در این مطلب با آموزش نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا با شما همراه هستیم.

آموزش نصب آیفون تصویری تابا تک واحدی

آیفون تصویری تابا الکترونیک همانند اکثر برندها از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • ترانس تغذیه

ترانس تغذیه آیفون تصویری تابا از نوع 12 ولت AC بوده و برق مورد نیاز برای دستگاه را از طریق پنل خارجی که به برق 220 ولت وصل شده، تامین می کند.

  • مانیتور

مانیتورهای آیفون تصویری یک طبقه تابا دارای یک صفحه نمایش، تعدادی دکمه بر روی مانیتور برای باز کردن قفل درب بازکن، دکمه ON و OFF برای روشن و خاموش شدن دوربین آیفون می باشند.

همچنین تعدادی دکمه در کنار مانیتور قرار دارند که می توان با کمک آن ها تنظیمات مربوط به رنگ تصویر، شدت صدای زنگ و کیفیت تصویر را انجام داد.

در پشت مانیتور آیفون تصویری تابا یک طبقه یک عدد سوکت مخصوص برق مانیتور را مشاهده می کنید، که هم می توان آن را به دوشاخه برق وصل کرد و هم از طریق سیم کشی برق ساختمان به ترانس تغذیه متصل نمود.

یک دکمه دیگر در کنار مانیتور آیفون تصویری تابا وجود دارد که با زدن آن صفحه دستگاه روشن و خاموش می شود.

این دکمه باید قبل از اتمام سیم کشی آیفون در حالت خاموش باشد و تنها بعد از اینکه تمام اتصالات را انجام دادید، کلید را در حالت روشن قرار دهید.

  • پنل خارجی

بر روی پنل خارجی آیفون تصویری تابا علاوه بر میکروفن و بلندگو، یک عدد دوربین تعبیه شده است که قابلیت چرخش به سمت راست، چپ، بالا و پایین را دارد.

همچنین یک چراغ ال ای دی در کنار زنگ قرار دارد که با وصل شدن برق پنل، محل اسم روی زنگ را روشن می کند.

  • قفل درب بازکن

به منظور باز کردن قفل درب ساختمان توسط آیفون تصویری تابا می توان از قفل برقی استفاده کرد، که در بسته بندی محصول قرار داده شده است. این قفل یا از نوع زنجیری و یا از نوع مغناطیسی باشد.

برای نصب پنل آیفون تابا ابتدا باید قوطی توکار پنل خارجی را بر روی دیوار خارج از ساختمان قرار دهیم. سپس با مخلوط گچ و آب دور قوطی را می پوشانیم تا آیفون کاملاً به صورت تراز نصب شود.

در ادامه محل خروج سیم ها از داخل قوطی را خارج می کنیم تا بتوانیم بعد از اتمام سیم کشی آن ها را به پنل اتصال داده و در نهایت پنل را با پیچ به قوطی اتصال می دهیم.

برای اینکه مانیتور آیفون را در داخل ساختمان نصب کنید باید از براکت مانیتور کمک گرفته و بعد از پیچ کردن براکت بر روی دیوار مانیتور را بر روی آن قرار دهید. اگر قصد تهیه آیفون تصویری را دارید، لینک خرید آیفون تصویری از سایت دیجیکالا را لمس کنید.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 1

نقشه نصب آیفون تصویری تابا یک طبقه

آیفون تصویری تابا یک طبقه یا تک واحدی از طریق نقشه زیر سیم کشی می شود. همانطور که در تصویر می بینید ما از 4 عدد سیم برای سیم کشی آیفون یک طبقه تابا استفاده کرده ایم.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 2

تمام سیم های مانیتور و پنل یک طبقه تابا باید به صورت متناظر به هم وصل شوند، فقط اینکه سیم چهار و پنج در مانیتور تابا را به هم وصل کرده و سپس به سیم 4 در پنل متصل می شود.

