در این مطلب قصد داریم به عنوان یکی از ده ها خدمات قابل اجرا توسط مجموعه خود در خصوص نصب کولر دو تکه در اهواز توضیحاتی را بیان کنیم.

 

 

کولر دو تکه یا کولر گازی اسپلیت یکی از بهترین انتخاب ها به منظور استفاده از قدرت سرمایش دستگاه در طول فصول گرم سال می باشد.

حتی برخی از نمونه های کولر دو تکه اسپلیت دارای سیستم اینورتر نیز می باشند که با استفاده از این قابلیت می توان عمر کمپرسور در دستگاه را افزایش داد.

همانطور که از نام کولر دو تکه مشخص است، این دستگاه از دو یونیت جداگانه داخلی و خارجی ساخته شده است، که به منظور نصب آن باید یونیت خنک کننده در داخل و یونیت کندانسور در خارج از ساختمان نصب شود.

توجه داشته باشید که نصب کولر دو تکه برای افراد غیر فنی که آشنایی کافی با نحوه لوله کشی توکار کولر گازی و همچنین نحوه سیم کشی دستگاه ندارند، غیر ممکن است و فقط باید از نصاب کولر دو تکه برای این منظور کمک گرفته شود.

اما اگر با تخصص های ذکر شده آشنا هستید، می توانید با توجه به مراحلی که ما در این مطلب عنوان می کنیم، برای نصب کولر دو تکه اقدام کنید.

 

نحوه نصب یونیت داخلی کولر دو تکه

همانطور که در قسمت فوق نیز به آن اشاره کردیم، نصب کولر دو تکه شامل نصب یونیت داخلی و یونیت خارجی کولر گازی می باشد.

به منظور نصب یونیت داخلی کولر دو تکه و با توجه به نکات ایمنی نصب کولر گازی بر اساس مراحل ذیل اقدام کنید:

  1. انتخاب محل مناسب نصب یونیت داخلی کولر گازی بر روی دیوار داخلی ساختمان

اولین قدم به منظور نصب یونیت داخلی کولر گازی انتخاب محل مناسب برای نصب کولر گازی است.

بنابراین دقت کنید که دیوار مورد نظر در مکانی واقع شده باشد که هوا به خوبی گردش کند و اجسام خارجی و دیوارهای فرعی جلوی حرکت باد را نگرفته باشند.

نصب کولر دو تکه در اهواز1

همچنین محلی را برای این منظور انتخاب کنید که در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشد. مسئله بعدی ارتفاع استاندارد نصب یونیت داخلی کولر گازی است که باید به خوبی رعایت شود.

این مقدار در حدود 2 متر از کف زمین است، علاوه بر این دو طرف یونیت داخلی باید بین 15 تا 30 سانتی متر فضای باز داشته باشد تا گردش هوا به خوبی صورت بگیرد.

چند نکته برای انتخاب دیوار محل نصب یونیت داخلی:

  • دیواری را انتخاب کنید که از لحاظ توان محکم بوده و توانایی تحمل وزن یونیت را داشته باشد.
  • یونیت را در فاصله یک متری از خطوط سیم کشی مربوط به تلوزیون، رادیو، سیستم های امنیتی ساختمان، آنتن و تلفن نصب کنید.
  • از نصب یونیت در محلی که احتمال نشتی گاز وجود دارد، اجتناب کنید.

 

نکته!

بهترین محل نصب یونیت داخلی کولر گازی در نقطه ای از ساختمان است که جریان و گردش هوا به خوبی صورت بگیرد.

  

  1. نصب صفحه نگه دارنده یونیت داخلی بر روی دیوار

صفحه نگهدارنده یونیت را بر روی دیوار محل نصب قرار داده و از ابزار تراز برای کسب اطمینان از صاف بودن صفحه استفاده کنید.

