کار نصب و تعویض پروژکتورها یا چراغ های حیاط در ساختمان، یکی از خدمات تخصصی است که در مجموعه تاسیسات 24 ساعته ارائه می شود. پس با ما همراه باشید تا با نحوه اجرای این موارد بیشتر آشنا شوید.

همان طور که حتماً می دانید برای روشنایی و زیباسازی حیاط می توان از انواع تجهیزات نورپردازی مثل پروژکتورهای LED، چراغ پارکی، دیواری و دفنی استفاده کرد.

چرا که استفاده از نور و نورپردازی در فضاهای بیرونی علاوه بر روشنایی بیشتر، سبب ایجاد احساس مثبت و جلوه بیشتر محوطه خواهد شد.

بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی بیشتر با انواع وسایل نورپردازی حیاط، شما را با نحوه نصب و تعویض آن ها نیز آشنا نماییم.

 

طریقه نصب پروژکتور حیاط

یکی از تجهیزاتی که امروزه برای روشنایی و دیزاین حیاط ساختمان ها از آن ها استفاده می شود، پروژکتورهای LED هستند.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 1

یکی از دلایل استقبال از آن ها هم این است که برق کمی مصرف می کنند و در عین حال راندمان و نور زیادی دارند و می توانند محیط را به خوبی روشن نمایند.

پیش از شروع نصب پروژکتورهای LED باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است با توجه به خطرات کار با برق از یک متخصص برقکار کمک بگیرید.

  • مراحل نصب پروژکتور LED حیاط

در صورتی که می خواهید پروژکتور LED را در گاراژ قرار دهید و برای سیم کشی و لوله کشی آن مشکلی ندارید، می توانید بر طبق مراحل زیر آن را نصب کنید.

مرحله اول

برای شروع باید برق محل مورد نظر برای نصب پروژکتور را از طریق جعبه فیوز قطع نمایید. جعبه فیوز معمولاً در پایین ترین طبقه ساختمان و یا در پارکینگ قرار دارد. بنابراین شما باید برق را از طریق سوییچ مربوط به پارکینگ در جعبه فیوز قطع نمایید.

سپس محل قرارگیری پریز را بر روی دیوار و در نزدیکی درب گاراژ باز کرده و یک پریز را در نزدیک درب و مکان قرارگیری پروژکتور نصب نمایید.

حال باید با یک پیچ گوشتی، پیچ های کنار پریز را باز نموده و اجازه دهیم که سیم ها آزاد شوند. سپس باید یک صفحه فلزی را اطراف صفحه کلید مربوط به جعبه برق نصب کرده و به دیوار متصل کنید.

برای نصب پروژکتور LED باید یک لوله اتصال فلزی را به جعبه وصل نمایید. به همین منظور ابتدا لوله فلزی را در فاصله 1.3 سانتی متری از حفره بالای جعبه قرار داده و سپس درپوش را بر روی صفحه پریز قرار دهید و پیچ های آن را با پیچ گوشتی سفت نمایید.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 2

مرحله دوم

در این مرحله باید به کمک یک متر از بالای جعبه تا سقف و سپس فاصله جعبه تا مرکز درب گاراژ را اندازه بگیرید.

بعد با توجه به مجموع فاصله به دست آمده با یک اره آهن بر، لوله EMT یا لوله فولادی برق را برش دهید. لازم به ذکر است که اگر لبه های لوله تیز بود، می توان آن را با سوهان صاف نمود.

سپس برای اتصال لوله به جعبه، باید یک سر لوله را به اتصال دهنده بالای جعبه و سر دیگر آن را به یک بازوی اتصال دهنده دیگر متصل نمایید.

