با توجه به اینکه اکثر مصرف کنندگان به نصب و راه اندازی پکیج در ساختمان خود روی آورده اند، موضوع نحوه تعمیر پکیج از اهمیت بالایی برخوردار شده است. چرا که این وسیله همانند هر دستگاهی که با آب کار می کند، بعد از مدتی خراب شده و به عیب یابی و تعمیر نیاز پیدا می کند.

ما نیز این نیاز را درک کرده و به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مطلب به بررسی جامع نحوه تعمیر پکیج بپردازیم. در طول این متن از مشکلات رایج در پکیج برای شما سخن خواهیم گفت و نحوه انجام تعمیرات پکیج را آموزش خواهیم داد. همچنین در ادامه در خصوص عیب یابی پکیج ایران رادیاتور و بوتان خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ّ

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

پکیج چیست؟

پکیج یک سیستم گرمایشی بسته و جمع و جور است که در داخل واحد ساختمانی نصب می شود. مهمترین مصارف پکیج در گرم کردن خانه یا واحد تجاری با استفاده از گرمایش از کف، رادیاتور و فن کویل است. همچنین این وسیله می تواند همانند یک آبگرمکن عمل کرده و آب گرم مصرفی ساختمان را نیز مهیا کند.

نحوه عملکرد پکیج به این صورت است که آب سرد ساختمان را به درون مبدل حرارتی خود وارد می کند تا در آن قسمت در معرض حرارت مشعل قرار گرفته و گرم شود. سپس آب گرم شده در مبدل را با کمک پمپ خود به سمت رادیاتورها یا لوله های گرمایش از کف یا فن کویل هدایت می کند تا گرمای محیط ساختمان تامین شود. به دلیل این خاصیت به پکیج یک موتورخانه کوچک خانگی نیز می گویند.

اما وظیفه مهمتر پکیج در تامین آب گرم مصرفی ساختمان است، بنابراین همزمان با باز شدن یکی از شیرآلات بهداشتی ساختمان آب گرم شده در مبدل را از طریق لوله های رابط به شیرآلات بهداشتی هدایت می کند.

با توجه به این اوصاف مشخص می شود که پکیج یک تفاوت اساسی با آبگرمکن دارد، اینکه علاوه بر تولید آب گرم مصرفی می تواند فضای داخلی ساختمان را نیز گرم کند. برای اطلاع بیشتر از ماهیت پکیج و همچنین تفاوت آن با آبگرمکن پیشنهاد می کنیم کلیپ کوتاه زیر را مشاهده کنید.

 

معرفی انواع پکیج

تا این قسمت دانستیم پکیج دستگاهی است که می تواند به صورت همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم گرمایش هر واحد ساختمان را تولید کند. در این بخش می خواهیم شما را با انواع پکیج آشنا کنیم، چون در نظر گرفتن نوع پکیج می تواند در زمان عیب یابی این وسیله به شما کمک کند.

دسته بندی انواع بر اساس معیارهای مختلفی انجام می شود:

  1. انواع پکیج از لحاظ شکل قرارگیری در ساختمان

در اولین تقسیم بندی انواع پکیج را بر اساس شکل قرارگرفتن آن در ساختمان به دو گروه پکیج دیواری و زمینی دسته بندی می کنند:

  • پکیج زمینی

مدل زمینی پکیج معمولاً ابعاد بزرگ تری به نسبت مدل دیواری دارد. به همین دلیل محل نصب پکیج زمینی در داخل زیرزمین یا فضایی خارج از محل سکونت است. علاوه بر این میزان راندمان پکیج زمینی بیش از دیواری است، در نتیجه بیشتر برای ساختمان هایی با مصارف گرمایشی بالا از این مدل پکیج استفاده می شود.

  • پکیج دیواری

همانطور که از نام آن مشخص است، پکیج دیواری بر روی دیوار ساختمان نصب می شود. پکیج دیواری مرسوم ترین مدل در مصارف خانگی است. به این دلیل که به نسبت پکیج زمینی فضای کمتری اشغال می کند و در داخل یک کابین آشپزخانه جای می گیرد.

  1. انواع پکیج از لحاظ سوخت مصرفی

عامل مهم دیگر در تقسیم بندی انواع پکیج نوع سوخت مصرفی آن ها است. بر همین اساس پکیج را در چهار گروه مختلف قرار می دهند:

  • پکیج گازسوز (زمینی و دیواری)
  • پکیج دوگانه سوز (زمینی)
  • پکیج برقی (دیواری و زمینی)
  • پکیج دوگانه سوز و گازوئیل سوز (زمینی)

توجه داشته باشید که پکیج های گازسوز و برقی جزو دستگاه های حرارتی بدون صدا هستند. اما پکیج های دوگانه سوز و گازوئیل سوز اغلب پرصدا هستند، به همین دلیل در داخل انباری یا موتورخانه خارج از واحد مسکونی و ویلاها مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. انواع پکیج از لحاظ تعداد مبدل های حرارتی

مبدل حرارتی همان منبع پکیج است که آب در درون آن گرم می شود. برخی از پکیج دارای دو مبدل حرارتی و برخی دیگر یک مبدل حرارتی هستند. بر همین اساس انواع پکیج را در یکی از گروه های زیر قرار می دهند:

  • پکیج تک مبدل

در پکیج های تک مبدل تامین آب گرم مصرفی و آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایش در داخل همان یک مبدل حرارتی و در تماس مستقیم با شعله انجام می شود. به همین دلیل دسترسی به آب گرم در این وسیله بسیار سریع تر است، اما از طرفی حرارت آب گرم مقداری نوسان داشته و مبدل دستگاه بیشتر در معرض رسوب قرار دارد.

  • پکیج دو مبدل

در پکیج های دو مبدل از یک مبدل اصلی در کنار مبدل ثانویه استفاده شده است، در نتیجه آب مصرفی در درون مبدل ثانویه دستگاه و آب گرم مدار گرمایش در داخل مبدل اصلی تولید می شود.

مبدل ثانویه پکیج در تماس مستقیم شعله قرار ندارد و حرارت مورد نیاز خود را از طریق مجاورت با مبدل اصلی به دست می آورد. به همین دلیل است که دما و دبی آب گرم در پکیج دو مبدله قابل کنترل تر بوده و مبدل حرارتی دیرتر رسوب می گیرد. با این حال قیمت خرید پکیج دو مبدل به نسبت پکیج تک مبدل بالاتر است و ابعاد بزرگ تری دارد.

  1. انواع پکیج از لحاظ مدل محفظه احتراق

در آخرین دسته بندی انواع پکیج را از لحاظ نوع طراحی محفظه احتراق در یکی از گروه های زیر قرار می دهند:

  • پکیج محفظه احتراق باز یا بدون فن

هوای مورد نیاز برای سوخت پکیج های بدون فن از طریق محیط دریافت می شود. به همین دلیل از این وسیله تنها می توان در ساختمان هایی استفاده کرد که دریچه تامین هوا وجود داشته باشد. با کمک دریچه گازهای سمی حاصل از احتراق پکیج از محیط خارج می شود.

  • پکیج محفظه احتراق بسته یا فن دار

گازهای حاصل از احتراق در پکیج محفظه احتراق بسته به صورت اجباری و از طریق فن انجام می شود. این وسیله در محل نصب خود به یک دودکش دوجداره مخصوص جهت تخلیه گازها و تامین اکسیژن برای احتراق نیاز دارد.

  • پکیج چگالشی

در پکیج های چگالشی یک مبدل حرارتی در مسیر خروج دود دستگاه تعبیه می شود تا آب وارد مبدل شده و گرمای دود به آب درون مبدل منتقل گردد. به این ترتیب آب حرارت دیده به سمت مبدل حرارتی اصلی جریان پیدا می کند. در نتیجه میزان بازدهی پکیج چگالشی به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده و در مصرف سوخت آن صرفه جویی می شود.

اگر می خواهید بیشتر با پکیج و کاربردهای این وسیله آشنا شوید، به مطلب پکیج چیست؟ چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟ مراجعه کنید.

 

بررسی 9 مورد از مشکلات رایج پکیج

خرابی پکیج می تواند زمینه ساز سلب آسایش مصرف کننده به خصوص در ماه های سرد سال باشد. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم رایج ترین مشکلات احتمالی در پکیج را به همراه روش عیب یابی و رفع آن برای شما توضیح دهیم:

  1. نشتی آب از پکیج

یکی از شایع ترین خرابی های پکیج به آبریزی یا نشتی از این وسیله مربوط می شود. نشتی پکیج نه تنها می تواند به سازه ساختمان آسیب وارد کند، بلکه معضلات شدیدتری در سیستم برق ساختمان و حتی دیگر قطعات داخلی پکیج ایجاد خواهد کرد.

نشتی از پکیج به یکی از دلایل زیر ایجاد می شود:

  • بالا رفتن بیش از حد فشار در پکیج
  • پوسیده شدن لوله ها یا مبدل پکیج
  • از بین رفتن آب بندی واشرها و اورینگ ها
  • خرابی قطعات داخلی پکیج از جمله پمپ
  • نصب غیر اصولی پکیج
  • شل و نامناسب بودن اتصالات
  • خرابی شیر اطمینان
  • ترک خوردگی یا سوراخ شدن شیر ورودی به پکیج

شناسایی وجود نشتی در پکیج بسیار ساده است، چون شما می تواند با چشم آبریزی از زیر پکیج را مشاهده کنید. البته در مواقعی که نشتی در پکیج به صورت مخفی است و هنوز آنقدر زیاد نشده که با چشم آن را ببینید، می توانید به علائم آن دقت کنید. از جمله علامت های وجود نشتی در پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت دائمی فشار آب پکیج
  • خاموش شدن ناگهانی پکیج
  • سرد بودن رادیاتورها
  • سرد بودن آب گرم مصرفی

