طراحی داخلی مطب دندانپزشکی مسئله بسیار مهمی است. محیط داخلی مطب دندان پزشکی باید  استانداردهای یک مطب را به خوبی رعایت کند و همچنین محیط آن برای بیمار آرامش بخش و جذاب باشد. یکی از روش های پرکاربرد در طراحی و بازسازی، استفاده از دیوار کناف است.

استفاده از دیوار کناف در بازسازی و طراحی داخلی مطب دندان پزشکی به دلیل سهولت در نصب، ساختار سبک و زیبایی به شدت مورد استقبال طراحان و کارفرمایان قرار گرفته است. می خواهیم در این مقاله به صورت مفصل تر به این موضوع بپردازیم.

در صورتیکه می خواهید در رابطه با بازسازی مطب دندانپزشکی اطلاعات خوبی داشته باشید به مقاله مراحل بازسازی مطب دندانپزشکی  مراجعه کنید.

دیوار کناف چیست؟

دیوار کناف یا دیوار گچی،یک نوع دیوار داخلی از جنس سیمان یا گچ است که شامل یک قاب فلزی (متشکل از سازه های افقی و عمودی) و صفحه های گچی است. بین این صفحه ها عایق صدا (پشم سنگ) تعبیه شده است.

 امروزه دیوار کناف یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی مدرن به کار می آید و به دلیل مزایایی که دارد در ساختمان ها بسیار استفاده می شود. در حال حاضر کناف جایگزین بسیاری از کارهای ساختمانی است که با گچ و سایر متریال ها قابل اجرا بودند.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_1.jpg

مزایا و معایب استفاده از کناف در طراحی مطب دندانپزشکی

یکی از ویژگی های بسیار خوب دیوار کاذب یا دیوار کناف جداکنندگی راحت و فضاسازی آن در هر محیط است. دیوار کاذب نسبت به پارتیشن جدیدتر است و همچنین تنوع بیشتری دارد. دیوار کناف همچنین مزایا و معایبی دارد که به بررسی برخی از مهم ترین آنها می پردازیم:

مزایا:

  1. وزن کم دیوار کناف باعث سبکی ساختمان می شود و در نتیجه در برابر زلزله تخریب کمتری ایجاد می کند.
  2. تقسیم بندی فضای داخلی مطب در کمترین زمان انجام می شود.
  3. مقاوم در برابر رطوبت و کپک
  4. مقاوم در برابر حریق و آتش سوزی
  5. بر روی دیوار های کنافی هر نوع فعالیت تزئینی مانند کاغذ دیواری، کاشی کاری و سرامیک کاری قابل اجرا است.
  6. امکان اجرای کناف در هر مرحله ای از ساخت ساختمان وجود دارد.
  7. دیوارهای کنافی عایق صدا هستند بنابراین در مطب دندان پزشکی برای کاهش صدای دستگاه کمپرسور و ساکشن به اتاق انتظار، بهترین گزینه به حساب می آیند.
  8. قیمت تمام شده دیوار کناف نسبت به مصالح مشابه بسیار کمتر است.
  9. در فصل سرما بدون دردسر و انتظار برای خشک شدن مصالح قابل اجرا است.
  10. در صورت نیاز به تعمیرات به راحتی می توان به تاسیسات دسترسی پیدا کرد.

معایب:

  1. در سقف و دیوارهای کنافی امکان آویز و بار سنگین تنها در قسمتهایی که قاب فلزی کار شده است وجود دارد.
  2. اگر در نصب کناف اشتباهی صورت بگیرد، ممکن است باعث خرابی و آسیب دیدگی دیوار شود و هزینه ها را افزایش دهد.
  3. دیوار کناف به دلیل ساختار ظریف و نازک، ممکن است به راحتی خراب شود.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_2.jpg

کاربردهای دیوار کناف در طراحی داخلی و بازسازیی مطب دندان پزشکی

یکی از روش هایی که امروزه در طراحی و بازسازی مطب دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد دیوار جدا کننده کناف است. کناف ابتدا به عنوان نسل جدید سقف کاذب شناخته شد اما نه تنها به صورت سقف کاذب بلکه به روش های مختلف در ساختمان به کار گرفته می شود که به شرح آن ها می پردازیم:

  • به عنوان پوشاننده دیوار اصلی

در برخی محیط ها ممکن است دیواری وجود داشته باشد که به هر دلیلی امکان تعمیر یا تخریب را نداشته باشد در این مواقع بر روی آن دیوار، کناف کار می گذارند و طرح و ایده دلخواه را پیاده سازی می کنند.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_3.jpg

  • به عنوان پارتیشن و دیوار جداکننده در مطب

همانطور که می دانید دیوار جداکننده به عنوان دیوار اصلی ساختمان محسوب نمی شود و تنها نقش تقسیم بندی فضای داخلی را بر عهده دارد. در مطب دندان پزشکی از دیوار کناف به عنوان جداکننده در قسمت های مختلفی استفاده می شود. مثال: جداسازی اتاق کار از اتاق انتظار، اتاق استریل، اتاق رخت کن و ...

