همیشه در ابتدای فصل گرم سال مردم دست به آچار شده و اقدام به سرویس کولر آبی خود می کنند تا بتوانند فصل گرم سال را با هوای مرطوب و دلنشین کولر آبی خود سپری کنند.
اما در بسیاری از مواقع وجود عیب در کولر آبی که بعضا به موتور و یا پمپ آب آن نیز بر می گردد مانع از این می شود که کار به این سادگی ها هم پیش برود و نیاز به تعمیر کولر آبی به وجود می آید.
اینکه تعمیر و سرویس کولر کار یک متخصص و فردی فنی است را نمی توان منکر شد. اما همیشه هم پیدا کردن یک فرد متخصص شاید برای همه مقدور نباشد.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصصدر این پست ما قصد داریم عیوب اصلی کولر آبی که متوجه موتور کولر می باشد را به هم بررسی کنیم و دلایل ایجاد و روش های تعمیر موتور کولر آبی را توضیح دهیم.
برای عیب یابی و یا حتی نصب کولر آبی باید ساختمان و بخصوص نقشه برق موتور کولر آبی را به خوبی بشناسید تا بتوانید خودتان به راحتی اقدام به نصب و راه اندازی کولر آبی و یا در صورت نیاز سرویس کولر آبی خود بکنید.
از این رو پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری و برای شناخت بهتر در خصوص تعمیر موتور کولر آبی ابتدا مقاله نقشه برق موتور کولر آبی را مطالعه بفرمایید.
موتور کولر آبی
موتورهای کولر آبی از نوع قفسی هستند که به دلیل اینکه با استفاده از خازن و یا مقاومت دو دور راه اندازی می شوند به موتورهای خازنی هم شهرت دارند.
قدرت کولر و حجم هوا دهی آنها ارتباط مستقیمی به قدرت موتور دارد. قدرت این نوع موتور بصورت 0.25 ، 0.5 و 0.75 اسب بخار و یا در برخی مدل ها بالاتر می باشد که متناسب با قدرت و حجم هوا دهی کولر انتخاب می شود.
موتور کولر آبی به دلیل اینکه از روترو سیم پیچی شده استفاده نمی کند و یا در اصطلاح دارای کلکتور نمی باشد صدای فوق العاده کمی دارد. همچنین همین موضوع باعث شده که موتور کولر آبی عمر طولانی تری داشته باشد.
موتور کولر به این دلیل دو دور نامیده می شود که دو دور1000 و 1500 در دقیقه دارد. دور 1000 به عنوان دور کند و دور 1500 به عنوان دور تند موتور کولر شناخته می شوند.
ساختمان موتور کولر سه نوع سیم پیچ راه انداز دارد که دور کند و دور تند را ایجاد می کنند.
کلید گریز از مرکز به عنوان قسمت الکتریکی موتور بر روی بدنه موتور تعبیه شده است. سیم یا کابل ورودی برق و سر های خروجی سیم پیچ ها به این کلید اتصال داده می شوند.
کلیدهای مورد نیاز برای اتصال برق موتور کولر آبی در قسمت کائوچوبی آن تعبیه شده و با لغات com به عنوان کلید مشترک، HI برای دور تند و LO برای دور کند مشخص شده اند.
حدود یک اسب بخار جریانی است که موتور در دور های تند و کند می کشد. البته موتورهای کولر آبی برای صنایع و یا سالن های بزرگ که از نوع کولرهای بزرگ هستند باید از نوع موتورهای سه فاز با یک دور که 1500دور در دقیقه است انتخاب شود.
موتورهای دو دور کولر آبی
موتورهای دو دور کولر آبی عامل ایجاد قدرت برای چرخش پروانه کولر هستند. این نوع موتورها را عمدتا به دو دسته طبقه بندی می کنند:
- موتورهای دو دور با خازن دائم کار
- موتورهای دو دور با سیم پیچ راه انداز
این مطلب از آنجایی اهمیت دارد که در صورت نیاز به تعمیر و نصب کولر آبی و یا سرویس کولر آبی اگر نیاز به تعویض موتور بود بتوانید نوع آن را به درستی تشخیص دهید.
موتورهای دو دور با خازن دائم کار
این نوع موتورهای برای دو دور متفاوت در دور های 1000 و 1500 طراحی شده اند و هر یک دارای 4 نوع سیم پیچی متفاوت هستند.
هر یک از دورها برای خود یک سیم پیچی مجزا دارد که با یک سیم پیچی کمکی و یک خازن همراه هستند. خازن و سیم پیچی کمکی سری تعبیه می شوند.
هر بار موتور کولر آبی در حالت تند و یا کند باشد سیم پیچی اصلی این دور با سیم پیچی کمکی و خازن در مدار قرار می گیرند و به دلیل اینکه همیشه این خازن ها در حال کار هستند با نام موتورهای با خازن دائم کار شناخته می شوند.
موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز
موتورهای کولر آبی با سیم پیچ راه انداز دارای سه نوع سیم پیچی هستند:
- سیم پیچی دور تند که چهاز قطب دارد و سرعتی 1500 دور در دقیقه ایجاد می کند
- سیم پیچی دور کند که شش قطبی است و سرعتی با حدود 1000 دور در دقیقه ایجاد می کند
- سیم پیچی راه انداز که چهار قطبی می باشد.
فعالیت موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز به این شکل است که ابتدا سیم پیچ راه انداز به همراه سیم پیچ دور تند بصورت موازی روشن می شوند و همین که سرعت موتور به حدود 75 درصد نامی خود رسید سیم پیچ راه انداز بصورت اتوماتیک از مدار خارج می شود.
حال اگر دور موتور کولر آبی بر روی کند باشد پس از اینکه سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند راه اندازی شدند وقتی سرعت نامی به 0.75 درصد رسید هر دو سیم پیچ از مدار خارج و سیم پیچ دور کند را در مدار قرار می دهند و روتور با دور کند می چرخد.
موتورهای کولر آبی با سیم پیچ راه انداز یا از نوع راه انداز مقاومتی هستند و یا از نوع راه انداز خازنی.
قدرت موتورهای کولر آبی به شرح زیر می باشند:
- موتورهایی با قدرت یک چهارم اسب بخار که برای کولر های 2500 تا 3000 مناسب هستند
- موتورهای با قدرت یک سوم اسب بخار که برای کولر های 3500 تا 4000 مناسب هستند
- موتورهای با قدرت یک دوم اسب بخار که برای کولر های 4500 تا 5000 مناسب هستند
- موتورهای با قدرت سه چهارم اسب بخار که مناسب کولر های با قدت 7000 هستند.
اگر قصد دیدن جزئیات بشتر در مورد انواع موتور کولر با قدرت های مختلف و همینطور مشاهده قیمت دقیق آنها و یا حتی خرید دارید بر روی صفحه موتور کولر آبی در سایت دیجیکالا بزنید.
توصیه ما به شما این است که قبل از تصمیم نهایی برای انتخاب مدل و نوع موتور کولر آبی خود مطلب راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی را مطالعه کنید.
خرابی و تعمیرات مربوط به موتور کولر
در زیر ایرادها و دلایل آن و شرح تعمیر آورده شده است:
- با اینکه کلید کولر را می زنیم ولی موتور و پمپ آب روشن نمی شوند.
- ایراد از موتور نیست. ممکن است فیوز خراب شده باشد و یا قطع باشد
باید برق ورودی به فیوز را با فازمتر بررسی کنید. اگر برق به فیوز می رسد اما با حرکت اهرم فاز خارج نمی شود ایراد از فیوز است که باید تعویض شود.
- در فاز و یا نول مشکلی هست
باید دید آیا برق در کلید برق کولر هست یا خیر اگر برق وجود داشت و در ترمینال کولر برق نبود ایراد متعلق به سیم است و قطعی دارد. اگر برق در کلید هم نبود باید عیب را در سیم کشی ساختمان پیدا کنید.
- موتور کار می کند ولی باد خنک نیست
- آب به کولر نمی رسد و عیب در پمپ آب کولر آبی یا موتور نیست
ممکن است به دلیل کم بودن فشار آب و یا گرفتگی ورودی آب ،آب وارد کولر نشود. در این حالت پوشال های کولر خشک و باد گرم می شود.
- واتر پمپ خراب است یا شیلنگ پاره شده است
در این حالت آب در کولر هست اما به دلیل ایراد در واتر پمپ و یا پاره شدن شیلنگ آب به پوشال ها نمی رسد. اغلب ایراد پمپ آب بر طرف شدنی هست ولی ممکن است هزینه زیاد بطلبد. به همین دلیل بهتر است تعویض شود.
- سوراخ آب ریز ها مسدود شده
اگر عیب کولر آبی از گرفتگی سوراخ های آب ریز ها یا ناودان ها باشد را داشته باشد معمولا یک و یا نهایتا دو ناودان بسته می شود و همه ناودان ها با هم بسته نیست. در هرصورت بهتر است همه آنها را باز و با جوهر نمک شستشو دهید.
- تسمه کولر تنظیم نیست
باز هم دلیل خنک نشدن باد کولر اگر نمی تواند موتور باشد. گاهی تسمه شل شده و باید با جابه جا کردن پایه الکتروموتور پولی تسمه محکم تر شود تا تسمه بهتر کار کند. البته نباید خیلی هم این تسمه سفت شود تا فشار به موتور کولر آبی وارد شود.
- پاره شدن برزنت کولر
در شرایطی هم ممکن است باد گرم کولر به دلیل پاره شده پارچه برزنتی باشد. که راه چاره تعویض آن است.
اگر قصد تهیه برزنت کولر آبی دارید بر روی لینک خرید برزنت کولر از دیجیکالا بزنید
- موتور نیم سوز شده است
تنها در صورتی موتور کولر آبی مشکل باد گرم کولر است که نیم سوز شده باشد. در این حالت باید همه موارد فوق بررسی شوند و اگر هر یک از این موارد مشکلی نداشت باید به سراغ تعمیر موتور کولر آبی برویم.
البته قبل از تعمیر موتور باید ابتدا با آمپرمتر جریان موتور کولر را اندازه گیری کنیم. هر موتور بر روی بدنه خود یک جریان را به عنوان جریان ثابت درج می کند. عدد آمپرمتر را با این جریان باید مقایسه کنید.
اگر جریان اندازه گیری شده عددی چندین برابر جریان درج شده داشته باشد نتیجه می گیریم که موتور نیم سوز شده است. از نشانه های دیگر نیم سوز شدن موتور داغ کردن و بو کردن آن می باشد.
- موتور کولر آبی کار نمی کند
در این حالت باید دید واتر پمپ کار می کند یا خیر. اگر کار می کرد باید احتمال داد که برق مشکلی ندارد ولی برای تعمیر کولر آبی احتمالات ملاک نیست.
دلایل زیر در هر صورت می تواند باعث کار نکردن موتور باشد:
برق به موتور نمی رسد
ممکن است به هر دلیل فاز مرتبط با موتور کولر قطع شده باشد و یا نول آن ایراد داشته باشد. با یک بررسی ساده می توان آن را پیدا کرد و ترمیم نمود.
وقتی کلید HI و COM را می زنید برق 220 ولت وجود دارد اما باز موتور کار نمی کند.
بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید . احتمال دارد سیم پیچی موتور ایراد داشته باشد و یا سوخته باشد
موتور صدایی هوم مانند می دهد ولی به کار نمی افتد
سیم پیچ راه انداز سوخته است و یا سیم پیچی راه انداز به کلید گریز از مرکز اتصال نیست. البته دلایلی مانند سفت بودن بیش از اندازه تسمه، نیم سوز شدن سیم پیچی دور تند و یا سوختن خازن راه انداز هر کدام می تواند دلیل خرابی موتور باشد.
- تنها یک دور از موتور فن کار می کند
احتمال زیاد دارد که سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده است. برای بررسی این موضوع برق کولر را قطع کنید. سپس هر سیم پیچ موتور را پس از قطع کردن سیم های متصل به آن با اهم متر اندازه گیری کنید.
احتمالا سر سیم یکی از سیم پیچ های HI و یا LO از صفحه کائوچوبی قطع شده است که در این صورت باید لحیم شود. اما در مواردی هم ممکن است ایراد از پارگی درون استاتور باشد . در این صورت حتما به یک متخصص این موضوع را واگذار کنید.
ممکن است یکی از سر سیم های مربوط به کلید تبدیل و پایه های LO یا HI قطع و یا پاره شده باشد
برای سرویس کولر آبی درگیر با این مشکل باید ابتدا دید رابط بین تبدیل و موتور سالم است یا خیر.
برای این کار باید دو خروجی داخل کلید تبدیل را به هم متصل کنید و دو سیم متصل به پایه های LO و HI را جدا کنید و به آنها اهم متر را متصل کنید.
در این صورت اگر دو سیم رابط سالم باشند باید عقربه اهم متر حرکت کند و میزان اهمی را نشان بدهد. در غیر این صورت سیم ها دچار قطعی هستند و چون 4 رشته ای هستند بهتر است تعویض شوند.
برای بررسی علت کار نکردن دور کند کولر آبی کافیست روی لینک مقاله بزنید.
کلید گریز از مرکز خراب است
برای عیب یابی موتور کولر آبی باید بدانید که سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند همیشه در موتور کولر ابتدا شروع به کار می کنند و وقتی سرعت به 75 درصد سرعت نامی رسید سیم پیچ راه انداز از مدار خارج می شود.
اگر کولر بر روی دور کند باشد با رسیدن سرعت به 0.75 درصد دو سیم پیچ راه انداز و تند خارج می شوند و توسط یک کلید سیم پیچ دور کند وارد مدار می شود.
در این شرایط ممکن است سیم پیچ راه انداز از مدار خارج نشود و یا سیم پیچ دور کند و تند در مدار باقی بمانند. با توجه به این موضوع باید سرعت کولر کم باشد و موتور داغ کند و بوی موتور نیم سوز به مشام برسد.
دلیل اصلی این موضوع شکستن صفحه فیبری و یا اکسید شدن کلید گریز از مرکز است. با خارج کردن روتور از استاتور باید کلید تعویض و یا تعمیر شود.
کلید تبدیل خراب است
برخی از مواقع کنتاکت های کولر به هم جوش می خورند برای اطمینان از این موضوع باید با اهم متر کلید بین کنتاکت مشترک و با دو خروجی تند و کند بررسی شود. برخی مواقع با سمباده می تواند این ایراد را برطرف کرد ولی اگر نشد آن را تعویض کنید.
- کولر را که روشن می کنید به راه نمی افتد ولی اگر پولی را با دست حرکت دهید موتور کار می کند
ممکن است سیم پیچ را انداز سوخته و یا کلید گریز از مرکز وصل نمی شود.
- موتور سر و صدای زیادی دارد
پولی شل شده است
در تعمیر کولر آبی و یا هنگام سرویس آن ممکن است یکی از پولی ها تکان خورده باشد و یا در طول کار شل شده باشد. در این حالت باید پولی دوباره تنظیم شود.
ممکن است یاتاق ها گشاد کرده باشند
برای تعمیر کولر آبی که دچار شل یا گشاد شدن یاتاقان ها شده باید دو طرف فن باز شود و محور بصورت شعاعی حرکت داده شود. اگر حرکت عمودی داشت باید بوش ها عوض شود. اگر بست یاتاقان ها شل بود به فن دست نزنید و با گذاشتن واشر های مخصوص این لقی را بگیرید.
