چرا استفاده از خدمات ما؟

کیفیت و زیبایی

همکاران ما پس از اتمام کار فضا را تمیز می‌کنند و نیازی به نگرانی در مورد نظافت منزل یا محل کار خود بعد از برطرف شدن مشکل تاسیساتی ندارید.

سرعت عمل بالا

با توجه به استقرار همکاران ما در سراسر تهران در کمترین زمان ممکن در کنار شما هستیم و مشکلتان بر طرف خواهد شد.

دسترسی در 24 ساعت شبانه روز

همکاران ما در 7 روز هفته و حتی ایام تعطیل 24 ساعته در دسترس هستند.

چگونه مشکل شما را حل می‌کنیم؟

مراحل حل کردن مشکلات تاسیساتی شما

ثبت سفارش آنلاین یا تماس

پس از ثبت سفارش شما، نزدیکترین متخصص تاسیساتی با توجه به زمان موردنظر شما انتخاب می‌شود.

انجام پروژه

مشکل تاسیسات در سریعترین زمان و بهترین کیفیت توسط همکاران ما بر طرف می‌شود.

پرداخت در محل

شما پس از انجام کار توسط مجری و حل شدن مشکل و کسب رضایت، تسویه حساب می‌کنید.

نظرات برخی از مشتریان

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه تست موتور کولر آبی با برق آشنا نماییم.

یکی از مهم ترین بخش های کولرهای آبی، موتورهای آن ها می باشد. چرا که برای داشتن هوای دلپذیر و خنک در منزل، لازم است که موتور کولر آبی به خوبی کار کند.

بنابراین در صورتی که موتور کولر آبی دچار مشکل شده باشد، باید حتماً نسبت به عیب یابی و تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود تا در فصل گرم سال، با مشکل مواجه نشوید.

یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن، فرآیند عیب یابی موتور کولر آبی را انجام داد، تست کردن موتور کولر به وسیله برق می باشد. بنابراین با ما همراه باشید تا در این باره، اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

 

نحوه تست موتور تک فاز کولر آبی با برق

 موتورهای تک فاز، به دلایل مختلفی خراب می شوند که از جمله آن ها می توان به سوختگی فیوز، اشکال در کلید قطع و وصل، قطعی کابل حامل جریان و ... اشاره کرد.

  • قطعی در مدار موتور

اگر موتور هنگام اتصال به برق کار نکند، چند احتمال وجود دارد:

* سوختگی فیوز

* خرابی کلید قطع و وصل

* قطعی کابل حامل جریان

* قطعی در مدار سیم پیچ

اگر بخواهیم متوجه شویم که فیوز موتور دچار سوختگی شده است یا خیر، باید آن را با یک لامپ سری تست نماییم.

برای این کار می توانیم از یک اهم متر استفاده نماییم. به این ترتیب که دو سر کانکتورهای اهم متر را به دو سر فیوز وصل می کنیم.

در صورتی که انحراف در عقربه اهم متر اتفاق افتاد، می توانیم به این نتیجه برسیم که فیوز سوخته است و در غیر این صورت فیوز سالم می باشد.

برای تنظیم اهم متر می توانید قبل از استفاده از آن، اهم متر را با اتصال پروب های اندازه گیری به یکدیگر، صفر نمایید.

لازم به ذکر است که بعضی از اهم مترهای دیجیتال یا آنالوگ، این قابلیت را دارند که سوزن عقربه آن ها بر روی صفر تنظیم شود.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 1

بنابراین در صورتی که اهم متر شما این قابلیت را داشته باشد، می توانید برای جلوگیری از خطاهای احتمالی، این کار را انجام دهید.

اما اگر بخواهید موتور را از بخش بیرونی آن بررسی کنید، باید پس از جداسازی سیم پیچ های اصلی و راه انداز، دو سر اهم متر را به صورت جداگانه به سر سیم پیچ ها وصل کنیم.

البته فراموش نکنید که باید مجدداً، اهم متر بر روی عدد صفر تنظیم شود و سپس در مرحله بعد، مقاومت بین سر سیم های مختلف موتور را بررسی کرد.

اگر اهم متر، عدد نشان دهد و یا این که عقربه آن منحرف شود، می توان متوجه شد که قطع شدگی وجود ندارد.

اما در صورتی که اهم متر، موارد ذکر شده را نشان ندهد، باید تک تک کلاف ها را تست نمود تا کلافی که دچار پارگی و قطعی شده، پیدا شود و بتوان مشکل آن را برطرف نمود.

در ضمن برای این که مطمئن شوید که سر و ته هر سیم پیچ را به درستی اندازه گرفته اید، می توانید از نقشه اتصالات سیم بندی موجود در موتور کولر آبی کمک بگیرید.

برای آشنایی با نقشه برق موتور کولر آبی، می توانید لینک آن را لمس نموده و این مقاله را مطالعه نمایید.

  • اتصال کوتاه به بدنه در موتور تک فاز

برای تشخیص اتصال بدنه که یکی از عیوب رایج در موتورهای کولر آبی می باشد، کافی است اهم متر را به سرهای خروجی و بدنه موتور وصل کرده و در صورت مشاهده انحراف در عقربه، مشکل موتور در اتصال بدنه می باشد.

توجه داشته باشد که اگر به دلیل عدم اتصال بدنه در موتور، تشخیص با اهم متر امکان پذیر نباشد، می توان از میگر استفاده کرد.

برای این کار لازم است که پس از تنظیم ولتاژ میگر روی عدد 500 تا 1000 ولت، یک سر میگر را به خروجی و سر دیگر آن را بدنه متصل نمایید و دسته آن را بچرخانید. اگر با این کار، عقربه میگر به سمت راست منحرف شود، نشان دهنده اتصال بدنه می باشد.

اما برای این که بتوانید کلاف اتصال بدنه را پیدا نمایید، لازم است که در ابتدا رابط کلاف ها را از هم جدا کنید و سپس تست را بر روی آن ها انجام دهید.

توجه داشته باشید در موتوری که تازه سیم پیچی شده و وارنیش نخورده است، پس از اتصال اهم متر به بدنه و یک سر سیم پیچ ها، باید کلاف ها را به وسیله یک چوب در درون شیارها حرکت داد.

در صورت مشاهده انحراف در اهم متر، احتمالاً این کلاف، دارای اتصال بدنه می باشد.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 2

توجه داشته باشید که در اتصال کوتاه به بدنه که سیم پیچ در یک نقطه با بدنه اتصالی پیدا کرده است، احتمال برق گرفتگی وجود دارد و شما باید برای رفع این مشکل، حتماً از یک تعمیرکار ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

  • ایجاد اتصال کوتاه در مدار بین سیم پیچ ها

گاهی ممکن است بر اثر گرما و حرارت و نابودی عایق بین سیم پیچ ها، بخشی از سیم پیچ از مدار خارج شده و موتور جریان بیشتری بکشد.

در واقع در این حالت موتور، در سرعتی کمتر از حالت عادی خواهد چرخید و صدای غیر عادی تولید می کند. بدیهی است که این موضوع باعث می شود که به موتور آسیب های زیادی وارد شود.

بنابراین برای تشخیص می توانید، اهم متر را به دو سر هر کلاف وصل نمایید و عدد نشان داده شده را بررسی نمایید.

چنانچه عددها یکسان نباشد و یک کلاف، عدد کمتری را نشان دهد، آن کلاف، قطعاً دچار اتصال کوتاه شده است و شما باید کلاف معیوبی که احتمالاً بوی سوختگی هم می دهد، با کلاف سالم تعویض نمایید.

  • اتصال بین سیم پیچ های اصلی، کمکی و راه انداز

دو سیم پیچ کمکی و راه انداز باید کاملاً نسبت به هم عایق بوده و تنها از طریق ترمینال های خروجی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 3

اما برای این که اشکال مربوط به این اتصال را تشخیص دهید، لازم است که همه سر سیم های پیچ ها را از تخته کلمب جدا کرده و یک سر از هر کدام از سیم پیچ های اصلی و راه انداز را به دستگاه اهم متر متصل کنید.

در صورتی که در اهم متر، عددی نشان داده شود می توان گفت که دو سیم پیچ به هم متصل شده اند و سیم پیچی موتور عیب پیدا کرده است.

برای برطرف کردن این ایراد می توانید توسط یک فرد متخصص، سیم پیچی را مجدد انجام دهید و یا آن ها را از هم جدا کرده و عایق نمایید.

برای مطالعه مقاله راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی، می توانید از طریق لینک مربوط به آن اقدام نمایید.

 

نحوه تست خازن های موتور کولر آبی

برای این که بتوانید خازن های دائم کار و راه انداز موتور را تست و بررسی نمایید، باید طبق 5 مرحله زیر پیش بروید.

  • قطع برق خازن

برای شروع و رعایت ایمنی در کار، برای قطع برق ورودی موتور، باید کلید مدار را قطع نموده و برای جلوگیری از اتصال مجدد برق، کلید را قفل کرده و پس از اطمینان از وصل نبودن برق، خازن را تست نماییم.

  • بررسی ولتاژ باقیمانده در خازن

برای تست شرایط و مقدار الکتریسیته موجود در خازن، باید به کمک یک تیغه فلزی و یا آچار پیچ گوشتی با دسته عایق، اتصال ترمینال های خازن را کوتاه کرده و سپس ولتاژ ذخیره شده در خازن را تخلیه نمایید.

  • جداسازی خازن تحت آزمون از مدار

به منظور جداسازی خازن تحت آزمون از مدار، لازم است که یک یا هر دو ترمینال آن را از الکتروموتور به طور کامل جدا نمایید.

البته با توجه به این که جدا کردن کامل خازن از موتور می تواند کار اتصال پروب های اندازه گیری را سخت نماید، بهتر است که این جداسازی فقط برای یک سمت خازن صورت بگیرد.

  • تست خازن با مولتی متر آنالوگ

در این روش، مولتی متر را در رنج اهم که 1K می باشد، قرار داده و سپس مقاومت پایانه های خازن را اندازه گیری می کنیم.

در این حالت مشاهده می شود که از مقاومت کمی شروع شده و با شارژ کردن خازن به مقاومت بی نهایت می رسد.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 4

در واقع در این حالت، از دو طریق می توان به خرابی خازن پی برد و نسبت به تعویض آن اقدام نمود:

⦁ اگر مقاومت صفر شود، اما هیچ صعودی به سمت بالا نداشته باشد، خازن خراب می باشد.

⦁ اگر زمانی که مولتی متر به پایانه های خازن متصل می شود، اتصال باز را نشان دهد هم خازن خراب می باشد.

  • تست خازن با مولتی متر دیجیتال

در این حالت اگر مولتی متر، رنج سنجش خازن داشته باشد آن را در این رنج تنظیم کرده و پروب های مولتی متر را به پایانه های خازن متصل می کنیم.

اکثر خازن ها یک تلرانس تولید دارند که اگر نو باشند، اختلاف 10 درصد کمتر یا بیشتر در عدد نمایش داده شده روی مولتی متر با عدد نوشته شده بر روی خازن، منطقی و درست می باشد.

اما اگر این خازن ها کهنه و فرسوده شده باشند، مقدار ظرفیت آن ها کاهش پیدا می کند و راهی به جز تعویض آن ها وجود ندارد.

 

جمع بندی:

همان طور که حتماً متوجه شدید، تست موتور کولر آبی، کاری تخصصی است که بهتر است آن را به متخصصان در حوزه کولر آبی بسپارید.

بدین منظور شما می توانید از کارشناسان خبره و حرفه ای ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید.

برای این کار تنها کافی است، همین الان از طریق تماس تلفنی و یا پر کردن فرم درخواست سرویسکار سفارش خود را ثبت نمایید تا در اسرع وقت، از خدمات ما بهره مند شوید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

تاسیسات ۲۴ ساعته در کنار شماست تا به شما کمک کند مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنید

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

 

اینجا جواب میگیری اگر سوال فنی بپرسی

دیدگاه‌ها  

آموزنده بود 0 # داود 1400-05-22 10:37
سلام ،
کولر رو روشن میکنیم ، موتور چند ثانیه کار میکنه قطع میشه ،و تکرار میشه ، علتش رو میگید ، ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حسین فاضلی 1400-05-23 10:06
سلام،خرابی پولی ویا تسمه ودر غیر اینصورت موتور کولر باید تعمیر شود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # پیمان 1400-05-29 10:44
سلام کولر در ابتدا با دور تند کار می‌کند ولی بعد از مدت زمانی دور کولر کم میشه این موضوع همیشه اتفاق نمیفته
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حسین فاضلی 1400-05-30 11:35
سلام،مشکل میتونه از کلید گریز از مرکز موتور باشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علی 1400-06-21 17:04
با سلام اگر ما بخواهیم از موتور کولر با مولتی متر دیجیتال بدون کلمپ وبدون این که موتور کولر را اوراق کنیم ( با کمک از سه فیش خورجی موتور فیشهای نول و دور کم وزیاد) با چگونه عمل کرد ممنون از راهنمایی شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حسین فاضلی 1400-06-22 10:28
سلام،یکی از سر سیمها مشترک است با اتصال اهم متر به سر سیم دیگر هر کدام مقاومت بیشتری داشت کند میباشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

دعوت به همکاری

اگر تاسیساتی حرفه‌ای هستید، جهت همکاری با ما کلیک کنید.