 

رنگ بندی سیم کشی آیفون تصویری تابا

رنگ سیم های آیفون در هر برند ممکن است با برندی دیگر متفاوت باشد، به همین دلیل لازم است تا پیش از اقدام به سیم کشی آیفون تصویری تابا با رنگ بندی سیم های آن و مسئولیت هر کدام آشنا شوید:

  • سیم زرد: مسئول انتقال صدا بین پنل خارجی و مانیتور
  • سیم نارنجی: مسئول انتقال جریان منفی
  • سیم سفید: مسئول انتقال زنگ بین پنل خارجی و مانیتور
  • سیم قهوه ای: مسئول انتقال تصویر از پنل به مانیتور
  • سیم قرمز: مسئول انتقال مثبت

توجه داشته باشید رنگ بندی که در قسمت فوق به آن اشاره کردیم، به سیم کشی آیفون تصویری تابا جدید مجهز به سوئیچر داخلی مربوط می شود که دارای سیم سفید رنگ نیز هست.

در حالی که آیفون های قدیمی تابا فاقد سوئیچر بوده و در نتیجه فقط از 4 عدد سیم زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز در سیم کشی آن ها استفاده شده است.

 

سیم کشی آیفون تصویری تابا یک طبقه

در پشت پنل خارجی آیفون تصویری تابا الکترونیک چند عدد ترمینال به چشم می خورند:

  • ترمینال مخصوص سیم برق 220 ولت
  • ترمینال مخصوص سیم برق به قبل درب بازکن
  • سوکت 4 پین برای برقراری ارتباط بین مانتیور و پنل خارجی آیفون

یک عدد سیم دو رشته ای به ترمینال مخصوص برق دستگاه که کلمه AC در زیر آن درج شده، در پشت پنل خارجی دستگاه وصل کرده و سپس به منبع تغذیه 12 ولت AC آیفون اتصال می دهیم.

همین کار را برای انتقال برق از پنل خارجی به قفل درب بازکن انجام می دهیم. یعنی یک رشته سیم به ترمینال مخصوص آن در پشت پنل خارجی آیفون وارد کرده و سپس به قفل درب بازکن وصل می کنیم.

قسمت مهم در سیم کشی آیفون تصویری تابا، برقراری ارتباط بین مانیتور و پنل خارجی دستگاه می باشد. در برند تابا سوکت مخصوص مانیتور از نوع 4 سیمه است، در حالی که سوکت مخصوص پنل خارجی از نوع 5 سیمه می باشد.

نحوه سیم کشی این قسمت با توجه به مدل آیفون تصویری تابا متفاوت است، اینکه از سوئیچر داخلی مانیتور استفاده کنیم یا از سوئیچر داخلی پنل.

برای اینکه در این خصوص بتوانید به یک نتیجه گیری درست برسید، لازم است تا به نقشه سیم کشی آیفون درج شده در پشت پنل دستگاه مراجعه کنید.

نمونه انتخابی ما به این صورت است که در پشت پنل آیفون سوکت 4 سیم بوده، اما مانیتور تابا از نوع 5 سیمه می باشد.

در چنین مواقعی باید سیم های 4 و 5 پنل، یعنی صدا و زنگ به هم وصل شده و به سیم شماره 4 در مانیتور اتصال داده می شود.

باقی سیم ها بر اساس رنگ بندی خود به هم وصل می شوند. یعنی سیم قرمز پنل به سیم قرمز مانتیور، سیم نارنجی پنل به سیم نارنجی مانیتور و در نهایت سیم قهوه ای پنل به سیم قهوه ای مانیتور بسته می شوند.

در انتها باید سوکت های پنل و مانیتور را به محل خود در پشت قاب پنل و مانیتور وصل کنیم. توجه داشته باشید که در پشت مانیتور آیفون تصویری تابا شما دو سوکت در کنار هم مشاهده خواهید کرد.

