این روزها اکثر نصابان آیفون تصویری و حتی افرادی که دستی بر آتش دارند به دنبال مرجعی مناسب و کامل برای آموزش آیفون تصویری هستند تا طریقه نصب و سیم کشی این وسیله را یاد بگیرند.

به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم روش نصب آیفون تصویری را به صورت گام به گام و همراه با فیلم برای شما توضیح داده و نحوه سیم کشی برندهای معروف آیفون تصویری را به انضمام نقشه نصب در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر می خواهید روش نصب انواع آیفون تصویری را یاد بگیرید تا انتها ما را همراهی کنید.

 

آیفون تصویری چیست؟

در گذشته برای باز کردن درب خانه باید تا دم درب می رفتیم و به صورت دستی آن را برای فرد مراجعه کننده پشت در باز می کردیم، اما به مرور زمان آیفون های متنوعی وارد بازار شدند که امکان باز کردن درب ساختمان از داخل واحد را فراهم کردند.

آیفون تصویری یکی از جدیدترین مدل ها است که این قابلیت را دارد تا علاوه بر شنیدن صدای فرد پشت درب، تصویر وی را ببینیم و تنها در صورت دلخواه درب را برای او از طریق شاستی از داخل خانه باز کنیم.

این وسیله از لحاظ صفحه نمایشگر خود به دو مدل صفحه رنگی و صفحه سیاه و سفید در سایزهای متنوع 4.3، 7 و 10 اینچی تقسیم بندی می شود و در واقع شکل کامل شده ای از آیفون صوتی است. روش نصب مدل صوتی این وسیله را در مطلب سیم کشی آیفون صوتی برای شما قرار داده ایم.

طریقه کار آیفون تصویری به این صورت است که بعد از فشار دادن شاستی زنگ در پنل خارجی زنگ داخل واحد از به گوش می رسد و همان لحظه تصویر نیز روی صفحه دیده می شود تا فرد داخل خانه در صورت تمایل درب را برای مراجعه کننده باز کند.

 گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 1

اجزای اصلی آیفون تصویری

برای اینکه بهتر با آیفون تصویری آشنا شوید، در این بخش به معرفی قطعات این وسیله می پردازیم:

  1. پنل یا صفحه کلید ورودی

این بخش از در خارج از ساختمان نصب می شود و خود شامل بخش هایی زیر است:

  • قاب
  • جعبه زیر پنل
  • میکروفن
  • بلندگو

برای اینکه صدا در پنل پخش شود از بلندگو استفاده می شود.

  • دوربین

دوربین آیفون تصویری به گروه های مختلفی از جمله سیاه و سفید، رنگی، لنزدار یا بدون لنز، میکروفن دار یا بدون میکروفن دسته بندی می شود. این دوربین ها دو زاویه دید معمولی و باز دارند که محدوده دید دوربین با زاویه دید معمولی 77 درجه با زاویه دید باز می تواند فضای حدود 92 تا 135 درجه را پوشش دهد.

  • شاستی زنگ

تعداد شاستی های زنگ روی پنل با توجه به تعداد طبقات ساختمان تعیین می شود.

  1. پنل داخلی

این بخش تصویری همان قسمتی است که داخل ساختمان نصب می شود شامل اجزای زیر است:

  • گوشی شامل بلندگو و میکروفن
  • مانیتور یا صفحه نمایشگر
  • لامپ ال ای دی
  • کلید اینترکام یا ارتباط داخلی
  • کلید درب بازکن
  • دکمه های تنظیم ولوم صدا، روشنایی تصویر، کلید روشن و خاموش کردن تصویر، تنظیم رنگ تصویر و تنظیم ملودی زنگ

البته اگر آیفون تصویری دارای صفحه نمایشگر سیاه و سفید باشد، دکمه تنظیم کننده رنگ تصویر وجود ندارد.

  1. منبع تغذیه

آیفون چه صوتی باشد و چه تصویری، برای راه اندازی و کارکرد خود به برق نیاز دارد که از طریق منبع تغذیه تامین می شود. منبع تغذیه این وسیله همانند مدل های صوتی دارای دو خروجی 12 ولت AC و 12 ولت DC است که برای تامین برق قفل برقی و پنل مورد استفاده قرار می گیرد.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 2

  1. قفل برقی

آخرین قسمت از آیفون تصویری قفل برقی این وسیله است که به پشت درب ساختمان وصل می شود تا با فشار دادن شاستی درب بازکن در پنل داخلی قفل برقی عمل کرده و درب را باز کند.

  1. سیم رابط

در هنگام خرید درب بازکن های تصویری سوکت ارتباطی بین پنل داخلی و خارجی را داخل جعبه بسته بندی این وسیله مشاهده خواهید کرد، حال برای اینکه این سوکت را بین پنل داخلی و خارجی اتصال دهید، نیاز به مقداری سیم رابط دارید.

 گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 3

انواع آیفون تصویری از نظر سیم بندی

انواع آیفون های تصویری را بر اساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می کنند، به عنوان مثال درب بازکن های تصویری یا آنالوگ هستند یا دیجیتال.

اما وقتی بحث سیم کشی و نصب آیفون تصویری در میان باشد، باید این وسیله را بر اساس نوع سیم بندی تقسیم بندی کرد تا بدانیم بر این اساس دستگاه ما در چه گروهی قرار می گیرد و روش نصب آن به چه صورت است؟

بر همین اساس مدل های تصویری را از لحاظ نوع سیم بندی در دو دسته کلی آیفون های چهار سیمه و آیفون های هفت سیمه قرار می دهند.

  • آیفون های چهار سیمه

مدل تصویری آنالوگ را در دسته چهار سیمه قرار می دهند، منظور از آیفون چهار سیمه مدلی است که از چهار سیم برای ارتباط بین پنل داخلی و خارجی دستگاه استفاده می شود. جالب است بدانید که اولین آیفون تصویری چهار سیمه در ایران برند کوماکس بود که در ادامه همین مطلب روش نصب آن را توضیح خواهیم داد.

مارک های دیگر از جمله آیفون تابا، سیماران، الکتروپیک، هیوندا، کنوی، کوکوم و سوزوکی همگی چهار سیمه هستند. نقش هر سیم در مدل های چهار سیمه عبارت است از:

  • سیم شماره یک: سیم رفت و برگشت صدا، زنگ و درب بازکن
  • سیم شماره دو: سیم جریان منفی
  • سیم شماره سه: سیم جریان مثبت
  • سیم شماره چهار: سیم جریان مثبت تصویر
  • آیفون های هفت سیمه

جدیدترین مدل آیفون های تصویری از لحاظ سیم بندی که روش نصب آن ها شبیه سیم کشی آیفون های صوتی است با این تفاوت که قطر سیم استفاده شده در آن باید باشد.

مدل های هفت سیمه برای نصب و سیم کشی به سوئیچر نیاز ندارند، چون سیم های بکار رفته در سیستم آن ها ارتباط بین پنل ها را برقرار می کنند. پنج رشته از این سیم ها مسئول تبادل صدا و داده بین پنل ها هستند و باقی رشته سیم ها برای انتقال تصویر استفاده می شوند.

رایج ترین برند دستگاه هفت سیمه در ایران برند تکنما است که به منظور آشنایی شما با روش سیم بندی آیفون های هفت سیمه در ادامه همین مطلب در خصوص نحوه نصب دربازکن تکنما صحبت خواهیم کرد.

 

شماتیک نصب آیفون تصویری

ساده ترین حالت ممکن سیم کشی آیفون تصویری به صورت چهار سیمه است که در قسمت زیر شماتیک آن را ملاحظه می کنید.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 4

همانطور که در نقشه سیم کشی آیفون تصویری فوق مشخص است، برای نصب و راه اندازی این وسیله به تجهیزات مختلفی از جمله پنل داخلی، پنل خارجی، درب بازکن، ترانس تغذیه و سیم های رابط نیاز داریم.

نقشه آیفون تصویری به این صورت است که پنل و داخلی توسط چهار رشته سیم سوکت دار به یکدیگر مرتبط می شوند و دو رشته سیم مثبت و منفی از ترانس تغذیه به پنل بسته می شود تا پنل را تغذیه کند و در نهایت دو رشته سیم دیگر جهت عمل کردن درب بازکن از پنل به ترانس تغذیه و درب بازکن هدایت می شود.

توضیحات تکمیلی در خصوص نحوه نصب آیفون تصویری را در ادامه همین مطلب برای شما خواهیم گفت.

 

لوازم مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری

برای اینکه روش نصب آیفون تصویری را به شکل اصولی یاد بگیرید، ابتدا لوازم مورد نیاز برای نصب این وسیله را برای شما لیست می کنیم تا پیش از انجام کار آن ها را آماده کنید:

  • پیچ گوشتی
  • پیچ و رول پلاک
  • چسب برق
  • انبردست
  • سیم چین
  • فنر سیم کشی
  • داکت برق
  • فرز سنگ بری
  • دریل
  • تجهیزات آیفون تصویری که شامل پنل، قفل برقی، ترانس تغذیه و سیم رابط می شود.

کارایی و استفاده هر یک از ابزار گفته شده را در بخش آموزش نصب آیفون تصویری برای شما توضیح خواهیم داد.

 

نحوه نصب و سیم کشی آیفون های تصویری گام به گام

طریقه نصب آیفون تصویری با توجه به مدل و نقشه مدار که در داخل بسته بندی محصول وجود دارد مشخص می شود، در حالت نحوه نصب آیفون های تصویری مشابه و در جزئیات با هم تفاوت دارند.

نحوه نصب این وسیله را به چند مرحله تقسیم می کنیم تا بهتر با روش کار آشنا شوید:

  1. نصب قاب پنل خارجی آیفون تصویری

پیش از آنکه اقدام به سیم کشی آیفون تصویری کنیم لازم است، قاب نگه دارنده پنل خارجی را در محل نصب خود داخل دیوار قرار دهیم تا سیم های ارتباطی از پنل داخلی را از طریق حفره داخل قاب به پنل خارجی وصل کنیم.

