در این مطلب قصد داریم تا در خصوص تعمیر و سرویس کولردو تکه در اهواز توضیحاتی را بیان کنیم.

 

 کولر دو تکه یا کولر گازی دستگاهی است که در معرض مستقیم انواع جرم، آلودگی و گرد و غبار قرار دارد، که تجمع این مواد سبب کاهش قدرت و بازدهی کولر می شوند.

بنابراین تنها راه حل به منظور پیشگیری از بروز هر گونه مشکل در روند کار دستگاه اقدام به سرویس کولر دو تکه حداقل سالی یکبار و قبل از استفاده از این وسیله است.

انجام این کار علاوه بر حفظ بازدهی دستگاه این اطمینان را به شما می دهد که هیچ مشکلی در اجزای داخلی کولر گازی وجود نداشته و در نتیجه نیاز دستگاه به تعمیر را بسیار کاهش می دهد.

در مقابل عدم توجه به سرویس کولر دو تکه زمینه ساز مشکلات اساسی در دستگاه از قبیل آبریزی از پنل کولر گازی، کاهش قدرت سرمایش و گرمایش دستگاه، یخ زدن پنل کولر و بسیاری از مشکلات عدیده دیگر خواهد شد.

در واقع در این حالت نیز جز اقدام به تعمیر کولر دو تکه و صرف وقت و هزینه های بیشتر هیچ راهی باقی نمی ماند.

لذا به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا در خصوص تعمیر و سرویس کولر دو تکه در اهواز به عنوان یکی از مناطق تحت پوشش خدمات خود توضیحاتی را بیان کنیم.

روند سرویس کولر دو تکه

با توجه به توضیحات بیان شده در قسمت فوق با دلیل اهمیت اقدام به سرویس کولر دو تکه تا حدودی آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم روند و مراحل سرویس کولر دو تکه را به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما با این فرآیند بیان کنیم.

  1. پاکسازی فین ها و فیلترهای هوای کولر دو تکه

فیلترهای هوا و فین های کندانسور کولر گازی مقدار زیادی جرم و آلودگی را در سطح خود جمع می کنند، کثیف بودن این قطعه از دستگاه سبب بروز مشکل در روند کار کولر دو تکه، کاهش قدرت گرمایش و سرمایش و تشکیل یخ بر روی پنل می شود.

بنابراین در حین اجرای سرویس کولر دو تکه سرویسکار کولر گازی به تمیز کردن و شستشوی فین های کندانسور و فیلترهای هوای دستگاه اقدام می کند.

تعمیر و سرویس کولر دو تکه در اهواز1

  1. تمیز کردن کویل های اوپراتور و کندانسور کولر دو تکه

تشکیل و تجمع حجم زیادی از جرم و گرد و غبار بر روی کویل های اوپراتور و کندانسور کولر گازی سبب مشکلاتی زیادی از جمله داغ کردن کمپرسور کولر گازی می شود.

به همین دلیل در هنگام سرویس این دستگاه حتی کویل های اوپراتور موجود در تکه داخلی و کندانسور واقع در تکه خارجی کولر به خوبی و توسط فشار آب شسته می شوند.

  1. بررسی سیستم تخلیه کولر دو تکه و پاکسازی آن

یکی از اقدامات مهم در هنگام سرویس کولر گازی به بررسی سیستم تخلیه آب دستگاه مربوط می شود، به این صورت که سینی مخصوص تخلیه کولر به منظور کسب اطمینان از عدم وجود ترک خوردگی در آن مورد بازبینی قرار می گیرد.

همچنین شلنگ تخلیه کولر بررسی می شود تا از حرکت مناسب آب در درون آن به سمت خارج از ساختمان اطمینان حاصل شود و هیچگونه نشتی در طول مسیر وجود نداشته باشد.

در این مرحله اگر هر گونه مشکلی در روند تخلیه آب کولر دو تکه وجود داشته باشد، باید برای پاکسازی مسیر تخلیه یعنی سینی و شلنگ تخلیه اقدامات لازم صورت بگیرد.

چنانچه در زمان سرویس کولر گازی دو تکه متوجه خرابی شیلنگ تخلیه دستگاه شدید، می توانید برای آشنایی با روند رفع این مشکل به مقاله طریقه تعویض شلنگ تخلیه آب اسپلیت مراجعه کنید.

  1. اندازه گیری میزان گاز کولر دو تکه

از مرحله پاکسازی قسمت های مختلف کولر دو تکه که بگذریم، نوبت به اندازه گیری میزان گاز مبرد کولر گازی می رسد.