یکی از این سوکت ها محل اتصال ترمینال های پنل خارجی اول و سوکت دوم محل اتصال ترمینال های پنل خارجی دوم است.

بنابراین اگر فقط از یک پنل در ساختمان استفاده می کنید، یکی از این سوکت ها در پشت مانیتور آیفون تصویری تابا یک طبقه خالی خواهد ماند.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 3

به یک نکته مهم دیگر توجه داشته باشید، گاهی ممکن است رنگ بندی سیم ها در آیفون تصویری تابا مطابق با رنگ هایی که ما گفتیم نباشند.

در این صورت باید به شماره سیم ها دقت کنید. یعنی سیم یک مانیتور به سیم یک پنل تا سیم چهار به همین ترتیب ادامه می دهیم.

بنابراین در سیم کشی آیفون تصویری تابا یک طبقه ما مبنا را همان چهار سیم در نظر می گیریم، که سیم زرد صدا، سیم نارنجی جریان منفی، سیم قرمز جریان مثبت و سیم قهوه ای تصویر را منتقل می کنند.

در ادامه به سراغ سیم کشی ترانس و قفل بازکن تابا می رویم. به این صورت که دو رشته سیم از پایه ترمینال مثبت و منفی پنل به پایه ترمینال مثبت و منفی ترانس در بازکن متصل می شود.

سپس یک رشته سیم از پایه D1 پنل به ترانس و یک رشته سیم دیگر از پایه D2 پنل به قفل درباز کن زنجیری تابا و از قفل به ترانس وصل می کنیم.

اگر می خواهید به صورت تصویری با نحوه سیم کشی آیفون تصویری آشنا شوید، فیلم نحوه نصب آیفون تصویری یک طبقه را مشاهده کنید.

 

نقشه سیم کشی آیفون تصویری تابا قدیمی

روش سیم کشی آیفون تصویری تابا مدل قدیمی آن فقط از همان چهار رشته سیم زرد، نارجی، قرمز و قهوه ای استفاده می شود.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 4

تمامی این چهار رشته سیم باید به صورت جداگانه از مانیتور داخل واحد به پنل خارجی در جلوی درب ساختمان وصل شوند.

در ادامه برای اتصال درب بازکن و ترانس، کافیست دو رشته سیم از ترمینال های مثبت و منفی پنل به ترمینال های مثبت و منفی ترانس اتصال داده شوند.

حال یک رشته سیم از پایه D1 پنل به ترانس وصل می کنیم و سیم دیگر را از پایه D2 پنل گرفته و به قفل بازکن زنجیری می دهیم. در نهایت باید یک خروجی از قفل باز کن به ترانس هدایت کنیم.

 در صورت تمایل به اطلاع از دستمزد حدودی نصب آیفون تصویری تابا به مقاله هزینه و دستمزد نصب آیفون تصویری مراجعه کنید.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا دو طبقه

در آیفون های تصویری دو طبقه تابا شما باید از 4 رشته سیم برای سیم کشی دستگاه کمک بگیرید. رنگ بندی این سیم ها مشابه رنگ بندی سیم ها در آیفون تصویری تابا یک طبقه است.

سوکت های آیفون تصویری تابا دو طبقه در پنل داخلی و خارجی ساختمان به یک رنگ می باشند، تنها سیم سفید است که به عنوان سیم زنگ واحد اضافه می شود.

اما از آنجا که در ساختمان های دو طبقه می توان از سوئیچر داخلی آیفون برای مجزا کردن سیم زنگ استفاده نمود، نیازی به سیم سفید زنگ نیست.

در نتیجه می توانید سیم سفید و زرد در پشت مانیتور را به یکدیگر وصل کرده و به صورت مشترک به سیم زرد در پنل خارجی آیفون وصل کنید.

در آیفون تصویری تابا دو طبقه به دو عدد سیم جهت اتصال به ترانس تغذیه و دو عدد سیم به منظور وصل کردن به قفل زنجیری نیاز داریم، که روش نصب آن با آیفون تصویری تابا یک واحده تفاوتی ندارد.

 

نقشه سیم کشی آیفون تصویری تابا سه طبقه

در صورتی که ساختمان شما سه طبقه است و قصد نصب آیفون تصویری تابا را دارید، می توانید از نقشه زیر برای آشنایی با نحوه سیم کشی آن استفاده کنید.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 5

در این شیوه از سیم کشی آیفون تصویری تابا سه طبقه از سوئیچر داخلی برای ارتباط بین مانیتورهای هر طبقه با پنل استفاده شده است.

 

آموزش نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا چند طبقه

فرقی نمی کند که آیفون تصویری شما چهار طبقه، پنج طبقه و یا بیشتر است، در هر صورت نحوه نصب و سیم کشی آن جزو آیفون های تصویری تابا چند طبقه محسوب می شود.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 6

در این مدل از آیفون ها تنها از یک پنل در قسمت درب ساختمان و به تعداد واحدها یا طبقات ساختمان از مانیتور استفاده می شود.

طریقه سیم کشی آیفون تصوری تابا چند طبقه از همان قانون پنج سیمه تبعیت می کند، به این صورت که شما 5 عدد سیم قابل اتصال در پشت پنل و مانیتور هر طبقه خواهید داشت.

برای سیم کشی این پنج سیم بایستی 4 عدد از سیم ها، یعنی سیم زرد، قرمز، نارنجی و قهوه ای را به صورت مشترک در بین تمام مانیتورهای طبقات یا واحدها در نظر گرفته و هم سری کنید.

در ادامه باید یک سیم سفید مجزا به عنوان سیم زنگ در نظر داشته باشید که از هر مانیتور به شکل جداگانه به دکمه زنگ هر واحد یا طبقه در پنل خارج از ساختمان وصل می شود.

سیم کشی و نصب قفل درب بازکن و ترانس آیفون تصویری چند طبقه کاملاً مشابه با آیفون های قدیمی تک واحده است که در بخش های قبلی به طور کامل توضیح دادیم.

 

سیم کشی ارتباط داخلی آیفون تصویری تابا

در ساختمان هایی که متراژ بنا زیاد است و یا اینکه قصد دارند با نگهبانی ارتباط برقرار کنند، از سیستم ارتباط داخلی یا اینترکام در آیفون های تصویری تابا استفاده می شود که به نصب آیفون تصویری تابا با دو گوشی نیز شهرت دارد.

البته دیگر برندها هم ممکن است به این سیستم مجهز باشند، اما از آنجا که موضوع بحث ما در این مطلب نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا می باشد، در ادامه می خواهیم نحوه سیم کشی ارتباط داخلی برند تابا را توضیح دهیم.

برای اینکه بتوانید سیم کشی ارتباط داخلی آیفون تصویری تابا را در ساختمان عملی کنیم، باید سیم رزو در مسیر سیم کشی آیفون وجود داشته باشد و یا اینکه بتوانیم تعدادی سیم بین مانیتور واحدهای ساختمان اضافه کنیم.

در غیر این صورت امکان سیم کشی برای سیستم اینترکام یا ارتباط داخلی وجود ندارد. نکته قابل توجه اینکه اگر آیفون تصویری تابا شما مدل 1040 است، مجهز به سیستم اینترکام نیست.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، مدار سیم کشی ارتباط داخلی آیفون تصویری تابا مسیری جدا از سیم کشی آیفون تصویری می باشد.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 7

بنابراین برای اینکه کل آیفون تصویری و سیستم اینترکام آن را سیم کشی کنید، علاوه بر 5 رشته سیم ارتباطی بین پنل و مانیتورها به 5 رشته سیم دیگر برای سیم کشی ارتباط داخلی نیاز دارید.

