اگر می خواهید نقشه سیم کشی پریز برق را در اختیار داشته باشید؛

اگر مایلید روش نصب و سیم کشی پریز برق ارت دار و بدون ارت را یاد بگیرید؛

اگر می خواهید از پریز برق ساختمان خود انشعاب بگیرید ولی روش آن را یاد ندارید؛

اگر نمی دانید قوانین و اصول نصب و سیم کشی پریز برق چه هستند؛

پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. در این مطلب قرار است مدار پریز برق را به شکل ساده به شما معرفی کنیم.

پس از آن روش سیم کشی و نصب پریزهای برق ارت دار و بدون ارت را به زبانی ساده و خودمانی به شما آموزش می دهیم. سپس طریقه انشعاب گیری از پریز برق را برای شما توضیح می دهیم.

در انتها نیز کلام خود را با اشتراک گذاری قوانین و استانداردهای نصب و سیم کشی پریز برق به پایان می رسانیم.

پس اگر می خواهید بدانید چطور می شود پریز برق روکار و توکار را در ساختمان سیم کشی و نصب نمود، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نقشه سیم کشی پریز برق

مدار پریز برق بسیار ساده می باشد، چون برای برق دار کردن پریز به سیم فاز و نول نیاز دارید و لازم نیست همچون سیم کشی کلید تک پل و یا دو پل از آن خروجی بگیرید.

در قسمت زیر نقشه سیم کشی پریز برق را به شما نشان داده ایم، اما توضیحات بیشتر در خصوص نحوه سیم کشی پریز برق را در ادامه آورده ایم.

نقشه سیم کشی پریز برق

همانطور که در نقشه فوق ملاحظه می کنید، اولاً این پریز برق از نوع ارت دار است که سیم ارت را به رنگ سبز در تصویر می بینید.

در این نقشه سه عدد پریز برق را ملاحظه می کنید که سیم های فاز، نول و ارت آن به شکل سری به یکدیگر متصل شده اند.

ما در مطلب سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده اصول پایه ای سیم کشی را عنوان کرده ایم. اگر مایل به یادگیری اصول سیم کشی برق ساختمان هستید، پیشنهاد می کنیم لینک مقاله را لمس کنید.

 

آموزش سیم کشی پریز برق بدون سیم ارت

حال که با نقشه یا همان مدار سیم کشی پریز برق آشنا شدید، به سراغ آموزش نحوه سیم کشی پریز برق می رویم.

برای سیم کشی پریز برق ما به دو سیم فاز و نول نیاز داریم. البته این در حالتی است که پریز از نوع ارت دار نباشد و یا در کل سیم ارت در سیم کشی برق ساختمان وجود نداشته باشد.

  1. ابتدا به سراغ اتصال سیم فاز به پریز برق می رویم. برای این منظور ما به سیم برق با سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع نیاز داریم.

سیم فاز مختص پریز را به فیوز همان پریز در داخل جعبه فیوز ساختمان اتصال می دهیم. برای این کار مقداری از روکش سیم را با کمک سیم چین برمی داریم و سپس بخش هادی سیم را به زیر پیچ فیوز می بندیم.

  1. حالا باید طرف دیگر سیم فاز را به پریز برق متصل کنیم. پس باید سیم فاز را به صورت مستقیم از داخل لوله برق و یا داکت برق به سمت پریز هدایت کنیم.

بر روی پریزهای برق فاقد سیم ارت دو عدد پیچ وجود دارد. فرقی نمی کند که سیم فاز را به کدام یک از پیچ ها می بندیم.

مهم این است که سر سیم را به اندازه مورد نیاز لخت کرده و سپس هادی سیم فاز را به پیچ روی پریز اتصال دهیم.

  1. در قدم بعدی باید سیم نول را به پریز برق هدایت کنیم. چون جریان فاز تنها با وجود نول است که کارایی دارد.

برای این منظور یک سیم دیگر با همان سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع انتخاب کرده و یک طرف آن را به شمش نول در داخل جعبه فیوز می بندیم.