سپس با استفاده از ابزار مناسب برای نصب کولر گازی محل سوراخ های مربوط به پیچ های نگه دارنده صفحه را بر روی دیوار علامت زده و در نهایت با کمک دریل محل سوراخ های علامت زده را سوراخ کنید.

حال می توانید رول پلاک را در داخل سوراخ قرار داده و سپس صفحه نگه دارنده یونیت را با پیچ به دیوار محکم کنید.

در صورتی که برای نصب صحیح صفحه نگه دارنده کولر گازی نیاز به تراز دارید، پیش از مراجعه به بازار راهنمای خرید بهترین تراز دستی و لیزری را مطالعه کنید.

نصب کولر دو تکه در اهواز2

  1. ایجاد سوراخ 7 سانتی متری بر روی دیوار به منظور خارج کردن لوله ها به بیرون

وسط صفحه نگه دارنده یونیت وصل شده به دیوار را پیدا کرده و با ماژیک آن را علامت بزنید، سپس با استفاده از مته و دریل سوراخی به بزرگی 7 سانتی متر به منظور خارج کردن لوله تخلیه و لوله مسی کولر گازی بر روی دیوار ایجاد کنید.

توجه کنید که به منظور تخلیه بهتر آب کولر دو تکه بهتر است سوراخ را طوری ایجاد کنید که لوله داخلی آن در شیب رو به پایین قرار بگیرد.

نصب کولر دو تکه در اهواز3

  1. بررسی سیستم برق یونیت داخلی کولر دو تکه

قبل از اتصال نهایی یونیت بر روی صفحه یا پایه نگه دارنده آن، لازم است سیم پیچی برق داخل یونیت به خوبی بررسی شود.

برای این منظور پنل جلویی یونیت داخلی را باز کرده و درپوش قسمت سیم پیچی آن را بردارید. حال بر اساس طراحی سیم کشی یونیت کابل های برق و اتصالات آن ها را به خوبی بررسی کنید که هیچ گونه مشکلی در اتصال آن ها وجو نداشته باشد.

نصب کولر دو تکه در اهواز4

  1. عبور دادن لوله ها و کابل های برق دستگاه از سوراخ ایجاد شده و اتصال آن ها به یونیت

لوله های عبوری از جمله لوله مسی، کابل برق و شلنگ تخلیه کولر گازی را با استفاده از چسب برق به خوبی بپوشانید.

سپس شلنگ تخلیه را در قسمت زیرین محل قرار گیری یونیت قرار دهید تا مطمئن شوید حرکت جریان آب به خوبی صورت می گیرد.

حال لوله ها و کابل برق دستگاه را در درون سوراخ قرار داده و سر دیگر آن ها را به محل مورد نظر در یونیت داخلی متصل کنید.

سعی کنید بر اساس مطلب حداکثر طول لوله کولر گازی از کمترین حد طول لوله برای این منظور استفاده کنید تا کولر گازی با حداکثر توان بازدهی خود مورد استفاده قرار بگیرد.

  1. قرار دادن یونیت داخلی بر روی پایه نگه دارنده آن

برای نصب یونیت داخلی بر روی پایه یا صفحه نگه دارنده آن کافیست فیتینگ یا اتصال مادگی در پشت یونیت را همتراز با اتصال نر بر روی صفحه نگه دارنده یونیت قرار داده و سپس با کمی فشار هر دو اتصال را در یکدیگر فرو ببرید.

بهتر است یونیت داخلی به اندازه 2 تا 3 درجه به سمت عقب شیب داشته باشد، تا حرکت جریان آن به سمت لوله تخلیه به راحتی صورت بگیرد.

چنانچه مایلید در کنار آشنایی با نحوه نصب کولر دو تکه با نحوه سرویس و تعمیر کولر دو تکه آشنا شوید، بر روی لینک مورد نظر بزنید.

نصب کولر دو تکه در اهواز5

نحوه نصب یونیت خارجی کولر دو تکه

بعد از نصب یونیت داخلی و اتصال لوله تخلیه آب، لوله مسی و کابل های برق دستگاه نوبت به نصب یونیت خارجی دستگاه در خارج از ساختمان می رسد.

