نحوه سیم کشی برق کولر آبی

در این مطلب قصد داریم تا به طور مفصل در خصوص نحوه سیم کشی برق کولر آبی صحبت کنیم، اگر به این مبحث علاقه مند هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نقشه سیم کشی برق کولر آبی

کولرهای آبی در هر برند و مدلی که طراحی و تولید می شوند، سیم کشی برق مشترکی با دیگر مدل ها دارند.

اما سیم کشی برق موتور آن ها با توجه به نوع موتور نصب شده بر روی کولر می تواند کمی متفاوت باشد، به همین دلیل است که در اکثر مدل ها نقشه سیم کشی برق کولر آبی بر روی بدنه دستگاه و یا بر روی موتور درج شده است.

با استفاده از نقشه برق کولر می توانید در صورت بروز مشکل در سیستم برق این وسیله سیم های معیوب شده را پیدا کرده و با نمونه جدید تعویض کنید.

حتی ممکن است نیاز به نصب کولر آبی، تعویض موتور کولر آبی، تعویض واتر پمپ کولر و یا تعویض کلید کولر آبی داشته باشید.

در چنین حالت هایی هم می توانید با کمک نقشه سیم کشی برق دستگاه به راحتی سیم های مربوط به موتور، پمپ و کلیدهای برق دستگاه را وصل کنید.

چنانچه پمپ کولر آبی شما سوخته است و به دنبال تهیه جایگزین آن هستید، به مقاله راهنمای خرید بهترین پمپ آب کولر آبی مراجعه کنید تا با تنوعی از مدل های مختلف پمپ کولر آشنا شوید.

بدون در نظر رنگ بندی های متفاوت و وجود یا عدم وجود سیم ارت در ساختمان نقشه سیم کشی برق کولر آبی غالباً به صورت زیر است:

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 1

همانطور که در این نقشه ملاحظه می کنید، دو عدد لوله برق برای سیم کشی برق کولر آبی به کار می رود. یک عدد از این لوله های برق از محل جعبه تقسیم ساختمان به سمت کلید کولر کشیده می شود.

لوله برق دیگر هم از کلید کولر شروع شده و دقیقاً از کنار کانال کولر به سمت محل نصب کولر، یعنی پشت بام یا تراس هدایت می شود.

سیم های برق مورد نیاز برای راه اندازی کولر آبی از داخل این لوله ها عبور کرده اند و توسط فیش ها مخصوص سیم کشی کولر به یکدیگر متصل شده اند.

سیم های برق فاز، نول و ارت از جعبه تقسیم ساختمان توسط لوله برق به کلید کولر هدایت می شوند. در این قسمت سیم فاز به صورت مستقیم به کلید کولر اتصال داده می شود و سیم نول به سمت ترمینال نول در جعبه تقسیم کولر هدایت می شود.

در ادامه انشعابی از سیم ارت به همراه سیم دور تند، سیم دور کند و سیم مخصوص پمپ کولر در داخل لوله برق دوم به سمت جعبه تقسیم کولر حرکت می کنند.

 

آموزش نحوه سیم کشی برق کولر آبی

به منظور آشنایی با نحوه سیم کشی برق کولر آبی لازم است تا ابتدا با سیم های به کار رفته در داخل دستگاه، کابل کولر و جعبه تقسیم داخل کولر آشنا شوید.

مدار سیم کشی برق کولر آبی به این صورت است که در داخل لوله برق تعبیه شده بین جعبه فیوز ساختمان تا کلید کولر 3 رشته سیم شماره 2.5 یکی برای فاز، یکی برای نول و دیگری برای ارت وجود دارند.

لوله برق دیگر که از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل بدنه کولر ادامه دارد، حاوی 5 رشته سیم است. بنابراین برای سیم کشی برق کولر از محل کلیدها تا جعبه تقسیم داخل کولر از یک کابل برق 5*1.5 مفتولی استفاده کنیم.

از این 5 رشته سیم در داخل کابل کولر یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی دیگر برای ارت دستگاه است.

البته این 5 رشته سیم برای تمام ساختمان ها یکسان نیست، چون ممکن است ساختمانی ارت نداشته باشد، بنابراین شما به 4 رشته سیم نیاز پیدا خواهید کرد.

همچنین در این صورت در داخل لوله برق دیگر به جای 3 رشته سیم از دو رشته سیم، یعنی یکی فاز و دیگری نول استفاده می شود.

