احتمالاً برای شما هم پیش آمده که بنا به دلایل مختلف چاه یا لوله فاضلاب ساختمان شما گرفته و هر چه با مواد خانگی سعی در باز کردن گرفتگی لوله داشتید، موفق نشدید این کار را انجام دهید و در نهایت مجبور به پرداخت دستمزد هنگفت بابت باز کردن لوله فاضلاب با فنر شده اید.

اما اگر این مطلب را تا انتها مطالعه کنید به شما قول می دهیم با در اختیار داشتن فنر لوله بازکنی بتوانید خودتان به تنهایی گرفتگی لوله فاضلاب ساختمان خود را رفع کنید. با ما همراه باشید.

 

فنر زدن لوله فاضلاب چیست؟

لوله فاضلاب در معرض گرفتگی توسط اجسام خارجی، چربی ها، مو و پسماند مواد غذایی قرار دارد. وقتی با گرفتگی لوله ها مواجه می شویم، ابتدا به سراغ روش های خانگی رفع گرفتگی لوله می رویم. شیوه هایی از قبیل تلمبه زنی، ریختن آب جوش در لوله، خالی کردن مقداری جوش شیرین و نمک به داخل چاه فاضلاب و حتی بازکننده های شیمیایی لوله فاضلاب.

اما وقتی میزان گرفتگی لوله زیاد باشد و حجم زیادی از رسوبات، لجن و جرم در داخل لوله بر روی هم انباشته شده باشند، دیگر نمی توان با روش های خانگی مرسوم لوله را باز کرد. در چنین شرایطی فنر زدن لوله فاضلاب بهترین راه حل برای رفع گرفتگی لوله و چاه فاضلاب است.

فنر زنی لوله فاضلاب به دو شیوه فنر دستی و فنر متصل به دریل انجام می شود. معمولاً در گرفتگی های سطحی از فنر دستی و برای باز کردن لوله فاضلاب با گرفتگی زیاد از فنر لوله بازکنی برقی یا همان فنر متصل به دریل استفاده می شود.

فنر زدن لوله فاضلاب بیشتر مواقع برای رفع گرفتگی در لوله های فاضلاب منتهی به حمام، سرویس بهداشتی و سینک ظرفشویی اجرا می شود. چون این قسمت ها در معرض گرفتگی در اثر جرم، آلودگی حاصل از ظروف، چربی مواد شوینده در حمام و مواد فاضلابی توالت هستند. در ادامه شما را با طریقه فنر زدن لوله فاضلاب در دو شیوه دستی و برقی آشنا می کنیم.

طریقه فنر زدن لوله فاضلاب 1

 

مراحل فنر زدن لوله فاضلاب

گفتیم که فنر زدن لوله های فاضلاب به دو صورت استفاده از فنر دستی و بکارگیری فنر متصل به دریل قابل اجرا است. این دو روش از فنر زنی در کلیات کار شبیه به هم هستند، اما در جزئیات با هم متفاوتند. به همین دلیل در قسمت زیر مراحل فنر زدن لوله فاضلاب با کمک فنر دستی را برای شما توضیح می دهیم و در ادامه همین مطلب نحوه فنر زدن لوله با دریل را نیز آموزش خواهیم داد.

فنر دستی لوله بازکنی شامل یک فنر فولادی و یک عدد دسته است که به سری فنر بسته شده و با کمک آن می توان فنر را در داخل لوله فاضلاب چرخاند روش کار با فنر لوله بازکنی دستی به صورت زیر است:

  1. محل دقیق گرفتگی سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان را پیدا کنید. گاهی گرفتگی در چاه توالت، سینک ظرفشویی یا چاه حمام است. بنابراین شما می توانید برای فنر زدن چاه دستشویی و حتی فنر زدن لوله فاضلاب حمام از فنر دستی استفاده کنید.
  2. دسته فنر را به سری آن اتصال داده و سپس درپوش چاه حمام یا درپوش سینک ظرفشویی را برداشته و سر فنر را با دست به آرامی به داخل لوله وارد کنید. هر زمان فنر به قسمت زانویی لوله فاضلاب رسید، با کمک دسته فنر آن را کمی بچرخانید و مجدداً به سمت جلو هدایت کنید.
  3. جلو راندن فنر را تا زمانی ادامه دهید که فنر به محل گرفتگی برسد. در این حالت فنر دیگر جلوتر حرکت نمی کند. پس لازم است فنر را جهت عقربه های ساعت بچرخانید و زمانی که چرخش فنر عادی شد، دست از چرخاندن آن برداشته و فقط فنر را با دست بیشتر به داخل لوله هدایت کنید.
  4. هر زمان حرکت فنر در داخل لوله فاضلاب عادی شد، می توانید فنر را به آرامی در خلاف جهت عقربه های ساعت به بیرون از لوله فاضلاب بکشید تا مواد و رسوبات داخل لوله فاضلاب همراه با فنر خارج شوند.

 

انواع سر فنر لوله فاضلاب

از آنجا که مواد فاضلابی متنوعی می توانند باعث مسدود شدن لوله های ساختمان شوند، انواع مختلفی سری فنر در بازار وجود دارد که به قسمت ابتدایی فنر لوله بازکنی متصل شده و با کمک آن گرفتگی لوله را باز می کنند. در ادامه شما را با پرکاربردترین سری فنر لوله فاضلاب آشنا می کنیم:

  • سری فنر نیزه ای

چنانچه لوله فاضلاب ساختمان توسط اجسامی همانند ماسه و خاک سفت شده مسدود شده باشد، سری فنر نیزه ای می تواند مانند یک جشم نوک تیز در داخل اجسام داخل لوله نفوذ کرده و با ایجاد حفره در آن گرفتگی لوله فاضلاب را باز کند.

  • سری فنر اسیدی

باز کردن لوله فاضلاب توالت را با فنر مجهز به سری اسیدی انجام می دهند، چون این نوع سری مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی موجود در چاه فاضلاب سرویس بهداشتی دارد و بنابراین در تماس با این مواد دچار خوردگی نمی شود.

  • سری فنر الماسی

یکی از محکم ترین و پرقدرت ترین انواع سری فنر از نوع الماسی است. سری فنر الماسی می تواند اجسام بسیار سخت و حتی آجر و سنگ داخل چاه و لوله فاضلاب را به راحتی خرد کرده و مسیر لوله را باز کند.

  • سری فنر میله فنری

اگر عمق لوله و چاه فاضلاب زیاد باشد و طول فنر لوله بازکنی به اندازه کافی نباشد، می توان با کمک سری فنر میله فنری دو فنر لوله بازکنی را به یکدیگر متصل کرد تا طول آن زیاد شده و لوله را به راحتی باز کند.

  • سری فنر مدل چاقویی

از سری فنر چاقویی جهت باز کردن گرفتگی لوله کشی فاضلاب بر اثر پارچه یا مواد الیافی و مو استفاده می شود. چون این نوع سری فنر می تواند الیاف پارچه، نخ و مو را قطعه قطعه کرده و از این طریق مسیر گرفتگی فاضلاب را باز کند.

  • سری فنر مدل برسی

جدا کردن رسوبات و چربی های چسبیده شده به دیواره لوله فاضلاب با کمک سری فنر لوله بازکنی برسی انجام می شود. چون این نوع سری همانند یک برس عمل کرده و تمام رسوبات و چربی هایی که به دیواره چاه فاضلاب چسبیده اند را به راحتی پاک می کند.

  • سری فنر لوله بازکنی مدل کوزه ای

کارکرد سری فنر لوله بازکنی کوزه ای همانند سری فنر برسی است. پس با کمک این سری می توانید رسوبات و جرم های داخل چاه را باز کنید.

هرچند ما در این بخش مدل های مختلف سری فر لوله بازکنی را به شما معرفی کردیم، با این حال بعضی مواقع برخی گرفتگی لوله ها را می توان بدون نیاز به سری فنر و تنها با حرکت فنر لوله بازکنی از بین برد.

طریقه فنر زدن لوله فاضلاب 2

فنر زدن لوله فاضلاب با دریل

گاهی شدت انسداد لوله های فاضلابی به قدری زیاد است که امکان باز کردن لوله با فنر دستی وجود ندارد، در چنین شرایطی لوله فاضلاب را با کمک فنر متصل به دریل باز می کنند. البته دستگاه های فنرزنی مخصوص نیز برای انجام این کار وجود دارند، اما چون اغلب هزینه فنر زدن لوله فاضلاب با کمک این دستگاه ها بالاست، اکثراً ترجیح می دهند از همان فنر لوله بازکنی با دریل کمک بگیرند.

ضخامت فولاد بکار رفته در ساخت فنر لوله بازکنی با قابلیت اتصال به دریل بیشتر از فنرهای دستی است و از طرفی فواصل بین شیارهای این نوع فنر کمتر از فنر دستی است. فنر لوله بازکنی با قابلیت اتصال به دریل دارای زائده ای است که به راحتی و توسط آچار سه نظام به سری دریل وصل می شود.

فنر زدن لوله های فاضلاب با استفاده از دریل معایبی هم به همراه دارد، از جمله اینکه سرعت چرخش فنر با استفاده از دریل بسیار زیاد است که می تواند باعث ترک برداشتن لوله فاضلاب و حتی وارد کردن آسیب به فرد شود. پس توصیه می کنیم فنر زدن لوله فاضلاب با دریل را تنها به متخصص آن بسپارید.

