یکی از قطعات مهمی که در پکیج های دو مبدل ایران رادیاتور نصب می شود، شیر برقی است. ما در این مطلب تصمیم داریم تا نحوه تعمیر و تعویض شیر برقی پکیج ایران رادیاتور را به شما آموزش دهیم تا اگر این قطعه خراب شد، از آب گرم مصرفی و گرمای مطلوب رادیاتورها محروم نشوید.

در این مطلب ابتدا توضیحات مختصری در خصوص مکانیزم شیر سه راهه پکیج و نحوه عملکرد این قطعه خواهیم داد. سپس علائم و علت های خرابی شیر موتوری پکیج ایران رادیاتور را برای شما بررسی می کنیم و پس از آن نحوه تست، تعمیر و تعویض این قطعه را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

شیر برقی پکیج (شیر سه راهه) چیست و چگونه کار می کند؟

در پکیج دیواری دو نوع شیر برقی وجود دارد که نباید آن ها را با هم اشتباه بگیریم، یکی شیر برقی گاز پکیج است که میزان فشار گاز ورودی به محفظه احتراق دستگاه را تنظیم می کند و دیگری شیر برقی یا شیر سه راهه پکیج است.

این قطعه یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات پکیج دیواری محسوب می شود که فقط در پکیج دو مبدل مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه اصلی شیر سه راهه پکیج باز و بسته کردن مدار آب گرم و شوفاژ یا گرمایش است.

شیر سه راهه پکیج دیواری از سه بخش اصلی بدنه، موتور و سوپاپ تشکیل شده است. موتور شیر سه راهه از نوع موتور الکتریکی است، به همین دلیل به آن شیر موتوری هم می گویند. این بخش در بالای بلوک تنه شیر سه راهه قرار گرفته و با جریان برق 220 ولت کار می کند.

نحوه عملکرد شیر سه راهه یا شیر برقی پکیج که به آن شیر سه طرفه هم می گویند، به این صورت است که وقتی شیر آب گرم مصرفی در ساختمان باز می شود، برد پکیج این پیام را دریافت می کند که از پکیج درخواست آب گرم شده است.

اگر پکیج در حالت گرمایش مشغول به کار باشد، به دستور برد شیر برقی فعال شده و سوپاپ خود را به سمت داخل می برد. با این عمل مسیر حرکت آب گرم به سمت گرمایش مسدود شده و آب گرم به داخل مبدل ثانویه می رود تا از طریق شیر آب به دست مصرف کننده برسد.

موتور شیر سه طرفه پکیج در قسمت بالای آن قرار گرفته و حرکت آن به صورت رفت و برگشتی از نوع خطی است، اما حرکت سوپاپ شیر برقی به صورت بالا به پایین است. اگر سوپاپ شیر سه راهی به سمت پایین حرکت کند، مجرای آب گرم مبدل اولیه باز شده و آب به سمت مسیر گرمایش رادیاتورها راه پیدا می کند.

اما وقتی آب گرم مصرفی باز شود، سوپاپ به جای قبلی خود بر می گردد تا آب به سمت مبدل ثانویه برود. با این عمل پکیج دیواری می تواند آب گرم را به صورت نوبتی بین مسیر مصرفی و مسیر گرمایش جابجا کند.

شیر سه طرفه پکیج همانند یک هیدرولیک دارای یک انشعاب اصلی و دو انشعاب فرعی است، به همین دلیل لقب شیر سه راهه را به آن داده اند. انشعاب اصلی شیر برقی یا شیر سه راهه به مدل اصلی پکیج یا مکش پمپ وصل شده و دو انشعاب فرعی آن یکی مربوط به مبدل ثانویه و دیگری مربوط به مدار گرمایش است.

لازم به ذکر است که در پکیج های دو مبدله آب گرم مصرفی در داخل مبدل ثانویه گرم شده و از طریق آن به مصرف کننده می رسد.

عملکرد شیر موتوری پکیج در حالت تابستانه و زمستانه پکیج متفاوت است، در حالت تابستانه آب گرم مصرفی باید در جریان باشد، در واقع تنها وظیفه پکیج این است که آب گرم مصرفی را تولید کند، بنابراین نیازی به فعال شدن شیر برقی نیست و دستگاه روی حالت آب گرم مصرفی باقی می ماند.

اما در وضعیت زمستانه وقتی پکیج روی حالت آب گرم مصرفی مورد استفاده قرار گرفت، بر روی همین حالت باقی می ماند و اگر گرمایش به دلیل اعلام ترموستات فعال شود، با کمک شیر برقی پکیج به حالت گرمایش درآمده و به محض باز شدن دوباره شیر آب گرم مصرفی، دوباره شیر سه راهه فعال شده و آب گرم را به سمت مبدل ثانویه هدایت می کند.

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که مدل های قدیمی پکیج طوری طراحی شده بودند که در حالت عادی آب در مسیر رادیاتورها یا همان گرمایش جریان داشته باشد، اما در نمونه های جدید حرکت آب در حالت عادی به سمت مبدل ثانویه است.

نحوه تعمیر و تعویض شیر برقی پکیج ایران رادیاتور 1

علائم خرابی شیر برقی پکیج ایران رادیاتور

اگر حرکت آب در هر کدام از مسیرهای مصرفی و یا گرمایش دچار مشکل شود، احتمال خرابی شیر سه راهه وجود دارد.

علائم خرابی شیر سه طرفه پکیج ایران رادیاتور عبارتند از:

  • گرم نشدن رادیاتورها

اگر شیر برقی پکیج ایران رادیاتور خراب باشد، این احتمال وجود دارد که رادیاتورها سرد باشند، در حالی که آب گرم مصرفی دمای مطلوبی دارد.

در کلیپ زیر تعمیرکار پکیج آقای اشتیاقی برای شما توضیح می دهد که گرم نشدن رادیاتورهای پکیج چه دلایلی می تواند داشته باشد.

  • گرم نشدن آب مصرفی

خراب شدن شیر سه راهی پکیج ایران رادیاتور می تواند بر روی آب گرم مصرفی هم تاثیر نامطلوب بگذارد، به شکلی که وقتی شیر آب گرم را باز می کنید، گرمای آب به اندازه دلخواه نیست. در این حالت احتمال دارد شوفاژها گرم گرم باشند.

  • گرم شدن رادیاتورهای پکیج ایران رادیاتور در حالت تابستانه

در صورتی که پکیج ایران رادیاتور شما در حالت تابستانه تنظیم شده ولی با باز شدن آب گرم مصرفی رادیاتورها گرم می شوند، این معنی را می دهد که آب گرم به دلیل خرابی شیر برقی در مسیر گرمایش گردش می کند. در این حالت یا شیر برقی ضعیف شده و یا سوپاپ آن ضعیف شده است.

اگر می خواهید تاثیر خرابی شیر سه طرفه در گرم شدن رادیاتورها در تابستان را از زبان تعمیرکار پکیج آقای اشتیاقی بشنوید، پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را مشاهده کنید.

  • صدای تق تق از شیر موتوری

در داخل شیر برقی چند عدد چرخ دنده وجود دارد که اگر بشکنند در زمان کار کردن صدای تق تق می دهد. بنابراین یکی از علائم خرابی شیر سه طرفه پکیج ایران رادیاتور تق تق کردن آن است.

  • نشتی از شیر برقی

سوپاپ شیر سه طرفه یک عدد لورینگ کوچک دارد که به مرور زمان تخت شده و باعث آب ریزی از شیر برقی می شود. اگر نشتی از شیر موتوری رفع نشود، باعث سوختن این قطعه خواهد شد.

  • افت فشار در پکیج ایران رادیاتور

گفتیم که یکی از علائم خرابی شیر برقی یا شیر سه راهه پکیج ایران رادیاتور این است که آب از آن نشت می کند، نشتی آب از هر کدام از قطعات پکیج دیواری به هر مقدار که باشد باعث کم شدن آب مدار و در نتیجه افت فشار می شود.

نحوه تعمیر و تعویض شیر برقی پکیج ایران رادیاتور 2

علت خرابی شیر برقی پکیج ایران رادیاتور

با توجه به آنچه که در خصوص علائم خرابی شیر سه راهه پکیج گفتیم، علل خرابی این قطعه عبارتند از:

  • سوختن شیر برقی به دلیل نفوذ آب به داخل موتوری آن
  • رسوب گرفتن سوپاپ داخل شیر سه طرفه
  • شکستن چرخ دنده های داخل شیر
  • از بین رفتن آب بند اورینگ سوپاپ
  • کارکرد مداوم شیر برقی در زمان باز و بسته شدن شیر آب گرم مصرفی

در ادامه با ما همراه باشید تا روش تست این قطعه و همچنین نحوه تعمیر و تعویض آن را به شما آموزش دهیم.

 

نحوه تست خرابی شیر برقی پکیج ایران رادیاتور

اگر مطلب تعمیر پکیج ایران رادیاتور ما را مطالعه کرده باشید، خواهید دانست که یک سری ایرادات در این وسیله به وجود می آیند که می توانند دلایل متنوعی داشته باشند. به عنوان مثال سرد بودن آب گرم مصرفی می تواند به دلیل رسوب گرفتن مبدل پکیج باشد.

به همین دلیل مهم است تا مطمئن شویم آیا خرابی پکیج ایران رادیاتور به دلیل ایراد در این قطعه از دستگاه بوده است یا خیر.

تست خرابی شیر سه راهه پکیج ایران رادیاتور از چند طریق بسیار ساده انجام می شود که در ادامه همه آن ها را برای شما توضیح می دهیم:

  • نحوه تست موتور شیر سه راهه پکیج

موتور شیر سه راهه پکیج با برق 220 ولت کار می کند و با کمک 3 عدد سوکت برق دار می شود. اگر پکیج ایران رادیاتور در حالت زمستانه باشد، سوکت های 2 و 3 شیر برقی باید جریان 220 ولت داشته باشند.

پس برای تست موتور شیر سه راهه در حالت زمستانه کافیست دستگاه را در وضعیت زمستانه قرار داده و پایه های سوکت های 2 و 3 را با مولتی متر و یا فازمتر تست کنید. اگر موتور سالم باشد، جریان 220 ولت را نشان می دهد.

اگر پکیج ایران رادیاتور را در حالت تابستانه قرار دهیم، سوکت های 2 و 1 شیر برقی باید 220 ولت برق داشته باشند، که برای تست آن باز هم می توانیم از مولتی متر و یا فازمتر کمک بگیریم.

در یک روش دیگر هم می توانید موتور این شیر را تست کنید، به این صورت که سر سوکت ها را از شیر سه راهه جدا کرده و یکی از سوکت های کناری را به همراه سوکت وسطی به برق شهری وصل کنید. اگر شیر برقی سالم باشد، موتور روشن شده و سوپاپ آن به موازات دیواره شیر قرار می گیرد و با قطع کردن برق شهری، سوپاپ به جای قبلی خود بر می گردد.

  • تست شیر برقی پکیج ایران رادیاتور در حالت آب گرم مصرفی (تابستانه)

شیر آب گرم را در ساختمان باز کرده و بعد از چند ثانیه دمای لوله رفت زیر پکیج را بررسی کنید. اگر لوله رفت گرم باشد، احتمالاً سوپاپ این شیر خراب است و یا نشتی دارد.

  • روش تست شیر برقی پکیج ایران رادیاتور در حالت زمستانه

دستگاه را در حالت زمستانه قرار داده و دمای لوله برگشت که قبل از ورود به پکیج و بعد از پمپ پکیج قرار گرفته را بررسی کنید. اگر شیر برقی خراب باشد، لوله برگشت بعد از پمپ دمای بالاتری دارد.

نحوه تعمیر و تعویض شیر برقی پکیج ایران رادیاتور 3

نحوه تعمیر شیر سه طرفه (شیر برقی) پکیج ایران رادیاتور

اگر با توجه به علائم خرابی شیر برقی به خرابی این قطعه شک کردید و پس از تست آن کاملاً مطمئن شدید که مشکل پکیج به دلیل خرابی شیر سه راهی است، می توانید برای تعمیر آن اقدام کنید.

