به منظور تکمیل مطلب تعمیر کمپرسور کولر گازی این بار قصد داریم نحوه راه اندازی کمپرسور کولر گازی از طریق شوک دادن به آن را بررسی کنیم.

نحوه راه اندازی کمپرسور کولر گازی در حالت عادی

همانطور که می دانید کمپرسور یکی از قطعات بسیار حیاتی در کولر گازی می باشد، که عدم کار کردن صحیح آن سبب خاموش شدن یکباره کولر گازی خواهد شد.

فاکتور بسیار مهم در روشن شدن و آغاز به کار کمپرسور خازن های دستگاه می باشند. در سیستم کولر گازی از دو عدد خازن برای روشن شدن دستگاه استفاده شده است.

یکی از این خازن ها به نام استارتر و دیگری به نام دائم کار یا runnig شناخته می شود.

برای راه اندازی کمپرسور در حالت عادی باید خازن استارتر که میزان زیادی ولتاژ برق را در خود ذخیره کرده، انرژی خود را به سیم پیچی موتور کمپرسور داده و سبب روشن شدن کمپرسور می شود.

لذا با هر بار روشن شدن کولر گازی خازن استارتر باید فعال شود، پس دلیل اصلی عمر پایین خازن اصلی یا همان استارتر کولر گازی روشن شدن های پی در پی دستگاه است.

بعد از آن که کولر گازی و کمپرسور آن روشن شدند، خازن استارتر از رله خارج شده و خازن دائم کار انرژی الکتریکی مورد نیاز برای ادامه کار دستگاه را تامین می کند.

در این مرحله کمپرسور وارد عمل می شود. به این صورت که گاز کم فشار با دمای پایین را از اوپراتور می کشد و در درون خود متراکم می کند.

در حالت عادی وقتی گاز به صورت متراکم تبدیل می شود، بر دما و فشار گاز تاثیر گذاشته وسبب افزایش آن ها می شود.

لذا برای کاهش دما باید آن را به کنداسور کولر گازی ارسال کرد، با حرکت گاز داغ از روی کویل های کندانسور و همچنین با کمک فن دستگاه و جاری شدن پر سرعت هوای محیط، این گاز پر فشار به یک مایع کم فشار و نسبتاً داغ تبدیل می شود.

سپس این مایع از لوله مویین کولر گازی عبور کرده و در این حین از فشار و دمای آن کاسته شده و به یک مایع کم فشار تبدل می شود.

در نهایت بعد از هدایت این مایع کم فشار از روی کویل های اوپراتور، گرمای محیط جذب آن ها می شود.

در ادامه علاوه بر سرد کردن دمای محیط خود مایع تبدیل به گاز کم فشار می شود و با بازگشت دوباره این گاز به کمپرسور این روند دوباره و دوباره تکرار می شود.

نحوه راه اندازی کمپرسور کولر گازی از طریق شوک دادن به آن1 Copy

راه حل رفع مشکل استارت نخوردن کمپرسور کولر گازی

تا این قسمت از متن دریافتیم که راه اندازی عادی کمپرسور کولر گازی وابسته با خازن استارتر آن می باشد.

چرا که اگر خازن به هر دلیلی از جمله روشن و خاموش شدن های پی در پی سوخته باشد، کمپرسور فعال نخواهد شد.

حتی در بسیاری از مواردی که کمپرسور گیرپاچ یا جام می کند، استارت خوردن آن با مشکل مواجه شده و ممکن است روشن نشود.

یا در برخی موارد خازن سالم است، اما قدرت آن برای راه انداختن کمپرسور کافی نیست.

در این شرایط صدای زور زدن موتور کمپرسور برای روشن شدن به گوش می رسد، ولی دستگاه توان روشن شدن ندارد.

حال شاید این سوال مطرح شود که راه حل رفع این مشکل چیست و آیا باید در این صورت کمپرسور را تعویض کرد و یا راه حل ساده تر و کم هزینه تری هم وجود دارد؟

جواب این پرسش این است که می توان با کمک وارد کردن شوک به خازن کمپرسور از طریق خازن هارد استارت و یا کیت خازن شوک مشکل روشن نشدن کمپرسور را به راحتی رفع کرد.

                                                        

کیت هارد استارت چیست؟

Hard start kit در واقع یک خازن استارتر است که به منظور وارد کردن شوک الکتریکی به کمپرسور کولر گازی در هنگام روشن شدن آن به کار گرفته می شود.

این کیت این قابیلت را دارد که استارت خوردن کمپرسور را 10 برابر سریعتر و بهتر از حالت عادی ایجاد کند.