کاری که در ادامه باید انجام دهید این است که نگهدارنده لوله را برای اتصال لوله به دیوار نصب کنید. بنابراین باید ابتدا پیچ های نگهدارنده را باز کرده و متصل کننده را مابین دیوار و لوله قرار دهید و بعد مجدداً پیچ ها را بسته و آن را به دیوار وصل کنید.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 3

توجه داشته باشید که باید لوله را پیش از اتصال به نگهدارنده، به صورت عمودی نگه دارید و آن را به درستی تنظیم نمایید.

در مرحله بعد باید فاصله اتصال دهنده تا گوشه دیوار را اندازه گرفت و سپس از یک بازوی نگهدارنده در گوشه دیوار استفاده نمود.

حال باید لوله را به نحوی که گفته شد، برش داده و یک سر آن را به اتصال دهنده وصل کنید. طول لوله باید به اندازه ای باشد که به گوشه دیوار و نزدیک درب برسد.

لازم است بدانید که اگر از لوله ای با طول بیش از 30 سانتی متر استفاده می کنید، باید آن را با یک نگهدارنده، نگه دارید و متصل کننده را همانند آن چه توضیح داده شد به دیوار وصل کنید.

بازوی متصل کننده منحنی شکل را به نحوی که یک سمت آن به طرف درب گاراژ باشد، به انتهای لوله اضافه نمایید.

لوله باید تا مرکز درب گاراژ ادامه داشته باشد. همچنین برای نگهداری لوله روی دیوار باید هر 30 سانتی متر از یک نگهدارنده استفاده نمایید.

مرحله سوم

در مرحله سوم لازم است جعبه برق را متصل کنید. برای این کار باید ابتدا با استفاده متر، فاصله درب گاراژ تا سقف را اندازه گرفته و 2.5 سانتی متر از این میزان کم نمایید.

سپس بر اساس این اندازه روی دیوار علامت زده و با یک دریل و مته 22 میلی متری بر روی دیوار گاراژ، حفره ایجاد نمایید.

برای نصب باید جعبه اتصال را بر روی انتهای لوله و سقف گاراژ پیچ نمایید. بنابراین باید ابتدا یک کابل غیر فلزی 14.2 را به داخل جعبه اتصال برده و سپس متصل کننده کابل را به درون سوراخ مربوط به صفحه چراغ فشار دهید.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 4

سپس انتهای کابل غیر فلزی را محکم گرفته و آن را به درون متصل کننده بفرستید و پیچ ها را با پیچ گوشتی سفت نمایید.

لازم است بدانید که برای پر کردن سوراخ روی دیوار نیز می توان از یک مسدود کننده سیلیکونی و یا ضد آب استفاده نمود و در نهایت جعبه یا چراغ را با پیچ محکم کرد.

مرحله چهارم

مرحله نهایی کار، نصب پروژکتور ال ای دی است که برای شروع باید مدار الکتریکی را تکمیل نمایید. پس ابتدا کاور متصل کننده مورد نظر را با باز کردن پیچ ها، جدا کنید. این متصل کننده باید در نزدیک ترین فاصله نسبت به جعبه قرار داشته باشد.

حال به وسیله یک قلاب برقی (وسیله ای برای ورود سیم ها به داخل فضاهای تنگ) سیم را از داخل لوله تا جعبه هدایت کرده و سپس سیم را به قلاب برقی وصل نموده و از انتهای دیگر آن خارج نمایید.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 5

پس از آن به وسیله قلاب برقی، سیم را به درون جعبه اتصال بالای درب گاراژ فرستاده و از درون لوله رد نمایید.

سپس سیم ها را حدوداً 15 سانتی متر از جعبه بیرون آورده و سیم های سیاه و سفید را به اندازه 1.3 سانتی متر لخت نمایید.

در این مرحله باید سیم ها را به پروژکتور متصل کرده و سیم های هم رنگ را در کنار هم قرار داده و با یک چسب برق در هم بپیچید و محکم کنید.

اکنون نوبت به نصب پروژکتور می رسد. به این منظور باید پروژکتور LED را به وسیله یک دستک محکم آهنی در مکان مناسب خود، پیچ نمایید.

در واقع این پیچ ها به منظور تنظیم زاویه پروژکتور استفاده می شوند. در ضمن دستک هم دارای 3 سوراخ برای پیچ شدن به سطوح می باشد تا پروژکتور به درستی در جای خود فیکس شود.

در نهایت بعد از اتصال پروژکتور و نصب سوییچ، باید برق را وصل کرده و چراغ را آزمایش نمایید.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 6

ذکر این نکته الزامی است که پروژکتورهای LED تک رنگ دارای کابل دو رشته ای و پروژکتور RGB و DMX دارای کابل 4 تا 6 رشته هستند.

پس باید بر اساس نقشه نورپردازی، سربندی کابل ها انجام شود تا از وقوع اتصالی و حوادث خطرناک دیگر جلوگیری شود.

 

روش تعویض پروژکتور حیاط

اگر قصد تعویض پروژکتور و نصب پروژکتور جدید را دارید، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بهتر است از یک فرد برقکار متخصص کمک بگیرید.

اما به هر حال برای تعویض پروژکتور لازم است ابتدا برق را از طریق جعبه فیوز قطع نمایید تا در حین کار دچار برق گرفتگی نشوید.

برای شروع باید پیچ دستک های آهنی پروژکتور را باز کنید و سپس سربندی سیم ها نیز جدا کرده و پروژکتور را از روی دیوار جدا کنید.

سپس بر طبق همان روشی که در طریقه نصب آن توضیح داده شد، پروژکتور جدید را در همان محل قبلی که سیم کشی آن صورت گرفته است، نصب نمایید.

 

طریقه نصب و تعویض چراغ پارکی در حیاط

چراغ های حیاطی و پارکی که یکی از اجزای نورپردازی در ساختمان به حساب می آیند که در شب باعث جلوه بیشتر محوطه بیرونی حیاط ویلاها، تالارها، رستوران ها و هتل ها می شوند.

معمولاً این چراغ ها برای نصب، دارای صفحاتی هستند که پس از بتن ریزی، پایه چراغ بر روی آن ها پیچ می شود. اما گاهی هم ممکن است که برای قرارگیری این چراغ ها در باغچه از رول بولت استفاده شود.

استفاده از رول بولت به این صورت است که باید ابتدا سوراخی به اندازه ضخامت رول بولت با دریل ایجاد کرده و سپس آن را در حفره قرار داده و اتصالات لازم را انجام داد.

در مرحله آخر نیز مهره اتصال رول بولت را به کمک آچار و چرخاندن آن به سمت راست، کاملاً محکم می کنیم.

پس از قرار دادن رول بولت، باید پایه چراغ را بر روی آن قرار داده و آن را پیچ نمود. توجه داشته باشید که این روش بیشتر برای چراغ های سنگین تر و با ارتفاع بلندتر از 2 متر، انجام می شود.

اما در نمونه های کوچک تر و سبک تر می توان از پیچ و رول پلاک برای نصب آن ها کمک گرفت. به این طریق که پس از سیم کشی حیاط و لوله گذاری برق، باید پایه لامپ را بر روی لوله ها قرار داد و آن را با پیچ و رول پلاک محکم نمود.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 7

برای کلید این چراغ ها می توان هم از کلید تک پل و هم کلید دوپل استفاده کرد. همچنین این کلیدها را می توان در نمای ساختمان و یا هر قسمت دیگری از حیاط که دسترسی به آن ها راحت تر باشد، تعبیه کرد.

همچنین درباره تعویض این چراغ ها باید گفت که اگر پایه کوتاه باشند و از پیچ و رول پلاک برای نصب آن استفاده شده باشد، باید ابتدا پیچ را در خلاف جهت بپیچانید و آن را خارج کنید.

سپس با یک پیچ گوشتی سر صاف، انتهای قابل مشاهده رول پلاک را بیرون آورده و از یک دم باریک برای بیرون کشیدن آن کمک بگیرید و چراغ پارکی را با نوع جدید آن تعویض نمایید و در نهایت همان مراحل نصب را تکرار کنید.

 

طریقه نصب چراغ دیواری یا دیوارکوب در حیاط

برای نصب این نوع چراغ به ابزار زیر نیاز است:

* فازمتر

* سیم چین

* انبردست

* ترمینال

* چکش

* میخ

کار را ابتدا باید با جدا کردن روکش کلی سیم و لخت کردن آن آغاز کرد. سپس 2 سیم داخلی را نیز لخت می کنیم.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 8

ممکن است چراغ دیوار کوب شما، علاوه بر سیم فاز و نول، دارای سیم ارت هم باشد که در این صورت سیم زرد رنگ را به نام سیم ارت می شناسند.

برای اتصال سیم های دیوارکوب به سیم برق باید قطعه ای به نام ترمینال استفاده کرد. اگر فقط دو رشته سیم داشته باشید، تنها به دو ترمینال نیاز دارید.

در واقع ترمینال، اتصال بین سیم برق داخل دیوار و سیم دیوارکوب را برقرار می کند. بنابراین برای این منظور باید هر یک از سیم های لخت را تابانده و پس از باز کردن پیچ ترمینال با فازمتر، سر سیم لخت را درون آن قرار دهید و پیچ را محکم کنید.

در قسمت بالا و پایین دیوارکوب، محلی برای نصب و پیچ کردن آن وجود دارد. برای نصب آن می توان هم از میخ و هم از پیچ و رول پلاک استفاده کرد.

برای تعیین محل درست میخ زدن بر روی دیوار، بهتر است از یک کاغذ استفاده کرد و طرح پشت دیوارکوب و سوراخ های آن را بر روی کاغذ طراحی نمود. این روش برای دیوارکوب های سبک کاربرد دارد.

اما اگر به دلیل سنگین بودن دیوارکوب لازم بود که از پیچ و رول پلاک استفاده شود، باید دیوار را با دریل سوراخ نمایید.

طرحی که بر روی کاغذ کشیده اید را در محلی که لوله گذاری و سیم کشی آن برای نصب چراغ انجام شده است قرار داده و آن با چسب نواری ثابت کنید. سپس میخ ها را در محل علامت زده شده، قرار می دهیم.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 9

پس از قطع کردن فیوز برق محل مورد نظر برای نصب چراغ دیواری، باید سیم ها را لخت کرده و با انبردست بپیچانید تا به راحتی درون ترمینال جای بگیرند و شما بتوانید پیچ های ترمینال را سفت و محکم نمایید.

سپس ترمینال و سیم ها را به آرامی درون دیوارکوب هدایت کرده تا هم ظاهر زیباتری داشته باشد و هم سیمی از اطراف دیوارکوب به چشم نخورد. در نهایت هم دیوارکوب را بر روی میخ ها نصب نمایید.

 

روش تعویض چراغ دیواری یا دیوارکوب در حیاط

همانند کار با دیگر وسایل برقی، برای تعویض چراغ های دیواری و یا دیوارکوب ها نیز باید حتماً برق را از طریق جعبه برق قطع نمایید و سپس اقدام به انجام عملیات تعویض نمایید.

برای شروع باید ابتدا میخ هایی که به وسیله آن ها چراغ بر روی دیوار قرار گرفته است را جدا کنید و بعد به باقی مراحل بپردازید.

سپس باید پیچ های ترمینال مربوط به هر یک از سیم ها را باز نمایید تا بتوانید چراغ را به طور کامل از دیوار جدا نمایید و آن را تعویض نمایید.

البته اگر از پیچ و رول پلاک برای نصب آن استفاده شده باشد، پس از خارج کردن پیچ با پیچ گوشتی، شما می توانید با یک انبردست، رول پلاک را به طور کامل خارج نمایید تا به دیوار آسیب زده نشود.

 نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 10

طریقه نصب و تعویض چراغ دفنی در حیاط

از چراغ های دفنی LED در نورپردازی فضای سبز، پیاده روها، پارک ها و فضاهای بیرونی ساختمان استفاده می شود. جهت تابش نور در این چراغ ها از بالا به پایین بوده و معمولاً در داخل زمین کار گذاشته می شوند.

برای نصب چراغ های دفنی باید پس از لوله گذاری و عبور سیم های برق از درون آن ها، سر سیم ها را با انبردست بریده و اتصالات حرارتی را بر روی آن ها قرار داده و با استفاده از گرما آن ها را کوچک و جمع کنید.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 11

سپس پیچ های ترمینال مربوط به منبع تغذیه را شل کرده و هر یک از سیم ها را به پایانه مربوط به خود متصل نمایید.

کانال های خروجی به لامپ شما وارد می شوند و سپس کانال های ورودی از منبع تغذیه وارد می شوند. سپس کنترل کننده و منبع تغذیه خود را در یک جعبه اتصال ضد آب و ایمن قرار دهید.

حال درون حفره ای که برای قرارگیری لامپ طراحی شده است را با چسب بپوشانید تا کاملاً محکم در آن فضا قرار بگیرد. سپس با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ ها را در جای خود ثابت و محکم نمایید.

بار دیگر در اطراف بخش بیرونی قوطی چراغ دفنی را چسب زده و سپس شیشه لامپ را قرار داده و پیچ های آن را کاملاً سفت نمایید.

در نهایت با استفاده از ریموت، چراغ ها را روشن کرده و حالت های مختلف آن را با ریموت، کنترل و بررسی نمایید.

نصب یا تعویض پروژکتور یا چراغ حیاط 12

توجه داشته باشید که شیشه چراغ های دفنی باید حتماً در برابر برخورد اجسام و یا تحت فشار قرار گرفتن مقاوم باشند.

با توجه به این که این چراغ ها در زمین حفر می شوند برای تعویض آن باید ابتدا آن ها را از زمین خارج نمود.

پس ابتدا پیچ های دور شیشه چراغ دفنی و سپس پیچ ها مربوط به محفظه چراغ را باز کنید تا بتوانید آن را بیرون بیاورید.

در مرحله بعد باید به سراغ باز کردن پیچ های مربوط به ترمینال هر یک از سیم ها در منبع تغذیه بروید و در نهایت اتصالات حرارتی سیم ها را جدا نمایید تا بتوانید چراغ دفنی را تعویض نمایید و مجدداً چراغ جدیدی را نصب نمایید.

شما در صورت تمایل می توانید مقاله نورپردازی نما یا محوطه ساختمان را هم مطالعه نمایید.

 

جمع بندی

آیا تا به حال قدمی در جهت زیباسازی و افزایش روشنایی بیشتر حیاط ساختمان خود برداشته اید تا حتی در شب ها نیز بتوانید از جلوه نورپردازی حیاط خود لذت ببرید؟

بدیهی است که وجود انواع چراغ ها یا پروژکتورهای ال ای دی می توانند به راحتی نور مورد نیاز برای جلوه بیشتر حیاط را تامین نمایند.

پس برای نصب و یا تعویض پروژکتورها و چراغ های حیاط باید حتماً از افراد کاربلد کمک گرفت تا هم خیال شما از بابت رعایت کلیه اصول ایمنی راحت باشد و هم سیستم روشنایی حیاط به درستی عمل نماید.

ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته با بهره گیری از متخصصان حرفه ای و متعهد، به بهترین شکل ممکن کار نصب و تعویض پروژکتورها و چراغ های حیاط ساختمان را به سرانجام خواهیم رساند.

بنابراین همین حالا از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار و یا تماس با شماره تلفن های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید تا در اسرع وقت، نسبت به انجام پروژه شما اقدام شود.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

منبع انگلیسی

اشتراک گذاری این صفحه