  1. در ادامه سیم نول را از جعبه فیوز به سمت پریز برق هدایت می کنیم. اگر سیم کشی برق ساختمان ما به صورت توکار باشد، سیم نول و فاز از داخل لوله برق یا لوله خرطومی حرکت می کنند.

اما اگر سیم کشی برق روکار باشد، هدایت سیم فاز و نول پریز برق از داخل داکت کشی سیم کشی روکار انجام می گیرد.

  1. در نهایت سیم نول را به پریز برق می رسانیم و پس از مرتب کردن سر سیم و برداشتن قسمتی از روکش سیم آن را به زیر پیچ دوم بر روی پریز برق می بندیم.
  2. اکنون سیم کشی پریز برق تمام شده است، پس می توانیم روکش پریز را بر روی آن قرار داده و سلامتی مدار پریز برق را چک کنیم.

برای این منظور ابتدا برق پریز را وصل کرده و سپس دوشاخه برق را به پریز متصل می کنیم. اگر لامپ روشن شد، به این معنی است که سیم کشی پریز به درستی انجام شده است.

فکر می کنیم مطالعه مطلب سیم کشی کلید تک پل و پریز می تواند در تکمیل آموزش های این مقاله به شما کمک کند. برای مطالعه آن کافیست روی لینک مقاله بزنید.

رنگ بندی سیم ها در سیم کشی پریز برق

 

نحوه سیم کشی پریز برق ارت دار

در سیم کشی پریز برق ارت دار ما به سه رشته سیم فاز، نول و ارت نیاز داریم. وجود سیم ارت در سیم کشی برق ساختمان بسیار مهم است که متاسفانه در کشور ما زیاد رعایت نمی شود.

اما امروزه با توجه به قوانین ملی ساختمان و تولید پریزهای ارت دار، لازم است که در سیم کشی ساختمان تجدید نظر کرده و سیم ارت را در سیم کشی قرار دهیم.

نحوه سیم کشی پریز برق ارت دار کاملاً شبیه به سیم کشی پریز برق بدون ارت است، با این تفاوت که سیم ارت نیز به مجموعه سیم های فاز و نول اضافه شده است.

معمولاً سیم ارت پریز برق را به رنگ زرد و یا ترکیبی از زرد و سبز انتخاب می کنند. در حالی که سیم فاز قرمز و یا مشکی بوده و سیم نول اغلب آبی رنگ است. جهت مشاهده انواع سیم ارت بر روی لینک صفحه سیم ارت در سایت دیجیکالا بزنید.

با توجه به رنگ بندی سیم های برق پریز به سراغ آموزش سیم کشی پریز برق ارت دار می رویم:

مرحله اول: اتصال سیم فاز از فیوز به پریز برق

پریزهای برق ارت دار دارای سه عدد پیچ برای اتصال سیم فاز، سیم نول و سیم ارت هستند. دو عدد از پیچ ها در قسمت پایینی پریز قرار گرفته اند که برای وصل شدن سیم فاز و نول تعبیه شده اند.

پیچ دیگر در قسمت بدنه پریز قرار گرفته و به صورت تکی است. سیم ارت پریز باید به این پیچ بسته شود که در ادامه در این خصوص توضیحات لازم را خواهیم داد.

برای اتصال سیم فاز کافیست تا یک سیم با سطح مقطع 2.5 را از یک طرف به فیوز برق مخصوص پریز در جعبه فیوز و از طرف دیگر به یکی از پیچ های پایینی در پریز برق ببندیم.

مرحله دوم: اتصال سیم نول از شمش نول جعبه فیوز به پریز برق

سیم نول پریز ارت دار را نیز در سطح مقطع 2.5 انتخاب کرده و یک طرف سیم را به شمش نول در داخل جعبه فیوز بسته و طرف دیگر سیم نول را به یکی دیگر از پیچ های پایینی پریز ارت دار اتصال می دهیم.