در واقع کیت استارت هارد به غلبه بر اینرسی مکانیکی در هنگام روشن شدن کمپرسور کمک کند.

زیرا همانطور که می دانید دو ثانیه اول روشن شدن هر موتور الکتریکی بیشترین کشش و مقاومت در وسیله رخ می دهد.

در این حالت آمپر ورودی به دستگاه به سرعت وارد شده و سپس به طور نرمال و کم کم در وسیله جریان پیدا می کند.

گاهی میزان فشار و کشش جریان ورودی به وسیله الکتریکی آنقدر زیاد است که سبب داغ کردن دستگاه و وارد شدن آسیب به آن می شود، درست همان اتفاقی که در هنگام داغ کردن کمپرسور کولر گازی رخ می دهد.

 

نحوه راه اندازی کمپرسور از طریق شوک دادن به آن

با کمک توضیحات فوق تا قسمتی با عملکرد کیت هارد استارت آشنا شدید.

اما در مورد نحوه عملکرد این قطعه در کمپرسور کولر گازی این طور می توان گفت، که این قطعه نیروی گشتاورد بیشتری را برای وسیله فراهم کرده و علاوه بر این جریان هجومی به تک فاز کمپرسور را کاهش می دهد.

در نتیجه شوک الکتریکی به کمپرسور وارد شده و اگر سیم پیچی دستگاه مشکلی نداشته باشد، کمپرسور دوباره به کار می افتد.

در این صورت لازم نیست هزینه های گزافی را بایت تعمیر و یا تعویض کمپرسور کولر گازی متقبل شوید و با نصب آسان کیت هارد استارت یا خازن شوک، می توانید این مشکل را به راحتی حل کنید.

خازن استارتر در کیت استارت هارد، به صورت موازی با خازن دائم کار کمپرسور بسته می شود.

وقتی که مدار برق دار شود، خازن استارتر پیغامی مبنی بر وجود زاویه فاز را بین خازن استارت و دائم کار ارسال می کند.

در این حالت به محض اینکه کمپرسور راه اندازی شود، خازن استارتر از مدار خارج شده و خازن دائم کار برای ادامه کار کمپرسور وارد عمل می شود.

بنابراین خازن استارتر فقط برای مدت بسیار کوتاهی در مدار باقی می ماند.

نحوه راه اندازی کمپرسور کولر گازی از طریق شوک دادن به آن2

 

نحوه بستن خازن شوک به کمپرسور

تا این قسمت از متن دریافتیم که گاهی مواقع که کمپرسور جام می کند، امکان راه اندازی کمپرسور وجود نداشته، لذا در روند کار کولر گازی مشکل ایجاد می شود.

برای رفع این مشکل راه حل ارزان تر و سریعتری به جای اقدام به تعویض کمپرسور وجود دارد، که آن استفاده از کیت استارت هارد و یا کیت خازن شوک است.

در این صورت این کیت یک شوک الکتریکی به خازن استارتر کمپرسور وارد کرده و سبب می شود که دستگاه سریعتر و با نیاز کمتر به انرژی الکتریکی روشن شود.

حال در این قسمت قصد داریم تا نحوه بستن کیت استارت هارد به کمپرسور را بررسی کنیم:

معمولاً خازن شوک دارای دو سیم هستند، که البته نوع سه سیم این قطعه نیز وجود دارد، ولی نوع دو سیم آن در ایران رایج تر است.

از طرفی همانطور که می دانید کمپرسور کولر گازی دارای سه پایه به منظور نصب خازن بر روی خود است که به نام های com با حرف  m، fan با حرف  f و Herm با حرف H بر روی بدنه کمپرسور مشخص شده است.

به منظور اتصال خازن شوک به کمپرسور باید ابتدا اتصال برق دستگاه را به طور کامل قطع کرده و با رعایت نکات ایمنی، دو سیم خازن شوک را به صورت موازی به پایه های H و c متصل نمود.

نحوه راه اندازی کمپرسور کولر گازی از طریق شوک دادن به آن3

انواع کیت هارد استارت یا خازن شوک

دو نوع کیت هارد استارت و یا خازن شوک قابل استفاده برای کمپرسور کولر گازی موجود است:

  1. کیت هارد استارت PTC

در این مدل از کیت خازن شوک از یک المنت سرامیکی برای دور نگه داشتن خازن استارتر از مدار استفاده شده است.

به محض اینکه جریان الکتریکی از المنت PTC عبور می کند، خازن شروع به گرم شدن می کند، تا حدی که دمای آن تا 250 درجه می رسد.

در این هنگام مقاومت الکتریکی موجود در قطعه افزایش یافته و مدار را باز می کند، در نتیجه خازن استارتر از مدار بیرون می رود. لازم به ذکر است که تمام این وقایع در کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتد.

اما در نظر داشته باشید که دو مشکل عمده در استفاده از این نوع کیت خازن شوک وجود دارد.

یکی از آن ها این است که هر زمان کیت هارد استارت یا خازن شوک انرژی دار می شود، حدود 2 تا 3 دقیقه زمان لازم است تا سرد شده و برای انرژی دادن دوباره خازن استارتر مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین، کیت خازن شوک PTC دارای سطح افزایش دهنده ثابت است، به این معنی که میزان بار الکتریکی کمپرسور را در نظر نگرفته و برای همه کمپرسورها به یک اندازه تولید انرژی می کند.

لذا ممکن است بیشتر از حد استاندارد و مورد نیاز کمپرسور در مدار بماند و سبب بروز مشکلات زیادی در کولر گازی شود.

 

  1. کیت استارت هارد رله مکانیکی

کیت استارت هارد رله مکانیکی از پتانسیل رله برای خارج کردن خازن استارتر از مدار الکتریکی استفاده می کند.

نحوه عملکرد این کیت به این صورت است که وقتی کمپرسور تقریباً 75٪ تا 80٪ از سرعت کار کامل خود را داشته باشد، نیروی الکتروموتور که توسط روتور کمپرسورها تولید می شود، یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که توسط آن رله را باز کرده و خازن استارتر را از مدار خارج می کند.

به محض آنکه کمپرسور متوقف شود، رله دوباره بسته شده و برای چرخه کار بعدی آماده می شود.

به دلیل اینکه این نوع کیت خازن استارتر را هر دفعه به صورت قابل پیش بینی از مدار خارج می کند، همچنین هیچ نیازی به سرد شدن ندارد، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه راه اندازی کمپرسور کولر گازی از طریق شوک دادن به آن4

جمع بندی:

بر اساس آنچه گفته شد، می توان اینطور نتیجه گیری کرد که کارکرد صحیح کمپرسور در عملکرد کولر گازی بسیار حائز اهمیت است.

به حدی که در بسیاری از موارد علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی در وجود مشکل در کمپرسور است.

از آنجا که نیروی محرکه کمپرسور از طریق خازن آن تامین می شود، در اکثر موارد باید مشکل را در خازن این وسیله بررسی کرد.

استفاده از خازن شوک راهکار عملی، ساده و کم هزینه ای برای مواقعی است که سیم پیچی کمپرسور مشکل نداشته، ولی با این حال دستگاه جام کرده و روشن نمی شود.

اما مهمترین کاری که باید برای این منظور انجام داد، رعایت اصول ایمنی و همچنین استفاده از خازن شوک دهنده با کیفیت به دستگاه است.

بنابراین بهتر است حتماً از مجری سرویسکار کولر گازی در این زمینه کمک گرفته شود.

از جمله خدمات ما در گروه تاسیسات 24 ساعته تعمیر کولر گازی و مخصوصاً تعمیر کمپرسور کولر گازی است.

لذا شما شهروندان تهرانی می توانید در صورت نیاز به خدمات ما در این زمینه همین الان با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

تاسیسات ۲۴ ساعته در کنار شماست تا به شما کمک کند مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنید

درخواست سرویسکار متخصص

منابع انگلیسی:

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

اینجا جواب میگیری اگر سوال فنی بپرسی

دیدگاه‌ها  

آموزنده بود +2 # رامین 1399-02-10 19:12
سلام بعد از استفاده هارد استارت وراه اندازی کمپرسور ایا هارد استارت روی کولر میماند برای همیشه ویا فقط یک بار استفاده جهت راه ادازی وبعد جدا میشود متشکرم از مطالب بسیار اموزشی شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # مجید 1399-02-12 18:28
دوست عزیز سلام اکر کمپرسور به روال عادی برنگشت بعد از یکبار استفاده . میشه همیشه در مدار باشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Reza 1399-03-05 20:29
سلام خازن کتابی 4 فیش میخوام تبدیل کنم به 2 فیش اسپیلت + البته 3 تا سیم بهش وصله راهنمایی کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +3 # mohamad javad 1399-03-07 13:36
سلام کاربر گرامی اینکار رو نمیتونید انجام دهید چون هر دستگاه با خازن مورد نیاز خودش باید کار کنه و بستگی به میکرو فاراد و ولتاژ خازن داره و کاری که شما میگید استاندارد نمیباشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # سید میلاد امیرسادات‌ 1399-03-28 14:20
سلام خسته نباشید‌.
کولر پنجره ای داریم نه موتور نه فن استارت نمیخوره‌. روشن نمیشه‌.
کلید سالمه ترموستات سالم. کمپرسور رو با خازن تست هم راه نیفتاد‌.
احتمال داره ک کمپرسور جام باشه‌. یا کاملا سوخته‌.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # mohamad javad 1399-03-31 11:31
سلام کاربر گرامی بله احتمالا کمپرسور یا کامل سوخته است و یا جام کرده است باید کمپرسور رو کامل باز کنید تا معلوم شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # رضا 1399-04-16 23:26
سلام خدا قوت
یه کولر اسپلیت 12 هزار گری گاز خالی کرده بود بعد از نشت یابی و انجام گاز گیری مجدد به اندازه 10 دقیقه کار کرده و کمپرسور خاموش شده وفن همچنان روشن علت آن چیست؟
با تشکر از تکنسین های عزیز
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +3 # Mehdi 1399-05-24 01:00
سلام دوست عزیز..
خازن رو چک کنید اگه از خازن نبود احتمالا سریع کولر رو گازگیری کردین موتور داغ کرده باعث شده اورلود کنه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # کمال 1399-04-30 16:18
سلام وقت بخیر
به سایت تاسیسات ۲۴

