ترموستات مغز فرمان سیستم گرمایش و سرمایش خانه شماست، خواه این سیستم از پمپ حرارتی و دیگ بخار یا از تهویه مطبوع تشکیل شده باشد. ترموستات می تواند با نظارت و کنترل درجه حرارت در هر قسمت از خانه، یک فضای مطلوب همراه با آسایش برای شما فراهم کند.

تنوع انواع ترموستات موجود در بازار انتخاب مناسب ترین مدل را کمی دشوار می کند، به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در ادامه مقاله راهنمای خرید بهترین فن کویل، انواع ترموستات را به همراه نوع کاربری هر یک به شما معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ترموستات چیست؟

ترموستات (thermostat) یا دماپا دستگاهی برای تشخیص تغییرات دما به منظور حفظ دمای ثابت یک منطقه بسته است. همانطور که از نام این وسیله می توان برداشت کرد، از دو کلمه ترمو (Termo)، به معنی دما و استات (Stat)، به معنی ثابت نگه داشتن تشکیل شده است. بنابراین وظیفه اصلی ترموستات این است که دما را در محیط ثابت نگه دارد. به همین دلیل از این وسیله به منظور تنظیم دما نیز استفاده می شود.

کاربرد ترموستات اغلب برای کنترل و اندازه گیری دما جریان سوخت به مشعل و جریان الکتریکی به واحد گرمایش یا سرمایش است. ترموستات همچنین بخشی از انواع سیستم های هشدار دهنده آتش نشانی را تشکیل می دهد.

بنابراین می توان گفت ترموستات یک وسیله تنظیم کننده دما در انواع تجهیزات گرمایشی و تهویه مطبوع ازقبیل موتورخانه، پکیج، چیلر، هواساز و...، گلخانه ها، کوره ها، لوازم خانگی همچون ماشین لباسشویی، ظرفشویی، آبگرمکن، یخچال و حتی سیستم تهویه اتومبیل ها است.

با توجه به تعریف مشخص می شود که ترموستات با ترمومتر فرق می کند. چون ترمومتر تنها وظیفه اندازه گیری دما و نمایش آن را به عهده دارد. اما ترموستات علاوه بر اندازه گیری دما آن را کنترل نیز می کند. برای اطلاع از نحوه سرویس پکیج لینک مقاله را لمس کنید.

ترموستات_چیست_بررسی_انواع_ترموستات-_1.jpg

نحوه عملکرد ترموستات

چنانچه در یک سیستم بسته تشکیل شده از رله ها، سوپاپ ها، سوئیچ ها و غیره دما از مقدار مورد نظر تجاوز کند یا از آن کمتر شود، سیگنال های الکتریکی از طریق ترموستات تولید می شوند. بنابراین ترموستات یک وسیله کنترل کننده الکتریکی خودکار است.

ترموستات به صورت فیزیکی به دستگاهی که باید میزان سرمایش یا گرمایش محیط را تامین کند، وصل شده و سپس به شکل اتوماتیک عمل می کند. یعنی به محض کم یا زیاد شدن دما در وسیله مد نظر، مدار الکتریکی دستگاه را قطع یا وصل می کند. به این ترتیب مانع از افزایش یا کاهش دمای مطبوع می شود.

به طور کلی ترموستات نقش یک تنظیم کننده دما را دارد که به شکل اتوماتیک مدار الکتریکی وسیله را قطع و وصل می کند. با توجه به عملکرد ترموستات می توان از این وسیله به منظور صرفه جویی هر چه بیشتر انرژی استفاده کرد.

ترموستات_چیست_بررسی_انواع_ترموستات-_2.jpg

انواع ترموستات

تنوع دسته بندی انواع ترموستات به قدری زیاد است که می توان این وسیله را بر اساس پارامترهای مختلف از قبیل نوع حرارت، نوع عملکرد، مکان نصب، نوع فصل سال، نوع سنسور، تعداد مراحل و رنج کاری در گروه های مختلف دسته بندی کرد.

به عنوان مثال انواع ترموستات بر اساس نوع حرارت در یکی از دو دسته ترموستات بردوتی و ترموستات گرمایی گروه بندی می شوند. همچنین انواع ترموستات بر اساس تعداد مراحل در مدل های یک مرحله ای، دو مرحله ای و ترموستات پله ای طراحی می شوند.

در ادامه رایج ترین مدل های انواع ترموستات را به شما معرفی می کنیم:

  • ترموستات الکترومکانیکی

در ترموستات های الکترومکانیکی از دو حسگر دمایی استفاده شده است. یکی از حسگرها بر اساس انبساط مایع عمل می کند. اما عملکرد حسگر دیگر بر اساس انبساط فلز است. به همین دلیل به آن ترموستات بایمتال نیز می گویند.

