به منظور تکمیل مطلب تعویض و تعمیر شیر رادیاتور شوفاژ این بار قصد داریم تا در خصوص نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ توضیحاتی را بیان کنیم.

 

آشنایی با شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ

رادیاتور شوفاژ بهترین گزینه برای گرم کردن فضاهای بزرگ است که در ظرفیت ها و سایزهای متفاوت در بازار قابل تهیه است.

این وسیله از طریق اتصال به سیستم حرارت مرکزی یا پکیج آب گرم تولید شده در پکیج را توسط سیستم لوله کشی شوفاژ دریافت کرده و سپس گرمای حاصل از آب گرم دریافتی را از بدنه خود به محیط پیرامون ساطع می کند.

بنابراین انواع رادیاتور از جمله رادیاتور پنلی، رادیاتور پره ای و حوله خشک کن از طریق گردش آب گرم حرارت را دریافت کرده و باعث گرم شدن محیط می شوند.

تجهیزات مختلفی برای دریافت آب از پکیج و لوله رفت به داخل رادیاتور شوفاژ تعبیه شده اند که شیر رادیاتور یکی از مهمترین آن ها است.

البته در هر رادیاتور با توجه به نوع طراحی دستگاه از شیرهای متفاوتی استفاده می شود، به عنوان مثال در برخی از مدل های رادیاتور از شیر پایین رادیاتور مدل زانویی استفاده می شود که فقط امکان تنظیم جریان آب ورودی به رادیاتور از طریق باز و بسته کردن آن وجود دارد.

در حالی که در مدل های امروزی تر رادیاتور شوفاژ از شیر ترموستاتیک که قابلیت تنظیم آب ورودی به رادیاتور با توجه به دمای اتاق را دارد، استفاده می شود.

بدون در نظر گرفتن این تفاوت ها یک وجه مشترک مهم در تمامی انواع شیرهای رادیاتور شوفاژ وجود دارد، که آن استفاده از مغزی در طراحی آن ها است.

نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ1

مغزی شیر رادیاتور یکی از قطعات بسیار مهم در ساختار بدنه شیر می باشد، که اولاً بدون آن امکان بستن شیر وجود ندارد و دوماً اگر کوچکترین ایرادی در مغزی رخ دهد، آب از محل مغزی و بدنه شیر رادیاتور نشتی می کند.

به شکلی که علت بیش از 90 درصد نشتی های ایجاد شده در رادیاتور شوفاژ هرز شدن مغزی شیر رادیاتور و یا گیر کردن مغزی و از بین رفتن آب بند شیر می باشد.

در این بین درصد دیگری از نشتی های ایجاد شده در رادیاتور شوفاژ به دلیل پوسیده شدن بدنه رادیاتور است که در این صورت هیچ راهی جز اقدام به تعویض رادیاتور شوفاژ وجود ندارد.

مشکلات ایجاد شده در شیر و مغزی رادیاتور و علائم آن

شیر و مغزی رادیاتور از جمله مهمترین اجزای تشکیل دنده این وسیله هستند. این قطعات ممکن است به مرور زمان دچار مشکل شوند.

از جمله این مشکلات می توان به هرز شدن مغزی شیر رادیاتور، گیر کردن شیر رادیاتور، از بین رفتن نوار آب بندی مغزی و شیر، پوسیدگی و زنگ زدگی شیر و مغزی نیز اشاره کرد.

علت اصلی ایجاد این سری مشکلات در مغزی و شیر رادیاتور به حرکت مداوم آب گرم از شیر رفت رادیاتور و در نتیجه تماس دائمی آن با حرارت بالای آب مربوط می شود.

البته گذر زمان و خورده شدن بدنه فلزی شیر رادیاتور به دلیل واکنش با ترکیبات درون آب نیز می تواند دلیل دیگری در خراب شدن شیر باشد.