برای تعمیر این قطعه باید بر اساس علائمی که دستگاه از خود نشان می دهد عمل کنیم. به همین دلیل ما در ادامه تمام دلایل و علائم خرابی شیر سه طرفه پکیج ایران رادیاتور را بیان کرده و سپس روش تعمیر آن ها را توضیح می دهیم:

  • نحوه تعمیر موتور شیر سه راهه پکیج دیواری

تعمیر موتور شیر سه راهه پکیج دیواری اصلاً امکان پذیر نیست. یعنی اگر خرابی شیر برقی به دلیل سوختن موتور این قطعه باشد، هرگز نمی توان آن را تعمیر نمود و باید شیر سه طرفه را تعویض کرد.

  • تعمیر نشتی از شیر برقی

اگر شیر برقی نشتی دارد، اورینگ سوپاپ شیر خراب شده است و با تعویض اورینگ سوپاپ مشکل این قطعه هم رفع می شود.

  • تعمیر قطع و وصل شدن شیر برقی

در صورتی که شیر برقی یک بار عمل می کند و یک بار از کار می افتد، احتمالاً رله شیر سه طرفه بر روی برد پکیج ایران رادیاتور خال زده و در صورت تعویض رله مشکل عملکرد شیر برقی پکیج هم رفع می شود.

  • تعمیر صدای شیر برقی

صدای شیر برقی پکیج ایران رادیاتور به دو دلیل اتفاق می افتد، یا سوپاپ این قطعه رسوب گرفته است و یا چرخ دنده داخل شیر برقی شکسته است و صدا می دهد.

اگر مدت طولانی از سرویس پکیج ایران رادیاتور می گذرد، به احتمال زیاد خرابی شیر موتوری و صدا دادن آن به دلیل رسوب گرفتن سوپاپ آن می باشد. برای تعمیر رسوبات جمع شده در شیر سه راهه باید پیچ برنجی بالای موتور آن را با آچار تخت شماره 30 باز کرده و سپس سوپاپ شیر را تمیز کنید تا سوپاپ آن دوباره به صورت روان کار کند.

اما اگر سوپاپ رسوب نگرفته و علت صدا دادن شیر برقی به خاطر شکستن چرخ دنده ها باشد، راهی جز تعویض کلی شیر نیست. چون قطعات یدکی شیر برقی پکیج در بازار وجود ندارد.

اما از آنجا که قیمت شیر برقی پکیج ایران رادیاتور بالا است، توصیه می کنیم تا زمانی که شیر سه راهه به کار خود ادامه می دهد با صدای آن سازش کنید و تعویض شیر برقی را برای زمانی بگذارید که با علائم خرابی آن از جمله گرم نشدن آب مصرفی و گرم نشدن رادیاتورها مواجه شدید.

 

روش تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری ایران رادیاتور

از آنجا که فعال شدن شیر موتوری سه راهه پکیج ایران رادیاتور وابسته به باز و بسته کردن شیر آب است، این قطعه زیاد در معرض آسیب بوده و استهلاک بالایی دارد. به قدری که برای یک واحد مسکونی ممکن است هر سه سال یک بار شیر سه راهی پکیج خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

پس از اینکه از خراب بودن شیر سه طرفه پکیج مطمئن شدید و راهی برای تعمیر آن وجود نداشت، می توانید بر اساس مراحل زیر برای تعویض این قطعه اقدام کنید:

