در صورتی که به دنبال آشنایی با نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی سیماران هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آیفون های صوتی سیماران از جمله محصولات بنام و محبوبی هستند که هنوز هم با وجود ورود انواع آیفون های تصویری توانسته اند نظر مصرف کننده را به خود جلب کنند.

شرکت سیماران آیفون صوتی تولیدی خود را با نام مدل فوژان طراحی و روانه بازار کرده است. در این مطلب در خصوص نحوه نصب و سیم کشی این وسیله توضیحات بیشتر را خواهیم داد.

 

قسمت های تشکیل دهنده سیستم آیفون صوتی سیماران

یک کیت آیفون صوتی سیماران شامل قسمت های مختلف زیر می باشد که در کل سیستم آیفون را تشکیل می دهند:

  • گوشی داخلی

معمولاً برای نصب آیفون صوتی سیماران از یکی از دو گوشی سیماران مدل 701 و یا 702 استفاده می شود که توانایی انتقال صدا به صورت کاملا رسا و بلند را دارند.

حتی می توان از گوشی داخلی سیماران در سیستم آیفون های تصویری این محصول به عنوان گوشی مورد نیاز در سیستم اینترکام سیماران استفاده کرد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مطلب نحوه سیم کشی و نصب آیفون تصویری سیماران به همراه نقشه مراجعه کنید.

  • پنل خارجی

پنل های خارجی سیماران چه در مدل صوتی و چه تصویری، دارای بارانگیر هستند که در زمان نصب دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

این بخش از سیستم آیفون صوتی سیماران در قسمت خارجی ساختمان نصب شده و تعداد زنگ های آن از یک واحده تا 30 واحده را جواب می دهد.

یکی از قابلیت های منحصر به فرد پنل های خارجی آیفون های صوتی سیماران این است که می توانید پنل ها را به صورت های عمودی روی هم و یا به صورت افقی در کنار هم قرار دهید.

از این روش ترکیبی در مواقعی استفاده می شود که تعداد طبقات ساختمان زیاد بوده و به پنل با دکمه های زنگ بالا نیاز است.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی سیماران 1

  • ترانس تغذیه

برای اینکه برق مورد نیاز برای کارکرد پنل خارجی و گوشی آیفون صوتی سیماران تامین شود، از یک منبع تغذیه یا ترانس در مدار سیم کشی این وسیله استفاده می شود.

  • قفل درب بازکن

یک قطعه بسیار مهم در زمان نصب آیفون های صوتی سیماران، قفل درب بازکن است که درست در پشت درب ساختمان نصب می شود.

زمانی که شاستی زنگ در گوشی داخلی فشار داده می شود، فنر قفل بازکن تحت تاثیر جریان برق قرار گرفته و با کشیده شدن زنجیر متصل به زبانه قفل درب باز می شود.

  • قوطی توکار

قوطی های توکار برند سیماران بسته به اندازه و ارتفاع پنل خارجی دستگاه در چند مدل تک ماژول، دو ماژول و سه ماژول طراحی شده و در بازار موجود هستند.

از قوطی توکار سیماران در زمان نصب پنل خارجی دستگاه استفاده می شود تا پنل به صورت توکار در دل دیوار قرار بگیرد.

 

آموزش نحوه نصب آیفون صوتی سیماران مدل فوژان

همانطور که در ابتدای صحبت هایمان گفتیم، آیفون های صوتی سیماران به نام مدل فوژان در بازار موجود هستند.

بنابراین هر چه در این مطلب از طریقه نصب و سیم کشی آیفون صوتی سیماران خواهیم گفت، در واقع همان آموزش نحوه نصب و سیم کشی آیفون سیماران مدل فوژان است.

مراحل نصب و سیم کشی آیفون صوتی فوژان را می توانیم به چند بخش مختلف تقسیم کنیم:

  1. نصب قوطی توکار آیفون صوتی سیماران

کار گذاشتن قوطی توکار به عنوان اولین مرحله از نصب آیفون صوتی سیماران شناخته می شود. قوطی توکار سیماران دارای قسمتی برای عبور سیم های ارتباطی از گوشی داخلی به سمت پنل است.

