سیم پیچی موتور کولر آبی، بخشی کلیدی در ساختار موتور کولر است که سوختن آن یکی از خطراتی است که می تواند این سیستم های سرمایشی کاربردی را تهدید نماید.

بنابراین ما در این نوشته، پس از بررسی نشانه خرابی و دلیل سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی، مراحل سیم پیچی آن را شرح می دهیم. در ادامه نیز نکاتی درباره انتخاب بین تعویض سیم پیچی موتور یا تعویض دینام و همچنین هزینه انجام سیم پیچی بیان می کنیم. در آخر هم به شما توضیح می دهیم که بین سیم پیچی دوباره موتور کولر و یا تعویض آن کدام یک بهتر است. پس با ما همراه باشید.

نشانه خرابی سیم پیچی موتور کولر چیست؟

لزوماً همیشه علت کار نکردن کولر، موتور آن نیست. اما ما قصد داریم که به شما توضیح دهیم که چگونه می توانید متوجه شوید که آیا سیم پیچ موتور کولر آبی سوخته است و یا دستگاه به دلیل مشکل دیگری کار نمی کند.

* استشمام بوی بد از کانال کولر

هر زمان بوی بدی از کانال کولر احساس کردید و بلافاصله بعد از آن هم کولر از کار افتاد، به احتمال زیاد مشکل از سیم پیچی موتور کولر است. در چنین شرایطی موتور روشن نمی شود و نمی تواند پروانه یا حلزونی کولر را بچرخاند، چرا که اساساً وظیفه سیم پیچ، انتقال انرژی الکترومغناطیسی به روتور و چرخاندن این بخش ها است. در این حالت می توانید نسبت به تعمیر سیم پیچی موتور کولر اقدام نمایید.

* سیاه شدن سیم ها

اگر با بررسی سیم پیچ دینام کولر آبی متوجه شدید که سیم های درخشان مسی یا آلومینیومی آن سیاه شده اند، یعنی اشکال از سیم پیچی موتور دستگاه است. در این شرایط می توانید عمل تعمیر سیم پیچی موتور کولر آبی را انجام دهید.

* تنظیم نبودن تسمه کولر آبی

کشش تسمه ها و توازن نداشتن آن ها سبب افرایش قدرت برق مصرفی و سوختن سیم پیچ موتور می شود.

* روشن و خاموش شدن بی دلیل موتور کولر آبی

اگر موتور نیم سوز شده باشد، بی دلیل روشن و خاموش می شود. در این حالت ممکن است سیم موتور اورلود کرده باشد و موتور کولر نیم سوز شده باشد.

* لرزیدن موتور کولر

چنانچه در زمان روشن بودن کولر احساس کردید که موتور لرزش دارد، می توانید نتیجه بگیرید که احتمالاً موتور دستگاه دچار مشکل و سوختگی شده است.

* خنک نبودن هوای کولر آبی

گاهی با وجود این که موتور و واتر پمپ در حال کار کردن هستند، هوای کولر خنک نیست و قدرت قبل را ندارد. در این حالت ممکن است دلایلی مثل مشکل در تنظیمات تسمه و موتور و ... سبب بروز این ایراد شده باشند. اگر هم با زیاد کردن دور موتور؛ سرعت آن زیاد نشود، یعنی سیم پیچی موتور دستگاه مشکل دارد و باید اشکال آن را برطرف کنید.

بنابراین در صورتی که با هر کدام از این نشانه ها مواجه شدید، باید نسبت به تعویض سیم پیچ موتور یا تعویض دینام کولر اقدام نمایید.

سیم پیچی موتور کولر آبی 1

دلیل سوختن سیم پیچ موتور

1- استفاده از سیم های لاکی نامرغوب و توان پایین که می توانند سبب کاهش تحمل حرارت و سوختن سیم پیچ کولر شوند.

2- برای سیم پیچی، سیم زیادی لازم است، اما از آنجایی که مس قیمت بالایی دارد، گاهی تعمیرکاران از میزان کمی از آن استفاده می کنند که همین عامل باعث داغی مدار و سوختگی مجدد می شود.

3- نامرغوب بودن جنس بوشن ها و بلبرینگی نبودن موتور کولر هم می تواند موجب زودتر سوختن سیم پیچ کولر آبی شود.

4- وقوع نوسانات برقی، یکی دیگر از دلایل سوختن سیم پیچی در دستگاه های کولر آبی است.

5- بدون آب کار کردن کولر و بالا رفتن دمای هوای داخلی آن می تواند سبب سوختگی موتور شود.

6- یکی دیگر از دلایل فشار آوردن و سوختن موتور کولر آبی، روغن کاری نکردن قطعات آن است، چون باعث بالا رفتن اصطکاک و افزایش دمای کولر آبی می شود.