برای رفع مشکل نشتی در پکیج بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  • اگر لوله های پکیج قدیمی شده اند، احتمال خوردگی آن ها وجود دارد. در نتیجه باید سیستم لوله کشی پکیج را تعویض کنید.
  • گاهی نشتی از لوله های منتقل کننده آب داخل پکیج است که بعد از سال ها استفاده و به دلیل رسوب زدایی مکرر، تکان های شدید دستگاه، جوش آوردن و بالا رفتن حرارت پکیج دچار سستی در اتصالات، ساییدگی و خوردگی شده اند. در این حالت بهترین پیشنهاد تعویض لوله ها یا تعویض کلی پکیج است.
  • نیم سوز شدن پمپ پکیج عامل مهمی در آبریزی از قسمت زیرین پکیج است که اغلب با علامت کاهش فشار بار پکیج خود را نشان می دهد. تعمیر پمپ پکیج شاید بتواند برای حل این معضل مفید باشد، اما توصیه متخصصین در تعویض پمپ پکیج است.
  • فشار استاندارد پکیج بین 1.5 تا حداکثر 2 بار است. اگر عقربه فشار سنج بالای 3 بار قرار بگیرد، سیستم خودکار ایمنی پکیج فعال شده و با باز کردن شیر فشار شکن یا شیر اطمینان مقداری از آب داخل پکیج را تخلیه را می کند تا فشار افت پیدا کند. در این حالت نیازی به تعمیر پکیج نیست، فقط باید علت بالا رفتن فشار در دستگاه مشخص شود.
  • پکیج را خاموش کرده و پس از سرد شدن آن، شیر پرکن و نزدیک ترین شیر آب گرم به پکیج را باز کنید تا آب دررون دستگاه تخلیه شود. سپس شیر پرکن پکیج را ببنیدید. در این مرحله اگر باز هم پکیج نشتی داشت، مشخص می شود که رسوب گرفته است و باید در اسرع وقت برای رسوب زدایی از پکیج اقدام شود.
  • چنانچه از دریچه نمایش دهنده دمای پکیج آب نشتی می کند، به معنی زیاد بودن حرارت پکیج است که می تواند علاوه بر ایجاد نشتی به دیگر قطعات داخلی پکیج و حتی شیرهای آب دستگاه آسیب وارد کند. بنابراین درجه حرارت پکیج را بر روی دمای پایین تر تنظیم کنید. البته خرابی سنسور دما نیز می تواند باعث بالا رفتن درجه حرارت پکیج شود که با تعویض آن مشکل قابل حل است.
  • اتصالات پکیج به دلیل انبساط مکرر آب در اثر گرم و خنک شدن در معرض سست شدن قرار دارند، به همین دلیل در زمان سرویس دوره ای پکیج تمامی اتصالات بررسی و در صورت لزوم تعویض می شوند.
  • برخی از قطعات پکیج نظیر شیرهای پیسوار و شیر سه راهی بیش از سایر قطعات ممکن است دچار نشتی شوند. اما با آب بندی مجدد آن ها می توان از نشتی پکیج جلوگیری کرد.
  • اگر اتصالات پکیج در زمان نصب سست باشند یا پکیج توسط یک فرد غیرمتخصص نصب شده باشد، این احتمال وجود دارد که لوله ها و اتصالات در گذر زمان و در اثر کمترین فشار دچار نشتی شوند. به همین دلیل اگر پکیج شما به تازگی نصب شده و با این حال آبریزی دارد، حتماً نصب آن غیراصولی بوده و باید توسط متخصص اصلاح شود.
  • دفرمه شدن و ترک برداشتن مبدل پکیج از جمله مشکلات شایع در این قطعه است که خود را با علامت آبریزی از پکیج نشان می دهد. زمانی که مبدل پکیج سوراخ شده باشد، راندمان حرارتی پکیج افت پیدا کرده و فشار آب کم شده و مصرف آب زیاد می شود. با تعویض مبدل پکیج می توان این مشکل را حل کرد.
  • شیر اطمینان یک قطعه حیاتی در سیستم پکیج است که با خارج کردن آب اضافی مدار از بالا رفتن بیش از حد فشار پکیج و بروز فجایعی همچون انفجار پکیج به دلیل بالا بودن فشار جلوگیری می کند. اگر شیر اطمینان بی دلیل آبریزی می کند، احتمالاً ترک خورده یا سوراخ شده است و باید تعویض شود.

اگر می خواهید با وجود توضیحات داده شده باز هم بدانید که بهترین اقدام در زمان نشتی پکیج تا رسیدن متخصص چیست، پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید.

  1. گرم نشدن آب مصرفی

مشکل شایع بعدی در انواع پکیج این است که با وجود روشن بودن پکیج، آب گرم مصرفی حرارت مطلوبی نداشته و گاهی مواقع سرد و گرم می شود. برای رفع مشکل گرم نشدن آب مصرفی لازم است تا ابتدا با دلایل بروز این مشکل آشنا شوید:

  • افت فشار گاز در پکیج
  • کمبود فشار آب در ساختمان
  • رسوب گرفتن مبدل اصلی و مبدل ثانویه پکیج
  • وجود هوا در لوله ها و پکیج
  • زیاد بودن شعله کوتاه پکیج
  • خرابی یون تشخیص شعله
  • کمبود اکسیژن جهت احتراق پکیج
  • خرابی سنسور NTC آب مصرفی
  • وجود مشکل در سیستم تخلیه دود پکیج از جمله خرابی ونتوری، فن، پرشر هوا، کثیفی پروانه فن و بسته بودن مسیر دودکش

مهمترین نشانه در سرد شدن آب مصرفی پکیج این است که شعله پکیج خاموش می شود. توجه داشته باشید حتی خاموش شدن لحظه ای شعله پکیج می تواند سرد شدن آب پکیج را به همراه داشته باشد. پس در اولین قدم از بررسی علت سرد بودن آب گرم مصرفی از پکیج باید چک کنید که آیا شعله روشن است یا خیر؟

معمولاً روشن بودن شعله پکیج از روی پانل دستگاه کاملاً مشخص است، به عنوان مثال روشن بودن چراغ نارنجی در پکیج ایران رادیاتور به معنی روشن بودن شعله است. پس اگر این چراغ لحظه ای هر چند کوتاه خاموش شود، می تواند سردی آب پکیج را به همراه داشته باشد.

برای رفع مشکل سرد و گرم شدن یا سرد بودن آب مصرفی در پکیج بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  • اگر مدت زمان طولانی از سرویس پکیج می گذرد، احتمالاً مبدل آن رسوب گرفته است و نیاز به اسیدشویی دارد. جالب است بدانید رسوب داشتن مبدل ثانویه در پکیج باعث بالا رفتن دما و در نتیجه خاموشی شعله پکیج می شود.
  • چنانچه دمای آب گرم مصرفی دائم نوسان می کند، علت اصلی در نوسان فشار آب ساختمان است. در این حالت اگر ساختمان به پمپ آب مجهز است، احتمالاً کلید اتوماتیک پمپ آب ساختمان به درستی تنظیم نشده و در حالت بعدی منبع انبساط پمپ به اندازه کافی باد ندارد. برای حل این معضل باید از تعمیرکار پمپ آب ساختمان کمک بگیرید.
  • خرابی سنسور یا ntc آب مصرفی خود دلیل دیگری در سرد و گرم شدن آب ساختمان است. اگر سنسور خراب شود یا دقت اولیه خود را از دست بدهد، دمای حقیقی را به برد نشان نمی دهد و در نتیجه شعله به اشتباه تنظیم شده و چند لحظه ای آب سرد می شود. تنها راه حل این مشکل تست و در صورت نیاز تعویض سنسور آب مصرفی است.
  • گاهی مشاهده شده که با باز کردن شیر آب گرم در ساختمان پکیج به خوبی روشن شده و دمای آب مطلوب است، اما به محض باز کردن شیر آب سرد و مخلوط کردن آب دما پایین آمده و آب کاملاً سرد می شود. علت این مشکل خرابی فلوسوئیچ یا فلومتر است که باید تعویض شود.
  • اگر پرشر هوای پکیج خراب باشد، برای چند لحظه شعله خاموش می شود. همین خاموشی لحظه ای شعله کافی است تا دمای آب گرم کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی تعویض پرشر هوا توصیه می شود.
  • پکیج دو نوع شعله دارد که به نام های شعله کوتاه و شعله بلند شناخته می شود. اگر شعله کوتاه پکیج بیش از حد زیاد باشد، باعث سرد شدن آب مصرفی می شود. برای حل این مشکل باید شعله بلند و کوتاه پکیج با کمک دستگاه فشار سنج تنظیم شود.
  • در صورت رسوب داشتن شیر سه راهی و فنر سوپاپ باز هم با مشکل سرد و گرم شدن آب مصرفی روبرو هستیم. برای حل این مشکل باید فنر سوپاپ باز شده و توسط اسید دسیکلر رسوب زدایی شود. همچنین تمامی اورینگ های شیر سه راهی نیاز به رسوب زدایی دارند. در نهایت این قطعات باید روغن کاری شده و در محل خود بسته شوند.
  • چنانچه علت سرد و گرم شدن آب مصرفی پکیج در عدم تنظیم بودن شیر کنترل گاز پکیج است، باید پیچ چهارسوی شیر کنترل گاز با کمک یک پیچ گوشتی چهار سو گرفته شده و پیچ برنجی زیر شیر کنترل گاز را با استفاده از یک آچار تخت شماره 10 به اندازه نیم دور یا بیشتر و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانیم تا فشار گاز و ارتفاع شعله کم شود.
  • کاهش خرابی پرشر فن باعث سرد شدن آب گرم مصرفی پکیج می شود. در این صورت باید برای رفع این مشکل ابتدا پرشر را دو شیلنگ کرده و اگر مشکل حل نشد، پرشر فن را کامل تعویض کنید.
  • در پکیج های دو مبدل خرابی یا ضعیفی پمپ نیز عامل مهمی در سرد و گرم شدن آب مصرفی است. در این حالت پمپ نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

راهنمای_جامع_آموزش_تعمیر_پکیج-_1.jpg

  1. آب مصرفی گرم، اما رادیاتورها سرد هستند.