برای این منظور بر اساس مراحل ذیل اقدام کنید:

  1. انتخاب محل مناسب نصب یونیت خارجی کولر دو تکه

همانطور که مهترین مرحله در نصب یونیت داخلی کولر دو تکه انتخاب محل مناسب برای این منظور بود، برای نصب یونیت خارجی نیز باید شرایط خاصی به منظور انتخاب محل مورد نظر رعایت شود.

خصوصیات محل نصب یونیت خارجی کولر دو تکه:

  • به دور از تابش مستقیم آفتاب
  • به دور از وزش بادهای شدید و گرد و غبار
  • باز بودن حداقل 30 سانتی متری اطراف یونیت به منظور حفظ گردش هوا

محل قرار گیری یونیت خارجی را در زیر سوراخی که برای نصب یونیت داخلی در دیوار ایجاد کردیم، در نظر می گیریم تا اتصال لوله ها و کابل برق به سهولت صورت بگیرد.

توجه داشته باشید که به منظور حفظ کارایی دستگاه حداکثر فاصله یونیت خارجی کولر دو تکه از یونیت داخلی 15 متر در نظر گرفته می شود.

نصب کولر دو تکه در اهواز6

همچنین بهتر است از قرار دادن یونیت خارجی به طور مستقیم بر روی زمین اجتناب کرده و حدالامکان یک فاصله هر چند جزیی بین سطح زمین و کف یونیت خارجی وجود داشته باشد.

برای این منظور می توان از صفحه بتونی استفاده کرد، حتی اگر قصد نصب یونیت خارجی در ارتفاع را داشته باشید، می توان از براکت های دیواری به منظور نگه داشتن یونیت استفاده کرد.

نصب کولر دو تکه در اهواز7

  1. پیچ کردن یونیت خارجی بر روی محل قرارگیری آن

به منظور دفع لرزش یونیت خارجی از زیرسازی لاستیکی در زیر پایه های آن کمک گرفته و سپس پایه های را با استفاده از پیچ و مهره به محل قرارگیری بتونی یا پایه های دیواری محکم کنید.

نصب کولر دو تکه در اهواز8

  1. بررسی سیم پیچی یونیت خارجی کولر دو تکه

به منظور بررسی سیم پیچی یونیت خارجی درپوش قسمت سیم پیچی دستگاه را باز کرده و نحوه اتصال سیم های را با توجه به طراحی سیم پیچی اولیه آن چک کنید.

در این مرحله از اتصال صحیح سیم ها مطمئن شده و سپس درپوش را در محل اولیه خود قرار دهید.

  1. اتصال لوله ها و کابل برق به یونیت خارجی

دو عدد لوله مسی را که از سوراخ ایجاد شده و از سمت یونیت داخلی به سمت یونیت خارجی هدایت شده اند، را با استفاده از اتصال مناسب به یونیت خارجی وصل کنید.

همچنین کابل برق خروجی از یونیت داخلی را به یونیت خارجی متصل کنید، این مرحله نیازمند تخصص نصاب به نحوه سیم کشی کولر گازی است، اما می توانید از مطلب نحوه اتصال کابل ها در کولر گازی کمک بگیرید.

نصب کولر دو تکه در اهواز9

راه اندازی کولر دو تکه

بعد از آنکه نصب یونیت داخلی و خارجی با موفقیت به پایان رسید، نوبت به راه اندازی کولر دو تکه به منظور استفاده از این وسیله می رسد. برای این منظور بر اساس مراحل ذیل اقدام کنید:

  1. هواگیری و دفع رطوبت احتمالی درون لوله مسی

با توجه به اینکه وجود هوا و رطوبت در درون سیکل گاز مبرد کولر گازی در درون سیستم سبب مشکلات فراوان می شود، باید قبل از راه اندازی دستگاه به هواگیری و دفع رطوبت های احتمالی در درون لوله مسی حاوی گاز مبرد اقدام کرد.

نصب کولر دو تکه در اهواز10

برای این منظور از پمپ وکیوم یا خلاء استفاده می شود. به این صورت که درپوش های موجود بر روی شیرهای دوراهی و سه راهی و شیر سرویس یونیت خارجی را باز می کنیم.

حال شلنگ آبی گیج فشار پایین مانیفولد را به شیر سرویس و شیر سه راهی وصل کرده و شلنگ وسطی زرد رنگ گیج را به پمپ وکیوم متصل می کنیم.

سپس پمپ وکیوم را روشن می کنیم تا عقربه گیج به اندازه 30 اینچ جیوه یا یک mpa پایین بیاید.

چنانچه بعد از بستن شیر گیج دو قلو و خاموش کردن پمپ عقربه گیج تا 5 دقیقه هیچ تغییری نکرد، وکیوم دستگاه کامل است.

در این مرحله می توان شیرهای رفت و سپس برگشت دستگاه را از اتصال باز کرد و درپوش های شیر سرویس و شیرهای رفت و برگشت را در جای خود قرار داد.

در نهایت باید تمامی اتصالات و شیرهای رفت و برگشت را به منظور کسب اطمینان از عدم وجود نشتی در سیستم با کمک آب و صابون چک کرد.

  1. ثابت نگه داشتن لوله ها به دیوار

به منظور کسب اطمینان از عدم حرکت لوله های کولر گازی و کابل برق دستگاه، باید این قطعات را با استفاده از بست به دیوار خارجی پشت یونیت خارجی محکم بست.

نصب کولر دو تکه در اهواز11

  1. روشن کردن کولر دو تکه

در انتها با استفاده از کنترل کولر گازی دستگاه را در قسمت یونیت داخلی آن روشن کرده و بعد از تنظیم کردن دما، ساعت و حالت کارکرد کولر می توان از قدرت سرمایش و یا گرمایش دستگاه نهایت استفاده را برد.

در این قسمت لازم به ذکر است که چنانچه با توجه به مراحل بیان شده باز هم برای نصب کولر دو تکه نیاز به آموزش های بیشتر داشتید، می توانید بر روی مطلب دانلود فیلم آموزش نصب کولر اسپلیت به طور کامل کلیک کنید.

 

جمع بندی:

با توجه به آنچه گفته شد می توان اینطور جمع بندی کرد که استفاده از کولر دو تکه یا کولر گازی اسپلیت به دریافت هوای خنک و مطبوع در فصول گرم سال کمک می کند.

همچنین با توجه به مراحل فوق دریافتیم که نصب کولر دو تکه دارای جزئیات فراوانی در انتخاب محل مناسب نصب، ارتفاع محل قرار گرفتن یونیت ها، نحوه اتصال لوله ها و حتی وکیوم کردن دستگاه است.

لذا توصیه ما به شما این است که اگر تجربه نصب کولر گازی را ندارید و با نحوه لوله کشی و سیم کشی دستگاه آشنا نیستید، هرگز برای این کار اقدام نکنید.

نصب کولر دو تکه در اهواز12

پیشنهاد ما به شما دریافت کمک از مجریان سرویسکار و نصاب کولر گازی با تجربه و متخصص در مجموعه تاسیسات 24 ساعته است.

محل قرارگیری ویس مشتری

این مجموعه افتخار دارد خدمات خود در زمینه نصب انواع کولر گازی از جمله کولر گازی اسپلیت، کولر گازی پنجره ای و حتی داکت اسپلیت را به شما شهروندان تهرانی و اهوازی ارائه دهد.

 

لذا چنانچه در تهران و یا اهواز ساکن هستید و برای نصب کولر دو تکه نیاز به متخصص دارید، همین الان با همکاران ما تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت سفارش شما انجام شود.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

منبع انگلیسی:

منبع1 

اشتراک گذاری این صفحه