روش کار ترموستات الکترومکانیکی بایمتال به این صورت است که کلید فنری ترموستات به طور مستقیم و همراه با انبساط فلز عمل می کند. طول عمر ترموستات الکترومکانیکی از دیگر انواع ترموستات بیشتر است و به همین دلیل کاربرد وسیعی دارد.

ترموستات الکترومکانیکی از سنسور، لوله مویین و دیافراگم تشکیل شده به همین دلیل به نام ترموستات مویین نیز شناخته می شود. روش کار ترموستات مویین به این صورت است که اگر دما در محیط بیش از حد مجاز باشد، مایع از طریق لوله مویین حرکت کرده و به داخل دیافراگم وارد می شود. با این اقدام انبساط مواد در اثر افزایش دما ایجاد شده و کلید فنری عمل می کند تا مدار را قطع یا وصل کند.

  • ترموستات الکترونیکی

ترموستات الکتریکی یا الکترونیکی دستور دریافتی از سنسور دمایی یا جریان الکتریکی را به یک رله مینیاتوری انتقال می دهد و به این ترتیب باعث قطع و وصل شدن جریان الکتریکی در یک دمای مشخص می شود.

  • ترموستات دیجیتال

در ترموستات دیجیتال مقدار دمای واقعی و مقدار دمای مطلوب نشان داده می شود. به این صورت که ترموستات دیجیتال مقدار دمای واقعی محیط را با استفاده از سنسور خود مشخص کرده و با آن را با علامت pv نشان می دهد. سپس دمای واقعی محیط را با دمای مطلوب مد نظر مقایسه می کند، چنانچه دمای واقعی از محدوده تعیین شده خارج شود، دما را با استفاده از سیگنال دما تنظیم می کند.

هر ترموستات دیجیتال از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

* ورودی: وظیفه بخش ورودی ترموستات دیجیتال این است که دما را اندازه گیری و کنترل کند. برای این منظور از دو سنسور ترموکوپل و RTD استفاده می کند. سنسور RTD مقاومت خود را با تغییرات دما تغییر می دهد و در واقع نوعی حسگر دما است.

* خروجی: وظیفه بخش خروجی ترموستات دیجیتال این است که روشن و خاموش شدن تجهیزات گرمایشی و سرمایشی را کنترل کرده و علاوه بر این سیگنال و آلارم های هشدار را صادر می کند.

برای دسترسی به مقاله تعمیر پکیج ایران رادیاتور کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

ترموستات_چیست_بررسی_انواع_ترموستات-_3.jpg

کاربرد ترموستات چیست؟

از ترموستات می توان در زمینه های مختلف از صنعت گرفته تا لوازم خانگی و ساختمان استفاده کرد. چون این وسیله به ظاهر ساده می تواند تا حد زیادی در صرفه جویی انرژی کمک کننده باشد و همین موضوع مهمترین مزیت ترموستات است. به عنوان مثال از ترموستات یخچال و فریزر جهت تنظیم دمای مناسب با محیط، فصل و سازگاری دما با وسایل نگهداری شده در یخچال فریزر استفاده می شود.

برخی از مهمترین کاربردهای ترموستات به قرار زیر هستند:

  • کاربرد ترموستات در صنعت: گلخانه ها، گرم خانه ها، کوره های حرارتی، دیگ های بخار و...
  • کاربرد ترموستات در ساختمان: شوفاژخانه های مرکزی، سیستم های تهویه مطبوع، هواسازها، چیلر، پکیج، فن کویل و ...
  • کاربرد ترموستات در لوازم خانگی: ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، سماور برقی، فر برقی، آبگرمکن برقی و گازی، یخچال، فریزر و ...
  • کاربرد ترموستات در خودرو: به منظور نگهداشتن دمای حرارت موتور خودرو در محدوده مشخص و مناسب از ترموستات در میان موتور و رادیاتور خودرو استفاده می شود.

علاوه بر این باید دقت کنید که کاربرد ترموستات با توجه به مدل آن مشخص می شود. به عنوان مثال بیشترین کاربرد ترموستات های دیجیتال در سیستم های سرمایشی و گرمایشی خانه است که می تواند بر اساس مدل برنامه ریزی صورت گرفته بر روی خود دمای محیط خانه را در محدوده استاندارد نگه دارد یا از ترموستات های الکترومکانیکی بیشتر در لوازمی همچون یخچال فریزر، دیگ های بخار و... استفاده می شود.

ترموستات_چیست_بررسی_انواع_ترموستات-_4.jpg

نکات مهم قبل از خرید ترموستات

مهمترین مزیت ترموستات این است که می تواند هزینه های مصرف انرژی در ساختمان شما را بین 8 الی 16 درصد کاهش دهد. اما بهره مندی از این مزیت تنها زمانی امکان پذیر است که مناسب ترین ترموستات را با توجه به شرایط ساختمان خود خریداری کنید.