حالت های خرابی پکیج بسیار متنوع هستند، در یکی از این موارد مشاهده شده که با وجود گرم بودن آب مصرفی تمام رادیاتورها یا تعدادی از آن ها گرما ندارند. دلایل زیر می توانند باعث سرد بودن رادیاتورها شوند:

  • هوا داشتن مدار گرمایش
  • بسته بودن شیرهای رادیاتور در زیر پکیج
  • بسته بودن شیرهای رادیاتور بر روی شوفاژها
  • جرم گرفتن مدار گرمایش
  • خرابی سنسور یا NTC گرمایش
  • معیوب بودن شیر برقی پکیج
  • تنظیم نبودن فشار گاز
  • ضعیف بودن پمپ پکیج
  • غیر استاندارد بودن لوله کشی شوفاژ
  • کم بودن ظرفیت حرارتی پکیج به نسبت متراژ ساختمان
  • خرابی فنر بای پس
  • رسوب داشتن مبدل حرارتی

در اولین قدم از بررسی علت سرد بودن رادیاتورها مطمئن شوید که پکیج را در حالت زمستانه تنظیم کرده اید. وقتی دسته یا ولوم نشان دهنده حالت پکیج بر روی علامت شوفاژ یا دانه برف باشد، به معنی تنظیم بودن پکیج در حالت زمستانه است. اگر با این وجود باز هم رادیاتورها گرما نداشتند، بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  • هوای درون رادیاتورها را تخلیه کنید، چون وجود هوا در رادیاتور باعث سردی موضعی در بدنه شوفاژ می شود. به عنوان مثال قسمت پایینی رادیاتور سرد اما قسمت بالایی آن گرم است. برای هواگیری رادیاتورها باید ابتدا پکیج را خاموش کرده و بعد از سرد شدن آن رادیاتورها را به ترتیب و با کمک شیر هواگیری از هوا تخلیه کنید.
  • اگر بعد از انجام هواگیری باز هم رادیاتورها سرد بودند، باید مشکل را در مسدود بودن مسیر آب در رادیاتورها، تنظیم نبودن دمای پکیج، کمبود فشار آب ساختمان و عدم هواگیری کامل رادیاتورها جستجو کنید.
  • چنانچه تمام رادیاتورها سرد هستند، مشکل را باید در خرابی پکیج ریشه یابی کنید. به عنوان مثال ممکن است شیرهای رفت و برگشت رادیاتور تعبیه شده در زیر پکیج را باز نگذاشته باشید.
  • نیم سوز یا ضعیف شدن پمپ پکیج خود عامل مهمی در سرد بودن رادیاتورها است. چون دیگر نمی تواند آب گرم را به سمت رادیاتورها پمپاژ کند. در چنین شرایطی تعویض پمپ پکیج اقدام مناسبی است.
  • بر روی هر رادیاتور یک شیر رفت و یک شیر برگشت وجود دارد که در زمان تنظیم پکیج بر روی حالت زمستانه باید هر دو شیر رفت و برگشت رادیاتورها باز باشند. پس شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را چک کرده و در صورت بسته بودن آن ها را باز کنید.
  • چنانچه هر شی کوچک، حتی شن و ماسه ریز در مسیر لوله های رادیاتورها قرار بگیرد، مانع از چرخش آب شده و در نتیجه نیمی یا تمام بدنه شوفاژها سرد می شوند. برای حل این مشکل باید آب داخل رادیاتورها را تخلیه کنید تا با این اقدامات جرم و رسوبات انباشته شده در مسیر شوفاژها تمیز شوند.
  • سنسور مدار گرمایش در سیستم پکیج تشخیص می دهد که رادیاتورها سرد شده اند و نیاز به گرما دارند. اگر دقت NTC مدار گرمایش کم یا خراب شده باشد، نمی تواند پیغام گرمایش رادیاتورها را به برد اعلام کند. برای حل این معضل باید سنسور ابتدا تست شده و سپس تعویض شود.
  • تنظیم نبودن فشار گاز نه تنها باعث نوسان در حرارت آب گرم مصرفی می شود، بلکه سرد بودن رادیاتورها را نیز به دنبال دارد. چون در این حالت به دلیل کم بودن فشار گاز ورودی به پکیج، ارتفاع شعله نیز پایین است و در نتیجه آب گرمای کافی نداشته و رادیاتورها سرد می شوند. تنها راه حل این مشکل تنظیم مجدد فشار گاز و تنظیم شعله پکیج است.
  • مهمترین عامل در گرمای محدود یا سرد بودن رادیاتورها این است که از پکیج با ظرفیت حرارتی پایین تر از نیاز ساختمان استفاده می شود. در این حالت چون توان پکیج کمتر از متراژ ساختمان است، رادیاتورها سرد هستند یا گرمای مطلوب ندارند. تنها گزینه موجود برای حل این مشکل خرید پکیج جدید در ظرفیت حرارتی بالاتر است.
  • استفاده از تعداد زیادی زانویی در مسیر لوله کشی شوفاژ خود عامل مهمی در سرد بودن رادیاتورها است. همچنین طولانی کردن مسیر لوله کشی نیز می تواند در ایجاد این معضل نقش داشته باشد. در این صورت می توان با کمک یک متخصص سیستم لوله کشی شوفاژ را بازسازی نمود و این بار از تعداد کمتری زانویی در مسیر کوتاه تر استفاده کرد.

از شما دعوت می کنیم جهت اطلاع از دیگر دلایل سرد بودن رادیاتورها و آشنایی با نحوه عیب یابی و حل این مشکل مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

  1. افت دائمی فشار در پکیج

یکی دیگر از مشکلات شایع در انواع پکیج این است که فشار دستگاه به صورت مکرر پایین می آید. به حدی که هر چند روز یک بار باید فشار پکیج را از طریق شیر پرکن آن تنظیم کنید. در حالی که فشار نرمال پکیج باید بین 1.5 تا 2 بار باشد.

کم بودن فشار بار پکیج باعث سرد شدن رادیاتورها و کمبود آب گرم در ساختمان می شود. البته شما می توانید از طریق مشاهده عقربه فشار سنج بر روی پنل پکیج متوجه پایین آمدن فشار دستگاه شوید. دلایل زیر نقش مهمی در کاهش دائمی فشار پکیج دارند:

  • نشتی در پکیج و رادیاتورها
  • هواگیری رادیاتورها
  • کمبود فشار آب ساختمان
  • مسدود بودن مسیر آب سرد ورودی به پکیج
  • خرابی فلوسوئیچ
  • خرابی شیر پرکن پکیج

اگر فشار پکیج بیش از حد پایین باشد، شعله پکیج را خاموش می کند. بنابراین این معضل باید هر چه زودتر شناسایی و رفع شود. برای عیب یابی و تعمیر کاهش دائمی فشار در پکیج اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پیش از هر کاری مقدار فشار آب ساختمان را چک کنید. چون در اکثر مواقع فشار آب ساختمان پایین است و در نتیجه باعث آبگیری اندک پکیج و افت فشار در این وسیله می شود. در صورت نیاز به نصب پمپ آب و منبع اقدام کنید تا فشار آب کل ساختمان و در نهایت فشار آب ورودی به پکیج افزایش پیدا کند.
  • تمام بدنه پکیج و لوله های مرتبط با آن را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ نوع نشتی در پکیج وجود ندارد. حتی مقدار اندکی نشتی در پکیج می تواند باعث افت فشار بار دستگاه شود. در صورت پیدا کردن نشتی باید هر چه سریع تر برای اصلاح آن اقدام کنید.
  • اگر برای تنظیم فشار پکیج شیر پرکن را باز کرده اید، دوباره شیر پرکن را چک کنید تا از بسته بودن آن اطمینان حاصل کنید. حتی هرز شدن شیر پرکن باعث می شود به طور کامل بسته نشده و آب همچنان از مدار خارج شود. چنانچه اتصالات شیر پرکن خراب بوده و باعث نشتی آن شدند، بهترین کار تعویض شیر پرکن است.
  • نشتی آب فقط از لوله ها یا شیرآلات متصل به پکیج رخ نمی دهد، حتی سوراخ شدن جزئی مبدل پکیج عامل مهمی در کاهش بار پکیج است. پس اگر مبدل به دلیل اسیدشویی یا حرارت بالای پکیج سوراخ شده یا ترک برداشته است، باید تعمیر یا تعویض شود.
  • لوله آب سرد ورودی به پکیج را باز کنید و آن را در داخل محلول دیسکلر قرار دهید تا از کل جرم و رسوبات پاکسازی شود. البته برای پیشگیری از بروز دوباره این اتفاق پیشنهاد می کنیم در قسمت آب ورودی به پکیج فیلتر رسوب گیر نصب کنید.
  • تنظیم نبودن باد منبع انبساط خود به تنهایی می تواند فشار بار پکیج را کم کند. گاهی نه تنها فشار باد تنظیم نیست، بلکه منبع انبساط سوراخ هم می باشد. در چنین شرایطی فقط با شارژ باد منبع مشکل قابل حل نیست و باید منبع انبساط پکیج را تعویض کنید. برای آشنایی با نحوه تنظیم فشار باد منبع انبساط پکیج مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

  1. جوش آوردن پکیج

پکیج زمانی جوش می آورد که آب داخل دستگاه به سرعت و تا حد زیادی گرم شود. در این حالت بخار آب جوش داخل مبدل پکیج به حالت انفجار درآمده و با سر و صدای خاصی از محل شیر فشار شکن پکیج خارج می شود تا اینکه در نهایت پکیج خاموش می گردد.

از جمله دلایل جوش آوردن پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی پمپ سیرکولاسیون
  • بسته بودن شیرهای رفت و برگشت
  • سوختن شیر موتوری
  • کثیف بودن توری صافی برگشت
  • جرم گرفتن مبدل اصلی و مبدل ثانویه
  • خراب بودن بای پس
  • هوا داشتن پکیج و رادیاتورها
  • بسته بودن شیرهای بالا و پایین رادیاتورها
  • معیوب بودن برد الکترونیکی پکیج

جوش آوردن پکیج چه در حالت تابستانه و چه زمستانه در این وسیله مشاهده می شود. اما در پکیج های تک مبدل جوش آوردن پکیج آن هم در حالت زمستانه یا گرمایش بیشتر است، چرا که در این حالت پمپ پکیج مشغول به کار بوده و جام کردن آن باعث جوش آوردن پکیج می شود.

برای عیب یابی و رفع مشکل جوش آوردن پکیج باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • مسیر جریان آب در مدار پکیج را بررسی کنید. چرا که اگر مسیر توسط جرم و رسوبات مسدود شده باشد، آب دیگر قادر به گردش نیست و به علت بجا ماندن در یک نقطه جوش می آورد. در این حالت خرابی پمپ پکیج خود عامل مهم دیگری در عدم جریان آب در مدار می شود. منظور از مسیر جریان آب در مدار همان لوله های متصل به پکیج، مبدل و لوله های باریک آن هستند که باید رسوب زدایی شوند.
  • شیرهای رفت و برگشت پکیج در حالت زمستانه باید کاملاً باز باشند، علاوه بر این شیرهای رفت و برگشت یا بالا و پایین بر روی بدنه رادیاتورها نباید بسته باشند، در غیر این صورت باعث جوش آوردن پکیج می شوند.
  • در زمان انجام سرویس دوره ای پکیج باید هواگیری پکیج انجام شود. در غیر این صورت حباب های هوا مانع از جریان پیدا کردن آب در مدار شده و در نتیجه سبب جوش آوردن پکیج می شوند.
  • تصور کنید تمام یا حتی بخشی از مبدل و لوله های پکیج توسط جرم و رسوبات پوشیده شده اند. در این حالت آب نمی تواند به درستی در مدار گردش کند، چون جرم و رسوبات مانع گردش آب می شوند. به همین دلیل توصیه می شود بسته به میزان سختی آب منطقه هر چند وقت یکبار مبدل و لوله های پکیج رسوب زدایی شوند.
  • وظیفه پمپ سیرکولاتور پکیج این است که آب را در مدار دستگاه به گردش دربیاورد. بنابراین خراب یا سوختن پمپ پکیج باعث عدم جریان آب در مدار و در نهایت جوش آوردن پکیج می شود. در زمان خرابی پمپ پکیج باید از تعمیرکار برای تعمیر یا تعویض پمپ کمک گرفته شود.
  • میزان دما و فشار پکیج باید متناسب با فصل و مقدار گرما و سرمای هوا تنظیم شود. اگر پکیج را بر روی فشار بیش از حد و دمای بسیار بالا تنظیم کنید، احتمال جوش آوردن آن وجود دارد.