در آیفون های تصویری تابا مجهز به سیستم ارتباط داخلی یک سوکت 5 سیمه مجزا از سوکت 5 سیمه مخصوص ارتباط بین پنل و مانیتور در پشت مانیتور وجود دارد که می توان کابل آیفون را به آن وصل کرد.

به این صورت که یک کابل آیفون 5 سیم را بین مانیتور واحدهایی که می خواهیم با هم ارتباط داشته باشند، سیم کشی می کنیم.

این 5 رشته سیم به صورت مشترک در بین مانیتورها استفاده شده و به سوکت 5 سیم مجزا در پشت هر مانیتور وصل می شود.

در انتها برای اینکه ارتباط بین مانیتورها در واحدها برقرار شود، باید به هر مانیتور کد مخصوص به خود را وارد کنید.

برای انجام این کار بخش ارتباط داخلی را از بین منو درج شده در صفحه نمایش مانیتور پیدا کرده و کد #141* را وارد کنید.

سپس باید یک عدد بین 001 و 064 انتخاب کرده و پس از آن دکمه تایید را لمس کنید. به همین راحتی از این پس می توانید با وارد کردن کد یا همان شماره داخلی هر واحد با آن ارتباط برقرار کنید.

در صورتی که می خواهیم از سیستم ارتباط داخلی تابا برای تماس با نگهبانی استفاده کنیم، ابتدا کد #141* را وارد کرده و سپس کد 255 را وارد و تایید می کنیم. اگر دو نگهبانی داریم، کد 253 را برای نگهبانی دوم وارد دستگاه می کنیم.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 8

نقشه و سیم کشی آیفون تصویری تابا جدید

سیم کشی آیفون های قدیمی تابا با همان 4 سیم که ذکر کردیم انجام می شود، اما در صورتی که آیفون تصویری تابا شما از نوع جدید این شرکت است، مدل سیم کشی آن متفاوت خواهد بود.

آیفون تصویری تابا جدید به دو شکل 5 سیم و 2 سیم طراحی شده که در ادامه روش سیم کشی هر یک را توضیح خواهیم داد.

  • نحوه سیم کشی و نصب آیفون تصویری تابا جدید 5 سیم

اگر آیفون تصویری تابا جدید شما 5 سیم باشد، در مدار سیم کشی دستگاه خبری از ترانس درباز کن نیست.

چرا که پنل های جدید آیفون تصویری تابا 5 سیم دارای ترانس بوده و دو رشته سیم به صورت مستقیم از پنل تا قفل بازکن کشیده شده است.

علاوه بر این چون آیفون های تصویری تابا جدید مجهز به سوئیچر داخلی هستند، به صورت پنج سیمه سیم کشی می شوند. به این صورت که تقسیم زنگ از داخل مانیتور صورت می گیرد.

در نتیجه اگر قرار است آیفون تصویری تابا جدید را برای ساختمان چند واحده در نظر بگیریم، چهار رشته سیم بین همه واحدها مشترک بوده و یک رشته سیم مجزا از هر مانیتور به پنل وصل می شود.

در آیفون تصویری جدید تابا چهار رشته سیم مشترک در بین پنل ها عبارتند از: سیم های انتقال تصویر، صدا، جریان مثبت و جریان منفی.

  • نحوه سیم کشی نصب یفون تصویری تابا جدید 2 سیم

روش نصب و سیم کشی آیفون های تصویری تابا با دو سیم یک روند کاملاً متفاوت از تمام روش هایی است که تا به حال برای شما گفته ایم.

به دلیل استفاده از تنها دو عدد سیم در سیم کشی این مدل از آیفون تصویری تابا در مقدار سیم مصرفی دستگاه صرفه جویی بالایی می شود.