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_4.jpg

  • به عنوان عایق صوتی و کاهنده صدا

با توجه به اینکه، لایه میانی دیوار کناف را عایق پشم سنگ پوشش می دهد، دیوار جداکننده کناف به عنوان مهارکننده آلودگی های صوتی کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل در مطب دندان پزشکی برای جلوگیری از انتقال صدای زیاد دستگاه ها به سایر فضا، دیوار کناف گزینه بسیار مناسبی است.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_5.jpg

  • برای زیبایی و دکوراسیون داخلی

اجرای کناف در دکوراسیون و زیباسازی فضای داخلی ساختمان نقش بسزایی دارد. در قسمت های مختلف یک ساختمان، به منظور زیبایی از کناف استفاده می شود و ترکیب نورپردازی و ایده های دیگر جلوه دلربایی به محیط می بخشد.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_6.jpg

نحوه استفاده از دیوار کناف در طراحی داخلی و بازسازی مطب دندان پزشکی

می دانیم که زیباسازی تنها به چیدمان و وسایل محدود نمی شود بلکه امروزه ابزارهای متنوعی جهت زیباسازی فضای داخلی ساختمان طراحی شده اند که دیوار کناف یکی از آن ابزارها است.

جهت اجرای دیوار کناف ابتدا باید محل نصب دیوار جدا کننده اندازه گیری و مشخص شود. در مرحله بعد در محلی که از قبل مشخص شده است، پروفیل های رانر( سازه افقی) را به کف و همچنین سقف چسبانده و پیچ می کنند.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_6.png

پروفیل های استاد (سازه قائم) عمود  بر پروفیل های رانر (سازه افقی) کار گذاشته می شود. 

نکته: ضخامت سازه قائم با توجه به کاربردهای دیوار کناف متفاوت بوده و حدودا بین 10-5 سانتی متر است فاصله استاندارد بین پروفیل های استاد معمولا 60 سانت است اما در صورت زیاد بودن ارتفاع، جهت استحکام بیشتر باید فاصله بین سازه ها را کمتر کرد.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_7.jpg

در مرحله بعد پانل یا صفحه های گچی را جایگذاری کرده، بین آن را عایق پشم سنگ قرار داده و مجدد صفحه های گچی را در سازه های فلزی قرار می دهند و پیچ می کنند. یعنی دو طرف قاب فلزی را صفحه های گچی و بین آن را عایق پوشش می دهد.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_8.jpg

 در مرحله آخر باید درز بین صفحه های گچی به وسیله بتونه کاری پوشانده شود. بتونه کاری کناف باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود چرا که اگر به درستی اجرا نشود احتمال ترک خوردن کناف بسیار است.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_9.jpg

پس از خشک شدن بتونه، می توان با خیال راحت دیوار کناف را رنگ کرد و از ظاهر زیبای آن لذت برد.

استفاده_از_دیوار_کناف_در_طراحی_داخلی_مطب_دندان_پزشکی_و_بازسازی-_10.jpg

جمع بندی

کناف یکی از جدیدترین روش ها جهت طراحی و بازسازی مطب دندان پزشکی است. از آنجایی که نصب کناف راحت و سرعت اجرای آن بسیار کمتر از روش های سنتی است کاربرد زیادی پیدا کرده و با به کارگیری المان های مختلف می توان طرح های زیادی را روی کناف اجرا کرد و با اجرای آن به زیبایی محیط افزود.

اگر جهت بازسازی و طراحی مطب دندان پزشکی خود به دنبال افراد با تجربه و خبره هستید می توانید از نیروهای متخصص مجموعه تاسیسات 24 ساعته در این زمینه کمک بگیرید. مجموعه تاسیسات 24 ساعته با رعایت تمامی اصول فنی و مهندسی به همراه بازدید رایگان و ضمانت اجرای خدمات تعمیر و بازسازی، شما را ازک  طراحی داخلی منحصر به فرد و خاص بهره مند می کند.

منابع:1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 9، 10، 11، 12، 13، 14،  15، 16، 17

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه