چنانچه به دنبال یادگیری نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
آشنایی با یاتاقان کولر آبی
یاتاقان کولر آبی یکی از مهمترین و در عین حال ساده ترین اجزای تشکیل دهنده کولر آبی می باشد.
این قطعه از دو قسمت به نام های بوش و پایه تشکیل شده است، که قسمت پایه های یاتاقان با کمک پیچ های نگه دارنده به بدنه کولر متصل شده اند.
در داخل بوش یاتاقان قسمتی وجود دارد که محور پروانه حلزونی یا توربین کولر آبی از آن عبور می کند و از این طریق وقتی پروانه کولر در حال چرخش است، محور و پروانه را در جای خود نگه می دارد.
بوش وسط یاتاقان از جنس آلیاژ مس می باشد، تا بتواند در برابر حرکات مداوم چرخشی محور و پروانه دوام داشته باشد.
علاوه بر این یک عدد دریچه بر روی یاتاقان کولر آبی وجود دارد، که نقش آن جای دادن روغن مورد نیاز برای روانکاری یاتاقان است.
در طراحی کولر آبی از دو عدد یاتاقان استفاده شده است، یکی از آن ها در یک سمت محور و در پشت پولی پروانه قرار دارد و یاتاقان بعدی سمت دیگر محور تعبیه شده است.
دلایل و علائم خرابی یاتاقان کولر آبی
یکی از مهمترین دلایل خراب شدن یاتاقان و نیاز به تعویض آن عدم روغنکاری حداقل 1 الی 2 بار در ماه این قطعه می باشد.
همانطور که گفتیم بوش وسط یاتاقان حالت چرخان دارد تا بتواند چرخیدن محور پروانه را حمایت کند، بنابراین اگر یاتاقان روغن نداشته و خشک کار کند، قطعه بوش آن از بین رفته و خورد می شود.
این مشکل سبب ایرادات دیگر در دستگاه نیز می شود که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- خراب شدن محور پروانه
- تولید صداهای بلند در کولر آبی
- سخت و با فشار کار کردن پروانه
- سوختن موتور کولر آبی
در صورت سوختن موتور کولر آبی و نیاز به تهیه مجدد این وسیله مقاله راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی را قبل از خرید بررسی کنید.
علاوه بر این از آنجا که محور پروانه دائماً در داخل بوش یاتاقان در حال چرخش است، به مرور زمان این قطعه سابیده شده و در کولر آبی تولید صدا می کند.
بنابراین توضیحات کاملاً واضح است که همین قطعه فلزی کوچک و ساده چقدر نقش مهمی در روند کار دستگاه دارد و عدم توجه به سرویس و روغنکاری آن تا چه میزان می تواند به کولر آبی آسیب وارد کند.
نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی
حال چنانچه بعد از مدتی استفاده بوش وسط یاتاقان دچار سابیدگی های فراوان شود و یا به دلیل عدم توجه به روغنکاری یاتاقان قسمت بوش آن خورد شود، هیچ راهی جز تعویض آن باقی نمی ماند.
توجه داشته باشید که اولین مرحله به منظور تعویض یاتاقان کولر آبی اقدام به خرید این قطعه می باشد، اما نمی توان از هر یاتاقانی برای این هدف استفاده کرد.
چرا که در کولرهای مختلف با ظرفیت های هوادهی مختلف از یاتاقان هایی با قطرهای متفاوت استفاده می شود.
بنابراین باید قبل از اقدام به خرید این قطعه نمونه قبلی را از روی دستگاه باز کرده و یا با توجه به ظرفیت خود نمونه جدید را تهیه کنید.
جهت تهیه یاتاقان و یا دیگر لوازم کولر آبی بر روی لینک خرید اینترنتی یاتاقان کولر آبی از دیجی کالا بزنید.
به منظور تعویض یاتاقان کولر آبی بر اساس مراحل ذیل اقدام کنید:
- آب ورودی به کولر آبی و برق سیستم را قطع را از منبع قطع کرده و پیچ های قاب های اطراف دستگاه را باز کرده و قاب ها را به کناری قرار دهید.
- در این مرحله باید تسمه پروانه کولر آبی را از جای خود خارج کنید تا فضا برای باز کردن یاتاقان باز شود، پس پیچ موتور را کمی سست کنید تا تسمه پروانه باز شود.
- حال نوبت به باز کردن پولی پروانه می رسد، برای این منظور با استفاده از آچار آلن و یا آچر تخت تمام پیچ های نگه دارنده پولی را باز کرده و با کمک پولی کش آن را بیرون بکشید.
در صورتی که قصد تهیه آچار تخت و آچار آلن را دارید، مطالب راهنمای خرید بهترین آچار تخت و راهنمای خرید بهترین آچار آلن می تواند برای داشتن انتخابی بهتر به شما کمک کند.
- اکنون می توانید یاتاقان متصل به بدنه و محور پروانه کولر آبی را به خوبی ملاحظه کنید.
برای باز کردن یاتاقان معیوب پیچ های نگه دارنده یاتاقان های در دو طرف دستگاه را باز کرده و محور و پروانه را کمی بالا بیاورید تا یاتاقان ها به راحتی از داخل محور خارج شوند.
- در این مرحله می توانید برای نصب یاتاقان های جدید هم سایز تهیه شده اقدام کنید. اما قبل از این کار حتماً با استفاده از روغن روانکاری محور و محل قرارگیری یاتاقان ها را چرب کنید.
- سپس ابتدا یک یاتاقان را در انتهای محور یک طرف کولر وارد کرده و پیچ های نگهدارنده آن را ببندید و بعد از آن یاتاقان بعدی را به طرف دیگر محور پروانه وارد کرده و به بستن پیچ های آن بر روی تکه گاه یاتاقان بر روی بدنه اقدام کنید.
- همانطور که گفتیم یکی از اجزای یاتاقان درپوش روغن خور قطعه نیز می باشد، که برای روغنکاری آن مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین درپوش را برداشته و مقدار 2 تا 3 قطره روغن به آن اضافه کنید.
- چنانچه پولی دستگاه نیز فرسوده شده و حجم انبوهی از جرم بر روی آن انباشته شده، بهتر است در این مرحله به تعویض پولی کولر آبی نیز اقدام کنید.
حتی می توانید تسمه کولر را بررسی کرده و اگر از کشش و توان آن کاسته شده، تسمه پروانه را نیز تعویض کنید.
- اکنون می توانید تسمه پروانه را به دور پولی کوچک و سپس به دور پولی بزرگ چرخانده و با استفاده از پیچ تنظیم بر روی موتور میزان کشش تسمه را تنظیم کنید.
- در انتها قاب های اطراف کولر آبی را در جای قبلی خود قرار داده و جریان آب ورودی و برق دستگاه را وصل کنید تا کولر روشن شود.
همانطور که در طی تعویض یاتاقان کولر آبی به صورت تصویری ملاحظه کردید، این کار بسیار ساده ای است و امیدواریم با کمک توضیحات بیان شده در این متن بتوانید برای تعویض آن اقدام کنید.
جمع بندی:
بر اساس گفته شد می توان این طور جمع بندی کرد که یاتاقان کولر آبی یک قطعه ساده در سیستم دستگاه می باشد، با این حال دارای اهمیت بسیار بالایی در روند کار دستگاه است.
همچنین دانستیم که دلیل عمده خراب شدن یاتاقان کولر آبی به عدم روغنکاری این قطعه در طی سرویس کولر آبی مربوط می شود.
لذا توصیه ما به شما این است که اولاً با مشاهده اولین علامت های خراب شدن یاتاقان مانند تولید صداهای عجیب در دستگاه و لرزش های بیش از حد کولر آبی هرچه سریع تر برای تعویض این قطعه وارد عمل شوید.
دوماً با انجام برنامه ریزی های دقیق بر اساس چک لیست سرویس و نگهداری کولر آبی برای سرویس دستگاه به خصوص قبل از استفاده مجدد از آن اقدام کنید.
مجموعه تاسیسات 24 ساعته یکی از با تجربه ترین شرکت های تاسیساتی به منظور ارائه خدمات در زمینه سرویس و تعمیر کولر آبی در سراسر تهران می باشد.
بنابراین در صورت نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی و یا سرویس و تعمیر دستگاه همین الان با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصصمنابع انگلیسی:
https://www.youtube.com/watch?v=rN794MT37DU فیلم تعویض یاتاقان کولر آبی
این مشکل میتونه از خرابی قطعات داخلی کولر از جمله لنگ بودن پولی ،سفت نبودن پیچ دینام ویا عدم نصب صحیح پایه که باعث ایجادلرزش میشه
هزینه دستمزد ها در قسمت تعرفه سایت موجود است و می توانید ملاحظه بفرمایید.
آیا بوش یاطاقان های دوپیچ معمولی را میشود برایش استفاده کنم؟
بنده یاتاقانهای دو طرف رو تعویض کردم ولی کل شفت همراه با پروانه خنک کننده به چپ و راست حرکت میکنه و ثابت نمیشه ممکنه یاتاقان ها میبایستی با هم فرق کنند ممنون