کلیدهای تبدیل از جمله تجهیزات برقی در ساختمان ها می باشند که برای قطع و وصل جریان برق مورد استفاده قرار می گیرند.

با این کلیدها می توان به راحتی لامپ های دو نقطه را روشن یا خاموش کرد. در واقع از این کلیدها بیشتر برای کنترل لامپ راهرو و راه پله در ابتدا و انتهای راهرو و راه پله استفاده می شود.

به بیان ساده تر وقتی شما قصد دارید که پیش از بالا رفتن از راه پله برق آن را روشن نمایید و پس از بالا رفتن هم بتوانید از همان جا برق را خاموش نمایید، می توانید از کلید تبدیل استفاده کنید.

بنابراین برای آشنایی کامل با روش سیم کشی این کلیدها در راه پله از شما دعوت می کنیم که این مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

 چگونه می توان سیم کشی کلید تبدیل را در راه پله انجام داد؟

 

کلیدهای تبدیل در ظاهر شباهت زیادی با کلید تک پل دارند و تنها دارای یک شاسی می باشند، با این تفاوت که کلیدهای تبدیل دارای سه ترمینال یا پیچ اتصال هستند.

Stair wiring with conversion key 1

دو عدد از ترمینال ها یا پیچ های اتصال نقره ای رنگ هستند و به نام پیچ های مشترک شناخته می شوند و یک پیچ دیگر که به نام پیچ غیر مشترک هم مشهور است به رنگ قرمز، مسی یا طلایی رنگ می باشد.

  • نحوه لوله گذاری کلید تبدیل

اما پیش از آن که بخواهیم نحوه سیم کشی راه پله با استفاده از کلید تبدیل را تشریح کنیم، لازم است که با لوله گذاری این کلیدها بیشتر آشنا شویم.

برای لوله گذاری باید ابتدا فاز و نول ورودی را مستقیماً به درون کلید هدایت نمایید و پس از آن باید به ازای هر کلید تبدیل، یک لوله خرطومی را تا انتهای مدار یعنی لامپ قرار دهید.

Stair wiring with conversion key 2

البته توجه داشته باشید که این که فاز و نول وارد کدام یک از کلیدهای تبدیل شود، تفاوت و اهمیتی ندارد.

می توانید بسته به این که فاصله دو کلید به همدیگر نزدیک تر است و یا این که فاصله بین کلیدها و لامپ نسبت به هم کمتر است، به جای لوله گذاری از هر دو کلید به لامپ، آن را بین دو کلید و یک کلید تا لامپ انجام دهید تا در مصرف لوله و سیم هم صرفه جویی نمایید.

  • نحوه سیم کشی کلید تبدیل

به این منظور باید دو قوطی کلید در راه پله ها در فواصل عبوری قرار دهیم. یعنی برای مثال یک قوطی کلید را در طبقه اول و یک قوطی دیگر را در طبقه دوم تعبیه نمایید.

برای شروع باید شاسی روی کلید تبدیل اول را جدا کرده و سپس پیچ ها را کمی شل کنید تا بتوانید سیم ها را وارد نمایید.

همان طور که گفتیم در کلید تبدیل دو پیچ مشترک و یک پیچ غیر مشترک وجود دارد که پیچ غیر مشترک که با رنگ طلایی، قرمز یا مسی مشخص شده است برای سیم فاز در نظر گرفته می شود.

سیم های مشترک لخت شده که معمولاً به رنگ قرمز و مشکی می باشند را به پیچ های مشترک که به رنگ نقره ای هستند، متصل نموده و پیچ ها را با پیچ گوشتی سفت می کنیم.

Stair wiring with conversion key 3

سپس سیم فاز لخت شده که گاهی به رنگ قهوه ای دیده می شود را به پیچ غیر مشترک یا مسی رنگ وصل می کنیم و مجدداً پیچ را محکم می نماییم.

در مرحله بعد هم کلید را در محل تعبیه شده قرار داده و پایه های اتصال آن را با پیچ گوشتی محکم می کنیم.

توجه داشته باشید که باید حتماً دو کلید تبدیل داشته باشید، چرا که در غیر این صورت عمل تبدیل صورت نخواهد گرفت.

برای بستن کلید تبدیل دوم هم پس از برداشتن شاسی آن باید مشابه همان مرحله قبل، ابتدا دو سیم مشکی و قرمز رنگ را به پیچ های مشترک وصل کنیم.

اما بعد از آن باید سیمی که از لامپ ها آمده است را برای پایه پیچ مسی یا غیر مشترک در نظر بگیریم و به آن متصل نماییم.

سپس کلید تبدیل دوم را نیز در محلی که برای آن در نظر گرفته ایم قرار می دهیم و پایه های آن را با پیچ گوشتی می پیچانیم تا در جای خود کاملاً محکم شود.

فراموش نکنید که اگر در کنار کلید تبدیل، پریز هم وجود داشته باشد باید کاملاً آن را با پریز کناری هم تراز نمایید. در نهایت هم شاسی کلید را بر روی آن قرار خواهیم داد.