بنابراین تنها یک سیم فاز و یک سیم نول از جعبه فیوز به صورت مستقیم به داخل قوطی کلید کولر هدایت می شود.

بایستی در زمان سیم کشی برق کولر آبی یک رشته سیم ارت به بدنه کولر اتصال داده شود، بر اساس استانداردهای برق ساختمان سیم ارت را به رنگ زرد و یا ترکیبی از رنگ زرد با یک خط سبز در وسط آن نمایش می دهند.

با این اوصاف اگر محل نصب سیم ارت در داخل جعبه تقسیم کولر آبی لحاظ نشده باشد، باید این سیم را به صورت مستقیم به بدنه کولر وصل کنید، در غیر این صورت احتمال برق گرفتگی افراد به واسطه لمس بدنه کولر وجود دارد.

  • جعبه تقسیم داخل بدنه کولر آبی

جعبه تقسیم کولر آبی قسمتی از ساختمان این وسیله است که ارتباطات بین الکتروموتور دمنده، پمپ و خازن را با کابل پنج رشته ای کولر امکان پذیر می کند.

این جعبه دارای یک درپوش بوده که از ریزش آب و نفوذ رطوبت به داخل سیم کشی برق کولر محافظت می کند. محل قرارگیری جعبه تقسیم یا ترمینال در داخل اتاقک کولر است.

شما می توانید در اطراف ترمینال ها حروف و اعدادی را ملاحظه کنید که در واقع نقشه سیم کشی برق کولر آبی می باشند و راهنمای خوبی برای اتصال صحیح سیم ها به آن هاست.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 2

  • چند نکته مهم برای انتخاب و نصب کابل کولر آبی

ارتباط الکتریکی بین کلید کولر و موتور و واتر پمپ دستگاه از طریق کابل پنج رشته ای صورت می گیرد، در زمان انتخاب و نحوه نصب کابل کولر به نکات زیر دقت کنید:

  • کابل کولر باید یک تکه باشد، بنابراین از بکار بردن کابل چند تکه در سیم کشی کولر آبی اجتناب کنید تا مشکلاتی از قبیل اتصالی ایجاد نشود.
  • مسیر عبور کابل کولر آبی باید از داخل لوله خرطومی یا لوله پلیمری و در اطراف کانال کولر باشد.
  • کابل کولر آبی بایستی دارای 4 و یا 5 رشته سیم مفتولی با سطح مقطع 5 میلی متر مربع باشد.
  • از عبور کابل کولر از داخل کانال کولر، دودکش یا هواکش فاضلاب جداً خودداری کنید، چون هوای مرطوب داخل این مناطق باعث کاهش قدرت عایق بودن کابل و در نتیجه ایجاد برق گرفتگی می شود.
  • برای اتصال کابل کولر به کلید از فیش های مخصوص این کار استفاده کنید.
  • درصورتی که ترمینال جعبه فیوز داخل کولر 4 تایی باشد، لازم است به منظور پیشگیری از برق گرفتگی، یک رشته سیم ارت از کابل پنج رشته ای را به بدنه کولر اتصال دهید.
  • هرگز از سیم های افشان به عنوان کابل کولر آبی استفاده نکنید.
  • تحت هیچ شرایطی نباید مدار برق رسانی به کولر آبی را به صورت مشترک با سیستم برق روشنایی اتاق ها، آشپزخانه یا پذیرایی در نظر بگیرید.
  • لازم است تا برای کابل کولر آبی یک سر خط با یک فیوز جدا 16 آمپری در نظر بگیرید.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 3

  • نحوه سیم کشی برق کولر آبی

چنانچه ساختمان به سیم ارت مجهز نباشد، برای انجام سیم کشی برق کولر آبی به دو عدد کابل، یکی 2 سیم و دیگری 4 سیم به همراه 5 عدد فیش نیاز داریم.

از کابل 4 سیم برای اتصال بین کولر و کلید و از کابل 2 سیم برای اتصال بین جعبه تقسیم برق ساختمان و کلید کولر استفاده می شود.

البته در صورتی که ساختمان به سیم ارت مجهز باشد دو عدد کابل 3 و 5 سیم مورد نیاز است. از فیش ها هم برای اتصال کابل ها به یکدیگر کمک می گیریم.

اگر قصد مشاهده انواع سیم برق به همراه مشخصات فنی و قیمت هستید بر روی لینک سیم برق در سایت دیجی کالا بزنید.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 4

برای سیم کشی برق موتور کولر آبی باید ابتدا رنگ سیم ها را شناسایی کنیم. برای این منظور بایستی پیچ های جعبه تقسیم موتور را باز کنیم.

به جعبه تقسیم موتور، پلاتین گفته می شود. بر روی پلاتین موتور 3 کلمه انگلیسی که محل قرارگیری سیم ها هستند، درج شده است. این سه کلمه عبارتند از:

  1. دور زیاد (سیم رنگ مشکی) Hi
  2. مشترک (سیم رنگ آبی) Com
  3. دور کم (سیم رنگ قهوه ای) Lo

سیم های کابل 4 سیم به این قرار هستند: دو عدد مشکی، یک عدد آبی و یک عدد قهوه ای

سیم های کابل 2 سیم هم به این شرح هستند: یکی آبی که به نول وصل می شود و دیگری مشکی که مختص فاز است.

برای اتصال سیم های کابل 4 سیم به جعبه تقسیم داخل اتاقک کولر آبی به صورت زیر عمل کنید:

  • سیم مشکی به دور زیاد موتور
  • سیم مشکی به دور کم موتور
  • سیم قهوه ای به پمپ آب کولر
  • سیم آبی به ترمینال نول کولر

همچنین برای اتصال سیم های برق کولر به کلید کولر به شکل زیر عمل کنید، البته این توضیحات برای کلیدهای کولر قدیمی یا سوکتی است.

اگر مدل کلید کولر شما فرق می کند و از نوع کلید توکار، 3 پل، چهار پل و یا تمام قطب می باشد، در ادامه همین مطلب توضیحات هر کدام را داده ایم.

  • سیم فاز به ترمینال شماره 1
  • سیم پمپ به ترمینال شماره 2
  • سیم نول به ترمینال شماره 6
  • سیم دور تند به ترمینال شماره 7

سیم های موتور که به جعبه تقسیم وصل می شوند، عبارتند از:

  • Hi به دور زیاد
  • Lo به دور کم
  • Com به نول

حالا باید فیش ها را به یک طرف از کابل ها وصل کنیم، به این صورت که سیم آبی کابل 4 سیم را با کمک فیش به سیم آبی کابل 2 سیم اتصال می دهیم. به این ترتیب سیم کشی برق کولر آبی انجام می شود.

از توضیحات داده شده در این قسمت می توانید برای انجام سیم کشی کولر آبی سپهر الکتریک، آبسال، ارج، انرژی، جهان افروز، جنرال، لورچ، کولر آبی 3500، کولر آبی 5000، کولر آبی 7000 و سیم کشی کولر آبی بزرگ نیز استفاده کنید.

 

نحوه سیم کشی برق دینام یا موتور کولر آبی

یکی از قسمت های بسیار مهم در کولرهای آبی بخش الکتروموتور یا همان دینام دستگاه است. معمولاً از موتور کولر در دور 1450 rpm در این وسیله استفاده می شود.

روش کار این نوع موتورها در کولر به این صورت است که تحت تاثیر میدان مغناطیسی حاصل از سیم پیچ ها، نیروی دورانی موتور می تواند از طریق شفت، تسمه و کوپلینگ به فن منتقل شود.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 5

موتورهای تک فاز کولر آبی در دو نوع موتور بدون خازن راه انداز و موتور همراه با خازن راه انداز تولید می شوند.

برای نصب موتور کولر آبی لازم است تا با طریقه سیم کشی این وسیله نیز آشنایی داشته باشیم. همانطور که در مقاله نقشه برق موتور کولر آبی توضیح دادیم، سیم های دور تند و دور کند مختص موتور کولر هستند.

اگر بر روی موتور کولر آبی را به خوبی نگاه کنید، بر روی کلید تعبیه شده روی موتور چهار سر ورودی وجود دارد که به فیش های برق کولر متصل می شوند.

برای اتصال آن ها کافیست سیم های برق را با توجه به علامت های انگلیسی نوشته شده در کنار آن ها به جای درست اتصال دهید.

این علامت ها در موتورهای کولر ممکن است متفاوت باشد، به همین دلیل ما دو نمونه از این علامت های اختصاری را به شما معرفی می کنیم:

  • P موتور_ L سیم فاز_ S دور کند_F دور تند کولر آبی
  • Lo دور کند_Hi دور تند_ Com سیم مشترک در وسط ترمینال که به نول وصل می شود.

اگر قصد مشاده انواع موتور کولر ابی به همراه قیمت هستید بر روی لینک خرید موتور کولر آبی در دیجی کالا بزنید. 

 

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

هر چند از نظر بسیاری از متخصصین حوزه برق کولر آبی نباید به رنگ بندی سیم ها در زمان سیم کشی کولر اکتفا کرد، در این قسمت شما را با سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی سیم ها آشنا می کنیم.

  • نحوه تشخیص سیم های فاز و نول ورودی به کلید و بستن آن ها

دو رشته سیم برق از جعبه فیوز ساختمان به جعبه کلید متصل می شوند که دو رنگ مشکی و آبی دارند. غالباً باید یکی از آن ها فاز و دیگری نول باشد.

برای تشخیص این دو سیم از یکدیگر کافیست از فازمتر دقیق و ایمن استفاده کنیم، اگر پس از اتصال نوک فلزی فاز متر به سیم چراغ داخل فازمتر روشن شد، به این معنی است که سیم مورد نظر فاز بوده است.

در این مرحله لازم است تا اتصالی که بین کلید پمپ آب و کلید موتور کولر در در پشت جعبه کلید قرار گرفته را پیدا کنیم.

توجه داشته باشید که سیم ورودی به پمپ و دور کند و تند کلید هر دو فاز است، بنابراین سیم فاز پیدا شده را به کلیدهای پمپ آب و موتور کولر اتصال می دهیم.

  • رنگ سیم های کلید کولر آبی

گفتیم که در زمان سیم کشی کلید کولر آبی شما با 4 رشته سیم در داخل کابل کولر مواجه هستید، که اگر استاندارد سیم کشی رعایت شده باشد، هر کدام از این رنگ ها به یکی از کلیدهای کولر وصل می شود:

  1. سیم آبی رنگ کلید کولر

سیم برقی که به رنگ آبی در قسمت کلید کولر مشاهده می کنید، به پمپ آب دستگاه مربوط است. یعنی شما باید سیم آبی رنگ را به پایه کلید مربوط به پمپ کولر وصل کنید.

  1. سیم قرمز رنگ کلید کولر

برای روشن کردن موتور کولر باید سیم رنگ قرمز را به کلید اتصال دهید. بنابراین سیم رنگ قرمز در کلید کولر مختص موتور دستگاه است.

  1. سیم مشکی و سیم قهوه ای رنگ کلید کولر

کلید های 4 پل دارای دو کلید مجزا برای دور تند و دور کند کولر آبی هستند. برای اتصال این دو کلید از سیم های مشکی و قهوه ای رنگ و گاهاً سفید استفاده می شود.

پس با این اوصاف رنگ سیم مختص کلید دور تند و دور کند کولر آبی ممکن است در در مدل های مختلف کولر متفاوت باشد.

  • نحوه اتصال سیم های کلید و کولر به یکدیگر

بدون در نظر گرفتن سیم زرد رنگ ارت که در صورت موجود بودن در سیستم برق کشی ساختمان به صورت مستقیم از لوله برق مختص کلید به سمت بدنه اصلی کولر ختم می شود، ما 4 رشته سیم خروجی از کلید کولر داریم.

بنابراین باید هر کدام از این 4 سیم خروجی از کلید کولر را به سوکت مخصوص خود در جعبه تقسیم داخل اتاقک کولر متصل کنید.

برای این منظور ابتدا دو رنگ سیم متفاوت قهوه ای و مشکی مختص کلید دور کند و دور تند موتور را از سایر سیم ها جدا کرده و به سوکت های مخصوص خود در جعبه تقسیم کولر اتصال دهید.

اکنون نوبت به اتصال سیم آبی رنگ می رسد، که ما آن را سیم پمپ در نظر می گیریم. هر چند در نقشه سیم کشی برق کولر که در ابتدای متن آورده ایم، رنگ سیم پمپ سبز است.

به همین دلیل است که می گوییم برای هر مدل کولر آبی باید به نقشه سیم کشی مختص همان مدل دقت کنید و زیاد به رنگ بندی سیم ها اعتماد نکنید.

در هر صورت اگر شما سیم های آبی و قرمز خروجی از کلید کولر داشتید، می توانید سیم آبی را پمپ در نظر گرفته و به سوکت مخصوص خود در جعبه تقسیم کولر وصل کنید. در نهایت هم سیم قرمز را به سوکت موتور وصل می کنیم.

چنانچه در پشت کلید کولر تنها 4 ترمینال وجود داشته باشد، به این معنی است که سیم نول به کلید وصل نمی شود و باید نول ورودی با نول خروجی به کولر در پشت قوطی کلید سربندی شود و دیگر نیازی سیم نول را به ترمینال های کلید وصل کنیم.

 

سیم کشی کولر آبی با خازن

به منظور افزایش نیروی گشتاوری موتور در لحظه راه اندازی، از خازن به صورت سری با سیم پیچ کمکی در کولر آبی استفاده می شود.

خازن مورد استفاده در کولر آبی خازن دار از نوع الکترولیتی با ظرفیت بالا می باشد. در مدار سیم پیچی این وسیله از یک کلید گریز از مرکز برای خارج کردن سیم پیچ کمکی و خازن پس از رسیدن به 75 درصد دور نامی استفاده می شود.

شما در تصویر زیر نقشه سیم کشی کولر آبی خازن دار را مشاهده می کنید. همانطور می بینید سیم فاز از یک طرف به سیم پیچ اصلی و از یک طرف به کلید گریز از مرکز وصل شده است.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 6.jpg

سیم کشی کولر آبی رومیزی

کولر آبی رومیزی که به نام های کولر آبی دستی، کولر آبی پرتابل و کولر آبی کوچک نیز در بازار شناخته می شود، یکی از مدل های محبوب کولر مخصوصاً برای ساختمان هایی است که امکان کانال کشی برای کولر ندارند.

اگر شما هم به این مدل از کولر آبی علاقه مند هستید و قصد تهیه آن را دارید، توصیه می کنیم پیش از مراجعه به بازار به مقاله راهنمای خرید بهترین کولر آبی پرتابل مراجعه کنید.

سیستم برق کولر آبی رومیزی با سیستم برق کولرهای بزرگ پشت بامی کمی متفاوت است و در عین حال بسیار ساده تر می باشد.

چرا که دیگر نیاز ندارید از کلید کولر در طول مسیر سیم کشی دستگاه استفاده کنید و لوله گذاری برق برای هدایت کابل کولر به پشت بام یا تراس اصلاً لازم نیست.

برای راه اندازی کولر آبی رومیزی کافیست ابتدا مخزن آب دستگاه را پر کرده و سپس دوشاخه کولر را به پریز برق وصل کنید.

اما گاهی مواقع لازم است تا پمپ کولر و یا موتور دستگاه بنا به دلایلی همچون سوختن پمپ آب کولر آبی و یا تعمیر و تعویض موتور کولر جابجا شود.

 

در این حالت مهم است که با نحوه سیم کشی برق کولر آبی رومیزی یا دستی آشنایی داشته باشید. در چنین شرایطی بر اساس توضیحات زیر عمل کنید:

اول سیم آبی که ما طبق قراردادمان آن را نول در نظر می گیریم را به صورت مستقیم به سیم آبی رنگ کولر وصل کنید.

سپس سیم فاز کولر آبی دستی را به بالای کلید سمت چپ داخل کولر وصل کرده و به جعبه تقسیم داخل کولر نگاه کنید تا بتوانید کلیدهای مربوط به پمپ و دور موتور را پیدا کنید.

در آخر هم سیم پمپ را به کلید پمپ و سیم دور تند و سیم دور کند موتور را به پشت کلید تند و کند که با عکس فن در داخل کولر دستی مشخص شده وصل کنید.

 

راهنمای نصب کلید برق کولر آبی

همانطور که در طول متن دریافتید، نصب کلید کولر آبی همزمان با برقراری سیم کشی برق این وسیله صورت می گیرد.

بنابراین باید برای نصب کلید کولر ابتدا سیم های برق مورد نیاز برای نصب کلید را تا پشت قوطی برق مخصوص کلید کولر هدایت کنیم. قطر سیم های مورد نیاز برای نصب کلید کولر باید 2.5 میلی متری باشد.

برای این منظور بایستی از لوله برق استفاده کرد و کابل برق 2 یا 3 رشته ای را از جعبه فیوز برق ساختمان انشعاب گرفته و از داخل لوله برق به سمت محل نصب کلید کولر عبور دهیم.

از آنجا که در برخی از ساختمان ها از سیم ارت استفاده نشده است، نمی توان با قاطیت گفت چند عدد سیم باید از جعبه فیوز برق ساختمان انشعاب گرفته شود.

اگر ساختمان سیم ارت داشته باشد، کابل ما 3 رشته ای می شود، در غیر این صورت تنها سیم فاز و نول مورد نیاز است. هر چند استفاده از سیم نول فقط در کلیدهای کولر چراغ دار مورد نیاز است.