بنابراین با کمک فرز کادر محل نصب پنل خارجی را بر روی ساختمان برش می دهیم و داخل حفره را صاف و یکدست می نماییم. سپس سوارخ های لازم برای عبور سیم های برق و سیم رابط پنل را با استفاده از دریل بر روی دیوار محل نصب پنل خارجی ایجاد می کنیم.

توضیحات بیشتر در خصوص نحوه نصب پنل تصویری را در ادامه همین مطلب به طور مفصل بیان خواهیم کرد.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 5

تامین برق مورد نیاز برای آیفون

آیفون تصویری برای راه اندازی خود نیاز به برق 220 ولت شهری دارد، بنابراین در صورتی که پریز برق در نزدیکی پنل داخلی این وسیله وجود نداشت، باید سیم کشی برق مورد نیاز پنل داخلی و خارجی را انجام دهیم.

برای گرفتن انشعاب برق از داخل جعبه فیوز ساختمان دو رشته سیم برق را به سیم فاز و نول داخل جعبه فیوز اتصال می دهیم و سپس سر آن ها را به فنر سیم کشی می بندیم و به آرامی از داخل قوطی پریز برق نزدیک پنل داخلی بیرون می کشیم.

پنل خارجی و درب بازکن هم به برق 220 ولت بنابراین ادامه سیم کشی را به سمت بیرون از ساختمان ادامه می دهیم.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 6

  1. سیم کشی آیفون تصویری

بر اساس نقشه آیفون تصویری که در داخل جعبه بسته بندی محصول وجود دارد، سیم های ارتباطی به پنل داخلی را وصل می کنیم. پنل داخلی این وسیله دارای سوکت چند سیمه است که بر اساس نوع آیفون که چهار سیمه باشد یا هفت سیمه تعداد سیم های متصل به سوکت فرق می کند.

تعداد زوج سیم ها با توجه به تعداد طبقات ساختمان نیز متفاوت است، مثلاً اگر ساختمان ما سه طبقه است باید کابل 12 زوج داشته باشیم. یعنی تعداد طبقات ساختمان را در 4 رشته سیم ضرب می کنیم.

هریک از سیم های سوکت پنل داخلی را به کابل آیفون و سپس از طریق لوله برق به سمت پنل خارجی هدایت می کنیم، در آن قسمت بر اساس نقشه نصب آیفون تصویری و رنگ بندی موجود در نقشه به سیم های سوکت پنل خارجی بسته و در نهایت سوکت پنل داخلی را به محل نصب آن در پشت پنل وصل می کنیم و سوکت پنل خارجی را هم به ترتیب به پشت پنل می بندیم تا ارتباط بین دو پنل از طریق سیم کشی و سیم های رابط انجام شود. در آخر کار باید سیم های رابط بین دو پنل را با کمک داکت بپوشانیم.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 7

  1. سیم کشی و نصب منبع تغذیه

ابتدا محل نصب منبع تغذیه را در مکانی نزدیک به پنل خارجی در نظر گرفته و سپس ترانس را بر روی دیوار با کمک پیچ می بندیم. پس از آن با توجه به مدار آیفون تصویری دو سیم فاز و نول را از برق ساختمان به ورودی منبع تغذیه اتصال می دهیم. در ادامه دو خروجی 12 ولت مثبت و منفی ترانس تغذیه را به ترمینال های صفر و 12 در پشت پنل خارجی وصل می کنیم.

  1. نصب درب بازکن

با توجه به اینکه درب بازکن ما از نوع قفل برقی باشد یا درب بازکن زنجیری، وصل نصب و سیم کشی آن کمی تفاوت دارد.

  • روش نصب قفل درب بازکن زنجیری

در داخل بسته بندی درب بازکن زنجیری قطعاتی از جمله آهن پشت دری، زنجیر، پیچ های بلند و پیچ های کوتاه بدون مهره و مهره دار وجود دارند که در زمان نصب درب بازکن مورد استفاده قرار می گیرند.

روش نصب در باز کن زنجیری به این صورت است که ابتدا آهن پشت دری را به پشت درب حیاط یا ساختمان اتصال می دهید. برای این کار محل های علامت گذاری شده برای نصب آهن پشت دری را با کمک دریل سوراخ کرده و بعد از اینکه آهن پشت دری را نصب کردید نوبت به اتصال قفل بازکن می رسد، این قطعه دارای دو زبانه بوده که یکی بلند و دیگری کوتاه است. روش صحیح نصب درب بازکن به این صورت است که زبانه بلند قفل بازکن باید به سمت قفل درب حیاط و زبانه کوتاه آن به سمت آهن پشت دری باشد.