به همین دلیل از نظر بسیاری از متخصصین ورود آیفون تصویری تابا جدید دو سیم، یک تحول عظیم در این صنعت با خود به همراه آورده است.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 9

قطعات مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری دو سیم تابا به قرار زیر هستند:

  • پنل آیفون تصویری دو سیم تابا
  • مانیتور آیفون تصویری دو سیم تابا
  • قفل درب بازکن از نوع زنجیری یا کله گاوی یا قفل برقی مغزی
  • ترانس تغذیه آیفون تابا مدل 8401
  • ترانس تغذیه آیفون تابا دو سیم مدل 8403
  • کابل آیفون از نوع سفید 2*/75

با یک نگاه اجمالی به قطعات مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری تابا می توان فهمید طریقه نصب و سیم کشی این دستگاه با سایر مدل ها کاملاً فرق می کند.

برای نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا جدید دو سیم در ساختمان یک واحد ما نیاز داریم تا ابتدا از محل نصب مانیتور و محل نصب پنل خارج از ساختمان تا محل نصب ترانس تابا مدل 8403 لوله گذاری به صورت مستقیم انجام شود.

اما اگر قرار است این مدل آیفون را برای ساختمان چند واحده انجام دهیم که مانیتورهای آن به صورت سری به هم وصل شده اند، ما به سه مسیر لوله گذاری نیاز داریم.

یک مسیر از محل نصب مانیتور در هر واحد به محل نصب مانیتور در واحد طبقه بالا و پایین آن، مسیر دوم از محل نصب مانیتور در اولین واحد ساختمانی تا محل نصب ترانس آیفون 8403 و مسیر سوم از محل قرارگیری منبع تغذیه تا محل نصب پنل خارجی.

برای سیم کشی آیفون تصویری تابا جدید دو سیم در ساختمان یک واحده و چند واحده از سیم سفید 2*/75 برای ارتباط بین پنل خارجی، مانیتور و ترانس تغذیه استفاده می شود.

برای انجام سیم کشی از محل نصب منبع تغذیه 8401 و 8403 ما به کابل برق افشان 1*1/5 نیاز داریم که از برق مشترک ساختمان کشیده می شود.

روش کار سیم کشی آیفون تصویری جدید تابا به صورت زیر است:

  1. از محل قرارگیری پنل خارج از ساختمان تا محل نصب منبع تغذیه 8403 سیم را با سیم سفید 2*/75 انجام می دهیم. این سیم بایستی در منبع تغذیه 8403 به ترمینال In ترانس وصل شود.
  2. سپس دوباره با کمک سیم سفید 2*/75 از ترمینال Out منبع تغذیه 8403 تا محل نصب مانیتور در طبقه اول را سیم کشی می کنیم.
  3. سیم را به ترمینال In در پشت مانیتور اول وصل می کنیم.
  4. در طول طبقات یا واحدها حرکت کرده و استفاده از همین سیم از محل نصب مانیتور طبقه اول به محل نصب مانیتور طبقه دوم تا محل نصب مانیتور آخرین طبقه سیم کشی را انجام می دهیم.
  5. دو رشته سیمی که از واحد طبقه پایین تا محل نصب مانیتور کشیده شده را به ترمینال In در پشت مانیتور وصل می کنیم.
  6. دو رشته سیمی که به طبقه بالا کشیده شده در واقع خروجی ترمینال Out در پشت مانیتور است.
  7. از ترمینال خروجی منبع تغذیه 8401 تا قاب پشت پنل درب ساختمان سیم کشی را انجام داده و به ترمینال AC پشت پنل درب وصل می کنیم.
  8. یک زوج سیم از ترمینال D1 و D2 پنل خارجی تا محل نصب قفل بازکن کشده و به قفل بازکن اتصال می دهیم.
  9. از برق داخلی ساختمان تا محل نصب منبع تغذیه 8401 و 8403 کابل کشی برق را انجام می دهیم. اگر ساختمان چندین واحده است، این دو منبع تغذیه را به برق مشترک ساختمان وصل می کنیم.