حال برای انتقال برق از پشت کلید کولر آبی تا محل قرارگیری کولر و جعبه تقسیم داخل آن باید از کابل 1.5 در 5 رشته سیم مفتولی استفاده شود.

  • ارتفاع نصب پریز کولر آبی

در مرحله نصب کلید برق کولر آبی مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، ارتفاع نصب پریز یا همان کلید کولر آبی است.

بر اساس استانداردهای موجود بهترین ارتفاع برای نصب کلید کولر آبی در فاصله 120 تا 130 سانتی متری از کف ساختمان است.

علاوه بر این باید دقت کنید که نصب کلید کولر آبی در مکان های مرطوب و خیس همچون حمام، دستشویی و یا مکان های بدون سقف که احتمال ریزش باران و برف وجود دارد، ممنوع است.

  • نحوه نصب پریز برق کولر آبی

پریز برق کولر آبی که در واقع همان کلید کولر است، دارای سه کلید کوچک با علامت مشخص بر روی خود می باشد.

این سه کلید به ترتیب از راست به چپ به این صورت هستند:

  • کلید اول از نوع تک پل و مربوط به پمپ آب کولر آبی است.
  • کلید دوم یا وسط از نوع تک پل و مخصوص روشن و خاموش کردن موتور دستگاه است.
  • کلید سوم از نوع تبدیل و برای تنظیم سرعت دور تند و دور کند موتور کولر آبی می باشد.

برای نصب پریز برق کولر آبی باید ابتدا سیم های کابل 2 یا 3 رشته ای را به پشت کلید هدایت کرده و سپس سیم فاز و نول را به ورودی خود بر روی کلید اتصال دهیم.

در نهایت سیم های کابل 5 رشته ای را به ترمینال مخصوص خود بر روی کلید کولر وصل می کنیم، تا ارتباط بین کولر و کلید برقرار شود.

جهت مشاهده انواع کلید کولر آبی ساده و هوشمند بر روی لینک خرید کلید ساده کولر آبی در دیجی کالا و لینک خرید کلید هوشمند کولر آبی بزنید و از قیمت آنها نیز مطلع شوید.

از آنجا که شکل نصب کلید بر اساس مدل و نوع کلید می تواند متفاوت باشد، در قسمت زیر توضیحات مدل های مختلف کلید کولر آبی را آورده ایم.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 7

  • نصب پریز کولر دلند

کلید کولر آبی مارک دلند از جمله برندهای محبوب و پرمصرف در بین استفاده کنندگان است. برای نصب کلید کولر توکار دلند مکانیزم جدید، باید به صورت زیر عمل کنید:

الف) جهت نصب مکانیزم، هیچ نیازی به بیرون آوردن دکمه ها نیست.

ب) برای نصب کلید بر روی دیوار باید جهت کلید را طوری در نظر بگیرید که علامت Deland حک شده بر روی قاب به سمت پایین بوده و پیچ های قرمز مختص فاز و نول ورودی به پریز به سمت بالای قاب قرار بگیرند.

ج) به منظور سیم کشی کلید کولر دلند مکانیزم جدید، بر اساس نقشه سیم کشی درج شده در پشت قاب کلید عمل کنید:

  • حرف SP مختص به ترمینال سیم چرخش تند
  • حرف SL مختص به ترمینال سیم چرخش کند
  • حرف P مختص به ترمینال سیم پمپ آب کولر
  • حرف L مختص به ترمینال سیم فاز ورودی
  • حرف N مختص به ترمینال سیم نول ورودی
  • حرف N مختص به ترمینال سیم نول خروجی

اگر سیم کشی کلید کولر را کاملاً مطابق با نقشه کلید انجام دهید، هر کدام از دکمه های روی کلید وظیفه خود را به درستی انجام خواهند داد.

  • نصب کلید کولر هوشمند

جدیدترین مدل کلید کولر از نوع هوشمند آن است که توانسته با قابلیت های مختلف خود توجه مصرف کنندگان زیادی را به خود جلب کند.

یکی از مهمترین معایب کلیدهای کولر آبی قدیمی و معمولی در این است که کلید به ترموستات مجهز نیست، در نتیجه نمی شود زمان روشن و خاموش شدن کولر را کنترل و تنظیم کرد.

برخی از قابلیت های کلید کولر هوشمند عبارتند از:

  • خاموش و روشن کردن اتوماتیک کولر بر اساس دمای انتخابی
  • امکان روشن و خاموش کردن دستگاه در زمان تنظیم شده
  • محافظت از کولر آبی در برابر قطع و وصل ناگهانی برق
  • قابل نصب بر روی سیم کشی برق قبلی در ساختمان
  • قابلیت نصب و هماهنگی با تمام مدل های کولر آبی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه
  • حفظ دمای متعادل محیطی

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند بسیار شبیه به کلیدهای کولر معمولی است، اگر قصد دارید کلید کولر قبلی را با کلید کولر هوشمند جدید تعویض کنید، بایدسیم فاز وصل شده به پیچ فاز بر روی کلید را باز کنید.

سپس بایستی این سیم را به ترمینال فاز در کلید کولر هوشمند اتصال دهید. اگر کلید قبلی را خوب نگاه کنید دو رشته سیم نول می بینید که به یکدیگر متصل شده اند.

این دو سیم در واقع سیم نول هستند که باید برای اتصال کلید کولر هوشمند این دو سیم را از یکدیگر جدا کرده و به ترمینال نول در کلید کولر هوشمند وصل کنید.

در نهایت بایستی سه سیم دیگر که به ترتیب به پمپ، دور تند و دور کند موتور کولر آبی مربوط هستند را از کلید قبلی باز کرده و به ترمینال های آن ها در کلید کولر هوشمند اتصال دهید.

اگر به دنبال اطلاعات جامع تری در خصوص نصب انواع کلید کولر آبی به همراه نقشه سیم کشی آن ها هستید، به مقاله راهنمای نحوه نصب کلید کولر آبی مراجعه کنید.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 8

سیم کشی کلید کولر توکار

کلید کولر یک مهره اساسی در سیم کشی برق کولر آبی محسوب می شود. از گذشته تا به امروز از کلیدهای کولر مختلف برای کولر آبی استفاده می شود، که یکی از آن ها کلید کولر توکار است.

کلید کولر توکار روند نصب بسیار راحتی دارد، آنقدر که برای نصب کلید کولر توکار هیچ نیازی به استفاد از فیش های کتابی نیست. بنابراین می توان سیم ها را به صورت مستقیم به زیر پیچ های ترمینال کلید کولر وصل کرد.

نکته مهمی که باید برای نصب کلید توکار بدانید، توجه به رنگ بندی سیم های برق کولر هستند. هر چند در قسمت های گذشته در خصوص رنگ بندی سیم ها با هم صحبت کردیم، اما در این قسمت می خواهیم توضیحات مختصری به گفته های قبلی اضافه کنیم.

غالب رنگ بندی کابل های 4 رشته ای کلید کولر آبی به صورت زیر است:

الف) رنگ بندی اول

  1. دو رشته سیم مشکی، مخصوص دور کند و تند موتور
  2. یک رشته سیم آبی، مخصوص سیم نول
  3. یک رشته سیم زرد، مخصوص پمپ کولر

ب) رنگ بندی دوم

  1. یک رشته سیم قهوه ای، مخصوص دور تند موتور
  2. یک رشته سیم مشکی، مخصوص دور کند موتور
  3. یک رشته سیم آبی، سیم نول
  4. یک رشته سیم زرد، مخصوص پمپ کولر آبی

با این توضیحات شما سیم آبی را به عنوان سیم مشترک نول در تمام کابل ها در اختیار دارید، بنابراین سه رنگ دیگر را می توانید بنا به انتخاب خودتان برای دور تند، دور کند و پمپ آب کولر در نظر بگیرید.

کلیدهای توکار کولر آبی فاقد چراغ هستند، در نتیجه سیم نول را نمی توان به کلید متصل کرده و باید این سیم را به صورت مستقیم به جعبه تقسیم اتاقک کولر هدایت نمود.

در قسمت پشت کلیدهای توکار یا کلید کولر آبی 3 پل فقط چهار عدد پیچ به ترمینال های تند، کند، پمپ و فاز متصل شده است. بنابراین دقیقاً در پشت کلید توکار نوشته شده که هر پیچ باید به کدام سیم وصل شود.

البته شاید به جای حروف فارسی از علائم انگلیسی بر روی کلید توکار کولر استفاده شده باشد، به این صورت که حرف P برای پمپ، حرف L برای فاز، حرف F برای دور تند و حرف S برای دور کند کولر کار کند.