فرد متخصص برای باز کردن لوله فاضلاب با فنر و دریل ابتدا زائده ابتدایی فنر را به دریل متصل می کند و سپس طرف دیگر فنر را وارد لوله فاضلاب می نماید. با روشن کردن دریل، فنر به صورت چرخشی به داخل لوله یا چاه فاضلاب حرکت کرده و تمام گرفتگی های انباشته شده در مسیر را باز می کند.

زمانی که گرفتگی لوله باز شد، دکمه چرخش معکوس دریل را فشار می دهد تا از این طریق فنر در خلاف جهت چرخیده و به بیرون حرکت کند.

طریقه فنر زدن لوله فاضلاب 3

نکات مهم برای استفاده از فنر لوله بازکنی

  1. قبل از آغاز فنر زنی مقداری آب جوش و مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی یا شامپو در داخل لوله فاضلاب خالی کنید تا فنر زدن لوله راحت تر انجام شود.
  2. اگر در زمان فنر زدن لوله فاضلاب متوجه شدید که فنر نمی چرخد، از وارد کردن فشار زیاد به فنر اجتناب کنید، چون باعث شکستن فنر یا سوراخ شدن لوله فاضلاب می شود.
  3. در مواقعی که فنر درون لوله فاضلاب نمی چرخد، باید کمی فنر را بالا کشیده و سپس از قسمت بالاتر آن شروع به چرخاندن کنید و فنر را به آرامی به سمت جلو حرکت دهید.
  4. فنر زدن چاه فاضلاب را چندین مرتبه تکرار کنید تا مطمئن شوید کل گرفتگی از بین رفته است.
  5. بعد از اتمام فنر زدن لوله فاضلاب باز هم مقداری آب جوش در داخل چاه بریزید تا اگر لجن و رسوبات در دیواره لوله و چاه گیر کرده اند، به راحتی برداشته شوند.
  6. همیشه بعد از اتمام کار فنر زنی فنر لوله بازکنی را خشک کنید تا طول عمر فنر زیاد شده و در اثر زنگ زدگی از بین نرود.

 

در صورت گرفتگی چاه حمام توصیه می شود هرگز ار مواد لوله بازکنی شیمیایی استفاده نکنید، چون حمام محیطی بسته دارد که وجود مواد لوله بازکنی شیمیایی به همراه گازهای داخل حمام می تواند باعث مسمویت و حتی خفگی شما شود.

 

نرخ فنر لوله بازکنی

توجه داشته باشید اینکه گرفتگی لوله در حمام باشد یا آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حیاط تفاوتی در قیمت فنر زدن لوله فاضلاب ندارد. اما اگر گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان باشد، قیمت باز کردن لوله با هزینه فنر زدن فاضلاب فرق می کند و احتمالاً قیمت بالاتری دارد.

با این حال هزینه فنر زدن لوله فاضلاب و هزینه فنر زدن توالت وابسته به عوامل زیر است:

  • میزان و شدت گرفتگی
  • وجود اشیا داخل لوله
  • وجود سیمان، ملات، دوغاب، سنگ و گچ در لوله

همانطور که در مطلب تعرفه فنرزنی و لوله بازکنی گفتیم، اجرت لوله بازکنی به ازای هر بار فنر زدن 600  هزار الی 800  هزار تومان برای ظرفشویی و توالت و زیر 1 ساعت زمان اجرای کار است. منظور از هر بار فنر زدن این است که در یک ساختمان بیش از یک لوله یا چاه مسدود شده باشد و بنابراین این هزینه برای هر لوله به صورت جداگانه حساب می شود.

البته این قیمت ها به تعرفه لوله بازکنی  1402 مربوط می شود. بنابراین برای اطلاع از قیمت های به روز، به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید.

طریقه فنر زدن لوله فاضلاب 4

معرفی بهترین لوله بازکن

استفاده از خدمات تاسیسات ۲۴ ساعته برای لوله بازکنی به دلایل زیر برای شما ایده‌آل است:
1. تیم متخصص ما در زمینه لوله بازکنی فاضلاب، دارای مهارت‌های فوق‌العاده و تخصص ویژه‌ای در زمینه‌هایی نظیر لوله بازکنی توالت فرنگی و ایرانی، باز کردن لوله‌های فاضلاب، چاه‌های حمام و آشپزخانه و رفع انواع گرفتگی‌های ساده و پیچیده هستند.
2. خدمات ما بر اساس تعرفه‌های مصوب ارائه می‌شوند، بنابراین دیگر نگران قیمت‌گذاری‌های نامعقول نباشید.
3. متخصصین ما با استفاده از ابزارهای تخصصی نظیر فنر لوله بازکنی، لوله‌ها و چاه‌های فاضلاب ساختمان شما را به بهترین شکل ممکن باز می‌کنند، به گونه‌ای که برای مدت‌ها دیگر نگران گرفتگی لوله‌ها نخواهید بود.
4. تیم حرفه‌ای ما هفت روز هفته، حتی در روزهای تعطیل، برای خدمات لوله بازکنی آماده خدمت‌رسانی است.