 

نحوه نصب آیفون تصویری تابا با دو پنل

در ساختمان هایی که دارای دو درب خروجی هستند، لازم است تا به منظور کنترل باز کردن درب ها دو عدد پنل خارجی نصب شود.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 10

برخی از مدل های آیفون تصویری تابا از جمله مدل TVD-3070 این قابلیت را دارند که یک مانیتور در داخل ساختمان به دو پنل در خارج از بنا ارتباط برقرار کند.

در این مدل یک رله یا خروجی مجزا در مانیتور وجود دارد که از هر پنل به صورت جداگانه به مانیتور سیم کشی می شود و در آخر به خروجی مانتیور وصل می گردد.

حتی شما می توانید در مدل هایی که به رله مجزا مجهز نیستند، از جمله آیفون تصویری تابا مدل 1024 و آیفون تصویری تابا مدل 2043 از یک سوئیچر خارجی به عنوان رله استفاده کنید.

به این صورت که سیم کشی 4 و یا 5 سیم از هر پنل به صورت جداگانه وارد سوئیچر شده و از آنجا به صورت یک دسته سیم مشترک به مانیتور داخل واحد منتقل می شود.

در یک قسمت یک نکته مهم وجود دارد، اینکه اگر ساختمان شما تعداد واحدهای زیادی دارد و آیفون تصویری تابا که قصد نصب آن را دارید، دارای رله مجزا برای اتصال به پنل دوم است، باز هم از سوئیچر استفاده کنید.

به این دلیل که اولاً در مصرف سیم ها و هزینه های مربوط به آن صرفه جویی می شود و دوماً کیفیت تصویر دریافتی از پنل افزایش پیدا کرده و نویزها کم می شوند.

 

نحوه نصب آیفون تصویری تابا مدل 1070

یکی از تولیدات نام آشنا شرکت تابا الکترونیک مدل 1070 این شرکت می باشد که با وجود امکانات بالایی که دارد، از قیمت خرید مناسبی نیز برخوردار است.

طریقه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا مدل 1070 به یکی از دو حالت زیر است:

  1. استفاده از سوئیچر داخلی و به صورت 4 سیم
  2. عدم استفاده از سوئیچر داخل و به صورت 5 سیم

برای آشنایی با نحوه سیم کشی 4 سیم و 5 سیم این دستگاه می توانید به توضیحات قبلی در همین متن مراجعه کنید.

 

نقشه سیم کشی آیفون تصویری کدینگ تابا

زمان هایی که ساختمان مورد نظر ما بیش از 8 واحد دارد، می توان با هدف یک پارچه شدن سیستم، سهولت در عیب یابی و زیباتر شدن طراحی درب ساختمان از آیفون های تصویری کدینگ تابا استفاده کرد.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 11

پنل کدینگ تابا در دو مدل کارتی و بدون کارت در بازار وجود دارد و وظیفه پنل کدینگ این است که کد مورد نظر را به دیکودرها ارسال کرده و در نهایت با مانیتورهای هر واحد ارتباط برقرار کند.

دیکودرها پل ارتباطی بین پنل کدینگ و مانیتورهای واحدهای ساختمانی هستند. این قطعه دارای یک ورودی و خروجی برای سیم های اصلی بوده و 4 پورت به منظور اتصال به مانیتورها دارد.

هر دیکودر می تواند 4 واحد را به هم مرتبط کند. برای اینکه دیکودرها بتوانند مورد استفاده قرار بگیرند، لازم است تا ترانس تغذیه با ولتاژ 15 ولت DC به آن ها وصل شود. برای هر سه دیکودر یک عدد ترانس لازم است.

توصیه می شود از کابل آیفون مسی فویل دار به منظور ورودی پنل کدینگ تابا استفاده شود. چون ارتباط بین پنل کدینگ با دیکودرها بسیار حساس می باشد و نیاز به سیم یک تکه و باکیفیت دارد.