مرحله سوم: اتصال سیم ارت از شمش نول به پریز برق

انشعاب سیم ارت از طریق شمش نول در داخل جعبه فیوز انجام می شود. پس باید یک سر سیم ارت را به اندازه کافی لخت کرده و از طریق پیچ به شمش نول بر روی جعبه فیوز برق ساختمان ببندیم.

طرف دیگر سیم ارت زرد رنگ را به پیچ بدنه بر روی پریز برق ارت دار متصل می کنیم. در این مرحله مدار پریز برق ارت دار ما تکمیل شده است.

مرحله چهارم: نصب پریز بر روی دیوار

نصب پریز برق با توجه به روکار و یا توکار بودن آن کمی متفاوت می باشد. اگر پریز برق روکار باشد، کافیست بدنه پریز را به واسطه پیچ های آن بر روی دیوار محکم کرده و در نهایت روکش پریز را ببنیدیم.

اما اگر پریز برق از نوع توکار باشد، ابتدا سیم های متصل به پریز را در داخل قوطی برق قرار داده و سپس بدنه پریز را از طریق پیچ های آن در داخل قوطی محکم می کنیم.

مرحله پنجم: تست پریز برق

پس از اینکه اتصال سیم های فاز، نول و ارت از داخل جعبه فیوز به سمت پریز برق به اتمام رسید، باید قاب یا روکش پریز برق را بر روی آن قرار دهیم و سپس پیچ روی روکش پریز را ببنیدیم تا اتصال پریز تمام شود.

در نهایت فیوز مختص پریز برق را در داخل جعبه فیوز در حالت وصل قرار می دهیم تا جریان برق به سمت پریز هدایت شود.

سپس به منظور تست پریز برق تازه سیم کشی شده، از فازمتر کمک می گیریم. به این صورت که سر فاز متر را در سوراخ های پریز قرار می دهیم. در این مرحله لازم است چراغ فازمتر در یکی از سوراخ های پریز برق روشن شود.

بستن سیم های فاز، نول و ارت به پریز برق ارت دار

 

فیلم آموزشی نحوه سیم کشی و نصب پریز برق

شما می توانید تمام توضیحات داده شده در بخش های قبلی را به صورت تصویری در کلیپ زیر مشاهده کنید تا بهتر با نحوه سیم کشی و نصب پریز برق در ساختمان آشنا شوید.

 

روش انشعاب گرفتن از پریز برق در ساختمان

شاید شما بخواهید در یک محل به نصب پریز اقدام کنید اما برای این کار لازم باشد از پریز برق دیگر انشعاب بگیرید.

پس مهم است که روش انشعاب گرفتن از پریزها را یاد داشته باشید. قبل از بیان توضیحات این کار باید یک نکته اساسی را مد نظر داشته باشید.

اینکه پیش از انشعاب گیری از پریز برق ساختمان و نصب و سیم کشی پریز برق جدید، حتماً به قابلیت تحمل خط یا مدار دقت کنیم.

به بیانی دیگر اگر می خواهیم از پریز برق جدید برای روشن کردن وسایل پرمصرف همچون ماشین لباسشویی و یا یخچال و ماشین ظرفشویی استفاده کنیم، به طور حتم مدار تحت فشار قرار گرفته و نمی تواند ظرفیت مورد نیاز ما را تامین کند.

پس از در نظر گرفتن این موضوع مهم به سراغ آموزش نحوه انشعاب گرفتن از پریز برق برای نصب و سیم کشی پریز جدید می رویم.

در داخل پریزهای برق دو پلاتین فلزی وجود دارد که سیم های فاز و نول به آن ها متصل شده اند. اگر هم پریز از نوع ارت دار باشد، یک پلاتین دیگر در بدنه پریز قرار دارد که سیم ارت به آن وصل شده است.

برای انشعاب گیری و سربندی سیم ها باید از کمر سیم های فاز و نول بدون اینکه سیم زخمی شود، مقداری عایق برداری کرده و سپس دو سر دیگر سیم جدید را نیز لخت کنیم.