  1. پکیج را از برق بکشید. همانطور که گفتیم شیر سه راهی با برق 220 ولت کار می کند.
  2. شیر آب ورودی به پکیج را ببندید.
  3. شیر برقی را می توان بر روی لوله رفت و یا برگشت بلوک سه راهی نصب کرد، اما چون فضای مسیر رفت برای تعویض این قطعه بازتر است، معمولاً این وسیله بر روی مسیر رفت بسته می شود. پس برای دیدن شیر برقی باید کاور پکیج ایران رادیاتور را باز کنید.
  4. به شیر موتوری سه عدد سوکت متصل است که به ترمینال های 1، 2 و 3 تعبیه شده بر روی شیر سه راهه وصل شده اند. بنابراین برای تعویض آن لازم است تا هر سه سوکت را جدا کنید.
  5. خار متصل به شیر برقی را بیرون بکشید تا این قطعه به طور کامل از اتصال به پکیج جدا شود.
  6. به مدل شیر موتوری پکیج خود دقت کنید تا نمونه مشابه همان را از بازار تهیه نمایید. معمولاً نمونه ضدزنگ، ضد ضربه و مقاوم در برابر رطوبت کیفیت جنس بالاتری دارد و دیرتر خراب می شود.
  7. خار شیر سه راهه جدید را کمی گریس بزنید و خار را وصل کنید.
  8. در انتها سه سوکت شیر موتوری را به آن وصل کنید.
  9. حال می توانید پکیج خود را روشن کرده و از گرمای مطلوب آب مصرفی و رادیاتورها لذت ببرید.

نحوه تعمیر و تعویض شیر برقی پکیج ایران رادیاتور 4

جمع بندی

در این مطلب به بررسی دلایل خرابی و همچنین نحوه تست و تعویض شیر برقی یا شیر سه راهه پکیج ایران رادیاتور پرداختیم. گفتیم که وظیفه این قطعه این است که آب مدار را بین مسیر مصرفی و گرمایش جابجا کند، بنابراین اگر شیر سه طرفه پکیج خراب شود، احتمالاً یا از آب گرم مصرفی و یا از گرم بودن رادیاتورهای شوفاژ خبری نیست.

حتی توضیحاتی در خصوص روش تعمیر شیر برقی پکیج ایران رادیاتور دادیم، اما حقیقت این است که این قطعه اغلب به دلیل دشوار بودن و نداشتن قطعات یدکی به سختی از سمت تعمیرکاران پکیج پذیرفته می شود و تعویض آن بسیار ساده است.

با این حال می خواهیم یکی از بهترین گروه های تاسیساتی را به شما معرفی کنیم که می توانند شیر موتوری پکیج ایران رادیاتور شما را سریع عیب یابی، تعمیر و یا تعویض کنند.

گروه تاسیسات 24 ساعته با همکاری جمعی از متخصصین پکیج سال ها تجربه کار عملیاتی در عیب یابی، تعمیر و سرویس پکیج داشته و کارشناسان این مجموعه دانش تخصصی تعمیر پکیج ایران رادیاتور را دارند.

رضایت مندی مشتریان این مجموعه گواهی بر کیفیت خدمات آن است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت به مشتریان خود عرضه می کند.

پس اگر شیر برقی پکیج ایران رادیاتور شما خراب شده و به دنبال یک تیم حرفه ای برای تعمیر دستگاه خود هستید، کافیست برای ثبت سفارش همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

نحوه تعمیر و تعویض شیر برقی پکیج ایران رادیاتور 5

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • شیر برقی یا شیر سه راهه موتوری پکیج قطعه ای است که مسیر حرکت آب گرم را بین مبدل ثانویه و مبدل اصلی پکیج های دو مبدله تغییر می دهد.
  • واضح ترین علامت خرابی شیر موتوری پکیج ایران رادیاتور این است که رادیاتورها در حالت تابستانه دستگاه گرم هستند و آب گرم مصرفی گرمای مطلوبی ندارد.
  • اصلی ترین دلیل خرابی شیر سه طرفه جذب رسوبات در این قطعه و از عدم حرکت سوپاپ داخل شیر است.
  • معمولاً تعمیر شیر برقی پکیج ایران رادیاتور به صرفه و عملی نیست، با این حال می توان با شستشو رسوبات انباشته شده در مسیر سوپاپ شیر را تمیز کرد.
  • تعویض شیر سه راهه پکیج ایران رادیاتور بعد از جداگانه خار این قطعه و سوکت های متصل به آن قابل انجام است.

اگر با وجود توضیحاتی که در این مطلب دادیم هنوز هم در خصوص تست، تعمیر و یا تعویض شیر برقی پکیج ایران رادیاتور سوال دارید، می توانید در قسمت نظرات این مطلب قرار دهید تا کارشناسان تاسیسات 24 ساعته در کمترین زمان ممکن به آن ها پاسخ دهند.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه