گاهی مواقع پیش می آید که می خواهیم تغییر دکوراسیون در خانه ایجاد کنیم و یا به دلیل باسازی ساختمان باید یک سری تغییرات کوچک در چیدمان لوازم منزل به وجود آوریم. رادیاتورها یکی از وسایل خانه هستند که در زمان بازسازی و یا تغییر دکوراسیون احتمالاً نیاز به جابجایی دارند.

اما از آنجا که شوفاژها از طریق لوله و اتصالات به دیوار بسته شده اند، جابجا کردن آن ها کار چندان ساده ای نیست و باید پیش از انجام جابجایی با روش و مراحل آن آشنایی داشته باشیم.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در این مطلب مراحل جابجایی و نصب مجدد رادیاتور شوفاژ را از مرحله برداشتن رادیاتور از محل نصب قبلی تا بستن رادیاتور به دیوار محل نصب جدید برای شما توضیح دهیم. در طول این مطلب به شما خواهیم گفت که اولاً چگونه رادیاتور را از روی دیوار باز کنید و سپس روش تخلیه آب شوفاژ و در نهایت نحوه نصب مجدد آن را بیان می کنیم.

مطمئناً با کمک آموزش هایی که در ادامه خواهیم داد خودتان به تنهایی می توانید شوفاژ منزل تان را به هر نقطه از ساختمان که مایلید جابجا کنید. پس ما با همراه باشید.

 

مراحل جابجایی و نصب مجدد رادیاتور

جابجایی و نصب مجدد شوفاژ خود به چند مرحله جداگانه تقسیم می شود:

  1. انتخاب محل مناسب جهت نصب رادیاتور
  2. انجام لوله کشی رادیاتور در محل جدید در صورت نیاز
  3. باز کردن شوفاژ از محل قبلی
  4. تخلیه آب رادیاتور
  5. بستن رادیاتور به دیوار محل نصب جدید
  6. هواگیری شوفاژ
  7. روشن کردن شوفاژ

در ادامه این مطلب کل این مراحل را به صورت جداگانه برای شما توضیح می دهیم.

 

نحوه برداشتن و جایگذاری شوفاژ

به منظور سهولت در آموزش جابجایی رادیاتور قصد داریم مراحل انجام این کار را به صورت گام به گام برای شما توضیح دهیم. ابتدا مراحل برداشتن شوفاژ از روی دیوار را بیان می کنیم:

گام اول: محل نصب جدید را بررسی کنید.

برای انتخاب محل نصب جدید رادیاتور باید اول از همه طول و عرض رادیاتور را اندازه بگیرید تا بدانید رادیاتور به چه فضایی برای نصب نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید سیستم لوله کشی مورد نیاز برای شوفاژ در محل جدید را نیز بررسی کنید.

گام دوم: آماده سازی لوله کشی رادیاتور در محل نصب جدید

اگر قرار است شوفاژ را در محلی نصب کنید که سیستم لوله کشی رادیاتور در آن قسمت وجود دارد، کار شما به سادگی هرچه تمام تر انجام می شود. اما اگر در محل نصب جدید رادیاتور هیچ لوله کشی وجود ندارد، باید از مجری لوله کش کمک گرفته و یک انشعاب از سیستم لوله کشی رادیاتور قبلی ساختمان به محل نصب جدید رادیاتور در نظر بگیرید.

معمولاً در چنین شرایطی با توجه به موقعیت ساختمان روش لوله کشی رادیاتور جدید انتخاب می شود. به عنوان مثال اگر ساختمان در حال بازسازی و کنده کاری است، می توانید انشعاب لوله های شوفاژ را به شکل توکار در محل نصب جدید اجرا کنید، اما اگر فقط قصد تغییر دکوراسیون دارید و نیازی به کنده کاری نیست، لوله کشی روکار شوفاژ بهترین گزینه برای شماست.