پس از اینکه قفل بازکن را بر اساس مدلی که گفتیم اتصال دادید، باید زنجیرهای آن را وصل کرده و قفل بازکن زنجیری را ریگلاژ کنید. در نهایت یک خروجی از پنل می گیرید و به صورت مستقیم به یکی از پایه های L1 و یا L2 درب بازکن وصل می کنید و خروجی 12 ولت ترانس تغذیه را نیز به درب بازکن اتصال می دهیم.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 8

  • روش نصب قفل، درب بازکن برقی

به قفل برقی قفل کله گاوی نیز می گویند که روش نصب آن کمی متفاوت از قفل زنجیری توضیح داده شده در قسمت فوق است. قفل برقی به دلیل امنیت بالاتری که دارد بیشتر از قفل های معمولی کاربرد داشته و می تواند به انواع آیفون های تصویری و صوتی متصل شود.

برای نصب این وسیله به چند قطعه از جمله یراق، زبانه و پیچ نیاز داریم که در داخل بسته بندی محصول موجود است.

ابتدا یراق قفل برقی را بر روی محل نصب آن در پشت درب حیاط جوشکاری کنید و یا با پیچ یراق را ببندید، هر چند برای امنیت بیشتر توصیه می شود از جوشکاری استفاده کنید. سپس بدنه قفل را بر روی یراق پیچ کنید.

برق مورد نیاز قفل برقی با توجه به مدل آن متفاوت است، برخی 12 ولت و بعضی دیگر 24 ولت هستند. اگر قفل برقی ما 12 ولت باشد، کافیست خروجی 12 ولت از پنل خارجی را به قفل کله گاوی اتصال دهید، اما در صورتی که قفل برقی 24 ولت باشد، باید از ترانس مخصوص خود قفل برقی کمک بگیرید و خروجی ترانس را به قفل کله گاوی ببندید. البته امکان نصب رله نیز برای تامین برق قفل کله گاوی 24 ولت وجود دارد.

 

نصب پنل آیفون تصویری

آیفون های تصویری دو پنل دارند که یکی در داخل ساختمان و دیگری در بیرون از ساختمان نصب می شود. در قسمت قبلی توضیحات مختصری در خصوص نصب و سیم کشی پنل ها برای شما بیان کردیم و در این قسمت می خواهیم به طور اختصاصی در خصوص نصب پنل این وسیله با شما صحبت کنیم.

  • نصب پنل داخلی تصویری

ابتدا محل مناسبی برای قرارگیری پنل داخلی در نظر بگیرید که این مکان معمولاً در نزدیکی آشپزخانه انتخاب می شود. سپس براکت یا پایه نگه دارنده پنل داخلی را بر روی دیوار مکان نصب قرار داده و محل پیچ های روی براکت را بر روی دیوار مشخص کنید.

با استفاده از دریل نقاط علامت گذاری شده را سوراخ کرده و رول پلاک را داخل سوراخ ها و سپس براکت پنل را بر روی روپلاک ها قرار داده و با پیچ آن را محکم کنید. در نهایت سوکت سیم های پنل داخلی را به پشت این وسیله وصل کرده و پنل را بر روی براکت قرار دهید.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 9

محل نصب پنل خارجی را طوری در نظر بگیرید که لنز دوربین پنل در ارتفاع 145 سانتی متری از کف زمین قرار بگیرد. این مکان باید به دور از رطوبت و گرد و غبار باشد، بنابراین می توان از باران گیر نیز بر روی پنل خارجی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که بهتر است نصب قوطی پنل خارجی پیش از اتمام نمای ساختمان باشد، اما اگر بعد از آن قصد نصب آیفون تصویری را دارید، باید سنگ یا آجر نما را طوری با فرز دربیاورید که لبه خارجی بعد از نصب در داخل قوطی مماس با لبه سنگ یا آجر نما باشد.

ابعاد پنل را بر روی دیوار محل نصب علامت زده و سپس قوطی را قرار دهید و اطراف را با دوغاب و گچ پر کنید. بهتر است محل پیچ اتصال پنل به قوطی را با چسب کاغذی بپوشانید تا در زمان سنگ کاری یا ریختن دوغاب این محل مسدود نشود.

در آخر کار سیم های ارتباطی به پنل خارجی را از حفره قوطی خارج کرده و سپس آن ها را به پنل وصل می کنیم و پنل را با کمک پیچ به قوطی می بندیم.

 

ویدئو آموزش نصب آیفون تصویری یک طبقه

تمام آنچه که تا این قسمت برای شما توضیح دادیم را می توانید در فیلم زیر مشاهده کنید.

 

این احتمال وجود دارد که بعد از نصب دربازکن تصویری این وسیله دچار مشکل شود، بنابراین پیشنهاد می کنیم مطالعه مطلب آموزش تعمیر آیفون تصویری را از دست ندهید.

 

نصب آیفون تصویری الکتروپیک

دستگاه الکتروپیک از نوع آیفون تصویری چهار سیمه است، اما برای اتصال سیم های رابط سوکت ندارد و باید سیم ها را با کمک پیچ به پشت پنل دستگاه اتصال دهید.