برای سیم کشی فاز و نول کلید توکار کولر کافیست تا سیم نول را به صورت مستقیم و بدون اینکه وارد کلید شود به کولر اتصال دهیم، ولی سیم فاز بایستی به ترمینال فاز ورودی به کلید متصل شود.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 9

سیم کشی کلید کولر آبی جدید

در گذشته بیشتر کلیدهای کولر از نوع سوکتی یا قدیمی بود. در این مدل از کلید کولر به غیر از سوکت شماره 3 که کاملاً حذف شده است، 8 سوکت دیگر وجود دارند که البته باز هم از میان آن ها تنها سوکت های شماره 1، 2، 7 و 9 مورد استفاده قرار می گیرند.

برای انجام سیم کشی کلید کولر قدیمی باید سیم نول از پشت کلید به صورت مستقیم سمت جعبه تقسیم داخل کولر برود، بنابراین وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی شود.

اما فاز ورودی به سوکت شماره 1، کلید تند به سوکت شماره 7، کلید کند به سوکت شماره 9 و پمپ کولر به سوکت شماره 2 وصل می شود.

  • نسل سوم کلید کولر

با گذر زمان طراحی کلیدهای کولر آبی هم متفاوت شد، به قدری که امروزه شاهد طراحی و تولید نسل سوم و جدید کلیدهای کولر، یعنی کلیدهای چهار پل هستیم.

این نوع از کلیدهای کولر به تازگی وارد بازار شده اند، اما از لحاظ عملکردی دقیقاً شبیه به سایر کلیدها هستند.

با این تفاوت که کلیدهای جدید چهار پل طوری طراحی شده اند که در زمان خاموش بودن دستگاه، اتصال سیم نول هم از کولر قطع می شود. با این هدف که احتمال برق گرفتگی به کلی از بین برود.

چرا که ممکن است در محل کنتور یا داخل جعبه فیوز ساختمان، جای سیم فاز و نول جابجا شده باشد و اگر کلید از نوع سه پل باشد، در زمان خاموش بودن کولر، فرد با تصور اینکه برق کولر قطع است، به سرویس کولر آبی و یا تعمیر کولر اقدام کند.

در این لحظه احتمال برق گرفتن فرد وجود دارد. اما این ریسک با طراحی کلیدهای کولر نسل جدید 4 پل کاملاً از بین رفته است.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 10

همانطور که در تصویر فوق می بینید، نحوه سیم کشی کلید کولر چهار پل جدید با توجه به محل قرارگیری سیم ها به روش زیر است:

  • سیم تند به ترمینال SP
  • سیم کند به ترمینال SL
  • سیم پمپ به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال L
  • سیم نول ورودی به ترمینال N پایین
  • سیم نول خروجی به ترمینال N بالا

 

نقشه سیم کشی کلید کولر آبی تمام قطب

نسل کلیدهای کولر تنها به نوع سوم ختم نمی شود، بلکه امروزه شاهد جدیدترین نسل کلید کولر به نام کلید تمام قطب هستیم.

طرز عملکرد کلید کولر تمام قطب به این صورت است که اتصال سیم فاز و سیم نول این کلید با روشن و خاموش شدن کولر قطع و وصل می شود.

باز هم هدف از طراحی این مدل از کلید کولر این است که ایمنی دستگاه بالا رفته و احتمال برق گرفتگی در کولر به صفر برسد.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 11

شما می توانید با کمک تصویر نمایش داده شده در قسمت فوق با نقشه سیم کشی کلید کولر تمام قطب آشنا شوید.

 

کلام آخر...

سیم کشی برق کولر آبی با وجود توضیحات داده شده و حتی نقشه های سیم کشی کار بسیار حساس است و حتی برای افراد غیر متخصص در زمینه نصب، سرویس و تعمیر کولر آبی می تواند تا حد زیادی خطرناک باشد.

به همین دلیل توصیه جدی ما به شما این است که اگر در این زمینه سررشته ندارید، هرگر شخصاً برای اصلاح سیم کشی کولر، نصب کلید کولر و تعویض قطعات الکترونیکی آن از جمله پمپ آب و موتور دستگاه اقدام نکنید.

گزینه ساده تر در چنین مواقعی درخواست از مجری نصاب، سرویسکار و تعمیرکار کولر آبی است، که می تواند با تکیه بر تجربه و دانش خود سیم کشی برق کولر و کلید کولر را بدون هیچ مشکلی انجام دهد.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 12

مجریان متخصص ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته می توانند کلیه خدمات مربوط به کولر آبی را به شما ارائه دهند.

فقط کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید تا سرویسکاران ما در اسرع وقت در محل حاضر شوند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع:

منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9، منبع 10

 

اشتراک گذاری این صفحه