در صورتی که برای نصب و سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک خود به دنبال یک آموزش کاربردی هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

آیفون های صوتی مختلفی با برندهای متفاوت، از داخلی گرفته تا خارجی در بازار وجود دارند که هر کدام به شیوه مختص خود سیم کشی نصب و راه اندازی می شوند.

شاید شما بتوانید با یادیگیری نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی تابا سایر مدل های آیفون صوتی نیز را نصب و راه اندازی کنید.

اما آیفون های صوتی الکتروپیک به دلیل شیوه متفاوتی که در سیم کشی دارند، به آموزش های متفاوتی نیز نیاز دارند.

به همین دلیل در این مطلب می خواهیم فقط در مورد نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی الکتروپیک توضیحات لازم را بیان کنیم.

 

بخش های مختلف آیفون صوتی الکتروپیک

برای اینکه آیفون صوتی الکتروپیک را در ساختمان خود نصب و راه اندازی کنید، لازم است تا قسمت های مختلف آیفون را شناسایی کرده و با طریقه نصب هر یک آشنا باشید.

هر دستگاه آیفون صوتی الکتروپیک از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • منبع تغذیه

ترانس یا منبع تغذیه وسیله ای است که برق 12 ولت AC را برای کارکرد آیفون صوتی الکتروپیک تامین می کند.

یک سیم دو رشته ای به ترانس تغذیه الکتروپیک متصل است که باید در زمان نصب آیفون صوتی به برق 220 ولت شهری متصل شود.

وقتی داخل ترانس تغذیه را نگاه می کنید، یک ترمینال را مشاهده خواهید کرد که خروجی 12 ولت AC را به شما تحویل می دهد.

همچنین یک عدد فیوز زاپاس در داخل ترانس آیفون صوتی الکتروپیک وجود دارد که در صورت سوختن فیوز اصلی دستگاه می توانید آن را جایگزین نمونه قبلی کنید.

شاید در سیم کشی آیفون های صوتی دیگر ترانس تغذیه برق 12 ولت DC هم خروجی بدهد، اما در برند الکتروپیک تنها جریان خروجی از ترانس از نوع 12 ولت AC است.

  • پنل داخلی یا گوشی

پنل داخلی یا گوشی الکتروپیک در داخل ساختمان نصب می شود و بر روی آن یک عدد شاستی وجود دارد که با فشار دادن آن قفل باز کن عمل کرده و درب را باز می کند.

قسمت مهم داستان در خصوص ترمینال های پشت گوشی آیفون صوتی الکتروپیک است که در زمان سیم کشی دستگاه به آن ها نیاز پیدا خواهیم کرد.

  • ترمینال 1: سیم میکروفن یا دهنی
  • ترمینال 2: سیم بلندگو
  • ترمینال 3: سیم برق گوشی
  • ترمینال 4: برگشت قفل
  • ترمینال B: سیم زنگ

تا اینجا با نام ترمینال ها آشنا شدید، روش اتصال سیم به این ترمینال ها و در ادامه ترتیب سیم ها را توضیح خواهیم داد.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک 1

  • پنل خارجی

پنل خارجی آیفون صوتی الکتروپیک همان قسمتی از دستگاه است که در خارج از ساختمان نصب شده و از طریق فشار دادن دکمه زنگ روی پنل با گوشی داخل ساختمان ارتباط برقرار می شود.

در پشت پنل خراجی آیفون صوتی الکترپیک دو ردیف چهارتایی عمودی و افقی ترمینال مشاهده می کنید که ترمینال های عمودی آن کاملاً هم نام و مشابه با ترمینال های پشت گوشی آیفون هستند.

  • ترمینال 1: سیم میکروفن یا دهنی
  • ترمینال 2: سیم بلندگو
  • ترمینال 3: سیم برق گوشی
  • ترمینال 4: برگشت قفل

در پشت پنل خارجی آیفون صوتی الکتروپیک همچنین یک شاستی زنگ را داریم که تعداد شاستی ها با توجه به تعداد طبقات ساختمان متفاوت است.

همچنین یک عدد ال ای دی در پشت پنل داریم که ظاهر آن شبیه به فیوز شیشه ای در منبع تغذیه است، از این لامپ برای روشن کردن لیبل زنگ در پنل استفاده می شود.

4 عدد ترمینال عمودی در پشت پنل آیفون صوتی الکتروپیک به قرار زیر هستند:

  • ترمینال صفر: سیم ترانس تغذیه
  • ترمینال 12: سیم ترانس تعذیه
  • ترمینال L1: سیم درب بازکن
  • ترمینال L2: سیم درب بازکن

از این ترمینال ها برای اتصال به منبع تغذیه و قفل بازکن آیفون صوتی الکتروپیک استفاده می شود.

  • قفل برقی

قفل برق آیفون صوتی الکتروپیک در پشت درب نصب می شود و عمل باز کردن درب را انجام می دهد. به این صورت که وقتی دکمه درب بازکن را فشار می دهیم، بوبین داخل قفل بازکن حالت آهنربایی پیدا کرده و پلاتین پشت خود را به سمت خودش می کشد.

در این حالت فنر قفل بازکن کشیده شده و از طریق زنجیر متصل به آن قفل درب ساختمان باز می شود. برای اطلاع از قیمت و خرید آیفون صوتی از سایت دیجی کالا لینک مورد نظر را لمس کنید.

 

نحوه نصب پنل آیفون صوتی الکتروپیک

قبل از اینکه سیم کشی داخلی آیفون صوتی الکتروپیک را انجام دهیم، لازم است تا پنل خارجی آیفون را در جای خود نصب کنیم.

برای نصب پنل آیفون صوتی الکتروپیک باید ابتدا قوطی آیفون را بر روی دیوار نصب کنیم و سپس پنل را با پیچ به دیوار ببندیم.

برای اینکه محل پیچ پنل را پیدا کنید، کافیست با پیچ گوشی درپوش آرم الکتروپیک را از روی قاب پنل بردارید تا سوراخ محل پیچ را ببینید.

البته تا زمانی که سیم کشی داخلی پنل را انجام نداده اید، نباید پنل را در داخل قوطی نصب کنید. در ادامه روش سیم کشی پنل و گوشی آیفون الکتروپیک را برای شما توضیح داده ایم.

در صورتی که قصد تهیه پیچ گوشی را دارید، قبل از مراجعه به بازار مقاله راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی دوسو و چهارسو را مطالعه کنید.

 

نقشه سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک

تنها آیفون صوتی در ایران که با بقیه آیفون های صوتی در بازار تفاوت دارد، آیفون صوتی الکتروپیک است. به این دلیل که تمام آیفون ها در بازار یا 4 سیمه و یا 6 سیمه هستند.

اما در مدار سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک از 5 سیم استفاده شده است. در ادامه شما را با وظایف هر کدام از سیم های داخل آیفون الکتروپیک آشنا می کنیم:

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک 2

  • سیم شماره یک مسئول انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره 2 مسئول انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره 3 مسئول سیم منفی مشترک یا برق گوشی
  • سیم شماره 4 مسئول تحریک رله درب بازکن
  • سیم شماره 5 مسئول انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی

ما مشابه همین ترمینال ها را در پشت پنل خارجی آیفون صوتی الکتروپیک داریم. علاوه بر اینکه ترمینال های قفل بازکن و ترانس تغذیه نیز به جمع ورودی سیم ها در پشت پنل اضافه می شوند.

 

آموزش سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک یک طبقه یا تک واحدی

برای انجام سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک باید یک کابل 5 زوج مناسب برای آیفون را از قسمت داخل ساختمان تا محل نصب پنل خارجی الکتروپیک از داخل لوله برق عبور دهیم.

سیم آیفون صوتی الکتروپیک را 5 زوج در نظر می گیریم، چون مدل این دستگاه الکتروپیک است که از طریق 5 سیم متصل می شود.

دلیل دوم که سیم ها را 5 زوج در نظر می گیریم این است که اگر بعد از نصب آیفون هر کدام از سیم ها دچار آسیب شدند، بتوانیم از سیم دیگر زوج ها به عنوان زاپاس استفاده کنیم.

بنابراین لازم است قبل از انجام سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک دوباره زوج سیم ها را به خوبی با دست بپیچانیم.

سیم ها در آیفون الکتروپیک از طریق پیچ در زیر ترمینال ها بسته می شوند. پس برای سیم کشی به یک پیچ گوشتی مناسب و ظریف هم نیاز داریم.

همانطور که در نقشه توضیح دادیم، مدار سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک از 5 سیم به عنوان سیم میکروفن، سیم بلندگو، سیم برگشت منفی و سیم زنگ تشکیل شده است.

برای انجام سیم کشی به این صورت عمل می کنیم که سیم های 1، 2، 3 و 4 گوشی را به ترتیب توسط پیچ به ترمینال های 1، 2، 3 و 4 در پشت گوشی آیفون الکتروپیک وصل می کنیم.

سپس سیم مربوط به زنگ آیفون را به ترمینال B تعبیه شده در پشت گوشی آیفون صوتی الکتروپیک یک طبقه وصل کرده و طرف دیگر آن را به ترمینال مخصوص شاستی زنگ در پشت پنل خارجی آیفون اتصال می دهیم.

حال لازم است تا طرف دیگر سیم های 1، 2، 3 و 4 را به همان ترتیب به ترمینال های مخصوص خود در پشت پنل آیفون الکتروپیک با پیچ ببندیم.

لازم به ذکر است که در آیفون صوتی الکتروپیک بر خلاف سایر آیفون های صوتی ما برق DC نداریم و منبع تغذیه فقط برق 12 ولت AC خروجی می دهد.

برای اینکار سیم کشی ترانس به آیفون یک سیم دو رشته ای به دو ترمینال ترانس تغذیه آیفون صوتی الکتروپیک وارد کرده و طرف دیگر سیم ها را به ترمینال های 0 و 12 در پشت پنل خارجی دستگاه اتصال دهیم.

توجه داشته باشید که فرقی نمی کند کدام رشته از این دو سیم را به ترمینال 0 یا 12 در پشت پنل وصل می کنید.

اما مهم است که فاصله ترانس تا درب ساختمان بیش از 3 متر نباشد، تا قدرت آیفون برای درب بازکردن کم نشود.

در این مرحله باید منبع تغذیه آیفون صوتی الکتروپیک را باید به برق 220 ولت شهری وصل کنیم، تا برق آیفون را ازطریق خروجی 12 ولت AC خود تامین کند.

در انتها دو رشته سیم افشان را به سوکت های L1 و L2 در پشت پنل خارجی آیفون الکتروپیک وصل کرده و سپس به صورت مستقیم به قفل بازکن دستگاه که در پشت درب ساختمان نصب شده اتصال می دهیم.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک 3

نقشه سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک دو طبقه

همانطور که در قسمت زیر می بینید، ممکن است سیم هایی که گفتیم در گوشی آیفون صوتی الکتروپیک با اسامی دیگر هم مشاهده شوند.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک 4

در این نقشه نحوه سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک دو طبقه را مشاهده می کنید که سیم های بین پنل داخلی یا گوشی در هر دو طبقه با هم سری شده اند و به ترمینال های پنل خارجی وارد شده اند.

در ادامه سیم های زنگ مختص هر طبقه را می بینید که به شاستی زنگ هر واحد وصل شده و قفل بازکن و منبع تغذیه از طریق سیم به پنل مرتبط می شوند.

 

نحوه سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک چهار طبقه

اگر آیفون الکتروپیک ما چند طبقه باشد، فقط باید سیم زنگ هر طبقه که از ترمینال B هر گوشی آمده را به شاستی زنگ همان طبقه در پشت قاب پنل خارجی آیفون وصل کنیم، که با ترمینال های B1، B2، B3 و B4 در پشت پنل مشخص شده اند.

در نتیجه تمامی اتصالات 1، 2، 3 و 4 بر روی گوشی های هر طبقه به صورت مشترک بر روی ترمینال های 1، 2، 3 و 4 بر روی پنل خارجی آیفون الکتروپیک به صورت سری بسته می شوند.

طریقه سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک سه طبقه هم به همین صورتی است که برای آیفون 4 طبقه الکتروپیک گفتیم، با این تفاوت که تعداد شاستی های زنگ یکی کمتر است.

بنابراین ما به سه عدد سیم زنگ نیاز داریم که به سه ترمینال B1، B2 و B3 در پشت پنل الکتروپک بسته می شوند.

در انتها لازم به ذکر است که طریقه نصب و سیم کشی آیفون های صوتی الکتروپیک مدل 786 و 875 به همین صورتی می باشد که در این مطلب توضیحات آن را دادیم.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک 5

جمع بندی:

اگر تنها کمی به نکات فنی و سیم کشی برق ساختمان آشنایی داشته باشید، به راحتی می توانید با توضیحاتی که داده شده خودتان سیم کشی آیفون صوتی الکتروپیک را انجام دهید.

در غیر این صورت می توانید با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید تا متخصصن ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته آیفون الکتروپیک شما را نصب و سیم کشی کنند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

 

اشتراک گذاری این صفحه