اگر پشت پنل خارجی درب بازکن تصویری الکتروپیک را دیده باشید، حتماً دو ردیف افقی و عمودی ترمینال توجه شما را جلب کرده است. ترمینال های افقی پشت پنل این وسیله به ترتیب برای اتصال سیم های زیر هستند:

  • ترمینال 1: سیم تصویر
  • ترمینال 2: سیم مثبت
  • ترمینال 3: سیم جریان منفی
  • ترمینال 4: سیم صدا

ترمینال های عمودی پشت پنل الکتروپیک برای اتصال منبع تغذیه و قفل بازکن این وسیله به صورت زیر قرار گرفته اند:

  • ترمینال های صفر و 12: برای اتصال سیم منبع تغذیه
  • ترمینال های L1 و L2: برای اتصال قفل بازکن

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 10

در پشت پنل داخلی ترمینال هایی همانند ترمینال های پنل خارجی تعبیه شده است که به قرار زیر است:

  • ترمینال 1: سیم تصویر
  • ترمینال 2: سیم جریان مثبت
  • ترمینال 3: سیم جریان منفی
  • ترمینال 4: سیم صدا

بنابراین برای انجام سیم کشی مدل الکتروپیک باید چهار سیم مربوط به صدا، جریان مثبت، جریان منفی و تصویر در پشت پنل داخلی را توسط کابل چند زوج به ترمینال های صدا، جریان مثبت، جریان منفی و تصویر در پشت پنل خارجی اتصال دهیم.

پایه های L1 و L2 در پنل خارجی الکتروپیک به هم نام خود در قفل درب بازکن وصل و پایه های 0 و 12 پشت پنل خارجی نیز با دو رشته سیم به ترمینال های 0 و 12 ترانس تغذیه بسته می شوند.

شما می توانید اطلاعات جامع تر در خصوص نقشه سیم کشی الکتروپیک و رنگ سیم بندی را در مطلب نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک مطالعه کنید.

 

نصب آیفون تصویری سیماران

برای نصب آیفون های تصویری سیماران نیز باید از 4 رشته سیم استفاده کنیم، بنابراین این محصول از نوع تصویری چهار سیمه است.

نکته مهمتر این که رنگ بندی سیم ها در سیم کشی آن رعایت شده که به شکل سوکت چهار سیمه در پشت پنل داخلی سیماران و به رنگ های زیر قابل مشاهده است:

  • سیم یک قرمز: انتقال صدا، فرمان زنگ به مانیتور و فرمان درب بازکن به پنل خارجی
  • سیم دو آبی: انتقال جریان منفی
  • سیم سه زرد: انتقال جریان مثبت برای تغذیه پنل
  • سیم چهار سفید: انتقال سیگنال تصویر از پنل خارجی

در قسمت پنل سیماران همین چهار رشته سیم وجود داشته و علاوه بر آن دو ترمینال مثبت و منفی و Lock نیز تعبیه شده اند.

سیم های 1 الی 4 در قسمت داخلی به سیم های 1 الی 4 پنل وصل می شوند و ترمینال های مثبت و منفی پشت پنل خارجی به مثبت و منفی ترانس تغذیه سیماران اتصال داده می شوند. یک رشته از ترمینال 12 ولت AC ترانس تغذیه و یک رشته دیگر از درب بازکن را به Lock وصل می کنیم.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 11

برای نصب دستگاه سیماران مدل 2 الی 4 طبقه از سوئیچر داخلی استفاده شده است، بنابراین لازم نیست در زمان نصب این مدل از سوئیچر مجزا استفاده کنید.

در زمان سیم کشی مدل تصویری 4 رشته سیم برای انتقال صدا، تصویر، جریان مثبت و منفی بین پنل خارجی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرند که یک رشته سیم زنگ نیز به شکل جداگانه به شاستی زنگ هر طبقه وصل می شود.

حال اگر این رشته های سیم را به صورت مستقیم از پنل خارجی به پنل داخل طبقات وصل کنیم، اگر زنگ هر طبقه را فشار دهیم، زنگ تمام واحدها به صورت همزمان بلند می شود. بنابراین باید از قطعه ای استفاده کرد که زنگ هر طبقه را از دیگر طبقات جدا کند.

اینجاست که سوئیچر آیفون تصویری به کار می آید. این قطعه در مدل های مختلف طراحی می شود، برخی پشت قسمت بیرونی دستگاه و برخی پشت گوشی داخل واحد وصل می شوند و حتی در ساختمان های بزرگ تر از سوئیچر مرکزی استفاده می شود.

در ساده ترین شکل ممکن سوئیچر 5 ورودی دارد که 4 تا از آن ها مخصوص سیم صدا، تصویر، جریان مثبت و منفی بوده و یکی دیگر زنگ هر طبقه است که خروجی 4 سیمه آن به گوشی داخل واحد وصل می شود.