سلام . من از اهواز پیام میدم. متاسفانه کولرم ی مشکلی پیدا کرده ک چن دقیقه بعد از روشن شدن از رو کمپرسور خارج میشه یا اینکه زمان استارت رو کمپرسور نمیره وقتی هم گاهی میره چن دقه بعد از کارکردن خارج میشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Mehdi 1399-05-24 01:02
سلام دوست عزیز..
یونیت بیرونی سیستمش رو با ازت شستشو بدین و لوله مویین رو عوض کنین اگر درست نشد فشار موتور پایینه باید عوض بشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اشکان 1399-06-02 01:10
سلام من از ایرانشهر هستم موتور کولر گازی جام کرده دوخازن 45 بهش وصل کردن چند لحظه راه افتاد دوباره ایستاد حالا اوستا میگه باید موتور کولر تعویض بشه آیا راه کم هزینه ای نیست این موتور راه بیفته یاباید تعویضش کنم لطفا راهنمایی کنید. باتشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # کاظم 1399-06-15 04:22
سلام اگر با استارتر ۱۰۰۰۰ ولت بهش شوک بدن و باز هم کار نکنه باید کمپرسور تعویض بشه و راهی نیست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # میلاد 1399-06-11 15:03
سلام ما استارتر وصل کردیم ولی کمپرسور راه اندازی نشد چیکار کنیم؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # کاظم 1399-06-13 02:10
سلام اگه با استارتر ۱۰۰۰۰ ولت بهش شوک دارید و بازم راه اندازی نشد کمپرسور مرخصه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # علی 1399-10-11 09:24
سلام خدمت همه دوستان.جناب مهندس ببخشید ی سوال برام پیش اومد.اگه کمپرسور به وسیله خازن شوک اومد تو سرویس،برای بارهای بعدی هم باید از خازن سوک استفاده کنیم یا خیر.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # mohamad javad 1399-10-11 22:57
سلام کاربرگرامی اگر خازن خود کمپرسور بعد از شوک دادن سالم باشد نیازی نیست برای بار بعدی از خازن شوک استفاده کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # پیمان 1400-01-31 02:02
با سلام ی سوال داشتم اگر کمپرسور کولر من که 18 هزار پنجره ای هستش نیاز به شوک داشته باشه هزینه شوک چقدر میباشد..؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جواد 1400-02-02 19:35
سلام این شوکی که شما میگید مربوط به خازن کولر میباشد و این عمل در بعضی از مواقع جواب میده و اساسی نیست شما بهتره که اگر مشکل از خازن باشه توصیه به تعویض میباشد و با خازن واجرت تعویض ان حدودا 200 الا250 هزارتومان میباشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مسعود 1400-02-11 07:49
سلام با عرض خسته نباشید کولر گازی اوجنرال دارم پنجره ایی فن کار میکند ولی موتور کار نمیکند خازن هم امتحان کردیم سالمه موتور هم از نوع روتاری است ایا میشود شوک داد بهش ممنونم راهنمایی کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # mohammad 1400-02-12 14:35
سلام با استارتر میشود بهش شوک داد ولی اگر راه نیفتاد باید موتور عوض شود .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Mobin 1400-02-16 10:48
برق مستقیم وصل کردن به موتور کولر گازی باعث ضعیف شدن یا سوختن موتر میشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # mohammad 1400-02-18 00:28
حتما باید به خازن وصل کرد چون که مستقیم قدرت روشن کردن موتور را ندارد .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن