در صورتی که برای شما هم این سوال مطرح شده که چرا فن کولر گازی روی دور تند کار نمی کند؟ برای یافتن جواب این پرسش تا انتها با ما همراه باشید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

فن از جمله مهمترین اجزای کولر گازی می باشد که در دو قسمت یونیت داخلی و کندانسور کولر بکار رفته است.

وقتی دمای محیط به اندازه تعیین شده در ترموستات کولر گازی برسد، دستگاه از حالت موتوری خارج شده و کولر گازی روی حالت فن کار می کند.

در هر کولر گازی دو عدد فن، یکی در یونیت داخلی و دیگری در قسمت کندانسور وجود دارد که عموماً در سه حالت کند، متوسط و تند کار می کنند.

هرچه سرعت فن کولر گازی رو به بالا می رود، قدرت پرتاب باد از کولر نیز بیشتر می شود. در نتیجه میزان سرمایش دریافتی از کولر نیز افزایش پیدا می کند.

اما مشکل از زمانی شروع می شود که با وجود روشن بودن موتور دستگاه، فن کولر از حالت کند به روی دور تند نمی رود.

به همین دلیل ما در این مطلب تصمیم داریم دلایل کار نکردن کولر گازی روی دور تند دستگاه را بررسی کرده و در انتها راه حل رفع این مشکل را نیز به اشتراک بگذاریم.

 

دلایل کار نکردن فن کولر گازی بر روی دور تند

گفتیم که هر کولر گازی دو عدد فن دارد که سرعت کار کردن این دو فن تاثیر زیادی در قدرت پرتاب باد از کولر گازی خواهد داشت.

زمانی با کاهش قدرت پرتاب باد کولر گازی مواجه می شویم که فن دستگاه بنا به یکی از دلایل زیر دچار مشکل شده باشد:

  1. عملکرد نامناسب خازن

اگر در زمان کار کولر گازی شما صدای چرخش فن در کولر گازی را می شنوید، اما سرعت چرخش فن مناسب نیست، این احتمال وجود دارد که خازن راه انداز دچار مشکل شده باشد.

خازن کولر گازی قطعه ای است که در یونیت خارجی کولر قرار گرفته است و انرژی مورد نیاز برای راه اندازی فن و کمپرسور را تامین می کند.

اگر خازن کولر گازی دچار مشکل شده باشد، سرعت فن دستگاه کاهش پیدا کرده و تنها راه حل آن این است که خازن را تعویض کنید.

برای اینکه مطمئن شوید مشکل از خرابی خازن است، می توانید با رعایت نکات ایمنی، فن دستگاه را با دست بچرخانید.

در صورتی که فن به صورت روان چرخید، پس مشکل از شکستن پره های فن نبوده و خازن نیاز به تعویض دارد.

از یک راه بسیار ساده تر هم می توانید خراب بودن خازن را چک کنید تا بدانید علت عدم چرخش فن در حالت تند به دلیل خازن است یا خیر؟

به این صورت که به ظاهر خازن دقت کنید، اگر کف و بدنه خازن باد کرده باشد و یا روغن از اطراف آن بیرون زده باشد، همگی جزو علائمی هستند که به ما نشان می دهند خازن کولر گازی نیاز به تعویض دارد.

در مواقعی که ظاهر خازن هیچ کدام از علائم فوق را نداشت، می توانید از طریق یک مولتی متر این قطعه را تست کنید.

برای تست خازن کولر گازی لازم است تا ابتدا با این قطعه بیشتر آشنا شوید. خازن های کولر گازی در دو نوع سه پایه و دو پایه موجود هستند.

اگر خازن کولر گازی شما از نوع 3 پایه باشد، این پایه ها با نام های fan، c و herm بر روی صفحه خازن درج شده اند. اما خازن های دو پایه fan را ندارند.

به منظور تست خازن کولر گازی با مولتی متر با هدف کسب اطمینان از خراب بودن این قطعه باید مولتی متر را در حالت تست بوق یا بیزر قرار دهید.

سپس یکی از سری های مولتی متر را بر روی پایه c و دیگری را بر روی پایه herm قرار می دهیم. اگر خازن ما سالم باشد، نباید این دو پایه به هم راه دهند.

همچنین هر دو پایه را باز هم با کمک مولتی متر به صورت جداگانه با بدنه خازن تست می کنیم، در این حالت هم نباید پایه ها با بدنه راه داشته باشند.

اگر جواب تست منفی شد، به این معنی است که خازن کولر گازی خراب شده و برای رفع مشکل سرعت فن کولر باید خازن را با نمونه مشابه خود تعویض کنیم.

توجه داشته باشید که حتی اگر بعد از تست خازن متوجه ضعیف بودن خازن شدید، باید هر چه زودتر برای تعویض خازن کولر گازی اقدام کنید، در غیر این صورت همین خازن کوچک می تواند باعث سوختن موتور کولر شود.

در این هنگام ممکن است با مشکل یکی از کاربران ما آقای محمدی مواجه شوید که یک عدد کولر گازی اجنرال دارند که خازن دستگاه را عوض کرده اند، با این وجود باز هم فن کولر فقط روی دور کند کار می کند.

در این صورت تکلیف چیست و چگونه می توان مشکل کار نکردن فن کولر گازی بر روی دور تند را حل کرد؟ در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم داد.

چرا فن کولر گازی روی دور تند کار نمی کند 1

  1. سابیده شدن یاتاقان های فن

فن کولر گازی دارای دو عدد پروانه است که در دو طرف موتور قرار گرفته اند. چرخش پروانه های فن با کمک یاتاقان های فن صورت می گیرد.

اما متاسفانه با مرور زمان و در اثر استفاده مکرر از کولر گازی، یاتاقان ها شل، سابیده و یا خمیده می شوند. همین عامل کافیست تا سرعت فن در همان مقدار حداقل خود باقی مانده و فن کولر گازی روی دور تند کار نکند.

برای کسب اطمینان از خراب یا سالم بودن یاتاقان ها باید محور یاتاقان ها با دست بچرخانید و تکان دهید، در صورتی که حتی ذره ای محور لق می زد و یا به خوبی نمی چرخید، به احتمال زیاد موتور فن نیاز به تعویض دارد.

  1. خرابی موتور فن

فن کولر گازی هم همانند سایر قطعات الکتریکی دارای موتور جداگانه با سیم کشی مختص خود می باشد، که در برخی موارد مشکل کار نکردن کولر گازی بر روی دور تند فن به دلیل خرابی موتور فن است.

در این مرحله هم لازم است از طریقی سالم یا معیوب بودن موتور فن کولر گازی چک شود. یک روش ساده کار این است که پروانه فن را با دست بچرخانید، در حالتی که پروانه سالم باشد، باید به صورت نرم و روان حرکت کند.

اگر پروانه های فن به خوبی حرکت کردند، به احتمال زیاد مشکل از بخش موتوری فن بوده که برای رفع مشکل آن باید نحوه جریان برق به موتور فن را بررسی کنیم.

چون ممکن است یکی از اتصالات موتور قطع شده باشد و یا سیم پیچ موتور سوخته باشد، که در این صورت احتمالاً فن اصلاً کار نمی کند. اگر اتصالات به موتور قطع شده باشند، می توان اتصالات را به راحتی دوباره اصلاح کرد.

اما اگر سیم پیچ و دیگر اجزای داخلی موتور خراب شده باشد، توصیه می کنیم که خودتان هرگز دست بکار نشده و فقط از مجری نصاب و تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید.

  1. خراب سنسور دما یا ترمیستور

میزان سرعت فن کولر گازی به طور مستقیم وابسته به میزان دمای محیط است. یعنی اگر دمای داخلی از حد معینی بیشتر شود، خواه ناخواه کولر گازی به صورت اتومات سرعت چرخش فن را بیشتر می کند.

سنسور دما یا ترمیستور قطعه ای است که در نزدیکی سیم پیچ های تبخیر کننده اوپراتور در یونیت داخلی قرار دارد و کار آن حس کردن دمای اتاق است.

وقتی سنسور دما خراب شده باشد، ممکن است دمای اتاق شما بیش از اندازه گرم و یا بیش از اندازه سرد باشد. عدم کارکرد فن کولر گازی بر روی دور تند فن نیز، یکی دیگر از علائم خرابی سنسور دمای دستگاه است.

ترمیستور یا سنسور دمایی کولر گازی در دو نوعNTC و یا PTC وجود دارد و در سیستم اغلب کولرهای گازی به کار می رود.

برای اینکه از سالم یا معیوب بودن سنسور دمایی کولر گازی مطمئن شوید، می توانید از آمپرمتر مجهز به اهم سنج استفاده کنید.

سنسور کولر گازی به نسبت تغییرات دمایی مقدار جریان عبوری را کنترل می کند، چنانچه بعد از تست این قطعه با یک مولتی متر هیچ جریان برقی در آن موجود نباشد، به این معنی است که کار نکردن دستگاه در حالت تند فن به دلیل خرابی ترمیستور است.

در چنین شرایطی تنها کاری که می توانید انجام دهید، اقدام به تعویض سنسور دمای کولر گازی آن هم توسط مجری متخصص است.

  1. از بین رفتن تسمه فن

در کولرهای گازی قدیمی از تسمه برای چرخش فن داخلی دستگاه استفاده می شود. تسمه فن به انتقال نیروی چرخشی موتور به فن کمک می کند و باعث چرخش آن خواهد شد.

در اثر عوامل مختلفی همچون طول عمر کولر گازی تسمه فن فرسوده و خراب می شود. در نتیجه سرعت چرخش فن کولر گازی افت پیدا کرده و فن دستگاه نمی تواند بر روی دور تند کار کند.