همچنین برای اینکه کیفیت تصویر دریافتی از پنل فوق العاده شود، بهتر است از سیم کواکسیال مس فویل دار جهت سیم کشی آیفون تصویری کدینگ تابا استفاده کنید.

در پشت پنل کدینگ تابا به ترتیب از چپ به راست ترمینال های زیر به چشم می خورند:

کانکتور 6 پین جهت ارتباط پنل و دیکودر

  • AUDIO
  • GND
  • VIDEO
  • GND
  • 485-
  • 485+

کانکتور 2 پین جهت انصال مستقیم به درب بازکن

  • D1
  • D2

کانکتور 2 پین AC جهت اتصال به ترانس 12 ولت AC

  • مثبت و منفی تغذیه

نحوه نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا 12

مراحل نصب و سیم کشی آیفون تصویری کدینگ تابا

  1. قوطی گذاری پنل کدینگ شبیه به قوطی گذاری پنل های معمولی باید مماس با کار نصب شود.
  2. برای سیم کشی پنل تا دیکودرها از شش زوج سیم مس فویل دار و یا سیم اکوکسیال به عنوان سیم AUDIO یا صدا، VIDEO یا تصویر، +485 و -485 و دو سیم به دو پایه GND باید استفاده شود.
  3. تمامی سیم ها را در یک لوله جداگانه قرار می دهیم و از عبور دادن سیم ها از کنار کابل های برق اجتناب می کنیم.
  4. برای اتصال تغذیه 15 ولت AC پنل کدینگ تابا از دو رشته سیم کمک گرفته و آن ها را به درستی در زیر پیچ های ترانس وصل می کنیم. بهتر است به منظور پیشگیری از افت ولتاژ تغذیه را در نزدیکی پنل قرار دهیم.
  5. به منظور نصب قفل بازکن کافیست تا از دو رشته سیم کمک گرفته و قفل باز کن را به ترانس تغذیه وصل کنیم.
  6. توجه داشته باشید که در زمان اتصال سیم ها به یکدیگر باید سیم ها لحیم کاری شده و برای وصل کردن سیم ها به هم از وارنیش استفاده کنیم.
  7. در پشت مانیتورهای آیفون تصویری تابا دو عدد سوکت 5 پین قابل مشاهده است. اگر فقط از یک پنل کدینگ در ساختمان استفاده کرده اید، جامپر زیر کانکتورهای 5 پین را برداشته و سوکت حامل 5 سیم خروجی از دیکودر را به آن وصل کنید.

 

فیلم آموزش نصب آیفون تصویری

در کلیپ زیر با نحوه نصب آیفون تصویری آشنا می شوید. البته توجه داشته باشید که آیفون موجود در فیلم تابا نیست ولی بسیاری ازین مراحل مشترک است

 

جمع بندی:

شما در این مطلب با روش سیم کشی انواع مدل های آیفون تصویری تابا همچون قدیمی، جدید، کدینگ و یک طبقه تا چندین طبقه آشنا شدید.

اما آنچه که مهم است بدانید در خصوص پیچیده بودن سیم کشی آیفون تصویری مخصوصاً در ساختمان های قدیمی و ساختمان های چندین واحده است.

چرا که در ساختمان های قدیمی معمولاً لوله گذاری برای نصب آیفون تصویری در نظر گرفته نشده و لازم است تا مجری برقکار برای این عمل اقدام کند.

همچنین در ساختمان های چندین واحده که مجبور به استفاده از آیفون تصویری کدینگ تابا هستیم، حساسیت کار در سیم کشی، محل قرارگیری ترانس های تغذیه و دکودرها بسیار بالاست.

به همین دلیل توصیه می کنیم اگر قصد نصب آیفون تصویری تابا در هر مدل آن را دارید، از مجریان متخصص ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید.

کلیپ نمونه نصب آیفون تصویری توسط همکاران ما

برای این منظور همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع:

منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5،منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9، منبع 10، منبع 11

 

اشتراک گذاری این صفحه