 

فرآیند کاری ما در ارائه خدمات تاسیسات ۲۴ ساعته به چه صورت است؟


1. ثبت درخواست: شما می‌توانید با تماس تلفنی یا پر کردن فرم درخواست آنلاین، نیاز خود را به ما اطلاع دهید.
2. هماهنگی و تعیین زمان: ظرف حداکثر دو ساعت پس از ثبت درخواست، یکی از متخصصین ما با شما تماس گرفته و برای بازدید از محل هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.
3. تخمین هزینه: کارشناس ما پس از بازدید از محل و بررسی وضعیت، هزینه خدمات را بر اساس تعرفه‌های موجود اعلام می‌کند.
4. اجرای کار: پس از تایید هزینه توسط شما، کار لوله بازکنی آغاز شده و در نهایت لوله‌های تمیز و بدون گرفتگی به شما تحویل داده می‌شود.
5. تسویه حساب و دریافت بازخورد: پس از اتمام کار و بررسی عملکرد لوله‌ها و چاه فاضلاب، تسویه حساب انجام شده و تیم پشتیبانی ما نظرات شما را در مورد فرآیند و کیفیت کار جویا می‌شود.

 

جمع بندی

در این مطلب شما را با روش فنر زدن لوله فاضلاب آشنا کردیم. همچنین گفتیم از چه نوع سری فنر می توان برای باز کردن مواد فاضلابی و اجسام خارجی مختلف استفاده کرد.

در انتها یادآور می شویم که باز کردن گرفتگی و تعمیر لوله کشی فاضلاب باید تنها توسط متخصص این کار انجام شود. پس اگر گرفتگی لوله و چاه فاضلاب زیاد است، خودتان دست بکار نشده و فقط از مجری لوله کش کمک بگیرید.

یکی از ده ها خدمات محبوب ما در این مجموعه باز کردن لوله فاضلاب از طریق فنر زنی است، پس اگر لوله فاضلاب شما به هر دلیل مسدود شده و به دنبال لوله بازکن حرفه ای و با تجهیزات کامل هستید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • زمانی که گرفتگی لوله و چاه فاضلاب به قدری باشد که با کمک روش های مرسوم خانگی امکان باز کردن لوله وجود نداشته باشد، باید از شیوه ای به نام فنر زدن لوله فاضلاب استفاده کرد.
  • مراحل فنر زدن لوله فاضلاب شامل آماده کردن دستگاه فنر زنی، برداشتن درپوش چاه فاضلاب، وارد کردن فنر به درون لوله، چرخاندن فنر در چاه یا لوله فاضلاب و بیرون کشیدن فنر به همراه رسوبات و لجن ها است.
  • سری فنری نیزه ای، الماسی، کوزه ای، اسیدی، میله فنری، چاقویی و برسی از جمله رایج ترین انواع سری فنر لوله بازکنی هستند که هر کدام برای نوع خاصی از گرفتگی لوله فاضلاب کاربرد دارند.
  • فنر لوله بازکنی فاضلاب در دو مدل کلی فنر دستی و فنر متصل به دریل طراحی شده و در بازار وجود دارد.
  • برای گرفتگی های سخت و محکم فاضلابی بهتر است از فنر لوله بازکنی با قابلیت اتصال به فنر استفاده شود.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. در چه مواقعی باید به فنر زدن لوله فاضلاب حمام اقدام کرد؟

فرقی نمی کند که لوله فاضلاب در کدام بخش از ساختمان است، در هر صورت هر وقت میزان گرفتگی بسیار سخت و زیاد باشد، باید فنرزنی انجام شود.

  1. گرفتگی لوله فاضلاب را با فنر دستی باز کنیم یا برقی؟

از آنجا کنترل سرعت چرخش فنر دستی بسیار راحت تر از فنر برقی است، پیشنهاد می کنیم از فنر دستی استفاده کنید.

  1. معایب باز کردن لوله فاضلاب با استفاده از فنر متصل به دریل چیست؟

فنر زدن لوله فاضلاب با دریل به دلیل سرعت بالا و عدم امکان کنترل آن توسط افراد مبتدی بسیار خطرناک است.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه