خارجی آن می شود.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. داکت اسپلیت چه زمانی به تعمیر نیاز دارد؟

رایج ترین ایرادات داکت اسپلیت که به تعمیر نیاز پیدا می کند، عبارتند از: خرابی فن، مشکلات مربوط به مدار فرمان و مدار سیال و آبریزی از یونیت داخلی

  1. بهترین بازه زمانی به منظور سرویس داکت اسپلیت چه موقع است؟

بهتر است به منظور حفظ کارکرد مناسب و جلوگیری از خرابی دستگاه این وسیله هر 6 ماه یکبار سرویس شود.

  1. هزینه نصب داکت اسپلیت چقدر است؟

هزینه نصب این وسیله به عوامل مختلفی از جمله طول لوله کشی، نوع لوله کشی (توکار یا روکار)، تعداد کانال ها و ظرفیت داکت اسپلیت بستگی دارد.

منبع فارسی

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه