در این مقاله قصد داریم تا فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان را با شما به اشتراک بگذاریم.

جعبه فیوز که سر خط برق تمام واحدهای مسکونی از آن تغذیه می­شود، معمولاً در قسمت درب ورودی واحد نصب شده و در نقشه های برق با علامت اختصاری DP نمایش داده می شود.

در گذشته به جای فیوز، از جعبه تقسیم برای سیم کشی منازل استفاده می شد، اما امروزه با توجه مقررات برق ساختمان و برتری های آن نسبت به جعبه تقسیم از جمله افزایش ایمنی افراد و حفاظت از وسایل برقی، استفاده از فیوز، رایج و الزامی شده است.

به همین منظور ما در ادامه شما را با نحوه نصب و سیم کشی آن در ساختمان آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

 

شناخت انواع فیوز در برق ساختمان

در برق ساختمان، اکثراً از فیوزهایی از نوع فشنگی، اتوماتیک یا آلفا و مینیاتوری استفاده می شود. این فیوزها به صورت سری در مدارهای برق ساختمان قرار می گیرند و آن ها را در مقابل اتصال کوتاه محافظت می کنند.

  • فیوز فشنگی

این فیوزها از 3 بخش مغزی، کلاهک و پایه فیوز تشکیل شده اند که مغزی روی پایه فیوز و کلاهک بر روی مغزی آن قرار می گیرد.

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان 1

وقتی جریان بیش از حدی به مدار وارد می شود، نوار فلزی فیوز ذوب شده و سبب قطعی مدار و جلوگیری از آسیب بیشتر به آن خواهد شد. در واقع فیوز ذوب شونده معمولی را فیوز فشنگی می نامند.

  • فیوز اتوماتیک یا آلفا

این نوع فیوزها که به نام فیوزهای خودکار هم شناخته می شوند، بر خلاف فیوزهای فشنگی، یکبار مصرف نیستند و پس از این که بر اثر عبور جریان بیش از حد مجاز سبب قطعی مدار شدند، تنها کافی است چند ثانیه صبر تا کاملاً خنک شوند.

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان 2

سپس به وسیله فشار دادن دکمه مشکی که بر روی آن ها قرار گرفته است، اتصال مجدداً برقرار خواهد شد. همچنین یک دکمه قرمز رنگ نیز به منظور قطع دستی فیوز روی آن ها قرار دارد.

لازم به ذکر است که امروزه استفاده از دو نوع فیوز فشنگی و اتوماتیک، بنابر مقررات ملی ساختمان منسوخ شده است.

  • کلید مینیاتوری

این کلیدها که از پرکاربردترین فیوزها در برق ساختمان هستند، بر اساس سرعت کارشان به 4 دسته تندکار، تقریباً تندکار، متوسط و کندکار تقسیم می شوند که به ترتیب با حروف اختصاری A، B، C و D نشان داده می شوند.

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان 3

در مقررات جدید ساختمان تاکید می شود که بیشتر 2 نوع B و C آن ها به کار گرفته شود که از نوع B برای روشنایی و از نوع C برای پریزها استفاده می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان را مطالعه کنید تا بدانید از کدام فیوز باید برای ساختمان خود استفاده نمایید.

 

توضیحات دیالوگ فیلم

با توجه به مطالبی که گفته شد، تا حدودی اهمیت وجود جعبه فیوز در ساختمان آشنا شدیم. حال در ادامه قدم به قدم، شیوه نصب و سیم کشی جعبه فیوز را به کمک فیلم آموزشی تشریح خواهیم کرد.

وسایل مورد نیاز:

* پیچ گوشتی (برای آشنایی با راهنمای خرید انواع پیچ گوشتی، از طریق لینک آن اقدام نمایید.)

* چسب برق

* سیم چین

* فازمتر

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان 4

1- در ابتدا برای ایمنی بیشتر، حتماً باید چک کنیم که کلید اصلی ورودی به تابلو برق قطع باشد تا از احتمال وقوع برق گرفتگی، جلوگیری شود.

2- سپس تمام دسته سیم های بخش های مختلف در واحد ساختمانی را به صورت تفکیک شده، در قسمت تابلو برق ساختمان جمع می کنیم.

توجه داشته باشید که برای این که متوجه شوید سر منشا هر سیم کجاست، باید حتماً سیم ها را دسته بندی و نشانه گذاری نمایید.

3- محل کلیدهای اصلی در قسمت پایین سمت چپ و کلیدهای کمپکت خروجی در بالاترین قسمت قرار دارند. همچنین فیوزهای مینیاتوری و در صورت نیاز کلیدهای حرارتی، تماماً بر روی ریل وسط تابلو برق قرار می گیرند.