چرا که اگر میزان گاز در سیستم پایین تر از حد استاندارد باشد، سبب افت دمای گاز مبرد به نسبت دمای محیط می شود که نتیجه آن خاموش شدن یکباره کولر گازی و در برخی مواقع کاهش قدرت سرمایش دستگاه خواهد بود.

  1. بررسی کلیه اجزای کولر دو تکه

مرحله آخر در سرویس کولر گازی به بررسی نحوه کار کرد کلیه اجزای دستگاه از جمله کمپرسور، موتور فن، اوپراتور، کندانسور، ترموستات و ... می رسد.

طی این مرحله تمام مشکلات احتمالی در روند کار این قطعات به خوبی بررسی می شود، تا اگر کوچکترین مشکلی وجود داشت، برای عیب یابی های بیشتر و تعمیر آن ها اقدام شود.

اگرمی خواهید با نحوه نصب کولر دو تکه در اهواز بیشتر آشنا شوید، کافیست لینک مقاله مورد نظر را لمس کنید.

تعمیر و سرویس کولر دو تکه در اهواز2

روند تعمیر کولر دو تکه

همانطور که در قسمت قبل نیز گفتیم، چنانچه در هنگام اقدام به سرویس کولر گازی با مشکلی در ورند کار اجزای مختلف کولر گازی مواجه شدیم، باید برای تعویض و یا تعمیر این قطعات اقدام شود.

در ادامه به چند مشکل رایج که ممکن است کولر دو تکه با آن ها مواجه شود اشاره کرده ایم:

  1. نشتی گاز مبرد در کولر دو تکه

نشتی گاز مبرد کولر گازی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در طی عیب یابی این وسیله مشخص می شود. لازم به ذکر است که گاز مبرد مولفه اصلی در سرمایش هوا محسوب می شود.

بنابراین چنانچه کولر گازی به خوبی سرد نمی کند، به احتمال زیاد سطح گاز مبرد دستگاه به دلیل نشتی کاهش پیدا کرده است.

گاز مبرد تحت شرایط پر فشار در دستگاه محبوس می شود، در نتیجه ممکن است بنا بر دلایل ایجاد کننده نشتی مانند رطوبت و پوسیدگی، لوله مسی حاوی این گاز دچار سوراخ یا نشتی شود.

در بیشتر موارد نشتی در قسمت تکه خارجی دستگاه ایجاد می شود، که مهمترین اقدام تشخیص دقیق محل نشتی گاز کولر گازی است.

لازم به ذکر است که باید در طی این روند مطمئن شد که شارژ مجدد گاز مبرد کولر اسپلیت به میزان استاندارد آن صورت می گیرد.

  1. خاموش شدن دائمی کمپرسور کولر دو تکه

زمانی که با خاموش شدن دائمی کمپرسور کولر گازی مواجه می شویم، باید عوامل مختلفی را به منظور عیب یابی دستگاه بررسی کنیم.

یکی از این موارد فیلترهای هوای کولر هستند، که ممکن است بر اثر تجمع فراوان جرم و غبار مسدود شده باشند.

در نتیجه سیستم باید به منظور جذب هوای بیشتر، سخت تر کار کند، در این حالت دمای کمپرسور بیش از حالت نرمال خود بالا رفته و سبب داغ کردن کمپرسور و خاموش شدن دائمی دستگاه به منظور خنک کردن این قطعه می شود.

بنابراین بهترین راه حل به منظور رفع مشکل خاموش شدن دائمی کمپرسور به بررسی فیلترهای هوای دستگاه و شستشو و یا تعویض منظم آن ها مربوط می شود.

  1. تشکیل یخ بر روی کویل های خنک کننده (cooling coil)

زمانی که سطح گاز مبرد کولر گازی پایین تر از میزان مورد نیاز آن در دستگاه باشد، دمای کویل های خنک کننده از حد نرمال پایین تر می شود. در نتیجه رطوبت هوای جذب شده از محیط بر روی کویل ها یخ می زند.

بنابراین بهتر است برای حل این مشکل از سرویسکار کولر گازی کمک گرفته شود تا علاوه بر اندازه گرفتن سطح گاز مبرد دستگاه، عوامل دیگر موثر در این مشکل از قبیل کثیفی فیلترهای هوا و همچنین وجود نقص در کویل های اوپراتور نیز بررسی شوند.

تعمیر و سرویس کولر دو تکه در اهواز3

  1. خروج بوی ناخوشایند از کولر دو تکه هنگام روشن بودن

گاهی مواقع ممکن است در هنگام روشن کردن کولر دو تکه بوی ناخوشایندی از دستگاه به مشام برسد، لازم به ذکر است که این بوی ناخشایند کولر گازی در اکثر موارد به دلیل وجود مشکل در سیستم تخلیه دستگاه ایجاد می شود.