در این قسمت به برخی از مهمترین نکات در زمان خرید ترموستات اشاره می کنیم:

  1. قبل از هز چیز تصمیم بگیرید که آیا به یک ترموستات قابل برنامه ریزی غیر متصل علاقه مند هستید یا یک ترموستات هوشمند؟

اگر تنها چیزی که به آن اهمیت می دهید برنامه نویسی ساده است، یک ترموستات غیر متصل برای شما کفایت می کند. ترموستات های قابل برنامه ریزی بسیار مقرون به صرفه تر از ترموستات های هوشمند هستند. اگر می‌خواهید ترموستات را با صدای خود یا یک برنامه کنترل کنید یا آن را طوری برنامه ریزی کنید که بر اساس عادت‌های شما دما را تنظیم کند، باید یک ترموستات هوشمند در نظر بگیرید. برای محدود کردن انتخاب های خود ویژگی های هوشمند ترموستات مانند مکان یابی، قیمت و ویژگی هایی که برای شما مهم هستند، از قبیل رنگ، اندازه یا سبک را در نظر داشته باشید.

  1. سیستم HVAC خود را در نظر بگیرید.

قبل از تهیه ترموستات حتماً از کارکرد آن بر روی سیستم های گرمایشی و سرمایشی خود مطمئن شوید. توجه به این نکته به ویژه در مورد ترموستات های هوشمند بسیار مهم است، زیرا همه مدل های ترموستات از انواع سیستم های HVAC پشتیبانی نمی کنند. همچنین چنانچه سیستم های گرمایش و سرمایش جداگانه دارید، ممکن است به نصب یک ترموستات جداگانه برای هر سیستم و همچنین برای هر منطقه گرمایش و سرمایش نیاز داشته باشید.

  1. سیم کشی خود را در نظر داشته باشید.

برای اطلاع از سیم کشی ساختمان خود باید ترموستات موجود را باز کنید تا ببینید چه نوع سیم کشی دارید. بیشتر ترموستات‌های غیر متصل و قابل برنامه‌ریزی با دو سیم کم ولتاژ که اغلب در سیستم‌های گرمایش قدیمی‌تر رایج است، کار می‌کنند، اما ترموستات‌های جدید اغلب به یک سیم مشترک یا سیم C نیاز دارند. سیم C برق مداوم را برای مصرف در نمایشگر و وای فای ترموستات فراهم می کند. اگر مطمئن نیستید که سیم C دارید یا خیر، باید با یک تکنسین تهویه مطبوع مشورت کنید.

  1. زیبایی خانه خود را در نظر بگیرید.

اگر ترموستاتی را جایگزین می‌کنید که در دهه آینده روی دیوار خانه‌تان می‌ماند، احتمالاً دوست دارید که ظاهر خوبی داشته باشد. ترموستات‌های امروزی، به‌ویژه مدل‌های هوشمند در شکل‌ها و سبک‌های مختلفی عرضه می‌شوند. البته در مورد ظاهر ترموستات تصمیم کاملاً به عهده شماست. شما کسی هستید که باید با آن زندگی کنید، بنابراین سبکی را انتخاب کنید که در خانه شما زیبا به نظر می رسد.

 

جمع بندی

این روزها با توجه به کمبود انرژی و بالا بودن هزینه های مصرف انرژی اکثر افراد به دنبال روش هایی به منظور پیشگیری از هدر رفت انرژی هستند. در این بین ترموستات بهترین وسیله ای است که می توان از آن برای کاهش مصرف انرژی استفاده کرد.

ما در این مطلب تمام آنچه در خصوصو انواع ترموستات و کاربردهای هر یک مورد نیاز بود را در اختیار شما قرار دادیم.

در نهایت یادآور می شویم که گروه تاسیسات 24 ساعته یکی از بزرگ ترین مجموعه های ارائه دهنده خدمات تاسیساتی ساختمان است.

پس اگر برای راه اندازی، سرویس و تعمیر سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان خود از قبیل تعمیر پکیج نیاز به متخصص دارید همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • ترموستات یک وسیله اندازه گیری و کنترل کننده دما است که در محل های مختلف مانند داخل ساختمان، صنعت یا لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • روش کار ترموستات به این صورت است که چنانچه دما از حد مشخص شده کمتر یا بیشتر شود، مدار الکترونیکی دستگاه را قطع می کند.
  • انواع مختلفی از ترموستات در بازار وجود دارند، اما جامع ترین دسته بندی ترموستات به سه مدل ترموستات الکترومکانیکی، ترموستات الکترونیکی و ترموستات دیجیتال محدود می شود.
  • از ترموستات در وسایلی همچون دیگ بخار، پکیج، کولر گازی، گلخانه، شوفاژخانه، اتاق های جوجه کشی، اتومبیل، فر برقی، ماشین لباسشویی و ... استفاده می شود.
  • در زمان خرید ترموستات باید به نوع کاربری خود، تناسب مدل سیم کشی ترموستات و سیم کشی ساختمان و زیبایی ظاهری آن دقت کنید.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