شما می توانید اطلاعات جامع تر در خصوص روش سیم بندی این وسیله را در مطلب سیم کشی و نصب آیفون تصویری سیماران به همراه نقشه مطالعه کنید.گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 12

نصب آیفون تصویری سوزوکی

دستگاه سوزوکی شبیه برند کوماکس سیم بندی می شود، اما یک سری تفاوت هایی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

به طور کلی آیفون های تصویری سوزوکی به یکی از روش های چهار سیمه و یا پنج سیمه نصب می شوند. اگر مدل دستگاه سوزوکی شما قدیمی است، پس سوئیچر داخلی ندارد و به صورت چهار سیمه سیم کشی می شود، اما برای مدل های جدید به دلیل داشتن سوئیچر داخلی به شکل پنج سیمه نصب و سیم کشی می شوند.

رنگ بندی سیم کشی درب بازکن تصویری سوزوکی به صورت زیر است:

  • سیم قرمز: انتقال صدا
  • سیم آبی: جریان منفی
  • سیم زرد: جریان مثبت
  • سیم سفید: انتقال تصویر

این چهار رشته سیم توسط سوکت به پنل داخلی و پنل خارجی وصل می شوند. اگر قرار باشد دستکاه تصویری سوزوکی را برای یک طبقه ساختمان وصل کنید، از همین چهار رشته سیم استفاده کرده و ابتدا سیم های قرمز، آبی، زرد و سفید را از قسمت داخلی به قسمت خارجی دستگاه هدایت می کنیم، سپس پایه های مثبت و منفی ترانس تغذیه را با کمک دو رشته سیم به پنل خارجی وصل می کنیم. سپس یک رشته سیم از پایه های ac ترانس و یک رشته سیم از قسمت بیرونی دستگاه را به قفل بازکن اتصال می دهیم تا این قطعه برق دار شود.

اگر قرار باشد در بازکن تصویری سوزوکی را به همراه سوئیچر نصب کنیم، ابتدا چهار رشته سیم قرمز، آبی، زرد و سفید از هر واحد را به سوئیچر و سپس سوئیچر را به پنل دم دری متصل می کنیم. روش سیم کشی ترانس تغذیه و درب بازکن به همان روشی است که در قسمت قبل توضیح دادیم.

برای آشنایی با نحوه نصب آیفون صوتی روی لینک مقاله بزنید.

 گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 13

نصب آیفون تصویری آلدو

نحوه نصب آیفون تصویری آلدو نیز همانند مدل تصویری سوزوکی به دو صورت چهار سیمه و پنج سیمه است، مدل های قدیمی آلدو به صورت چهار سیمه و نمونه های جدید به شکل پنج سیمه سیم کشی می شوند.

از آنجا که در بخش قبلی روش سیم کشی مدل چهار سیمه را توضیح دادیم، در این بخش به معرفی نحوه نصب و سیم کشی دستگاه آلدو به روش 5 سیم می پردازیم.

رنگ بندی سیم ها در مدل پنج سیمه عبارتند از:

رنگ سیم

وظیفه سیم

قرمز

انتقال صدا

آبی

انتقال جریان منفی

زرد

انتقال جریان مثبت

سفید

انتقال تصویر

قهوه ای

سیم زنگ

جدول رنگ بندی سیم ها در آیفون آلدو

نحوه سیم کشی دستگاه تصویری جدید آلدو برای ساختمان های چند طبقه به این صورت است که چهار رشته سیم صدا، منفی، مثبت و تصویر برای تمام واحدها مشترک است و به شکل سری به هم بسته می شوند تا به پنل برسند. یک رشته سیم به عنوان سیم زنگ از هر مانیتور به صورت اختصاصی تا پنل خارجی کشیده می شود.

پایه های مثبت و منفی در ترانس تغذیه را به کمک دو رشته سیم به پنل خارجی وصل می شود تا پنل برق دار شود و برای نصب قفل بازکن باید از پایه های AC ترانس یک رشته سیم به صورت مستقیم به قفل بازکن وصل شده و یک رشته سیم نیز به شکل غیر مستقیم یعنی از پنل به قفل متصل می شود.

شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری آلدو به نقشه آیفون قرار داده شده در قسمت زیر توجه کنید. در این نقشه مدار نصب آیفون تصویری آلدو کاملاً مشخص است.

 

نصب آیفون تصویری کوماکس

در نصب دستگاه کوماکس ما چهار رشته سیم اصلی به رنگ های قرمز، آبی، زرد و سفید داریم که در داخل سوکت دستگاه قرار گرفته و وظایف هر سیم به صورت زیر است:

  • سیم یک یا قرمز: انتقال صدا، زنگ و درب بازکن
  • سیم دو یا آبی: ولتاژ منفی
  • سیم سه یا زرد: ولتاژ مثبت
  • سیم چهار یا سفید: انتقال تصویر

در کوماکس یک طبقه این چهار رشته سیم به صورت مستقیم و با کمک سیم های رابط از پنل داخلی به پنل خارجی متصل می شوند. مدار آیفون تصویری کوماکس یک طبقه را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 14

در داخل بسته بندی آیفون تصویری کوماکس یک سوکت دو سیمه دیگر نیز به دو رنگ قرمز و آبی وجود دارد که این دو رشته سیم مثبت و منفی 12 ولت پنل خارجی دستگاه هستند و باید به مثبت و منفی 12 ولت در ترانس تغذیه کوماکس وصل شوند.