راهنمای_جامع_آموزش_تعمیر_پکیج-_2.jpg

  1. خاموش شدن ناگهانی و بی دلیل پکیج

خاموش شدن پکیج آن هم بدون هیچ دلیل مشخصی از جمله مشکلات رایج در این وسیله است که در این بخش قصد داریم دلایل آن را بررسی کرده و راه حل رفع آن را توضیح دهیم.

وقتی پکیج دائم خاموش می شود، به این معنی است که شما به آب گرم همیشگی دسترسی ندارید و اگر در فصول سرد سال باشید از نعمت گرم بودن خانه محروم می مانید. از جمله مهمترین دلایل خاموش شدن ناگهانی پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود فشار آب
  • کاهش فشار گاز در پکیج
  • وجود مشکل در تخلیه دود حاصل از احتراق
  • خراب بودن الکترود یون تشخیص شعله
  • معیوب بودن ترموستات پکیج
  • گرفتگی مدار گرمایش
  • وجود هوا در مدار گرمایش
  • خرابی پمپ پکیج
  • خرابی پیلوت
  • جوش آوردن پکیج

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

تعمیر خاموش شدن پکیج گاهی با یک اقدام ساده و بدون هیچ تخصص اصی قابل انجام است و گاهی به حضور یک متخصص برای تعمیر یا تعویض قطعاتی از پکیج نیاز داریم:

  • شایع ترین دلیل خاموش شدن پکیج در کمبود آب مدار است. بنابراین ابتدا مقدار فشار آب داخل پکیج را از طریق مانومتر آن چک کنید. اگر فشار پکیج به زیر 1 بار رسیده بود، شیر پرکن تعبیه شده در زیر پکیج را باز کنید تا با آبگیری مجدد دستگاه فشار بالا رفته و مشکل خاموش شدن مشعل پکیج حل شود.
  • چنانچه نشتی در مدار، لوله ها، مبدل یا پمپ پکیج وجود داشته باشد، به مرور از فشار آب کاسته می شود. در چنین شرایطی باید نشتی را رفع کنید تا معضل خاموش شدن پکیج رفع گردد.
  • اگر فشار گاز ورودی به پکیج کمتر از حد مورد نیاز خود باشد، پکیج خود به خود خاموش می شود، چون گاز کافی برای احتراق دریافت نمی کند. در این حالت باید مقدار فشار گاز پکیج از طریق پیچ شیر گاز دستگاه تنظیم شود.
  • عدم نصب دودکش استاندارد، سوختن فن پکیج، مسدود شدن مسیر دودکش و عدم رعایت ارتفاع مناسب دودکش باعث عدم خروج دود از دودکش پکیج می شود. همانطور که می دانید پکیج به یک سیستم ایمنی خودکار مجهز است که اگر دود به خوبی تخلیه نشد، به صورت اتوماتیک شعله را خاموش کند. برای حل این مشکل باید کل سیستم تخلیه دود شامل دودکش و فن مورد بررسی و سرویس قرار بگیرند.
  • تشخیص وجود شعله در پکیج به عهده الکترود یون است. اگر این قطعه در اثر جرم نتواند به خوبی حضور شعله را تشخیص دهد یا به دلیل فاصله زیاد از مشعل قادر به تشخیص شعله نباشد، پکیج خاموش خواهد شد. معمولاً خرابی الکترود یون تشخیص شعله را می توان با سمباده زدن نوک الکترود یا تنظیم کردن فاصله آن تعمیر کرد. در غیر این صورت الکترود نیاز به تعویض دارد.
  • وجود هر مانعی در مسیر جریان آب باعث خاموش شدن پکیج می شود. حتی اگر این مانع در مسیر مدار گرمایش باشد، باز هم آب نمی تواند به درستی گردش کند. به همین دلیل باید با انجام رسوب زدایی پکیج گرفتگی های احتمالی در مسیر گرمایش را رفع کنید.
  • هوا داشتن سیستم گرمایش از جمله پکیج و رادیاتور نقش موثری در خاموش شدن پکیج دارد. لذا توصیه می شود هر چند ماه یک بار و به خصوص قبل از آغاز سرما کل مدار پکیج و رادیاتورها را هواگیری کرده و بعد از آن فشار پکیج را دوباره تنظیم کنید.
  • در داخل پیلوت پکیج یک عدد ترموکوپل وجود دارد که مسئول اشتعال پکیج است. اگر ترموکوبل به دلیل گذر زمان شکسته شود نمی تواند شعله را در پکیج ایجاد کند. در این حالت تنها راه حل تعویض ترموکوبل است که البته نیاز به سیم کشی مجدد دارد.
  • در بخش قبلی بررسی کردیم که اگر پکیج به هر دلیلی جوش بیاورد، باعث خاموش شدن مشعل دستگاه می شود. بنابراین باید تمام دلایل جوش آوردن پکیج را در زمان عیب یابی علت خاموش شدن پکیج بررسی کنید.

شما می توانید با مشاهده کلیپ زیر با دیگر دلایل خاموش شدن پکیج و روش عیب یابی این مشکل بیشتر آشنا شوید.

  1. روشن نشدن پکیج

مشکل روشن نشدن پکیج اغلب بعد از خاموشی ناگهانی پکیج ایجاد می شود. در این حالت احتمالاً پکیج با نمایش کد خطا خاموش می شود و شمعک دستگاه دیگر قادر به روشن شدن نیست. از جمله دلایل تاثیرگذار در روشن نشدن پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطعی جریان گاز
  • قطعی برق
  • کمبود فشار آب
  • هوا داشتن پکیج و لوله های مدار
  • وجود رسوبات در مدار گرمایشی
  • خرابی پمپ پکیج
  • ایراد در دودکش پکیج
  • خرابی الکترود تشخیص شعله
  • معیوب بودن شمعک
  • خرابی برد پکیج

قبل از اینکه از متخصص تعمیرکار پکیج درخواست کنید تا علت روشن نشدن پکیج شما را بررسی و رفع کند، از وصل بودن برق و همچنین گاز ورودی به پکیج مطمئن شوید. چون اگر برق و گاز پکیج قطع باشد، تشکیل شعله امکان پذیر نیست. برای این منظور فیوز برق ساختمان را بررسی کرده و دسته گاز مربوط به پکیج را در حالت باز قرار دهید.

حتی توصیه می شود پریز برق پکیج و دوشاخه آن را چک کنید، زیرا در اکثر مواقع برق ساختمان وصل است، اما به دلیل خرابی و اتصالی پریز برق پکیج و دوشاخه آن برق به دستگاه وارد نمی شود. چنانچه با وجود جریان برق و گاز ورودی به پکیج باز هم دستگاه روشن نشد، طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  • اگر حداقل آب داخل پکیج زیر 0.5 بار فشار داشته باشد، پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود. برای بررسی این مورد کافیست به عقربه فشار سنج پکیج نگاهی بیاندازید. اگر عقربه زیر 1 بار را نشان می داد، شیر پرکن زیر پکیج را باز کنید تا عقربه بین 1.5 تا 2 بار قرار بگیرد. سپس بلافاصله شیر پرکن را ببندید.
  • با هواگیری رادیاتورها و پکیج می توانید هوای محبوس شده در مدار را تخلیه کنید. توجه داشته باشید که بعد از هواگیری قطعاً فشار پکیج افت پیدا می کند، بنابراین باید مجدداً شیر پرکن را باز کنید تا فشار در پکیج به حد نرمال برسد.
  • مسدود شدن لوله ها و رادیاتورها به دلیل رسوبات یک مشکل شایع در پکیج و رادیاتور است که مدت ها بدون سرویس رها شده اند. همین رسوبات می توانند باعث تغییر فشار در مدار و در نتیجه روشن نشدن پکیج شوند. برای رفع این مشکل باید اولاً مدار پکیج و رادیاتور را شستشو دهید و دوماً یک دستگاه سختی گیر در ورودی آب پکیج نصب کنید. اما اگر لوله ها بیش از حد قدیمی شده اند، بازسازی لوله کشی پکیج و رادیاتور اقدام مناسب تری است.
  • پمپاژ آب درون سیستم گرمایشی پکیج به عهده پمپ آب دستگاه است که اگر دچار اختلال شده و به خوبی آب را در داخل مدار بگردش درنیاورد، با روشن نشدن پکیج مواجه خواهیم شد. معمولاً پمپ پکیج بعد از مدتی استفاده نیم سوز یا ضعیف می شود و نیاز به تعویض دارد.
  • در زمان بررسی دودکش پکیج از نصب صحیح دودکش مطمئن شده و همچنین با پرتاب یک سنگ کوچک به داخل آن از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنید. چون اگر دودکش به هر دلیلی مسدود شده باشد، سنسورهای پکیج تجمع دود را تشخیص داده و در نتیجه تا زمان رفع این مشکل از روشن شدن پکیج ممانعت می کنند.
  • اگر الکترود یون تشخیص شعله کثیف باشد یا فاصله آن تا جرقه زن تنظیم نباشد، دستگاه قادر به روشن شدن نیست. البته تعمیرکار پکیج می تواند با تمیز کردن الکترود و تنظیم فاصله آن مشکل را رفع کند.
  • سالم بودن شمعک پکیج نقش بسیار موثری در روشن شدن این وسیله دارد. برای تست سالم یا معیوب بودن شمعک پکیج کافیست برای روشن کردن آن به صورت دستی، یعنی با کمک فندک یا کبریت تلاش کنید. اگر با این اقدام شمعک روشن شد، پس ایراد از سیستم جرقه زنی و گاز رسانی به پکیج است، اما چنانچه شمعک به صورت دستی هم روشن نشد، احتمالاً به دلیل تجمع گرد و خاک و آلودگی قطع شده و نیاز به تعمیر دارد.
  • در آخرین مرحله از عیب یابی علت روشن نشدن پکیج به سراغ برد الکترونیکی دستگاه می رویم. اگر هیچ کدام از دلایل گفته باعث روشن نشدن پکیج نبودند ایراد از برد است که باید توسط متخصص از دستگاه باز شده و مورد تعمیر قرار بگیرد. در انتهای همین مطلب در خصوص روش تعمیر برد پکیج توضیح خواهیم داد.

با وجود توضیحات داده شده در قسمت فوق از شما دعوت می کنیم کلیپ زیر را نیز تماشا کنید تا از علت روشن نشدن پکیج در زمان باز کردن شیر آب گرم ساختمان مطلع شوید.