در ادامه این دو سیم فاز و نول قبلی را به دو سیم جدید می بندیم. باید دقت کنیم که محل اتصال سیم ها کاملاً با چسب پوشیده شود و برای عایق کاری مناسب بایستی چسب برق را محکم بکشیم.

پس از اتصال سیم ها به یکدیگر شما دو سیم فاز و دو سیم نول در داخل پریز برق خواهید داشت که باید برای نصب پریز برق جدید، دو سیم فاز و نول را به قوطی کناری منتقل کنیم.

البته همانطور که گفتیم اگر سیم کشی برق ساختمان دارای سیم ارت باشد، باید به همان شیوه ای که گفتیم همراه با سیم فاز و نول، سیم ارت را نیز از پریز قبلی انشعاب بگیریم.

در نهایت سیم های برق انشعاب گرفته از داخل قوطی پریز دوم را برای نصب پریز برق به پیچ های داخل پریز اتصال می دهیم.

سربندی سیم ها در انشعاب گیری از پریز برق

 

نحوه تشخیص فاز و نول در پریز برق

 

یکی از مسائل مهمی که ممکن است در زمان نصب و سیم کشی پریز برق مورد نیاز باشد، تشخیص سیم فاز از نول است.

همانطور که گفتیم برای سیم کشی پریز به سیم فاز و نول نیاز داریم. تشخیص اینکه کدام سیم فاز و کدامیک نول است، از دو روش قابل انجام است:

  1. با استناد به رنگ سیم ها

ساده ترین راه برای تشخیص فاز و نول در پریز برق این است که به رنگ سیم ها توجه کنید. گفتیم که اغلب در سیم کشی برق ساختمان از سیم مشکی و یا قرمز رنگ به عنوان سیم فاز استفاده می شود.

سیم نول را نیز آبی رنگ در نظر می گیرند تا بتوان بدون استفاده از ابزار خاصی فاز و یا نول بودن سیم ها را شناسایی کرد.

  1. با کمک فازمتر

از آنجا که ممکن است قوانین رنگ بندی سیم ها در سیم کشی برق ساختمان ها رعایت نشود، این احتمال وجود دارد که از سیم هایی با رنگ متفاوت به عنوان سیم فاز و نول استفاده شود.

به همین دلیل باید از فازمتر برای تشخیص فاز و نول بودن سیم ها در پریز برق کمک گرفت. برای این منظور بایستی با رعایت نکات ایمنی، جریان برق را در پریز برقرار کرده و سپس نوک فازمتر را به قسمت هادی سیم اتصال دهیم.

در این مرحله باید انگشت دست خود را به انتهای فازمتر بچسبانیم تا فازمتر عمل کند. اگر در این لحظه چراغ فازمتر روشن شد، سیم مورد نظر فاز است و در غیر این صورت نول می باشد.

فیلم نحوه چک کردن برق با استفاده از فازمتر

در کلیپ زیر نحوه چک کردن برق با استفاده از فازمتر را نشان داده ایم.

 

قوانین نصب پریز برق در ساختمان

در این قسمت توجه شما را به نکات مهمی در خصوص نصب پریز برق در ساختمان جلب می کنیم که رعایت آن ها بسیار ضروری است و به نوعی جزو قوانین نصب پریز هستند:

  • برای نصب پریز برق در ساختمان لازم است تا از تخصص کافی برخوردار باشید، در غیر این صورت احتمال خطر برق گرفتگی و یا نصب اشتباه پریز وجود دارد.
  • قبل از اقدام به نصب پریز برق حتماً از قطع بودن برق در ساختمان مطمئن شوید. برای این کار یا فیوز اصلی را پایین بزنید و یا فیوز منطقه ای که قصد نصب پریز را دارید، در حالت قطع قرار دهید.
  • حتی بعد از قطع کردن برق نیز باید سیم های برق را با فازمتر چک کنید تا مطمئن شوید جریان برق در سیم ها وجود ندارد.
  • پیش از نصب پریزهای برق در ساختمان باید محل دقیق نصب آن ها را بر روی نقشه سیم کشی برق ساختمان تعیین کنید. با این کار از نصب پریز در نقاط ممنوعه، همچون پشت رادیاتورهای شوفاژ پیشگیری می شود.
  • رعایت فاصله طولی بین پریزهای برق بسیار مهم است. به عنوان مثال پریزهای برق باید از لوله های آب و گاز فاصله داشته باشند.
  • دقت کنید که سیم های فاز، نول و ارت به خوبی در زیر پیچ پریز محکم شده باشند. در غیر این صورت احتمال قطعی پریز وجود دارد.