برای این منظور می توانید با کمک مجری لوله کشی انشعاب جدید لوله های شوفاژ را در کمتر از یک روز و با استفاده از لوله های چند لایه به صورت روکار نصب کنید.

تصویر رادیاتور پس از نصب

گام سوم: شیرهای بالا و پایین رادیاتور را ببندید.

پس از اینکه شرایط نصب رادیاتور در محل جدید ایجاد شد، به سراغ رادیاتور مورد نظر که قصد جابجایی آن را دارید، بروید و شیر برگشت یا شیر پایین رادیاتور را ببندید. این شیر در سمت راست رادیاتور و قسمت پایین آن قرار گرفته و در واقع مقدار باز بودن آن میزان حرارت رادیاتور را تنظیم می کند.

برای بستن شیر پایین رادیاتور باید ابتدا درپوش شیر را بردارید تا مغزی شیر را ببنید و سپس مغزی را با آلن 8 گرفته و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. شیر بالا که در واقع شیر رفت رادیاتو است را می توانید به راحتی ببندید تا جریان آب ورودی و خروجی به رادیاتور بسته شود.

گام چهارم: پکیج را خاموش کرده و تا سرد شدن رادیاتورها صبر کنید.

برای این که در زمان تخلیه آب شوفاژ و جابجایی آن آسیب نبینید بهتر است پکیج را نیز خاموش کرده و مدتی را صبر کنید تا آب گرم داخل لوله های شوفاژ کاملاً سرد شود.

گام پنجم: از بسته بودن کامل شیرهای رفت و برگشت رادیاتور مطمئن شوید.

برای اینکه بدانید شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را به درستی بسته اید یا نه، با کمک آچار هواگیری شیر هواگیری شوفاژ را مقداری باز کنید، اگر با باز کردن شیر هواگیری مقداری آب از شیر خارج شد، به این معنی است که شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را به خوبی نبسته اید و باید آن ها را سفت کنید.

گام ششم: آب داخل رادیاتور را تخلیه کنید.

برای جداسازی رادیاتور از روی دیوار باید آب داخل رادیاتور را خالی کنیم و برای این منظور به یک سطل خالی و مقدار پارچه نیاز پیدا خواهیم کرد.

نحوه تخلیه آب شوفاژ به این صورت است که سطل خالی آب را در زیر شیر پایین رادیاتور قرار داده و مهره شیر پایین را با کمک آچار مناسب گرفته و آن را بر خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم. در این مرحله شما خواهید دید که آب از داخل شیر خارج شده و درون ظرف می ریزد.

همین مراحل را برای شیر بالا یا رفت رادیاتور تکرار کنید تا تمام آب داخل لوله های رادیاتور از این طریق تخلیه شوند. حتی می توانید شیر هواگیری رادیاتور را باز بگذارید تا گردش هوا به تخلیه سریع تر آب مدار کمک کند.

البته بهتر است پس از اتمام آب داخل لوله های رادیاتور شیر هواگیری را ببندید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مرحله به مطلب نحوه تخلیه آب رادیاتور شوفاژ مراجعه کنید.

مرحله هفتم: رادیاتور را از روی دیوار باز کنید.

تمام اتصالات شیرهای رادیاتور به لوله ها را باز کرده و رادیاتور را با کمک یک فرد دیگر از روی براکت آن بر روی دیوار بردارید. در این مرحله می توانید رادیاتور را کمی به داخل سطل کج کنید تا ته مانده آب داخل لوله ها نیز به طور کامل تخلیه شود. سپس رادیاتور را به محل جدید نصب خود حمل کنید.

 

آموزش روش نصب رادیاتور در محل جدید

از این مرحله به بعد قرار است نحوه نصب رادیاتور در محل جدید را به شما آموزش دهیم.

گام اول: نصب شیرهای رفت و برگشت به لوله های رفت و برگشت رادیاتور

با کمک اتو لوله شیرهای رفت و برگشت را به لوله های رفت و برگشت رادیاتور که در محل جدید آن را اجرا کرده ایم، وصل کرده و مهره های رفت و برگشت را در جای خود محکم می کنیم.