  1. انفجاری روشن شدن پکیج

یکی دیگر از مشکلات شایع در پکیج این است که دستگاه به حالت انفجاری روشن می شود، به حدی که مصرف کننده نگران منفجر شده پکیج است. در چنین حالتی احتمال منفجر شدن پکیج تنها در صورتی وجود دارد که دستگاه به صورت غیر اصولی نصب شده باشد، در غیر این صورت تنها صدای انفجاری شدن پکیج را می شنوید. البته این خود یک معضل و نشانه ای از وجود مشکل در سیستم پکیج است که باید بررسی شود.

از جمله دلایل انفجاری روشن شدن پکیج عبارتند از:

  • تنظیم نبودن فاصله الکترود جرقه زن تا مشعل
  • تنظیم نبودن فشار گاز
  • خرابی دودکش
  • عدم وجود اکسیژن کافی
  • ضعیف شدن جرقه زن

در بین تمام دلایلی که نام بردیم، تنظیم نبودن فاصله الکترود جرقه زن تا مشعل اصلی ترین علت انفجاری روشن شدن پکیج است، در ادامه روش تعمیر هر کدام از این دلایل را برای شما توضیح می دهیم:

  • درب قاب پکیج را باز کرده و با استفاده از یک سمباده کاغذی کوچک نوک الکترود جرقه زن را تمیز کنید. چرا که در اکثر موارد جرم های انباشته شده در نوک الکترود اجازه احتراق به موقع را به آن نمی دهند و باعث انفجاری روشن شدن پکیج می شوند.
  • فاصله بین الکترود تا سر مشعل باید بین 3 تا 5 میلی متر باشد. کم یا زیاد بودن این فاصله باعث دیرتر تشکیل شدن شعله و در نتیجه انفجاری روشن شدن پکیج می شود.
  • از یک متخصص بخواهید فشار گاز ورودی به پکیج را تنظیم کند، چون اگر فشار گاز پکیج کمتر از حد معمول باشد، پکیج به صورت انفجاری روشن می شود.
  • در زمان خرابی دودکش پکیج مقداری گاز در داخل محفظه احتراق جمع می شود که به محض جرقه زن دستگاه حالت انفجاری پیدا می کند. بنابراین لازم است دودکش بررسی شده و در صورت مسدود بودن مورد تعمیر قرار بگیرد.
  • در قیمت فوقانی پکیج معمولاً دو عدد درپوش تعبیه شده است تا هوا یا اکسیژن کافی برای احتراق پکیج را تامین شود. به همین دلیل لازم است تا از باز بودن این دو دریچه مطمئن شوید، در غیر این صورت پکیج اکسیژن کافی نداشته و به شکل انفجاری روشن می شود.
  • ضعیف شدن جرقه زن در اثر ضعیف بودن برق شهری، خرابی ترانس جرقه زن، نشتی برق و اکسید شدن الکترود جرقه زن ایجاد می شود. هر کدام از این دلایل کافی هستند تا جرقه زن ضعیف شده و در نتیجه نتواند به موقع و در ابتدای ورود گاز روشن شود. به این ترتیب گاز در ناحیه جرقه زن جمع شده و در نهایت با حالت انفجار روشن می شود.

با مشاهده کلیپ زیر می توانید از دیگر دلایل انفجاری روشن شدن پکیج مطلع شده و روش عیب یابی و رفع این مشکل را یاد بگیرید.

  1. خروج صداهای غیرمعمول از پکیج

وقتی صدای پکیج از حالت معمول خود خارج می شود، نه تنها آسایش ساکنین را می گیرد، بلکه قطعاً وجود ایرادی در دستگاه را به مصرف کنند گوشزد می کند. به همین دلیل نباید از صدای پکیج غافل شد.

چرا پکیج صدا می دهد؟ جواب این سوال را در دلایل زیر جستجو کنید:

  • نصب پکیج در محل نامناسب
  • هوا داشتن مدار گرمایشی و پکیج
  • سرد بودن بیش از حد آب ورودی به پکیج
  • خرابی سوپاپ پکیج
  • معیوب بودن فن پکیج
  • خرابی پمپ پکیج
  • رسوب داشتن مبدل
  • ایراد در لوله کشی پکیج

یکی از مزایای پکیج که باعث شده عده ای استفاده از آن را به نصب و راه اندازی موتورخانه ترجیح دهند این است که پکیج صدای کمتری تولید می کند. بنابراین صدا دادن غیرمعمول در پکیج نشانه ای از وجود ایراد اساسی در این وسیله است.

پکیج صداهای غیرمعمول مختلفی از خود خارج می کند که از آن جمله می توان به صدای تق تق، زوزه کشیدن، سوت کشیدن، جیر جیر، چکش یا ضربه، بنگ بنگ و غیره اشاره کرد. هر کدام از این صداها علت مخصوص به خود را دارند که باید در اسرع وقت بررسی و رفع شوند:

  • اگر محل نصب پکیج تراز نباشد، باعث صدا دادن غیرمعمول این وسیله می شود. بنابراین در اولین قدم از تراز بودن پکیج در محل نصب خود مطمئن شوید. همچنین نباید پکیج در نزدیکی اتاق خواب و استراحت نصب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می کنیم به مقاله محل نصب پکیج در ساختمان مراجعه کنید.
  • بهتر است هر چند وقت یکبار کل مدار گرمایش و رادیاتورها را هواگیری کنید. چون وجود هوا در لوله های مدار باعث تولید صدای تق تق در پکیج می شود.
  • فن پکیج در معرض آسیب های مختلف قرار دارد، مخصوصاً تجمع جرم و گرد و غبار بر روی فن مانع از کارکرد صحیح این قطعه شده و صدای زوزه کشیدن از فن خارج می شود. پس لازم است در زمان سرویس پکیج دیواری فن نیز مورد بازدید و سرویس قرار بگیرد.
  • اگر از پکیج صدای تق تق یا کوبش می شنوید، احتمالاً ریشه صدا از پمپ پکیج است که خراب شده و نیاز به تعویض داد.
  • رسوب گرفتن مبدل های پکیج باعث خروج صدای زوزه کشیدن از پکیج می شود. در این حالت باید مبدل های پکیج اسیدشویی شوند.

کلیپ زیر را تماشا کنید تا از زبان یک متخصص با دلایل سر و صدای پکیج و اقدام مناسب برای رفع آن آشنا شوید.

 

تعمیرات پکیج شامل چه مواردی است؟

در جواب این سوال باید گفت موارد سرویس پکیج با موارد تعمیر پکیج متفاوت هستند. سرویس پکیج را زمانی انجام می دهیم که بخواهیم از بروز مشکلات جدی در دستگاه پیشگیری کنیم. اما تعمیر پکیج در زمان خرابی هر کدام از قطعات این دستگاه لازم است.

به طور کلی هر مشکلی که روند طبیعی کار پکیج را مختل کند، نیاز به تعمیر دارد. این مشکل می تواند توسط هر کدام از قطعات داخلی پکیج از جمله فن، منبع انبساط، جرقه زن، دودکش، مبدل اصلی، مبدل ثانویه، برد الکترونیکی، پمپ پکیج، سنسور ان تی سی گرمایش و آب مصرفی، حسگر شعله، فلوسوئیچ، شیر برقی، پرشر هوا، پرشر دود و حتی رادیاتورهای متصل به پکیج ایجاد شود.

بنابراین تعمیر پکیج شامل تمامی موارد زیر می شود:

  • تعویض و تعمیر پمپ پکیج
  • هواگیری پکیج و رادیاتورها
  • تعویض سنسور NTC گرمایش و آب مصرفی
  • تعمیر و تعویض مبدل پکیج
  • تعویض الکترود جرقه زن
  • اصلاح و تعمیر دودکش پکیج
  • سرویس فن پکیج
  • شارژ باد منبع انبساط پکیج
  • اصلاح سیستم لوله کشی پکیج و رادیاتورها
  • رفع نشتی از پکیج و لوله ها
  • تعمیر برد پکیج
  • تعویض برنر یا مشعل
  • تعویض پرشر سوئیچ آب
  • تعویض پرشر سوئیچ هوا
  • تعویض ترموستات پکیج
  • تعویض سنسور دود
  • تعویض شیر پرکن
  • تعویض شیر سه راهی
  • تعویض و تنظیم شیر گاز پکیج
  • سرویس محفظه احتراق
  • تعویض ولوم های تنظیم دما
  • و...

راهنمای_جامع_آموزش_تعمیر_پکیج-_3.jpg

شرایط تعمیر پکیج دیواری

در زمان خرابی پکیج و نیاز به تعمیر این وسیله باید چند نکته را به خاطر داشته باشید که جزو شرایط تعمیر پکیج دیواری محسوب می شوند:

  1. لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

اولین و مهمترین شرط در زمان تعمیر پکیج این است که حتماً از یک تعمیرکار متخصص پکیج کمک بگیرید. متاسفانه افرادی که در زمینه تعمیر و سرویس آبگرمکن تخصص دارند گمان می کنند توانایی عیب یابی و تعمیر پکیج دیواری را نیز دارند. در حالی که سیستم پکیج با سیستم آبگرمکن کاملاً متفاوت است و تنها افرادی مجاز به تعمیر پکیج هستند که آموزش تعمیر پکیج را گذرانده و کارت مهارت سرویس و تعمیر پکیج را از مراکز معتبر دریافت کرده باشند.

به غیر از اینکه تعمیر پکیج توسط فرد غیرمتخصص می تواند آسیب های جدی به سیستم پکیج وارد کند، احتمال خطرات جانی را نیز در پی دارد.

  1. قابل تعمیر بودن قطعات

دومین شرط مهم برای تعمیر پکیج این است که قطعه معیوب شده قابلیت تعمیر داشته باشد. همانطور که در قسمت مشکلات رایج پکیج گفتیم، برخی از قطعات پکیج را فقط می توان تعویض کرد. به عنوان مثال مبدل پکیج از جمله قطعات مهم این وسیله است که در صورت معیوب شدن قابلیت تعمیر ندارد. البته برخی تعمیرکاران مدعی هستند که با انجام جوشکاری می توانند سوراخ شدگی مبدل را تعمیر کنند. توضیحات بیشتر در این خصوص را می توانید در مطلب آموزش تعمیر مبدل پکیج ایران رادیاتور مطالعه کنید.

با این حال و بر اساس نظرات افرادی که به تعمیر مبدل پکیج خود اقدام کرده اند اینطور به نظر می رسد که تعویض این قطعه به صرفه تر از تعمیر آن است. چون بعد از تعمیر احتمال سوراخ شدگی مجدد مبدل وجود دارد.

قطعات دیگری همچون پمپ پکیج و سنسورهای حرارتی دستگاه در صورت تعویض شدن کارایی بهتری داشته و قابلیت تعمیر ندارند.