7- بی کیفیت بودن هسته آهنی و عایق بندی در بین ورقه های فلزی و یا ترانس ها می تواند باعث سوختن سیم پیچ کولر آبی شود.

8- آلودگی و خاک گرفتگی یاتاقان های کولر آبی که منجر به قفل کردن آن ها می شود، می توانند سبب سوختن سیم پیچ شوند.

سیم پیچی موتور کولر آبی 2

  • انواع سوختگی در موتور کولرهای آبی

اما حال که با دلایل سوختن سیم پیچ موتور کولر آشنا شدید، بد نیست بدانید که سوختن موتور آن ها مدل های مختلفی دارد.

* سوختن سیم پیچ

گاهی سوختن سیم پیچ موتور کولر می تواند به علت مشکلات فنی باشد که برای تشخیص آن به فردی متخصص نیاز است.

* سوختگی کلی

در این نوع سوختگی، کل سیم پیچ موتور به علت وجود مشکلات ولتاژی، بسیار داغ شده است.

* سوختن نیمی از سیم پیچی

بعضی اوقات ممکن است به دلیل استفاده کردن از دو کنتاکتور، یکی از آن ها دچار مشکل شود و در نتیجه سیم پیچ دچار سوختگی شود.

* سوختن به شکل لکه ای

این نوع سوختن در اثر اتصال سیم به بدنه و یا وقوع پدیده اتصال کوتاه بین سیم ها رخ می دهد.

 * سوختن سیم پیچ راه انداز

در صورتی که در یکی از سیم پیچ های تک فاز رخ دهد می تواند مسبب سوختن سیم پیچ راه انداز شود.

 

مراحل سیم پیچی موتور کولر

قطعاً سیم پیچی موتور کولر آبی به دانش و تخصص نیاز دارد، زیرا علاوه بر حساسیت قطعات، سیم پیچی کولرهای مختلف کمی با یکدیگر فرق دارند. اما با این حال ما آموزش سیم پیچی دینام کولر را در سه مرحله برای شما توضیح خواهیم داد.

  • وسایل مورد نیاز

* اسکنه یا وسیله ای مشابه آن جهت برش سیم پیچی قدیمی

* نخ، کاغذ عایق و سیم برای انجام سیم پیچی موتور

* یک وسیله گرمایشی مانند مشعل

* پیچ گوشتی

* چکش

* آچار

* لاک سیم

  • مرحله اول

مرحله اول کار شامل باز کردن موتور و بیرون آوردن سیم پیچ موتور کولر است. پس ابتدا باید میز کاری تمیز و با ارتفاع مناسب انتخاب کنید و دستکش ایمنی بپوشید. سپس موتور را روی میز گذاشته و پیچ ها و قطعات داخلی آن را باز نمایید. قطعات داخلی موتور شامل بخش های زیر است:

* استاتور یا همان استوانه فولادی ثابت که اجزای داخلی موتور را در برمی گیرد.

* آرمیچر یا روتور که قطعه ای مشابه یک یاتاقان کوچک در موتور است.

* سیم پیچ موتور کولر که در اطراف استاتور قرار گرفته است.

حالا باید با استفاده از دستکش محافظ، آرمیچر را از استاتور خارج کنید. از آنجایی که این قطعه دارای خاصیت مغناطیسی است، باید مراقب باشید که براده ها و قطعات فلزی به آن نچسبند. در ادامه باید سر پیچ گوشتی را در زیر شیارهای فلزی بگذارید و آن را آرام به سمت بالا بکشید. هدف از این کار این است که هم شیارها بازتر شوند و هم سیم پیچی موتور کولر آبی شل شود. فراموش نکنید که باید این کار را با ظرافت انجام دهید تا شیارها آسیب نبینند، چرا که در غیر این صورت بعداً به مشکل برخواهید خورد.

توجه داشته باشید که باید حتماً تعداد سیم های کویل را بشمارید تا بتوانید با تعداد دور سیم پیچی قبلی موتور دستگاه هماهنگ باشید. بعد از آن هم لازم است که سیم ها را با قیچی سیم بر قطع کنید.

سیم پیچی موتور کولر آبی 3

پس از خارج کردن سیم پیچ قبلی، باید کار عایق بندی را انجام دهید. از این رو لازم است که عایق های سیم های قدیمی را با کمک سیم چین از شیارها خارج کنید و گرد و خاک آن را تمیز نمایید. حال کاغذ عایق را بر اساس اندازه شیار برش بزنید و هر تکه کاغذ را درون شیارها قرار دهید.

  • مرحله دوم

در این مرحله باید سیم پیچی مجدد موتور کولر آبی انجام شود. پس باید با استفاده از سیمی با ضخامت و جنس مشابه سیم پیچ قبلی، مجدداً سیم پیچی را انجام دهید. توجه داشته باشید که طریقه سیم پیچی موتور کولر آبی باید طوری باشد که موتور دستگاه بتواند مثل قبل کار کند.

هر قسمت از سیم پیچی که به پایان رسید، باید شیارهای روی کلاف را به سمت پایین بیاورید و سر ابتدایی و انتهایی کلاف را به اولین شیار متصل نمایید. در ضمن باید لبه های شیار را هم با کمک دو سیم محکم ببندید تا مدار شما کامل شود. اکنون سیم پیچ دینام کولر، این توانایی را دارد که جریان انرژی را بین آرمیچر و ژنوراتور برقرار کند. در نهایت بعد از اتمام این مرحله باید موتور را ببندید و آن را به برق وصل کنید تا از سلامت عملکرد آن مطمئن شوید.

  • مرحله سوم

آخرین مرحله از آموزش سیم پیچی کولر آبی، شامل شارلاک یا وارنیش زدن موتور است. بدین منظور باید ابتدا درپوش و محور موتور را باز کرده و سیم پیچی داخلی آن را بررسی نمایید. این کار باعث می شود که اگر ایرادی وجود دارد، بتوانید آن را برطرف کنید.

بعد از گرم کردن استاتور در گرمکن، باید وارنیش را آماده نمایید. همچنین پس از گرم کردن موتور تا دمای مورد نظر می توانید آن را از گرمکن دربیاورید و در ظرف لاک بگذارید تا لاک یا وارنیش درون سیم پیچی موتور کولر نفوذ کند. در آخر هم موتور را از ظرف خارج کرده و اجازه دهید چند ساعتی در گرمکن حرارت ببیند. پس از پایان کار هم آن را خارج کنید تا کاملاً سرد شود.

 

تعویض سیم پیچی موتور کولر یا تعویض دینام

شاید با مشاهده لوازم و مراحل متعدد شیوه سیم پیچی موتور کولر آبی، این سوال در ذهن شما ایجاد شود که تعویض سیم پیچی موتور کولر گزینه بهتری است و یا بهتر است که تعویض دینام انجام شود.

در پاسخ باید گفت که چنانچه تعویض سیم پیچ موتور سوخته با دقت انجام شود و علاوه بر قطر سیم و وزن سیم پیچی موتور کولر آبی به سرعت، کیفیت سیم، عایق بندی، مصرف انرژی و بازدهی آن توجه شود، این کار گزینه ای منطقی و بسیار اقتصادی خواهد بود. اما اگر این موارد در نظر گرفته نشوند و عمر سیم پیچ موتور سوخته هم زیاد باشد، احتمالاً جایگزین کردن دینام انتخاب مناسب تری خواهد بود.

 

هزینه سیم پیچی موتور کولر آبی

قدرت کولر آبی و قیمت مواد اولیه آن، مواردی هستند که بر هزینه سیم پیچی موتور تاثیر می گذارند. از آنجایی که سیم مسی، پرمصرف ترین ماده مورد استفاده در سیم پیچی کولر است و نرخ فلز مس هم به صورت جهانی تغییر می کند، پس این مورد تاثیر زیادی در قیمت سیم پیچی الکتروموتور سه فاز دارد.

البته گاهی هم الکتروموتورها توسط سیم آلومینیومی سیم پیچی می شوند و به همین دلیل قیمت جهانی آلومینیوم هم بر روی هزینه سیم پیچی الکتروموتور تاثیر می گذارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که برآورد هزینه سیم پیچی موتورکولر آبی، وابستگی زیادی به نرخ جهانی فلزات دارد و از این رو نمی توان مبلغ ثابتی را برای آن مطرح نمود.

اما در کل برای تخمین هزینه باید قدرت موتور و این که نوع این موتور یک سوم، یک دوم و یا سه چهارم است را در نظر داشته باشیم، زیرا این موضوع می تواند میزان آلیاژ مصرفی را مشخص کند و در تعیین قیمت به ما کمک نماید.

 

سیم پیچی دوباره موتور کولر آبی بهتر است یا تعویض آن؟

سیم پیچی اولیه موتور کولر در کارخانه ها روی بخش استاتور که بخش ثابت موتور است و با در نظر گرفتن مواردی از قبیل سرعت، کیفیت، وزن، مصرف انرژی و ... انجام می شود. ولی اغلب اوقات در سیم پیچی دوباره دینام کولر سوخته، فقط به وزن و قطر سیم اهمیت داده می شود و به کیفیت و عایق بندی آن توجهی نمی شود. طبیعتاً این موضوع می تواند کارآیی و بازدهی دینام سیم پیچی شده را کاهش دهد و موجب هدر رفتن انرژی شود.