محور تاب بر داشته است
عیب یابی کولر آبی در زمانی که محور تاب داشته باشد به این صورت است که صدای کولر زیاد تر از حد نرمال می شود و وقتی به پروانه دست بزنید احتمالا یاتاقان ها شل شده اند. اما به یاد داشته باشید تعمیر کولر آبی که فن آن تاب داشته باشد کار هر فردی نیست و باید یک تراشکار خبره این کار را انجام دهد .
صدا از خود موتور کولر است
احتمالا موتور فن به دلیل درگیر شدن پروانه خنک کننده با درپوش ها این صدا را تولید می کند. این عیب معمولا به دلیل خرابی یاتاقان و یا تاب بر داشتن محوز فن ایجاد می شود که ابتدا باید در تعمیر کولر آبی این موارد اصلاح شود.
تسمه خراب است.
گاهی تسمه خراش دار و یا رشته رشته شده و یا محکم شده است. هر دو این موارد به راحتی با تنظیم پولی و یا تعویض تسمه حل شدنی است.
در صورتی که مایلید با نحوه تست موتور کولر آبی با برق آشنا شوید، روی لینک مقاله بزنید.
- موتور کولر خود به خود روشن و خاموش می شود.
دلیل روشن و خاموش شدن موتور کولر به اورلود سر راه سیم مشترک موتور و یا داخل موتور مرتبط می باشد. این اورلود برای تنظیم جریان ورودی برق به موتور تعبیه می شود.
وقتی اورلود تحریک می شود که موتور نیم شوز شده باشد، سیم پیچ راه انداز از مدار خارج نشود، کلید گریز از مکز فعال نشود، تسکه سفت باشد، یاتاقان ها گریپاژ کرده باشند، دریچه هوای کولر بسته باشد، پولی ها در یک امتداد نباشند و ...
دلایلی که در بالا توضیح داده شد عمده دلایلی هستند که غالب مردم این ایراد را از موتور کولر تشخیص می دهند.
هر گاه بنا به هر دلیل احساس نیاز به تعمیر کولر آبی خود را داشتید بهتر است اگر این ایراد را در موتور تشخیص دادید و خودتان تخصص کافی در این زمینه را نداشتید این موضوع را به متخصصین این حوزه واگذار نمایید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصصتیم تاسیسات 24 ساعته با پشتوانه سال ها تخصص و تجربه و دلگرمی به کادری آموزش دیده و حرفه ای آماده ارائه مشاوره حرفه ای و تعمیر کولر آبی شما در سریعترین زمان ممکن و بدون هزینه ایاب و ذهاب می باشد.
آیا می شود به جای موتوری که در کولر کار شده یک موتور قوی تر نصب کنیم؟
خیر. معمولا این موتورها از نوع دو دور هستند و متناسب با اتاق و ظرفیت پروانه و بدنه کولر طراحی می شوند و نباید با موتور قوی تر جایگزین شوند.
در اکثر مواقع بله. ممکن است سیم پیچ راه انداز و یا سیم پیچ دور تند و یا کند نیم سوز شده باشد. ولی گاهی ممکن است به دلیل خرابی و نیم سوز شدن پمپ آب هم باشد.
وقتی کولرراروشن میکنم بعدازچنددقیقه موتورداغ می شود وهنگام روشن کردن موتورکولرجرقه میزند. آیا این وضعیت خطرناک است؟
با تشکرازپاسخگویی شما
در صورتی که موتور تان با شرایط عادی کار میکند مشکلی نیست. داغ شدن موتور تا اندازه ای طبیعی است.
موفق باشید
بله، شما میتونید سیم آبی موتور را یکبار با سیم دوم و یکبار هم با سیم سوم بررسی کنید.
موفق باشید
سلام.. کولرو روشن میکنی جرقه میزنه داخله موتور بعد فیوز برق میپره علتش چیه
موتور کولر شما اتصالی دارد. باید بازدید بشود.
موفق باشید
زیرا پمپ کولر نیمسوز میباشد و مشکل ایجاد کرده.
موفق باشید
کلید کولر شما از داخل چسبیده است و مشکل دارد. آن را بررسی کنید.
موفق باشید
سلام
ببخشید کولر ما هم همین مشکلو داره ولی کلیدشو عوض کردیم بازم درست نشد. از نظر برقکشی هم هیچ مشکلی نداره
ممکنه از موتورش باشه؟
موتور گریپاژه مشکل پیدا کرده ، یا تسمه خیلی سفت شده است.
موفق باشید
اول تسمه کولر را جدا و موتور را روشن کنید. اگر موتور سالم بود، یاتاقانها باید بازشده و تعویض شوند . در غیر این صورت موتور نیاز به تعمیر دارد و یاتاقانها هم باید روانکاری شوند.
موفق باشید
با وجود اینکه کولر در دور کند کار میکند گاهی صدای خروجی باد کم میشود انگار که موتور خاموش شده ولی بعد چند دقیقه مجدد به حالت اول برمیگردد در طول یک روز کامل امکان اینکه دوبار این اتفاق بیوفتد وجود دارد.
احتمال دارد تسمه خیلی شل باشد و بعضی اوقات با پولی درگیر نمیشود.
موفق باشید.
اگر پمپ کار کند و نتواند آب را در مسیر مشخص شده بفرستد دلیل هایی متعدد خواهد داشت. دلیل اول هواگرفتن متعدد پمپ که در بعضی موارد به علت کم و زیاد شدن فشار آب میباشد که مستقیم باید از کنتور گرفته شود و یا به علت خراب شدن شیر یکطرفه بعد از منبع آب که فقط فشار منبع آب پشت آن باشد . دلیل دوم میتواند از خالی شدن باد منبع تحت فشار یا سوراخ شدن تیوپ داخلی آن باشد. دلیل سوم میتواند از خرابی کلید مکانیکی و یا تنظیم نبودن آن باشد. دلیل چهارم میتواند از خرابی پروانه و یا شل شدن پیچ ۵ پره داخل پروانه باشد. که باعث هرز چرخیدن پروانه فقط در فشار بالا باشد. در هر صورت مشکلتان حل شدنی است. با تشکر.
موفق باشید
هیچ مشکلی پیش نمی آید.
موفق باشید
شاید دور تند کولر سوخته و یکسره شده دوست عزیز در غیر این صورت مطمئنا سیمپیچی مشکل پیدا کرده
منزل ما وقتی کولر را روشن میکنیم دوتا ایراد داره
1 - روشن شدن موتور با دور تند امکان پذیر است.
2 - بعداز اینکه پمپ را روشن می کنیم، دور موتور به حدقابل ملاحظه ای پایین می آید و بعد با خاموش کردن پمپ دوباره موتور سرعت میگیرد.
آب وارد پمپ می شود . پوشال ها و آبریزها را بررسی کنید تا مشکل را بیابید.
موفق باشید
مشکل در سیم پیچی کولر شما هست. آن را بررسی کنید.
موفق باشید
جناب دینام کولر که روشن میشه همون اول یه سر و صدا و لرزش میکنه بعد روشن میشه و بوی سوختگی میده و داغ میکنه.
دیروزم یه بار که روشن کردم دینام روشن نشد و فقط صدای کمی ازش میومد اما بعد نیم ساعت خودش درست شد روشن شد.تسمه رو عوض و یاتاقان سرویس کردم اما بازم بوی سوختگی میده.در ضمن با دست موتور رو ک چرخوندم روان نبود نسبتا.
خواهش میکنم کمک کنید.ممنون
موتو نیم سوز شده است و نیاز به تعمیر دارد.
موفق باشید
یک سوال؟
کولر روی دور کند درست کار می کند ولی وقتی کلید تند رو میزنی بعضی وقت ها تند میشه و بعضی وقت ها فقط یه تغییر صدای جزیی از موتور میاد و دورش تغییر نمی کنه، بعضی وقت ها هم وسط تند کار کردن یک دفعه دورش کم میشه. زمان هایی که تند نمیشه وقتی درب کولر رو باز می کنی یک دفعه دور موتور زیاد میشه!؟!؟
احتمالا مشکل اتصالی در قسمت وشت موتور وجود دارد. آن را بررسی کنید.
موفق باشید
حتما باید فولی رو عوض کنید و حتما روغن کاری مناسب و کافی انجام بشود ،حتما سر روغن دان را داخل سوراخ مخزن فولی قرار بدهید و با فشار روغن را وارد فولی کنید تا از همه جای فولی روغن بیرون بزند و تسمه نباید سفت و شل باشد.
موفق باشید
این مساله به چند دلیل میتواند باشد:
کلید مینیاتوری ضعیف است
سیم پیچی موتورسوخته باشد
احتمال اینکه اتصالی در سیم کشی نیز باشد هست.
بوش درب آلومینیومی جلوی موتور خراب شده و روتور در داخل استاتور از بالانس در آمده است . به علت خرابی بوش جلو محور موتور آنبالانس شده و درب جلو باید تعویض شود.
موفق باشید
با توجه به محدودیت فضا.میخوام موتور کولر ۷۰۰۰ را روی بدنه کولر ۴۰۰۰ نصب کنم.ایا شدنیه؟مشکلی پیش نمیاد
1-موتورکولر وقتی روی دور کند است
آرام حرکت می کند و باد نمی زند. ولی در دور تند درست کار می کند آیا دلیلش نیم سوز شدن آن است ؟ و آیا قابل تعمیر است؟
2-موتور کولر از نوع الکتروژن است و دوخازن راه انداز جدا دارد .اگ بخواهیم با موتور نوع موتوژن که خازن بیرونی ندارد تعویض کنیم چه جزئیاتی را در نظر بگیریم.
با تشکر
تو عوض کردن موتور هم فرق نداره خازن داره یا نه شما با سه تا سیم در هر حال سر کار دارین
و بله قابل تعمیره
موتور شما گیرپاژ کرده باید موتور باز کنید بدید رفع گیرپاژش کنن .. در این حالت روشن نکنید موتورو
یام پمپ ابت نیم سوز شده
یا ببرید براتون سیم پیچی کنن
تسمه رو نگاه کنید سفت نباشه
سیستم گردش هوا را برسی نمایید روان باشد
تسمه تنظیم باشد
اگر سیم های برق موتور دستکاری نشده موتور معیوب میباشد
وقتی موتور کولر رو روشن میکنم رو دور کند خوب میکنه و دور تند هم کار میکنه ولی وقتی چند دقیقه میگذره دور تند دیگه کار نمیکنه و فقط رو دور کند کار میکنه ...دلیلش چیه؟
پارسال خازن های کولر آبی توی آب افتاد و دیدم قسمتی از خازن ها آب شده و سیاه شده و بعدش سفت کردم جاشونو که نیوفته توی آب ولی ازون اتفاق ببعد اولش موتور هی سرعتش کم و زیاد میشد
امسال وقتی دور کند رو میزنی انگار که حالت تنده و وقتی تند رو میزنی همونجوری ادامه میده و بوی سوختنی هم نمیاد برخلاف پارسال
مشکل از کلید هم نیست
مشکل سیم پیچیه یا خازن ها؟باید چکار کنم
ببخشید اگه یکی از دور های موتور کولر آبی سوخته باشه؛ برای سیم پیچی و قیمتش فرقی داره؟
منظورم اینه که باید همه سیم پیچی های موتور از نو سیم پیچی شه و با کولر کاملا سوخته فرقی از بابت اجرت و تعمیر داره یا نه؟
وقتی کلید پمپ یا کند رو به تنهایی میزنم ، میبینم که هر سه تا سیم ورودی به جعبه زرد داخل اتاق کولر برق دار هستن
علت این چی میتونه باشه؟
ابتدا باید لرزه های کولرو گرفت و کولر تراز کرد و پایه هارو میزون کرد و بعدباید ب ترتیب یاطاقانها فولیها و محور اصلی کولر چک شود و علت صدارو تشخیص داد
پارسال خازن های کولر آبی توی آب افتاد و دیدم قسمتی از خازن ها آب شده و سیاه شده و بعدش سفت کردم جاشونو که نیوفته توی آب ولی ازون اتفاق ببعد اولش موتور هی سرعتش کم و زیاد میشد
امسال وقتی دور کند رو میزنی انگار که حالت تنده و وقتی تند رو میزنی همونجوری ادامه میده و بوی سوختنی هم نمیاد برخلاف پارسال
مشکل از کلید هم نیست
مشکل سیم پیچیه یا خازن ها؟باید چکار کنم
خازن باید حتما تعویض شود باید سیمکشی و مدار هم تک تک چک بشه تا مشخص بشه ایراد و ب موتور اصلی براش مشکلی پیش نیاد
قبل شروع فصل سرما کولر هیچ ایرادی نداشت ولی دیروز خواستم دوباره راهش بندازم. با روشن کردن کولر پس از حدود ده ثانیه از موتور دود بلند میشه که فوراً خاموشش کردم.پمپ آب هم صدای هوم میده ولی راه نمیفته.ممنون میشم کمک کنید.موتور رو روشن کنم یا دیگه روشنش نکنم؟
البته این رو بگم که دور کند وتند موتور به خوبی کار میکنه فقط چون دود از موتور خارج شد و بوی سوختگی میداد خاموشش کردم. ممنون از کمکتون
برا پمپ اب هم احتمالا تو لوله ها اشغال گرفته پمپ رو از شیلنگ جدا کنید
تسمه دینامم ازاد کنید و دوباره روشن کنید شاید
از تسمه باشه
دینام کولر و دادم سیم پیچی، اوردم نصبش کردم الان دور تند و کند عوض شده کندو میزنم میره دوره تند،،، و دوره تند و میزنم میره دوره کند،،، البته سیم هاشو علامت زده بودم درست وصل کردم امکان داره سیم پیچ جاشو اشتباهی وصل کرده باشه؟
لطفا جای سیم تند و کند را با هم عوض کنید
هردو باید بررسی شود ولی معمولا مشکل از الکترو موتوره
دور کند را میزنی کولر کار نمی کنه ولی دور تند که میزنی کار میکنه
اگر مطمعنید صدای موتوره باید زدر اقدام کنید شاید صدای فولیها یا یاطاقانهاس ک فرسوده شده
وقتی کلید دور تند رو میزنیم کولر با دور تند کار میکنه و وقتی دور تند رو میزنیم تو سرعت موتور فرقی نمیکنه.
کلید ها و سیمها جای خودشونن.چون تا یک ساعت قبلش هیچ مشکلی نداشت و خوب کار میکرد.
به احتمال زیاد سیم دور تند از جایی قطع شده حتی میتونه از داخل الکترو موتور باشه
من با توجه به اینکه به یک پریز برای اتصال یخچال بین پذیرایی و آشپزخانه نیاز داشتم و نزدیکترین کلید و پریز در مکان مود نظر کلید کولر بود، یک پریز در کنار کلید کولر نصب کردم و برقش رو از کلید کولر گرفتم. دو روز اول مشکلی وجود نداشت هم کولر و هم یخچال به خوبی کار کردند، اما روز سوم کولر آبی رو خاموش کردم ولی پس از چند دقیقه که خواستم کولر رو روشن کنم موتور صدای هوم داد و فیوز پرید. فیوز رو مجدد وصل کردم اما باز هم کولر روشن نشد و صدا هوم می دهد.
آیا ممکن است مشکل بوجود آمده بعلت پریز جدید و برقی که برای یخچال استفاده می شود باشد؟ یا مشکل دیگری دارد؟ لطفاً راهنمایی بفرمائید.
شاید اتفاقی رخ داده باشد
علت اینکه قبل از روشن کردن موتور کولر وقتی میخواهیم پمپ را روشن کنیم تا پوشالها خیس شود پمپ روشن نمیشود وبعد از اینکه کلید موتور را روشن کردیم پمپ شروع بکار میکند و اب را روی پوشالها میفرستد ،یعنی با روشن بودن موتور پمپ کار میکند و اگر موتور خاموش باشد پمپ راه نمیافتد
سیمکشی پمپ کولر یا از داخل کولر یا از پشت کلید کولر با موتور یکی شده یعنی با هم کوبل شده ...حتما سیم پمپ رو به خود کلید نصب کنید
بله اگر بلوور فن هم میتونه باشه
کولر ما فقط دور تندش کار میکنه.حتی وقتی که دکمه دور کند رو میزنی.
امروز یهو اینجوی شد.
بدون اینکه به سیم کشی دست بزنیم.
ممنون از راهنمایی شما
سیم کشی و سیم های موتور باید یررسی بشه بدون تست نمیشه حرفی زد
1- میتونه از قعطی سوکت ها ،مدار یا سیم باشه
2- میتونه عیب از موتور باشه
باید چک و بررسی بشه
اگر خازن روی بدنه کولر منظورتونه که احتیاجی به نصب دوباره نداره فقط برای یکسو کننده برق استفاده میشه
الزاما نباید همیشه از نصب اشتباه موتور داغ کنه شاید عیب در تولید باشه
اگر تنطیم تسمه درسته
سیمها درست وصل شده
میتونه از تولید باشه
برای اطمینان باید هنگام کارکردن آمپر دستگاه رو چک کرد اگر با آمپر اسمی مغایرت داشت قطعا عیب از موتوره
در اینجور موارد نمیشه دقیقا نظر داد ولی میتونه به دلایل زیر باشه . البته باید چکش کرد تا کاملا مشخص بشه
یا پلاتین هاش خال زده و مشکل پیدا کرده
یا خازن راه انداز
ویاتسمه بیش از اندازه سفته
امکان نیم سوز شدن سیم پیچ هم هست
وقتی کولر رو دور کند میزاریم سرعتش کم و زیاد میشه،نه به اندازه دور تند.
ولی رو دور تند خوب کار میکنه.
دلیل و راه حل مشکل چیه؟
احتمال دارد تسمه شما کمی محکم باشد یا سیم پیچ ضعیف باشد که در دور کند به دینام فشار می آورد و اصطلاحا ریپ میزند.
روشن نشدن الکترو موتور از قطع بودن سیمها . معیوب بودن کلید و در نهایت سوختن سیم پیچ میتواند باشد
حالتون خوبه
خسته نباشید
دینام کولر که دو طرف بوشی هست و بلبرینگی نشده دور کند سر و صدای زیادی میده ولی در دور تند صداش میفته
برا چیه؟
ممنونم راهنمایی کنید
یه سوال دیگه داشتم. چه لزومی داره کولر بلبرینگی بشه. اکثر تعمیرکارا پیشنهاد می کنند.
اگه خوب بود چرا شرکت بوشی ساخته؟
مرسی
خب شما خودتون به عیب دستگاه اشاره کردید
به احتمال زیاد بوش خراب شده و صدا میدهد
اصولا بلبرینگ در موتورهای دائم کار بهتر از بوش جواب داده ولی هزینه آن برای تولید کننده بیشتر است و به همین دلیل از بوش استفاده میکنند
کلید
سیمها و اتصالات
پلاتین
میباست موارد فوق چک شود تا عیب پیدا گردد
این جزء عیبهای مکانیکی هست و با دقت در مشاهدات و عملیات جمع کردن و جازدن روتور و درب باید پیدا شود
اگر اتصالات و محل اتصال فیش به سوکت محکم نباشه این جرقه بوجود میاد
سرعتر در رفع این مورد اقدام کنید هم آمپر مصرفی بالا میره هم امکان سوختن موتور هست
نخیر اگر سیمهای کند و تند جابجا بشه کولر روشن میشه
موتور رو جدا گانه باید تست کرد اگر سالم بود بعدا دنبال قطع بودن سیم بگردید
اگر هم جدا گانه تست شد ولی خراب بود که تکلیف مشخصه
موتور کولر بعد از چند ساعت کار با دور کند، برای مدت کوتاه مثلا 5 دقیقه با سرعت کمتر کار می کرد و خود به خود درست میشد، در همین حین وقتی تندشو میزنم کند تر از کند کار میکنه! البته الآن فقط میتونیم از دور کند استفاده کنیم! پلاتین و کلاچش کاملا سالمه. به نظرتون چه مشکلی داره؟ علایم نیم سوز شدن موتور چیه؟ اگه نیم سوز شده باشه ارزش تعمیر داره و مثل اولش میشه؟ خرجش چقدره؟ موتوژنه و حدود 4 ساله داره کار میکنه.
بعضی موارد مثل این مورد باید از نزدیک بررسی شود تا بتوان نظر دقیق داد
قیمت سیم پیچ و موتور نو هم بستگی به قدرت موتور و برند آن دارد
الآن که بیشتر دقت میکنم وقتی تندشو میزنم سرعتش مثل قبل جون دار و سریع بالا نمیره و کم کم سرعتش بالا میره ضمنا صداشم نرم تر میشه البته روی دور کند هم صداش طبیعیه و مشکلی نداره. کلیدش درسته و تسمه شم تنظیمه.
موتوژن - توان مصرفی: 625W - شدت جریان: 6A - حداکثر قدرت: 3/4HP
احتمال داره از خازن باشه؟
خیر از خازن نمیتونه باشه
با توضیحات شما احتمالا از تنظیم نبودن تسمه میتونه باشه
خازن در کولر های آبی دو نوع هستند
1- خازن الکترو موتور که به موتور نصب شده و برای راه انداز سیم پیچ استفاده میشود
2- خازن یکسو کننده راکتیو که به بدنه کولر وصل شده
بنظرتون مشکل از کجاست؟
سوال دیگه هم آیا هزینه تعمیر با ماست یا صاحب خانه؟ چقدری میشه تقریبا؟
ممنونم
با توضیحات شما احتمالا پلاتین و کلاچ مشکل داره
تا بازدید و بررسی دقیق قیمت نمیشه داد .
اگر سیم پیچ سالم باشد فقط میتواند از تنظیم تسمه و فولی باشد
اگر الکترو موتور سالم باشد این عیب میتواند از تنظیم تسمه و یا فولی ها باشد
ابتدا تسمه را تنظیم نمایید
باید سیم کشی و اتصالات موتور چک بشه و آمپر مصرفی چک بشه تا مشکل پیدا بشه
ابتدا ا کلیدو با سشوار خشک کنید بعدش اتصالات سبمها ب کلیدو برسی کنید سیمها شل نشده باشه پیچهاشو خوب سفت کنید حل میشه
تنظیم تسمه و بررسی اتصال سیمهای موتور ضروریست
ممکن است شما هم با این مشکل مواجه شده باشید که وقتی کلید تند کولر را می زنید صدایی از موتور کولر شنیده می شود ولی موتور هیچ عکس العملی ندارد و یا حتی در برخی موارد با زدن دور تند دور موتور کولر کندتر از حالت کند می شود (در حالیکه موتور کولر را نزد تعمیرکار برده اید و همه قسمتهای آن چک شده و موتور سرویس کامل شده است).در اینجا ممکن است کلید برق کولر داخل منزل به درستی عمل نمی کند یعنی احتمال دارد وقتی کلید تند را می زنید دور کند قطع نمی شود و با اتصال این دو دور با هم و آمپر کشیدن موتور باعث سوختن سیم پیچ کولر شما می شود.اگر خودتان فنی هستید می توانید یک کلید برق مناسب تهیه کرده و جایگزین کلید قبلی کنید وگرنه از تعمیرکاران حرفه ای کمک بخواهید.البته مشابه همین حالت زمانی که ایراد از سیم کشی برق هم باشد ایجاد می شود.