منبع انگلیسی

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ردیف
نوع خدمات
توضیحات
قیمت تقریبی
درخواست
1
نوع خدمات آب بندی و واشر بندی
توضیحاتآب بندی و واشر بندی کامل پکیج در صورت نشتی
قیمت تقربی 300 هزار تومان
2
نوع خدمات تعویض ایرونت یا هواگیر
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
3
نوع خدمات تعویض برد الکترونیکی
توضیحاتتعویض برد الکترونیکی پکیج همراه با تنظیم
قیمت تقربی 250 هزار تومان
4
نوع خدمات تعویض برنر یا مشعل پکیج
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
5
نوع خدمات تعویض پرشر سوئیچ آب
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
6
نوع خدمات تعویض پرشر سوئیچ هوا
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
7
نوع خدمات تعویض پمپ کامل با فلنج فلزی
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
8
نوع خدمات تعویض پمپ کامل با کاتالیست
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
9
نوع خدمات تعویض ترانس جرقه با یون
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
10
نوع خدمات تعویض ترمومتر یا مانومتر یا ترموستات
توضیحاتمبلغ به ازای هر عدد
قیمت تقربی 200 هزار تومان
11
نوع خدمات تعویض سنسور آب گرم یا شوفاژ جداری
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
12
نوع خدمات تعویض سنسور آب گرم یا شوفاژ مستغرق هر عدد
توضیحاتمبلغ به ازای هر عدد
قیمت تقربی 200 هزار تومان
13
نوع خدمات تعویض سنسور دود و لیمیت سوئیچ
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
14
نوع خدمات تعویض شیر پر کن اتوماتیک با تنظیم فشار
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
15
نوع خدمات تعویض شیر سه راه مکانیکی
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
16
نوع خدمات تعویض شیر کنترل گاز کامل با تنظیم
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
17
نوع خدمات تعویض شیر موتوری و سرویس
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
18
نوع خدمات تعویض شیرپرکن اتوماتیک با تنظیم فشار
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
19
نوع خدمات تعویض شیرکنترل گاز کامل با تنظیم
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
20
نوع خدمات تعویض فلومتر یا فلوسوئیچ
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
21
نوع خدمات تعویض فن پکیج احتراق بسته یا باز
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
22
نوع خدمات تعویض فیوزهای کنترل هر عدد
توضیحاتاجرت به ازای هر عدد
قیمت تقربی 200 هزار تومان
23
نوع خدمات تعویض لاستیک دیافراگم
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
24
نوع خدمات تعویض مبدل ثانویه صفحه ای
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
25
نوع خدمات تعویض مبدل ثانویه معمولی
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان
26
نوع خدمات تعویض مبدل حرارتی
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان
27
نوع خدمات تعویض محدود کننده جریان آب
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
28
نوع خدمات تعویض منبع انبساط و راه اندازی
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان
29
نوع خدمات تعویض نسوز اتاق احتراق و سرویس محفظه احتراق
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
30
نوع خدمات تعویض ولوم های تنظیم دما و کنترل
توضیحات
قیمت تقربی 250 هزار تومان
31
نوع خدمات تغیر فصل تابستان به زمستان یا بالعکس با هواگیری
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
32
نوع خدمات تنظیم برد الکترونیک دستگاه
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
33
نوع خدمات تنظیم شیرکنترل گاز
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
34
نوع خدمات تنظیم فشار و راه اندازی پمپ بدون تعویض قطعات
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
35
نوع خدمات تنظیم فشار و شارژ منبع انبساط
توضیحات
قیمت تقربی 250 هزار تومان
36
نوع خدمات جابجایی دستگاه و نصب در همان محل
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
37
نوع خدمات رفع گیرپاژ پمپ بدون سرویس
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
38
نوع خدمات سرویس سالیانه و راه اندازی با 20 دقیقه تست بدون اسیدشویی
توضیحات
قیمت تقربی 400 هزار تومان
39
نوع خدمات سرویس کامل پکیج
توضیحات ( شامل سرویس تمام موارد )
قیمت تقربی 1000 هزار تومان
40
نوع خدمات نصب پکیج دیواری
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
41
نوع خدمات هزینه کارشناسی
توضیحات
قیمت تقربی 200-300 هزار تومان
42
نوع خدمات اسیدشویی پکیج دیواری دو مبدل
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان

 

اشتراک گذاری این صفحه