اگر عمر موتور کولری که سوخته است زیاد باشد، می توان با جایگزینی دینام کولر با دینامی نو، سیستم خنک کننده را به روز کرد و کارآیی آن را افزایش داد.

بنابراین پیش از تصمیم گیری برای تعمیر یا تعویض موتور کولر آبی باید مزیت ها و معایب سیم پیچی موتور دستگاه و یا جایگزینی آن را بر اساس معیارهای زیر در نظر بگیرید:

* عمر مفید دینام دستگاه کولر آبی

* کارآیی و بازدهی بالا

* اجرت و هزینه تعمیر و تعویض

 

جمع بندی

ما در این مطلب کلیه نکاتی که برای سیم پیچی موتور کولر آبی به آن ها نیاز خواهید داشت را بررسی کردیم.

اما همان طور که حتماً متوجه شده اید سیم پیچی موتور کولر آبی و مراحل آن، ریزه کاری ها و پیچیدگی هایی دارد که از عهده افراد مبتدی و غیر متخصص برنمی آید.

بنابراین اگر نمی خواهید که در روزهای گرم تابستان با خرابی کولر آبی سروکله بزنید و خودتان را به دردسر بیندازید، این کار را به کاردان آن واگذار کنید.

در همین راستا ما مجموعه تاسیسات 24 ساعته را به شما پیشنهاد می کنیم که تجربه زیادی در زمینه کار با کولرهای آبی دارد و می تواند سیم پیچی و یا تعویض موتور کولر را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهد.

از جمله دلایلی که می توان به این مجموعه اعتماد کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* کلیه خدمات این مجموعه همراه با گارانتی تضمین کیفیت ارائه می شوند که این موضوع خود گواهی بر کیفیت بالای خدمات و مهارت و تخصص تکنسین های ما است.

* مهارت های فنی و فردی همه مجریان ما توسط ناظر فنی مجموعه بررسی و تایید شده است تا شما مشتریان عزیز، هیچ نگرانی از بابت تخصص مجریان و کیفیت کار نداشته باشید.

* ما هیچ هزینه ای از مشتری بابت رفت و آمد همکاران فنی خود به محل پروژه دریافت نمی کنیم.

* همه مجریان در این مجموعه موظف هستند که پس از اتمام کار، محل را کاملاً تمیز کرده و بعد به مشتری تحویل دهند.

* ما در هفت روز هفته و بدون تعطیلی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز هستیم.

سیم پیچی موتور کولر آبی 4

پس اگر شما هم به دنبال نیروهایی حرفه ای برای انجام خدمات مربوط به کولر آبی یا سرویس و تعمیر کولر گازی خود می گردید، همین حالا با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید و یا از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص، سفارش خود را ثبت نمایید.

 

خلاصه ای از آنچه گفته شد

  • از جمله نشانه های خرابی موتور کولر آبی می توان به حس کردن بوی بد از کانال کولر، سیاه شدن سیم ها، تنظیم نبودن تسمه دستگاه و روشن و خاموش شدن بی دلیل موتور کولر اشاره کرد.
  • انواع سوختگی در موتور کولر آبی شامل سوختن سیم پیچ، سوختگی کلی، سوختن نیمی از سیم پیچ، سوختن به صورت لکه ای و سوختن سیم پیچ راه انداز است.
  • برای سیم پیچی موتور کولر به وسایلی مثل اسکنه، نخ، کاغذ عایق، سیم، وسیله گرمایشی مثل مشعل، پیچ گوشتی، چکش، آچار و لاک سیم احتیاج دارید.
  • در صورتی سیم پیچی موتور سوخته دستگاه به تعویض دینام برتری دارد که مواردی مثل قطر سیم، وزن سیم پیچ، سرعت، کیفیت سیم، عایق بندی، مصرف انرژی و بازدهی آن مورد توجه قرار بگیرند.
  • اگر عمر موتور سوخته کولر زیاد باشد، بهتر است که دینام قدیمی کولر را با دینامی جدید جایگزین کنید تا کارآیی دستگاه خنک کننده هم افزایش یابد.

 

پرسش و پاسخ متداول

1- چرا با وجود کار کردن پمپ، کولر دود می کند و بوی بدی دارد؟

در چنین شرایطی احتمالاً دینام سوخته است.

2- اگر موتور کولر آبی بسوزد چه باید کرد؟

برای حل این مشکل، یا باید مجدداً موتور کولر را سیم پیچی کنید و یا دینام آن را با دینامی جدید تعویض نمایید.

3- چرا پس از سیم پیچی مجدد کولر، دستگاه به خوبی کار نمی کند و بوی روغن سوخته و صدای بدی دارد؟

احتمالاً موتور آمپر می کشد و داغ می کند. بنابراین باید حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر یکی از مشتریان در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه سرویس کولر آبی

 

اشتراک گذاری این صفحه