موفق باشید
ممنون که تجربیات ارزشمندتون رو در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار دادید
پولی موتور با دست راحت میچرخه، اما وقتی کلید موتور را روشن میکنم، مثل اینکه جام کرده باشه، سفت میشه و اصلا نمیشه چرخوندش و صدای عجیبی هم میکنه.
عیبش چیه؟
با توضیحات شما احتمال داره سر و ته دینام و بلبرینگ هاش خراب شده باشه
به احتمال زیاد سیم پیچ استارت سوخته
سلام کولر ما هم اینطور شده دینام سالمه روغنکاریم کردم ولی استارت نمیخوره باس از بالا بادست چرخوند
ببخشید یک سر پولی پروانه در کولرهی آبی باید به داخل یاتاقان برود؟ به یاتلقان باید وصل باشد؟
com=مشترک
lo=دور کند
hi=دور تند
تست موتور و دورهای موتور باید انجام بشه
تا زمانی هم که خاموش نشه و مدتی نگذره درست نمیشه، اما مجدد مشکل پیش میاد
تسمه . فولی و محور شفت یاطاقان و دینام باید بازدید بشه تا عیب مشخص بشه
مواردی که میبایست بررسی شود ، دینام ، تسمه ، شفت و پیچ محور
بدون سرویس کولر، بعد یکسال کولر رو همینطوری روشن کردم. بعد چندبار روشن خاموش کردن از داخل پریز یه صدایی اومد و از بغل پریز دود بلند شد. و دیگه روشن نمیشه. آیا امکان داره موتور سوخته باشه یا از برق پریزه؟
ممنون
هر دو مورد میبایست جداگانه بررسی و تست شود
کولر آبی که یکسال خاموش بوده بدون سرویس و روغنکاری یاطاقانها نباید روشن شود
وقتی مدت زیادی کولر خاموش است و آن را روشن می کنم مشکلی ندارد اما مدتی که کار کرد اگر آن را خاموش کنم و مثلا نیمساعت بعد بخواهم روشن کنم موقع روشن کردن صدای هوم می دهد و راه نمی افتد.چندین بار روشن و خاموش می کنم و در بعضی مواقع راه می افتد.در برخی مواقع هم باید ۱ ساعتی بگذرد تا بتوان آن را روشن کرد.علت چیست؟
ممنون از مطالب خوبتون
یه سوال من در چندین جان به این مشکل روبرم شدم وقتی کولر را نصب و راه اندازی میکنم دور کند را میزنم کار نمیکنه ولی وقتی که دور تند را میزنم متور بادور تند کار میکند بعد که دور کند را میزنم دورکند عمل میکند درحالی که کلید دور تند فعال است
کولر بعد از یک ساعت که کار میکنه فیوز خونه میپره مشکل چیه؟
میخواستم شماره یک تعمیرکار کولر آبی خوب رو بهم بدین در ورامین.یه کولر آبی ۷۰۰۰داریم تو مغازه که تقریبا در طول یک ماه از کار افتاده اول خیلی کم ترق ترق صدا میداد تو دور تند گذاشتیم دور کند ولی بعد از چندروز دور کندهم صدای ترق ترقش دراومد الانم که کلا کار نمیکنه وقتی کلید روشنو میزنیم چنان صدایی میده که انگار پروانه افتاده تو کولر
یاتاقانها تعویض بشه، درب موتور از نظر لقی چک بشه ممکنه جام باشه و شلی تسمه
مشکل از کجاست؟
نگاه کنید تسمه شل نباشه و در نهایت
میتونم بگم قدرت موتور کم شده
در حالی که تسمه اون رو هم بتازگی عوض کردیم و باز ریشته ریشته شده و یاتاقان هاشو هم نو کردیم؟
مشکلش بنظرتون از چیه
فولی کوچیک و بزرگ باهم تراز نیستن
کولر آبی ۲۸۰۰ دارم خب پروانه رو خواستم عوض کنم پروانه قبلی راحت جدا شد اما پروانه جدید رو خواستم بندازم محور متور از پشت متور به اندازه ۵ سانتی متر اومده بیرون مشکلی نداره که دوباره بزنم بره سرجاش ؟
یعنی محور متور رو میشه دراورد؟
همه چیز باید عینا مثل خودش جا بخوره یعنی دقیقا مثل قبل
بلبرینگ یا شفت داخل دینام مشکل دارد و احتمالا جرم گرفته است
سرو صدای کولر آبی نتیجه معیوب بودن یاتاقان . شفت . موتور و تسمه میباشد
باید دقیقتر و فنی تر کولر را بازدید فرمایید
تعویض یاتاقان و شفت داره
به نظر شما مشکل از کلید است یا از موتور ؟
خوشحالیم مطالب سایت مورد پسند شما همراهان عزیز قرار گرفته است
چه دلایلی می تواند وجود داشته باشد که گاهی اوقات دور تند کولر آبی از کار میفتد و بعد به صورت خود به خود درست می شود.
اگر کابل دو تکه باشد می تواند دلیلی بر این امر باشد؟
دو تکه بودن کابل نمیتواند دلیل باشد
شاید پلاتین الکتروموتور معیوب باشد
موتور جام کرده بود، بازش کردم شافتش را گریس زدم بعد تستش کردم بیرون از کولر با هر دو دور کار میکنه
ولی وقتی نصبش میکنم باید اول بزنم روی دور تند تا موتور راه بیوفته بعد بزارم روی دور کند.
با دور کند روشن نمیشه.
کجاش را خراب کردم؟
روغن کاری بوش ها
کولرمون روشن بود و خوب ولی یهویی باد نزد بعدش دوباره ک خاموش روشن کردیم خیلی کم باد میزند علت چیست؟
وقتی کولر رو روشن میکنم موتور صدا میکند اما نمیچرخد ،با دست هم خواستم بچرخونمش خیلی سفت میشه ،وقتی کولر وخاموش میکنم موتور راحت با دست میچرخه،دلیلش چیست؟
دور تند کولر را روشن میکنم بعداز ۳۰ ثانیه کلید پشت قاب دینام قطع میشه دینام خاموش میشه
موتور پشتش یه شاسی قرمز داره اون می پره ولی در دور کند کار میکنه دینام نو هستش؟
پیامی ارسال کنید...
پمپ کولر رو به تنهایی میزنم کار میکنه، اما وقتی دور کند موتور رو میزنم پمپ قطع میشه، ولی اگه رو دور تند بزارم پمپ درست کار میکنه. در واقع مشکلم اینه که پمپ فقط در حالتی که موتور رو دور کند هست قطع میشه. به نظرتون مشکل از کجاست؟
کولر ما هر چند وقت یه بار موتور ش قفل میکنه به صورتی که با دست هم نمیشه یا به زور باید تسمه رو بچرخونی علت از چی میتونه باشه
ممنون
مشکل از کجاست؟؟؟؟
دور تند و یا کند کولر درست است و به خوبی سرد می کند .
ایراد از چی هست ؟ دینام باید تعویض گردد یا یا تعمیر شدن درست می شود؟ و کدام بهتر است تعمیر یا تعویض ؟
موتور کولر 3500 است
کلاچ دینام در درو کند درگیر نمیشود و باید به صورت دستی جازده شود ،
آیا احتمال خرابی خازن دور کند میباشد؟
پلاتین هم چک کردم موردی نداشت.
لطفا راهنمایی فرمایید، ممنون.
کلاچ دینام کولر هنگام روشن شدن در دور آرام درگیر نمیشود و باید به صورت دستی متصل گردد،
پلاتین دینام هم چک کردم موردی نداشت.
لازم بذکر است دور کند و تند هنگام درگیر شدن کلاچ موردی ندارد.
موتور کولر ما بعد از چند دقیقه کار کردن سرعتش کم شده و می ایستد ولی صدای موتور شنیده می شود...
قبل از ایستادن کامل،صدای ریتم حرکت موتور عوض می شود...
ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.
سپاس
ممنون از وبسایت و پاسخ های عالی تون
کولر ما سالم بود منتها از چند روز پیش پمپ کار میکنه دور کند هم بدون مشکل کار میکنه منتها تا دور تند میزنیم همه چیز از کار میافته و خاموش میشه کلا
لطفا راهنمایی بفرمایید
پیامی ارسال کنید...
پلاتین دینام را چگونه در دور آرام و تند تنظیم کنم
بعضی وقتها کولرو ک کلید روشن شدن موتور میزنم،روشن نمیشه بعد از چند دقیقه روشن میشخ،ی بوی کمی هم میده
ممنون از شما
کولر ما فقط رو دور تند کار میکرد تا اینکه پلاتین موتور رو عوض کردیم، ولی الان که میخوایم استفاده کنیم، میزنیم رو دور کند، چند ثانیه که کار میکنه خودبخود سرعتش تند میشه باز کند میشه، بعد دوباره چن ثانیه کند، باز کم و زیاد میشه، خواستم اگه میشه لطف کنین بگین علت چیه!؟ صدای موتور هم رو دور کند خیلی کم شده، متشکرم
ی نکته دیگه که خودم تجربه کردم شاید به درد دوستان بخوره حتما قبل و بعد سرویس کولر با فاز متر بدنه کولر چک کنید برق نداشته باشه و حتما با پوشیدن کفش کولر سرویس کنید
همیشه سلامت باشید
راهنمایی میفرمایید
کولر ما از دیروز رو دور کند روشن نمیشه . ولی وقتی رو دور تند میزنی روشن میشه . وقتی هم که از دور تند به دور کند برمیگردی روشن میمونه خاستم ببینم مشکلش چیه؟؟ مرسی
موتور کولر ۵هزار هیچ مشکلی در سیم پیچی ها نداره و راه اندازیشم اوکی هست ولی بعد از حدود یک ربع کار کردن کمکم صدا (یجور صدای شبیه اینکه داخلش قطعه ای به بدنه موتور میخوره) میده و متوقف میشه مثل اینکه کسی موتور رو بگیره نذاره بچرخه ، میخواستم ببینم میدونید مشکلش چیه؟
سیم پیچی هم بردم باز کرد امتحانش کرد گفت سالمه هیچ مشکلی نداره ولی مجددا بستمش همین مشکل هست.
موتور سرده روشنش میکنم هیچ مشکلی نداره تا یک ربع بعدکمکم صدا بوجود میاد وبعدهم متوقف میشه موتور و صدای هوم مانند داره
مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنید.
ممنون.
کولر ما پمپ ابش کار میکنه ولی موتور اصلا کار نمیکنه انگار اصلا بهش برق نمیرسه چون هیچ صدایی نداره ممنون میشم کمکم کنید
کولرآبی ما اوایل رو دور کند روشن نمیشد ولی الان دیگه رو دورتند هم باید زیاد زور بزنه تا به حرکت در بیاد حالا دیگه اصلاتکون نمیخوره
چرا وقتی بعد از زدن کلید پمپ، کلید دور کند رو میزنم کار نمیکنه و هیچ صدایی نمیده ولی دور تند رو میزنم با سرعت کار میکنه؟؟؟
موتور را روشن مي كنم ولي بايد پولي رو بادست حركت دهم تا راه بيوفتد،يكبار موتور رو باز كردم روغن زدم تا چند روز خوب بود ولي دوباره سفت شده
پایه موتور کولر آبی رو از کجا باید بخرم؟
کولر پرتابل خزر مدل۲۵۰۰ دارم و دوتا مشکل، اول اینکه پروانه سفته و بعد از روشن کردن اونم روی دور تند باید یه کمک بدی بچرخونی تا راه بیوفته و موقع کار بعضی وقت ها صدای جیر جیر میده
مشکل دوم اینکه گاهی شروع میکنه قطرات آب پخش میکنه، دوبار بازش کردم گریس و چند قطره روغن زدم روون شد ولی دوباره که چندساعت کار میکنه همون داستان میشه، اینا ریگلاژ دارن؟ یا ممکنه از بلبرینگی چیزی باشه؟؟ چون پره سفته
سپاس از راهنماییتون
چند روزیه کولرمون مشکل پیدا کرده پمپ آب که مشکل داشته بعضی وقتا قطع میشده شناور درست کردم حل شد ولی حالا موتور روشن نمیشه یه صدای گوم گومی میده تسمه درمیارم با دست میچرخونم دینام میچرخه ولی با سرعت کمتری میچرخه وقتی تسمه میندازم صدای هوم هوم میدهد بعد یه سانت یه سانت خیلی آروم میچرخه بعد وای می ایسته دور تند میزنم زیاد فرقی نمیکنه .لطفا راهنمایی کنید مشکل از چیه ؟
کولر ما خیلی خوب کار میکنه
فقط وقتی دور تند میزنی پمپ آب قطع میشه
کلیدشم عوض کردم فرقی نکرد
جهت گردش یک موتور یک دوم رو چجوری باید تغییر داد سرسیم های سیم پیچ راه انداز رو باید جا ب جا کرد ؟؟ اگه میشه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
ممنون،ولی درست کار میکنه و مشکلی نداره موقع روشن شدن،میشه مدارا کرد یا ن خطرناکه؟
وقتتون بخیر
ایا تسمه خراب که صدای قیژقیڗ میدهد به موتور اسیب میرساند؟
تسمه ریش ریش که صدای غیژغیژش که از داخل کانال کولر شنیده میشه به موتور اسیب میرسونه؟
متوجه شدم دونه تند کوار ابی منزل همینطوری روشن بوده است
آیا سوخته است
ساختمان ما 3طبقه ست و ما در طبقه1 هستیم ولی باد کولر اصلا نمیرسه یا خیلی ضعیفه
کولر 3200 - آپارتمان 40متری-دریچه کولر یک عدد
الان می خوام یک کولر قوی تر تهیه کنم بنظرتون چه حجمی مناسبه؟5500 خوبه؟
می ترسم هزینه کنم اما جواب نده
بقیه معمولا چند نوعی میگیرن برای طبقه اول از روی پشت بام
موتور کولر بسیار ضعیف کار میکرد کمی آن را روغن کاری کردم و به کمک دست راه انداختم و حدود 5 دقیقه خیلی خوب شروع به کار کرد بعد از آن برای اینکه مطمئن شوم دیگر مشکلی نیست خاموش کردم و مجددا که روشن کردم اصلا تکان نخورد و از موتور دود درآمد میشه راهنمایی بفرمائید
مشكل كولر ما به اين صورت مي باشد كه در وقتي كليد پمپ آب را ميزنيم پمپ استارت مي شود و زماني كه موتور كولر را روشن مي كنيم پمپ از كار مي ايستدبه نقل از حامد:
پمپ کولر کار میکنه ولی قدرت نداره و تنها یکی تز شیلنگها اب میاد اما فشارش خوبه فقط بالا نمیاد مشکل چیه
دور کند موتور خیلی ضعیفه و باد کمی داخل خونه میزنه به اندازه ای دستتو جلو دریچه نگه داری متوجه روشن بودن میشی
البته ناگفته نماند موتور دگ هم اوردم نصب کردم باز هم همینطور بود
یه سوال هم داشتم اگر خازن دچار خرابی بشود چطور بفهمیم ...یعنی اثار خرابی خازن چیه موتورکلا کار نمیکند وقتی خازن خراب بشه یا مثل مال ما خوب کار نمیکنه و با دست راه میفته ...ممنون میشم توضیح بدید.باتشکر
کولر آبی دارم چند روزی بود که با دست حرکتش میدام روشن میشد حالا درپوش موتورکولر را تعویض کردم اولش رو دور کند کار نمی کرد حدود ۲۰ دقیقه که رو دور تند کار کرد حالا رو دور کندسنگین کار میکنه و پلاتین داخل موتور جرقه میزنه
کولره آبی منزلم دوره کندش کار نمیکنه دلیلش چی میتونه باشه؟
کولر رو وصل کردم همه چیز داشت کار میکرد یک ساعت بعد صداش عوض شد و بوی سیم سوخته پیچید تو خونه چک کردم جعبه تقسیم و سیم ها سالمن پمپ هم روشن میشه ولی کیلید موتور رو میزنم کونتور میپره،مشکل چیه؟با تشکر
دلیل قوی و ضعیف شدن دور تند کولر آبی چیست؟ چند دقیقه یا چند ثانیه تند کار میکند بعد خیلی کند کار میکند.
خسته نباشید
موتور کولر وقتی روشن میکنم کار میکنه با لرزش و صدایی زیاد و متوقف میشه با صدای ویز دوباره شروع به کار و توقف البته با لرزش و صدای زیاد
ضمنا تسمه رو هم آزاد کردم بدون تسمه این انفاق میفته مشکلش رو می فرمایید؟
ممنون
ممنون
موتر را تازه خریده و نصب کرده ام
موتوژن
اکثر مواقع روتور داخلی به درب کناره گیر می کند . درب دینام باز میشود و تعویض یا بلبرینگی می شود.
کولر آبی ما وقتی کلیدشو میزنیم روشن نمیشه. برق داخلش میره ولی راه نمیفته. یکم صبر ک میکنیم دوباره اینکارو کنیم یا یکم با دکمه تند و کند و پمپ بازی کنیم هی خاموش روشن کنیم راه میفته. در ضمن رفتم دیدم سیم خازنش اتصالی کرده دوباره وصلش کردم به پمپ و com بعضی وقتا بدون مشکل روشن میشه بعضی وقتا هم اونجوری ک اشاره کردم. ممنون میشم جواب بدین ممکنه مشکل از کجاش باشه.
موتور کولر ۱/۸ نو خریدم وقتیبه برق وصل میشه انگار نمیدونه به کدوم سمت بچرخه اندازه نیم دور هی چپ و راست میشه بعدش هم با دست کمکش میکنم به هر سمتی همون سمت میچرخه ولی دور سمت برعکس موتور بیشتر است
ببخشید کولر ما دور کندش چند روزی صدای تق تق میکرد
یه روز یه صدای بلندی کرد ودیگه نچرخید بازش کردم بادست روان میچرخه ولی به برق که وصل میکنم یه تق بلندی میکنه ونمیچرخه اصلا هم بوی سوختگی نمیده با اهم متر تست کردم سالمه
امکانش هست عیب از پلاتین باشه؟
در ضمن دور تندش بدون عیب کارمیکنه
ممنون از راهنماییتون
دورکندموتورکولربرعکس میچرخد
علت چیست؟
یک کولر ابی کوچک موتور داخل دارم بعداز چند دقیقه کارکردن موتور از کار میوفته و وامیسته. موقع استارت هم بادست میچرخونم تا روشن شه. ایراد از کجاست؟
کولر ما چند وقتیه وقتی کلید روشن شدنش رو میزنیم بعد چند ثانیه تسمه شروع به کار میکنه. چندروز قبل ۵ یا ۶ ثانیه طول میکشید الان تا ۲۰ ثانیه هم طول میکشه تا کار کنه.
علت چی میتونه باشه؟
ممنون از شما
بعضی مواقع که می خواهم موتور کولر را روشن کنم، موتور صدای هوم می دهد و روشن نمی شود. اما بعد که مقداری با سیمهای جعبه تقسیم داخل کولر و یا کلید کولر ور می روم، کولر روشن می شود. ممنون می شوم توضیح دهید.
کولر وقتی روشن میشه کار نمیکنه وقتی با دست حول میدیم روشن میشه رو دور کند هم که حول میدیم روشن میشه هی قطع و وصل میشه
سپاس
پس از روشن کردن کولر تند یا کند فرقی نمیکنه کلیدفیوز ریست پس از چند ثانیه عمل میکند و موتور از کار میافته البته موتور کولر بدون اینکه تسمه وصل باشه مشکلی نداره البته تمام موارد رعایت شده و پروانه به شکل نرم میچرخه و تسمه نیز سفت نیست لطفا بفرمایید که آیا کلید ریست موتورهای الکتروژن نیز خراب میشوند
یکی دیگر از کولرها ، بدون داشتن سابقه قبلی بدنه کولر برق دار میشود ، در صورتیکه کلیدهای کولرهمگی خاموش هستند ، لطفا راهنمایی کنید .
موتور بدون این ک تسمه وصل باشه کاملا روون هست..اما کلید روشن رو ک میزنم راه نمیفته و بعدشم خیلی سفت میشه
مشکل از کجاست؟؟
اینها همه در حالتیه ک تسمه جدا از موتور هست
خیلی ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید
وقت بخیر
میخواستم بدونم وقتی کولر کلا روشن نمیشه،ممکنه از خازن هم باشه یا فقط از خود موتور ایراد داره
تسمه کولر رو عوض کردن،تسمه خیلی محکم بسته شده بود،به مدت یک دقیقه کولر روشن شد،اما الان کار نمیکنه و بوی سوختگی هم نمیاد فقط پمپ آب روشن میشه
چند ساله کولر کاملا سالمه ولی باد کمی از دریچه ها میاد
امروز نگاه کردم احساس کردم پروانه برعکس میچرخه
جهت چرخش موتور درسته
ممکنه تعمیرکار پروانه رو برعکس جازده باشه
داخل کولر خنکه ولی بادی از دریچه ها نمیاد
باعرض پوزش کولر آبی داریم هنگام کار کردن در دور کند یه دفعه صدای کولر زیاد شد زود خاموش کردم فکر کردم تسمه پاره شده رفتم دیدم در دور کند برعکس جهت میچرخه
اما دور تند درست در جهت خودش میچرخه
ممنون میشم علتشو بگین
موتور کولر رو بارها بازش کردم اوردیمش پایین
پایین که میاریم خوب کار میکنه
ولی میبندیمش به کولر بعد از ۴۰ ثانیه کارکردن، خودبخود سرعتش زیاد میشه بعد میاد پایین، بعد به حالت عادی برمیگرده. این چرخه همینجوری ادامه داره. الانم زورش نمیرسه راه بیفته کلا.
مشکل از چیه به نظرتون؟
دلیل این مشکل میتواند نقص در سیستم الکتریکی موتور باشد که باعث عدم ایجاد حرکت در موتور شده است. بهتر است موتور را توسط تعمیرکار مجرب بررسی و تعمیر کنید تا مشکل رفع شود.
به نظر میرسد مشکلی در جهتدهی و سیمبندی موتور کولر شما وجود دارد. احتمالاً سیمهای موتور به طور نادرست به هم متصل شدهاند. این باعث میشود که موتور به صورت برعکس دور بزندو در جهت معکوسی چرخش کند.
احتمالا مشکل از سیم پیچ باشد
احتمالا یه گیری بوده برطرف شده