پس از اتمام سیم کشی و نصب کلید تبدیل لازم است که آن را تست نمایید. برای این کار کلید تبدیل اول را روشن و خاموش کرده و از روشن و خاموش شدن چراغ های راه پله و کنترل آن ها توسط کلید تبدیل اطمینان حاصل می نماییم.

حال به بررسی کلید تبدیل دوم می پردازیم و مجدداً روشن و خاموش شدن چراغ ها را با پایین و بالا آوردن دکمه کلید تبدیل چک می کنیم.

در واقع عملکرد کلید تبدیل به این صورت است که با هر بار فشار دادن آن، پیچ مسی رنگ، یک بار به پیچ نقره ای رنگ سمت راست و بار دیگر به پیچ نقره ای رنگ سمت چپ متصل می شود.

بنابراین از این طریق شما می توانید با استفاده از کلید تبدیل، چراغ ها را از دو نقطه روشن و خاموش نمایید و به اصطلاح آن ها را کنترل نمایید.

 

روش بازاری سیم کشی تبدیل

 

جالب است بدانید که روش دیگری هم برای سیم کشی کلید تبدیل وجود دارد که به روش بازاری معروف است که در آن سربندی سیم ها به شکل دیگری انجام می شود.

همان طور که از تصویر زیر مشخص است در این روش نول ورودی به جای اتصال به لامپ به پیچ نقره ای رنگ کلید تبدیل متصل شده است و سیم سوم به جای نول به لامپ اتصال پیدا کرده است.

همچنین فاز ورودی هم به جای اتصال به پیچ مسی رنگ به پیچ نقره ای رنگ کلید متصل شده است.

Stair wiring with conversion key 4

دلیل معرفی این روش این است که احتمال دارد در یک ساختمان قدیمی از این نوع سیم کشی کلید تبدیل استفاده شده باشد و شما برای تعمیر آن باید با این روش آشنا باشید.

اما چون در یک حالت زمانی که لامپ خاموش است سیم فاز به انتهای سرپیچ متصل می باشد و این احتمال وجود دارد که فردی با تصور این که آن سرپیچ برق ندارد به آن دست بزند و دچار برق گرفتگی شود، این روش اصلاً توصیه نمی شود.

 

نقشه سیم کشی کلید تبدیل در راه پله

 

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ارتباط اصلی مابین کلید تبدیل و لامپ از طریق سه رشته سیم در مدار صورت می گیرد.

Stair wiring with conversion key 5

سیم های اتصال تک رنگ که در این نقشه با رنگ سبز مشخص شده اند، در واقع نقش اصلی را در ایجاد جریان برق ایفا می کنند.

به بیان ساده تر چنانچه سیم های سبز رنگ که مربوط به ترمینال های مشترک می باشند قطع شوند، هم مراحل نصب کلید تبدیل دچار مشکل می شود و هم جریان برق اصلی بین کلید تبدیل و لامپ قطع خواهد شد.

همچنین در نقشه سیم کشی کلید تبدیل دو رشته سیم فاز و نول وجود دارد که در این تصویر به ترتیب فاز ورودی با رنگ قرمز و نول ورودی با رنگ آبی مشخص شده است.

این سیم ها باید از داخل لوله خرطومی که بر روی آن عبارت فاز و نول نوشته شده است، عبور داده شوند.

فاز ورودی وارد پیچ مسی یا طلایی رنگ خواهد شد و پیچ های نقره ای رنگ در هر دو کلید تبدیل از طریق سیم های سبز رنگ به یکدیگر متصل می شوند.

آن گاه مطابق تصویر نقشه، پیچ مسی یا طلایی رنگ کلید تبدیل سمت چپ با کمک یک سیم قرمز به چراغ وصل شده و سیم نول نیز مستقیماً به لامپ متصل خواهد شد.

لازم به ذکر است که در صورتی که تعداد لامپ های متصل به کلید تبدیل از یک عدد بیشتر باشد، شما باید همه لامپ ها را با یکدیگر موازی نمایید و اتصال سیم ها را در کلید تبدیل را مطابق با نقشه زیر پیش ببرید.

چرا که اگر سیم کشی لامپ ها به صورت متوالی صورت بگیرد نور لامپ ها به نسبت تعداد آن ها کمتر خواهد شد.

Stair wiring with conversion key 6

 

9 نکته طلایی در سیم کشی راه پله با کلید تبدیل

 

1- از کلیدهای تبدیل بیشتر برای راه پله ها، اتاق خواب ها و یا اتاق هایی که یک درب ورودی و یک درب خروجی دارند استفاده می شود.

البته لازم به ذکر است که کلید تبدیل یکی از روش های قدیمی برای کنترل روشنایی راه پله ها می باشد و امروزه بیشتر از سنسور و یا تایمر راه پله برای کنترل روشنایی آن ها استفاده می شود.

برای مطالعه دو مطلب کاربردی نصب و سیم کشی سنسور راه پله و همچنین نصب و سیم کشی تایمر راه پله، تنها کافی است که بر روی لینک آن ها ضربه بزنید.

2- با توجه به شباهت مابین کلید تک پل و کلید تبدیل، شما می توانید با در نظر نگرفتن یکی از پیچ های نقره ای در پشت کلید تبدیل، از این کلید به عنوان کلید تک پل هم بهره ببرید.