واضح ترین علامت خراب شدن شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ، نشتی آب از محل شیر و مغزی می باشد، که اگر مورد توجه قرار نگیرد با علائم دیگری همچون سرد بودن بدنه رادیاتور شوفاژ و حتی نم زدگی دیوار و کف زمین نیز مواجه خواهیم شد.

بنابراین اقدام به تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ در چنین مواقعی بسیار ضروری به نظر می رسد، برای آشنایی با نحوه انجام این کار تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ2

    

ابزار مورد نیاز برای تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ

توجه داشته باشید که تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ پروژه ساده ای می باشد که اگر ابزار مورد نیاز این کار را دارید، می توانید به شخصه برای انجام آن اقدام کنید:

اما یکی از مهمترین لوازمی که برای تعویض شیر و مغزی رادیاتور به آن نیاز دارید، شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ جدید است، که باید بر اساس مدل شیر قبلی برای تهیه آن اقدام کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است در حین بررسی شیر رادیاتور شوفاژ مشخص شود مشکل نشتی رادیاتور به دلیل از بین رفتن مغزی آن است، بنابراین دیگر نیازی به تعویض شیر نیست.

بنابراین دیگری نیازی به خرید شیر رادیاتور نیست و با تهیه مغزی متناسب با آن مشکل رادیاتور به خوبی حل می شود.

در این بین باید به فروشگاهی مراجعه کنید که مغزی شیر رادیاتور را نیز به طور جداگانه در اجناس خود داشته باشد.

سایت دیجی کالا فروشگاه مناسبی برای این منظور می باشد، شما می توانید با مراجعه به این سایت انواع شیر رادیاتور و مغزی مربوط به آن ها را ملاحظه کرده و برای خرید شیر رادیاتور و یا مغزی آن از دیجیکالا  اقدام کنید.

نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ3

نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور

روند تعویض شیر و مغزی رادیاتور دارای مراحل مختلفی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  1. تشخیص محل دقیق نشتی

از آنجا که بارزترین علامت خرابی مغزی و شیر رادیاتور به ایجاد نشتی از رادیاتور مربوط می شود، لازم است در مرحله اول محل دقیق نشتی مشخص شود.

لازم به ذکر است که نشتی از مغزی و شیر رادیاتور از سه قسمت بر روی این قطعه قابل انتظار است:

  • نشتی از مغزی در بین لوله رفت و شیر پایین رادیاتور
  • نشتی از مغزی در بین شیر رادیاتور و بدنه رادیاتور
  • نشتی از مغزی در زیر درپوش شیر رادیاتور

حال که با محل های مختلف احتمالی نشتی در شیر رادیاتور شوفاژ آشنا شدید، می توانید به روش زیر محل دقیق نشتی را تشخیص دهید.

برای این منظور دستمال پارچه ای تمیز را برداشته و در سه نقطه که در قسمت فوق به آن ها اشاره شد، به طور جداگانه ببندید.

کمی صبر کنید تا اثر نشتی آب بر روی دستمال ظاهر شود، هر کدام از این سه دستمال که خیس شدند، نشان دهنده محل دقیق نشتی بوده و باید بعد از تعویض مغزی شیر، برای آب بند کردن آن قسمت با نوار تفلن اقدام شود.

  1. تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

یکی از مراحل مشترک و در عین حال مهم در تعویض مغزی شیر رادیاتور از هر کدام از نقطه های احتمالی این است که برای تخلیه آب رادیاتور شوفاژ اقدام شود.

برای این منظور ابتدا پکیج را خاموش کرده و شیر آب ورودی از پکیج به سمت رادیاتور را می بندیدم. اجازه می دهیم آب به اندزه کافی سرد شود.

سپس به سراغ شیرهای رفت و برگشت رادیاتور شوفاژ رفته و هر دو شیر را به طور کامل در حالت بسته قرار می دهیم.

حال واشر دور شیر پایین یا رفت رادیاتور را با کمک آچار فرانسه باز می کنیم و از قبل ظرف خالی را به منظور جمع آوری آب تخلیه شده از آن در زیر شیر قرار می دهیم.

نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ4

در مرحله بعد شیر هواگیری رادیاتور را با کمک آچار هواگیری کمی باز می کنیم تا با تخلیه هوا از این شیر، جریان آب در حال تخلیه از شیر پایین رادیاتور با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

  1. باز کردن شیر رادیاتور شوفاژ

بعد از آنکه آب درون رادیاتور به طور کامل تخلیه شد، نوبت به باز کردن شیر رادیاتور می رسد. برای این منظور باید از دو عدد آچار فرانسه کمک گرفته شود.

به این صورت که با یک آچار فرانسه بدنه شیر رادیاتور را گرفته و با آچار فرانسه دیگر اتصال بین شیر و بدنه رادیاتور را باز می کنیم.

  1. اقدام به تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ

شیر رادیاتور باز شده را بررسی می کنیم، اگر علائمی همچون خوردگی یا زنگ زدگی در داخل و بدنه شیر دیده شد، بهتر است شیر رادیاتور را به طور کامل با یک نمونه جدید از قبل تهیه شده تعویض کنیم.

اما اگر بدنه شیر کاملاً سالم باشد، فقط کافیست برای تعویض مغزی شیر رادیاتور اقدام شود. برای این منظور مغزی درون شیر را از داخل آن با کمک آچار مناسب خارج کرده و سپس مغزی جدید را داخل شیر جای می دهیم.

نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ5

فقط از بستن چند دور نوار تفلن به دور دنباله و اتصال شیر رادیاتور فراموش نکنید تا به طور کامل آب بندی شود. حال می توان شیر رادیاتور را در محل خود دوباره نصب کرد.

نکته!

برخی از محصولات دارای مغزی یدکی مختص به خود می باشند، بنابراین باید در هنگام تعویض مغزی شیر رادیاتور از برند مربوط به خود استفاده شود.

  1. رفع نشتی چنانچه از مغزی زیر درپوش شیر رادیاتور باشد.

اگر نشتی آب از مغزی در زیر درپوش شیر پایین رادیاتور باشد، ابتدا باید درپوش شیر را برداشته و با کمک انبردست دنباله شیر را به سمت بسته شدن بچرخانیم.

سپس با نوار تفلن دور واشر آن را آب بندی می کنیم تا از آبریزی از این محل جلوگیری شود.

نحوه تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ6

در انتها چنانچه با بررسی های انجام شده مشخص شود، مشکل از شیر رادیاتور است باید این قطعه را به طور کلی تعویض کرد.

  1. روشن کردن پکیج و اقدام به هواگیری رادیاتور شوفاژ

بعد از آنکه مغزی و یا شیر رادیاتور تعویض شدند، نوبت به روشن کردن پکیج می رسد. برای این منظور سیستم را راه اندازی کرده و شیر آب رفت و برگشت رادیاتور را باز کنید.

آخرین مرحله اقدام به هواگیری رادیاتور است تا از این طریق هوای درون سیستم تخلیه شده و روند کار رادیاتور با مشکل مواجه نشود.

جمع بندی:

بر اساس آنچه گفته شد، مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم رادیاتور هستند که کوچکترین مشکل در آن ها همچون هرز شدن مغزی، گیر کردن شیر و یا از بین رفتن آب بندی آن باعث نشتی آب از این محل می شود.

آبریزی از شیر رادیاتور شوفاژ باعث اخلال در روند کار سیستم شده و حرارت خروجی از رادیاتور را کاهش می دهد.

همانطور که در توضیحات آمده است، انجام این کار زیاد پیچیده نیست، با این حال چنانچه نیاز به کمک مجری لوله کش داشتید، می توانید از همکاران ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید.

بنابراین در صورت نیاز به تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ می توانید همین الان برای ثبت سفارش با ما تماس گرفته و یا سفارش خود را از طریق فرم درخواست سرویسکار ثبت کنید.

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2

اشتراک گذاری این صفحه