به منظور اندازه گیری مقدار انرژی الکتریکی مصرفی در یک ساختمان به وسیله ای به نام کنتور برق نیاز داریم. کنتورهای برق در دو نوع کلی کنتور تک فاز و کنتور سه فاز دسته بندی می شوند که خود نیز در دو گروه کنتورهای اکتیو و کنتورهای ریکتیو قرار می گیرند.

از آنجا که مقدار ولتاژ و جریان برق تک فاز با برق سه فاز فرق می کند، بنابراین لازم است تا برای سنجش مقدار برق مصرفی در ساختمان هایی که به برق سه فاز مجهز هستند، از کنتور سه فاز نیز استفاده شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا این بار روش نصب و سیم کشی کنتور برق سه فاز را به شما آموزش دهیم.

بنابراین ابتدا روش نصب کنتور سه فاز قدیمی یا آنالوگ را بیان می کنیم و پس از آن به سراغ روش نصب و سیم کشی کنتور سه فاز دیجیتال می رویم. در این بین توضیحاتی در خصوص نقشه سیم کشی کنتور سه فاز نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

طریقه نصب کنتور سه فاز دیجیتال+نقشه سیم کشی کنتور سه فاز دیجیتال

یکی از بارزترین تفاوت ها بین کنتور برق سه فاز قدیمی و دیجیتال در این است که اطلاعات قابل کسب از کنتور سه فاز دیجیتال بسیار گسترده تر از نوع آنالوگ است. از جمله اطلاعاتی که می توانیم از طریق کنتور برق سه فاز دیجیتال به دست آوریم، عبارتند از:

  • ساعت
  • تاریخ
  • توان فاز اول، فاز دوم و فاز سوم
  • توان فاز کل
  • میزان توان راکتیو
  • میزان توان اکتیو
  • ولتاژ فاز اول، فاز دوم و فاز سوم
  • جریان فاز اول، فاز دوم و فاز سوم
  • توان بار ورودی
  • ضریب توان

تصویر انواع کنتور برق سه فاز آنالوگ و دیجیتال

حال با ما همراه باشید تا با شیوه نصب و سیم کشی کنتور سه فاز دیجیتال آشنا شوید، ابتدا به سراغ معرفی شرایط مورد نیاز برای نصب و سیم کشی کنتور سه فاز دیجیتال می رویم و پس از آن روش نصب و سیم کشی این وسیله را توضیح می دهیم.

شرایط مورد نیاز برای نصب و سیم کشی کنتور برق سه فاز دیجیتال

  • محل نصب کنتور سه فاز دیجیتال باید در نقطه ای امن و به دور از آسیب های فیزیکی باشد.
  • بهتر است دمای هوا در محل نصب کنتور بین منفی 30 درجه و مثبت 70 درجه سانتی گراد باشد.
  • از نصب کنتور سه فاز دیجیتال در محیطی که هوای خوردنده و آسیب زا دارد، اجتناب کنید.
  • پیش از نصب کنتور سه فاز دیجیتال از مقدار جریان الکتریکی مورد نیاز ساختمان مطلع شده و حداکثر جریان کنتور را در نظر بگیرید تا کنتور جوابگوی نیاز ساختمان باشد.
  • پیش از اقدام به نصب کنتور کل بدنه این وسیله را بازدید کنید تا مطمئن شوید که دچار هیچ گونه ضربه یا آسیب نشده باشد.

 

مراحل نصب کنتور سه فاز دیجیتال

  1. جریان برق ساختمان را در حالت قطع قرار دهید.
  2. درپوش سیم های ورودی به کنتور سه فاز دیجیتال را از روی آن بردارید.
  3. کنتور را در محل مناسب خود بر روی دیوار ببندید.
  4. بر اساس نقشه سیم کشی که بر روی درپوش ورودی کنتور سه فاز درج شده به سیم کشی کنتور اقدام کنید که نمونه آن را در قسمت زیر ملاحظه می کنید.

نقشه نصب و سیم کشی کنتور سه فاز

همانطور که در تصویر نقشه فوق می بینید برای سیم کشی کنتور برق سه فاز دیجیتال نیز به سه رشته سیم فاز و یک سیم نول نیاز دارید.

سیم فاز اول یا همان L1 را به ترمینال 2، سیم فاز دوم یا L2 را به ترمینال 5 و سیم فاز سوم یا L3 را به ترمینال 8 وارد می کنیم و خروجی این سه سیم فاز را از ترمینال های 3، 6 و 9 دریافت می کنیم. سیم نول را نیز به ترمینال 10 وارد کرده و خروجی آن را از ترمینال 12 می گیریم.

برای تکمیل سیم کشی کنتور سه فاز دیجیتال لازم است تا پایه های مثبت و منفی را به ترمینال های 13 و 15 ببندیم و کنتاکتورهای A و B را به ترمینال های 17 و 18 اتصال دهیم و در نهایت رله کنتور را از طریق اتصال سیم به ترمینال های 20 و 21 سیم کشی کنیم.

با این حساب در نهایت ما سه خروجی فاز اول، فاز دوم و فاز سوم به همراه یک خروجی نول در کنتور برق سه فاز دیجیتال خواهیم داشت که به سمت مصرف کننده هدایت می شود.