البته با توجه به این که قیمت کلید تبدیل از کلید تک پل بیشتر می باشد، بهتر است تنها در صورتی که مجبور بودید این کار را انجام دهید.

3- در صورتی که پس از تعمیرات و بازسازی ساختمان، لامپی که به کلید تبدیل متصل شده است دارای فاز باشد باید جای فاز و نول ورودی را عوض نمایید تا این اشکال برطرف شود.

4- باید توجه داشته باشید که اگر در راه پله دو کلید به یکدیگر راه نداشته و لوله گذاری نشده باشند و همچنین لوله گذاری از دو چراغ به یکدیگر صورت نگرفته باشد، امکان استفاده از کلید تبدیل وجود نخواهد داشت.

5- اگر در مدار کلید تبدیل جای پیچ مشترک و غیر مشترک عوض شود، اتفاقی که رخ خواهد داد این است که عملکرد یکی از کلیدها به دیگری وابسته خواهد بود و تا زمانی که کلید تبدیل اول روشن نشود، کلید تبدیل دوم هیچ کاری انجام نخواهد داد.

6- با توجه به این که طبق اصول استاندارد باید سرخط روشنایی از سر خط پریزها جدا باشد، شما مجاز به تغییر کاربری کلید تبدیل به پریز نخواهید بود.

Stair wiring with conversion key 7

برای مطالعه مطلب مربوط به نصب کلید و پریز برق از طریق لینک آن اقدام نمایید.

7- طبق مقررات ملی ساختمان برای سیم کشی کلید تبدیل باید از سیمی به ضخامت 1.5 میلی متر مربع استفاده نمایید.

8- لازم است بدانید که با استفاده از کلید تبدیل می توان حداکثر 20 عدد لامپ 100 وات، معادل 10 آمپر را روشن نمود و بیش از این میزان امکان پذیر نخواهد بود.

Stair wiring with conversion key 8

9- چنانچه در یک کلید تبدیل هر سه پیچ هم رنگ باشند برای تشخیص آن ها از یکدیگر باید از بیزر مولتی متر استفاده کنید.

به این صورت که مولتی متر را بر روی بیزر قرار داده و 2 عدد از پیچ ها را با هم اتصال می دهیم. سپس آنقدر پراب های آن را جا به جا می کنیم تا صدای بوق بیزر شنیده شود.

در این حالت یکی از پیچ ها به عنوان پیچ قرمز، مسی یا طلایی رنگ و دیگری به عنوان پیچ نقره ای اول در نظر گرفته می شود. پس از آن باید کلید تبدیل را فشار داده و یکی از پراب ها را جا به جا نمود.

اگر مجدداً بوق بیزر به صدا درآید آن پیچ دوم که تازه جا به جا شده است را به عنوان پیچ نقره ای دوم در نظر خواهیم گرفت. اما اگر بیزر بوق نزند آن پیچ به عنوان پیچ قرمز رنگ شناخته می شود.

 

جمع بندی

خلاصه ای از مهم ترین نکاتی که در این مطلب به آن ها اشاره شد:

* پیش از انجام سیم کشی کلید تبدیل، باید حتماً لوله گذاری انجام شود و سیم های فاز و نول از داخل لوله ها عبور داده شوند.

* برای انجام عمل تبدیل باید حتماً 2 کلید تبدیل وجود داشته باشد. در غیر این صورت عمل تبدیل صورت نخواهد گرفت.

* تست کلید تبدیل پس از اتمام نصب و سیم کشی امری ضروری است که این کار را باید با روشن و خاموش کلید تبدیل اول و بررسی روشن و خاموش شدن چراغ ها انجام داد.

* برای تشخیص پیچ های مشترک و غیر مشترک در کلیدهایی که هر سه پیچ آن ها هم رنگ است می توان از بیزر مولتی متر کمک گرفت.

اما به طور کلی به وسیله کلید تبدیل می توان شرایط کنترل و روشن و خاموش کردن یک یا چند لامپ را در فضایی مانند راه پله فراهم نمود.

نکته ای که در این بین بسیار حائز اهمیت می باشد این است که نحوه اتصال و سیم کشی این کلیدها باید با دقت کامل انجام شود، چرا که اگر حتی یک سیم به درستی وصل نشود، امکان بروز حادثه در آن محل افزایش خواهد یافت.

بنابراین با توجه به خطرات کار با برق و همچنین دقت نظری که برای سیم کشی کلیدهای تبدیل در راه پله نیاز است، بهتر است که از یک فرد متخصص برای این کار کمک گرفته شود.

به همین منظور مجموعه تاسیسات 24 ساعته با تیمی متشکل از حرفه ای ترین برقکاران، آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز در زمینه انجام سیم کشی کلید تبدیل در ساختمان شما می باشد.

Stair wiring with conversion key 9

کافیست همین حالا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره تماس های موجود در سایت تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت نمایید تا در اسرع وقت همکاران ما نسبت به رفع نیاز شما اقدام نمایند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اشتراک گذاری این صفحه