این قسمت از قوطی باید قبل از نصب از داخل قوطی جدا شود تا بتوانیم بعد از کارگذاری قوطی سیم ها را به پشت پنل وصل کنیم.

اگر آیفون صوتی سیماران شما تنها یک واحده تا حداکثر 8 واحد باشد، می توانید تنها یک قوطی توکار را در داخل دیوار محل نصب پنل قرار داده و سپس با مخلوط آب و گچ قوطی را در دیوار ثابت نگه دارید.

اما در صورتی که از آیفون های صوتی سیماران در مدل های بالای 8 طبقه یا 8 واحده استفاده می کنید، باید ابتدا با توجه به ارتفاع پنل دو یا سه عدد قوطی توکار را به هم وصل کرده و بعد از آن قوطی را نصب کنید.

در این صورت ابتدا رابط پلاستیکی قاب توکار نصب شده و سپس کل مجموعه قوطی در داخل دیوار قرار می گیرند.

بهترین ارتفاعی که می توان برای نصب قوطی توکار آیفون صوتی سیماران در نظر گرفت، 140 الی 145 سانتی متر از سطح زمین است.

مرحله نصب قوطی توکار آیفون صوتی سیماران باید با نهایت دقت و توجه انجام شود تا در زمان نصب پنل و بارانگیر با مشکل مواجه نشویم.

به همین دلیل توصیه می شود تا در مواردی که قرار است چند قوطی توکار را نصب کنیم، حتماً از گیره های مخصوص قوطی توکار برای ترازبندی و حفظ انسجام قوطی ها استفاده شود.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی سیماران 2

  1. نصب پنل و بارانگیر آیفون صوتی سیماران

در این مرحله می توانید پنل آیفون صوتی سیماران را در داخل قوطی قرار دهید، اما قبل از آن باید بارانگیر پنل را نصب کنید.

برای این منظور ابتدا پیچ پنل را با کمک آچار آلن از پنل نیمه باز می کنیم، سپس پنل را به سمت بالا فشار می دهیم تا خار نگه دارنده پنل باز شده و بتوان بارانگیر را از صفحه شاستی پنل جدا کنیم.

حال صفحه شستی و بعد از آن قاب باران گیر را بر روی قوطی توکار قرار داده و پس از آن صفحه شاستی را با دو عدد پیچ خودکار به قوطی توکار وصل کنید.

در صورتی که قصد تهیه آچار آلن را دارید، اما نمی دانید ویژگی های بهترین آچار آلن چیست؟ به مقاله راهنمای خرید بهترین آچار آلن مراجعه کنید.

  1. نصب گوشی داخلی آیفون صوتی سیماران

نصب پنل داخلی یا همان گوشی آیفون صوتی سیماران همانند سایر مدل ها از طریق نصب براکت یا پایه گوشی بر روی دیوار صورت می گیرد.

به این صورت که براکت فلزی همراه با بسته بندی گوشی را ابتدا با کمک پیچ و رول پلاک به دیوار نصب کرده و پس از آن گوشی را بر روی براکت قرار می دهیم.

 

نقشه سیم کشی آیفون صوتی سیماران

طریقه سر هم بندی سیم ها در زمان نصب و راه اندازی آیفون صوتی در برندهای مختلف کمی متفاوت است. به همین دلیل نقشه سیم کشی آیفون صوتی سیماران را برای شما به اشتراک می گذاریم.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی سیماران 3

همانطور که در تصویر هم مشاهده می کنید، آیفون های صوتی سیماران از طریق اتصال به 6 سیم نصب و اجرا می شوند.

 

آموزش نحوه سیم کشی آیفون صوتی سیماران مدل فوژان

برای اینکه سیم کشی آیفون صوتی سیماران مدل فوژان را انجام دهیم، لازم است تا ابتدا کابل مناسب برای آیفون را تهیه کنیم.

می توان از کابل های 4 زوج و یا 6 زوج معمولی برای سیم کشی آیفون صوتی استفاده نمود، اما توصیه می شود به دو منظور کابل آیفون صوتی خود را از نوع 6 زوج فویل دار انتخاب کنید:

  • احتمال ایجاد نویز در صدای خروجی و ورودی آیفون کاهش پیدا می کند.
  • اگر زمانی قصد تعویض آیفون صوتی سیماران با مدل تصویری آن را داشته باشید، دیگر نیاز نیست سیم کشی آیفون را دوباره انجام دهید.

