در گذشته به ساختمان هایی که فقط یک طبقه داشتند، ویلایی می گفتند. اما امروزه با توجه به اینکه اکثر خانه ها آپارتمانی و چندین طبقه ساخته می شوند، خانه هایی که یک، دو و حداکثر سه طبقه باشند را جزو ساختمان های ویلایی در نظر می گیرند.

همچنین به احتمال زیاد خانه های ویلایی به استخر نیز مجهز هستند، بنابراین سیستم لوله کشی مورد نیاز برای چنین بناهایی با دیگر خانه ها کمی متفاوت است. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم تا در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان های ویلایی با شما صحبت کنیم.

به این ترتیب که ابتدا اصول کلی لوله کشی ساختمان های ویلایی را بررسی کرده و سپس نقشه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ویلایی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. در ادامه در خصوص روش اجرای لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب خانه های ویلایی توضیح خواهیم داد و در نهایت یک فیلم از مراحل اجرای لوله کشی آب، فاضلاب، فن کوئل، ونت و رادیاتور خانه ویلایی را به شما نمایش خواهیم داد.

پس اگر قصد دارید خانه ویلایی بسازید و برای آشنایی با نحوه لوله کشی آب، فاضلاب و گرمایش ساختمان خود به راهنمایی نیاز دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لوله کشی ساختمان ویلایی

لوله کشی ساختمان به طور کلی شامل لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی پکیج، لوله کشی پمپ آب، نصب و لوله کشی توالت فرنگی یا ایرانی و لوله کشی رادیاتور و یا فن کوئل می شود. در این بین لوله کشی ساختمان ویلایی سه زیر شاخه اصلی دارد که به لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب و لوله کشی گاز تقسیم بندی می شوند.

اگر لوله کشی آب به شکل اصولی آن اجرا نشود، فشار آب ساختمان افت پیدا می کند و مشکلات زیادی در بازدهی پکیج، رادیاتورهای شوفاژ و دیگر تجهیزات مرتبط با آب ساختمان همچون توالت فرنگی و سرویس بهداشتی و حمام ایجاد می شود.

اجرای اصولی لوله کشی فاضلاب نیز به اندازه لوله کشی آب خانه ویلایی اهمیت دارد، چون اگر شیب لوله های فاضلابی به درستی رعایت نشود، سرعت حرکت مواد فاضلابی کندتر و یا تندتر از حالت معمول شده و مشکلاتی همچون گیر کردن لوله ها، بالا زدن چاه و پخش بوی نامطبوع فاضلاب را در پی خواهد داشت.

از تمام این حرف ها گذشته چون خانه های ویلایی اکثراً خارج از مرکز شهر قرار دارند و در معرض هوای خیلی گرم و خیلی سرد هستند، شدیداً به اجرای اصولی لوله کشی نیاز دارند تا هرچه کمتر به تعمیر و رفع عیب نیاز پیدا کنند.

مراحل کلی اجرای لوله کشی خانه ویلایی به صورت زیر است:

  1. تهیه نقشه اجرایی تاسیسات
  2. لوله کشی فاضلاب و ونت
  3. لوله کشی فن کویل ها
  4. لوله کشی درین
  5. لوله کشی آب

اگر در ادامه ما را همراهی کنید، توضیحات مربوط به هر کدام از این مراحل را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

نقشه لوله کشی ساختمان ویلایی

از آنجا که اولین مرحله از اجرای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ویلایی به تهیه نقشه کار مربوط می شود، در این قسمت قصد داریم در مورد خصوصیات نقشه لوله کشی خانه ویلایی با شما صحبت کنیم.

  • نقشه لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان ویلایی

1 لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ویلایی

در قسمت فوق نقشه لوله کشی آب سرد و گرم در یک ساختمان ویلایی سه طبقه را برای شما نمایش داده ایم. در این ساختمان سیستم گرمایش از طریق موتورخانه تامین می شود که در طبقه همکف پارکینگ واقع شده است.

بنابراین باید لوله اصلی آب سرد ابتدا وارد موتورخانه شده و بعد از آن در بین طبقات دیگر منشعب شود. در این بخش لوله کشی آب بین کنتور اصلی ساختمان تا موتورخانه به صورت کف خواب است، اما در ادامه مسیر، یعنی لوله کشی آب گرم رفت و برگشت مصرفی و آب سرد از موتورخانه تا رایزرها به صورت زیر سقفی است.

در صورتی که مایلید پلان های متنوع تری از لوله کشی آب سرد و گرم را مشاهده و در اجرای لوله کشی ساختمان خود به کار بگیرید، می توانید به صفحه دانلود نقشه لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان مراجعه کنید.

  • نقشه لوله کشی فاضلاب خانه ویلایی

نقشه لوله کشی فاضلاب ساختمان

برای اجرای لوله کشی فاضلاب خانه ویلایی لازم است تا طبق نقشه پیش برویم. در قسمت بالا یک نمونه نقشه لوله کشی فاضلاب را مشاهده می کنید که برای ساختمان ویلایی سه طبقه ای طراحی شده و نحوه قرارگیری لوله های فاضلابی در محل های مصرف نشان داده شده است.

پیشنهاد می کنیم برای دسترسی به رایزر دیاگرام لوله کشی لوله های فاضلابی، هواکش و آب باران ساختمان ویلایی به صفحه دانلود نقشه تاسیسات فاضلاب ساختمان مراجعه کنید.

 

لوله کشی فاضلاب ساختمان ویلایی

 

گفتیم که یکی از مهمترین بخش های سیستم لوله کشی ساختمان به لوله های انتقال دهنده مواد فاضلابی مربوط می شود که این لوله ها در مکان هایی همچون حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی نصب و اجرا می شوند.

روش اجرای لوله کشی فاضلاب در خانه ویلایی به این صورت است که بعد از تهیه نقشه لوله کشی مکان هایی از قبیل حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و چاه فاضلاب بر روی نقشه و سپس بر روی ساختمان تعیین می شوند

.لوله مورد نیاز برای اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان ویلایی

بعد از این مرحله باید به سراغ انتخاب نوع لوله و همچنین روش لوله کشی فاضلاب در ساختمان ویلایی باشیم. در گذشته بیشتر از لوله های چدنی به برای لوله کشی فاضلاب استفاده می شد که برای اتصال آن ها باید کنف و سرب را به کار می بردند.

اما به دلیل اینکه این جنس از لوله سنگین و گران بود، امروزه دیگر استفاده از لوله های چدنی فاضلاب منسوخ شده و لوله هایی همچون پلیکا و پوش فیت جایگزین آن شده اند.

اگر بین انتخاب لوله پوش فیت و پلیکا تردید دارید، پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید. در این فیلم آقای مهندس اسماعیلی به سوال جواب می دهد که تفاوت استفاده از لوله پوش فیت و لوله پلیکا در لوله کشی فاضلاب ساختمان چیست؟

در صورتی که می خواهید تفاوت بین لوله پلیکا و پوش فیت را از زبان مجری تاسیساتی آقای بایزگلی بشنوید، کلیپ زیر را مشاهده کنید.

از طرفی نوع روش لوله کشی فاضلاب نیز در انتخاب نوع لوله موثر است. همانطور که در مطلب بهترین روش لوله کشی فاضلاب ساختمان گفتیم، امروزه اکثراً از لوله کشی زیر سقفی برای نصب لوله های فاضلابی استفاده می شود و چون لوله های پوش فیت سبک هستند و به راحتی در یکدیگر فرو رفته و متصل می شوند، بهترین لوله فاضلابی از نوع پوش فیت و بهترین روش اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان ویلایی به صورت زیر سقفی است.