  1. مقدار سیم ها را به اندازه ای در نظر بگیرید که به راحتی در زیر پیچ های ترمینال ها بسته شوند.
  2. پیش از بستن سیم ها به زیر پیچ های ترمینال باید مقدار از روکش سیم ها را بردارید، اما مراقب باشید که بخش هادی سیم نباید در تماس با بدنه خارجی باشد.
  3. بعد از اینکه بخش هادی سیم ها را در زیر پیچ های ترمینال ها قرار دادید، باید پیچ ها را به اندازه کافی سفت کنید تا سست بودن اتصال باعث آسیب به کنتور و سیم کشی برق ساختمان نشود.
  4. بعد از پایان سیم کشی جریان برق ورودی به کنتور را وصل کنید.
  5. از اتصال کانکتورها و رله کنتور سه فاز دیجیتال مطمئن شوید و سپس برق ورودی را قطع کنید.
  6. درپوش سیم های ورودی به کنتور را در جای خود قرار داده و ببندید.
  7. در آخر برق ورودی به کنتور سه فاز دیجیتال را وصل کرده و سایر تنظیمات مربوط به ساعت و تاریخ کنتور را انجام دهید و میزان ولتاژ و جریان کنتور سه فاز را تست کنید.

 

نحوه نصب کنتور سه فاز قدیمی (آنالوگ)

کنتور برق سه فاز در دو مدل آنالوگ و دیجیتال طراحی و تولید می شود که کنتور برق سه فاز آنالوگ را به نام کنتور سه فاز قدیمی نیز می شناسند. این وسیله در دو مدل سه فاز دیماندی و سه فاز غیر دیماندی وجود دارد. برای مصارفی که قدرت کنتور نصب شده برای آن بیشتر شود، انشعاب دیماندی در نظر می گیرند و باید هزینه دیماند را پرداخت کنند.

کنتور سه فاز غیر دیماندی با ولتاژ 220 تا 280 ولت و شدت جریان 10 تا 25 آمپر کار می کند، در حالی که کنتور سه فاز دیماندی با ولتاژ 220 تا 280 ولت ولی با شدن جریان 5 آمپر کار می کند.

روش سیم کشی کنتور برق قدیمی بسیار شبیه به سیم کشی کنتور سه فاز دیجیتال است، با این تفاوت که اتصال سیم های مربوط به رله و پایه های منفی و مثبت در مدل قدیمی وجود ندارد.

برای نصب و سیم کشی کنتور سه فاز آنالوگ به سه سیم فاز و یک سیم نول ورودی نیاز داریم. به این صورت که سه سیم فاز L1، L2 و L3 را به ترتیب به ترمینال های 1، 5 و 9 می بندیم تا از این طریق فاز ورودی را به کنتور سه فاز قدیمی اتصال دهیم.

سپس از ترمینال های 3، 7 و 11 سه خروجی فاز را دریافت می کنیم. سیم نول ورودی را نیز به ترمینال 13 وارد کرده و از ترمینال 14 خروجی آن را می گیریم. به این ترتیب سه مدار شامل سه سیم فاز و نول خواهیم داشت که از کنتور سه فاز به سمت مصرف کننده جریان پیدا می کند.

پس از نصب کنتور سه فاز آنالوگ یا قدیمی هر زمان مصرف کننده از کنتور استفاده کند، جریان مصرفی آن از سیم پیچ جریان عبور می کند و به این ترتیب یک میدان مغناطیسی در سیم پیچ ایجاد می شود. اختلاف پتانسیل موجود در سیم پیچ همیشه ثابت است و به همین دلیل یک میدان مغناطیسی یک پارچه در خود ایجاد می کند. واکنش این دو میدان مغناطیسی به یکدیگر باعث چرخش صفحه کنتور در کنتور آنالوگ می شود.

 

نقشه نصب کنتور سه فاز آنالوگ

به منظور تکمیل صحبت های خود در قسمت فوق تصمیم گرفتیم تا نقشه سیم کشی کنتور سه فاز آنالوگ یا قدیمی را با شما به اشتراک بگذاریم.

نقشه نصب کنتور سه فاز آنالوگ

در تصویر فوق به طور واضح مشاهده می کنید که ورودی های سه فاز و نول به پایه های 1، 5، 9 و 13 بسته شده اند و خروجی های سه فاز و نول از پایه های 3، 7، 11 و 14 گرفته شده اند.

 

جمع بندی

برای ساختمان هایی که از برق سه فاز به منظور راه اندازی آسانسور، موتور برق و غیره استفاده می کنند، لازم است تا کنتور برق سه فاز نصب شود که با انواع کنتورهای برق سه فاز و شیوه نصب و سیم کشی آن ها در این مطلب آشنا شدید.

تنها موردی که باقی می ماند لزوم استفاده از تخصص یک نیروی متخصص به منظور نصب و سیم کشی کنتور برق سه فاز است که توصیه می کنیم حتماً این موضوع را مد نظر داشته باشید. چون برق سه فاز به خودی خود بسیار پرقدرت است و کوچک ترین سهل انگاری در زمان کار با آن کافیست تا آسیب های جدی و جبران ناپذیری به همراه خود داشته باشد.

یکی از حرفه ای ترین و کاربلدترین تکنسین های برق که می توانیم به منظور نصب و سیم کشی کنتور برق سه فاز به شما معرفی کنیم، متخصصین برق گروه تاسیسات 24 ساعته است.

تکنسین های برق این مجموعه مهارت بسیار بالایی در اجرای سیم کشی برق ساختمان و نصب انواع کنتورهای برق تک فاز و سه فاز دارند، از طرفی گروه تاسیسات 24 ساعته خدمات برقی خود را به همراه سایر خدمات تاسیساتی به همراه گارانتی به مشتریان عرضه می کند تا خاطر مشتری را از بابت کیفیت خدمات آسوده کند.

مجری برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال سیم کشی ساختمان

بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر قصد نصب و سیم کشی کنتور برق سه فاز را در ساختمان خود دارید، همین الان به منظور ثبت سفارش خود با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

 

اشتراک گذاری این صفحه