همچنین دو رشته سیم دیگر در پنل خارجی دستگاه قابل مشاهده است که بی نام و نشان هستند، که باید یک رشته از این سیم ها را به 12 ولت ترانس وصل کرده و رشته سیم دیگر را به درب بازکن ببندیم. در انتها یکی از پایه های درب بازکن را به ترمینال 12 ولت AC ترانس تغذیه می بندیم. آیفون تصویری کوماکس همانند دیگر برندها نصب می شود.

 

نصب آیفون تصویری تکنما

شاید نصب آیفون تصویری تکنما یکی از پیچیده ترین و دشوارترین روش های نصب را داشته باشد که بیشتر به دلیل وجود سه دسته ترمینالی است که به صورت 5 پین، 6 پین و 3 پین در قسمت پشتی مانیتور داخل واحد قرار گرفته اند.

اما اگر بدانید هر کدام از این اتصالات چه کاربردی دارند و رنگ سیم بندی آیفون تصویری تکنما به چه صورت است، قطعاً کار شما ساده تر می شود.

کانکتور 5 پین آیفون یک طبقه تکنما رنگ بندی زیر را دارد:

  • سیم قرمز اتصال به ورودی GDN
  • سیم آبی اتصال به ورودی D2
  • سیم زرد اتصال به ورودی D1
  • سیم سفید اتصال به ورودی L2
  • سیم قهوه ای اتصال به ورودی L1

این 5 رشته سیم را به سیم های متناظر خود در پشت پنل خارجی وصل می کنیم. از این روش سیم کشی برای نصب آیفون تصویری یک طبقه تکنما استفاده می شود. اگر می خواهید با دیگر روش های نصب این وسیله در طبقات بالاتر آشنا شوید، مطلب نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تکنما را بخوانید.

 

نصب آیفون تصویری تابا

برای نصب دستگاه تصویری تابا همانند سایر برندها قوطی پنل را در داخل دیوار محل نصب پنل نصب کرده و سپس به سراغ سیم بندی این وسیله می رویم.

در پشت پنل خارجی تابا یک عدد ترمینال با علامت AC مشاهده می کنید که باید یک سیم دو رشته را به آن وصل کرده و طرف دیگر سیم را به ترانس تغذیه 12 ولت AC ببندیم. همچنین یک ترمینال دو پین دیگر در پشت پنل خارجی تابا وجود دارد که توسط سیم به قفل بازکن وصل می شود.

گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 15

حال نوبت به اتصال پنل داخلی و خارجی تابا می رسد، برای این منظور سوکت چهار سیمه پنل داخلی با کمک سیم های رابط به پنل خارجی تابا بسته می شود و اگر دستگاه سوئیچر داخلی داشت، قسمت داخلی به جای 4 رشته سیم 5 عدد سیم خواهد داشت، در نتیجه باید سیم شماره 4 در پنل خارجی به سیم های 4 و 5 در مانیتور داخل واحد متصل شود.

برای سیم کشی ترانس تغذیه تابا یک رشته سیم از پایه D1 در پنل خارجی به ترانس وصل شده و یک رشته سیم دیگر از پایه D2 به قفل درب بازکن اتصال داده می شود و در نهایت دو رشته سیم از پایه مثبت و منفی در پنل خارجی تابا به پایه های مثبت و منفی ترانس وصل می شود.

می خواهید با روش نصب آیفون تصویری تابا قدیمی، تابا دو طبقه، تابا سه طبقه، نصب اینترکام تابا و نقشه سیم کشی این وسیله آشنا شوید؟ به مقاله نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا مراجعه کنید.

 

نصب آیفون تصویری سامسونگ

دستگاه سامسونگ اغلب دارای سیستم ارتباط داخلی بوده و همچنین می توانند به دو پنل دم دری وصل شوند.

سیم کشی آیفون تصویری سامسونگ با کمک 4 رشته سیم انجام می شود که در واقع سیم های اصلی ما در پنل خارجی این وسیله هستند و از سوئیچر داخلی در این محصول استفاده شده است.

پنل خارجی دربازکن تصویری سامسونگ 4 رشته سیم متصل به سوکت دارد و دو رشته سیم نیز در قفل بازکن این وسیله تعبیه شده که هر دو سوکت 4 سیمه و 2 سیمه به سوئیچر داخلی در قسمت مانیتور وارد می شوند تا در نهایت به سوکت 6 سیمه در پنل داخلی وصل شوند.