پس از اینکه کابل مناسب آیفون را انتخاب کردید، باید از طریق لوله گذاری توکار یا روکار کابل آنتن را از محل نصب گوشی در داخل تا محل نصب پنل در خارج از ساختمان هدایت کنید.

اکنون می توانید به سراغ گوشی داخل واحد بروید. در پشت گوشی آیفون صوتی سیماران شما اتصالات زیر را با نام هایی که در ادامه می گوییم، خواهید دید:

اتصالات در گوشی آیفون صوتی سیماران

  • ترمینال A: خروجی صدا از پنل به گوشی
  • ترمینال B: ورودی صدا از گوشی به پنل
  • ترمینال C: سیم منفی مشترک
  • ترمینال D: ورودی صدای زنگ
  • ترمینال E: قفل درب بازکن
  • ترمینال F: ترانس تغذیه

پس یک طرف سیم های کابل را به صورت زوج به اتصالات A، B و C در گوشی آیفون صوتی سیماران وصل می کنیم.

یکی دیگر از سیم های زوج را به اتصال D در گوشی متصل کرده و طرف دیگر آن را به زیر شاستی زنگ در گوشی می بندیم.

سپس یک رشته سیم دیگر انتخاب کرده و آن را به اتصال E در پشت گوشی وصل کرده و طرف دیگر سیم را به یکی از پایه های قفل درب بازکن اتصال می دهیم.

برای وصل کردن گوشی به برق 12 ولت AC کافیست یک رشته سیم دیگر را به اتصال F در پشت گوشی وارد کرده و طرف دیگر آن را به پایه ترانس تغذیه ببندیم.

رنگ سیم ها در این مرحله هیچ تفاوتی ندارد، شما می توانید برای هر کدام از این اتصالات از رنگ سیم دلخواه خود انتخاب کنید.

فقط باید رنگ هر سیم را به خاطر داشته باشید تا دقیقاً طرف دیگر همان سیم را به اتصالات پشت پنل خارجی آیفون صوتی سیماران وصل کنید.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی سیماران 4

اتصالات در پنل خارجی آیفون صوتی سیماران

  • A: خروجی صدا از پنل به گوشی
  • B: ورودی صدا از گوشی به پنل
  • C: سیم منفی مشترک
  • D: خروجی صدای زنگ
  • مثبت و منفی: ورودی ترانس تغذیه 12 ولتی

اکنون به سراغ پنل خارجی رفته و اتصالات A، B و C در گوشی آیفون صوتی سیماران را به اتصالات A، B و C در پشت پنل خارجی دستگاه وصل می کنیم.

سیم مربوط به صدای خروجی زنگ را به اتصال D در پشت پنل خارجی آیفون صوتی سیماران متصل می کنیم.

حال نوبت به برقراری برق تغذیه دستگاه می رسد، برای این منظور یک رشته سیم را به پایه های مثبت و منفی در ترانس تغذیه و از طریق دیگر به ترمینال های مثبت و منفی در پشت پنل می بندیم.

برای اینکه قفل درب بازکن آیفون صوتی سیماران هم به برق وصل شود، یک خروجی از ترانس تغذیه را به قفل بازکن هدایت می کنیم.

اگر تعداد طبقات ساختمان شما بیش از یک طبقه یا یک واحد بود، کافیست سیم های A، B و C را در هر گوشی به هم سری کرده و در نهایت به اتصالات A، B و C در پشت پنل آیفون صوتی سیماران وصل کنید.

تنها تفاوتی که در نحوه سیم کشی آیفون صوتی سیماران یک طبقه با چند طبقه دارد، در این است که اتصال D یا همان سیم زنگ هر واحد به صورت مجزا به شاستی زنگ همان واحد یا طبقه در پشت پنل وصل می شود.

در صورتی که برای نصب و سیم کشی آیفون صوتی سیماران خود نیاز به یک برقکار متخصص دارید، می توانید همین الان با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

منابع: منبع 1، منبع 2

 

اشتراک گذاری این صفحه