در کلیپ زیر آقای مهندس اسماعیلی برای شما توضیح می دهد که لوله کشی فاضلاب زیر سقفی بهتر است یا لوله کشی فاضلاب از کف؟

یکی دیگر از اجزای مهم لوله کشی فاضلاب، لوله های ونت یا هواکش هستند که باید هم زمان با اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان اجرا می شود. لوله کشی ونت نیز با کمک لوله های پوش فیت و آن هم به روش زیر سقفی انجام می شود.

اگر می خواهید بدانید لوله کشی فاضلاب زیر سقفی به چه صورت در ساختمان اجرا می شود، پیشنهاد می کنیم روی لینک مقاله بزنید.

 

لوله کشی آب ساختمان ویلایی 

در اکثر پروژه هایی که لوله کشی فاضلاب را به صورت زیر سقفی اجرا می کنند، لوله کشی آب ساختمان را نیز به صورت زیر سقفی پیاده سازی می کنند. بنابراین در ساختمان ویلایی نیز بهترین روش برای اجرای لوله کشی آب به صورت زیر سقفی می باشد.

در کلیپ زیر آقای میرچولی مجری تاسیساتی برای شما توضیح می دهد که لوله کشی از سقف بهتر است یا از کف؟

مرحله بعدی انتخاب نوع لوله آب مصرفی است. اگر برای خرید لوله آب به بازار مراجعه کرده باشید حتماً نام معروف لوله های پنج لایه را شنیده اید. چون این جنس از لوله آب مزیت های بیشماری از جمله وزن پایین، نصب راحت، مقاوم بی نظیر در برابر حرارت آب و غیره دارند.

از تمام این ها گذشته لوله های پنج لایه چون انعطاف پذیری بالایی داشته و در زمان نصب به اتصالات کمتری نیاز دارند، بهترین گزینه به منظور استفاده در لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان ویلایی به صورت زیر سقفی هستند.

البته وقتی برای خرید و انتخاب لوله به بازار مراجعه می کنید با نام لوله آذین نیز آشنا می شوید و احتمالاً دچار تردید می شوید که بلاخره برای لوله کشی آب ساختمان لوله پنج لایه مناسب است یا آذین؟

اگر شما هم با این سوال مواجه هستید، بهتر است کلیپ زیر را تماشا کنید. در این کلیپ فرق بین دو لوله پنج لایه و آذین را از زبان مهندس اسماعیلی می شنوید.

در صورتی که هنوز هم برای انتخاب بین این دو لوله نیاز به راهنمایی دارید، کلیپ زیر را ببینید تا با توضیحات آقای میرچولی با تفاوت لوله 5 لایه و آذین بیشتر آشنا شوید.

بنابراین پیشنهاد ما این است که لوله کشی آب ساختمان ویلایی را به صورت کلکتوری زیر سقفی و با کمک لوله های پنج لایه انجام دهیم. البته باز هم تاکید می کنیم که روش لوله کشی با توجه به نیاز ساختمان و حتی نظر شخصی شما انتخاب می شود.

در روش لوله کشی کلکتوری زیر سقفی لازم است تا ابتدا لوله های آب را به کلکتور سرد و گرم متصل کرده و سپس آن ها را به سقف ساختمان ببریم و در نهایت بر اساس نقشه لوله کشی آب ساختمان لوله ها را به محل های مصرفی در بنا هدایت کنیم.

چگونگی اجرای لوله کشی آب ساختمان ویلایی

ما توضیحات بیشتر در خصوص روش انجام لوله کشی آب به صورت زیر سقفی را در مقاله ای با عنوان نحوه اجرای لوله کشی آب سرد و گرم به صورت زیر سقفی قرار داده ایم، اگر مایل به مطالعه هستید روی لینک مقاله بزنید.