قطع کردن فیوز برق قبل از نصب پریز

 

جدول ارتفاع نصب پریز برق در ساختمان

 

یکی از قوانین مهم در زمان نصب پریز برق این است که پریز در ارتفاع استاندارد نسبت به کف زمین بر روی دیوار قرار بگیرد.

برای این منظور جدول زیر را تحت عنوان ارتفاع استاندادر نصب پریز برق برای شما آماده کرده ایم:

محل نصب پریز

ارتفاع استاندارد نصب از کف

آشپزخانه

120 سانتی متر از کف

60 سانتی متر از روی اپن آشپزخانه

حمام

120 سانتی متر

اتاق ها، حال، پذیرایی، پارکینگ و راهروها

120 سانتی متر

 جهت مشاهده انواع پریز برق در طرح های مختلف به همراه قیمت بر روی لینک خرید پریز برق از دیجیکالا بزنید.

جمع بندی

در هر اتاق یا هر فضایی که روشنایی در کار باشد، وجود یک الی چند پریز برق ضروری است تا نیاز مصرف کننده را رفع کند.

ما در این مطلب سعی کردیم با بیانی ساده به شما یاد دهیم که سیم کشی پریز برق به چه صورت انجام می شود.

خلاصه ای از آنچه در این متن گفتیم شاید برای شما جالب و مفید باشد:

  • برای سیم کشی پریز برق بدون ارت به سیم فاز و نول نیاز داریم.
  • در سیم کشی پریز برق ارت دار، باید سیم فاز، نول و سیم ارت در ساختمان وجود داشته باشد.
  • در سیم کشی پریز برق فرقی نمی کند که سیم فاز و نول را به کدام یک از پیچ ها پریز می بندیم.
  • رعایت ارتفاع استاندارد و فاصله طولی بین پریزها بسیار مهم است.
  • چنانچه قصد انشعاب گرفتن از پریز برق به ساختمان را داشتیم باید ابتدا به ظرفیت و توان پریز برق توجه کنیم.
  • باید مراقب باشیم که سیم های برق انشعاب گرفته به درستی عایق کاری شوند.

با توجه به این نکات مشخص است که سیم کشی و نصب پریز را باید به یک فرد متخصص بسپاریم تا کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

اما میزان تخصص و مهارت فرد نیز در سطح کیفیت کار نصب و سیم کشی کلید و پریز اهمیت فراوان دارد.

ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته گروهی از تکنسین های برق را در کنار خود جمع کرده ایم تا خدمات برقی شما را در کنار سایر نیازهای تاسیساتی ساختمان تان رفع کنیم.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال نصب پریز برق

این گروه از متخصصین دارای سال های طولانی سابقه کار در حوزه برق و سیم کشی ساختمان بوده اند و مهارت های عملی ایشان از قبل سنجیده شده است.

همچنین ما برای تمام خدمات تاسیساتی خود به مشتریان گارانتی می دهیم تا خیال ایشان از کیفیت خدمات ما آسوده باشد.

بنابراین اگر شما هم قصد نصب پریز برق در ساختمان را دارید و یا حتی می خواهید پریزهای برق را تعویض کنید، همین الان برای ثبت سفارش اقدام نمایید.

برای این منظور فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا سفارش شما با بهترین کیفیت و در اسرع وقت انجام شود.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

اشتراک گذاری این صفحه