چرا که بر اثر گذر زمان جرم و آلودگی های محیطی جذب شده توسط کولر گازی در مسیر تخلیه سیستم جمع شده و تولید گازهای بد بو می کنند.

بهترین راه حل برای رفع این مشکل اقدام به پاکسازی مسیر تخلیه کولر گازی و کسب اطمینان از حرکت روان رطوبت های جمع شده در دستگاه است.

  1. روشن نشدن کولر دو تکه

دلایل مختلفی برای روشن نشدن کولر دو تکه وجود دارد که از آن جمله می توان به کثیف بودن فیلترهای هوای دستگاه، وجود نقص در سیستم برق ورودی و در انتها سوختن برد کولر اشاره کرد.

در صورتی که مشکل از برد دستگاه باشد، خازن های کولر گازی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و به احتمال زیاد سوخته اند. در این حالت بهترین راه حل اقدام به تعویض برد دستگاه می باشد.

  1. وجود صداهای بلند از تکه داخلی کولر گازی

گاهی مواقع در زمان کار کردن و یا حتی روشن شدن کولر گازی صداهای عجیبی از دستگاه به گوش می رسد. در این حالت علت اصلی بروز این مشکل به وجود نقص در فن یا بلوور موجود در تکه داخلی کولر گازی مربوط می شود.

سست بودن بلوور و یا حتی تشکیل حجم زیادی از آلودگی و جرم بر روی آن سبب ایجاد این صداهای عجیب می شود، که بهترین کار بررسی فن و پاکسازی آن می باشد.

تعمیر و سرویس کولر دو تکه در اهواز4

جمع بندی:

بر اساس مراحل فوق می توان اینطور جمع بندی کرد که اقدام به موقع به منظور سرویس کولر دو تکه از بروز مشکل در دستگاه پیشگیری می کند.

همانطور که ملاحظه کردید اکثر مراحل سرویس کولر گازی بسیار ساده هستند، به شکلی که به غیر از مرحله تنظیم گاز مبرد کولر مابقی مراحل می تواند توسط کاربر صورت بگیرد.

همچنین دانستیم که گاهی مواقع بررسی دستگاه بر اساس چک لیست سرویس و نگهداری کولر گازی به پیدا کردن مشکلات دستگاه کمک می کند.

در این هنگام بهترین کار این است که از مجری نصاب و تعمیرکار کولر گازی برای عیب یابی و رفع عیب دستگاه استفاده شود، تا هزینه های مربوط به عیوب دستگاه افزایش پیدا نکنند.

اما مهمترین نکته ای که باید در این بخش مورد توجه قرار دهیم فرد سرویسکار و تعمیرکار است که برای این مهم از او درخواست کمک کرده ایم.

چرا که کولر گازی یک دستگاه بسیار حساسی می باشد که تعمیر و عیب یابی آن فقط باید یک مجری متخصص و با تجربه صورت بگیرد، در غیر این صورت نه تنها مشکل دستگاه رفع نشده، بلکه ممکن است بر عیوب آن افزوده شود.

میزان حساسیت کولر دو تکه در تعمیر و سرویس را می توان از تنظیم گاز مبرد دستگاه تشخیص داد، تصور کنید اگر میزان گاز شارژ شده کمی بیشتر و یا کمتر از حد لازم باشد، فشار زیادی مخصوصاً بر روی کمپرسور کولر گازی وارد خواهد شد.

در نتیجه توصیه ما به شما این است که قبل از اینکه خود و یا دیگران برای انجام سرویس و تعمیر کولر دو تکه اقدام کنید، با مجریان با سابقه در این زمینه مشورت کرده و از آن ها درخواست کمک کنید.

تعمیر و سرویس کولر دو تکه در اهواز5

یکی از این شرکت های تاسیساتی که دارای سرویسکاران و تعمیرکاران متخصص به منظور سرویس و تعمیر انواع کولر دو تکه می باشد، گروه تاسیسات 24 ساعته است.

همکاران ما در این مجموعه می توانند خدمات خود را در اسرع وقت به شما مخاطب گرامی ارائه دهند، که بررسی سوابق کاری همکاران ما شاهدی بر کیفیت بالای خدمات ما می باشد.

بنابراین حتی اگر در تهران و اهواز ساکن هستید و به خدمات مجموعه ما در زمینه سرویس و تعمیر کولر دو تکه نیاز دارید، همین الان با همکاران ما تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید.

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2

اشتراک گذاری این صفحه