علاوه بر این در قسمت زیر فیلم یکی از ده ها نمونه اجرای لوله کشی آب با لوله پنج لایه بصورت زیر سقفی را برای شما به اشتراک گذاشته ایم که در یکی از پروژه های گروه تاسیسات 24 ساعته انجام شده است. پس می توانید برای آشنایی با روند اجرای کار این کلیپ را نیز تماشا کنید.

 

فیلم اجرای کامل تاسیسات ساختمان ویلایی

به منظور حسن ختام صحبت های خود قصد داریم تا فیلم اجرای کامل تاسیسات ساختمان ویلایی را به شما نمایش دهیم که در یکی از پروژه های گروه تاسیسات 24 ساعته انجام شده است. شما در این فیلم کل مراحل اجرای لوله کشی خانه ویلایی را از صفر تا صد مشاهده خواهید کرد که به صورت زیر سقفی صورت گرفته است.

در این پروژه های لوله کشی فاضلاب با استفاده از لوله های پوش فیت سایلنت و به صورت فول ونت اجرا شده، همچنین برای اجرای لوله کشی فن کویل ها لوله کشی جوشی آهنی مورد استفاده قرار گرفته است.

لوله کشی درین را با لوله های تک لایه و لوله کشی آب سرد و گرم نیز به صورت کلکتوری و زیر سقفی با کمک لوله های پنج لایه صورت گرفته است که اطلاعات کامل تر را می توانید به صورت تصویری و در فیلم زیر ببینید.

 

جمع بندی

ما در این مطلب در خصوص روش اجرای لوله کشی خانه های ویلایی صحبت کردیم و از همه مهمتر گفتیم که چون خانه های ویلایی اغلب خارج از مرکز شهر قرار دارند، پس اجرای لوله کشی در این چنین ساختمان هایی با پیچیدگی ها و حساسیت های بیشتری همراه است.

به همین دلیل نقش مجری تاسیساتی در روند اجرای کار و استفاده از بهترین لوله و بهترین روش از لوله کشی به خوبی خود را نشان می دهد تا بازدهی سیستم لوله کشی ساختمان ویلایی بیش از بیش باشد و هیچ نیازی به عیب یابی و اصلاحات زود هنگام پیدا نکند.

در طول این مطلب نام مجموعه تاسیسات 24 ساعته را زیاد شنیدید و از طریق فیلم های داخل متن با این گروه تاسیساتی تا حدودی آشنا شدید. این مجموعه چندین سال است که در حوزه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان مشغول به کار است و کادری حرفه ای از بهترین نیروهای تاسیساتی را در اختیار دارد.

کیفیت خدمات لوله کشی مجموعه تاسیسات 24 ساعته به قدری بالاست که توانسته رضایت مشتریان خود را تا حد زیادی جلب کند و به دلیل گارانتی تضمین کیفیت خدمات که به مشتریان خود ارائه می دهد، دیگر جایی برای نگرانی و تردید باقی نمی ماند.

بنابراین اگر شما هم می خواهید لوله کشی آب و فاضلاب خانه ویلایی خود را به بهترین شکل ممکن و توسط حرفه ای ترین گروه تاسیساتی به انجام برسانید، می توانید همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا پروژه شما مورد بازدید رایگان کارشناسان این مجموعه قرار گرفته و در اسرع وقت انجام شود.

لوله کش آب و فاضلاب ساختمان

خلاصه ای از آنچه در این مطلب خواندید

  • لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب مهمترین بخش از سیستم لوله کشی ساختمان ویلایی هستند.
  • پیش از اقدام به اجرای لوله کشی در ساختمان ویلایی باید نقشه لوله کشی آماده شود تا مسیر حرکت لوله ها و محل نصبیات در ساختمان مشخص شود.
  • برای ساختمان های ویلایی می توان ترکیبی از بهترین لوله، یعنی لوله پوش فیت و لوله پنج لایه و بهترین روش لوله کشی استفاده کرد که با توجه به شرایط ساختمان انتخاب می شود.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

اشتراک گذاری این صفحه