 

هزینه نصب آیفون تصویری

قیمت نصب آیفون تصویری با توجه به پارامترهای مختلفی سنجیده می شود که از مهمترین آن ها می توان به تعداد مانیتورهای داخل واحدها، طول سیم کشی، شمالی بوده ساختمان و یا جنوبی بودن آن، استفاده یا عدم استفاده از پنل کدینگ و حتی نوع برند دستگاه اشاره کرد.

با این حال از شما دعوت می کنیم جهت آشنایی با هزینه نصب آیفون تصویری 1400 یک طبقه، دو طبقه، سه طبقه، چهار طبقه و همراه با پنل کدینگ توسط مجریان ما در گروه تاسیسات 24 ساعته بر روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

جمع بندی

در این مطلب تمام آنچه که در خصوص نحوه نصب مدل تصویری نیاز داشتید را در اختیار شما قرار دادیم با این امید که اگر آشنایی جزئی با این کار دارید بتوانید از عهده نصب این وسیله بربیایید.

اما همانطور که دیدید نصب مدل های چند طبقه بسیار پیچیده تر از مدل های یک طبقه است و تنها نمی توان به نقشه سیم کشی دستگاه اکتفا کرد و قطعاً به تخصص و تجربه بالا نیاز دارد. حال با توجه به هزینه های بالای خرید آیفون تصویری اصلاً مقرون به صرفه نیست که بدون هیچ دانش و مهارتی برای نصب این وسیله اقدام کنیم.

متخصصین گروه تاسیسات 24 ساعته دانش فنی بسیار بالایی دارند و آموزش آیفون تصویری را به طور اختصاصی گذرانده اند، بنابراین می تواند مدل تصویری شما را با کیفیت فوق العاده در صدا و تصویر و همراه با گارانتی تضمین کیفیت برای شما نصب و راه اندازی کنند.

پس اگر قصد نصب آیفون تصویری برای ساختمان خود را دارید، کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت piping24 تماس بگیرید تا سفارش شما در اسرع وقت انجام شود.

 گام به گام نصب آیفون تصویریویدئو 16

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • آیفون تصویری وسیله ای است که می توان با استفاده از آن نه تنها صدا بلکه تصویر فرد مراجعه کننده پشت درب را مشاهده کرد.
  • مهمترین قسمت های آیفون تصویری شامل پنل داخلی، پنل خارجی، ترانس تغذیه و قفل بازکن است.
  • انواع مدل تصویری از لحاظ سیم بندی به دو دسته آیفون چهار سیمه و هفت سیمه هستند.
  • اکثر برندهای تصویری از جمله برند تابا، الکتروپیک، آلدو، کوماکس، سوزوکی، سامسونگ و سیماران جزو آیفون های 4 سیمه هستند.
  • ارتباط اصلی بین دو پنل داخلی و خارجی از طریق 4 رشته سیم صدا، جریان منفی، جریان مثبت و تصویر به رنگ های قرمز، آبی، زرد و سفید انجام می شود.
  • برای نصب دربازکن تصویری در ساختمان های بالای 4 طبقه باید از سوئیچر استفاده کرد تا اختلالی در صدای زنگ طبقات ایجاد نشود.

 

پرسش و پاسخ های متداول در نصب آیفون تصویری

  1. آیا برای نصب آیفون تصویری نیاز به تخصص داریم؟

بله قطعاً نصب آیفون تصویری نیازمند تخصص است، چرا که کوچک ترین خطا در انتقال تصویر می تواند عملکرد این وسیله را کاهش دهد، اما نصاب آیفون تصویری آموزش های لازم را به طور کامل دیده است و می تواند به راحتی از پس این کار بر بیاید.

  1. آیا نصب اشتباه آیفون تصویری باعث سوختن آن می شود؟

از آنجا که در سیم کشی مدل تصویری از دو رشته سیم فاز و نول نیز استفاده می شود، اگر این سیم ها اتصالی کنند و یا به درستی به پنل دستگاه وصل نشوند، به طور حتم این وسیله خواهد سوخت.

  1. آیا می توانیم پنل خارجی سیاه و سفید را به قسمت داخلی رنگی وصل کنیم؟

خیر، زیرا دوربین خارجی سیاه و سفید است و نمی تواند تصویر رنگی از دوربین به شما نمایش دهد، عکس این شرایط نیز به همین صورت است.

  1. در حال حاضر از آیفون صوتی در ساختمان استفاده می کنیم، آیا می توانیم درب بازکن تصویری به جای آن قرار دهیم؟

اگر سیم کشی آیفون صوتی شما با سیم 4 زوج فویل دار است، بله می توانید بدون تعویض سیم کشی مدل تصویری نصب کنید.

  1. در صورتی که فقط گوشی دربازکن تصویری تکنما خراب شود آیا می توان گوشی را با یک برند دیگر تعویض کرد؟

خیر، هر گوشی باید با پنل خارج از ساختمان هماهنگ باشد، این قضیه در مورد آیفون تصویری تکنما نیز وجود دارد.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9، منبع10، منبع 11

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

اشتراک گذاری این صفحه