  1. بصرفه بودن تعمیر پکیج

آخرین موردی که باید جزو شرایط تعمیر پکیج در نظر داشته باشید بصرفه بودن تعمیر پکیج در قبال تعویض دستگاه است. چون برخی از مواقع پکیج به قدری مستهلک شده و اکثر قطعات اصلی آن از قبیل مبدل، پمپ، برد الکترونیکی و منبع انبساط خراب شده اند که تعمیر این قطعات هزینه بیشتری از خرید پکیج نو روی دست مصرف کننده می گذارد.

به طور معمول عمر پکیج دیواری با در نظر گرفتن شرایط نگهداری مرتب از این وسیله و انجام سرویس دوره ای پکیج حداکثر بین 10 الی 13 سال است. بنابراین اگر عمر مفید پکیج شما از این سن گذشته و دچار مشکلات متعددی شده است، پیشنهاد می شود برای تعویض آن اقدام کرده و سرمایه خود را برای تعمیر آن هدر ندهید.

راهنمای_جامع_آموزش_تعمیر_پکیج-_4.jpg

نحوه عیب یابی پکیج های مختلف

در قسمت معرفی انواع پکیج به شما گفتیم که مدل های مختلفی از این وسیله در بازار وجود دارند. از طرفی در حال حاظر شرکت های متعددی در حال طراحی، تولید و عرضه انواع پکیج به بازار ایران هستند که از بین آن ها می توان به برندهای معروفی همچون ایران رادیاتور و بوتان اشاره کرد.

به همین دلیل در این بخش قصد داریم تا روش عیب یابی و تعمیر پکیج زمینی و همچنین نحوه تعمیر پکیج ایران رادیاتور و روش تعمیر پکیج بوتان را برای شما توضیح دهیم:

  • تعمیرات پکیج ایران رادیاتور

به طور کلی مشکلاتی که برای پکیج ایران رادیاتور رخ می دهد با مشکلات دیگر پکیج ها مشابه است. به عنوان مثال پکیج ایران رادیاتور هم با ایراداتی از قبیل گرم نشدن آب مصرفی، سرد بودن رادیاتورها، افت فشار، خاموش شدن شعله، روشن نشدن پکیج، ایجاد سر و صدا و... روبرو می شود که می توانید برای اطلاع از عیب یابی این مشکلات به توضیحات داده شده در بخش مشکلات رایج پکیج مراجعه کنید. همچنین مطالعه مقاله تعمیر پکیج ایران رادیاتور می تواند برای شما مفید باشد.

به همین دلیل در این قسمت بیشتر بر روی کدهای خطای پکیج ایران رادیاتور تمرکز می کنیم چون به استناد ارورهای پکیج ایران رادیاتور می توانید راحت تر این وسیله را عیب یابی و تعمیر کنید.

لازم به توضیح است که مشکلات پکیج به دو دسته تقسیم می شوند، برخی از آن ها بدون هیچ نشانه ای هستند که برای عیب یابی آن باید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید، اما برخی از مشکلات پکیج دیواری به واسطه سیستم عیب یابی خودکار پکیج بر روی پانل دستگاه نمایش داده می شوند و شما می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای پکیج با مفهوم هر ارور آشنا شده و در صورت نیاز از تعمیرکار پکیج کمک بگیرید.

پکیج ایران رادیاتور همانند دیگر برندهای مطرح دارای دو مدل کلی پکیج به نام های دیجیتال و آنالوگ است که هر کدام کد خطای مختص به خود را دارند. در قسمت زیر ارورهای پکیج های دیجیتال و آنالوگ ایران رادیاتور را به تفکیک بررسی کرده و روش رفع آن ها را برای شما توضیح می دهیم:

کدهای خطای پکیج ایران رادیاتور مدل دیجیتال

کد خطا

معنی کد خطا

نحوه رفع کد خطا

E1

فشار مدار رادیاتورها کمتر از حد مجاز است

از طریق باز کردن شیر پرکن فشار مدار را بین 1 تا 1.5 بار برسانید

E2

شعله تشکیل نشده است

الکترود یون و جرقه زن دستگاه را چک کنید

E8

سنسور حد قطع کرده است

به دلیل وجود رسوب یا سوختن پمپ، آب نمی تواند دور بزند. پکیج را رسوب گیری کرده یا پمپ را تعویض کنید.

E10

در پکیج بدون فن ایران رادیاتور این کد به معنی برگشت دود به داخل دستگاه است

دودکش پکیج مسدود شده است

فین های مبدل اصلی دوده گرفته اند.

E12-E30-E99

برد پکیج خراب شده است

برد را از دستگاه باز کرده و آن را تعمیر یا تعویض نمایید

E32

ترمیستور یا سنسور NTC شوفاژ خراب شده است

ترمیستور یا سنسور NTC شوفاژ را تعویض کنید.

E42

ترمیستور یا سنسور NTC آب مصرفی خراب شده است

ترمیستور یا سنسور NTC آب مصرفی را تعویض کنید

E50

فن پکیج خاموش است

فن نیاز به بررسی و سرویس دارد

E51

پرشر سوئیچ هوا خراب شده است

پرشر سوئیچ هوا را تعویض کنید

E81

مبدل اصلی پکیج رسوب دارد

پمپ پکیج خراب است

مبدل اصلی را اسیدشویی کنید

پمپ پکیج را تعویض کنید

ارورهای پکیج ایران رادیاتور آنالوگ

کد خطا

معنی کد خطا

نحوه رفع کد خطا

چراغ چشمک زن 30 40

برد کنترل خراب است

برد را از دستگاه باز کرده و آن را تعمیر یا تعویض نمایید

چراغ چشمک زن 80

ترموستات ایمنی 105 درجه باز شده است

به دلیل وجود رسوب یا سوختن پمپ، آب نمی تواند دور بزند. پکیج را رسوب گیری کرده یا پمپ را تعویض کنید.

چراغ چشمک زن 70

دمای مبدل اولیه به بیش از 89 درجه رسیده است

به دلیل وجود رسوب یا سوختن پمپ، آب نمی تواند دور بزند. پکیج را رسوب گیری کرده یا پمپ را تعویض کنید.

چراغ چشمک زن 70 80

شعله تشخیص داده نمی شود

شعله تشکیل نمی شود

سنسور شعله یا الکترود یون مشکل دارد و باید تعمیر یا تعویض شود

چراغ چشمک زن 50 80

سنسور NTC آب گرم باز است

ترمیستور یا سنسور NTC آب مصرفی را تعویض کنید

چراغ چشمک زن 50 70

سنسور NTC آب گرم اتصال کوتاه کرده است

ترمیستور یا سنسور NTC آب مصرفی را تعویض کنید

چراغ چشمک زن 50 70 80

سنسور NTC گرمایش باز است

ترمیستور یا سنسور NTC شوفاژ را تعویض کنید.

چراغ چشمک زن 50 60

سنسور NTC گرمایش اتصال کوتاه کرده است

ترمیستور یا سنسور NTC شوفاژ را تعویض کنید.

چراغ چشمک زن 40 60 80

پرشر دود خراب است

پرشر سوئیچ دود را تعویض کنید

پیشنهاد می کنیم مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید. در این ویدئو کوتاه تعمیرکار پکیج اقای اشتیاقی برای شما ارورهای رایج پکیج ایران رادیاتور را معرفی کرده و دلایل آن ها را توضیح می دهند.

  • تعمیرات پکیج بوتان

پکیج بوتان نیز همانند دیگر پکیج ها با مشکلات مختلفی مواجه می شود که از آن جمله می توان به گرم نشدن رادیاتور، سرد بودن آب مصرفی، کم شدن فشار بار پکیج، سرد و گرم شدن آب مصرفی، بالا رفتن ناگهانی فشار پکیج و ... اشاره کرد. توضیحات مربوط به شناسایی و رفع عیب تمامی این مشکلات را می توانید با مطالعه بخش مشکلات رایج پکیج و همچنین مراجعه به مقاله رفع عیب و تعمیر پکیج بوتان بدست آورید.

در این قسمت همانند بخش قبلی قصد داریم تا ارورهای پکیج های دیجیتال و آنالوگ بوتان را برای شما بررسی کنیم تا در زمان عیب یابی این وسیله بتوانید از توضیحات داده شده استفاده کرده و سریع تر مشکل بوجود آمده را شناسایی و رفع کنید:

کد خطای پکیج های دیجیتال بوتان

ارور خطا

معنی ارور

نحوه رفع ارور

A01

عدم تشکیل یا تشخیص شعله

·        از وصل بودن و باز بودن گاز پکیج مطمئن شوید

·        دودکش پکیج را چک کنید

·        شیر گاز پکیج را تعویض کنید

·        الکترود یون تشخیص شعله را تمیز یا تعویض کنید

·        فاصله الکترود را تا مشعل تنظیم کنید

A02

فعال شدن کلید حرارتی به دلیل افزایش دما

·        محور پمپ پکیج گیر کرده است با کمک روغن کاری و آچار آن را بچرخانید

·        در صورت عدم امکان تعمیر باید پمپ را تعویض کنید

A03

پرشر سوئیچ هوا و فن خراب است

·        پرشر سوئیچ هوا پکیج را دو شلنگه کنید

·        در صورت عدم رفع مشکل پرشر سوئیچ هوا را تعویض کنید

A04

فشار بار پکیج افت پیدا کرده است

شیر پرکن پکیج را باز کرده و با آبگیری مجدد دستگاه مشکل فشار را تا بالای 1.5 بار برسانید

A06

سنسور NTC آب گرم مصرفی خراب است

ترمیستور یا سنسور NTC آب مصرفی را تعویض کنید

A07

سنسور NTC گرمایش خراب است

ترمیستور یا سنسور NTC شوفاژ را تعویض کنید

E28

یک خطا بیش از 5 بار نمایش داده شده است

برق اصلی پکیج را یک بار قطع و وصل کنید

E42

دکمه ها گیر کرده اند

یکی از دکمه های ورود به منو را 30 ثانیه نگه داشته اید. برای رفع این کد خطا دکمه را آزاد کنید

E44

دستگاه به زمان لازم برای بودن شیر گاز به منظور تشکیل شعله نیاز دارد

دسته انتخاب وضعیت را در حالت راه اندازی مجدد قرار داده و بعد از دیدن عبارت RE5 دسته تنظیم وضعیت را به حالت قبل برگردانید

E62

شیر گاز از حالت کالیبره خارج شده است

شیر گاز را مجدداً تنظیم کنید

E80

 خطای نرم افزاری در پکیج رخ داده است

برد نیاز به بررسی و تعویض دارد

E82

به دلیل احتراق ناقص این خطا نمایش داده شده است

خروجی دود و روند احتراق پکیج باید بررسی شوند

ارورهای پکیج های آنالوگ بوتان

کد خطا

معنی کد خطا

نحوه رفع خطا

چراغ سبز روشن

دستگاه با مشعل روشن کار می کند

حالت طبیعی دستگاه را نشان می دهد

چراغ سبز چشمک زن

دستگاه در حالت آماده به کار است

حالت طبیعی دستگاه را نشان می دهد

چراغ سبز چشمک زن سریع

دمای مدار گرمایش بین 55 تا 65 درجه قرار گرفته است

پکیج را در بالاترین دما تنظیم کرده اید، برای جلوگیری از جوش آوردن پکیج درجه دمای آن را کم کنید

روشن شدن چراغ قرمز ثابت

سیستم های کنترلی، ایمنی، حداقل فشار آب و سنسور مدار گرمایش دچار مشکل شده اند

دستگاه دچار مشکلات اساسی شده و باید توسط تعمیرکار پکیج بازدید و تعمیر شود

چراغ قرمز چشمک زن

کلید حرارتی محدودکننده دما فعال شده است

مبدل رسوب دارد و باید رسوب زدایی شود

پمپ پکیج گیر کرده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد

روشن شدن چراغ زرد ثابت

کنترل دمایی وجود ندارد، سنسور آب گرم خراب است

سنسور آب گرم باید تعویض شود

چراغ قرمز 0.5 ثانیه روشن و 0.5 ثانیه خاموش

کلید حرارتی فعال شده و ارتباط آن با برد قطع شده است

کلید حرارتی باید تعویض شود

چراغ قرمز ثابت روشن و چراغ سبز خاموش

فشار آب مدار گرمایش کم شده است

کلید حرارتی کلاهک تعدیل عمل نمی کند

در موقع جرقه زنی شعله تشکیل نمی شود

·        مسیر گرمایش نیاز به رسوب زدایی دارد

·        کلید حرارتی کلاهک تعدیل باید تعویض شود

·        مشکل عدم تشکیل شعله باید بررسی و رفع شود

چراغ قرمز 0.2 ثانیه روشن و 0.2 ثانیه خاموش

سنسور حرارتی مدار گرمایش خراب است

سنسور حرارتی مدار گرمایش باید تعویض شود

چراغ قرمز خاموش، چراغ سبز 0.5 ثانیه روشن و 0.5 ثانیه خاموش

کلید حداقل فشار آب فعال شده است

دستگاه نیاز به آبگیری مجدد دارد

چراغ قرمز 0.5 ثانیه روشن و 0.5 ثانیه خاموش

در شعله پارازیت وجود دارد

الکترود یون تشخیص شعله باید بررسی و تعویض شود

فشار گاز باید تنظیم شود

چراغ قرمز و چراغ سبز ثابت روشن

حسگر حرارتی آب گرم مصرفی خراب است

حسگر حرارتی آب گرم مصرفی نیاز به تعویض دارد

برای اطلاع از نحوه سرویس پکیج بوتان کافیست روی لینک مقاله بزنید.

  • تعمیرات پکیج زمینی

تا این قسمت از متن هر چه گفتیم در خصوص تعمیرات پکیج دیواری بود. اما در بخش انواع پکیج یک نوع دیگر از این وسیله به نام پکیج زمینی را به شما معرفی کردیم. شاید برای شما این سوال ایجاد شود که تعمیر پکیج دیواری چه تفاوتی با تعمیر پکیج زمینی دارد؟

در جواب این سوال باید گفت از آنجا که در هر دو مدل پکیج از یک سری قطعات یکسان استفاده شده است، مشکل پکیج دیواری با ایرادات احتمالی در پکیج زمینی تقریباً مشابه است.

از جمله ایرادات رایج در پکیج زمینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پکیج زمینی روشن نمی شود
  2. حرارت آب گرم پکیج زمینی کم است
  3. مشعل پکیج زمینی به صورت انفجاری روشن می شود
  4. سیستم دودکش پکیج زمینی مشکل دارد
  5. فشار آب پکیج زمینی پایین است
  6. پکیج زمینی صدای زیاد و غیرعادی تولید می کند
  7. رادیاتورهای متصل به پکیج زمینی گرم نمی شوند
  8. و...

پس به منظور پیشگیری از بیان توضیحات تکراری در خصوص نحوه تعمیر پکیج زمینی مطلبی اضافه نمی کنیم و اگر به دنبال یادگیری نحوه عیب یابی پکیج زمینی هستید، از شما دعوت می کنیم به توضیحات داده شده در بخش های قبلی مراجعه کنید.

 

فیلم تست پکیج بوتان بعد از تعمیر و سرویس کامل

بعد از اینکه تعمیر پکیج به اتمام رسید مجری متخصص باید این وسیله را مورد تست قرار دهد تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شود. به همین دلیل ما در این قسمت فیلم نحوه تست پکیج بوتان بعد از تعمیر و سرویس کامل را با شما به اشتراک می گذاریم تا با روند تست پکیج بعد از تعمیر آشنا شوید.

 

تعمیرات پکیج های تک مبدل

به پکیج های تک مبدل، پکیج های دو منظوره یا دوبل هم می گویند. چرا که در این وسیله تنها یک مبدل استفاده شده که آب مصرفی و آب مدار گرمایش را در خود گرم می کند.

از جمله شایع ترین دلایل خرابی پکیج های تک مبدل عبارتند از:

  • سوراخ شدن مبدل
  • خرابی شیر پرکن زیر پکیج
  • سوراخ شدن یا تخلیه باد منیع انبساط
  • گرفتگی و رسوب شدید مبدل و لوله ها

با ما در ادامه همراه باشید تا روش عیب یابی و تعمیرات پکیج های تک مبدل را برای شما توضیح دهیم:

  • در پکیج های دو منظوره به دلیل تماس مستقیم مبدل دستگاه با شعله مبدل در مدت زمان کوتاهی رسوب زده و در نهایت سوراخ می شود. در این حالت فشار پکیج بالا رفته و به همین دلیل شیر اطمینان عمل می کند تا با تخلیه مقداری از آب پکیج فشار را کاهش دهد. در صورت سوراخ شدن مبدل بهترین کار تعویض مبدل است.
  • منبع انبساط پکیج باید به مقدار کافی باد داشته باشد. نداشتن باد کافی در منبع باعث بالا رفتن فشار پکیج می شود. انجام به موقع سرویس پکیج می تواند در تنظیم همیشگی باد منبع انبساط کمک کند. در صورتی که منبع سوراخ شده باشد، تعویض آن بهترین اقدام است.
  • بیشتر مواقع خرابی شیر پرکن به دلیل تجمع رسوبات در قسمت ورودی آن ایجاد می شود. برای حل این مشکل ابتدا شیر پرکن را باز کرده و سپس با کمک یک سوزن حفره ورودی شیر را تمیز کنید. اگر بعد از نصب مجدد باز هم شیر پرکن به خوبی بسته نشد، بهتر است با شیر پرکن جدید تعویض شود.
  • همانطور که گفتیم سرعت جذب رسوبات در پکیج های تک مبدل بالا است، به همین دلیل توصیه می شود از سختی گیر در مسیر ورودی آب به پکیج استفاده کرده و سرویس پکیج های تک مبدل را منظم انجام دهید.

اگر می خواهید از نحوه تعمیر و نگهداری موتورخانه مطلع شوید، کافیست روی لینک مقاله بزنید.

 

تعمیر برد پکیج

مهمترین قطعه به کار رفته در انواع پکیج برد الکترونیک این وسیله است که در واقع به عنوان مغز متفکر پکیج شناخته می شود. به همین دلیل خرابی برد پکیج بدترین مشکلی است که می تواند برای این وسیله رخ دهد. چرا که خرابی برد پکیج باعث اختلال عملکرد قطعات داخلی پکیج می شود.

خرابی برد پکیج به 2 حالت خود را نشان می دهد، در یک حالت کل برد خراب شده است که در این صورت باید برد با نمونه جدید تعویض شود و در حالتی دیگر برخی از آی سی ها، مقاومت ها، فیوز و ... روی برد پکیج سوخته اند. در این شرایط امکان تعمیر برد وجود دارد، چرا که می توان اتصالات معیوب را تعویض کرد و به این ترتیب هزینه پایین تری در مقایسه با خرید برد پکیج پرداخت نمود.

در هر صورت لازم است تا برد پکیج فقط توسط متخصص و تعمیرکار پکیج از روی دستگاه باز شده و برای تعمیر به تعمیرکار برد پکیج سپرده شود. کلیپ کوتاه زیر را ببینید تا با وظیفه برد و نحوه تشخیص سوختن برد پکیج آشنا شوید.

 

قیمت تعمیر پکیج

همانطور که در طول متن مطالعه کردید، مشکلات متنوعی ممکن است برای پکیج ایجاد شود که به دلیل خرابی یکی یا تعدادی از قطعات داخلی پکیج است. با این اوصاف نمی توان قیمت دقیقی در خصوص هزینه تعمیر پکیج عنوان کرد، چون قیمت تعمیر کاملاً وابسته به نوع خرابی پکیج است.

برخی از خرابی های پکیج را می توان تعمیر نمود، اما در خصوص برخی دیگر از خرابی ها فقط باید قطعه مورد نظر تعوض شود. در این صورت تعرفه تعمیرات پکیج با توجه به نوع کار انجام شده بر روی دستگاه محاسبه می شود که ما توضیحات کامل تر در خصوص هزینه تعمیر کامل پکیج را در مطلب هزینه سرویس و تعمیر پکیج چقدر می شود؟ برای شما بیان کرده ایم.

با این حال پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از قیمت های به روز هزینه تعمیر پکیج به صفحه تعرفه خدمات تاسیسات مراجعه کنید یا در جدول زیر لیست تعرفه ها را مشاهده کنید.

ردیف
نوع خدمات
توضیحات
قیمت تقریبی
درخواست
1
نوع خدمات آب بندی و واشر بندی
توضیحاتآب بندی و واشر بندی کامل پکیج در صورت نشتی
قیمت تقربی 300 هزار تومان
2
نوع خدمات تعویض ایرونت یا هواگیر
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
3
نوع خدمات تعویض برد الکترونیکی
توضیحاتتعویض برد الکترونیکی پکیج همراه با تنظیم
قیمت تقربی 250 هزار تومان
4
نوع خدمات تعویض برنر یا مشعل پکیج
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
5
نوع خدمات تعویض پرشر سوئیچ آب
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
6
نوع خدمات تعویض پرشر سوئیچ هوا
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
7
نوع خدمات تعویض پمپ کامل با فلنج فلزی
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
8
نوع خدمات تعویض پمپ کامل با کاتالیست
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
9
نوع خدمات تعویض ترانس جرقه با یون
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
10
نوع خدمات تعویض ترمومتر یا مانومتر یا ترموستات
توضیحاتمبلغ به ازای هر عدد
قیمت تقربی 200 هزار تومان
11
نوع خدمات تعویض سنسور آب گرم یا شوفاژ جداری
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
12
نوع خدمات تعویض سنسور آب گرم یا شوفاژ مستغرق هر عدد
توضیحاتمبلغ به ازای هر عدد
قیمت تقربی 200 هزار تومان
13
نوع خدمات تعویض سنسور دود و لیمیت سوئیچ
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
14
نوع خدمات تعویض شیر پر کن اتوماتیک با تنظیم فشار
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
15
نوع خدمات تعویض شیر سه راه مکانیکی
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
16
نوع خدمات تعویض شیر کنترل گاز کامل با تنظیم
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
17
نوع خدمات تعویض شیر موتوری و سرویس
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
18
نوع خدمات تعویض شیرپرکن اتوماتیک با تنظیم فشار
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
19
نوع خدمات تعویض شیرکنترل گاز کامل با تنظیم
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
20
نوع خدمات تعویض فلومتر یا فلوسوئیچ
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
21
نوع خدمات تعویض فن پکیج احتراق بسته یا باز
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
22
نوع خدمات تعویض فیوزهای کنترل هر عدد
توضیحاتاجرت به ازای هر عدد
قیمت تقربی 200 هزار تومان
23
نوع خدمات تعویض لاستیک دیافراگم
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
24
نوع خدمات تعویض مبدل ثانویه صفحه ای
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
25
نوع خدمات تعویض مبدل ثانویه معمولی
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان
26
نوع خدمات تعویض مبدل حرارتی
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان
27
نوع خدمات تعویض محدود کننده جریان آب
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
28
نوع خدمات تعویض منبع انبساط و راه اندازی
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان
29
نوع خدمات تعویض نسوز اتاق احتراق و سرویس محفظه احتراق
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
30
نوع خدمات تعویض ولوم های تنظیم دما و کنترل
توضیحات
قیمت تقربی 250 هزار تومان
31
نوع خدمات تغیر فصل تابستان به زمستان یا بالعکس با هواگیری
توضیحات
قیمت تقربی 200 هزار تومان
32
نوع خدمات تنظیم برد الکترونیک دستگاه
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
33
نوع خدمات تنظیم شیرکنترل گاز
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
34
نوع خدمات تنظیم فشار و راه اندازی پمپ بدون تعویض قطعات
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
35
نوع خدمات تنظیم فشار و شارژ منبع انبساط
توضیحات
قیمت تقربی 250 هزار تومان
36
نوع خدمات جابجایی دستگاه و نصب در همان محل
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
37
نوع خدمات رفع گیرپاژ پمپ بدون سرویس
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
38
نوع خدمات سرویس سالیانه و راه اندازی با 20 دقیقه تست بدون اسیدشویی
توضیحات
قیمت تقربی 400 هزار تومان
39
نوع خدمات سرویس کامل پکیج
توضیحات ( شامل سرویس تمام موارد )
قیمت تقربی 1000 هزار تومان
40
نوع خدمات نصب پکیج دیواری
توضیحات
قیمت تقربی 300 هزار تومان
41
نوع خدمات هزینه کارشناسی
توضیحات
قیمت تقربی 200-300 هزار تومان
42
نوع خدمات اسیدشویی پکیج دیواری دو مبدل
توضیحات
قیمت تقربی 350 هزار تومان

تعمیر پکیج چه زمانی لازم است؟

در جواب این سوال گفت هر زمان روند طبیعی پکیج مختل شود، زنگ خطر خرابی پکیج به صدا در آمده و باید برای تعمیر این وسیله اقدام کنید. هر چند باز هم توصیه می کنیم با انجام به موقع سرویس پکیج می توانید از خرابی زودهنگام این وسیله و نیاز به صرف هزینه های گزاف بابت تعمیر آن پیشگیری کنید.

از جمله نشانه های هشدار دهنده نیاز به تعمیر پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پکیج روشن نمی شود
  • پکیج روشن و خاموش می شود
  • پکیج خاموش شده است
  • پکیج صداهای غیر معمول می دهد
  • آب گرم ساختمان سرد و گرم می شود
  • همه یا تعدادی از رادیاتورهای ساختمان سرد هستند
  • فشار پکیج بی دلیل بالا رفته است
  • فشار پکیج کاهش پیدا کرده است
  • پکیج دچار آبریزی شده است
  • پکیج جوش آورده است
  • کد خطا بر روی نمایشگر پکیج دیده می شود
  • فشار آب گرم ساختمان پایین است
  • پکیج به صورت انفجاری روشن می شود
  • و ...

 

جمع بندی

در این مطلب هر آنچه در خصوص تعمیرات پکیج لازم بود با شما به اشتراک گذاشتیم. همانطور که دیدید با وجود اینکه مزایای استفاده از پکیج زیاد است، اما این وسیله حساسیت های زیادی دارد و اگر به درستی مورد نگهداری و سرویس قرار نگیرد، به مرور زمان دچار آسیب های مختلف می شود.

خرابی های به وجود آمده در پکیج تنها باید توسط متخصص و تعمیرکار پکیج شناسایی و رفع شوند. شما می توانید برای تعمیر انواع پکیج از تخصص تعمیرکاران پکیج مجموعه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید. تمامی تکنسین های پکیج مشغول به فعالیت در این مجموعه سال های طولانی سابقه کار تعمیر و نصب پکیج داشته و مهارت زیادی در عیب یابی، سرویس و تعمیرات پکیج دارند.

همچنین این مجموعه سرویس انجام شده توسط نیروهای فنی و متخصص خود را همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می کند تا دیگر هیچ نگرانی بابت کیفیت کار انجام شده نداشته باشید. به همین منظور توجه شما را به کلیپ رضایت مندی مشتری خود جناب آقای احمد صالحی جلب می کنیم که از خدمات تعمیر پکیج مجموعه ما استفاده کرده اند.

برای بهره مندی از خدمت تعمیر تخصصی پکیج و پیوستن به جمع مشتریان راضی این مجموعه کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

راهنمای_جامع_آموزش_تعمیر_پکیج-_5.jpg

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • پکیج یک سیستم گرمایشی است که می تواند علاوه بر آب گرم مصرفی آب مورد نیاز برای مدار گرمایش را نیز در خود گرم کرده و توسط پمپ سیرکولاتور خود به سمت رادیاتورها، لوله های گرمایش از کف یا فن کویل ارسال کند.
  • انواع پکیج بر اساس نحوه قرارگیری در دو مدل دیواری و زمینی تقسیم بندی می شوند. در یک گروه بندی دیگر انواع پکیج از لحاظ سوخت را در یکی از زیر مجموعه های پکیج های گازسوز، دوگانه سوز، برقی و گازوئیل سوز قرار می دهند.
  • از جمله مشکلات رایج در انواع پکیج می توان به نشتی آب از پکیج، سرد بودن آب گرم مصرفی، گرم نشدن رادیاتورها، خروج صداهای غیر معمول از پکیج، سرد و گرم شدن آب، پایین آمدن فشار پکیج، خاموش شدن پکیج، روشن نشدن پکیج و جوش آوردن پکیج اشاره کرد.
  • نشتی آب از پکیج به دلیل از بین رفتن آب بندی قطعات، بالا رفتن ناگهانی فشار و دمای پکیج، سوراخ شدن مبدل، خرابی شیر پرکن، خورده شدن لوله ها و آبریزی از شیر اطمینان پکیج ایجاد می شود.
  • عواملی همچون افت فشار گاز در پکیج، کمبود فشار آب در ساختمان، رسوب گرفتن مبدل اصلی و مبدل ثانویه پکیج، وجود هوا در لوله ها و پکیج، زیاد بودن شعله کوتاه پکیج، خرابی یون تشخیص شعله، کمبود اکسیژن جهت احتراق پکیج و خرابی سنسور NTC آب مصرفی باعث گرم نشدن آب مصرفی می شوند.
  • هوا داشتن مدار گرمایش، بسته بودن شیرهای رادیاتور در زیر پکیج، بسته بودن شیرهای رادیاتور بر روی شوفاژها، جرم گرفتن مدار گرمایش، خرابی سنسور یا NTC گرمایش، معیوب بودن شیر برقی پکیج، تنظیم نبودن فشار گاز و ... باعث سرد بودن رادیاتورهای پکیج می شوند.
  • اگر فشار پکیج دائم افت پیدا می کند، مشکل را باید در نشتی در پکیج و رادیاتورها، هواگیری رادیاتورها، کمبود فشار آب ساختمان، مسدود بودن مسیر آب سرد ورودی به پکیج، خرابی فلوسوئیچ و خرابی شیر پرکن پکیج جستجو کرد.
  • خرابی پمپ سیرکولاسیون، بسته بودن شیرهای رفت و برگشت، سوختن شیر موتوری، کثیف بودن توری صافی برگشت، جرم گرفتن مبدل اصلی و مبدل ثانویه، خراب بودن بای پس، هوا داشتن پکیج و رادیاتورها، بسته بودن شیرهای بالا و پایین رادیاتورها و معیوب بودن برد الکترونیکی پکیج باعث جوش آوردن پکیج می شوند.
  • از جمله دلایل خاموش شدن پکیج می توان به کمبود فشار آب، کاهش فشار گاز در پکیج، وجود مشکل در تخلیه دود حاصل از احتراق، خراب بودن الکترود یون تشخیص شعله، معیوب بودن ترموستات پکیج، گرفتگی مدار گرمایش، وجود هوا در مدار گرمایش، خرابی پمپ پکیج، خرابی پیلوت و جوش آوردن پکیج اشاره کرد.
  • علت روشن نشدن پکیج را می توان در عواملی همچون قطعی جریان گاز، قطعی برق، کمبود فشار آب، هوا داشتن پکیج و لوله های مدار، وجود رسوب در پکیج ، خرابی پمپ پکیج، ایراد در دودکش پکیج، خرابی الکترود تشخیص شعله، معیوب بودن شمعک و خرابی برد پکیج ریشه یابی کرد.
  • تنظیم نبودن فاصله الکترود جرقه زن تا مشعل، تنظیم نبودن فشار گاز، خرابی دودکش، عدم وجود اکسیژن کافی و ضعیف شدن جرقه زن باعث انفجاری روشن شدن پکیج و نیاز به تعمیر قطعات پکیج می شوند.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. عمر پکیج چقدر است؟

پاسخ به این سوال کاملاً به شرایط نگهداری از پکیج و میزان سختی آب منطقه وابستگی دارد. اما به طور معمول عمر مفید پکیج بین 10 الی 13 سال است.

  1. آیا پکیج برای سرویس کردن از خانه خارج می شود؟

خیر، تمامی روند سرویس و تعمیر پکیج در محل انجام می شود و هیچ نیازی به خارج کردن پکیج از خانه نیست.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر جناب آقای قهرمانی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر پکیج

 

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9، منبع 10، منبع 11، منبع 12

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

اشتراک گذاری این صفحه