گام دوم: نصب بست دیواری

برای اینکه رادیاتور در محل نصب خود قرار بگیرد، باید بست دیواری یا براکت رادیاتور را در محل نصب کنیم. پس ابتدا رادیاتور را به صورت موقت بر روی دیوار محل نصب قرار می دهیم تا با توجه به فاصله بین شیرهای رفت و برگشت محل نصب براکت تراز شود.

سپس محل نصب بست دیواری را با دریل بر روی دیوار سوراخ کرده و بست دیوار را در جای خود محکم می بندیم.

مجری تاسیسات 24 ساعته در حال نصب رادیاتور

گام سوم: نصب رادیاتور بر روی دیوار

رادیاتور را بر روی بست دیواری قرار داده و مهره شیرهای رفت و برگشت را به رادیاتور می بندیم. در نهایت با کمک تراز از صاف بودن رادیاتور مطمئن شده و مهره های رفت و برگشت را با آچار محکم می کنیم.

گام چهارم: باز کردن شیرهای رفت و برگشت رادیاتور

برای اینکه رادیاتور در مدار سیستم گرمایش مرکزی ساختمان قرار بگیرد، باید شیرهای رفت و برگشت آن را باز کنیم. برای این منظور شیرهای پایین و بالای رادیاتور را در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخانیم.

البته برای باز کردن شیر پایین رادیاتور دقت کنید که میزان باز شدن شیر بستگی به فاصله رادیاتور تا پکیج دارد، هر چه فاصله رادیاتور نصب شده تا پکیج بیشتر باشد، باید شیر پایین شوفاژ را بیشتر باز بگذاریم.

آموزش نحوه جابجایی و نصب رادیاتور شوفاژ 3

گام پنجم: هواگیری رادیاتور

پیش از روشن کردن شوفاژ باید آن را هواگیری کنیم، چون مطمئناً در زمان جابجایی مقداری هوا در لوله های رادیاتور وارد شده اند که باید خارج شوند. پس باز هم با استفاده از آچار هواگیری شیر بالای رادیاتور را کمی باز می کنیم و وقتی آب از شیر خارج شد، آن را می بندیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هواگیری رادیاتورها به مطلب آموزش نحوه هواگیری رادیاتور شوفاژ مراجعه کنید.

همچنین در کلیپ زیر آقای اشتیاقی تعمیرکار پکیج برای شما توضیح می دهد که نحوه هواگیری رادیاتور به چه صورت است.

گام ششم: روشن کردن شوفاژ

پکیج را در حالت زمستانه قرار می دهیم و سپس دمای شوفاژ را با کمک کلید تنظیم دمای پکیج که بر روی پنل دستگاه قرار گرفته اندازه می کنیم.

در این مرحله احتمالاً از فشار بار پکیج کم شده است، پس باید شیر پرکن پکیج را باز کنیم تا فشار مدار به 1.5 بار برسد و سپس شیر پرکن را می بندیم. کار ما در این مرحله تمام شده و رادیاتور در محل جدید خود نصب شده است.

 

فیلم نحوه نصب رادیاتور

اگر می خواهید مراحل نصب شوفاژ به دیوار به صورت تصویری مشاهده کنید، پیشنهاد می کنیم فیلم را ببینید. در این فیلم همکار ما در گروه تاسیسات 24 ساعته روش نصب رادیاتور پنلی را به صورت تصویری به شما آموزش می دهد.

 

نکات مهم نصب و جابجایی رادیاتور

در انتها چند نکته مهم در خصوص نصب و جابجایی شوفاژ در اختیار شما قرار می دهیم:

  • محل مناسبی برای نصب رادیاتور انتخاب کنید که در پشت درب اتاق نباشد.
  • نصب شوفاژ در پشت پرده و یا پشت لوازم بزرگ ساختمان از جمله کمد و مبل اشتباه است.
  • بهترین محل برای نصب شوفاژ در زیر پنجره است تا گردش هوای سرد و گرم بهتر صورت بگیرد.
  • اندازه گیری صحیح فضای مورد نیاز برای نصب رادیاتور بسیار مهم است.
  • پیش از بستن شیرهای رفت و برگشت به رادیاتور مغزی شیر را به خوبی با نوار تفلن پوشش دهید.
  • قبل از جابجا کردن رادیاتور حتماً آب داخل مدار را به طور کامل تخلیه کنید.
  • پیش از اقدام به نصب رادیاتور در محل جدید نقاط اتصال رادیاتور به دیوار را با مداد بر روی دیوار علامت بزنید.
  • اگر سوارخی که برای نصب براکت یا بست دیواری رادیاتور بر روی دیوار ایجاد می کنید بیش از اندازه بزرگ باشد، رادیاتور بعد از نصب بر روی دیوار لق می زند و تراز آن بهم می ریزد.

تصویر انتخاب محل نصب شوفاژ در نزدیکی پنجره

جمع بندی

جابجایی رادیاتور برای افرادی که می خواهند در چیدمان خانه خود تغییر ایجاد کنند و یا افرادی که محل نصب رادیاتور قبلی در زیر تلوزیون و یا پشت مبلمان، تخت و یا کمد بوده است، بسیار ضروریست.

با کمک توضیحاتی که در این مطلب دادیم آموختید که چگونه می توان شوفاژ را از محل نصب قبلی آن باز کرده و در محل جدید نصب کرد. اما همانطور که در مراحل گفته شده خواندید، اجرای لوله کشی شوفاژ در محل نصب جدید بسیار مهم است که فقط با کمک مجری لوله کش قابل انجام است.

برای این منظور به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد جابجایی رادیاتور در ساختمان خود را دارید، از تخصص و مهارت مجریان لوله کش گروه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید.

دانش و تجربه متخصصین این مجموعه به شما این اطمینان را می دهد که بهترین مسیر برای لوله کشی رادیاتور جدید را در ساختمان شما انتخاب کرده و لوله کشی مورد نیاز را با کیفیت بسیار عالی انجام می دهند.

علاوه بر این اجرای لوله کشی همراه با ضمانت تضمین کیفیت به شما مشتری عزیز ارائه می شود تا با خاطری آسوده سفارش خود را به این مجموعه بسپارید.

پس اگر قصد دارید رادیاتور منزل خود را به هر دلیلی جابجا کرده و برای این منظور به کمک یک متخصص نیاز دارید، همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

مجری تاسیسات 24 ساعته در حال نصب رادیاتور

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • در مواقعی که محل نصب رادیاتور مناسب نیست و یا قصد تغییر دکوراسیون ساختمان را داریم، جابجایی رادیاتور شوفاژ اجتناب ناپذیر است.
  • جابجایی و نصب شوفاژ شامل چند مرحله اساسی از جمله انتخاب محل جدید برای نصب رادیاتور، باز کردن رادیاتور قبلی از روی دیوار، تخلیه آب رادیاتور، اجرای لوله کشی شوفاژ در محل جدید، نصب رادیاتور بر روی دیوار محل جدید و روشن کردن شوفاژ است.
  • برای اینکه جابجایی رادیاتور کم هزینه تر و سریع تر انجام بگیرد، بهتر است از لوله کشی روکار شوفاژ در محل جدید نصب رادیاتور استفاده کرد.

متخصصین گروه تاسیسات 24 ساعته می توانند به پرسش های شما در خصوص نحوه جابجایی و نصب مجدد رادیاتور پاسخ دهند، برای این منظور کافیست سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب قرار دهید تا متخصصین در کمترین زمان ممکن و به صورت رایگان به آن ها جواب دهند.

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

 

اشتراک گذاری این صفحه