4- حال با توجه به سیم های مربوط به بخش های مختلف مانند روشنایی، پریزها و ...، اتصالات سیم های ورودی و خروجی به فیوزها را بررسی می کنیم.

چون می خواهیم برق یک یا چند بخش، همزمان با هم قطع و وصل شوند، لازم است که از فیوزهای با آمپرهای مختلف استفاده نماییم.

5- در این مرحله سیم های مربوط به کلیدهای اصلی و ورودی تابلو برق را وصل می کنیم. فراموش نکنید که برای بررسی فاز و نول سیم های برق حتماً از فازمتر استفاده کنید تا از قطعی برق اطمینان حاصل کنید.

6- سپس همه سیم های earth را جمع کرده و به یک ترمینال وصل کرده و طبق بخش های تعیین شده و دسته سیم های مشخص، اتصال سیم های ورودی و خروجی به فیوزهای مینیاتوری را انجام می دهیم.

در ضمن پس از اتصال سیم های هر فیوز، می توان برق دار شدن آن بخش را با وصل کردن کلید و فیوز آن بررسی کرد.

7- لازم به ذکر است انتخاب فیوزهای 10، 16 و 25 آمپری و یا با آمپر بیشتر، با توجه به توان مورد نیاز برقی آن بخشی که فیوز آن را قطع و وصل می کند، انجام می شود. این کار باعث می شود که در صورت بروز اتصالی، اول فیوز داخل جعبه فیوز بپرد.

همچنین برای این که سیم هایی که تا کنون وصل شده اند برای ادامه کارتان مزاحمت ایجاد نکنند، آن ها را در جاهای خال تابلو برق قرار دهید.

8- حال سیم های بخش های مختلف را به ترتیب به فیوز مینیاتوری جدید وصل کرده و آن را برای نصب بر روی ریل آماده می کنیم. شما می توانید پیش از نصب تک به تک فیوزها، در ابتدا تمام اتصالات سیم ها به فیوزها را انجام دهید.

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان 5

9- در این مرحله فیوزهای مینیاتوری جدید را بر روی ریل وسط تابلو برق نصب می کنیم. همچنین برای ثابت کردن فیوز بر روی ریل از زبانه های بالا و پایین تعبیه شده بر روی فیوز استفاده می کنیم.

10- حالا کل سیم کشی و سیم بندی درون تابلو برق انجام شده است و فقط باید آن ها را مرتب نماییم. برای این کار می توان هم از داکت کشی استفاده کرد و هم در مواقعی که فضا کم است، سیم ها را به شکل مرتب دسته بندی کرد.

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان 6

11- سپس درپوش روی تابلو برق را نصب کرده و با توجه به این که چه تعداد فیوز و کلید در فضای تابلو برق استفاده شده است، بخش های اضافی درپوش را در صورت نیاز با کمک سیم چین و تیزبر برمی داریم.

12- پس از این که اندازه داخلی درپوش را برای جاگیری فیوزها در آن درست کردیم، باید با استفاده از پیچ، آن را در جای خود ثابت نماییم.

13- در مرحله آخر، برای اطمینان از سالم بودن آن، درب تابلو برق را با باز و بسته کردن آن امتحان می کنیم.

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان 7

همان طور که در تصویر مشخص است، تنها چیزی که در پایان کار باید دیده شود، فیوزها و کلیدهای مینیاتوری هستند که در صورت نیاز، برای قطع و وصل برق از آن استفاده شود.

در انتها توصیه می شود برای آشنایی بیشتر با سیم کشی برق ساختمان یک طبقه، لینک آن را لمس نموده و این مقاله کاربردی را نیز مطالعه نمایید.

 

جمع بندی:

در این مقاله کاربردی به کمک فیلم آموزشی، شما را با شیوه نصب و سیم کشی جعبه فیوز ساختمان آشنا کردیم.

اما شما می توانید، برقکاری قسمت های مختلف ساختمان را با خیال راحت به متخصصان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته بسپارید.

بنابراین شما از طریق شماره تماس های درج شده در سایت مجموعه و یا با پر کردن فرم درخواست سرویسکار می توانید، سفارش خود را ثبت نمایید و با متخصصان ما در ارتباط باشید.

همچنین اگر در خصوص نحوه سیم کشی جعبه فیوز ساختمان نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتری داشتید، مشاوران و متخصصان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات و نیاز شما خواهند بود.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

منبع انگلیسی

 

 

اشتراک گذاری این صفحه