توجه داشته باشید که تسمه فن کولر گازی قابلیت تعمیر نداشته و فقط باید توسط مجری تعمیرکار متخصص تعویض گردد.

چرا فن کولر گازی روی دور تند کار نمی کند 2

  1. معیوب بودن رله برد

رله برد یکی از مهمترین قسمت های کولر گازی است که از چند کنتاکت و بوبین تشکیل شده است. اگر رله برد کولر گازی بنا به دلایلی خراب شود، بر روی کارکرد کمپرسور و فن دستگاه تاثیر مستقیم می گذارد.

البته نمی توان به همین سرعت به سراغ برد کولر گازی رفت و برای تعویض یا تعمیر آن اقدام نمود. بلکه بهتر است ابتدا رله برد را با اهم متر تست کنیم تا از معیوب بودن آن مطمئن شویم.

  1. کثیفی پره های فن

آخرین علتی که می توانیم برای عدم کارکرد فن کولر گازی بر روی دور تند در نظر بگیریم، کثیف شدن پره های فن داخلی و حتی خارجی کولر است.

فن داخلی و خارجی کولر گازی در معرض انواع آلودگی های محیطی قرار دارد. در داخل ساختمان انواع چربی و آلاینده ها روی سطح فن را می پوشانند و در خارج از بنا گرد و غبار روی فن تجمع می کنند.

در یک راهکار ساده شما می توانید در طی سرویس کولر گازی و با کمک پمپ باد تمام آلودگی های روی فن را تمیز کنید.

برای این کار باید محفظه فن را در یونیت داخلی و خارجی کولر گازی باز کرده و سپس به طور کامل فن را از آلودگی ها پاک کنید.

چرا فن کولر گازی روی دور تند کار نمی کند 3

چه کار کنیم که فن کولر گازی با مشکل مواجه نشود؟

تا این قسمت از متن تمامی عواملی که می توانستند در عدم کار کرد فن کولر گازی روی دور تند دخیل باشند را با هم بررسی کردیم.

اکنون می خواهیم بگوییم چه کارهایی انجام دهیم تا با مشکلات فن در کولر گازی کمتر درگیر شویم و این قطعه اساسی در بهترین شرایط کاری خود قرار بگیرد.

حقیقت این است که تمام قسمت های الکتریکی و مکانیکی کولر گازی به مرور زمان دچار فرسودگی و مشکلات احتمالی خواهند شد.

اما یک سری اقدامات وجود دارند که می توانید برای افزایش بهره وری از کولر گازی انجام دهید:

  • تنظیم فن کولر گازی بر روی تنظیمات درست

اول از همه اینکه ترموستات کولر گازی خود را در تنظیمات صحیح قرار دهید. بیشتر فن های کولر گازی در سه حالت روشن، خاموش و خودکار قابلیت تنظیم دارند.

وقتی می خواهید خودتان برای راه اندازی کولر گازی اقدام کنید، ممکن است دچار تردید شوید که حالت روشن برای فن بهتر است یا حالت خودکار؟

زمانی که فن کولر گازی را در حالت خودکار تنظیم می کنید، فن دستگاه بر اساس دمای ترموستات کار می کند، به این صورت که همزمان با روشن شدن اتوماتیک دستگاه، فن نیز روشن می شود.

حالت بعدی تنظیم فن کولر گازی بر روی حالت روشن است. وقتی فن روی این حالت تنظیم شود، بدون اینکه به ترموستات کولر گازیی کاری داشته باشد، به صورت متناوب روشن می شود.

همین موضوع باعث می شود طول عمر فن به شکل چشم گیری افت پیدا کرده و زودتر با مشکلاتی در تسمه، موتور و خازن خود مواجه شود.

در نتیجه توصیه می کنیم که فن کولر گازی را در حالت خودکار یا auto تنظیم کنید تا از کارکرد مداوم آن پیشگیری کنید.

چرا فن کولر گازی روی دور تند کار نمی کند 4

  • تمیز کردن فن های کولر گازی

دوم اینکه فن های کولر گازی در معرض آلودگی قرار دارند، بنابراین حتماً یک برنامه ریزی دقیق برای تمیز کردن فن ها در نظر گرفته و در صورت نیاز از سرویسکار کولر گازی برای این منظور کمک بگیرید.

  • رفع عیب فن کولر گازی در اسرع وقت

توصیه آخری که می توانیم بگوییم در خصوص توجه به نحوه کار فن گولر گازی است. اگر با کوچک ترین ایرادی در روند کار فن مواجه شدید، این مسئله را جدی گرفته و حتماً با یک تعمیرکار متخصص در میان بگذارید.

همکاران ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته توانایی رفع مشکل فن کولر گازی شما را دارند و آماده خدمت رسانی هستند.

در صورت نیاز به بازدید و تعمیر کولر گازی و یا رفع عیب فن دستگاه خود همین الان با شماره های داخلی سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

منبع انگلیسی

اشتراک گذاری این صفحه